3)e Ceid6clvc6ou^ant Het Nederlandsch Episcopaat over het Communistisch gevaar „Ik had toch Fever een broertje gehad" Buitengewoon Nederl. Staatscourant WOENSDAG 19 FEBR. 1947 Bureaux: Papengracht 32 Leiden Giro 103003 Telefoon: Admin., Adv. 20826. Redactie: 20015. Dir., drukkerij en Abonnem. 20935. Abonnementsprijs f 0.26 per week. 110 p mnd. 3.25 p. kwartaal Franco p. post f 4.00. waarin opgenomen „DE BURCHT" KATHOLIEK DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN 37e JAARGANG No. 11017 Hoofdredacteur: TH. WLLMLK Directeur: C. M v HAMERSVELD Uitgave van N.V „De Leidsche Courant" en Stichting „De Burcht". Advertenties 15 cent per m.m. Bij contrac* belangrijke korting. J^JA HET GODDELOOS karakter van het Marxisme verklaard te hebben, stelt de Encycliek de vraag, wat het lot zal zijn van den mensch en het gezin in de com munistische maatschappij. Voor den gods dienst is in het communisme geen plaats vooreerst omdat het van een materialistisch beginsel uitgaat en vervolgens omdat het den klassenstrijd verheft tot een begin sel in de ontwikkeling der maatschappe lijke verhoudingen. Het communisme zoekt het geluk uitsluitend in deze wereld, en acht het geloof in een leven hiernamaals verderfelijk, omdat het zooals zij zeg- gen valsche verwachtingen voedt en den mensch afhoudt van z;ijn eigenlijke taak: de aardsche maatschappij zoo volmaakt mogelijk te maken; alle godsdienst is een de- moraliseerende zucht naar zelfbedwelming. Daarom liet Lenin de woorden van Marx: „Godsdienst is opium voor het volk" op de hoofdpoort van het Kremlin aanbren gen, in de plaats van een hoogvereerd ikoon van den Verlosser. Bovendien ver- Iciaart het communisme den godsdienst als suggestieve uitvinding der overheerschen- de klasse, die de onderdrukking der lagere aannemelijk maakt vooral door zijn leer het onrecht geduldig te verdragen. Vervol gens erkent het Bolsjewisme in Ruslard geen enk°le geestelijke macht, die eenigs- zins de staatsalmacht beoerkt. Daarom is de tolerantie, die in theorie aan den gods dienst wordt toegestaan, slechts een tac tische manoeuvre, een overgangsmaatre gel om het gewone volk niet te veel te prikkelen. Zooals wij weten, zijn in het te genwoordige Rusland helaas weinig uiter lijke soot;en van den godsdi°nst meer over. Zoo ooit. dan geldt het van het commu nisme. dat het met alle middelen, met list en bedrog en geweld een strijd oo leven en dood voert tegen God En wa' den klas senstrijd betreft, wij weten, dat deze als h""'""3! TUnrpnM Ïr) str^d te rnet do phris- telü'ke naastenliefde en rechtvaardigheid. ..Bovendien", zoo gaat de H Vader voort, „wor-'t de mensch door het commu nisme beroofd van ziin vrijheid, het gees telijk beeinsel van z"n moreele levenswij ze". (Encycliek Div. Red. no. 10) Hoe wei nig er van vrijheid snrake is, bliikt in de landen, die staan onder de heerscbannii of onder den i""iopd van Pu cl and. Met na me wijzen Wij hier op Polen en Joego slavië Waarom hangt voor een groot deel van ^ie lanfJ°n pOT1 stalen gordijn"? AHe macht berust in de handen van een naar manneg, die namens „het proletariaat" de rticta'uur uitoefenen en dit heet dan „de mocratie". DE MORAAL. Doch ook van moraal kan geen sprake zijn voor wie niet gelooft aan een God. die den mensch zek°re vernlieTrtingen heeft opgelegd en het kwade bestraft. Wii on dervinden het ieder°n dae. dat het ons in spanning en zeit'heheei'scbing koet. om steeds de geboden Gods te onderhouden en de nagingen van de natuur niet te vol gen. Waarom zouden wij ni°td^on. wat ons aangenaam en nuttig is. als God het in sommige omstandigheden .niet verbiedt? Waarnm zouden wij niof iefs van ^en an^er wegnemen, als wij