VERKIEZINGSVARIA Katholicisme en wijsgeerig denken De Katholieke Volkspartij wint I zetel ZATERDAG 18 MEI 1946 Bureaux: Papengracht 32, Leiden Giro 103003. Telefoon voor Advertenties en Abonnementen 20826. Redactie «en Directie 20015. Handelsdrukkerij 20935. Abonnementsprijzen 0.26 per week, 1.10 p. mnd, 3.25 p. kwartaal. Franco p. post 4.00. waarin opgenomen „DE BURCHT" KATHOLIEK DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN 36e JAARGANG No. 10786 Hoofdred.: Rector H. SONDAAL en TH. WILMER. Directie: g. g. VAN ELBURG. Uitgave *an N.V. „De Leidsche Courant" en Stichting „De Burcht". Advertenties 15 cent p. m.m. Bij contract belangrijke korting. Het Evangelie in de politiek Een VREEMDE VRAAG: Welk Evange- lie lezen dc menschen? Een Engelsche schrijver' heeft, op deze vraag het vol gend antwoord gegeven: de menschen van dezen tijd lezen het Evangelie in het leven van de christenen. Wc mogen het betreuren en het is ook bedroevend dat zoo velen, die zoe ken, niet het Evangelie zélf openslaan. Zij zien naar het leven van Christenen, en, als daaruit niet straalt de waarheid en de schoonheid en de goedheid van het Evangelie, dan denken zij er niet meer over, om zich tot het Christendom te wen den, teneinde daar uitkomst te vinden voor hun tastend zoeken. Het is -niet redelijk wij erkennen dat natuurlijk het is niet redelijk, een waar heid te miskennen of te ontwijken, als er zijn, die zeggen deze waarheid te beleven, maar er zich niet naar gedragen. En bo vendien: die Christenen, wier gedragingen die zoekenden terughoudt van het Evan gelie. zijn ten slotte niet de Christenen. God zij dank, zijn er overal vele Christe nen, die, in menschelijke tekortkomingen, wel ihet Evangelie beleven, of ernstig trach ten dat te doen, tot groeten zegen van hun omgeving, hun medemenschen.. Maar een feit is het, dat het onchriste lijk gedrag van Christenen velen zich doet afwenden van het Evangelie. Zij ko men er niet toe, te 'aanvaarden het Evan gelie van liefde, als zij onder Christenen zooveel haat zien. Zij komen er niet toe, te aanvaarden den Christus, Die na een leven van een bovenmenschelijke goed- nUd vergeving bad voor hen, die Hem hadden doodgemarteld, als zij Christenen zoo cynisch hooren spreken over misda digers De menschen van dezen tijd willen het Evangelie lezen in het leven van de Chris tenen. Ook en dat willen wij vandaag zeggen in het politieke leven van de Christenen. De verkiezing voor de Tweede Kamer is geschied'. En nu zullen zij, die- gekozen zijn, omdat de kiezers wilden een christe lijke politiek, werkelijk een zoodanige po litiek moeten voeren, dat men daarin het Evangelie kan lezen het Evangelie, dat op ieder bladzijde predikt recht en liefde in onderworpenheid aan God's wet. Men leert b.v. niet 't Evangelie kennen in een politiek, waarbij niet alles wat moge lijk is wordt gedaan, opdat ieder hebbe: werk, bestaansmogelijkheid, bestaanswaar- digheid in medezeggenschap, betrekkelijke welvaart. In de politiek van hen, die zijn afge vaardigd door de Kaholieke Volkspartij naar vertegenwoordigende lichamen, wel ke dan ook. zal men moeten kunnen lezen het Evangelie. Dat eischen wij en dat verwachten wij. De roode winst Voor de Partij van den Arbeid is, zoo als wij vanmorgen schreven, deze verkie zing een nederlaag. Voor dc Communisten beteekent zij een aanmerkelijk wij schreven: ernstig verontrustende voor uitgang. Opnieuw aldus de „Tijd" van vanmorgen sluit zich in ons land een dic tatoriale