3)e Ceid6clvc6ou^ant
Het Nederlandsch Episcopaat
over het Communistisch gevaar
„Ik had toch Fever een broertje gehad"
Buitengewoon Nederl. Staatscourant
WOENSDAG 19 FEBR. 1947
Bureaux: Papengracht 32 Leiden
Giro 103003
Telefoon: Admin., Adv. 20826.
Redactie: 20015.
Dir., drukkerij en Abonnem.
20935.
Abonnementsprijs f 0.26 per
week. 110 p mnd. 3.25 p.
kwartaal Franco p. post f 4.00.
waarin opgenomen „DE BURCHT"
KATHOLIEK DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN
37e JAARGANG No. 11017
Hoofdredacteur: TH. WLLMLK
Directeur:
C. M v HAMERSVELD
Uitgave van N.V „De Leidsche
Courant" en Stichting „De
Burcht".
Advertenties 15 cent per m.m.
Bij contrac* belangrijke korting.
J^JA HET GODDELOOS karakter van het Marxisme verklaard te hebben, stelt de
Encycliek de vraag, wat het lot zal zijn van den mensch en het gezin in de com
munistische maatschappij. Voor den gods dienst is in het communisme geen plaats
vooreerst omdat het van een materialistisch beginsel uitgaat en vervolgens omdat
het den klassenstrijd verheft tot een begin sel in de ontwikkeling der maatschappe
lijke verhoudingen. Het communisme zoekt het geluk uitsluitend in deze wereld, en
acht het geloof in een leven hiernamaals verderfelijk, omdat het zooals zij zeg-
gen valsche verwachtingen voedt en den mensch afhoudt van z;ijn eigenlijke taak:
de aardsche maatschappij zoo volmaakt mogelijk te maken; alle godsdienst is een de-
moraliseerende zucht naar zelfbedwelming.
Daarom liet Lenin de woorden van Marx:
„Godsdienst is opium voor het volk" op
de hoofdpoort van het Kremlin aanbren
gen, in de plaats van een hoogvereerd
ikoon van den Verlosser. Bovendien ver-
Iciaart het communisme den godsdienst als
suggestieve uitvinding der overheerschen-
de klasse, die de onderdrukking der lagere
aannemelijk maakt vooral door zijn leer
het onrecht geduldig te verdragen. Vervol
gens erkent het Bolsjewisme in Ruslard
geen enk°le geestelijke macht, die eenigs-
zins de staatsalmacht beoerkt. Daarom is
de tolerantie, die in theorie aan den gods
dienst wordt toegestaan, slechts een tac
tische manoeuvre, een overgangsmaatre
gel om het gewone volk niet te veel te
prikkelen. Zooals wij weten, zijn in het te
genwoordige Rusland helaas weinig uiter
lijke soot;en van den godsdi°nst meer over.
Zoo ooit. dan geldt het van het commu
nisme. dat het met alle middelen, met list
en bedrog en geweld een strijd oo leven
en dood voert tegen God En wa' den klas
senstrijd betreft, wij weten, dat deze als
h""'""3! TUnrpnM Ïr) str^d te rnet do phris-
telü'ke naastenliefde en rechtvaardigheid.
..Bovendien", zoo gaat de H Vader
voort, „wor-'t de mensch door het commu
nisme beroofd van ziin vrijheid, het gees
telijk beeinsel van z"n moreele levenswij
ze". (Encycliek Div. Red. no. 10) Hoe wei
nig er van vrijheid snrake is, bliikt in de
landen, die staan onder de heerscbannii of
onder den i""iopd van Pu cl and. Met na
me wijzen Wij hier op Polen en Joego
slavië Waarom hangt voor een groot deel
van ^ie lanfJ°n pOT1 stalen gordijn"? AHe
macht berust in de handen van een naar
manneg, die namens „het proletariaat" de
rticta'uur uitoefenen en dit heet dan „de
mocratie".
DE MORAAL.
Doch ook van moraal kan geen sprake
zijn voor wie niet gelooft aan een God. die
den mensch zek°re vernlieTrtingen heeft
opgelegd en het kwade bestraft. Wii on
dervinden het ieder°n dae. dat het ons in
spanning en zeit'heheei'scbing koet. om
steeds de geboden Gods te onderhouden en
de nagingen van de natuur niet te vol
gen. Waarom zouden wij ni°td^on. wat ons
aangenaam en nuttig is. als God het in
sommige omstandigheden .niet verbiedt?
Waarnm zouden wij niof iefs van ^en an^er
wegnemen, als wij het zoo goed kunnen
gebruiken en niemand het bemerken zal?
