LANDDXENST GERMAANSCHE D t communisme, dat nne itdie binnen-Azia- ve horde. De weste slee jeën weten heele- st at bolsjewisme is. tha dan bestrijden? zij rerzadigden in En- aak >rika met hun mo- stai En heelemaal niet, k i om gaat. I( i inzicht gekregen die politieke pogin- oorl Jijkheden, hier in ene r VOren zou willen 'ildi jit, van het stand- re® enstanders gezien, en| :n oogenblik waar- '°1« het uiterste moe- :veimoet ik aanne- rerkelijk het beste ncle inen produeeeren. D£a e groepen: de eer- ®j zich om den orde- d a is een gezelschap L™ iairen, officieren, w.a geldaristocraten. wls t politiek denken. iep zijn zij, die uit :blJ emocratische par- a en en zich als een ingscctfnité willen eze tweede groep JJoken de oude wals. geen dragende en ,:jkBChte. Het is volko- J,7(r te gelooven, dat q nken, zooals zij 20 j eden gedacht heb- ,a(j t bolsjewisme ook ikbeelden en ener- tuj vassen. Want, wat 5n(j is eigenlijk het we- mtrouwen, dat een _mc jen op het gegeven 1 andere zou kunnen Om u slechts een „ft' oemen: men moest )aEC dat, wanneer een- [at otsche tijd der be- (T0]idan zoo spoedig ee 1 al die democrati- it e vrijheden en rech- nnaj igevoerd, bijv. dat [1 i die immers zooge- erdons zo° gekneveld e nDnd weer vrij kun- sci Ja. wat dan! In ssci fend ontwerp was orii als eerste maatre- 90.1 ivrijheid volkomen :ier m, dat alle couran- eel houden te bestaan bi n nog slechts één n z nt uitkomt, die sn len man geschreven hi de persvrijheid, die i h< le bevrijdingscomi- iscli len volkomen capi- 3 n Ive voor den toe- nn eten, dat wij niet d: dijk de vrijheid :en i, die tot bandeloos- 1! naar wij zien met :llio te, de plannen en er tegemoet, waarvan m elf zeggen: denken vis: sch en waarom zou schi chten niet uitspre- 1 kies, in verschillende I hi teer hij zich slechts Enivan het gemeen- wel verstandelijke wel- s Maar er bestaat ore de groep, dat is de feu i ik moet iets uit ich' leerlen scherper be- i v immune maakt zich ig. Ik doe thans een Z£1 de heeren samen- Sl' i den anderen kant, hat ze nog in vrijheid d en eens nagaan, hoe zich ontwikkeld te' (eten eens er over etla niet, zeggen wij in res I of 1941, allen nog ;r.andere wijze in een ;tla pelijke groepeering ns degenen, die zich rr-nnc d als communisten 'gedaan, maar van ten hebben, dat zij nmunistische kamp lebben. En nu moe- ére a eens nagaan, waar isten dan gebleven n opeens tot de ont- W en, dat zij niet meer Die hebben zich zelf- en aakt, scheppen zich lcjt fganisaties, met het ieb Mn op het oogenblik ie er op gaat losslaan, >n iar zich toe te trek- lat sii elk doel? Het doel ■n olen, want eens zal ebb ergens een Neder- d aigrant te voorschijn :e 1 als Nederlandsche ioIs iresenteeren, onver- lat e Nederlanders hier wis if niet. Wanneer het /at eens over midden- n ^gestormd, dan zou te l Unune, die door de verblindheid der westelijke mo gendheden is losgebroken, de macht naar zich toetrekken met de gewetenloosheid die haar eigen is. Ik beveel dus aan te on derzoeken, wat de commune hier doet. Gevaarlijk wordt zij niet, want daarvoor is mijn politie te goed. Kameraden, men zegt altijd, dat de tegenstander troepen, die de Engelschen en Amerikanen zullen oversturen, absoluut zal verhinderen, dat het bolsjewisme in het land komt, ook wanneer Duitsohland zou ineenstorten. Zullen zij dat kunnen? Men stelle zich maar eens voor, wanneer zulk een lawine aan het rollen gaat en alles meesleept en dan de macht van 3400 millioen menschen zou losbreken. Zouden dan Engelschen en Amerikanen die macht kunnen tegenhouden, terwijl zij door pacten van vriendschap thans gebonden zijn? Dat is n.l. heel iets anders, dan het niet-aanvalspact van het jaar 1939, dat Duitschland heeft ge sloten. Dat was een niet-aanvals pact, waarbij Duitschland geen enkelen bolsjewiek over zijn li nie zou hebben laten komen. Dat heeft Stalin precies geweten: wanneer hij onder bescherming van dit niet-aanvalspact, een agent naar Duitschland gestuurd zou hebben, zou deze tegen den muur gezet zijn. De poorten voor het bolsjewisme geopend. De pacten van vriendschap der Engelschen en Amerikanen 9 penen de poort voor het bols jewisme en verraden