YcERSPOR
KAMPENM
BREVIER
KeMtfrede
Jj
JE LEIDSCHE COURANT
LEF tweede blad.
friidag 34 December 1943.
%RSTMIS
in het
tftanneer Kerstavond valt en
i, reheele schepping in gespan-
e zwijgen de „nieuwe geboor
r van den Zoon van God ver
j. j,t opent de Bruid van Chris-
ee bet feestgetij met de majes-
t j-, sche voorzang
arn )e Vrede-Konine is verheer-
t; naar Zijn aanschijn ver
we de eeheele aarde",
aari anneer ieder zich naar huis
aha dt om de laatste hand te
aat :en aan het kribbetje, dat
ledig in de huiskamer staat
de Kerk ons al het geheim
ateije dat in den nacht geopen
de d' zal worden:
s® Wanneer de zon aan den he-
Vi zal staan, zult gij den Ko-
4 der koningen zien, voortko-
'i d van den Vader, gelijk een
0]j degom uit zijn bruidskamer",
"1 10 gaat de nacht in.
idden in onze slaap schudt
;erk als een engel ons wak-
to met de
Betten:
d Ihristus is geboren!
ki Dmt, laten wij Hem aanbid-
j den".
I gwijl de herders zich rond
de beesten-stalletie verzame-
hei waar de God der wereld en
koo Koning der koningen gebo-
is, zingen wij Hem toe
us, Verlosser van het heeled
1 't licht verscheen od Gods
te bevel
laD(t U de Vader voortgebracht
i Hem gelijk in roem en
kracht".
'e- t rij van psalmen begint met
e, welke in 't bizonder voor
tijd als de onze bedoeld
nt te zijn:
Taarom razen de heidenen
mnen de volken op ijdel-
ingerukt zijn de koningen
"gaarde, en samengerot de vor-
tegen den Heer en tegen
i.ii Gezalfde.
echter ben door Hem als
j.pig aangesteld op Sion, zijn
t„ gen berg; Ik zal
ize^1
en berg; Ik zal zijn bevel
indigen.
v.r Heer sprak tot Mij: Mijn
pa zijt Gij, Ik heb U heden
p
ik de overige psalmen bezin-
VOjde macht en de kracht van
Zoon van God, de goedheid
eelje zegen in Hem aan de aar-
lr eschonken.
w(drie eerste lessen zijn, zoo-
teil^irende de geheele advent
het geval was, ontleend
altlden Christus-profeet bij uit-
n Isaias:
de Het volk, dat in de duis-
:h is wandelde heeft een groot
in< gezien.... Want een kin-
nhi is ons geboren en een Zoon
erv s gegeven en de heerschap-
:elc i op zijn schouders gelegd",
en. n aardig intermezzo in het
iven voortschrijden van
ien en profetieën is het
regierig uitvragen van de
■ni irs:
ien hebt gij gezien, her-
j I Zegt en verkondigt het
p_flrIe op aarde is verschenen!"
laróp de ruige stem van de
n srs:
sn<
ass U hebben een pasgeboren
3: gezien en koren van Enge-
ael "e God loofden".
A; F5 Leo de Groote gaat nu
lU sorte preek houden, waar-
rvi ?e kern inhoud deze ernstige
ic tgedachte is:
;h erhalve leggen wij den
s 11 mensch af met ziin wer-
dii en. deelachtig geworden
de geboorte van Christus,
Cc wij aan de werken des
,0I ches. Erken, Christen-
d Si' Vw. waardigheid, en wil
2 rfjddhtig geworden aan de
■di.lke natuur, niet meer tot
ooegeren toestand verlagen
c i^n onwaardig gedrag".
3 ^zelfsprekend is het, dat
ceder Maria door de Kerk
•gewenscht wordt in dezen
u«fcn-nacht:
ia: df onbevlekte maag-
r-Foeid, ik weet niet hoe u
waarde te loven. Immers,
icurf hemelen niet kunnen
.ge 4«n, hebt gü in uwen schoot
ls
Rijs Ster van Jacob, hemelsch Licht,
Wü met Uw glans de nacht verbreken
Waarin de wereld zucht en zwicht,
Verblind door eigen zielsgebreken.
Die Wonderbaar heet, Baad en Kracht,
Geef, dat de volk'ren zich bezinnen,
Gij zijt de Held die wordt verwacht,
Leer ons de macht van het beminnen.
Zoek het verloren schaap terug,
Dat het niet dwalen gaat nóg verder,
Maar eindelijk rust op Uwen rug,
En 't zy één schaapstal en één Herder.
JACQUES BENOiT.
gedragen. Gezegend zijt gij on
der de vrouwen, en gezegend is
de vrucht van uw schoot".
Met drie korte, zeer korte
preekj es van paus Gregorius den
Groote. van Ambrosius en van
Augustinus eindigen de Metten.