het zoo goed kunnen gebruiken en niemand het bemerken zal? Waarom zou epn harMocMeluk mensch nie' ziin zinnelijke neigingen volgen, als God one niet zegde: ..het is u niet geoor loofd'. De reffels van het uiterüik fa+soen er. van de z.g. leek-mmoraal houden ons niet tegen, als de bekoring hevig is en wij niet gezipn en gestraft worden. Hoe is het mogelük geweest, dat in Duitsch- land, dat vroeger 'och een fatsoenlijk land was. zu!ke ongehoorde gruwel^ bedre ven kodden worden, als de zedenleer niet door de leidprs van het vo!k was uitge roeid' in Onze briev n tegen het nationaal- soc'giisme hebben Wü meermalen gewezen op de gevaren van eeu maatschappij „zon der God en ziin gebod". Gelukkig ziin de mpnscben krachtèns de christelijke begin selen, d;e nog in velen leven, beter dan hun leer. maar wü mogen er niet aan "denken, wat er van de wereld worden zou. als de communistische beginselen conseauent werden toegepast. Waarom zou een staats man trouw blijven aan zijn gegeven woord, als zijn land er schade van zou hebben? Lenin heeft in 1920 verklaard: „onze mo raal is geheel ondergeschikt aan het be lang van het proletariaat en aan de eischen van den klassenstrijd". Het doel heiligt dus de middelen Welke waarborg is er dan voor de trouw aan verdra een' De regieringen staan met t°n onrechte zoo wantrouwend tegenover elkaar. HUWELIJKS- EN GEZINSLEVEN. Tenslotte spreekt de H. Vader over den noodlottigen invloed van de communisti sche leer op hef huwelijks- en gezinsleven. Hij zegt dan als volgt: „Door aan het men schel u'k leven ieder geheiligd en geestelijk karakter te ontnemen, maakt eert derge lijke leer van het huweliik en de familie noodzakelijk een.zuiver conven'ioneele en burgerlijke instelling, de vrucht van een beoaald economisch systeem", (no. 11). In bet bijzonder kent het communisme geen band van de vrouw en haar gezin. De vrouw moet zich in dienst stellen van de productie: de zorg voor het huis en de kin deren komt ten laste van de gemeenschap. Het Christendom had de vrouw verlost van de slavernij, waaronder zij in het oude heid°ndom gehukt ging; het comm<micme voert haar daar weer heen terug. Het los maken van alle sexueele banden en het vrijlaten van de hartstochten heeft natuur lijk alle bcoze geesten in Rusland opgeroe pen. Na kor'en tijd heeft men langs wette- lijken weg de onge.bondenheid moeten in perken. WAT IS DE OORZAAK? .Met verbazing vragen wij On^1 af, hoe het communisme ondanks zijn afschuwe lijke theorieën in jjeheel de wereld, ook in ons land, zooveel aanhangers heeft kun nen vinden. Ook hierop geeft de Encycliek het antwoord. (Enclcliek Divini Rcdempto- ris no. 1618). In dit gedeelte van den „Vastenbrief", dien de Nederlandsche Bisschoppen hebben gewijd aan het Communisme, verklaren de Bisschoppen, dat in het Communisme voor den Godsdienst geen plaats is en dat er geen sprake is van moiaal. Zij wijzen er op, dat het Liberalisme de schuld is van het feit datjiet Communisme, ook in ons land, zoo veel aanhangers heeft. Sedert de 18e eeuw vooral is in breede kringen het geloof ondermijnd en daar door is ook de groote weerstand tegen het verval der zeden gebroken. Wie niet in God gelooft Wij hebben het reeds ge zegd doet wat nuttig en aangenaam voor hem is. Alle systemen om een moraal op te bouwen zonder God houden geen stand Ir. een geestelijk leege wereld zonder be ginselen kon ten tijde van Marx, toen de groot-industrie en het kapitalisme opkwa-, men, het communisme gemakkelijk ineang1^ vinden. De groote schuld ligt bij het libe ralisme, dat het geloof ondermijnde, en niets deed om de naamlooze ellende der groote massa van het proletariaat te leni gen. Integendeel, het