alle ande ren. In deze vriendschapspacten is Polen, is de' Balkan, is Iran, is het geheele Baltische gebied, althans voor zoover wij het we ten, al verkocht en versjacherd. Wat er verder nog verkwanseld is, daarop zullen wij niet komen, want dat zal Duitschland ver hinderen. Verdragen, die met de bolsjewieken zijn gesloten, heb ben een bijzondere belichting gekregen sinds wij de meenin gen kennen van mevrouw Kol- lontay, de gezante der Sovjet- Unie in Zweden en van Kagano- witsj, den schoonzoon en rech terhand van Stalin, die verklaard hebben, dat verdragen met bur gerlijke regeeringen er niet zijn om te worden nageleefd. Verdra gen zijn er om op het passgnde oogenblik te worden verbroken. Dat is een moraal, die heel dui delijk in het Joodsche wetboek, in de Talmoed, staat. In de Talmoed wordt gezegd: wie geen Jood is, is geen volledig mensch. En wanneer men met een niet- Jood een verdrag sluit, is men moreel niet gebonden. Nederlan ders, daarin moet ge toch den samenhang zien tusschen joden dom en bolsjewisme, een sa menhang. die daar te voorschijn treedt en die de geheele linie van het bolsjewisme kenmerkt. Wat de Westelijke democra tieën kunnen beteekenen, dat hebben wij sinds Versailles on dervonden. Zij beteekenen voor ons geestelijke versplintering, materieele pauperiseering, en vooral het loslaten van het jo dendom en dat is de zekerste weg naar het bolsjewisme. Het Duitsche volk zal zich nooit als beulsknecht van de Anglo-Amerikanen laten gebrui ken. Het Duitsche volk zal alleen in het nationaal-sociaüsme en alleen onder de leiding van Adolf Hitler vóór Europa en te gen het bolsjewisme strijden. Dat moeten wij duidelijk inzien, Alle andere mogelijkheden zijn uitgespeeld. Het rad der geschie denis kan niet worden terugge draaid en wanneer Duitschland valt, dan is het ook met Europa gedaan. De Amerikanen kunnen en willen1 in het geheel niet voor Europa opkomen. Er zijn thans verschillende besprekingen aan den gang, bijv. over de vraag, hoe de Amerikanen zich een we- reldpolitie voorstellen. Daarbij denken zij aan luchtsteunpunten Dit is voor mij het beste bewijs, wanneer de Amerikanen van luchtsteunpunten spreken, dat daar het isolationisme, dus het zich verwijderd houden van Europa zoo sterk geworden is, dat zij hoogstens nog aan vlieg tuigen en hun bemanningen den ken, doch nooit meer aan een of ander grootere deelneming, aan een krachtig optreden. Zij zou den precies zoo wegloopen als in 1918, nadat zij het ongeluk mede aangericht hadden. En zij hebben toch tenslotte een groote buit te verteran. Wat hebben die niet reeds alles ten koste van hun bondgenooten inge palmd. Waarom nog meer risi co? Zij hebben bovendien hun Joden. Deze hersentrust van Roosevelt bestaat toch alleen maar uit Joden. De Vereenigde Staten bieden thans het kenmer kende beeld van een menschen- groepeering, die door Joodschen geest beinvloed wordt. Dienten gevolge staat Europa slechts voor de keus, voor het geval dat de anderen zouden overwinnen, of de Amerikanen laten Europa aan zijn lot over, dan komt het bolsjewisme onmiddellijk, of de Amerikanen laten het geheele nihilisme, waarmede de Joden steeds andere volken overstroo- men, over ons komen. Dan zou den wij het bolsjewisme uit de tweede hand hebben, d. w. z. een overwinning van de anderen zou alleen de vraag opwerpen, of het Joodsche wereldcentrum in Moskou of in Washington. Neen kameraden. Met het oog op dezen toestand is er slechts één parool en dit parool heet: Europa ontwaak. Voor U, Ne derlanders, is dat niet gemakke lijk. het beteekent op geestelijk gebied een verlaten van het hu manisme,. dat reeds ©enigszins met de wereld ombekend en piis- sohien een beetje hoovaardig ge worden is en uit een confessio- neele binding, die zoo ver gaat, dat zij het volk verdeelt. Het be teekent economisch het over schakelen van een overzeeschen handel, welke verloren is, op Europa. Wanneer werkelijk het geval zich zou voordoen, dat de Amerikanen met, h>un schepen en hun troepen Nedierlandsch- Indië zouden heroveren, gelooft u dan. dat zij Indië zouden aan bieden op bet presenteerblad der emigrantenregeering in Londen? Hebben