9lat6xwate dtieueti
ZATERDAG 8 NOVEMBER 1941
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD - PAG. 5
Waarin andere brieven
beantwoord worden
7 November
„En verder, mijnheer Pastoor, zou ik
eens graag bij u op bezoek willen komen,
als ik maar wist waar u woonde".
Neen, trouwe en onverdroten briefschrij
ver, daar komt u toch niet achter. Het is
wel niet mogelijk al de vraagteekens, die
in je weetgierige hoofd opkrullen, tot op
geluchte ui troepteekens glad te strijken,
maar ik heb mijn best gedaan en zal dat
blijven doen, tot er geen inkt meer in de
pen en er, wegens de papierschaarste,
geen krant meer over is.
Het gros van die vragen is reeds privé
beantwoord; een enkele zal ook in wij eer
kring belangstelling wekken, zooals deze:
Heeft Lazarus nooit iets verteld over zijn
ervaringen, toen hij voor de eerste keer
gestorven was?
Het is voor onze nieuwsgierigheid bui
tengewoon jammer, maar van Lazarus,
evenmin trouwens als van het dochtertje
van Jaïrus en den jongeman uit Nairn is
bekend, dat zij iets uitgelaten zouden heb
ben van hun overgang in dat geheimzinnige
gebied aan de overzijde van het graf. Ook
andere dooden, zopals b.v. die, welke door
St. Franciscus Xaverius ten leven werden
teruggeroepen, hebben, naar wij meenen
te weten, ons geen opzienbarende onthul
lingen gedaan.
Vermoedelijk hebben zij in 't geheel niets
meegemaakt en is hun ziel, ofschoon van
het lichaam gescheiden, in een sluimertoe
stand gebleven. In eeuwigheid was immers
reeds benaald, dat zij door het gebed en
het bevel van Christus of het gebed van
een heilige wederom in het achtergelaten
lijk zouden terugkeeren. Zeker is het, dat
hun ziel niet tot het oordeel is gekomen en
zij de eeuwige zaligheid nog niet gesmaakt
hebben.
En al zou voor hen de sluier, die de stof
felijke van de onstoffelijke wereld scheidt,
wat doorzichtiger zijn geworden, dan nog
was hun tong onmachtig geweest iets te
vertellen in gewone menscheliike taal van
hun belevenissen. St. Paulus, die in geest
verrukking oogeheven werd in den hemel,
kon niet arders schrijven (en hij voerde
toch een welversneden pen!): ,.En ik weet
dat deze mensch onuitsprekelijke woorden
heeft gehoord, die een mensch niet nazeg
gen k^n". (2 Cor. 12, 4 en 5).
De Fransche dichter L. Mercier heeft in
zijn ,.Lazare le Ressuscité" dit gegeven na
der uitgewerkt en laat zelfs Maria, de zus
ter van Lazarus, vragen:
„Maar daarna? Aan de andere zijde
van het leven en meer verwijderd van
deze wereld, hebt gij niets ontdekt,
mijn broer?*'
Lazarus echter antwoordt:
„Ik herinner mij niets. Een verge
telheid dieoer dan de zee, bedekt de
geheimen, die ik daarginds ervoer.
Echter, zooals een slapende, ontwa
kend in 't morgenrood, voelt soms mijn
ziel een weggevloden droom bij de on
uitsprekelijke schrik, waarvan mijn
ziel nog vervuld bleef.
Ik gis, dat onder dezen Onmetelijke
vergetelheid herinneringen liegen aan
dingen méér dan menschelh'k, en ik
voel, dat mijn geestesoog betooverd
hebben gezien, wat geen menscheliik
oog ooit ziet en dat mijn oor eehoor.d
heeft, wat geen oor ooit hoort''.
De laat-te zinsnede is een samenvatting
van wat St. Paulus in zijn eerste brief aan
de Corinthiërs schreef, en op zijn beurt
weer ontleende aan den profeet Isaias:
Geen oog heeft gezien, geen oor ge
hoord. noch is het in het hart van een
mensch opgekomen, wat God bereid
heeft voor hen, die Hem liefhebben.
Juist omdat het hemelsche nooit in de
gedachten van een mensch ook maar is op
gekomen, moet het onmogeHjk zijn in de
taal voor ons, mensch en, (die met al onze
praatjes en betweterijen maar een héél,
héél klein verstandje hebben) tot uitdruk
king te brengen, welke jubelende of ver
pletterende verrassing ons wacht, wanneer
wij de laatste snik moeizaam aan ons ster
vend lichaam hebben afgewrongen.