werkte de proletari- zeering der massa in de hand krachtens zijn beginselen van ongbonden vrijheid. De mensch streefi van nature naar het geluk er wat ligt nu meer voor de hand. dan dat een groot deel der ontwortelde mensch - heid steun gaat zoeken bij het communis me. dat in een sluwe propaganda verspreid werd en de mensqhheid geluk beloofde? De Pausen, vooral te be°innen met Leo XIII hebben op het onrecht en de geva ren herhaal-elijk gewezen en duidelijk de richtlijnen aangegeven voor den opbouw eener nieuwe wereld op de grondslagen De door Z.K.H. Prins Bernhard vervaardigüe foto van de jonggeboren Prinses Maria Christina. van de naastenliefde en Je rechtvaardig heid. Maar hun stem werd niet gehoord „door zooals de Encycliek het zegt de samenzwering van het stilzwijgen in de pers". De groote pers was goeddeels in handen van liberalen, ongeloovigen en vrijmetselaars. Zij zagen het onrecht, maar durfden er niel over spreken uit vrees hun lezers te verliezen. Zoo werd zoo lang het stilzw'igen bpwaard over de gru welen, die in Rusland, Mexico en in een groot deels "van Spanje door de communis ten bedreven werden. Deze \yoorden van den Paus, beminde geloovigen, zijn ook een ernstige waar schuwing voor ons. Wij hebben in ons land een degelijke katholieke pers. Laten wij die krachtig steunen en lezen wij onze katholieke bladen. Er zijn helaas, teveel katholieken, die beweren, dat zij op de hoog'e moeten zijn en dus de neutrale cou ranten moeten lezen die naar zij zeg genop heb geep verkeerden invloed uit oefenen: zij kunnen er wel teeen. Dit is niet waar, beminde geloovigen. De geest van de z.g. neutrale pers zal op den duur haai lezers van den materialistischen geest door dringen. DE PRINSESJES OVER HAAR ZUSJE BAARN, Dinsda?, 18 Febr. (Van een specialen A.N.P. ve.T ^gever). In een kinderstoeltje in de kin ,erkamer van paleis Soestdijk zit prins Bernhard. Zijn beenen bijna opgevouwen, omdat hij niet in bet stoeltje past BetQr zijn deze fau teuiltjes geschikt voor de meisjes voor wie ze gemaakt zijn: Trix, Ireen en Margriet En die zitten dan ook naast den Prins heel wat gemakkelijker. Trx en 'reen m blauwe jurkjes. Margriet of boter „Pietie" in een rose. De prins met zijn ouófscheideliiken anjers En in het vijfde stoeltje uw verslag gever, met even lange beenen als de prins, dus óok biina opgevouwen. En dan bij het raam mej Gillis, de se cretaresse van prir.s Bernhard Ze heeft zoo juist een groote schaal bin nen gebracht, een schaal met oeschuiten waarop oranje muisjes. Pietie pakt meteen een beschuit en begint de muisies er af te likken De prins lacht ma-u, als hij naar zijn, tot vanmorgen nog jongste telg kijkt. Trix is nu al negen, haar hoef je niet meer te leeren, hoe je een beschuit moet eten en evenmin Ireen.-En dan neemt de prins er ook maar eentje. „Eén maar'' zegt hij, „want de muisjes- zijn me een beetje erg zoet'-'. Dan vraagt de persman aan Trix. Jioe ze haar zusjes vindt. En Trix komt los. Oh, mooi", zegt ze, „en het mooist van alles zijn wel de nageltjes, die lijken wel gelakt En dan hveft ze donkerblauwe nogerv en een. klein kuifie". „'Wat voor kleur. Trix? „Net zooals Pietie. wat dot kerder dan ik En schreeuwen doet bet ook al. Pietie vroeg haar wat en meteen zei ze „bee". „Wat zei je dan Pietie?" Pietie geeft geen rechtstreeksch antwoord. .Het kwam 's nachts", zegt; Pietie, „toen ik sliep" Maar Trix, de Spraakzaamste van de drie, geeft antwuord voui -haai zusjes: ,.Ze vroeg of ze het dekentje zou optillen; nou en toen schreeuwde het" Vanmorgen om oalf zeven zijn de meis- jes opgestaan. Samen met „pappie" zijn ze toen naar de kamer gegaan, waai de klei ne in haar wiegje