EIDSGH DAGBLAD.
0. 151.
Vrijdag 3 Augustus.
A°. 1860.
V
Het Dagblad kost in de 3 maanden 1.95. Afzonderlijke Nommers 3 Cents.
Dortreinen van Leiden naar 's GravenhageDelft, Schiedam en Rotterdam te 9 u. 42 m.;32 u. 7 m.; 3 u. 4 m.;
m.; 9 n. 24 m. Naar Haarlem en Amsterdam te 8 u. 26 m.; 10 n. 58 m.; 12 u. 69 m.; 4 u. 58 m.; 9 u. 28 m.
stbusligtingen aan de Lakenhal, aan de Katoenfahriek en op de Nieuwstraat: 'emorgens te 7 ure 30 min.,*
dags te 12 ure, 'snamiddags te 3 ure 45 min., 'savonds te 8 ure 30 min.
tÏDgen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad op onbepaalde tijden. Burgemeester en Wethouders,
lag en Donderdag 11 ure. Commissie pan Fabricage, Dingsdag 12 ure. Burgemeesterdagelijks te
■e. Bureau der Plaatselijke Secretarie is open dagelijks van 104 ure. Zon- en Feestdagen uitgezon-
Thesaurie, dagelijks van 10—2 ure. - Be Gemeente-Architect is te spreken te zijnen huize op den
Singel, Wijk V, N°. 328, 'smorgens van 910 ure.
u ntoor der Plaatselijke Accijnsen, dagelijks van 8 1 ure en van 36 ure.
,i ntoor van 'sRijks Directe Belastingen, Maandag, Dingsdag, Woensdag en Donderdag van 92 ure.
ntoor van Zegel, Registratie dagelijks van 84, van het Radaster en de Hypothekenvan 94 ure.
Philanthropie.
n.
krachtige hefboom tot die werkdadige
:henliefde (philantropie) ligt wel in het
tendom. Zijdie geen Christenen zijner-
n zelve den zegenrijken invloed, dien de
lelijke godsdienst van den aanvang op den
adder wereld heelt uitgeoefend en van dezigt-
;evolgen, verlichting, beschaving en zedelijk-
die er door zijn teweeggebragt. - En toch
tn na verloop van achttien eeuwen vraagt,
1 Christendom is wat het kon en moest
wie zal daarop een bevredigend antwoord
F Als de driejarige omwandeling van den
ter van het Christendom in de steden en
en van het Joodsche land en de openbaring
Zijn persoon in hetgeen Hij deed en leed
invloed had, dat kort na Zijn vertrek van
aarde 3 a 4000 menschen voor Zijne zaak
verklaarden en als Zijne volgelingen moes-
vorden erkend- wat moest dan onze tegen-
dige toestand na verloop van achttien eeuwen
daar die volgelingen zich al vroeg over de
aarde zijn gaan verspreiden I Volgens de
der arithmetica zouden uit die 3000 Chris-
in 3 jaren als zoodanig door den invloed
den Stichter gevormd na verloop van 1800
zijn voortgekomen een getal van niet min-
dan vijfduizend millioen. Maar we erkennen
die berekening gaat niet op, omdat men
kan veronderstellendat dezelfde kracht en
gelijke invloed als bij ieder der eerste Chris-
aanwezig was, in opvolgende tijden bij hunne
langers zou hebben gewoond. En toch als het
stendom vergeleken wordt bij een zuurdeesem,
iet geheele deeg doortrekt of als een zaad
duizendvoudig vrucht voortbrengt, dan moeten
verbaasd staan dat na verloop van achttien
eeuwen het Christendom nog niet meer dan dén
derde deel der bevolking van de aarde onder
zijn gebied heeft, - ja, dat te midden der
Christelijke bevolking nog altijd land- of stad-
j genooten zich bevindendie eene andere gods-
I dienst belijden of dat een Christelijke gemeente
zich in het midden eener heidensche bevolking
beweegt, zonder de kracht of den invloed van
het Christendom als een zuurdeesem te openba
ren. Er schiet ons niets overig dan met schaamte
te bekennendat het Christendomwaar het
gevestigd is, zich niet openbaart zooals het kon
of zooals het moestof er zouden andere vruch
ten zigtbaar zijn.
En van waar nu die ongunstige uitkomsten?
Zijn ze niet toeteschrijven aan eene droevige
miskenning van den aard en het wezen der
godsdienst, zoodat men op dat gebied te ver
geefs zoekt naar de vruchten van die werkdadige
menschenliefde?
Wij zijn huiverig, om ons verder op dat ge
bied te begevenmaar schromen niet als de
hoofdoorzaak van de droevige teleurstellingen
die de geschiedenis der Christelijke kerk op elke
bladzijde aanbiedt, te wijzen op den onverstan-
digen godsdienstijver of het heerschzuchtig ka
rakter van hen, die zich als voorgangers, leids
lieden hoofden of herders opwerpen? Al de
gruwelen die de geschiedenis van elke eeuw ken
merken zijn daaraan toeteschrijven en de twis
ten en verdeeldheden, oorlogen en geweldenarijen,
die er plaats vondenkwamen uit dezelfde bron
voort. De miskenning van den aard en de roe
ping van hen, die zich voorgangers noemden,
moest leiden tot misbruiken die niet zpadrfnehljg
konden worden tegengegaan. w^jjn djfe.
Christelijke liefde moet zich in i*<--*•
afschaduwen - maar de scherpaijijj
ding van het leeraar- en priesteafeï
uit voortvloeijende aanmatigingèft lïiijtr,!