Waarom zou epn harMocMeluk mensch
nie' ziin zinnelijke neigingen volgen, als
God one niet zegde: ..het is u niet geoor
loofd'. De reffels van het uiterüik fa+soen
er. van de z.g. leek-mmoraal houden ons
niet tegen, als de bekoring hevig is en
wij niet gezipn en gestraft worden. Hoe
is het mogelük geweest, dat in Duitsch-
land, dat vroeger 'och een fatsoenlijk land
was. zu!ke ongehoorde gruwel^ bedre
ven kodden worden, als de zedenleer niet
door de leidprs van het vo!k was uitge
roeid' in Onze briev n tegen het nationaal-
soc'giisme hebben Wü meermalen gewezen
op de gevaren van eeu maatschappij „zon
der God en ziin gebod". Gelukkig ziin de
mpnscben krachtèns de christelijke begin
selen, d;e nog in velen leven, beter dan hun
leer. maar wü mogen er niet aan "denken,
wat er van de wereld worden zou. als de
communistische beginselen conseauent
werden toegepast. Waarom zou een staats
man trouw blijven aan zijn gegeven woord,
als zijn land er schade van zou hebben?
Lenin heeft in 1920 verklaard: „onze mo
raal is geheel ondergeschikt aan het be
lang van het proletariaat en aan de
eischen van den klassenstrijd". Het doel
heiligt dus de middelen Welke waarborg
is er dan voor de trouw aan verdra een' De
regieringen staan met t°n onrechte zoo
wantrouwend tegenover elkaar.
HUWELIJKS- EN GEZINSLEVEN.
Tenslotte spreekt de H. Vader over den
noodlottigen invloed van de communisti
sche leer op hef huwelijks- en gezinsleven.
Hij zegt dan als volgt: „Door aan het men
schel u'k leven ieder geheiligd en geestelijk
karakter te ontnemen, maakt eert derge
lijke leer van het huweliik en de familie
noodzakelijk een.zuiver conven'ioneele en
burgerlijke instelling, de vrucht van een
beoaald economisch systeem", (no. 11). In
bet bijzonder kent het communisme geen
band van de vrouw en haar gezin. De
vrouw moet zich in dienst stellen van de
productie: de zorg voor het huis en de kin
deren komt ten laste van de gemeenschap.
Het Christendom had de vrouw verlost
van de slavernij, waaronder zij in het oude
heid°ndom gehukt ging; het comm<micme
voert haar daar weer heen terug. Het los
maken van alle sexueele banden en het
vrijlaten van de hartstochten heeft natuur
lijk alle bcoze geesten in Rusland opgeroe
pen. Na kor'en tijd heeft men langs wette-
lijken weg de onge.bondenheid moeten in
perken.
WAT IS DE OORZAAK?
.Met verbazing vragen wij On^1 af, hoe
het communisme ondanks zijn afschuwe
lijke theorieën in jjeheel de wereld, ook
in ons land, zooveel aanhangers heeft kun
nen vinden. Ook hierop geeft de Encycliek
het antwoord. (Enclcliek Divini Rcdempto-
ris no. 1618).
In dit gedeelte van den „Vastenbrief",
dien de Nederlandsche Bisschoppen
hebben gewijd aan het Communisme,
verklaren de Bisschoppen, dat in het
Communisme voor den Godsdienst
geen plaats is en dat er geen sprake is
van moiaal. Zij wijzen er op, dat het
Liberalisme de schuld is van het feit
datjiet Communisme, ook in ons land,
zoo veel aanhangers heeft.
Sedert de 18e eeuw vooral is in breede
kringen het geloof ondermijnd en daar
door is ook de groote weerstand tegen het
verval der zeden gebroken. Wie niet in
God gelooft Wij hebben het reeds ge
zegd doet wat nuttig en aangenaam voor
hem is. Alle systemen om een moraal op
te bouwen zonder God houden geen stand
Ir. een geestelijk leege wereld zonder be
ginselen kon ten tijde van Marx, toen de
groot-industrie en het kapitalisme opkwa-,
men, het communisme gemakkelijk ineang1^
vinden. De groote schuld ligt bij het libe
ralisme, dat het geloof ondermijnde, en
niets deed om de naamlooze ellende der
groote massa van het proletariaat te leni
gen. Integendeel, het werkte de proletari-
zeering der massa in de hand krachtens
zijn beginselen van ongbonden vrijheid. De
mensch streefi van nature naar het geluk
er wat ligt nu meer voor de hand. dan dat
een groot deel der ontwortelde mensch -
heid steun gaat zoeken bij het communis
me. dat in een sluwe propaganda verspreid
werd en de mensqhheid geluk beloofde?
