3)e CcidAclieSoii/ïa/nt „Waarom een zelfstandige politieke organisatie" Theresia Neumann VERVLAKKING NOCH VALSCH ISOLEMENT Beslissing inzake mijnwerkerspensioen DINSDAG 14 MEI 1946 Bureaux: Papengracht 32, Leiden Giro 103003. Telefoon voor Advertenties en Abonnementen 20826. Redactie en Directie 20015. Handelsdrukkerij 20935. Abonnementsprijzen 0.26 per week, 1.10 p. rn^nd, 3.25 p. kwartaal. Franco p. post 4.00. waarin opgenomen „DE BURCHT" KATHOLIEK DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN 36e JAARGANG No. 10782 Hoofdred.: Rector H. SONDAAL cn TH. WILMER. Directie: G. G. VAN ELBURG. Uitgave van N.V. „Dó Leidsche Courant" cn Stichting .,De Burcht". Advertenties 15 cent p. m.m. Bij contract belangrijke korting. Wij moeten nieuwe wegen gaan Arbeid heeft naar aanleiding van de verklaring van het Hoogwaardig Episcopaat ook een verklaring gegeven. Wij willen onmiddellijk constateeren, dat deze verklaring van de Partij van de Arbeid wat de quintessence betreft vierkant in strijd is met de werkelijkheid wat wij zullen aantoonen. De aanhef luidt: „Beseffende, welke waarde de stem van het hoogste kerkelijk gezag voor onze Katholieke landgenooten heeft, spreekt het wel geheel vanzelf, dat in de kringen van de Partij van de Ar beid deze uiting van de zijde der Bis schoppen wordt geëerbiedigd en dus niet in debat behoort te worden ge steld. Hoewel de Bisschoppen een voorkeur uitspreken ,ten gunste van de Katho lieke Volkspartij, wordt geenszins uit gesloten geacht, dat candidaten van de Partij van de Arbeid bij hun staatkun dig streven evenzeer door de zedelijke normen van het Christendom worden geleid. Uit het feit, dat het Episcopaat het advies heeft gegeven slechts op candi daten te stemmen, die zich op het ter rein van de wetgeving en het bestuur laten leiden door de Christelijke nor men, kan slechts de conclusie worden getrokken, dat, aangezien het tegendeel niet is uitgesproken, het stemmen op de candidaten van de Partij van de Ar beid, die zich door die normen gebon- der) weten, niet door een verbod is ge troffen''. Tot zoover 'de verklaring. Het is in strijd met de werkelijkheid, dat men in een kiesstelsel zijn stem zou kun nen uitbrengen op een bepaalden candidaat en dap met zekerheid weet, dat die stem ook aan dien candidaat, en aan geen ander, ten goede komt. Men stemt n.l. op een lijst. Wie b.v. stemt op No. 1 van een lijst, een christelijk man, kan door zijn stem bewer ken, dat óók No. 5, een atheïst, wordt ge kozen. Wie b.v. stemt op No. 5 van een lijst, omdat hij dezen candidaat zijn vertrouwên waard acht, kan jjoor zijn stem de verkie zing van No. 4, een godloochenaar, verze keren, terwijl zijn candidaat No. 5 niet ge kozen wordt, omdat de lijst een- daarvoor niet voldoende aantal stemmen gekregen heeft. Men kan ook^n de Partij van de Arbeid niet stemmen op een bepaalden candidaat, dien men om zijn christelijke beginselen vertrouwt, men stemt op de lijst, op de Partij Verder zegt de verklaring van de Partij van de Arbeid, dat zij het begrijpt en eer biedigt, dat de Kerkelijke Overheid „slechts een afwachtende en niet onbezorgde hou ding kan aannemen" tegenover een.