deze plutocraten de Amerikanen al niet beter leeren kennen? Maar u weet heel goed, dat het zoo niet zal gaan. ge looft echter, dat u dan misschien een uitfceerinig van 10 procent zal kunnen krijgen en dat is al tijd nog meer dan niets. Doch dat deze uitkeermg van 10 pro cent tevens zou beteekenen. dat het geheele Nederlandsche- volk in een anti-Europeesch systeem zou word-en gesleurd, dat laat dezie lieden totaal overschillig. Dit ontwaken beteekent ook een verlaten van de getallendemo- rcatie, want deze getal lendemo- cratie is een vorm, die in oogen- blikken van de beslissende wor steling om het zijn of het niet- zijn niet standhoudt. Er is ech ter geen andere weg. Deze weg kan den Nederlanders niet be spaard worden. Hij kan hun slech'ts gemakkelijker geimaakt worden, doordat men hun ver klaart, waarom het gaat en hoe het gaat; het Nationaal-socialis- me is nu eenmaal den levensvorm van den strijd omdat wij thans hard moeten strijden en hieraan het individu ondergeschikt ma ken. Doch het Nat.-socialisme raakt de innerlijke vrijheid van den menech niet aan. want dat gene. wat gij thans ziet. deze energieke en aan initiatieven rijke .discipline van den Duit- soben soldaat is geen dressuur. Het is een vrijwillige tucht, die elkeen zich oplegt terwille van het groote doel, dat hij voor oogen heeft, terwille van de groote idee van het volksche be wustzijn, dat ons zegt, dat wij allen volksgenooten van één bloed zij» Daarenboven zijn wij Germanen uit één bloedfamilie, en wij allen zijn Europeanen, ge dragen door de Arische basis van ons bloed, dat de belangrijke bij drage geleverd heeft tot de cul tuur der wereld. En daarom, om dat wij van één bloed zijn, heb ben wij ook allen dezelfde ver antwoordelijkheid. Wamt voor hep. die van hetzelfde bloed zijn, zijn er geen klachten, is er geen vereeni.gimg, zijn er geen religies <fie de volksgenooten van elkan der scheiden. Iedereen heeft de zelfde levensrechten en voor iedereen afzonderlijk moet het geheele volk opkomen. Het in de kerken voorgelezen schrijven. Kameraden, ik vraag u met het oog op dezen toestand: moe ten er hier nog eens dergelijke stakingen komen? Moet men steeds weer in botsing komen met een noodzakelijke ontwikkeling? Is het niet veel beter, hier vrij willig mee te werken, opdat het Nederlandische volk zichzelf be waart en zichzelf de plaate ver- Jongens en meisjes van hei land Komt ook in den Germaanschen Landdienst in het Oosten. Reeds honderden jaren geleden zijn Nederlandsche boeren als kolonisten naar Oost-Europa getrokken en hebben daar den grondslag gelegd voor een bloeienden landbouw. Opnieuw kunt ge thans pionierswerk verrichten en mee strijden in den Europeeschen productieslag voor onze voedselvoorziening. Kinderen van groote gezinnen biedt het Oosten een prachtige levenskans. Daar wordt de mogelijkheid geopend, om na eenige jaren hard werken een eigen boerenhofstede te verkrijgen. De Landdienst is er, om dit werk te leiden. Meldt je aan bij het adres: 3 Monseigneur Van de Weteringstraat 118 Utrecht overt en dan behoudt, die hef op grond van zijn bloed en zijn groote kwaliteiten verdient? Wat kunnen in dezen toestand uitingen van rouw of van wre vel of van een zenuwachtige toorn, zooals wij Zondag in de kerken gehoord hebben, helpen? De Hervormde Kerk heeft uiting gegeven aan haar diep ont steltenis. Over deze gebeurte nissen moeten de Nederlanders ontsteld zijn. Zij moeten thans slechts de juiste consequenties trekkén. Wanneer de Kerk op roept tot gebed, dan bewandelt zij den weg dien zij zich gegeven ziét om haar taak te vervullen. Maar ik geloof, dat overigens 'het beeld te somber is geschil derd. De studeerenden, die te werk gesteld worden, kan men thans niet meer als zoodanig be schouwen, want zij hebben de mogelijkheid, den weg, dien hun door hun superieuren was gebo den, niet gebruikt. Deze loyali teitsverklaring, die eigenlijk de vanzelfs'prekeniheid, om verorde ningen der bezettingsautoriteiten en van de eigen autoriteiten op te volgen aan het eigen weten en geweten vastknoopt, in ongeveer het uiterste, wat ik op dit gebied nog kon doen. Doch moesten al leen de Nederlandsche