Een heer uit Langeraar, terugko
mend op het beeldenpraatje van vorigen
keer, heeft wel eens gehóórd van valsche
relikwieën
Wij ook. Tegenwoordig komen vahche
relikwieën niet meer in omloop; het toe
zicht van de Kerk in die aangelegenheid is
zeer streng. In de middeleeuwen, en vooral
zij de kruistochten, is vaak misbruik ge
maakt van het goede geloof en de wat
minder te prijzen is goedgeloovigheid
der Christenen.
Toch blijven zulke hoogst-twijfelach-
tige relieken in de vereering opgenomen,
omdat men precies als met een echte
reliek gebeurt daarmede dengene eert
op wien de reliek betrekking heeft. In
ons land echter zal men geen aanvechtbare
relieken in openbare vereering vinden.
Ook de opmerking van denzelfden Ha-
drianus-parochiaan over „genade-beelden"
behoeft geen zwarigheid op te leveren. Een
„genade" of miraculeus beeld is even
goed van steen of hout als ieder ander
beeld. Alleen doet zich het verschijnsel
voor wat door een vloed van historische
feiten wordt gewaarborgd dat op die en
die plaats, of bij dat en dat beeld op bizon-
der milde wijze genaden toestroomen. Denkt
u maar aan Lourdes.
Een heer uit Leiden, die hardnekkig vol
houdt aan Arcanus te schrijven (die met
mijn persoontje niet verward mag worden)
wenscht ter aanmoediging van den volks
zang een „eerelijstje" in de krant van
kerken, waar het volk meezingt tijdens de
H. Mis. oodat ..Tr>'pcch!cm onk andere Her
ders iets meer in deze richting gaan doen".
In overleg met de Redactie is besloten, een
dergelijk eerelijstje niet op te nemen, om
dat verscheidene kerken, waar de herders
toch wel degelijk hun best doen, zich in
hun eer zouden voelen aangetast, en toch
niet erop kunnen prijken, omdat de paro
chianen weinig zanglust hebben. Met vol
doening vernamen we echter, dat in Ha-
zerswoude-dorp nog steeds flink gezongen
wordt, en dat cok het Zwaantje op het
COUPONBOEKJES VOOR DE
ZIEKENFONDSPREMIE.
WERKNEMER ONTVANGT VOOR ELKE
INGEHOUDEN PREMIE
EEN COUPON.
Werkgevers moeten boekjes zelf
aanschaffen.
De „Staatcourant" vermeldt een beschik
king van den secretaris-generaal van So
ciale Zaken, waarin nadere regelen wor
den gegeven voor de couponboekjes voor
de ziekenfondspremie, die de werkgevers
zich moeten aanschaffen om bij iedere loon-
betaling, te beginnen met Zaterdag 22 No
vember, aan de werknemers de coupons
te kunnen uitreiken die, in verband met de
ingehouden premie, aan hen zijn verschul
digd.
Bij elk uitvoeringsorgaan van de wette
lijke ziekteverzekering (de Raden van
Arbeid en de bedrijfsvereenigingen) wor
den voor de werkgevers, wier onderneming
haar zetel heeft binnen het gebied van het
uitvoeringsorgaan, of die daar lid van zijn,
boekjes verkrijgbaar gesteld met dagcou
pons, weekcoupons of maandcoupons. Men
zal kunnen kiezen tusschen boekjes met
duizend dag- of duizend weekcoupons,
waarvoor resp. honderd en vijfhonderd
gulden zal zijn verschuldigd, terwijl ook
boekjes met honderd en twee honderd
maandcoupons verkrijgbaar worden gesteld
tegen den prijs van resp. 250 gld. en 500
gulden.-
Bovendien zullen door de postkantoren
kleinere couponboekjes in omloop worden
gebracht, namelijk met honderd dagcou
pons voor tien gulden, twintig dagcoupons
voor twee gulden, honderd weekcoupons
voor vijftig gulden, twintig weekcoupons
voor tien gulden en tien maandcoupons
voor vijf en twintig gulden.
De werkgever is verplicht bij elke beta
ling van dag-, week- en maandloon aan een
arbeider die verzekeringsplichtig is inge
volge de Ziektewet, dezen onderscheiden
lijk een dag-, week-, maandcoupon voor
ziekenfondspremie ter hand te stellen, na
dat op de voorzijde van die coupon duide
lijk met letters of cijfers met inkt is ge
schreven of gedrukt de datum van afgifte
van de coupon en aan de achterzijde naam
en adres van den werkgever.