„ex periment", als.de P. v. d. A. is. Men erkent, dat de heterogene samenstelling van de Partij van de Arbeid een „experiment" is. Maar, zoo besluit het adres, het moet, want /wij staan in Nederland „voor de volstrekte noodzakelijkheid om nieuwe wegen te gaan". Inderdaad; die noodzakelijkheid is er en wij erkennen die ten volle! Wij staan op een keerpunt in de geschie denis, waarin wij krachtig en zonder uit stel moeten aanpakken om te vernieuwen, aldus Prof. Romme gisteren te Leiden in zijn werkelijk schitterende, doordachte en doorwrochte rede (zoo zeldzaam gunstig afstekend bij het gros van de verkiezings- speechen!). Maar: om te vernieuwen vol gens zedelijke normen, gefundeerd in den godsdienst. Wij moeten onzen tijd verstaan; de chris tenheid van heden moet haar kans grijpen. En wij stemmen daarom principieel; wij stemmen daarom op de Partij, die zeker nieuwe V/egen wil gaan blijkens haar pro gram, de wegen van dezen tijd, van een ra dicale vernieuwing en een Christelijken op- bouw; wjj stemmen daarom a.s. Vrijdag No. 1 VAN LIJST 2: ROMME. Waarom op lijst 2? ,,Ter voorkoming van schuldige onwe tendheid" is de titel van een hoofdarti kel in de „Linie". Herinnerd- wordt aan de woorden, door H.M. de Koningin gesproken op 8 Mei 1946: „De gemeenschap der levenden heeft be hoefte aan een vaste maatstaf.... behoefte aan het door Christus gelegde fundament voor de oplossing van 's werelds diepste vraagstuk". De schrijver van het artikel zet dan uit een, dat het uitbrengen van zijn stem een zaak is van zeer groot gewicht. Kort samengevat zegt hij: Bij de bepaling van onze keus moeten wij, Nederlanders van 1946, ons afvragen: 1. erkent de partij mijner keuze het be staan van moreele normen, waaraan de mensch zich zonder meer te onderwerpen heeft? 2. erkent zij de godsdienst als het fun dament dezer moreele bindingen? Kiezen wij de candidaten eener partij, die aan deze eischen niet voldoet, dan kie zen wij verkeerd aldus de „Linie". En nu zal ieder moeten erkennen, dat de Katholieke Volkspartij aan deze eischen wel voldoet. Wie dit nu nog zou ontkennen, zou ver- keeren in een onwetendheid, welke moei lijk als_ onschuldig Kan worden beschouwd. De Katholieke Volkspartijij wil een poli tiek, geleid door moreele normen, welke haar fundament vinden in den godsdienst. EN DAAROM STEMMEN WIJ OP A.S. VRIJDAG No. 1 VAN LIJST 2, ROMMe! Prol. ROMME spreekt Beginselpolitiek aan de orde f\NZE LIJSTAANVOERDER, prof. mr. Romme, heeft gisteravond in de Groote Stads- zaal voor een gehoor, dat de groote ruimte tot in alle hoeken vulde, een uitnemen de rede gehouden, rijk aan inhoud en met gloed van overtuiging voorgedragen. Hij stond daar op het podium in het licht van schijnwerpers en omgeven van een „woud" van groene palmen en zijn bezielend woord, levend van actualiteit, boeide de massa. Hij toonde aan, dat men geen eenhei# kan aangaan met partijen, die op fundamentee le vragen geen gelijkluidend antwoord geven cn dat het beginsel de richting moet aan geven ook op het meer materieele terrein van cconomisch-socialc hervorming. dat zijn leven vult. Dat zag zelfs het natio- naal-socialisme in, dat hierbij op waarlijk diabolische wijze te werk ging. Het eenige absolute in de realiteit van het heelal even wel is God en alleen in de gemeenschappe lijke erkenning van God kan men in een heid samengaan. Voorts moet er zijn een gezamenlijke er kenning van het recht op zelfwerkzaamheid, waarbij aan lagere organen wordt toege staan te doen wat zij beter of minstens even goed kunnen doen als de hoogere. Ten derde werd een gezamenlijke erken ning van de waarde van het gezin noodza- 'kelijk geacht. Ten vierde een gezamenlijke erkenning van 't recht op arbeid eenerzijds, maar van de plicht tot arbeiden anderzijds. En tenslotte moest er zijn een eenheid in de erkenning Vhn het natuurlijke recht op den eigendom. Naarmate de mist