Tot beter begrip voor den lezer, van een in
gezonden stuk, dat wij morgen zullen plaatsen,
ga het volgende vooraf:
ZEDELIJ K-PRAKTISCHE BOUD.
Si sceptique que soit notre époque,
elle comprend, elle aimc avec une
sorte de remords, peut-étre les
hommes de foi, de volonté
Les Mond es.
Onze eerste poging kan mislukt heeten toch
geven we den moed niet opIntegendeel, het was
onze schroomvalligheid, onze lauwheid, onze men-
schenvrees, die ons belette het voorbeeld van
's-Gravenhage te volgen en iets uit te richten.
Zij het voortaan onze vaste wil, onze moed, onze
volharding, onze ijver, die het verledene tracht
te herstellen!
In een verslag, uitgesproken door den heer
Beijerman, en vermeld in het Vaderland N°. 123,
wordt medegedeeld dat van de in Nederland opge
richte vereenigingen ter bescherming van dieren,
de meesten mislukten; het kleine Alkmaar be
schaamt de groote steden door het oprichten
van eene kindervereeniging, die onder den Hoofd
onderwijzer Reisiger opgericht, door den Burge
meester bevestigd en gesteund, zeer goede vruch
ten draagt. Door de jeugd kan men het beste
werken voor de toekomst!
In Androcles, tijdschrift aan de belangen der
dieren (en daardoor aan de verbetering der men-
schen) gewijd, lezen we: „te Leiden schijnt de
Vereeniging in eene te langzame wording verstikt
te zijnMogen we dit dulden, leden van onzen
zwakken bond belangstellenden die nog niet van
Uwe medewerking getuigdet? Staan we niet liever
op als éen man om den welverdienden blaam van
ons te werpen, om den spotter te doen verstom
men Dat dit woord ons als een donderslag uit
onze sluimering wekke, ons naar wapenen doe
omzien om het kwaad te overwinnen
Wij vragen in de eerste plaats aan onzen Prins
om naar het voorbeeld van Zijnen Doorluchtig en
Vader, als Beschermheer van onzen bond zich
aan ons hoofd te plaatsen. Wij wenden ons daar
na tot Burgemeester en Wethouders, met verzoek
onze pogingen te schragen door hunne goedkeu
ring, door hunne medewerking. We plaatsen dan
de namen van onze bestuursleden, om die door
rijk en arm, door oud en jong te laten volgen,
ons plan populair te maken, en elk onzer de ver
plichting op te leggen, niet zwijgend, duldend,
wachtend daar te staan! maar ijverig en
warm de handen aan den ploeg te slaan.
Wij roepen allen uit en teekenen de belofte:
Ons te verbinden tot stoffelijke en zedelijke
bestrijding van alle wreedheidtot medewer
king van al wat het lot der ons zoo noodige
dieren kan verbeterenlot het verbreiden van
die kennis en tot hel verstrekken van die hulp
welke daartoe bij armen en onwetenden noodig
zijn.
Krachtige en invloedrijke mannen en jongelin
gen, maar vooral ook vrouwen en meisjes, die
voornamelijk de opvoedende elementen in U om
draagt, Gij allen die een liefderijk gemoed bezit,
sluiten wij ons bij elkander aan, om door woord
en daad het heilloos kwaad te bestrijden, te stui
ten;de publieke opinie te reinigen, en vere
delend te bezielen
Geene richting, geen godsdienstige vorm kan
hier bezwaren hebbenof heeft niet de Israëliet
en de Christen, de geloovige zoowel als de ma
terialist, de behoudende en de moderne, hebben
ze niet allen een gevoelend hart van hunnen
Schepper ontvangen? Tellen ze niet allen onder
hunne voorvaderen de beschamende bewijzen dat
de ouden in dit opzicht beter waren dan wij?