lag. Pietie heef' de prins opgetild, „mij niet", zegt Trix ,ik kan haai zoo wel zien. Ik ben groot genoeg En Ireen ook". .Ireen praat niet veel' zegt de prins en dat is zoo. want ze laaf haar zusjes maar oraten. doch kijkt geïnteresseerd toe. Maar Trix des te meer Zp schpler* en 'ppM dien •meneer uit, die vraagt of het zusje al even veel h^ar heeft als zijzelf. „Hoe kan dat nou", zegt Trix. Pietie likt nog steeds aan de muisjes. Als deze dan 2 uur 92 uur 39: Vier en veertig babies i i i 1 Hoewei het uiteraard niet moge- lijk is een opgaaf te dóen van alle 2 babies, die op aeuzelfden dag als het 2 prinsesje geboren zijn, schijnt het al wel vast te staan, dat in hetzelf- de halfuur tusschen negen minu- l ten over twee en negen minuten over half drie vierenveertig nieuwe wereldburgers hun intrede 1 deden. 2 2 Voor ieder van deze vier-en-veer- f ig uitverkorenen heeft een kinder- wagenfabriek uit Nunspeet een spe- 2 «ciaal nieuw model kinderwagen be- 2 j schikbaar gesteld. De nameti van het nieuwe Prinsesje De namen van het jonge prinsesje zijn MARIA CHRISTINA Wij zullen haar noemen M A R IJ K E, aldus Prins Bernhard. „Wij hebben ons nieuwe dochtertje Ma ria Christina genoemd, alleen maar omdat wij de klank mooi vonden en de namen zinvol. Zij heeft geen enkele peet-oom of oeet-tante en wij zullen haar. net zoo goed als wij Beatrix met Trix aanspreken. Ma rijke noemen" aldus Prins Bernhard, na af loop van de plechtige geboorte-aangifte. alle zijn opgelikt begint ze ook eens aan de beschu:t En dan. dan zegt plotseling Trix zoo. a1c,nf ze 'ang <?ev*a *ht heeft- het te zeggen: ,En ik had to°h liever een broer tje gehad'De p.ir.s schatert dan van het pomen we afscheid van het gelukkige in-ïnoo'Hikp v'^rfp W° Ipten de prinsesjes bij haar poppen en speelgoede ren en verlaten het paleis, waar honderden belangstellenden op dezen onvergetelijken morgen zich voor den ingang verdringen. Hoe de jonggeborene er uit ziet Het is een verslaggever van het A N P. gelukt, iemand +e soreken, die nauwkeurig kan zeggen boe ons jong ste prinsesje er uit ziet. Ze heeft don ker blond haar en donker blauwe oogen. Dit laatste is wel zeker, maar toen onze zegsman de babv zag in het met kant bekleede wiegje, waarin reeds andere oranje-telgen haar eerste daeen doorbrach- ten slieD het kleine meisje vast. ..Het is een echt lief kindie heel fijntjes ^ebouwd. met een mooi mondje en een mooi kinnetje en heele kleine' vingertjes met prachtige na°e'ties. Dit was hetgeen mii het meest opviel". „En de prinses" vroegen wij. „De prin ses is stralend gelukkig". FEESTELIJKHEDEN IN PARAMARIBO. Door het luiden van de kerkklokken en 51 saluutschoten zijn d,e bewoners van Pa ramaribo van de geboorte eener prinses op de hoogte gebracht. Gouverneur Brons richtte zich in een radio-boodschap tot de bevolking en drukte zijn aanhankelijkheid aan de pas geboren prinses uiL. Ook de voorzitter van de Staten, de heer A. Smit bracht later dezelfde gevoelens tot uitdruk- king. Er werd een algemeene vacantiedag afgekondigd. Plaatselijke militaire politie en padvinders hielden een Darade De fees, telijkheden werden nog verhoogd door de aankomst van de „Bloemfontein" met Sqri- naamsche soldaten, die in het Verre Oosten hebben gediend -BOETE- Te Stoke on Trent, in Engeland hebben tien jongens een 2l-jarigen onderwijzer doodgeschoten. Een schooldrama, dat in zulk een vorm gelukkig zelden voorkomt, en daar om indruk maakt. Maar hoe dik wijls weet de lieve jeugd op een leeftijd, die zonder medelijden is (eet age est sants pitié) het leven van een onderwijzer niet tot een hel te 'naken, als ze eenmaal iemand gevonden heeft, dien ze lekker „pes ten" kan. Laten