De H. Gregorius zegt o.a.: ..Hij
wordt niet in het huis zijner
ouders, maar op reis geboren om
aan te toonen. dat Hii in de men-
scheliike natuur, die Hii had aan
genomen. als in den vreemde ge
boren was".
De H. Ambrosius vergelijkt de
herders met de priesters der
kerk: „En terecht waken de her
ders, die de goede Herder in
licht. Het volk is dus de kudde,
de wereld is de nacht, de pries
ters zijn de herders".
De strijdvaardige H. Augusti
nus trekt ook in den Kerstnacht
van leer. tegen de ketters van
zijn dagen, de Arianen: „Laat
nu maar een, onverschillig wel
ke, ongeloovige Ariaan komen
en beweren: Het Woord Gods is
geworden. Hoe is het mogelijk,
dat het Woord Gods geworden
is. als God door het Woord alles
schiep?"
Op de gebruikelijke wijze, met
een plechtig Te Deum eindigen
de Metten, waarna de Nachtmis
wordt opgedragen.
In de daaropvolgende Lauden
wordt op hooggestemde wijze de
lieve Moeder geprezen:
„Een ionse moeder heeft een
Koning gebaard, wiens naam
eeuwig-is, en zij paarde de vreug
de van het moederschap aan de
eer der maagdelijkheid; vóór
haar werd haar gelijke niet ge
zien en zal nimmer na haar ge
zien worden, alleluia".
terwiil in de Hvmne de vol
gende teedere beschrijving van
het goddelijke boorlingske wordt
gegeven:
„Hij wil op stroo gelegerd zijn
En schuwt de arm zaal'ge
kribbe niet
Hij voedt zich met een weini"
melk
Die nooit een vogel hong'ren
liet".
Na Lauden en Prime volgt in
de kloosters de Dageraadsmis
en na de terts de Dagmis.
KERSTLIED
De herders in het veld,
die lagen op hun wacht,
toen feller dan de zonne
een licht scheen door den nacht.
„Vrienden geen vreezen
moet in u wezen!"
zei hun een engel, „weest
vroolijk en lacht!
Ik meld u enkel blijs:
vannacht is weergekomen
het aardsche Paradijs!"
(Uit een Kerstlied van
Gerard Wijdeveld).
„Vannacht is weergekomen
het aardsche Paradijs!"
Kan dat ook in dezen Kerst
nacht geschieden?
Iets van het aardsche Pa
radijs moge ook in dézen
Kerstnacht weerkeeren in ons:
de vrede. De vrede met God
en de vrede met onze mede-men-
schen in God. Dat is iets néén,
dat is het grootste en het schoon
ste en het kostbaarste uit het
aardsche Paradijs!
Hoezeer wij ook verlangen naar
en bidden en smeeken om den
vrede, het einde van den wereld
oorlog de vrede in ons is voor
waarde, om van den vrede in de
wereld, die er komen zal, te kun
nen genieten. Mét den vrede in
ons is het, ondanks alles, voor
ons een zalig Kerstfeest!
BIJBELLEZING
door Prof. P. STAMMEYER.
148e Week 26 December-1 Januari
KERSTOCTAAF,
Als eersten Christenmartelaar
vereeren wy den H. Stefanus. De
door Christus aangekondigde ver
volgingen zyn wel zeer snel be
gonnen. Het eerste ons bekende
slachtoffer is de diaken Stefanus.
Deze heilige wordt ons in de
Handelingen (6 5) geteekend
ais „een man vol van geloof en
van den H. Geest" en deze ka
rakteristiek wordt voor ons be
vestigd door zijn zelfverdediging,
d:'e we in het 7e hoofdstuk lezen:
daar staat hij voor ons als een
neer lijk voorbeeld, die het men-
schelijk opzicht met voeten treedt.
Het kleine gedeelte, dat ons het
epistel van dit feest uit zijn ge
schiedenis geeft, stelt ons den
grooten martelaar slechts gebrek
kig voor. Wie er gelegenheid toe
heeft, leze daarom voor zichzelf
Hand. 6 87 60. Zou de mar
teldood voor Saulus de eerste
genade geweest zijn? Zeer zeker
was het gebed van Stefanus
(7 60) niet zonder vrucht. Mis
schien heeft Lukas de bijzonder
heden vernomen van Paulus, die
ooggetuige was.
Vroeger waren er in de Kerst
week meerdere apostelfeesten:
één is er gebleven en wel van St.
Jan. De H. Mis vangt aan met de
Introïtus van de Ke-kleeraren.