Ook moet de werkgever op de voorzijde
van de laatste coupon die aan een ontsla
gen arbeider ter hand wordt gesteld, dui
delijk met inkt het ontslag alsmede den
datum van ingang daarvan vermelden.
Een dergelijke coupon voor ziekenfonds
premie geldt als bewijs, dat over de loon
periode, eindigende op den dag, vermeld
op de coupon, de halve ziekenfondspremie,
die ingevolge het Ziekenfondsenbesluit
voor rekening van den verzekerde komt,
op diens loon is ingehouden.
De verzekerde levert de door hem ont
vangen coupon in bij dengene, die daartoe
door het algemeen ziekenfonds waar hij is
ingeschreven, is gemachtigd. Daarvoor ont
vangt hij dan een bewijs, d&t hij aan de op
hem rustende verplichtingen heeft vol
daan.
De werkgever moet elk half jaar, te
gelijk met de premiebetaling volgens de
Ziektewet, aan het uitvoeringsorgaan
van de wettelijke ziekteverzekering,
ook de premie betalen die, ingevolge
het Ziekenfondsenbesluit, verschuld-
digd is wegens de verzekering van den
arbeider, die in het afgeloopen jaar in
zijn dienst was.
De schutbladen van de couoonboekjes,
die in dat halve jaar zijn gebruikt voor de
uitreiking van de ziekenfordscoupons,
worden door den werkgever bij deze pre
mie-betaling overgelegd: waarbij dan het
bedrag, dat op deze schutbladen staat ver
meld, na te zijn opgeteld, bij de betaling
in mindering kan worden gebracht.
De werkgever is bevoegd couponboekjes
voor ziekenfondspremie, die nog alle of
een gedeelte van de coupons bevatten, in
te h-vmen bij een uitvoeringsorgaan van
de wettelijke ziekteverzekering, waar hem
voor elke nog in het boekje aanwezige
dag-, week- of maandcoupon resp. 10 ct., j
50 ct. en 2.50 gld. terug wordt betaald. j
De voorlichtingsdienst van Sociale Za
ken meldt:
Met betrekking tot de premie van 2 pet.,
die de werkgevers ingevolge het Zieken-
fondsbesluit moeten inhouden, wordt van
bevoegde zijde medegedeeld, dat deze pre
mie dient te worden berekend over het
zelfde loonbedrag als voor de premie in
gevolge de Ziektewet in aanmerking wordt
genomen.
Voorts zij er op gewezen, dat zij, die een
wachtgeld genieten en in verband daar
mede "krachtens de Ziektewet zijn verze
kerd. ook onder den verzekeringsplicht in-
gevoige het Ziekenfondsbesluit vallen.
ZIEKTEVERZEKERING VAN DE BIJ DE
DUITSCHE WEERMACHT, DE WAFFEN-
SS EN DE DUITSCHE ORDE- EN
VEILIGHEIDSPOLITIE AANGE
STELDE ARBEIDERS EN
BEAMBTEN.
Met de inwerkingtreding op 1 Novem
ber 1941 van het tweede uitvoeringsbe
sluit, dat op grond van het ziekenfondsen
besluit is uitgevaardigd, wordt aan de on
der de ziektewet-val.ende werknemers en
hun gezinnen door de algemeene zieken
fondsen geneeskundige, tandheelkundige en
verloskundige hulp verstrekt, terwijl zij ook
aanspraak hebben op ziekenhuisverpleging,
medicijnen, toepassing van uitwendige ge
neeswijzen en andere verstrekkingen, als
mede uitkeering bij overlijden. Daarmede
is in de ziekenverzorging van den werk
nemer een belangrijke verbetering be
reikt.
Een bijzondere regeling is echter nog
noodig voor de door de Duitsche weer
macht, de Waffen-SS en de Duitsche orde-
en veiligheidspolitie aangestelde werkne
mers, wier aantal weliswaar niet groot is,
doch welke takken van dienst geen werk
gevers zijn in den zin van het Nederland-
sche ziekenfondsenbesluit. Gedurende hun
dienstbetrekking bij deze instellingen zou
den evenbeaoelde werknemers dus niet de
voordeelen van het ziekenfondsenbesluit
genieten.