phalanx, en dat is des te opmer kelijker, niet alleen omdat er nooit méér over democratie gepraat werd en wordt dan in deze dagen, maar ook omdat de we reld-democratie pas den grootsten militai ren triomf der wereldgeschiedenis heeft be vochten, al was het. Sovjet-aandeel daaT- aan zonder twijfel aanzienlijk. AMERIKAANSCHE REGEERING NEEMT DE SPOORWEGEN OVER. President.Truman heeft heden het bevel geteekend, waarbij de door een staking be dreigde spoorwegen door de regeering worden overgenomen. Truman heeft deze maatregel getroffen 24 uur voor een staking van treinpersoneel uit zou breken. Het bureau voor militair vervoer zal de spoorwegen explóiteeren. Voor het uitvaardigen van dezen order had Trum«n afgevaardigden van het per soneel ontvangen en eer beroep op hen gedaan om samen te werken met de re geering door op hun post te blijven. Vak- vereenigingsbestuurders hadden reeds eer der verklaard, dat zij de mannen niet zou den vragen op hun post te blijven wanneer de regeei'ing de spoorwegen zou overne men. DE ONTVANGST VAN DE BRITSCHE VOORSTELLEN IN INDIë. De Britsche voorstellen inzake den toe- komstigen status van Indië zijn daar als volgt ontvangen: Congresparllj: waardeering; Mohammedaansche Liga: onthoudt zich van commentaar; Mohammedaansche blad „Dawn": voor stellen zijn zeer onbevredigend", maar behoeven niet het laatste woord te zijn; Woordvoerder van de Indische vorsten: de handelwijze is goed en zal over het ge heel genomen goed ontvangen worden; Orthodoxe Hindoe organisatie: de voor stellen moeten voldoen aan de onmiddel lijke eischen van Indië;, Communisten: critiscfi. Tante Pos begraven Heel vroeger klaagden wij over de trage bestelling van de post en om het gesukkel noemden wij de P.T.T. sma lend „Tante Pos'. Maar de ouwe tante is blijkbaar dood en het is een verduiveld knap en vlot nichtje dat thans haar werk heeft overgenomen. Om 10 uur 's avonds waren in de ef fectenbeurs te Amsterdam van de 1010 gemeenten 936 per verkiezingstelegram reeds present. Ze kwamen uit alle hoeken van het land, dus ook van daar waar de tele foon- en telegraafdienst nog altijd ge teisterd is door den oorlog. Het nichtje heeft prachtig gewerkt en verdient een complimentje. Gistermiddag heeft prof. dr, F. L. R. Sassen, benoemd tot hoogleeraar aan dc Leidsche universiteit om onderwijs te geven in de wijsbegeerte, zijn ambt aanvaard met het uitspreken van een inaugureele rede over: „Katholicisme en wijsgeerig denken". Het was een historische dag voor de Leidsche Universiteit, nu daar in een plechtige zitting, bijgewoond door curatoren, den Acadcmischen Senaat en talrijke hoogleeraren dezer hoogcschool, in een wetenschappelijk betoog door den nieuw-bcnoemden boogleeraar werd uiteengezet, dat dc Katholieke Kerk dc philosophie, dat de Katholieke Kerk alle wetenschap volkomen vrij laat; dat het Katholiek geloof niet is een hinderpaal maar juist een lichtbaken voor alle weten schappelijk onderzoek. heid is immers juist hierin gelegen, dat de earste een zuiver-natuurlijke wetenschap is, die zich tot taak stelt, met zuiver-na tuurlijke middelen een diepere verklaring van zijn en behooren te leveren. Dat fei telijk bij den concreten geloovigen den ker die grenzen niet steeds zoo sdherp zijn getrokken, doet aan de jijistheid van deze begripsonderscheiding en van de formeele wezensaanduiding der wijsbegeerte niets af. Ook de verhouding van de wijsbegeerte tot de vakwetenschappen is daarmede be paald, al zal feitelijk