YcERSPOR KAMPENM BREVIER KeMtfrede Jj JE LEIDSCHE COURANT LEF tweede blad. friidag 34 December 1943. %RSTMIS in het tftanneer Kerstavond valt en i, reheele schepping in gespan- e zwijgen de „nieuwe geboor r van den Zoon van God ver j. j,t opent de Bruid van Chris- ee bet feestgetij met de majes- t j-, sche voorzang arn )e Vrede-Konine is verheer- t; naar Zijn aanschijn ver we de eeheele aarde", aari anneer ieder zich naar huis aha dt om de laatste hand te aat :en aan het kribbetje, dat ledig in de huiskamer staat de Kerk ons al het geheim ateije dat in den nacht geopen de d' zal worden: s® Wanneer de zon aan den he- Vi zal staan, zult gij den Ko- 4 der koningen zien, voortko- 'i d van den Vader, gelijk een 0]j degom uit zijn bruidskamer", "1 10 gaat de nacht in. idden in onze slaap schudt ;erk als een engel ons wak- to met de Betten: d Ihristus is geboren! ki Dmt, laten wij Hem aanbid- j den". I gwijl de herders zich rond de beesten-stalletie verzame- hei waar de God der wereld en koo Koning der koningen gebo- is, zingen wij Hem toe us, Verlosser van het heeled 1 't licht verscheen od Gods te bevel laD(t U de Vader voortgebracht i Hem gelijk in roem en kracht". 'e- t rij van psalmen begint met e, welke in 't bizonder voor tijd als de onze bedoeld nt te zijn: Taarom razen de heidenen mnen de volken op ijdel- ingerukt zijn de koningen "gaarde, en samengerot de vor- tegen den Heer en tegen i.ii Gezalfde. echter ben door Hem als j.pig aangesteld op Sion, zijn t„ gen berg; Ik zal ize^1 en berg; Ik zal zijn bevel indigen. v.r Heer sprak tot Mij: Mijn pa zijt Gij, Ik heb U heden p ik de overige psalmen bezin- VOjde macht en de kracht van Zoon van God, de goedheid eelje zegen in Hem aan de aar- lr eschonken. w(drie eerste lessen zijn, zoo- teil^irende de geheele advent het geval was, ontleend altlden Christus-profeet bij uit- n Isaias: de Het volk, dat in de duis- :h is wandelde heeft een groot in< gezien.... Want een kin- nhi is ons geboren en een Zoon erv s gegeven en de heerschap- :elc i op zijn schouders gelegd", en. n aardig intermezzo in het iven voortschrijden van ien en profetieën is het regierig uitvragen van de ■ni irs: ien hebt gij gezien, her- j I Zegt en verkondigt het p_flrIe op aarde is verschenen!" laróp de ruige stem van de n srs: sn< ass U hebben een pasgeboren 3: gezien en koren van Enge- ael "e God loofden". A; F5 Leo de Groote gaat nu lU sorte preek houden, waar- rvi ?e kern inhoud deze ernstige ic tgedachte is: ;h erhalve leggen wij den s 11 mensch af met ziin wer- dii en. deelachtig geworden de geboorte van Christus, Cc wij aan de werken des ,0I ches. Erken, Christen- d Si' Vw. waardigheid, en wil 2 rfjddhtig geworden aan de ■di.lke natuur, niet meer tot ooegeren toestand verlagen c i^n onwaardig gedrag". 3 ^zelfsprekend is het, dat ceder Maria door de Kerk •gewenscht wordt in dezen u«fcn-nacht: ia: df onbevlekte maag- r-Foeid, ik weet niet hoe u waarde te loven. Immers, icurf hemelen niet kunnen .ge 4«n, hebt gü in uwen schoot ls Rijs Ster van Jacob, hemelsch Licht, Wü met Uw glans de nacht verbreken Waarin de wereld zucht en zwicht, Verblind door eigen zielsgebreken. Die Wonderbaar heet, Baad en Kracht, Geef, dat de volk'ren zich bezinnen, Gij zijt de Held die wordt verwacht, Leer ons de macht van het beminnen. Zoek het verloren schaap terug, Dat het niet dwalen gaat nóg verder, Maar eindelijk rust op Uwen rug, En 't zy één schaapstal en één Herder. JACQUES BENOiT. gedragen. Gezegend zijt gij on der de vrouwen, en gezegend is de vrucht van uw schoot". Met drie korte, zeer korte preekj es van paus Gregorius den Groote. van Ambrosius en van Augustinus eindigen de Metten. De H. Gregorius zegt o.a.: ..Hij wordt niet in het huis zijner ouders, maar op reis geboren om aan