Evenwel hebben de genoemde instellin
gen maatregelen getroffen, opdat de bij
haar in dienst zijnde werknemers dezelfde
ziekenverzorging ontvangen als werkne
mers bij Nederlandsche werkgevers. Deze
werknemers worden mitsdien, in plaats bij
een algemeen ziekenfonds in den zin van
het tweede uitvoeringsbesluit betreffende
het ziekenfondsenbesluit (verordening 201/
41), verzekerd bij de Duitsche kranken-
kasse, Raamweg 90, Den Haag.
De werknemers van de Duitsche weer
macht, en de Waffen-SS en de Duitsche
orde- en veiligheidspolitie zijn, zonder dat
de verzekeringsplichtigen zich individueel
behoeven aan te melden, gezamenlijk voor
den duur van hun dienstbetrekking bij ge
noemde krankenkasse verzekerd: Deze
werknemers mogen zich dus niet aanmel
den bij een algemeen ziekenfonds. De al
gemeene ziekenfondsen mogen aanmeldin
gen van deze arbeiders niet aannemen.
De werknemers bij de Duitsche weer
macht, de Waffen-SS en de Duitsche orde-
en veiligheidspolitie krijgen, in geval van
ziekte, voor zichzelf of voor hun gezins
leden een ziektebewijs van het bureau,
waarvan zij hun loon ontvangen. Zij kun
nen op dit ziekte-bewijs geneeskundige,
tandheelkundige en verloskundige hulp,
ziekenhuisverpleging en uitkeering bij
overlijden ontvangen.
Bepaald is, dat deze werknemers min
stens dezelfds verstrekkingen aan genees-
en verloskundige hulp en uitkeering bij
overlijden ontvangen als alle andere onder
de ziektewet vallende werknemers in Ne
derland op grond van het ziekenfondsen
besluit
Dienovereenkomstig wordt van het loon
der werknemers bij de Duitsche weer
macht, de Waffen-SS en de Duitsche orde-
en veiligheidspolitie dezelfde ziekenfonds
premie ingehouden als van alle andere on
der de ziektewet vallende werknemers,
zijnde-2 pet. van het loon. Harerzijds be
taalt de Duitsche weermacht, de Waffen-
SS en de Duitsche orde- en veiligheidspo
litie, evenals de Nederlandsche werkgevers,
ook eenzelfde bijdrage voor de ziekenver
zorging van haar werknemers.
Ingeval van ziekte of bij sterfgevallen j
moeten de betrokken werknemers zich dus J
wenden tot het bureau van de Duitsche j
weermacht, de Waffen-S.S. en de Duit-
sche orde- en veiligheidspolitie, waarvan
zij hun loon ontvangen en niet tot de al-
gemeene ziekenfondsen, waarbij zij niet
verzekerd worden en waarbij zij zich dus
ook niet hebben aan +e melden.
BOEK EN PAMFLET IN DIENST VAN
MOSKOU
Verraderlijke, ondermijnende actie der
Bolsjewisten in Nederland. Belang
wekkende tentoonstelling te Den Haag
In het tentoonstellings- en voor
drachtszaaltje van de uitgeverij „De
Schouw" aan de Heerengracht 56 te
's-Gravenhage is Vrijdagmiddag als
eerste van een serie actueele tentoon
stellingen in samenwerking met de
afdeeling algemeene propaganda van
het departement van Volksvoorlichting
en Kunsten, een anti-Bolsjewistische
expositie geopend „Boek en pamflet
in dienst van Moskou".
De tentoonstelling heeft tot doel den be
zoeker een indruk te geven van de wijze
waarop de Communistische propaganda
heeft gewerkt.
De heer N. Oosterbaan, hoofd van de
afdeeling Algemeene propaganda bij het
Departement van Volksvoorlichting en
Kunsten, commissaris van „De Schouw",
merkte in zijn inleidend woord op, dat
naast het Nederlandsche, vooral het Duit
sche boeken- en propagandamateriaal hier
een belangrijke plaats inneemt, omdat men
juist in Duitschland aan den lijve heeft
ondervonden, wat de Bolsjewistische agi
tatie heeft uitgericht. In Duitschland toch
werd tot 1933 geen enkele poging nage
laten om het Communisme te propageeren,
en in Nederland is het nog lang daarna de
groote meerderheid van het volk geweest,
die niet heeft willen inzien welk een ge
vaarlijke activiteit de Komintern ver
richtte.