De Pausen, vooral te be°innen met Leo
XIII hebben op het onrecht en de geva
ren herhaal-elijk gewezen en duidelijk de
richtlijnen aangegeven voor den opbouw
eener nieuwe wereld op de grondslagen
De door Z.K.H. Prins Bernhard vervaardigüe foto van de jonggeboren Prinses Maria Christina.
van de naastenliefde en Je rechtvaardig
heid. Maar hun stem werd niet gehoord
„door zooals de Encycliek het zegt
de samenzwering van het stilzwijgen in
de pers". De groote pers was goeddeels in
handen van liberalen, ongeloovigen en
vrijmetselaars. Zij zagen het onrecht,
maar durfden er niel over spreken uit
vrees hun lezers te verliezen. Zoo werd zoo
lang het stilzw'igen bpwaard over de gru
welen, die in Rusland, Mexico en in een
groot deels "van Spanje door de communis
ten bedreven werden.
Deze \yoorden van den Paus, beminde
geloovigen, zijn ook een ernstige waar
schuwing voor ons. Wij hebben in ons land
een degelijke katholieke pers. Laten wij
die krachtig steunen en lezen wij onze
katholieke bladen. Er zijn helaas, teveel
katholieken, die beweren, dat zij op de
hoog'e moeten zijn en dus de neutrale cou
ranten moeten lezen die naar zij zeg
genop heb geep verkeerden invloed uit
oefenen: zij kunnen er wel teeen. Dit is
niet waar, beminde geloovigen. De geest van
de z.g. neutrale pers zal op den duur haai
lezers van den materialistischen geest door
dringen.
DE PRINSESJES OVER HAAR ZUSJE
BAARN, Dinsda?, 18 Febr.
(Van een specialen A.N.P. ve.T ^gever).
In een kinderstoeltje in de kin ,erkamer
van paleis Soestdijk zit prins Bernhard.
Zijn beenen bijna opgevouwen, omdat hij
niet in bet stoeltje past BetQr zijn deze fau
teuiltjes geschikt voor de meisjes voor wie
ze gemaakt zijn: Trix, Ireen en Margriet
En die zitten dan ook naast den Prins heel
wat gemakkelijker. Trx en 'reen m blauwe
jurkjes. Margriet of boter „Pietie" in een
rose. De prins met zijn ouófscheideliiken
anjers En in het vijfde stoeltje uw verslag
gever, met even lange beenen als de prins,
dus óok biina opgevouwen.
En dan bij het raam mej Gillis, de se
cretaresse van prir.s Bernhard
Ze heeft zoo juist een groote schaal bin
nen gebracht, een schaal met oeschuiten
waarop oranje muisjes. Pietie pakt meteen
een beschuit en begint de muisies er af te
likken De prins lacht ma-u, als hij naar
zijn, tot vanmorgen nog jongste telg kijkt.
Trix is nu al negen, haar hoef je niet meer
te leeren, hoe je een beschuit moet eten
en evenmin Ireen.-En dan neemt de prins
er ook maar eentje. „Eén maar'' zegt hij,
„want de muisjes- zijn me een beetje erg
zoet'-'.
Dan vraagt de persman aan Trix. Jioe ze
haar zusjes vindt. En Trix komt los. Oh,
mooi", zegt ze, „en het mooist van alles
zijn wel de nageltjes, die lijken wel gelakt
En dan hveft ze donkerblauwe nogerv en
een. klein kuifie". „'Wat voor kleur. Trix?
„Net zooals Pietie. wat dot kerder dan ik
En schreeuwen doet bet ook al. Pietie
vroeg haar wat en meteen zei ze „bee".
„Wat zei je dan Pietie?" Pietie geeft geen
rechtstreeksch antwoord. .Het kwam
's nachts", zegt; Pietie, „toen ik sliep"
Maar Trix, de Spraakzaamste van de drie,
geeft antwuord voui -haai zusjes: ,.Ze vroeg
of ze het dekentje zou optillen; nou en toen
schreeuwde het"
Vanmorgen om oalf zeven zijn de meis-
jes opgestaan. Samen met „pappie" zijn ze
toen naar de kamer gegaan, waai de klei
ne in haar wiegje lag. Pietie heef' de prins
opgetild, „mij niet", zegt Trix ,ik kan haai
zoo wel zien. Ik ben groot genoeg En Ireen
ook". .Ireen praat niet veel' zegt de prins
en dat is zoo. want ze laaf haar zusjes maar
oraten. doch kijkt geïnteresseerd toe. Maar
Trix des te meer Zp schpler* en 'ppM dien
•meneer uit, die vraagt of het zusje al even
veel h^ar heeft als zijzelf.