arbeiders voor den arbeidsinzet in aanmer king komen en diegenen, die studeeren en zonen van rijke ouders zijn, die zouden niet voor den arbeidsinzet in aanmerking komen? Bij mij bestaat zooiets niet. Overigens, mijne kamera den. men moet deze jongelieden in hun yerzamelkampen gezien hebben. Daar viel een onbevan gen vrooliikheid waar te nemen. Het was alsof zij van hun Nacht merrie bevrijd waren. Waar schijnlijk is het de voortdurende ophitsing van enkele professo ren, waarvan zij thans, god zij dank, bevrijd zijn. Daarom zijn zij zoo onbevangen opgetreden. En dan kan ik nog zeggen, dat er zeer zorgvuldig tewerk gegaan wordt bij de tewerkstelling. Zoo komen bijvoorbeeld de medische stodienten in hospitalen, en wel in zeer mooie streken. Daartoe behoort ook mijn geboortegrond. Ik ben ervan overtuigd, dat zij daar zeer veel zullen leeren en dat zij, wanneer zij eéns na een bepaalden tijd terug komen, zich dankbaar zullen herinneren, dat zij in dezen tijd van historische grootte, waarin men stand moet houden, toch nog een zekeren inzet gepresteerd hebben. Zeker, de niet gewilde arbeidsinzet in bef Rijk is een beproeving. Ik geef dat toe. doch het is werke lijk een gebod van dezen nood- tijd van Europa, dat mij het recht geeft en ook de volkomen rusti ge verantwoordelijkheid om dat te verlangen. Denkt u er toch eens over na: hoeveel millioenen Duitsche mammen, ook vaders, ook broeders, ook zoons, zijn thans reeds jarenlang van bun gezinnen weg, niet om ergens veilig met een dak boven het hoofd te wer ken. doch daarbuiten, in de step pen van het Oosten, staan deze mannen en vormen daar den wal van ijzer en bloed, opdat deze steppenborden ons niet zullen overvallen. Denkt u toch eens aan deze millioenien mannen, aan wie toch ook de Nederlanders het te danken hebben, dat zij drie jaar lang weliswaar onder be- paalde beperkingen, maar toch in omstandigheden geleefd hebben, die veel meer overeenkomt met vredestijd, dan die, die daar bui ten met hun leven voor Europa opkomen. Dat moet men zich toch voor oogen houden. Het te werkstellen van deze mannen in het Duitsche .Rijk geschiedt on der waardige voorwaarden en het is een groote belevenis. Het nieuwe Europa vormt zich aan de fronten, het vormt zich echter ook in de fabrieken en de werk plaatsen, die thans voor de fron ten werken. De gruwelpropagan- disten zullen bun god weet wat vertellen hoe bet er daar uitziet. Wanneer dat waar zou zijn, zou den onze productie-resultaten niet zoo schitterend zijn en alle plannen overtreffen. Het verba zingwekkendste feit na. het held haftige optreden van onze solda ten aan het front is, dat daar de Europeesche arbeiders in bun werkgemeenschap bijeen zijn. 20 tot 24 naties hebben hun mannen gezonden, die werken daar in de werkplaats bij hun ge- meenschappelijken arbeid voor een gemeenschappelijk doel. Zij leeren elkaar kennen. De een verheugt zich over den ander, over de cultureele prestaties, over de dansen, over de liedjes van den ander. Daar wordt Euro- oa opgebouwd en daar wil de Nederlander niet bij zijn? Ja, wilt gij u absoluut afzijdig hou den wanneer dit nieuwe Europa komt? Mijne kameraden, deze menschen zullen ons eens dank baar zijn, dat wij hen daarheen geleid hebben waar het nieuwe Europa gebouwd wordt. ZIE VERVOLG PAGINA 5. Officieele Mededeelingen Inventarisatie Mei 1943. Van 24 Mei tot en met 5 Juni 1943 zal wederom de bekende Mei-inventarisatie worden ge houden. De Voedselcommissaris voor Zuid-Holland doet een be roep op aller medewerking als het zoo spoedig mogelijk helpen van de tellers en het zoo nauw keurig mogelijk opgeven van alle gevraagde gegevens. Dit or,^ voor de aangeslote nen van groot belang in verband met diverse regelingen, zooala mesttoewijzingen. hooilevering en dergelijke. Het geven van inlichtingen is men verplicht op grond van artikel 1 van het Eco nomisch Sanctiëbesluit 1941. Eerste Leidsche Begrafenisonderneming v, RoomschI Kantfijlieken GEVESmGar 1882 j G. H^KLE rn HLANS PIETÉRDE LA COLIRTSTRAAT 22 TRANSPORT - TR.EFOON 21455 Tarief en uitvoering in overleg met U 949

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1943 | | pagina 3