EIDSCH DAGBLAD. o. 121. Maandag 2<"> Julij. Ao. 1860. Het Dagblad kost in de 3 maanden 1.95. Afzonderlijke Nommers 3 Cents. oortreinen van Leiden naar 's GravenhagcDelft, Schiedam en ltotterdam tc tl u. 42 m.; 12 u. 7 m.; 3 u. 4 m,; i m.; 9 u. 24 m. Naar Haarlem en Amsterdam te S u. 26 m.; 10 u. 58 m.; 12 u. 59 m.; 4 u. 58 m.; 9 u. 28 m. itbusligtingen aan dc Lakenhal, aan de Katoenfahriek en op de Nieuwstraat: 'smorgcns te 7 ure 30 min., dags te 12 ure, 'snamiddags te 3 ure 45 min., 'savonds te 8 ure 30 min. tuigen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad op onbepaalde tijden. Burgemeester en Wethouders dag en Donderdag 11 ure. Commissie van FabricageDingsdag 12 ure. Burgemeesterdagelijks te re. Bureau der Plaatselijke Secretarie is open dagelijks van 104 nre. Zon- cd Feestdagen uitgezon- Thesaurie, dagelijks van 102 ure. - Be Gemeente-Architect is te spreken tc zijnen huize op den i Singel, Wijk V, N°. 328, 'smorgcns van 910 ure. Intoor der Plaatselijke Accijnsen, dagelijks van 8 1 ure en van 36 ure., mtoor van 'sRijks Direote Belastingen, Maandag, Dingsdag, Woensdag cu Donderdag van 92 nre. intoor van Zegel, Registratie dagelijks van 84, van het Kadaster en de Hypothekenvan 94 ure. Oe Leiitsche Kermis. I. tderom is bet tijdstip genaderd waarop de ie kermis of jaarmarkt aanvangtdie voor t jaren werd gehouden van Hemelvaartsdag met de Pinksterdagen. Die verandering ie voort uit de meening, dat die hooge telijke feesten werden verontreinigd door elijktijdig houden van openbare vermake- den, die zich door bukengemeene losban- id kenmerkten. De uitkomst heeit de ver- ling van die nieuwe kermisregeling beschaamd kon niet anders. Het bewijs is nog niet gele dat de bedoelde Christelijke feesten meer in- [tnheid eischen dan de gewone eerste dag der die tot een godsdienstige» rustdag is gehei- al hecht men daaraan niet die uiterlijke «gezette vieringwaardoor de Sabbath der pleegt te worden gekenmerkt. Om aan be de bezwaren te gemoet te komen heeft men aiddat de kermis des Maaudags zou aan- en des Zaturdags eindigen- zoodat ndigheid gedurende de zes laatste dagen «eek geoorloofd schijntindien maar de in stilte wordt gevierd. Indien dat :elijk zoo geschiedtblijft altijd de vraag «et zulk eene scherpe afscheiding van den les tegenover de andere dagen der week de lijkbeid werkelijk wordt in eere gehouden bevorderd 't Is evenwel niet zoo want de «is eindigt niet met het middernachtuur, die eene week van de andere scheidt, maar al hiedde dat, zou dan de invloed van den listijd op de godsdienstige viering van den volgenden Zondag onmerkbaar zijn? De ring leert, dat de Christelijke feestdagen nog uitblinken, hier en elders, door minder ndigheid en dat de viering van den Zondag nog niet is wat zij kon zijn en moestal wilde het openbaar gezag door strenge voorschriften onverbiddelijk stipt gehandhaafddaartoe den sterken arm leenen. 't Kwaad ligt dieper, de oorzaak ligt niet bovenop - en wordt niet door dwangmiddelen en politieverordeningen uitgeroeid of vernietigd. In een adres door eenige inwoners van de residentie aan den gemeenteraad ingediend wordt beweerddat de groole nadeelen van de te genwoordige kermisviering gelegen zijn in de vaprb'efde des volks voor het gebruik van ster ken drankbij die gelegenheden zoo buitenmate gezocht, en dat die verderfelijke neiging en de- vernederende dronkenschap, welke er het onver mijdelijk gevolg van iswordt aangemoedigd door de ongelukkige bepaling, welke gedurende die dagen aan alle drankhuizen de meest on beperkte vrijheid laat van slijten en tappen." Alle openbare volksvermakelijkheden missen haar doelomdat zij ontaarden in losbandigheid bijna uitsluitend ten gevolge der verderfelijke gewoonte, dat het gebruik van sterken drank daarbij steeds de hoofdrol speelt. Men wil dat kwaad tegengaan door het openblijven der kroe gen te beperkenomdat de nachtelijke feest vieringen en de straatrumoeren er door zouden worden uitgelokt en in de hand gewerkt. Zulke politie-maatregelen baten niets, want er zijn middelen genoegom het toezigt te verschalken en de gelegenheidom zich sterken drank te verschaffen, is nimmer afgesloten. De zorg van het openbaar gezagom de goede orde en de zedelijkheid te handhaven, blijkt steeds onver mogend waar de zedelijke beginselen door het gebruik van sterken drank worden aangetast. Dat gebruik wordt nog in bescherming geno men bij rijk en arm bij geleerd en on^gjeeifj.!. vroom en onvroom, - ja bij oud £»*jön{*. De jenever wordt getapt, zoowel iiyjle so&Meit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1860 | | pagina 1