Of is het geen bewijs van achteruitgang, geen
middel om steeds meer en meer ons te verstee-
nen, dat de afschuwelijke en zelfs door eenige
ware geleerden veroordeelde vivisectie van uit de
Hooge thans ook naar de middelbare school is
afgedaald? ja zelfs in gewone M. U. L. Scho
len voor meisjes uit de hoogere standen, onze
vrouw door lessen in de Zoötornie zoekt te ver
harden? Welk eene liefelijke tegenstelling met
den ouden Areopagus, die een zijner leden ont
sloeg om zijne wreedheid jegens een bij hem toe
vlucht zoekend vogeltjeMet de oude wetgeving
die een kind zelfs kerkerde om het plegen van
bij ons maar al te gewone wreedheden! Is het
een bewijs van beschaving en ware wijsheid, dat
wij onze medeschepselen van minderen rang, die
ons onmisbaar en tegen onze kracht ongewapend
zijn, als ongevoelige voorwerpen, als levenlooze
blokken of pakgoederen beschouwen en behande
len? De wetten van Mozes, het Evangelie des
Christens, de leeringen en voorbeelden der oude
Indiërs, der Grieken, der Chineezen, der Arabie
ren, ja zelfs der verachte Hottentotten, ze pre
diken ons allen: „liefde en barmhartigheid jegens
al de Wezens die met ons een zelfden schakel
vormen, aan welker spits wij staanWij meenen
dus Heer en Meester over de dieren te moeten
zijn; welnu, kiezen we voortaan of we ons onder
de veredelende beschermers scharen, dan of we
ruwheid en ongevoeligheid willen helpen vermeer
deren;of we Koningen dan wel dwingelanden
willen zijn of worden
Noblesse oblige!
1. Tot dezen zedelijk-praktischen Bond treden
we toe, zonder geldelijke verplichting. Armen
toch, zoowel als rijken hebben een hart, een
zedelijk gevoel, een woord, een kracht ten goede
ontvangen.
2. Maar ter bestrijding der kosten ter volvoe
ring der weikzaamheden hebben we geld noodig.
3. Wij willen dus, waar we vermogend zijn
geven-, waar we niet met stoffelijke middelen
bedeeld zijn, vragen aan hen die meer hebben,
sympathie gevoelen, invloed kunnen uitoefenen.
4. Ook gaat de zedelijke invloed verloren, waar
de stoflelijke middelen ontbreken. Deze toch behoe
ven we voor: a. het drukken en het circuleeren
van deze regelen en van andere blaadjes of ge-
schriftjes. 6. het verplegen en voeden der zwer
vende, het beschermen der mishandelde dieren.
c. het beloonen van hen die met de zorg der
lijdende dieren, met het opnieuw plaatsen der
herstelden enz. belast worden, d. het aanschaffen
van ontbrekende, het verbeteren van ondoelmatige
werktuigen, trektoestellen, muilbanden en derge-
lijken. e. het beloonen der welgezinde kinderen,
die aanmoediging behoeven, en der armen die
opheffing vereischen uit den nooddruft eer we
medegevoel in hen kunnen verwachten, f. het
plaatsen, rein en gevuld houden van drinkbakken
op de hoeken der straten, om verfrissching aan te
bieden, het dolworden te voorkomen.
En zoo veel andere zaken, die van zelf uit den
aanvang zullen voortvloeien en te talrijk zijn om
hier te worden gemeld.
Wij wenschen ons in een schoollokaal de gele
genheid te zien aangeboden, gratis eene veertien-
daagsche samenkomst te houden. Daar willen we
lezen, spreken, elkander opwekken of toeluisteren
giften verzamelen, verslag geven en wat dies meer zij.
Daar hopen we, wanneer allen bij elkander
zullen zijn, ons een rnannelijken of vrouwelijken
president te kiezen, benevens een of twee secre
tarissen en een of twee penningmeesters.
Wij hopen ons vóór den winter te kunnen
organiseeren en met behulp der politie als wer
kend genootschap op te mogen treden.
Hiertoe smeeken wij (vrienden der gevoelende
wezens, leden onzer onlangs opgerichte vereeni
ging) ons Uwe hulp, Koninklijke Hoogheid, Acht
bare Stedelijke Raad, te zien toegezegd. Gaat gij
ons voor in al het goede, en de geest des goeds
zal steeds meer invloed krijgen in de stad onzer
inwoning.
Geene opvoeding is volledig, geen volk beschaafd,
zonder het beginsel der barmhartigheid en des
medegevoels.
In de achter- en buitenbuurten wordt slechts
een of twee lijsten uitgedeeld, met verzoek die
in de geheele buurt te laten rondgaan, opdat men
de noodige bezuiniging betrachte, zonder iemand
over te slaan.
Ook in de aanzienlijke deelen der stad, ver
zoekt men allen om de onderteekening op zoo
ruime schaal mogelijk te helpen bevorderen en
verspreiden.
Eene week na de bezorging zal deze Circulaire
worden teruggehaald.
Gemengd Nieuws.
Voor eenige dagen maakten wij rnel-
ding van het bijgeloof van de ingezetenen uit de
buurt bij de Zoutkeet, in Den Haag, die elktn avond
bijeenkwamen om den geest van rnevr. v. d.