wi-.op dezen dag ons hoofd met asch fcestooien en de hand in eigen boezem steken. Hebben we in onzen tijd onzen schoolmeester ook nooit „gepest"? Nog dikwijls ont moet in een nu reeds geruimen tiid gepensioneerden onderwijzer, die mij eenmaal in de derde klas van de lag~re school een geducht pak ransel heeft gegeven. Ik kom hem nooit tegen zonder aan Jat scherp gekante harde lineaaltie te denken, waarmede deze boete-doc nine op mijn „u-weet-wel" voltrokken werd. Doodgeschoten heb ik hem nooit; het zij tot mijn eec gezegd, maar mijn stemming was moordda dig in dien tiid. Gelukkig, dat de« atoombom nog niet was u:t°evon- Heo anders zou ik niet eerust heb ben. voordat ik den armen man met tien atoombommen vernMied had. Nu volstonc ik met een caoutchouc oenho"der in de brandende kachel te mikken Het resultaat was erg, heel erg. Asch op mijn hoofd. Bata via een v aggenzee Nadat het nieuws van de geboorte in Ba tavia officieel was bekend gemaakt,, heeft de lt.-gouverneur-ger.eraal op de voorga lerij van het paleis op het Koningsplein ge- .ukwenschen in ontvangst genomen. Spoe dig daarna wapperden van alle regeerings- eebouwen de vlaggen, terwijl de particulie re huizen niet achterbleven. De stad was één vlaggenzee. Versierle brandweerauto's met loeiende sirenes maakten het nieuws in de buitenwijken van de stad bekend. Een verkenningsvliegtuig met oranje-wim- oel cirkelde omstreeks 11 uur boven Bata- "ia. Hoewel eerst heden de officieele feest- cag *zal zijn, heerschte gisteren reeds in de geheele stad een feestelijke drukte. FEESTELIJKHEDEN TE WILLEMSTAD. Het nieuws van de geboorte eener prin ses is te Willemstad met vreugde ontvan gen. In alle kerken waren spec'ale kerk diensten, terwijl meei dan tweeduizend schoolkindéren een aubade aan den gouver neur, dr. P. Kasteel, brachten Herauten begeven zich naar het bordes van het Prinselijk Paleik. voor de plechtige af kondiging van de .geboorte der nieuwe Oranje-prinses. De buitengewone Nederlandsche Staats courant, welke melding maakt van de ge boorte van de prinses en gistermorgen is verschenen, bestaat uit een aan één zijde bedrukt vel papier van ongeveer 30 bij 40 cm. gekroond door het Nederlandsche wa pen. hetwelk gef1;>nkeerd word* door de aanduidingen ao 1947no. 34. Binnen een kader van oranje lijnen is de volgende tekst afgedrukt: v BUITENGEWONE NEDERLANDSCHE STAATSCOURANT Officieele uitgave van bet Koninkrijk der Nederlanden Dinsdag 18 Februari 1947. Soestdijk den 18den Februari 1947 Hare Koninkl'ike Hoogheid Prinses Juliana der Nederlanden is hedenmorgen door Gocis goedheid bevallen van een dochter. Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Juliana schonk heden te 2.24 uur het leven aan een flinke dochter, (get.) Dr. J. DE GROOT. REGEERING Z^viyr K».<)EMEN NAAR SOESTDIJK. Ten paleize Soestdijk werd gisteren uit den Haag voor het prinselijk paar bezorgd een prachjtige vaas orchideeën van de soort Cymbidium. Door deze' bloemen zijn eeni- ge takken van andere zeldzame soorten ge werkt, terwijl het geheel is afgewerkt met een lint van zeer licht lila. Het bloemstuk was vergezeld van een oorkonde, waarin de vooi-zitter en de leden van den raad van ministers hun diepgevoel de vreugde te kennen geven bij de geboor te van een nieuwe orar^etfJ^. Er zijn vanzelfsprekend nog «talrijke an dere bloemstukken ten paleize gebracht. WEERSVERWACHTING AANHOUDENDE VORST. o Meest matige vorst, hier en daar pe- g rioden' met weinig wolken. Plaatse- 9 lijk eeriige. sneeuw. Tijdelijk afne-g o mende wind tusschen Noord-Oost en o 5 Oost g 2 5 Oooouooooooooooooooooooooooooooooooooou

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1947 | | pagina 1