positieve en wijs- geerige kennis dikwijls dooreen loopen. Terwijl de wijsbegeerte de eerste verkla ring der verschijnselen aan dc bijzondere wetenschappen ovërlaat, maakt zij zelve zich los van de concreetheid van tijd en plaats, om achter de beweeglijkheid van die verschijnselen en den altijd voort schrijdenden vooruitgang van het voor de zintuigen toegankelijke door te dringen tot een onveranderlijke orde van wezen lijkheid en noodzakelijkheid. Wijsbegeerte en geloof. Prof. Sassen zette hierna de verhou ding uiteen tusschen wijsbegeerte en gods dienstig geloof, waarbij een waarheidsbe grip verondersteld wordt, dat in de ééne objectieve waarheid wel verschillende gebieden, maar geen wezenlijke tegen stellingen erkent. Zoolang er bij het men- schelijk denken van waarheid sprake is, kan er aan tegenstrijdigheid met de door God geopenbaarde waarheid niet worden gedacht. De wederzijdsche onafhankelijk heid van wijsbegeerte en geloof maakt echter, dat de eerste als zoodanig van het geloof èeen bevestiging kan ontvangen en dat haar redeneeringen door het geloof niet kunnen worden gesanctioneerd. Het menschelijk denken wordt op eigen ge bied aan zijn beperkt vermogen overge laten. Nooit kan de geloovige krachtens zijn geloof verplicht zijn een wijsgeerige theorie als zoodanig aan te nemen. Zij zou trouwens door het feit zelf haar karakter van wijsgeerige theorie verliezen en tot den geloofsinhoud of tot de conclusies uit den geloofsinhoud gaan behooren. De Christen geloovige weet, dat hem door de Openbaring zoo min wijsbegeerte als na tuurwetenschap of philologie wordt gedo ceerd, maar dat hij dc waarheid in die beide wetenskringen zelf moet gaan zoe ken. Wel geeft de Openbaring hem een Dr. F. L. R. Sassen, in 1894 te Nij megen geboren, werd in 1919 priester gewijd te Roermond. Daarvoor reeds, in 1916, was hij te Freiburg (Zwits.) gepromoveerd tot doctor in de letteren en wijsbegeerte op proefschrift geti teld: „De Plutini theoria cognitionis". In 1929 volgde zijn benoeming tot leeraar te Rolduc, doch in hetzelfde jaar werd hij benoemd tot hoogleeraar aan de R.K. universiteit te Nijmegen. In 1936 volgde zijn benoeming tot lid van de Kon. Ned. Academie vajn We tenschappen en in 1938 werd hij ge kozen tot lid van de Eerste Afdeeling van den Onderwijsraad. Aan het ein de van het vorig jaar werd hij bij koninklijk besluit benoemd tot direc teur-generaal van het onderwijs, waar na eenige maanden geleden zijn be noeming volgde tot hoogleeraar aan de universiteit hier ter stede. Talrijke publicaties op het gebied van de wijsbegeerte en de geschiede nis der wijsbegeerte zijn in de loop der jaren van zijn hand verschenen en door de gistermiddag gehouden inau gureele rede heeft hij daaraan een be langrijk stuk werk toegevoegd. Prof. Sassen ving zijn rede aan met er op te wijzen, dat van den katholieken geestelijke, die aan deze universiteit de opvolging van De Sopper, Bolland en Land op zich neemt om maar enkele van de nieuwere te noemen bij den aan vang van zijn werkzaamheid een zekere verantwoording kan worden verwacht. Het is daarom, dat hij wilde spreken over: „Katholicisme en wijsgeerig denken". Na vervolgens in den breede te hebben uiteengezet hoe het Katholicisme is een geopenbaarde godsdienst, bevattend een geheel van waarheden omtrent God en de verhouding van den mensch tot God, als mede een aantal regels van zedelijk ge drag voor enkeling en samenleving, welke den mensch door vrije beschikking van