te toonen. dat Hii in de men- scheliike natuur, die Hii had aan genomen. als in den vreemde ge boren was". De H. Ambrosius vergelijkt de herders met de priesters der kerk: „En terecht waken de her ders, die de goede Herder in licht. Het volk is dus de kudde, de wereld is de nacht, de pries ters zijn de herders". De strijdvaardige H. Augusti nus trekt ook in den Kerstnacht van leer. tegen de ketters van zijn dagen, de Arianen: „Laat nu maar een, onverschillig wel ke, ongeloovige Ariaan komen en beweren: Het Woord Gods is geworden. Hoe is het mogelijk, dat het Woord Gods geworden is. als God door het Woord alles schiep?" Op de gebruikelijke wijze, met een plechtig Te Deum eindigen de Metten, waarna de Nachtmis wordt opgedragen. In de daaropvolgende Lauden wordt op hooggestemde wijze de lieve Moeder geprezen: „Een ionse moeder heeft een Koning gebaard, wiens naam eeuwig-is, en zij paarde de vreug de van het moederschap aan de eer der maagdelijkheid; vóór haar werd haar gelijke niet ge zien en zal nimmer na haar ge zien worden, alleluia". terwiil in de Hvmne de vol gende teedere beschrijving van het goddelijke boorlingske wordt gegeven: „Hij wil op stroo gelegerd zijn En schuwt de arm zaal'ge kribbe niet Hij voedt zich met een weini" melk Die nooit een vogel hong'ren liet". Na Lauden en Prime volgt in de kloosters de Dageraadsmis en na de terts de Dagmis. KERSTLIED De herders in het veld, die lagen op hun wacht, toen feller dan de zonne een licht scheen door den nacht. „Vrienden geen vreezen moet in u wezen!" zei hun een engel, „weest vroolijk en lacht! Ik meld u enkel blijs: vannacht is weergekomen het aardsche Paradijs!" (Uit een Kerstlied van Gerard Wijdeveld). „Vannacht is weergekomen het aardsche Paradijs!" Kan dat ook in dezen Kerst nacht geschieden? Iets van het aardsche Pa radijs moge ook in dézen Kerstnacht weerkeeren in ons: de vrede. De vrede met God en de vrede met onze mede-men- schen in God. Dat is iets néén, dat is het grootste en het schoon ste en het kostbaarste uit het aardsche Paradijs! Hoezeer wij ook verlangen naar en bidden en smeeken om den vrede, het einde van den wereld oorlog de vrede in ons is voor waarde, om van den vrede in de wereld, die er komen zal, te kun nen genieten. Mét den vrede in ons is het, ondanks alles, voor ons een zalig Kerstfeest! BIJBELLEZING door Prof. P. STAMMEYER. 148e Week 26 December-1 Januari KERSTOCTAAF, Als eersten Christenmartelaar vereeren wy den H. Stefanus. De door Christus aangekondigde ver volgingen zyn wel zeer snel be gonnen. Het eerste ons bekende slachtoffer is de diaken Stefanus. Deze heilige wordt ons in de Handelingen (6 5) geteekend ais „een man vol van geloof en van den H. Geest" en deze ka rakteristiek wordt voor ons be vestigd door zijn zelfverdediging, d:'e we in het 7e hoofdstuk lezen: daar staat hij voor ons als een neer lijk voorbeeld, die het men- schelijk opzicht met voeten treedt. Het kleine gedeelte, dat ons het epistel van dit feest uit zijn ge schiedenis geeft, stelt ons den grooten martelaar slechts gebrek kig voor. Wie er gelegenheid toe heeft, leze daarom voor zichzelf Hand. 6 87 60. Zou de mar teldood voor Saulus de eerste genade geweest zijn? Zeer zeker was het gebed van Stefanus (7 60) niet zonder vrucht. Mis schien heeft Lukas de bijzonder heden vernomen van Paulus, die ooggetuige was. Vroeger waren er in de Kerst week meerdere apostelfeesten: één is er gebleven en wel van St. Jan. De H. Mis vangt aan met de Introïtus van de Ke-kleeraren. Johannes is dieper dan andere stervelingen doorgedrongen in de geheimen van God; hij was de be minde leerling en dus had de Meester voor hem geen gehei men; we bemerken het in den diepen rijkdom van zyn geschrif ten. Nadat Johannes langen tyd in Palestina gebleven