N». 9540 Diiisdas 31 Maart. A°. 1891. feze Courant wordt dagelijks, met uitzondering van (Zon- en feestdagen, uitgegeven. Kikeriki. PASCHEN. Leiden, 2S Maart. LEIDSOH DAGBLAD. PRIJS DEZER COURANT: Toer Leiden per S maanden..";77.7.'..7. ƒ1.10. Franco per poit."..'.7.777'.a 1.40. Afzonderlgke Nommer«.7.....7.77.77... 0.06. PRIJS DER ADVERTENTIÊN: Van 1—6 regels ƒ1.05. Iedere regel meer Grootere lettere naar plaatsruimte. Toer 1M incasseeren buiten de stad wordt ƒ0.10 berekend. Aan de Abonné's daarop, wordt by dit nommer verzonden No. 27 van Kikeriki. Het volksspreekwoord zegtEen groene Kerstmis geeft een dorre Paschen. Dat het omgekeerde niet altyd het geval is, hebben we menigmaal kunnen waarnemen, en moe ten we ook nu gewaar worden. Ongemeen lang en heftig was de winter, ongehoord de felheid waarmedo hy ons teis terde. En daarna scheen het wel, alsof de natuur niet op haar verhaal kon komen. Gaf oen heel enkele schoone dag ons een voor smaak van de genietingen, waarnaar we ieder .iaar met vurig verlangen uitzien, onmid dellijk daarop kwam weer een nieuwe be zending uit de ruime voorraadschuur van vorst Winter ons vertellen dat we ons te vroeg verheugd hadden. En nog is het zeer twijfelachtig, of Paschen ditmaal anders dan by overlevering een lentefeest genoemd mag worden. Maar daarover niet getreurd. Wat nog niet is, kan komen. Sedert de Christelyke Kerk aan de feestviering der voorouders een veel hoogere strekking heeft gegeven dan in hun zinnelijke voorstellingen was vervat, kunnen wy one losmaken van de uitwendige omstan digheden en ons koesteren aan den gloed, die uitstraalt van het inneriyk leven dergenen, voor wie het Paaschfeest nog iets anders goeft dan do gelegenheid om eenige uitspan ning te genieten. Over heel de wereld worden de geloovigen kerkwaarts geroepen. Eén leuze, één woord bezielt die menigte: Christus is opgestaan! Laat het ons niet bedroeven, noch zelfe verwonderen, dat niet overal en door iedereen aan dat woord volkomen dezelfde beteekenis wordt gehecht. De geest van vryheid, dien een waarachtig Christendom ademt, laat plaats voor verschil van opvatting, waarborgt de eerbiediging van afwykende meeningen. Het is geen minachting van byzondere geloofsbe grippen, wanneer men daaraan niet de eerste plaats aanwyst by hetgeen ons behoort te vervollenintegendeel, men doet ze ten volle recht wedervaren, wanneer men haar gewicht voor het gemoedsleven erkent, en tevens overtuigd is, dat zy een hoogere eenheid, een ernstig gemeende samenwerking tot uitbrei ding ran het God6ryk geenszins in den weg staan. De edelste mannen van allerlei belijde nis en richting zyn het daarover eens, en toonon door hun daden dat verdraagzaamheid heel iets anders is dan onverschilligheid. Dit op den voorgrond stellende, kunnen wy allen nadruk leggen op de gewichtige vraag: Wat heeft Paschen aan de wereld te zeggen In onzen veelbewogen tyd wordt menige stem vernomen, die het goed recht van het Christendom als hervormende kracht ook in het maatschappeiyk leven betwist. Eeuwen achter een heeft de Xerk haar invloed doen geldon, heeft zy ruimschoots de gelegenheid gehad het groote beginsel, waarvan zy de draagster is by uitnemendheid, in toepassing te brengen en aanschouwt nu eens, hoe de maatschappö er nog uitziet, hoe de macht van den sterkste nog zegeviert boven het recht van den zwak kere, hoe het égoïsme de broederschap ver bant, en het Godsryk, waarvan de idealisten droomen, nog maar een onbestemde voorstel ling is gebleven. Waarom zouden we nog langer een hersenschim najagen? Er is in deze grieve slechts een schyn