N°. 943. Donderdag 19 Maart. A». 1863. Wat is Waarheid? - c* LEIDSCH HUBLA». Deze Courant verschijnt eiken dag, be halve Zon- en Feestdagen, en kost voor Leiden ƒ1.95, eu franco per post ƒ2.80 in de drie maanden. Afzonderlijke No;o- mers Vijf Ceuts. Prijs der Advertentiëu1-6 regels ƒ0.75. Iedere regel meer 12J Cts. Geboorte-, hu welijks- en doodberigten van 1-4 regels ƒ0.90. Iedere regel meer 15 Cts. Bekendmakingen vau genootschappen 5 Cts. Zegelrecht 85 Cis. Spoortreinen van Leiden naar 's Gravenhage, Delft, Schiedam en Rotterdam te 10 u. 5 ra.; 12 u. 58 ra.; 6 u. 9 ra. en 9 u. 19 m.; naar Haarlem en Amsterdam te 8 u. 51 ra.; 1 u. 3 m.; 4 u. 53 m. en 9 u. 14 m. Postbusligtingen aan de Lakenhal, Katoenfabriek en op de Nieuwstraat: 'smorgens te 8 u.; 's middags te 12 u., 's namiddags te 8 u. 45 ra. 'savouds te 8 u. 15 ra. Oost-Indische Landpost. Over Southampton, 1 en 17; over Triest, 7 en 23; over Marseill», 9, 16 eu 25 van elke maand. Rijks-Telegraaf. Dagelijks geopend van 8 uur 's ra. tot 9 uur 's av. Spoorweg-Telegraaf dagelijks vau 8 uur 's ra. tot 9 u. 30 ra. av. Zittingen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad op onbepaalde tijden. - Burgemeester en Wethouders, Maandag eu Donderdag te 11 uur. Commissie van Fabricage, Woensdag te 12 uur. - Burgemeester, dagelijks te 10 uur. - President der Commissie van Fabricage des Zaturdags vau 111 uur. - Bureau der Plaatselijke Secretarie is open dagelijks van 10—4 uur. - Thesaurie, dagelijks van 10—2 uur. - De Gemeente- Architect is ta spreken op het Raadhuis, elkeu werkdag vau 's morgens 121 uur. Kantoor der Plaatselijke Acoijnsen, dagelijks van 8 1 uur eu van 3—6 uur; der In- eu Uitgaande Rechten en Acoijuseu dagelijks van 91 uur en van 36 uur; van 'sRijks Directe Belastingen, Maandag, Dingsdag, Woensdag en Donderdag vau 92 uur. van ZegelRegistratie dagelijks van 8—4; van de Hypotheken en het Kadaster, vau 94 uur. I. Die vraag zal in deze dagen van beroering en strijd op het gebied der Nederduitscbe Hervormde gemeente te Leiden me nigeen op de lippen zijn gekomen, die niet zoo onverschillig is ten aanzien van den goeden of kwaden reukwaarin die gemeente, hare leeraars en kerkbestuurders bij andere gods dienstbelijders binnen Leiden staan. Die vraag komt niet op bij hendie buiten Leiden gevestigdzich ergeren aan de twisten en tweespaltdie aldaar sedert eenige jaren heerschen en haar diepsten grond vinden in kerkelijke geschillen. Wat is waarheid? wie heeft gelijk? 't Is goed dat er nog zijn die zoo vragen, want zijn het niet de meesten, die partij kiezen en volgen uit hartstogt en onnadenkend zich aansluiten en ijveren, meest zonder verstand? De Gemeente-Commissie van het Nederduitsch Hervormd kerkgenootschap heeft bij een al gemeen verspreiden brief van 28 Februarij de gemeenteleden ingelicht. De Kerkeraad deed het van zijne zijde veertien da gen later, bij brief van 10 Maart; en als men de poging vol komen goedkeurt, "orn de gemeente den aard en den gang van het geschil beter te leeren kennendan zal men ook aan de gemeenteleden de bevoegdheid niet mogen betwisten, om hun oordeel over het geschil rond en open te zeggen dan mag dat oordeel weder vrij aan ieders onpartijdige over weging worden overgelaten en dan kan geen gezag gelden ook niet van een oud kerkeraadslidwanneer het er op aan komt een antwoord te geven op de vraag: wat is waarheid? 't Pleit niet voor de waarheidsliefde, wanneer men pogingen aanwendt, om het oordeel te smoren, bedekt of onbedekt vrees aantejagen of heimelijk invloed uitteoefenen op zwakke, ligt beweegbare gemoederen. "De Kerkeraad wenscht niets liever dan dat al wat er van beide zijden in deze zaak gedaan is, algemeen bekend worde," en daarin ligt tevens de erkente nis opgesloten, dat een oordeel niet achter blijve. Wij zijn ook daartoe verpligt, al was het sommigen niet aangenaam, dat wij die laak op ons namen. Er ligt daarin groot nut, want de openbare bespreking van zulke openbare geschillen is tot hare beëindiging uitermate bevorderlijk. De Kerkeraad beantwoordt drie vragen. a. Waaruit is dat geschil ontstaan? b. Wat is er verder geschied c. Wat is er dan op dit oogenblik te weuschen? Wij stellen ons voor met de meeste bedaardheid en onpar tijdigheid maar ook onbewimpeld en zonder omwegen het antwoord op die drie vragen te overwegen, waarbij wij geheel en onvoorwaardelijk aannemen de juiste voorstelling van al de feiten, die er hebben plaats gehad, zoodat hier alleen sprake kan zijn of wij die feiten beoordeelen naar den eenigen en on feilbaren maatstaf van waarheid en recht. Vooraf ééne opmerking. Is de circulaire een verantwoording van predikanten en ouderlingen, dan gaat zij uit van den bijzonderen Kerkeraadin onderscheiding van den algemeenen Kerkeraad die uit predikantenouderlingen en diakenen be staat. Op grond van art. 16 van het Synodaal reglement voor de Kerkeraden van de gemeenten der Nederlandsche Herv. kerk, meenen wij het er voor te moeten houden, dat het be staand geschil betreft den Algemeenen Kerkeraad, maar dan had het ook uit het onderschrift van den brief moeten blijken dat het niet. twijfelachtig was, wie het woord tot de gemeente leden rigtte en wie het eens zijn met de slotzin«Voor de recht bank hebben wij een tegenpartijin de gemeente alleen mede christenen. Dit hopen wij in al onze handelingen te blijven toonen: dit worde ook door u in de zamenleving ernstig ter harte genomen." Wanneer dat door allen die aan de zijde des Kerkeraads staan, zoo velen of weinigen dat zijn, wordt be tracht, dan zullen uit de openbare godsdienstoefeningen bij het doen der inzamelingen worden geweerd al wat de stichting verhindert en den betamelijken eerbied voor die niet tot de partij des Kerkeraads behooren voor elk gemeentelid wie het ook zij zou kunnen krenken. Leeringen wekken, maar voor beelden trekken en de gevolgen zullen zichtbaar zijn als de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1863 | | pagina 1