was, heeft hij het predikambt vervuld in Klein-Azië, vooral te Efese. Toen hij zeer oud werd, ontstond de legende, dat hij niet sterven zou voor de wederkomst van Chris tus. Hiertegen verzet Johannes zich in hoofdstuk 21 van zijn evangelie; we lezen dit gedeelte op zijn feest. Scherp is de les, die Petrus krijgt: we hebben ieder onze eigen roeping en moeten zorgen deze goed te volbrengen. Het feest van de Onnoozele Kinderen is reeds vroeg gevierd. Het heeft het karakter van een rouw- en boetedag. De liturgische kleur is paars, in het kerkelijk officie blijft de lofzang „Te Deum" achterwege, evenals de Engelenzang en het Alleluja in de H. Mis. Vroeger hielden de geloovigen ook een beperkten Vastendag. In het evangelie past Matteüs bet woord van Jeremias 31 15 over de wegvoering van de Joden met als verzamelplaats Rama toe op de kindermoord: de Jodenmoeder Rachel (vrouw van Israël Jacob) beweent haar kinderen. Woensdag vieren we het feest van den Primaat van Engeland Thomas van Canterbury, die in zijn Kathedraal als martelaar is gestorven. Hij vertegenwoordigt in dit Kerstoctaaf het katholieke episcopaat. Vandaar wijst het epistel ons op het Priesterschap van Christus, door Hem aan de priesters en bisschoppen van het Nieuw Verbond medegedeeld; het evangelie toont ons den goeden Herder die zyn leven geeft voor zijn schapen. Donderdag wordt de Mis gele zen van den Zondag onder het Octaaf. De keuze van het evange lie is zeer oud. voordat men de geheimen van de Kindsheid her dacht: het is ontleend aan het verhaal van de opdracht van het Kind in den tempel. Zijn Persoon en optreden zal altyd een vraag stuk blijven voor „de wereld", hy zal zijn „tot teeken van tegen spraak". Paus Silvester is een der eer ste heiligen, die als niet-marte- laar m de Kerk vereerd werd. In den beginne beperkte zich de vereering tot de martelaren, later werd zy uitgebreid tot hen, die, niet door anderen ter dood ge bracht, zichzelf dagelijks verloo chenden en zoo afstierven aan zichzelf om te leven voor God. Lang heeft men in Silvester de symbolische vertegenwoordiger gezien der Pausen. Zijn feest werd dan ook als Zondaip gevierd; waarschijnlijk heeft de afsluiting van het burgerlijk jaar op dezen dag er invloed op gehad. Op den Octaafdag van Kerst mis herdenken we de Besnyde- nis ;in de Misgebeden wordt by- zonderen nadruk gelegd op bet Moederschap van Maria. We bid den op dezen dag in Jesus' Naam voor elkaar Gods zegen af over het nieuwe jaar, opdat Hij ons verlosse van alle ongerechtigheid en ons reinige als zijn volk, vol van yver in goede werken. (Zie het epistel: Tit 2 14). Bijbellezing voor de volgende week: Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Hand. 6 8-10 en 754-59 Joh. 2119-24 Matt. 2 13-18 Joh. 10 11-16 Luk. 2 33-40 Matt. 16 13-19 Luk. 221 LITURGIE ZATERDAG. Hoogfeest van de geboorte van onzen Heer Jesus Christus- Kerstmis. De Nachtmis: Dominus, Gloria. Credo. Prefa tie en „Communicantes" van Kerstmis. Kleur: Wit De Dageraadsmis: Lux. Gloria. 2e gebed v. d. H. Anastasia. Mar telares. Credo. Prefatie en ..Com municantes" v. Kerstmis. Kleur: Wit. De Dagmis: Puer. Gloria Cre do. Prefatie en „Communican tes" van Kerstmis. Kleur: Wit, ZONDAG, 26 Dec. Feestdag d. H. Stephanus, eerste Marte laar. Tweede Kerstdag. Mis: Se derunt. Gloria. 