van waarheid. Men kan aan de georganiseerde, door geen Staatsgrenzen beperkte gemeen schap, die men de Kerk noemt, men kan aan haar talrijke afdeelingen verwyten, dat zQ niet steeds getrouw zyn geweest aan haar rosplng; dat zy stoffelyke en wereldsche doel einden hebben nagejaagd, dat zy menigwerf niet de dienares, maar de heerscheres willen zyn; maar wat bewyst zulks? Alle instel lingen hebben in haar geschiedenis bladzyden, waarvan het oog zich liever zou willen af wenden, en ook de Kerk, welken naam zy moge dragen, maakt op dien regel geen uit zondering; toch heeft zy onder haar bescher ming, by vallen en opstaan, het licht des Christendoms voor uitdooving bewaard, hoeft zy op haar tyd en door allerlei middelen meegewerkt om het zyn stralen te doen werpen in donkere diepten. Men sla eens een blik op den toestand der maatschappy in de dagen, toen de profeet van Nazereth ten koste van zyn leven de grond wet van het Godsryk zyn volgelingen open baarde, en aan de monschheid de nieuwe banen voor haar zedelyke ontwikkeling opende. Het is schier niet te gelooven, als het niet door de onwraakbare getuigenissen der tyd- genooten was te boek gesteld, hoe te midden eener schynbare beschaving de ergeriykste gruwelen als de natuurlykste en meeet gewone dingen voortdurend werden gepleegd. Het moest wel een onbegonnen werk heeten, onder zulke toestanden de overgave aan God en de liefde tot alle menschen te prediken als de eenige voorwaarde van geluk, liever, als het geluk zelf, als het ideaal der toe komst en begrüpolyk is de minachting, waar mede de machthebbenden dier dagen het woord bejegenden, dat den Joden een erger nis en den Grieken een dwaasheid was, dat den verwaten Romein een spotlach om de lippen bracht. Och, men behoefde den dwesper, die mot zulke dingen aankwam, slechts ter dood te brengeD, iets heel een voudigs in een tyd toen een menschenleven voor niets gold, om van dergelyke onprac- tischo beweringen geen last meer te hebben. Paschen geeft het antwoord op de vraag, of dit doel bereikt werd. Christus is opgestaan Het Godsryk ging niet ten gronde met den dood van den stichter. Het woord der be- vryding had post gevat in de harten van een klein getal eenvoudigen naar de wereld; het doordrong hun gansche bestaan, het ver vulde hen met een heldhaftigen yver. Sedert heeft het zyn werking verricht, en het zal voortgaan de wereld te veroveren. Slavemy en onderdrukking heeft het doen verdwynen, omdat het de rechten der indi viduen waarborgt, en den menech opvoert tot het peil van een zelfstandig, naar den geest onaf hankeiyk, verantwoordelyk wezen. Het heeft ongerekend den invloed op de ze- delyke begrippon dor afzonderiyke personen, het gemeenschapsgevoel verheven boven den egoïstischen stryd voor de eigen belangen, en, door het geweten des menschen te verhel dereu met het bewuetzyn van wederzydsche plichten, aan de samenleving een immer rei ner karakter gegeven. De wereldhervormende arbeid van het Chris tendom is nog op verre na niet ten einde gebracht; eigenlyk staan zy, die er met hart en ziel aan willen deelnemen omdat zy door drongen zyn van de voortreffeiykheid van het Evangelie, nog pas aan het begin. Laat de omvang van de taak, die ons nog wacht, ons niet afschrikken. Niet ieder kan optreden als aanvoerder in den stryd tegen de maat- schappelyke onvolkomenheden, maar elk van ons kan in den kriag zyner dagelyksche om geving het Godsryk helpen bevestigen. Eigen- ïyk moest het, in zedelyken zin, alle dagen Paschen zfcjn, en moest de herleviDg van het groote beginsel een voortdurend waarneembaar feit worden. Elk