optrok. Het was mr. Bolsius, de voorzitter van de kiesvereeniging, die tot taak had prof. Romme in te leiden. Hij herinnerde aan den rampspoedige dag van den 14en Mei 1940, toen een tijdperk van krachtige bloei scheen afgesloten. Maar daarna kwam de bevrij ding en thans zien wij weer de reclame borden van den verkiezingsstrijd, als sym bool van onze herwonnen vrijheid. Zijn wij de ouden gebleven van voor den oorlog? Ja, in onze strijdlust en in onze liefde voor onze politieke idealen. Neen, als wij denken aan wat vernieuwing behoeft. De rede van prof. Romme zou deze uit- ispróak volkomen bevestigen. Rede prof. Romme. Nadat de vergadering twee strophen van het Wilhelmus had gezongen besteeg prof. Romme het podium. Ook hij herinnerde aan de gedenkwaar dige data uit onze geschiedenis, welker her denking toevalligerwijs samenvalt met de ze voorbereidingsdagen voor de verkiezin gen, en aan de hulde, hier gebracht aan den man, die zooveel bijgedragen heeft aap het bevechten van onze vrijheid. In de jubelda gen na'de bevrijding van de zwaar dreu nende Duitsche laars was er een uitbarsting van nationale verbondenheid en eenheid, gesymboliseerd in den Oranje-tooi. Dat was begrijpelijk, maar wij dienen ons te hoeden eenerzijds voor vervlakking, anderzijds voor een valsch isolement. Het is niet zonder reden, dat onze gees telijke leiders ons hebben aangemaand om wederom een eigen zelfstandige politieke organisatie op te bouwen. Dat is een zaak, die slechts in het licht van de concrete om standigheden mag worden beslist. Reeds tijdens de bezetting hadden wij ons beraden omtrent de mogelijkheid van een grootere eenheid. Daarbij overwogen wij, dat er minstens moest zijn een eenheid in de gezamenlijke erkenning van een aantal grondwaarheden. De voornaamste daarvan was, dat de Staat zijn grondslag vindt in God en volgens Gods normen moet worden bestuurd. De menscli wil nu eenmaal in de zee van betrekkelijkheden iets absoluuts, Naarmate de mist, die na de bevrijding het uitzicht verhinderde, optrok, werd het steeds duidelijker, dat het scheppen van een eigen politieke machtsformatie de beste gedragslijn zou zijn, een formatie, steunend op den hechten grondslag van de natuur lijke zedenwet en van het geopenbaarde geloof, een formatie, die ook moest worden opengesteld voor allen, die de juistheid van onze zedelijken beginselen kunnen aan vaarden. Zondag hebben wij in onze kerken de vermaning van het Epieopaat van den kan sel kunnen hooren voorlezen,-en men kan zich nu afvragen of het nog zin heeft om te gaan spreken over de noodzaak van een eigen politieke machtsformatie. Onze bis schoppen hebben echter niet volstaan rtiet het uitspieken an een wensch; zij hebben dien wensch ook willen motivecren, omdat zij geen blinde gehoorzaamheid vragen, maar een gehoorzaamheid, gedragen door inzicht. Daarom wil spr. op de redelijkheid dier motieven ook nader ingaan. Een handjevol katholieken heeft zich aan gesloten bij de Partij van den- Arbeid en wat is hun invloed geweest op de samen stelling van het program? Er is een program geboren, waarin Gods naam zelfs niet wordt genoemd, waarin de klassenstrijd niet eens is uitgeworpen, waarin elke maatregel ten behoeve van het gezin cn van het onder wijs ontbreekt, waarin de eisch van sociali satie zoozeer naar voren wordt gebracht, dat een socialist daar voldoening in kan vinden en de toepassing daarvan niet be perkt wordt tot uitzonderings gevallen. Wanneer men dit program bezit, wordt het duidelijk, dat de geestelijke