Johannes is dieper dan andere
stervelingen doorgedrongen in de
geheimen van God; hij was de be
minde leerling en dus had de
Meester voor hem geen gehei
men; we bemerken het in den
diepen rijkdom van zyn geschrif
ten. Nadat Johannes langen tyd
in Palestina gebleven was, heeft
hij het predikambt vervuld in
Klein-Azië, vooral te Efese. Toen
hij zeer oud werd, ontstond de
legende, dat hij niet sterven zou
voor de wederkomst van Chris
tus. Hiertegen verzet Johannes
zich in hoofdstuk 21 van zijn
evangelie; we lezen dit gedeelte
op zijn feest. Scherp is de les, die
Petrus krijgt: we hebben ieder
onze eigen roeping en moeten
zorgen deze goed te volbrengen.
Het feest van de Onnoozele
Kinderen is reeds vroeg gevierd.
Het heeft het karakter van een
rouw- en boetedag. De liturgische
kleur is paars, in het kerkelijk
officie blijft de lofzang „Te
Deum" achterwege, evenals de
Engelenzang en het Alleluja in
de H. Mis. Vroeger hielden de
geloovigen ook een beperkten
Vastendag. In het evangelie past
Matteüs bet woord van Jeremias
31 15 over de wegvoering van
de Joden met als verzamelplaats
Rama toe op de kindermoord: de
Jodenmoeder Rachel (vrouw van
Israël Jacob) beweent haar
kinderen.
Woensdag vieren we het feest
van den Primaat van Engeland
Thomas van Canterbury, die in
zijn Kathedraal als martelaar is
gestorven. Hij vertegenwoordigt
in dit Kerstoctaaf het katholieke
episcopaat. Vandaar wijst het
epistel ons op het Priesterschap
van Christus, door Hem aan de
priesters en bisschoppen van het
Nieuw Verbond medegedeeld; het
evangelie toont ons den goeden
Herder die zyn leven geeft voor
zijn schapen.
Donderdag wordt de Mis gele
zen van den Zondag onder het
Octaaf. De keuze van het evange
lie is zeer oud. voordat men de
geheimen van de Kindsheid her
dacht: het is ontleend aan het
verhaal van de opdracht van het
Kind in den tempel. Zijn Persoon
en optreden zal altyd een vraag
stuk blijven voor „de wereld",
hy zal zijn „tot teeken van tegen
spraak".
Paus Silvester is een der eer
ste heiligen, die als niet-marte-
laar m de Kerk vereerd werd. In
den beginne beperkte zich de
vereering tot de martelaren, later
werd zy uitgebreid tot hen, die,
niet door anderen ter dood ge
bracht, zichzelf dagelijks verloo
chenden en zoo afstierven aan
zichzelf om te leven voor God.
Lang heeft men in Silvester de
symbolische vertegenwoordiger
gezien der Pausen. Zijn feest
werd dan ook als Zondaip gevierd;
waarschijnlijk heeft de afsluiting
van het burgerlijk jaar op dezen
dag er invloed op gehad.
Op den Octaafdag van Kerst
mis herdenken we de Besnyde-
nis ;in de Misgebeden wordt by-
zonderen nadruk gelegd op bet
Moederschap van Maria. We bid
den op dezen dag in Jesus' Naam
voor elkaar Gods zegen af over
het nieuwe jaar, opdat Hij ons
verlosse van alle ongerechtigheid
en ons reinige als zijn volk, vol
van yver in goede werken. (Zie
het epistel: Tit 2 14).
Bijbellezing voor de volgende
week:
Zondag
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Hand. 6 8-10 en
754-59
Joh. 2119-24
Matt. 2 13-18
Joh. 10 11-16
Luk. 2 33-40
Matt. 16 13-19
Luk. 221
LITURGIE
ZATERDAG. Hoogfeest van de
geboorte van onzen Heer Jesus
Christus- Kerstmis. De Nachtmis:
Dominus, Gloria. Credo. Prefa
tie en „Communicantes" van
Kerstmis. Kleur: Wit
De Dageraadsmis: Lux. Gloria.
2e gebed v. d. H. Anastasia. Mar
telares. Credo. Prefatie en ..Com
municantes" v. Kerstmis. Kleur:
Wit.
De Dagmis: Puer. Gloria Cre
do. Prefatie en „Communican
tes" van Kerstmis. Kleur: Wit,
ZONDAG, 26 Dec. Feestdag
d. H. Stephanus, eerste Marte
laar. Tweede Kerstdag. Mis: Se
derunt. Gloria. 2e gebed v. h.
Kerstoctaaf (uit de Dagmis); 3e
voor den vrede. Credo. Prefatie
en „Communicantes" van Kerst
mis (gedurende geheel de week)
Kleur: Rood.
MAANDAG, 27 Dec. Feestdag
v. d. H. Joannes, Apostel en
Evangelist. Mis: In medio. Glo
ria. 2e gebed v. h. Kerstoctaaf; 3e
voor den vrede. Credo. Prefatie
en „Communicantes" van
Kerstmis. Kleur: Wit.