in zyn kring, inzonderheid in dien van het huisgezin. Dat toch is de bron, waar de hervorming der maatschappy opwelt; goede Christenen vormen eon goede samenleving. By al wat ons verdeeld houdt kunnen we ook met deze gedachte instemmen, en haar toepassen op onze handelingen. De uitslag der beoordeeling van de zes ingekomen antwoorden op de vyfjarige prys- vraag, voor oud-leerlingen uitgeschreven door het bestuur van het Genootschap „Mathesis Scintiarum Genitrix" alhier, waartoe een fonds werd gesticht by het honderdjarig bestaan van het Genootschap door oud-leerlingen en donateurs, is de volgende: lste prijs, groote zilveren medaille en f 200 aan het ontwerp motto „Ster," vervaardiger de heer J. Hengeveld te Delft; 2do prys, groote zilveren medailleaan het ontwerp motto „Bonaventura," vervaardiger de heer L. Couvée te Delft. Een tweede 2de prys, op voorstel van de jury door het bestuur beschikbaar gestold voor het ontwerp ingezonden onder het motto „Herinnering aan M. S. G." (in Monogram) kon niet uitgereikt worden. By de opening van het naambriefje toch bleek de vervaardi ger te zyn de heer N. Nelis te 's-Hage, die reeds langer dan 5 jaren de school verlaten heeft en dus van mededinging was buiten gesloten. In eene te Boskoop gehouden vergade ring van den Zuid-Hollandschen Bond voor harmonie- en fanfarecorpsen werd door de afgevaardigden der opgekomen vereenigingen besloten tot het houden van eene samenkomst op eene nader door het bestuur te bepalen plaats. Als bestuursleden werden herkozen de heeren Van Wyk en dr. Was, terwyl als secretaris in plaats van den heer P. M. Koster, die hiervoor niet meer in aanmerking wonschte te komen, gekozen werd de heer C. Da Vint, van Warmond. Slechts woinige vereenigingen waren vertegenwoordigd, doch door dit aan- vankelyk slecht succes liet men zich niet terughouden om de zaak voort te zetten, in de hoop dat de te houden samenkomst vele vereenigingen zou opwekken om zich aan te sluiten. De directeur der Fransche Opera, de beer Desuiten, heeft zyn ontslag aan B. en Ws. van '8-Gravenhage verzocht, maar dezen hebben gemeend dat verzoek te moeten weigeren. Verscheidene artisten zyn reeds vertrokken en de overigen maken zich gereed heen te gaan. De Fransche Opera zal dus na Paschen wel niet meer dit jaar worden heropend. Alzoo is het Fransche Operagezelschap, in weerwil van de aanzienlijke gemeentelyke subsidie, die bet genoot, spoedig het Hoog- duitsche van Rotterdam, dat evenzeer, zy het ook niet in die mate en alleen van particuliere zyde, werd gesteund, in zyn val gevolgd. Op dit oogenblik staat dus alleen het „Neder- landsch Operagezelschap" nog op de been, ofschoon dit geen toelagen geniet. Daar de heer Desuiten binnenstyds zyn ontslag nam als directeur der Fransche Opera, hebben B. en Ws. het recht van de gestorte borgstelling voor elke voorstelling, die niet gegeven wordt, eene zekere som (100 gd. naar men meent) af te houden. Maken zy van dat recht gebruik, dan zal er dus voor de mindere geëmployeerden en het koor niet veel over- biyven. By het personeel der Rykstelegraaf wor den verplaatst: met 15 April, de telegrafist 2de kl. B. H. Cuypers, van Venloo naar Rozen- daal; met 1 Mei: de telegrafist lste kl. C. W. Laeyendecker, van Rotterdam naar Kraling6che Veer; de telegr. 2de kl. C. Hors man Jr., van Kralingsche Veer naar Rotter dam; de opzichter lste kl. J. A. Van der Heyden, van Amsterdam naar Utrecht; de opz. 2de kl. G. Schild, van Venloo naar Amsterdamde opz. 2de kl. P. J. H. De Jager, van Utrecht naar Venloo. By het personeel der posteryen worden verplaatst: met 1 April, de commiezen 4de kl. F X R. 