„Hoe kan dat nou", zegt Trix. Pietie likt
nog steeds aan de muisjes. Als deze dan
2 uur 92 uur 39:
Vier en veertig babies i
i i
1 Hoewei het uiteraard niet moge-
lijk is een opgaaf te dóen van alle
2 babies, die op aeuzelfden dag als het
2 prinsesje geboren zijn, schijnt het
al wel vast te staan, dat in hetzelf-
de halfuur tusschen negen minu-
l ten over twee en negen minuten
over half drie vierenveertig
nieuwe wereldburgers hun intrede
1 deden. 2
2 Voor ieder van deze vier-en-veer- f
ig uitverkorenen heeft een kinder-
wagenfabriek uit Nunspeet een spe-
2 «ciaal nieuw model kinderwagen be- 2
j schikbaar gesteld.
De nameti van het
nieuwe Prinsesje
De namen van het jonge prinsesje zijn
MARIA CHRISTINA
Wij zullen haar noemen M A R IJ K E,
aldus Prins Bernhard.
„Wij hebben ons nieuwe dochtertje Ma
ria Christina genoemd, alleen maar omdat
wij de klank mooi vonden en de namen
zinvol. Zij heeft geen enkele peet-oom of
oeet-tante en wij zullen haar. net zoo goed
als wij Beatrix met Trix aanspreken. Ma
rijke noemen" aldus Prins Bernhard, na af
loop van de plechtige geboorte-aangifte.
alle zijn opgelikt begint ze ook eens aan
de beschu:t En dan. dan zegt plotseling
Trix zoo. a1c,nf ze 'ang <?ev*a *ht heeft- het
te zeggen: ,En ik had to°h liever een broer
tje gehad'De p.ir.s schatert dan van het
pomen we afscheid van het
gelukkige in-ïnoo'Hikp v'^rfp W° Ipten de
prinsesjes bij haar poppen en speelgoede
ren en verlaten het paleis, waar honderden
belangstellenden op dezen onvergetelijken
morgen zich voor den ingang verdringen.
Hoe de jonggeborene er
uit ziet
Het is een verslaggever van het A N
P. gelukt, iemand +e soreken, die
nauwkeurig kan zeggen boe ons jong
ste prinsesje er uit ziet. Ze heeft don
ker blond haar en donker blauwe
oogen. Dit laatste is wel zeker, maar toen
onze zegsman de babv zag in het met kant
bekleede wiegje, waarin reeds andere
oranje-telgen haar eerste daeen doorbrach-
ten slieD het kleine meisje vast.
..Het is een echt lief kindie heel fijntjes
^ebouwd. met een mooi mondje en een
mooi kinnetje en heele kleine' vingertjes
met prachtige na°e'ties. Dit was hetgeen
mii het meest opviel".
„En de prinses" vroegen wij. „De prin
ses is stralend gelukkig".
FEESTELIJKHEDEN IN PARAMARIBO.
Door het luiden van de kerkklokken en
51 saluutschoten zijn d,e bewoners van Pa
ramaribo van de geboorte eener prinses op
de hoogte gebracht. Gouverneur Brons
richtte zich in een radio-boodschap tot de
bevolking en drukte zijn aanhankelijkheid
aan de pas geboren prinses uiL. Ook de
voorzitter van de Staten, de heer A. Smit
bracht later dezelfde gevoelens tot uitdruk-
king. Er werd een algemeene vacantiedag
afgekondigd. Plaatselijke militaire politie
en padvinders hielden een Darade De fees,
telijkheden werden nog verhoogd door de
aankomst van de „Bloemfontein" met Sqri-
naamsche soldaten, die in het Verre Oosten
hebben gediend
-BOETE-
Te Stoke on Trent, in Engeland
hebben tien jongens een 2l-jarigen
onderwijzer doodgeschoten. Een
schooldrama, dat in zulk een vorm
gelukkig zelden voorkomt, en daar
om indruk maakt. Maar hoe dik
wijls weet de lieve jeugd op een
leeftijd, die zonder medelijden is
(eet age est sants pitié) het leven
van een onderwijzer niet tot een
hel te 'naken, als ze eenmaal iemand
gevonden heeft, dien ze lekker „pes
ten" kan.