BUITENLAND
ONDERZOEK IN DE
FASCISTISCHE PARTIJ.
Het Florentijnsohe blad „Na-
zione" ueel. inece. dat de se
cretaris der partij. Pavolini een
onderzoek naar de vermogens
van alle partijleden voorbereid.
Het gaat er in hoofdzaak om,
aldus het blad, om op onweer
legbare wijze vast te stellen, dat
de welgestelde leden geen eco
nomische voordeelen van hun po
litieke positie helbben genoten.
Weliswaar is gebleken, dat het
„fascistische zakendoen", door
Badoglio zoo mateloos overdre
ven, binnen zeer nauwe gren
zen is gebleven, ja zelfs in hoofd
zaak beperkt bleef tot de perso
nen. die thans achte rslot en
grendel zitten, doch een nauw
keurige controle der partijleden
in economisch opzicht is niette
min gewenscht en wordt in par
tijkringen zelfs geëischt.
NIEUWE LUCHTAANVAL OP
BERLIJN.
In de ochtenduren van 24 De
cember, op den dag van „Heili-
genabend", heeft de Britsche
luchtmacht een hoofdzakelyk te
gen Berlijn gerichten terreur-
aanval ondernomen. Naar het
D.N.B. verneemt, werden vooral
arbeiderswijken getroffen. Uit
de eerste berichten blijkt reeds,
dat Duitsehe nachtjagers in sa
menwerking met het luchtdoel
geschut boven Berlyn en op den
heen- en terugweg der vliegtui
gen een aanzienlijk aantal vier
motorige bommenwerpers heb
ben neergeschoten.
Het Zweedsche blad ..Aftonbla-
let" verklaart in een bericht van
zijn correspondent uit Berlün,
dat men dagelyks bewijzen ge
noeg krijgt voor het feit. dat de
Berlijners door de verschrikkin
gen van de luchtaanvallen niet
murw gemaakt kunnen worden.
Zij voelen zich als een soort
frontsoldaten. Wanneer Duitsch-
land overwonnen zou worden,
zoo zegt men algemeen, dan
zouden zijn vijanden op geen
enkele wijze de verwoeste ste
den weer helpen opbouwen of de
ontzaglijke schade vergoeden,
doch integendeel nieuwe offers
eischen. Derhalve moet de strijd
worden voortgezet.
DE WEDEROPBOUW VAN
Dl'IT SC HE STEDEN.
De Fuehrer heeft Ryksminister
Speer als taak voor na den oor
log belast met den wederopbouw
der steden, die door de bomnien-
terreur zyn getroffen. Met het
ontwerpen van plannen en de
voorbereiding van dezen weder
opbouw zal terstond begonnen
worden. Rijksminister Speer zal
daartoe de beste Duitsehe ste
denbouwers, die voor den oor
log bewijzen gegeven hebben
van bijzonder geschikt te zijn,
voor het werk van den stedén-
bouw, om zich te vereenigen en
voor die taak gebruiken.
ME D EI) EI' LING VAN
„JOEGO-SLAVTSCHEN
VRIJHEIDSZENDER".
Naar Exchange Telegraph uit
Londen meldt, is er in den bin-
nenlandschen politieken toestand
van „Joego-Slavië" een buiten
gewone verscherping ontstaan.
De „vryheidszenider Joego-Sla
vië" heeft gemeld, dat de „com
missie voor de bevrijding van
Joego-Slavië" besloten heeft, al
le leden der „Joego-Slavische re
geering" te Cairo en elders in
het buitenland vervallen te ver
klaren van de burgerrechten.
Koning Peter mag niet naar Joe
go-Slavië terugkeeren, zoolang
niet het „bevrijde land" in vrije
stemming beslist heeft over de
kwestie eener constitutioneele
monarchie.
In Berlynsche politieke krin
gen ziet men in het bericht over
het afzetten van koning Peter
en zyn emigrantenregeering door
den nieuwen „regeeringschef
maarschalk Tito" een nieuw be
wijs van de laagheid der Engel-
sChe politiek.
NEDERLANDSCHE JONGENS!
De Germaansche weersport kampen wachten je. Daar leer je
by dienst en spel jongens uit alle Germaansche landen ken
nen. Iedere flinke Nederlandsche jongens in den leeftijd van 16
tot 18 jaar kan aan een kamp deelnemen.
Meld je daarom nog heden bij een der onderstaande adressen:
Utrecht, Koningslaan 9; Maastricht, Vrijthof 25; Goes, Violen
straat 44; Groningen, Groote Markt 24; Assen, Rolderstraat
45; Den Haag, Nassauplein 6; Rotterdam, Eendrachtsweg 35;
Eindhoven, Keizersgracht 9; Hengelo, Drienerstraat 6; Amster
dam, Willemsparkweg 186; Leeuwarden, Emmakade 48.