N°. 1071.
Woeosdas; 19 Augustus.
A". I Si.
Orthodoxie.
LEIDSGH
Ajlr»
Date Courant verschijnt eiken dag, be
halve Zon- en Feestdagen, en kost voor
Geiden 1.95, en frauco per post ƒ2.80
iu de drie maanden. Afzonderlijke Nom-
mers Vijf Cents.
Prijs dor Advertentién 1-6 regels 0.75.
Iedere regel meer 12| Cts. Geboorte-, hu
welijks-en doodberigteu van 1-1 regels 0.90,
Iedere regel meer 15 Cts. llekgudiuakiiiupi vau
genootschappen 5 Cts. Zegelrecht .'55 Cts.
Spoortreinen van Leiden naar 's GraveuhageDelft, Schiedam en cioUerdam te 8 u. 11 m.; 10 u. 17 in.; 1 u. 17 m.; 8 u. 19 m.;
6 u. 9 m.; 9 u. 19 m.; en op Zon- en Feestdagen 11 u. 25 m.; naar Haar em en Amsterdam te 8 u. 86 in.; 10 u. 20 ai.-,
11 u. 59 m.; 2 u. 54 m.; 4 u. 54 m.; 9 u. 14 m.
Stoomboot van Leiden (Ligplaats Haven) naar Amsterdam, Maandag ochtends 4 'i., de overisje dageu uitgezonderd de Zondag 5 u.; van
Amsterdam Beerebijt) naar Leideu dagelijks uitgezonderd de Zondag 3 u. Stoomboot van Leiden naar Alpben en Bodegraven. (Ligplaats
Utrechtsche Veer). Maandag, Dingsdag en Woensdag 's morgens 9£ u.; Vrijiag en Zaturdag 's middags 12j. u.j Donderdag u. van Alphen naar
Gouda, in correspondentie met de stoomboot Volharding, die te 5 u. van Leiden vertrekt; voorts eiken werkdag 's namiddags te 5J. u.
Postbusligtiugen aan de Lakenhal, Katoenfabriek en op de Nieuwstraat: 's morgeus ce 7 15 m. en te 11 u. 10 nr., 's namiddags te 3 u.
15 in. 'savouds te 8 u. 10 m. Oo*t-Iadi«ohe Laadpost. Over Southampton, 1 en 17; over Triest, 1 en 23; over Marseille,
9, 16 en 25 van elke maand.
Rijks-Telegraaf. Dagelijks geopend van 7 uur 's ra. tot 9 uur 's av. Spoorweg-Telegraaf dagelijks van 7j- uur's ut. tot 9 u. 30 in. av.
Zittingen van bet Gemeentebestuur. Gemeenteraad op onbepaalde tijden. - Burgemeester en Wethouders, Maandagen Donderdag ta 11 uur.
Commissie van Fabricage, Woensdag te 12 uur. 'Burgemeester, dagelijks te 10 uur. - President der Commissie van Fabricage des ZaturJags vau
11—1 uur. - Bureau der Plaatselijke Secretarie is open dagelijks vau 104 uur. - Theeauriedagelijks van 102 uur. - De Gemeente- Architect is te
sprekeu op het Raadhuis, eiken werkdag vau 'smorgeas 12—1 uur.
Kantoor der Plaatselijke Aooijaseu, dagelijks van 81 uur en vap 36 uur; der In- en Uitgaande Rechten en Aooijnaen
dagelijks van 91 uur en van 36 uur; van 'sRijks Directe Belastingen, Maandag, Dingsdag, Woensdag eu Donderdag van 9— 2
uur. van Zegel, Registratie dagelijks van S4; van de Hypotheken en het Kadaster, van 94 uur.
(Slot.)