Godswege zijn bekend gemaakt, tot de kennis waarvan de mensch uit eigen kracht niet in staat is te geraken. Uitgangspunt der wijsbegeerte. Spr. betoogde dat het 'n veel verspreide, maar daarom niet minder onjuiste meening is,"dat de katholiek voor zijn wijsgeerige be spiegeling eenig geloofspunt als uitgangs punt zou moeten nemen, of dat hij met sommigen zijner mede-Christenen de over tuiging zou huldigen, dat het wijsgeerig denken slechts mogelijk zou zijn op grond van de bijzondere Openbaring Gods, ge codificeerd in de H. Schrift. De Katholiek is krachtens zijn geloofsovertuiging zeker niet verplicht, in de wijsbegeerte een an der dan een zuiver natuurlijk en redelijk standpunt in te nemen. De principen, waarvan hij bij zijn wijsgeerig werk uit gaat, behoeven hem niet door de Open- bating te worden geleverd. In de praemis- sen zijner wijsgeerige redeneeringen be hoeven geen leerstellingen van het Chris telijk geloof voor te komen. Hij zal zich dan ook bij zijn wijsgeerig denken enkel door de rede laten leiden, tenminste in zoover geen invloeden van buiten, de be faamde idola van Francis Bacon, het zui vere werken der rede bij hem belemme ren. Wijsbegeerte en godgeleerdheid. Het eigen soortgelijk onderscheid van de wijsbegeerte tegenover de godgeleerd- Te Hcmer, in de Brit sche bezettingszone van Duitschland, zijn i 3300 Nazi's meest van de Gestapo en SS, in het kamp „Roosevelt", voorma lig Duitsch krijgsge vangenenkamp, ge ïnterneerd. De geïn terneerden moeten de meest uileenloo- pend? werkzaamhe den verrichten. De „Edelgermanen" on dervinden thans aan den'lijve het kamp leven, zij. het dan op veel humaner wijze dan hun vroegere slachtoffers. negatief richtsnoer, in zoover hij zich overtuigd kan houden, dat een conclusie van zijn wetensch appel ij ken arbeid, indien zij op het praedicaat van waarheid aan spraak wil maken, met den inhoud van het geloof niet in strijd mag zijn. Voor het overige is hij aan geen criteria ge bonden, dan die in de objectiviteit der dingen zijn gelegen. Het is alleen aan zijn inzicht toevertrouwd de oordeelén te for muleeren, waartoe de verklaring der wer kelijkheid hem noopt. Hier is plaats voor een groote mate van veelvormigheid. Het menschelijk verstand is nu eenmaal krach tens zijn gebondenheid aan de zintuigen beperkt tot de abstractieve begripskennis, die weliswaar werkelijkheid tot inhoud heeft, maar nooit de pretentie kan hebben de werkelijkheid volledig te bestrijken, omdat juist het concrete, kern en knoop punt van het werkelijke, haar ontgaat. Zoolang het menschelijk denken zijn beperktheid moet erkennen, kan de wijs begeerte nooit met een bepaald stelsel van wijsbegeerte worden vereenzelvigd. Het moge van nog zoo klaarblijkelijke begin selen uitgaan en in zijn constructie nog zoo feilloos lijken, toch houdt het nood zakelijke elementen in zich. die van een historische feitelijkheid afhangen en daar door een factor van contingentie in den opbouw van het stelsel invoeren. Het rede lijk denken, dat zich op de objectieve orde van het zijn en zijn wezenlijke beginselen baseert, is aan alle menschen gemeen. Maar in den geest - van den concreten, levenden mensch is het aan feitelijke in vloeden onderworpen, waardoor het on vermijdelijk in een bepaalde richting wordt gedrongen. Het Geloof nooit aan wijsgeerig systeem gebonden. Na deze uiteenzetting meende spr., dat het duidelijk zou zijn, dat het Katholiek geloof zich nooit aan eenig wijsgeerig sys teem onvoorwaardelijk