Kou wen uit den grond te zien opkomen. Telkens
werd de oploop grooter, maar eindelijk heeft dan
toch een den moed gehad om de zaak te onder
zoeken. En wat bleek nu? Dat een bekende
dronkaard, die gewoon was in een licht buis en
dito pantalon te loopen, zich in de buurt van
den hooiberg verscholen hield en eerst toevallig,
later misschien opzettelijk de buurt in beweging
bracht. Toch zijn er nog die zweren dat zij den
geest hebben gezien.
Naar men verneemt heeft de heer
Jos. Russel, redacteur-uitgever van het te Maas
tricht verschijnende nieuwsblad Lami du Lim-
bourg, appèl aangeteekend tegen het op 13 dezer
door de arrondissements-rechtbank te dier stede
tegen hem gewezen vonnis, waarbij hij wegens
medeplichtigheid aan laster tegen 'sKonings ver
tegenwoordiger in Limburg, in een gedrukt en
uitgegeven geschrift gepleegd, tot een cellulaire
gevangenisstraf van drie maanden en eene geld
boete van vijf honderd gulden is verwezen.
De landbouwer H. Bruels, op 2 Octo
ber 11. bij vonnis van het Provinciaal Gerechtshof
van Limburg wegens den door hem op P. Blonden
te Gulpen gepleegden manslag tot eene gevangenis
straf voor den tijd van zeven jaren veroordeeld,
heeft zich tegen gemeld vonnis in cassatie voorzien.
Te Weenen heeft een voorval in het
circus-Carré of, beter gezegd, met de voorstellingen
van dat circus in zijdelingsch verband staande,
groot opzien gebaard en de algemeene veront
waardiging gaande gemaakt. De kunstrijder Nagel,
die tot het gezelschap van het circus behoort, wil
van al zijne kinderen kunstrijders of rijdsters maken,
maar behandelt ze zoo ruw en straft elke fout
gedurende de oefeningen zoo hard, dat hij reeds
dikwijls van de overige leden van het circus
deswege aanmerkingen heeft moeten hooren. Dit
was eenige dagen geleden wederom het geval
geweest met een zijner dochters, een '14jarig
meisje, dat wegens hare bedrevenheid zeer in de
gunst van het publiek staat. Na den afloop der
oefeningen is het meisje heengegaan en heeft zich
uit wanhoop in den Donau verdronken. Toen dit
bekend werd, heeft het volk zelf strafoefening
gehouden over den hardvochtigen vader en hem
zoodanig afgeranseld, dat hij verscheidene dagen
te bed zal moeten blijven liggen. Voorts wordt
gemeld, dat ook de directeur van het circus onder
het gebeurde te lijden heeft, daar het publiek een
tegenzin gekregen heeft om de voorstellingen bij
te wonen.
Naar men verneemt, is Zaterdag-och
tend de trein van OberhausenEmmerik tegen
eene machine geloopen, waarbij ernstige onge
lukken te betreuren zijn. De machinist werd ge
dood, de stoker is in den vuurketel gevallen en
levend verbrand, en een conducteur heeft een
been gebroken.
Te Soerabaija is op 1 September dfr
wegens sluipmoord tot den strop veroordeelde
fuselier Heiniger geëxecuteerd. Men zegt, dat de
moordenaar, volgens eigen bekentenis, vroeger in
Europa zijn broeder om het leven bracht en tijdens
hij bij het legioen van Garibaldi dienst deed, op
verraderlijke wijze een majoor de andere wereld
inzond. De Indische bladen melden dat duizenden
personen, waaronder „Europeesche dames, verge
zeld van bare zoontjes", de executie bijwoon
den. De gehangene was dien dag juist 26 jaren
oud.
Verleden week verwij derden zich
twee huzaren uit het garnizoen te Haarlem, ver
kochten hun kleedingstukken en dwaalden in den
omtrek rond. Het geld was spoedig op, en zij
namen toen tot nog minder eerlijke handelingen
hnn toevlucht om zich drank enz. te verschaffen;
linnen van de bleek, een zilveren horloge en
andere zaken werden gemist. De veldwachters
waren hen dan ook spoedig op de hielen, zoodat
een hunner eens drie uren in een sloot tot aan
den hals in het water heeft gestaan. Eindelijk
werden zij gevat en gevankelijk te Haarlem bin
nengebracht. De provoost was vooreerst hun logies;
den volgenden dag meldde zich een hunner ziek;
oogenblikkelijk in het hospitaal gebracht, is hij
Vrijdag aldaar overleden. De doorgestane ver
moeienissen, koude en geleden gebrek schijnen