i\°. 1845. Zaturdag 9 Julij. iM LEIDSCH i h Deze Courant verschijnt eiken dag, be halve Zon- en Feestdagen, en kost voor Leiden 1.95, en franco per post 2.80 in- de drie maanden. Afzonderlijke Nom- raers Vijf Cents. Prijs dor Advertentiën 1-6 regels 0.75. Tedere regel meer 12» Cts. Geboorte-, hu welijks-en doodberigten van 1-4 regels/0.90. Iedere regel meer 15 Cts. Bekendmakingen van genootschappen 5 Cts. Zegelrecht 35 Cts. Spoortreinen van Leiden naar 's Gravenhage, Delft, Schiedam en Rotterdam te 8 u. 38 m.; iü u. lö m.; 1 u. 14 m.; 3 u. 46 in.; 6 u. 6 m. 9 u. 5 m. naar Haarlem eu Amsterdam te 8 u. 34 m.; 10 u. 12 ra.; 11 u. 54 m.; 2 u. 51 ra.; 4 u. 49 m.; 9 u. Op Zon en Feestdagen van 's Gravenhage naar Leiden 10 u. 52 m. 's avonds. Stoomboot van Leiden (Ligplaats Haven) naar Amsterdam, Maandag ochtends 3 u., de overige dagen, uitgezonderd de Zondag, 5 u.; van Amsterdam (Beerebijt) naar Leiden, Maandag 2J- u., de overige dagen, uitgezonderd de Zondag, 3 u. 's namiddags. Postbusligtingen aan de Lakenhal, Katoenfabriek en op de hfieuwstraat's morgens te 7 u. 45 m. en te 11 u., 's namiddags te 3 u. 40 m. 'savonds te 7 u. 55 m. en op de Zondagen alleen ten 11 u. en 3 u. 40 ra. 'suamiddags. Oost-Iodische Laadpost. Over Southampton, 1 en 17; over Triest, 7 en 23; over Marseille, 9, 16 eu 25 van elke maand. West-Indische den 14 en voorlaatsten van elke maand. RijUs-Telegraaf. Dagelijks geopend van 7 uur 's m. tot 9 uur 's av. Spoorvreg-Telegraaf dagelijks van 7 uur 's ra. tot 10 u. 30 ra. av. Zittingen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad op onbepaalde tijden. - Burgemeester en Wethouders, Maandag eu Donderdag te 1 1 uur. Commissie van FabricageWoensdag te 12 uur. - Burgemeesterdagelijks te 10 uur. - President der Commissie van Fabricage des Zaturdags van 111 uur. - Bureau der Plaatselijke Secretarie is open dagelijks vau 104 uur. - Thesauriedagelijks van 102 uur. - Ge Gemeente- Architect is te spreken op het Raadhuis, eiken werkdag van 'smorgeus 121 uur. Kantoor der Plaatselijke Aocijusen, dagelijks van 8 1 uur eu vaa 36 uur; der In- eu Uitgaande Rechten en Acoijnsen dagelijks van 91 uur en van 36 uur; van 'sRijks Directe Belastingen, Maandag, Oiugsdag, Woensdag en Donderdag van 92 uur. van Zegel, Registratie dagelijks van 84; van de Hypotheken en het Kadaster, van 9 4 uur. Fantaisie en Werkelijkheid. II. 't Was werkelijk on vrijzinnigheid die ook uit onverdraag zaamheid ontsproot en de staf zwaaide bij de beweging, waarvan de medaille van het Humoristisch Album aan de eene zijde een zinnebeeldige voorstelling gaf. Een beweging, die herinnerde aan de dagen van ouds, toen de Kerk met den Staat op het naauwst verbonden godsdienst en staat kunde dooreengemengd het gebied van den Staat door den invloed der kerkdijken doorploegdhevige Staatsberoeringen en plaatselijke tumultenverderfelijke partijschappen en op roerige bewegingen niet zeldzaam waren. Wie had het dur ven verwachten, zoo kort na de herziening der grondwet, jaren lang te vergeefs verlangd nog naauwelijks in het be zit der staatkundige rechten en vrijheden zoo zeer gewaar deerd met betrekking tot een onbelemmerde vrijheid van godsdienst, tot een ruimer gebruik van het recht van ver- eeniging, tot toekenning der vrijheid van bijzonder onder