kan binden. Het zal zich met sommige beschouwings wijzen meer verwant voelen dan met an dere, en dientengevolge in het algemeen een voorkeur in bepaalde richting doen O g DE KATHOLIEKE VOLKSPARTIJ is gestegen met 13 pet. 5 g De Katholieke Volkspartij behaalde in 1913 25 zetels; 1918: 30, 1922: 32, 1925: 30, g g 1929: 30, 1933: 28, in 1937: 31 zetels. g g Nu zijn we gestegen tot 32. g o De Katholieke Volkspartij komt in het parlement als de sterkste partij. Dank zij g o onze gunstige geboortecijfers heeft zij overwonnen de nadeelige invloeden, welke g o bij deze verkiezing ongetwijfeld hebben gewerkt: de aantrekkingskracht, die de g o Partij van de Arbeid op sommigen had, terwijl bij anderen de vrees bestond, dat de g o Katholieke Volkspartij zou samenwerken met de P. v. d_ A. Weer anderen waren g o niet tevreden over de houding van de Katholieke Volkspartij inzake de Indische g O kwestie. 2 0 o o Het gemiddelde percentage, waarmede het aantal kiezers is gestegen, bedraagt g o voor het heele land 18 pet.; in de katholieke steden Maastricht was dit percen- o g tage 31 pet., Den Bosch 27, Tilburg 22. o o 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 Het is druk geweeSt met stemmen. Alle partijen hebben dan ook al hun krachten inge spannen om „hiin leden en be gunstigers" van hun stemplicht te doordringen. Veel jongeren kwamen na tuurlijk al 's morgens vroeg, al gebeurde het wel dat er hier of daar nog een of andere sloome jonge kerel van 23 jaar met een auto moest worden gehaald, omdat ie te miserabel was om zichzelf even meer moeite te geven. Ook de ouderen en de oudjes lieten zich niet onbetuigd. In tegendeel. Ze kwamen aan strompelen aan de arm van den propagandist, of steunend op hun stokje. Maar ze zouden stemmen en ze wisten goed op wie. Tot zelfs ziekenauto's toe werden in dienst gesteld van koning- koningin-kiezer. Op een brancard werden ze dan bin nengedragen, al gaf het wel even een puzzle hoe ze in dat biechthokje moesten worden gedraaid. Maar het werd gauw opgelost en ook zij gebruikten het roode potlood om er hun hartewensch mee op het stem biljet te zettgn. „Onzin", zei iemand, „om die menschen uit hun huis te sle pen". Maar de vent die dat zei, be greep er biets van. Want ook dit is het teeken van een vrij volk, ook dit is een bewijs dat de Nederlander méé wil doen, zeggenschap wil hebben en ver antwoordelijkheid wil dragen. Het is óók een bewijs dat men meeleeft, en intens meeleeft, als het gaat om het welzijn van het land. De man dit dit „onzin" noemt snapt niets van de zin dezer verkiezingen! Al spoedig na zessen kwamen de eerste uitslagen binnen. Toen begon het gecijfer en het getel. Dan het vergelijken met de laatste verkiezingen en al spoedig sprong het frappante feit naar voren, het steeds stij gende cijfer van de communis ten. Om half negen zijn alle stern- districten van Leiden binnen en is er 'n overzicht. Dan kun nen we eenigszins uitmaken dat de katholieken het er niet slecht hebben afgebracht. In de stad zijn op verschil lende plaatsen onder extra be lichting en onder de knallende en soms ook weer schorre stem men van loudspeakers, groote groepen menschen bijeen, om dat de verschillende dagbladen daar de uitslagen successieve lijk bekend maken. Als het donker wordt, staat er 'n groot wit scherm, waarop de cijfers met magnetische aan trekkingskracht verschijnen en de groepen van menschen dan ook steeds grooter worden. Het eene oogenblik wordt er ge juicht en