groei in de ze kringen nog niqt zoover in onze richting is gegroeid, dat er een fundament bestaat, waarop het gebouw van de eenheid kan worden opgetrokken. De leider Vorrink spreekt zoo graag van een „doorbraak", maar wanneer het katholieke volk zich eens werkelijk zou laten „doorbreken", dan zou er in de historie alleen maar sprake zijn van „afbraak" en zou men daarmee aan het Nederlandsche algemeen welzijn een slech ten dienst bewijzen. Een ondoordacht huwelijk van twee par tijen, die ongelijk in beginsel zijn, loopt uit op echtscheiding. Juist omwille van den voortgang op den moeizamen weg naar een heid moeten wij thans streven naar een eigen politieke organisatie. Wie thans nog staakt, wordt ontslagen De Regeering lteèft aanvankelijk be zwaar gemaakt om de door haar genomen beslissing inzake de mijnwerkerspensioenen bekend te maken, zoolang in de mijnstreek, zij het ook slechts door een gedëelte van de mijnwerkers, gestaakt wordt. Blijkens de laatst ontvangen berichten is deze staking echter zeer aanmerkelijk ver minderd', hetgeen aan de regeering het ver- GEBRUIKT REEDS171 AAR SPIJS NOCH DRANK Bulgarije wil Westelijk Tliracië De Bulgaarsche minister van buitenland- sche zaken, Koelitsjef, heeft gisteren krachtig de Bulgaarsche aanspraken op westelijk Thracip onderstreept, voorname lijk omdat Bulgarije daarmede een toegane k zal krijgen tot de Egeïsche Zee IN het Amerikaansche ka- tholieke weekblad1 „Ex tension" (Jan. '46 nr.), vertelt Kapitein P. Ada- mowski, aalmoezenier bij het 18e infanterie-regiment van het Aimerikaansche le ger, over zijn verblijf te Konnersreuth en bezoeken aan Theresia Neumann. (Wij ontleenen dit artikel aan het Utrechtsch Kath. Dagblad). Dit regiment was eind April van het vorig jaar de woonplaats van There sia Neumann reeds gepas seerd, toen de aalmoeze nier vernam, dat de ge stigmatiseerde nog in le ven was. Op 1 Mei keerde de Aimerikaansche priester naar het in de geheele we reld bekende Beiersche dorpje terug en ontmoette er TTieresia voor de eer ste maal. In den loop der daaropvolgende maanden kon de aalmoezenier haar diverse malen bezoeken en spreken en toen zijn regi ment in de buurt van Konnersreuth gelegerd werd, droeg „chaplain" Adamowski voor meer dan honderd officieren en man schappen van zijn troep de H. Mis op in Theresia's woonplaats. Een groot aantal Ame rikaansche militairen maak te ook de beroemde mooie H. Ki'uis-processie in Kon nersreuth mee. Theresia Neumann behoorde als al tijd tot de deelnemers, ter wijl zij ook de versierin gen in de kerk mede had aangebracht.. Zooals bekend, waren S.S. en Gestapo de gestig matiseerde en ook Pastoor J. Naber zeer vijandig ge zind. Onmiddellijk na de bezetting heeft de Ameri kaansche bevelvoerende officier twaalf nazi's te Konnersreuth, onder wie de burgemeester, laten ar resteeren en ter voorko ming van aanslagen door wraakzuchtige nazi's, die zich in de omgeving op hielden, werden zoowel Theresia's woning als de pastorie van pastoor Naber onder bewaking gesteld. In de oorlogsjaren heb ben ook de ongeloovige nazi's het niet aangedurfd de uitverkorene van God in het Beiersche dorpje eenig geweld aan te doen. Op geniepige wijze hebben zij wel laten blijken hoe zeer zij het wonder van Konnersreuth haatten en als een uitdaging van hun goddelooze philosophie be schouwden. pVE stigmata zijn nog steeds in de handen, voeten en zijde van The resia aanwezig. Zij geniet een goede gezondheid, hoe wel zij in 17 jaar geen voedsel of water heeft ge nuttigd. De natuurlijke