De orthodoxie aan het roer van elk huisgezindat zal
wel het ideaal zijn, waarnaar iedereen streven moet. In on
zen tijd wordt zorg besteedom de maatschappij te hervor
men en te verbeteren't zij op staatkundig gebiedom door
verstandige maatregelen verschillende bronnen van maatschap
pelijke welvaart te openen't zjj om door bevordering
der zedelijkheid maatschappelijk geluk te stichten't zij op
godsdienstig gebied door meer kennis te verspreiden- en
wat vooral uitblinkt, de zorg voor degelijk onderwijs onder
die standen, wier kennis op lageren trap staat dan bij an
dere natiën. De wet op het middelbaar onderwijs kan van
uitstekend nut, van onbegrgpeiijken invloed zijn op de in
tellectuele ontwikkeling onzer natie.
Maar bij al dien vooruitgang, waardoor men steeds ge
neigd is van zich aftezienbij al de vorderingen der in
dustrie, waardoor men zich het noodige en het overtollige
fraaijer en goedkooper dan vroeger kan aanschaffenbij al
de zucht die er heerscht, om zelfstandigheid van oordeel
en wil bij allen wortel te doen schietenzich aan alle gezag
op het gebied van rede en godsdienst te ontworstelen en
vrijwerkende menschen te vormen schijnt al meer en meer
op den achtergrond te geraken het oude en misschien ver
ouderde dat de hoofdbron van maatschappelijke Welvaart
van zedelijkheid en van geluk alleen te vinden is in hart en
hui3; dat de toestand der huisgezinnen de spiegel is van den
maat8chappelijken toestand eener natiedat waar het hoofd
van het huisgezin is de leeraar, de priester, de koning in
zijn kring, uit dat huisgezin een geest waait, die de maat
schappelijke atmosfeer reinigt van alle verkeerde en schade
lijke elementen. Dat 'is nu een recht orthodox begripde
vader leeraar, priester en koning in zijn gezin, dat rijmt
misschien niet naar veler meening met de begrippen van
onzen tijd over gezag en vrijheid, dat schijnt welligt velen
toe onvereenigbaar met het liberalisme. Toch is het waar,
dat zulk een beginsel, heerschende in het gezin, beslist over
het lot der maatschappij. De geschiedenis van eiken tijd en
van elk volk levert daarvoor overvloedige bewijzen.
Een vergelijking tusschen de zeden en gewoonten van on
zen met die van vroegeren tijd heeft geen nut, want zeldeu
is de gevolgtrekking onpartijdig en billijk. Elke tijd heeft
zijn goed en kwaad, en, wat den zedelijken toestand der huis
gezinnen betreft, mist men een naauwkeurige opgave van
feiten en omstandigheden. Maar als men den vooruitgang
roemt eu over de verbazende ontwikkeling van kennis en
arbeiddie zich allerwege openbaartde loftrompet blaast
dan is het niet ongepast ook de vraag te doen hooren of
vooruitgang op zedelijk gebied daarmede gelijken tred houdt,
of onze huizen de kweekplaatsen van orde en vredevan
deugd en goede zeden zijn, of in onze huisgezinnen een
toon en geest heerscht, waarvan de gunstige invloed op
maatschappelijk gebied niet mag worden miskend Onze
levenswijze en manieren verschillen reeds veel met die 30
of 40 jaren geleden in gebruik waren. Men zou haast kun
nen zeggendat de standen meer zijn dooreengemengd en
de grens van afscheiding flaauw en onmerkbaar wordt, zoo
dat alleen de uitersten een afstekende kleur hebben. Maar de
vooruitgang, op stoffelyk gebied merkbaar, vertoont zich niet
in die mate in het huisgezinwaar het geldt eerbied voor het
ouderlijk gezag eenvoudigheid matigheid en orde in de huis
houding, kuischheid en huwelijkstrouw. Zulke begrippen zijn
verouderd en iet of wat orthodox; men beschouwt die za
ken niet meer van zulk een ernstige en gemoedelijke zijde,
want gezag is alleen geldend op het gebied van kennis en
wijsbegeerte; ieder gehoorzaamt wanneer en voor zoo ver rede
en geweten, onverschillig of het een verlichte en een wak
ker geweten is, zulks gebiedt, wij zijn allen menschen van
gelijke beweging en de traditie van het voorgeslacht is ou
derworpen aan de critiek van elk individu.
Die begrijpt, dat hij als vader en echtgenoot het roer
van het huisgezin moet in handen houden en zich, zijuer