soms snerpt er ook wel eens een fluitje overheen. Als de stemmenaantallen liit het Zuiden binnenkomen en het percentage stemmen van een kieskring van de Katholie ke Volkspartij op 77 wordt aan gegeven, dan slaat een van de kijkers de schrik om het hart en hij moet dat hart even luch ten als hij tot zijn buurman schreeuwt: „Zie je, daar hei je de Roomsche terreur al". Maar een ander, die er meer en beter kijk op heeft, ant woordt hem: „Maak je niet on gerust, vader, ze zijn niet bver- al zoo verstandig als in het Zuiden". De menschen hadden geduld en het weer werkte ook wel erg mee; het was koel, maar helder en droog. En dan., nooit werd in Nederland met zooveel span ning een uitslag tegemoet ge zien. Hoe meer de avond naar de nacht heentrekt, des te dichter loopen de Katholieke Volkspar tij en de Partij van dc Arbeid naar elkaar toe. Dan zijn ze nek aan nek en om beurten loopen ze even weer uit. Maar als het half twaalf wordt, kwart voor twaalf en er bijna duizend gemeenten hun zwarte cijfers doen dansen op het witte doek. dan staat het bijna met zekerheid uitgeschre ven, zwart op wit geschreven, dat de Katholieke Volkspartij de race met de P. v. d. A. zal winnen. Om één uur sluit de radio met het Wilhelmus en als we dan de knop omdraaien naar de ultra-korte, waar op de 25 en 31 Meterband het A.N.P, in de code voor deze verkiezingen de verder doorkomende uitslagen geeft, dan wordt het ons duide lijk dat de P. v. d. A. ver zal blijven onder datgene wat dié partij hoopte en wat wij, eerlijk opgebiecht, wel eenigszins vreesden. Om half 4 is de einduitslag "'.:end. We kunnen elkander felici- teeren, we hebben het er goed afgebracht. Het had beter ge kund, wij hadden nog méér ze- t 'j kunnen halen, maar gezien de propaganda van "de Partij v. d. Arbeid, speciaal tot de ka tholieken, rekening houdend met de economische omstandig heden en de antipathie tegen sommige personen in het kabi net, is de eind-uitslag voor ons, katholieken, toch zeer bevredi gend. Ondanks alle pogingen zijn wij .niet uit elkaar gewrikt. Ondanks de zoete voozekens van de Partij van den Arbeid zijn we niet van het eigen huis weggeloopen.\Pndanks de bedriegelijko propaganda van „De Waarheid" hebben wij het rechte eind vastgehouden. On danks de speculatie van de Par tij van de Vrijheid op eigenbe- lan; hebben wij het begrip van het offers-brengen niet ver loren. E:i als wij dan 's morgens om 6 uur een eenzame juffrouw de c^fers zien lezen, die geschre ven slaan boven ons bureau en zij hard-op zegt: „Gut, we heb ben maar 29 zetels en die be roerde Volkspartij heeft waar achtig de meeste", dan schrik ken we het goede mensch uit haar eenzame overpeinzingen op en bieden haar galant ons ochtendblad aan. S. Katholiek en communist CTEEDS DUIDELIJKER teekent h«t front zich af Katholicisme tegen Communisme. De communisten namen een sprong en kwamen ver, zéér ver. De Katholieken gingen vooruit, maar sprongen niet, zij kropen slechts één zetel verder. Wie de cijfers b.v. ziet van het stem- mental in Tilburg. Eindhoven, Heerlen, Kerkrade, ontkomt niet aan den indruk, dat ook wij, Katholieken, aan de commu nisten hebben verloren. De winst der communisten alleen toe te schrijven aan de oude leden der S.D.A.P. ie dan ook zichzelf een blinddoek voorbin den. Daarom :het communisme moet steeds duidelijker en steeds directer worden ont maskerd! Dit klemt temeer daar blijkt, dat duizenden cn duizenden nóg niet dóór hebben, dat de NS.B.