2e gebed v. h. Kerstoctaaf (uit de Dagmis); 3e voor den vrede. Credo. Prefatie en „Communicantes" van Kerst mis (gedurende geheel de week) Kleur: Rood. MAANDAG, 27 Dec. Feestdag v. d. H. Joannes, Apostel en Evangelist. Mis: In medio. Glo ria. 2e gebed v. h. Kerstoctaaf; 3e voor den vrede. Credo. Prefatie en „Communicantes" van Kerstmis. Kleur: Wit. BUITENLAND ONDERZOEK IN DE FASCISTISCHE PARTIJ. Het Florentijnsohe blad „Na- zione" ueel. inece. dat de se cretaris der partij. Pavolini een onderzoek naar de vermogens van alle partijleden voorbereid. Het gaat er in hoofdzaak om, aldus het blad, om op onweer legbare wijze vast te stellen, dat de welgestelde leden geen eco nomische voordeelen van hun po litieke positie helbben genoten. Weliswaar is gebleken, dat het „fascistische zakendoen", door Badoglio zoo mateloos overdre ven, binnen zeer nauwe gren zen is gebleven, ja zelfs in hoofd zaak beperkt bleef tot de perso nen. die thans achte rslot en grendel zitten, doch een nauw keurige controle der partijleden in economisch opzicht is niette min gewenscht en wordt in par tijkringen zelfs geëischt. NIEUWE LUCHTAANVAL OP BERLIJN. In de ochtenduren van 24 De cember, op den dag van „Heili- genabend", heeft de Britsche luchtmacht een hoofdzakelyk te gen Berlijn gerichten terreur- aanval ondernomen. Naar het D.N.B. verneemt, werden vooral arbeiderswijken getroffen. Uit de eerste berichten blijkt reeds, dat Duitsehe nachtjagers in sa menwerking met het luchtdoel geschut boven Berlyn en op den heen- en terugweg der vliegtui gen een aanzienlijk aantal vier motorige bommenwerpers heb ben neergeschoten. Het Zweedsche blad ..Aftonbla- let" verklaart in een bericht van zijn correspondent uit Berlün, dat men dagelyks bewijzen ge noeg krijgt voor het feit. dat de Berlijners door de verschrikkin gen van de luchtaanvallen niet murw gemaakt kunnen worden. Zij voelen zich als een soort frontsoldaten. Wanneer Duitsch- land overwonnen zou worden, zoo zegt men algemeen, dan zouden zijn vijanden op geen enkele wijze de verwoeste ste den weer helpen opbouwen of de ontzaglijke schade vergoeden, doch integendeel nieuwe offers eischen. Derhalve moet de strijd worden voortgezet. DE WEDEROPBOUW VAN Dl'IT SC HE STEDEN. De Fuehrer heeft Ryksminister Speer als taak voor na den oor log belast met den wederopbouw der steden, die door de bomnien- terreur zyn getroffen. Met het ontwerpen van plannen en de voorbereiding van dezen weder opbouw zal terstond begonnen worden. Rijksminister Speer zal daartoe de beste Duitsehe ste denbouwers, die voor den oor log bewijzen gegeven hebben van bijzonder geschikt te zijn, voor het werk van den stedén- bouw, om zich te vereenigen en voor die taak gebruiken. ME D EI) EI' LING VAN „JOEGO-SLAVTSCHEN VRIJHEIDSZENDER". Naar Exchange Telegraph uit Londen meldt, is er in den bin- nenlandschen politieken toestand van „Joego-Slavië" een buiten gewone verscherping ontstaan. De „vryheidszenider Joego-Sla vië" heeft gemeld, dat de „com missie voor de bevrijding van Joego-Slavië" besloten heeft, al le leden der „Joego-Slavische re geering" te Cairo en elders in het buitenland vervallen te ver klaren van de burgerrechten. Koning Peter mag niet naar Joe go-Slavië terugkeeren, zoolang niet het „bevrijde land" in vrije stemming beslist heeft over de kwestie eener constitutioneele monarchie. In Berlynsche politieke krin gen ziet men in het bericht over het afzetten van koning Peter en zyn emigrantenregeering door den nieuwen „regeeringschef maarschalk Tito" een nieuw be wijs van de laagheid der Engel- sChe politiek. NEDERLANDSCHE JONGENS! De Germaansche weersport kampen wachten je. Daar leer je by dienst en spel jongens uit alle Germaansche landen ken nen. Iedere flinke Nederlandsche jongens in den leeftijd van 16 tot 18 jaar kan aan een kamp deelnemen. Meld je daarom nog heden bij een der onderstaande adressen: Utrecht, Koningslaan 9; Maastricht, Vrijthof 25; Goes, Violen straat 44; Groningen, Groote Markt 24; Assen, Rolderstraat 45; Den Haag, Nassauplein 6; Rotterdam, Eendrachtsweg 35; Eindhoven, Keizersgracht 9; Hengelo, Drienerstraat 6; Amster dam, Willemsparkweg 186; Leeuwarden, Emmakade 48.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1943 | | pagina 3