physiologische en biologi sche functies van het men- schelijk lichaam, welke normaal noodzakelijk zijn voor leven en gezondheid, hebben in Theresia niet plaats met uitzondering van de uitwaseming. Com petente medische en ker kelijke commisies hebben Theresia regelmatig onder zoo it en het bovenstaan de onomstooteiij 'C vastge steld. Op eiken Vrijdag, uitge zonderd tijdens de kerke lijke hoogfeesten en als een kerkeFike feestdag op Vrijdag valt, treden de bloedingen jp en Theresia ziet dan in extase den Za ligmaker in Zijn lijden en lijdt alle smarten mee, welke Hij leed Op Goeden Vrjjdat onungaat de ge- svgmatiseerdo van Kon nersreuth een bijzonder hevig lijdei', dat wordt ge. gevolgd door een inzinking en een diepe bewusteloos heid, welke duurt tot het aan o. eken van den Paasch morgen. Dan ontwaakt zij en woont op gewone wijze de H. Mis bij en ontvangt de H. Communie. Na Goeden Vrijdag tre den de bloedingen en het lijden voor het eerst weer op op den eersten Vrijdag, volgend op het octaaf van het feest van het H. Hart. Theresia ontving 28 ja ren geleden plotseling de H. Wonderteekenen in haar lichaam. Het verlan gen naar en de behoefte aan voedsel en water ver minderde echter zeer ge leidelijk. Toen de nazi's overgingen tot de invoe ring van levensmiddelen kaarten, verzocht There sia om zeep in plaats van levensmiddelen te mogen ontvangen, omdat zij veel zeep noodig heeft om het met bloed doordrenkt ver bandlinnen te wasschen. Haar verzoek werd afge wezen. Theresia aanschouwt dik wijls den Zaligmaker in de H. Hostie vóórdat zij de H. Communie ontvangt. Toen zij Hem op deze wijze voor de eerste maal aanschouw de, werd zij ernstig door den priester berispt over haar verstrooid zijn op zulk een verheven mo ment. Later begreep de pastoor de oorzaak van Theresia's verzonken zijn in de goddelijke verschij ning. Er is geen spoor van pre tentie of bedrog in de hou ding van Theresia te be kennen. Zij heeft talrijke visioenen het geheele jaar door, vooral op hooge feestdagen van O.L Heer, de H. Moeder Gods, enge len en heiligen. Zij maakt er geen enkele aanspraak op profetes te zijn. Haar houding en algemeene ge dragingen gelijken het meest op die van een kind: eenvoudig, openhartig, be scheiden en aantrekkelijk. Gevraagd naar het doel van haar lijden, heeft The resia slechts één antwoord: „voor de redding der zie len". (rouwen geeft, dat ook de weinigen die thans nog niet het werk hervat hebben, spoedig hun plicht ten aanizen van hun landgenooten zullen inzien. Bovendien zal een ieder, die op 15 Mei het werk niet hervat heeft, voor ontslag in aanmerking komen. Aangezien daarmede de staking geëin digd is, heeft de regeering de beslissing in zake de pensioenen aan den beheerder der mijnen toegezonden met verzoek deze zoo spoedig mogelijk te publiceeren. Vergadering Mijninduslrieraad. Tijdens de vergadering van de Mijnin dustrieraad zijn de moeilijkheden op de mij nen Laura en Julia uitvoerig besproken. De M.I.R. was eenstemmig van oordeel, dat de staking volstrekt moet worden afge keurd Voorts ging de M.I.R. er mede accoord, dat ook andere Duitschers dan de als vol komen bona fide beschouwde worden te werk gesteld, mits deze slechts op enkele mijnen en afgescheiden van de overige ar beiders worden tewerk gesteld. Referendum konings kwestie in Griekenland Volksstemming op 1 September Bij de opening der zitting van het nieuw gekozen parlement in Athene, heeft aarts bisschop Damaskinos, de Grieksche regent, medegedeeld, dat de volksstemming