Een biddag. N°. 1863 Woensdag 14 Maart. A°. 1 teyf V ||jjv Deze Courant verschijnt eiken dagbe halve Zon- en Feestdagenen kost voor Leiden 1.95, en franco per post ƒ2.80 in de drie maanden. Afzonderlijke Nom- mers Vijf Cents. LAD Prijs der Advcrtentiën, 1-6 regels 0.76. Iedere regel moer 12J Cts. Geboorte-, hu welijks- en dooJoerichten van 1-4regelsƒ0.90. Iedere regel meer 15 Cts. Bekendmakingen van genootschappen 5 Cts. Zegelrecht 35 Cts Spoortreinen van Leiden naar 's-Gravenhage, Delft, Schiedam en Botterdam te 10 u. 1 m.; 12 u. 41 in.; 3 u. 37 m.; 6 n. 16 m. 9 u. 5 m. naar Haarlem en Amsterdam te 8 u. 33 m.; 11 u. 43 m.; 2 u. 42 m.; 4 u. 45 m.; 9 u. Stoomboot van Leiden (Ligplaats Haven) naar Amsterdam, Maandag ochtend 4 u., de overige dagen5 u.; van Amsterdam (Beerebijt) naar Leiden, Maandag n./m. 2 u. 30 m. de overige dagen te 3 uren. Des Zondags buiten dienst. Postbuslichtingen aan de Lakenhal, Katoenfabriek en op de Nieuwstraat's morg. te 7 u. 45 m. en te 10 u. 50 m.;'a uamidd. te 3 u. 35 in. savonds te 7 u. 55 m. en op de Zondagen alleen te 10 u. 50 m. en 3 u. 35 m. 's namiddags. Oost-Indische Landpost. Over Southampton l en 17 over Triëst, 7 en 23; over Marseille, 9, 16 en 25 van elke maand.West-Indische den 14 en voorlaatsten van elke maand. Rijks-Telegraaf. Dagelijks geopend van 8 uren 's m. tot 9 uren's av. Spoorweg-Telegraaf dagelijks van 7 u. 's m. tot 10 u. 30m.av. Zittingen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad op onbepaalde tijden. - Burgemeester en Wet koudereMaandag en Donderdag te 11 uien. Commissie van Fabricage, Woensdag te 12 uren. - BurgemeesterDinsdag, Woensdag, Vrijdag en Zaterdag te 11 uren.' - President der Commissie etn Fabricage des Zaterdags van 111 uren. - Bureau der Plaatselijke Secretarie ia open dadelijks van 104 aren. - Thesauriedagelijks van 102 uien.-Z>e Gemeente-Architect is te spreken op het Kaadhnis, eiken werkdag van 's morgens 12 1 uien. Kantoor der Plaatselijke Aooijnsen, dagelijks van 82 uren en van 47 uien;der In- eu Uitgaande Reohten en Accijnzen dagelijks van 9laren en van 36 uren; van 's Rijks Directe Belastingen, Maandag, Dinsdag, Woensdag en Donderdag van 92 men. van Zegel, Registratie dagelijks van 84 uren; van de Hypotheken en het l*.ada»ter van 94 uren. Onze voorvaderen plachten in tyd van nood en redding een bepaalden dag of stond af te zonderen om hulp en uit komst af te smeeken of voor ondervonden bewaring en ver lossing te danken. Dat geschiedde meestal of doorgaans door de plaatselijke of door de hooge overheiddie bij soms zeer uitvoerige besluiten vermaande en beval, mallen ende een yegelyckwie dat hy zy, hem ten voors. dage in der kercke te zullen vinden, omme des Heeren woordt aldaar te hoo- ren ende syn Godl. raet hoochlicken ende vuyrichlicken te dancken loven ende prysen voor de grote weldaedt ende barm- herticheit bewesen - of mit gansche herte van de voor- gaende sondige ende godloose leven afstaendezich tot Godt te begeven ende denselven vyerichlicken ende sonder eenigh waen van verdiensten te bidden dat Syne Godd. Maj. believe ons mit Syne barmhertige oogen aen te sien ende van de tegenwoordige ellende te verlossentot synder eere ende grootmaeckinge Zynes goddelycken naems, ende onser alder zalickheit." Ten slotte kwam dan de volgende aan maning en bedreiging: r/dat voorts een yegel. hem sal af houden van alle wyterl. hantwerck ende ambachten den voors. dach geduyrende, op arbitrale correctie." De tijden veranderen, en - wy met hen; is dat goed? Jawij blijven blootgesteld aan dezelfde rampen als onze vaderen en nog altijd wisselen watersnood schrale oogsten ziekten onder menschen en dieren zich af in onzen levens tijd zoodat ook dezelfde nood heerscht en de redding on dervonden wordt, 't zij door het stuiten van het kwaad 't zy door ruime vergoeding voor het doorgestane leed: - alleen is de wereldbeschouwing zoowel als het godsbegrip niet zoo algemeen dezelfde als vroeger. Dat de hooge of de plaatselijke Overheid dank-, vast- en bededagen uitschreef, paste voor dien tyd niet voor den legenwoordigen waarin het beginsel der schending van Kerk en Staat is in de plaats getreden van een heerschende Staats kerk. Maar ook danwanneer de Koning begreep dat een volksramp, de Natie in nood dompelende, ook tot nationale verootmoediging en tot een algemeen smeekgebed om redding drong; het besef van hetgeen daartoe noodig was, om dat middel te kiezen, hangt af van de zeer uit een loopende begrippen van zonde en verlossing, van den mensch en van God. En toch, als er een Christendom boven geloofsverdeeld heid is, dan moet er ook een nationaal geweten zijn dat fei ten en gebeurtenissen op de rechte wijze beschouwende, den indruk openbaart, die bijv. het ontstaan en de uitbrei ding der runderpest in aard, omvang en onberekenbare gevolgen, als volksramp uitoefent. Of wie kan onge voelig en onverschillig zijn en blijven bij het bestaan van een ziektedie niet alleen voor den landbouwmaar ook voor handel en nijverheid, voor volkswelvaart, volksvoeding en volksbestaan zoo noodlottig kan zijn en worden De vee stapel is een voornaam deel van de volksrijkdomhet verlies daarin geleden, grijpt diep, onberekenbaar diep in de be langen van groot en klein, van rijk en arm, van aanzien lijk en gering. Een wijs Koning heeft gezegdeen meuschdie zijn nek verhardt zal verbroken worden, zoodat er geen genezen meer aan is." Als er dan bij een deel der Natie een bewustzijn woont van het bestaan en van het gewicht van een volks ramp; - als het geweten bij dat deel wakker is en luide getuigt van een volksnood - als het in dien toestand hulp zoekt bij den Albestuurder en daarvan alleen redding wacht op verootmoediging en gebed, bij het besef van schuld, on waardigheid en onvermogen- dan verdient zulk een be langstelling in het algemeen wel een ieders eerbied ja al is het ook, dat een andere wereldbeschouwingen een geheel tegenovergesteld Godsbegrip die belangstelling en dat mid del met medelijden doen bejegenen, - de vrijheid van ge weten eischt zulk een eerbiediging van de vormen waarin het wezen verborgen licht. De Overheid kan niet verordenen dat op zulk een bid dag de openbare arbeid en d< alg' nieene bed)ijvigheid woidt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1866 | | pagina 1