De „Braintrust" van deze agitatie vorm
den de Joden, want zij waren de drijvende
kracht van het Communisme, zoowel hier
te lande als overal elders, waar zij het
rasbewustzijn der volkeren konden ver
troebelen en de verdeeldheid konden be
werkstelligen. Het is aan Adolf Hitler te
danken, dat in 1933 in Duitschland daar
paal en perk aan werd gesteld en dat het
Duitsche leger thans in het overige Europa
het Bolsjewistische gevaar voor een groot
deel heeft doen wijken.
Aan Mussert zal het te danken zijn, in
dien Nederland straks een belangrijke
plaats in het nieuwe Europa krijgt.
Prof. dr. Goedewaagen zeide, zich over
de totstandkoming dezer tentoonstelling
zeer te hebben verheugd, omdat zij het
streven van zijn Departement zoo uit
nemend vertolkt.
Deze tentoonstelling biedt den aandachti-
gen beschouwer een kijk op de agitatie der
Bolsjewisten, waarbij steeds de Jood een
parasiteerende mentaliteit aan den dag
legt. Belangrijk is vooral de camouflage,
waarvan het Bolsjewisme zich bediende,
ook in ons land door de vele Communisti
sche mantelorganisaties.
Spreker gaf uiting aan de hoop, dat zeer
velen door deze tentoonstelling zullen wor
den overtuigd van de gevaren, die zich
achter het Communisme verschuilen.
DE LEIDER VAN HET N.V.V.
De Persdienst van het N.V.V. meldt het
volgende:
Het is thans een jaar geleden, dat de
heer H. J. Woudenberg, Commissaris van
het N.V.V., de werkgemeenschap „Vreug
de en Arbeid" stichtte.
„Vreugde en Arbeid" wenscht dit feit op
bijzondere wijze te onderstreepen en heeft
de Itaiiaansche Opera verzocht op Vrijdag
14 November a.s. een voorstelling te ge-
van in Carré te Amsterdam en wel van
de opera „Butterfly" van Puccini, onder
leiding van Edmondo de Vecéhi.
goede pad is. Hulde!
Wat u sch' eef over koorzangers, daar
zou ook ik geen boekje, maar een boek
over kunnen opendoen. Het behoort echter
tot de onstichtelijke lectuur, en het raakt
Jangzaam-aan uit den tijd.
Behalve een brief van iemand, die erg
stekelig is, en dat ee-st maar eens af moet
wenren, is er ten slotte nog een waarin
een probleem wordt aangeboord, dat even
oud is als het menschdom: over het lijden
in deze wereld. Dit lijden van mensch en
dier moeten wij zien in h.Tt stralend licht
van de naderende verheerlijking. „Ik
acht", schreef St. Paulus, „dat het lijden
van dezen tijd van geen gewicht is bij de
toekomstige heerlijkheid, die ons in Chris
tus Jezus geopenbaard zal worden".
Er wordt aUerverschrikkelijkst geleden
op deze wereld niet alleen in een oorlog
als deze, doch altijd en er is voor ons, die
al deze ellende zien slechts één troost, maar
dat is ook een zeer groote troost en bemoe
diging: dat de Schepper van het Heelal niet
met een koud oog al die treurnis gadeslaat
(zooals sommigen wel eens believen te zeg
gen), doch in Zijn Zoon de kelk der men
scheiijke bitterheid tot op den bodem heeft
leeggedronken. En ziet nu de doodgebeul-
de, doch verrezen Christus wandelen in de
schemering op den weg naar Emmaus en
luisteren wij het gesprek af: „M o e s t de
Christ-us dit alles niet lij
den om zoo Zijn heerlijkheid
binnen te gaan?" De troost van het
lijdensprobleem ligt aan de voet van het
kruis, de oplossing ervan in de verrijzenis.
PASTOOR.
KERSTPAKKETTEN VOOR HET
OOSTFRONT
De Nederlandsche soldaat wordt niet
vergeten
Ver van het oude huis, ver van de ver
trouwde omgeving, in de barre vlakten
van Rusland, strijden duizenden Neder
landers bij de SS-standarte Westland, bij
het legioen, de N.S.K.K. of Luftnachrichten
truppe, die den dieperen zin en de betee-
kenis van dezen tijd begrepen hebben. Zij
zijn aangetreden voor den strijd tegen
het Bolsjewistisch gevaar, dat Europa be
dreigde. Zij strijden echter ook om Neder
land een eervolle plaats in de rij van
vrije Europeesche volkeren te verzekeren
en de offers, die zij brengen hun leven,
dat zij inzetten, tellen zij niet.