over de monarchie op 1 September gehouden zal worden. De regent verklaarde, dat een langer uit stel van de stemming over den regeerings- vorm in Griekenland afbreuk zou doen aan de belangen van het land. De mede deeling werd met langdurig applaus van de afgevaardigden en het publiek en met ge roep van „Lang leve de Koning" ontvan gen. Toen de regent zeide: „De Grieksche ge bieden, welke tot nog toe ongelukkigerwij ze buiten de Grieksche grenzen zijn gehou den, moeten bij het moederland terugkee- ren en Griekenland moet een zeker gevoel van veiligheid verkrijgen", werd er geroe pen: „Een grooter Griekenland". De Koning, die te Londen vertoeft, heeft reeds zijn instemimng met den datum be tuigd. GRAAF DE MARCHANT KRIJGT 15 JAAR Het bijzonder gerecthshof te Maastricht heeft uitspraak gedaan in de zaak tegen M. V. E. H. J. M. graaf de Marchant et d'Ansembourg, districtsleider der N.S.B. in Limburg en bijzonder gemachtigde van Mussert. Het Hof veroordeelde hem tot 15 jaar gevangenisstraf met levenslange ont zetting uit beide kiesrechten en met recht van cassatie. Er was tegen hem de dood straf geëischt. Op het bureau van de „Leidsche Cou rant" ligt de passagierslijst ter inzage van het m.s. „Sloterdijk". WEERSVERWACHTING tot Woensdagavond. Langzaam naar N.-W. krimpende wind, meest matig in het binnenland, tijdelijk nog krachtig langs de ku^t. Na een tijdelijke opklaring in den nacht, overdag weer zwaar bewolkt met een enkele bui. Zeer koud voor den tijd van het jaar. Geen valsch isolement. Aan den anderen kant moeten wij ons hoeden voor een valsch isolement, als zou onze eigen organisatie er alleen maar zijn voor ons zelf. D^" scepsis, die wel eens tot eenling komt tegenover de openstelling onzer partij voor niet-katholieken, ziet spr. als een uiting van een zeker minderwaardigheidscomplex, nog overgebleven uit dagen van onderdruk king. Waarom zouden ook niet-katholieken de waarde van onze zedenwet niet als juist kunnen erkennen? Als voorbeeld noemt spr. de verplichte kinderbijslag verzekering, die er in 1937 met vlag en wimpel door kwam. Hij moeten er op uit trekken om te doen begrijpen, dat het onze beginselen zijn, die het vaderland in dezen tijd van berooid heid meer dan ooit noodig heeft. Omwille van de nationale eenheid moe- n wij ons hoeden voor een vervlakking, die hoogstens tot 'een schijn-eenheid kan leiden. Van humanistische zijde wordt ons nogal eens gesuggereerd, dat een actueele eenheid reeds te bereiken zou zijn op eco- nomisch-sociaal terrein. Doch dat is onjuist. Wat urgent is. Urgent is bijv. inperking van het steeds verder om zich heen grijpende echtschei dingseuvel; urgent is de opheffing van het processie-verbod; urgent is de verwij dering uit onze wetgeving Van het verbod om een kerkelijk huv>clijk te sluiten vóór het burgerlijk huwelijk. Urgent is niet min der de opheffing van het volk uit de zede lijke verwildering (neo-mathusianisme en uitspattingen van het amusementsleven). Urgent is dc erkenning in de Grondwet van het onderwijs als primairf) taak van de ouders en daarbij aansluitend de doorvoe ring vatv de financieele gelijkstelling van het bijzonder onderwijs vooral op het gebied van het hooger onderwijs. Onze Nijmeeg- sche universiteit en onze Tilburgsche econo mische hoogeschool hebben werkelijk wel recht op erkenning van hetgeen zij voor het vaderland beteekenen. Het economisch-sociaal program. In het tweede deel van zijn rede behan delde prof. Romme den concrete inhoud van het program dor K.V.P. op economisch- soeiaal