De cholera. N°. 1992. Woensdag IS Augustus. A0 1866. LE1DSCH BAGB k* -/• *\L- S~ i Deste Courant verschijnt eiken dagbe halve Zon- en Feestdagen, en kost voor Leiden 1,95, en franco per post ƒ2.80 in de drie maanden. Afzonderlijke Nom- tners Vijf Cents. Prijs der Advertentiën1-6 regels ƒ0.75 Iedere regel meer 12$. Cts. Geboorte-, hu welijks-en doodberichten van l-4regels/0.90. Iedere regel meer 15 Cts. Bekendmakingen van genootschappen 5 Cts. Zegelrecht 35 Cts. spoortreinen van Leiden naar 's-Gravenhage, Delft, Schiedam en Rotterdam: te 8 u. 38 m.; 10 u. 15 m.; 1 u. 24 m.; _3 u. 42 m.; 6 ii. 6 m.; 9 n. 5 m.; naar Haarlem en Amsterdam: te 8 n. 34 m.; 10 u. 12 m.; II u. 54^01.; 3 u. 1 m.; 4 u. 45 m.; 9 u. Op Zon- en Feestdagen van 's-Gravenhage naar Leiden: te 10 u. 25 m. Stoomboot van Leiden (Ligplaats Haven) naar Amsterdam, Maandag ochtend 4 u., de over.ge dagen 5 u.; van Amsterdam (Beerebijt) naar LeidenMaandag n./m. '2 u. 30 m. de overige dagen te 3 uren. Des Zondags buiten dienst. Postbusliohtingen aan de Lakenhal, Katoenfabriek en op de Nieuwstraat'smorg. te 7 u. 45 m. en te 1L u.; 'anamidd. te 3 u. 35 na 't avonds te 7 u. 55 m. en op de Zondagen alleen te 10 u. 50 m. en 3 u. 35 m. 's namiddags. Oo.t-Indisohe Laudpost. Over Southampton l en 17 over Marseille, 9 16 en 25 van elke maaud.West-Indische den 14 en voorlaatsten van elke maand. Rijks-Telegraaf. Dagelijks geopend van 7 uren 's m. tot 9 uren's av. Spoorvreg-Telegraaf dagelijks vat) 7 u. 's m. tot 10 u.45m.av. Zittingen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad op onbepaalde tijden. - Burgemeester en Wethouder»Maandag en Donderdag te 11 uien. Commissie van Fabricage, Woensdag te 12 uren. - BurgemeesterDinsdag, Woensdag, Vrijdag en Zaterdag te 11 uren. - trendent der Commissie van Fabricage des Zaterdags vat 111 uren. - Bureau der Plaatselijke Secretarie is open da Inks van 104 uren. - Thesaurie, dagelijks van 102 uren. - De Gemeente- Architect is te spreken op het Raadhuis, eiken werkdag van 'smorgens 121 uten. Kantoor der In- en Uitgaande Rechten en Accijnzen dagelijks van 9 L uren en van 36 uren, van's-Rijks Directe Belas tingen, Maandag, Dinsdag, Woensdag en Donderdag van 92 uren. van Zegel, Registratie dagelijks van 84 uren; van de Hypotheken en het Kadaster, van 94 uren. Meer dan een oorlogmeer dan een revolutiemeer dan de runderpest, ja meer dan een geldcrisis heeft de cholera invloed op stoffelijk en zedelijk gebied. Zoodra de dood in aantocht is, ontwaart men angst en schrik, die onvatbaar maken voor een kalm en bedaard overleg bij hen die niet gewoon zijn in dagen van onbezorgde levenslust of nijvere bezigheden aan het stervensuur te denken. De cholera brengt het vertrouwen op de wetenschap aan het wankelenzoo er nog zyndie veel van voorbehoedmiddelenof van de na tuur of van een vasten leefregel verwachtenhet vooruit zicht van door de cholera aangetast en van de wereld weg genomen te wordendoet de hoop ontzinken. Zijdie het verband tusschen oorzaak en gevolg gewoon zyn na te speu ren, raken het spoor bijster en die meent wilskracht genoeg te bezittenom de angst te kannen bezweren en de vrees voor den dood te verbannenzien zich vaak ontwapend, zoo dra de engel des verderfs zich in de woning vertoont en wat lief en dierbaar is aantast. Die aan geen onsterfelijk heid gelooven houden zich vast aan een stroowisch en de twijfelzucht zoekt vastheid in het van der jeugd overgeble ven autoriteitsgeloof. Vaak grijpen zy die niets voor waar heid aannemen dan hetgeen zij met hunne zintuigen kunnen waarnemen of met hun verstand bevattenhet eerst en het meest naar de schrale overblijfselen van een aangeleerd gods dienstig geloof. De meeste vrijdenkers sidderen en beven op de enkele gedachte aan hun dood, ook al meenden zij vroe ger, dat met hun sterven ook hun eigen ik verloren ging. De cholera is een harde en strenge tuchtmeesterook al is haar roede slechts opgehevenomdat zij de heraut is van den dood. Die nooit of zelden godsdienstig dacht wordt zijns ondanks er toe gedrongenwie nooit baddoet of leert het nu, al kent hij het Wezen niet, tot wien zijn angst kreet is gericht. Onwillekeurig wordt hij medegesleept met de schare, die hare schreden kerkwaarts richt en strekt hij zijn handen uit naar boven, om hulp en redding, die hij ge woon is in de wereld of in zich zelf alleen te zoeken. De cholera, hoe onbarmhartig ook teedere banden ver brekende, is toch ook een liefderijke hemelbode. Nood dwingt tot en leert bidden. Bij gemeenschappelijken nood bij volks ramp vallen vele afschuttingen en scheidingen weg. Met weemoed gaat de schare op, ook naar de bidplaats en één gebed rijst op uit het gemoed van den Israëliet en den Chris ten van den Protestant en den Catholiek, van Afgeschei denen en niet-Afgescheidenen. Verschil van rang en stand bestaat niet meer voor hendie redding behoeven uit den gemeenschappelijken noodafwending vragen van hetzelfde gevaar en met één en hetzelfde Wezen te doen hebben, dat over hun leven en dood beschikt. De cholera vermag veel meer dan innere mission humanismestrijd voor beginselen, verlichting, beschaving, wetenschap en philosophic; - de cholera is uitnemend bevorderlijk aan de uitbreiding van een Christendom zonder geloofsverdeeldheid in het door de vrees voor den dood geopend geweten. De cholera is een kweekster van veel goeds. Welk een ijverwelk een onvermoeide opofferingwelk een onbe grensde zorg hebben niet onze geneeskundigen ten toon ge spreid, waarvoor zij aanspraak hebben op eer, lof en dank. Welk een werk der liefde, waardoor hulp, troost, verzach ting, leniging en vergoeding, bij rouw en leed, verlies en smart werd gebracht en betoond aan ziek- en sterfbedden die een band leggen tusschen weldoeners en beweldadigden, en liefelijk maken de voeten dergenendie alleeD daarin het heil der menscheid zoeken, dat zij uitsluitend daar voor leven en werken. De cholera doet het ware humani- sche van het valsche onderscheiden. I)e cholera spoort tot driftig handelen aan. Voor de open bare reinheid en gezondheid ziet men dadelijk krachtige en afdoende maatregelen genomenals de cholera in aantocht is. In het algemeen belang ziet men spoedig verrijzen wat vroeger een overweging zou vereischenwaarbij men voor overhaasting vreesde. Wat vroeger veronachtzaamd werd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1866 | | pagina 1