wijs wie had gedachtdat zoo spoedig de sporen van den ouden zuurdeessem zich weder zouden vertoonen? Fantaisie, en niets anders dan fantaisie. Wie het meest in staat waren de onrechtvaardigheid en de dwaasheid van een vorige Re gering optemerken om de vrijheid van geweten door de eigendunkelijke en partijdige toepassing van strafwetsartike len te onderdrukken om de uitsluiting van ambten en be dieningen, door het houden van een zwart boek, toetepassen op hen die de regeringshandelingen berispten om het aan deel der Natie in het toezicht op de regeringsmaatregelen en het medebestuur enz. door rechtstreeks verkozen volks vertegenwoordigers, meer en meer te besnoeijenwaren zij het niet, die het recht van een godsdienstige gezindheid tot zelfstandige huishoudelijke regeling, naar hare historische eigenaardigheid en karakter, wilden betwisten? En zij die de meeste liefde moesten betoonen jegens andersdenkenden omdat zij in den genadigen en ongehoudene liefde des Al lerhoogste, in de erkentenis der Hoogste Souvereiniteithet wezen en de kracht huns geloofs hadden gezocht en gevon den lieten zij zich niet medeslepen en tot blinde werktui gen gebruiken door een zelfzuchtige staatkundige partij Fantaisieals men meent dat verouderde kwalen voor een spoedige radicale genezing vatbaar zijn maar ook even zeer fantaisie, wanneer men op staatkundig gebied waarde hecht aan een volkswaan van een dagzóo men slechts ge duldig wacht op de vaak verrassenden spoedigen afloop van de werking der hartstogteD. 't Is waar, in de optreding vau een bewind dat afkeurde wat zijn voorganger haar verrigt, in de indiening van een wetsontwerpdat het toezigt der regering op de kerkgenootschappen zou regelen en de toe zegging van de herziening der pas vastgestelde eD in wer king gebragte staatswetten; in meerdere verschijnselen we gens verbroedering en verzoening van partijen en partijgangers op kerkelijk en staatkundig gebiedin de wederontwaakte geest van onverdraagzaamheid scheen zich een voorspiegeling- af van al wat de onvrijzinnigheid op de eene zijde van de bewuste Medaille omgeeft, wat zij vóór hare voeten ver spreidt en in haar nasleep heeft, 't Was fantaisie en 't kon geen stand houden, wanneer men zoo eendrachtelijk arm aan arm ter kerkekamer zagen spoeden om zich te verzetten door het teekenen van hunnen naam tegen de invoering van eene bis schoppelijke hiërarchie, eigenlijk vóór de keuze van een nieuw bewind in tegenovergestelde richting, zij die elkander juist het meest vroeger hadden bestreden dat de zamenwerking goede vruchten dragen zouden. En als we nu na verloop van elf jaren vragen, wat heeft die onvrijzinnige beweging gebaard? is het waar, wat de Medaille daarvan voorstelt, maar is het ook waar wat de andere zijde ons van den tegenwoordigen toestand, als die van den heerschenden geest van vrijzinnigheid te aanschou wen geeft? dan is er veel stof om ook de fantaisie van de werkelijkheid te onderscheiden. Zullen we niet verstandig handelen vooral het oog te wenden tot hetgeen ons het meest nabij ligt? Heeft onvrijzinnigheid voor vrijzinnigheid, overdraagzaamheid voor verdraagzaamheid plaats gemaakt? Is beroeriug en kerkelijk verschil alleen gebleven onder en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1864 | | pagina 1