terrein. Wat wij willen is een zoodanige organi satie van het sociale leven, dat het ons mo gelijk wordt onze persoonlijke verantwoor delijkheid te dragen tegenover onszelf, onze gezinnen en de Nederlandsche samenleving; dat het ons mogelijk gemaakt wordt, onze welvaart voor ons en deinnzen te verdienen. Dat beteekentvoor den middenstander bescherming tegeri onredelijke en onnoodige concurrentie van het grootbedrijf; voor den boerenstand bevordering van eigen grond bezit en een prijspeil, rlie welvaart waar borgt voor den boer cn den landarbeider; voor de kleine zelfstandigen opname in de sociale arbeidersverzekeringen tegen de ri sico's van het leven; voor den ambtenaar een aanpassing van zijn salarieering aan die van het particuliere bedrijfsleven; voor den onderwijzersstand een waardeering van den gepraesteerden arbeid; voor den arlieiders- stand vervanging van een verouderde machtsrcgeling van loonen cn arbeidsvoor waarden door een rechts regeling, zooals Rerum Novarum die heeft geschetst; voor alle werkenden tezamen de mogelijkheid van een bloeiend gezinsleven, waarbij als zeer urgent punt: coördinatie van loonen met aanpassing aan de grootte der gezinnen. Wij staan op een keerpunt van ons eco nomisch-sociale leven. Actueele beginsel- politiek is thans aan de orde. Het gaat er niet om, of wij vooruit willen; natuurlijk willen wij vooruit. Maar klemmender is de vraag, waarheen wij voorruit moeten. De drie onderwerpen, welke thans in het brandpunt der belangstelling staan zijn: verschaffing van meer bestaans zeker heid; schepping van publiek-rechteljjke be drijfsorganisaties; invlechting van de gemeenschapsgedachte in het ondememings leven. Of wij daarbij onze samenleving geluk kig zullen maken, "hangt af van de richting, welke wij insjaan. Onze kapitalistische maatschappij moet worden omgebouwd tot een christelijk sociale maatschappij, waar in eindelijk aan de behoefte aan bezit van de arbeiders zal worden voldaan. Zal de bedrijfsorganisatie worden opge bouwd op een fictieven mensch, dan wel op den mensch, zooals hij door God geschapen is, met zijn dubbele natuur als zelfstandig heid maar tegelijk als deel van de gemeen schap? Zullen bij hot opbouwen van bestaans zekerheid de bouwers alleen maar oog heb ben voor „brood en spelen" of zullen zij ook aan hoogere behoeften vervulling ge ven? Ook voor deze actueele politiek op eco- nomisch-sociaal terrein bepaalt het begin sel de richtiqg. Eens zal de geschiedenis oordeelen of de Christenen in'dezen tijd hun taak hebben begrepen. God geve ons de moed, maar ook de opofferingsgezindheid om de zware ver antwoordelijkheid voor ons vaderland te dragen. Spr. eindigde met de woorden, dat ons eenig doel moet zijn: alles in Christus weer samen te brengen. Nadat het applaus bedaard was, dankte mr. Bolsius, en hij trok de practische con clusie: Katholieken, stemt allen mee OP No. 1 VAN LIJST TWEE Eenige practische mededeelingen. Medegedeeld werd nog, dat he( centraal propagandabureau voor Vrijdag a.s. geves tigd was op Nieuwe Rijn 66, tel. 23518, ten name van den heer Lombert; daar kunnen de namen van zieken en gebrekkigen, die naar de stembus gebracht moeten worden, worden opgegeven; daar kunnen degenen zich opgegven, die auto's beschikbaar willen stellen: daar kunnen ook de dames zich melden, die bereid zijn in te springen voor die huis vrouwen, die moeilijk eenige oogonblikken weg kunnen om haar stemplicht te vervul len.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1946 | | pagina 1