-partij met zijn dic tatuur nu wél verdwenen is, maar dat de communistische partij niet alleen die open- gekomen plaats met graagte heeft inge palmd, maar ook de dictatoriale manieren overneemt. Katholiek en communist. Tusschen deze twee zal het uiteindelijk gaan! Het is noodig dat ieder zich dat goed bewust is. Dan is hij niet tevreden over den uitslag, maar zal hij zich ernstig be zinnen op wat hij doen kan om den roo- den vloed in te dammen. blijken, maar het kan nooit in concreto een bepaalde wijsbegeerte als de zijne er kennen De groote verscheidenheid van wijs geerige overtuiging, die zich in den loop der eeuwen ook onder Katholieken ver toond heeft, is een treffend bewijs voor de onafhankelijkheid, d?e aan het wijs geerig denken ook feitelijk door de kerk wordt gegund. Met minder schroom dan eenig ander zal de Katholieke wijsgeer het terrein van d© historie van 's menschen denken betreden, omdat hij naast de vergankelijkheid der menschelijke meeningen de lijn der door God geopenbaarde waarheid onveranderd ziet doorgetrokken. Na de gebruikelijke toespraken aan het slot van -zijn rede zeide spr., dat hij, na 16 jaar de jongste Universiteit te hebben gediend, er diep van doordrongen is, dat de overgang naar 's lands oudste hom zeer bijzondere Verplichtingen oplegt. Aan den vasten wil. om zich van deze verplichtin gen naar best vermogen te kwijten, zou het hem niet ontbreken. De nieuwe hooglceraar hield daarna een druk bezochte receptie. Er bestond veel belangstelling voor de inauguratie van prof. Sassen van de zijde der geestelijkheid. Als vertegenwoordiger van Z.H. Exc. den Bisschop van Roermond was aanwezig de Zeereerw. heer P. v. Odijk. Verder de rector magnificus der R.K. Uni versiteit te Nijmegen prof. dr. Cornelissen, alsmede prof. Post en prof. dr. Brom van dizelfde universiteit, prof. Willebrands, di recteur van het Philosophicum te Warmond prof. Clareboets van het Jc/.uietencollegc te Maastricht, de professoren Hansen en Teeu- wen van het Groot-Seminarie '.e Rc?rmona en dr. van Laar van het bisschoppelijk col lege te Roermond, de pastoors IJ. v. St.raa- ten en V. Hutjens O.E.S.A. uit Haarlem, prof. H. van Rooycn en prof. v. Kauling O.S.Cr, uit Zoeterwoude, dr. W. van de Poll uit Blaricum; van het college van curato ren de voorzitter baron de Vos van Steen- wijk en dr. L. G. Kortenhorst met den se cretaris van het college mr. K. Wiersma. Voor den jongen hoogleeraar was het voorts een groote voldoening te zien, dat ook zijn Voorganger, prof. dr. A. J. de Sopper zich onder zijn gehoor bevond. PASTOOR L. BEUNE Zooals reeds gememoreerd viert de Zeereerw. Heer L. Beune, pastoor te Bloe- mendaal, a.s Dinsdag zijn zilveren pries terfeest. Toen „Rector Beune" nog pas kort ge leden uit onze stad vertrok is van bevoeg de zijde gewezen op het vele en veelzijdige werk, dat hij met een bijzonder groote ac tiviteit onder ons heeft verricht. Nu willen wij daarom allen vragen om en hartelijik gebed voor dezen priester- jubilaris. Z.H.Exc. de Bisschop van Haarlem heeft benoemd: tot leeraar aan het Seminarie Hagevcld te Heemstede: den Weleerw. Heer G. J. P. van Reisen; tot Kapelaan te 'Alphen a. d Rijn den WelEerw. Heer B. J. van Bommel, die assistent was te Haastrecht. WEERSVERWACHTING tot Zondagavond. Zwakke of matige wind tusschen Oost en Noord. Meest zware bewolking met hier en daar eenige lichte regen. Ongeveer de zelfde temperatuur als vandaag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1946 | | pagina 1