't Hooft Verschoor, van Arnhem naar 's-Gravnr-hage (op verzoek), en G. M. Busman, van Leeuwarden naar Arnhem iop verzoek; met 1 Mei de commies 2de kl. J. J. C. Van Leeuwen Van Duivenbode, van Rotterdam (bykantoor Delftshaven) naar Am sterdam. By de vereenigde kantoren worden ver plaatst; met 1 April, de assistenten E. Van Drimmélen, van Zevenbergen naar Ierseke. en A. Bevin, van Ierseke naar Zevenbergen met 15 April: de telegrafist 2de kl. J. W. L. Van Hengelaar, van Weesp naar Velp, en de telegrafist lste kl. H. K. Frans, van Velp naar Weesp. Onze bekende landgenoot, Herman Fis- derik Carel Ten Kate, evenals Bles en Koelman leerling van Kruseman, is op 69-jarigen leeftyd gestorven. Herman Ten Kate behoorde tot de oude richting in onze schilderkunst. Indertyd ver wierf by naam en populariteit met zyne zeven- tiende-eeuwsche soldaten-tooneelen en eenige gezelschapsstukken, ontleend aan het leven in de achttiende eeuw. Hy werd in zyne keus en opvatting vooral geleid door de werken van Meissonier en zyne volgers. Een krach tige, persoonlyke stempel dragen zyne wer ken niet. Indertyd was zyne kunst in Amerika gezocht. Ten Kate schilderde ook eenige portretten, zelfs van buitenlandsche vorsten. Bescherming en aanbeveling van wylen Koning Willem III stelden hem daartoe in de gelegenheid. In het lustslot „Miramar", by Triest, ziet men de portretten van den ongelukkigen Maximiliaan en zyne thans krankzinnige weduwe, geschil derd door H. Ten Kate. Vroeger een der eerste toongevers in jjPaiobri fcJcuaio", kon ixtj iaioi tGgviy QOfi stroom eener oorspronkeiyke richting in de kunst, geleid door Israels, Bosboom en Mesdag, niet oprooien en verliet met enkele geestver wanten dit schildergezelschap. Een jaar of vier geleden werd by lydonde, vestigde zich te Schoveningen en zeide de kunst vaarwel. Ten Kate was commandeur van de Eike- kroon, ridder van den Nederlandschen Leeuw en officier van den Gouden Leeuw van Nassau. Vad.) De minister van binnenlandsche zaken heeft den Commissarissen des Konings ver zocht, om zich in het vervolg, ter bekoming- van verlof tot afwezigheid, daartoe rechtstreeks by oen op zegel geschreven adres te wenden tot H. M. de Regentes. Er heeft zich eene commissie gevormd, waarvan de leden in verschillende steden van ons land gevestigd zijn, om een, zij het ook eenvoudig, gedenkteeken op te richten op het graf van Bernard Ter Haar, die in 1880 te- Velp overleed. De gewone audiëntie van den minister van justitie zal op 31 dezer niet plaats hebben. By koninklyk besluit is, op zyne aanvrage, eervol ontheven uit zyne tegenwoordige betrek king, de luit.-kol. H. J. Krantz, eerste officier by de Kon. Militaire Academie; zyn mede eervol onthoven uit hunne tegen woordige betrekking, de majoor P. J. In de- Betou, voorzitter der commissie van proefne ming, en de majoor F. G. A. Schorer, hoofd der IVde afdeeling van het departement vaxj oorlog zyn genoemde hoofdofficieren, allen van den staf van het wapen der art, in verband met het vorenstaande in hunnen rang overgeplaatst de luit.-kol. Krantz en de majoor In de Betou by het 4do en de majoor Scherer by het lste reg. vesting art. is aangewezen, tot hoofd de IVde afdeeling van het departement van oorlog, de luit.-kol. P. A. Scheltus, van het 4de reg. vesting-art., dio in verband daarmede wordt overgeplaatst by den staf van zyn wapen; is benoemd: tot voorzitter der commissie van proefneming, de majoor L. M. C. Rollin Couquerque, van het lBte eating-art.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1891 | | pagina 15