Laten wi-.op dezen dag ons hoofd
met asch fcestooien en de hand in
eigen boezem steken. Hebben we in
onzen tijd onzen schoolmeester ook
nooit „gepest"? Nog dikwijls ont
moet in een nu reeds geruimen tiid
gepensioneerden onderwijzer, die
mij eenmaal in de derde klas van
de lag~re school een geducht pak
ransel heeft gegeven. Ik kom hem
nooit tegen zonder aan Jat scherp
gekante harde lineaaltie te denken,
waarmede deze boete-doc nine op
mijn „u-weet-wel" voltrokken
werd. Doodgeschoten heb ik hem
nooit; het zij tot mijn eec gezegd,
maar mijn stemming was moordda
dig in dien tiid. Gelukkig, dat de«
atoombom nog niet was u:t°evon-
Heo anders zou ik niet eerust heb
ben. voordat ik den armen man met
tien atoombommen vernMied had.
Nu volstonc ik met een caoutchouc
oenho"der in de brandende kachel
te mikken Het resultaat was erg,
heel erg.
Asch op mijn hoofd.
Bata
via een v aggenzee
Nadat het nieuws van de geboorte in Ba
tavia officieel was bekend gemaakt,, heeft
de lt.-gouverneur-ger.eraal op de voorga
lerij van het paleis op het Koningsplein ge-
.ukwenschen in ontvangst genomen. Spoe
dig daarna wapperden van alle regeerings-
eebouwen de vlaggen, terwijl de particulie
re huizen niet achterbleven. De stad was
één vlaggenzee. Versierle brandweerauto's
met loeiende sirenes maakten het nieuws
in de buitenwijken van de stad bekend.
Een verkenningsvliegtuig met oranje-wim-
oel cirkelde omstreeks 11 uur boven Bata-
"ia. Hoewel eerst heden de officieele feest-
cag *zal zijn, heerschte gisteren reeds in
de geheele stad een feestelijke drukte.
FEESTELIJKHEDEN TE WILLEMSTAD.
Het nieuws van de geboorte eener prin
ses is te Willemstad met vreugde ontvan
gen. In alle kerken waren spec'ale kerk
diensten, terwijl meei dan tweeduizend
schoolkindéren een aubade aan den gouver
neur, dr. P. Kasteel, brachten
Herauten begeven zich naar het bordes van het Prinselijk Paleik. voor de plechtige af
kondiging van de .geboorte der nieuwe Oranje-prinses.
De buitengewone Nederlandsche Staats
courant, welke melding maakt van de ge
boorte van de prinses en gistermorgen is
verschenen, bestaat uit een aan één zijde
bedrukt vel papier van ongeveer 30 bij 40
cm. gekroond door het Nederlandsche wa
pen. hetwelk gef1;>nkeerd word* door de
aanduidingen ao 1947no. 34. Binnen een
kader van oranje lijnen is de volgende tekst
afgedrukt:
v BUITENGEWONE
NEDERLANDSCHE STAATSCOURANT
Officieele uitgave van bet Koninkrijk der
Nederlanden
Dinsdag 18 Februari 1947.
Soestdijk den 18den Februari 1947
Hare Koninkl'ike Hoogheid Prinses Juliana
der Nederlanden
is hedenmorgen door Gocis goedheid
bevallen van een dochter.
Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Juliana
schonk heden te 2.24 uur
het leven aan een flinke dochter,
(get.) Dr. J. DE GROOT.
REGEERING Z^viyr K».<)EMEN NAAR
SOESTDIJK.
Ten paleize Soestdijk werd gisteren uit
den Haag voor het prinselijk paar bezorgd
een prachjtige vaas orchideeën van de soort
Cymbidium. Door deze' bloemen zijn eeni-
ge takken van andere zeldzame soorten ge
werkt, terwijl het geheel is afgewerkt met
een lint van zeer licht lila.
Het bloemstuk was vergezeld van een
oorkonde, waarin de vooi-zitter en de leden
van den raad van ministers hun diepgevoel
de vreugde te kennen geven bij de geboor
te van een nieuwe orar^etfJ^.
Er zijn vanzelfsprekend nog «talrijke an
dere bloemstukken ten paleize gebracht.
WEERSVERWACHTING
AANHOUDENDE VORST.
o Meest matige vorst, hier en daar pe- g
rioden' met weinig wolken. Plaatse-
9 lijk eeriige. sneeuw. Tijdelijk afne-g
o mende wind tusschen Noord-Oost en o
5 Oost g
2 5
Oooouooooooooooooooooooooooooooooooooou