Ook voor hen wordt het Kerstmis, Kerst
mis in Rusland.
Twaalfduizend pakketten worden thans
voor verzending gereedgemaakt.
Een standaardpakket is ontworpen, een
stevige kartonnen doos, afmeting 30 x20 x
20 cm., waarin een kleinere doos past, die
op aanvrage naar de ouders of verwanten
wordt gezonden, zoodat ook zij hun Kerst-
gave zullen kunnen sturen.
In deze binnendoos kunnen de ouders,
vrouwen of verloofden hun gaven verpak
ken en de doos daarna gevuld terugsturen
naar het hoofdkwartier van het legioen.
Voor eiken soldaat komt slechts één doos
in aanmerking. Er wordt echter op ge
wezen, dat het sturen van aan bederf on
derhevige levensmiddelen minder ge-
wenscht is, omdat de verzending geruimen
tijd zal vorderen. De pakketten immers
zullen half November gereed moeten zijn
en dus ongeveer een maand onderweg
blijven.
Maar er zijn ook Nederlanders aan het
Oostfront, die geen bloedverwanten meer
hebben of door hun vertrek naar het front
de banden met hun familie moesten ver
breken. Zij mogen in de eerste plaats niet
vergeten worden en de N.S.V.O. heeft op
zich genomen deze pakketten te vullen.
Het standaardpakket zelf bevat nuttige
gebruiksartikelen, een fraai geïllustreerd
gedenkboek over den inzet van de Nedër-
landers in den strijd, briefpapier, schrijf-
gerij, sigaretten en versnaperingen. De
Haagsche N.S.V.O. heeft zich beschikbaar
gesteld om deze pakketten uit te zoeken en
voor de verzending gereed te maken. Het
benoodigde plakband is geschat op 24 kilo
meter. Speciale vrachtauto's afkomstig
van de betrokken troepen-onderdeelen aan
het Oostfront zullen naar Nederland ko
men om deze Kerstpakketten- op te halen.
SCHEUREN VAN GRASLAND.
Ned. Heide Mij. zal de omgeving der
groote steden bewerken.
Zoet Rog gebrood
GEJ\. 1 EN HOEVE
F JTTERI AM. TEL.' 18*27
TÏN HA\G. TEL. 333291
MET DUITSCHLAND TEGEN
HET BOLSJEWISME
Omdat het bolsjewisme de jeugd ver
nielt met een wreed sadistisch genot. Om
dat jeugd het grondelement van leven is
waaruit al het goede en eerlijke voort
komt.
Omdat de jeugd leven is en moed, eer
lijkheid, geluk.
En dat mag niet vernietigd, mag niet ver
minkt worden, niet vertrapt en opgeof
ferd aan deze krankzinnige gedachte van
het Bolsjewisme: „Gelijkschakeling van
alle menscheiijke geesten".
Dat kan niet; Dat mag niet!
Het is een loochening van de mensche
iijke zelfstandigheid, een afwijzing van de
vrije wil, een ontkenning van de ziel. Dit
is een gelijkstelling van den mensch die
geest en verstand bezit, aan het dier dat
handelt volgens zijn instincten.
En daarom was het noodig dat gods
dienst en beschaving werden uitgeroeid,
dat maatschappelijke ontwikkeling werd te
gengegaan, dat alle remmen werden stuk
geslagen. Het Bolsjewisme moest heer-
schen. Het Bolsjewisme dat geen bewust
leven kon gebruiken, geen helderheid van
geest, geen eigen meening. Het heeft alles
trachten te vernielen wat den mensch tot
mensch maakt. En dit is niet van ons, men-
schen. Dat kan niet. Daarvoor zijn wij te
goed. te rijk van geest, te edel, te sterk.
Wij zijn geen Mongolen. O, konden wü
ons eenigszins voorstellen wat er gebeurd
zou zijn als één keer deze horden begon
nen waren op te rukken, dan was er geen
houden aan geweest. Daar zou niets tegen
opgewassen zijn.
Wij hadden alles verloren wat wij be
zaten.
En nu menschen? Duitschland staat te
gen het Bolsjewisme, Duitschland bezit de
jeugd. Duitschland bezit het bewuste le
ven, de moed, de kracht, de eerlijkheid te
staan tegen den springvloed der horden.
Het Bolsjewisme paste de menscheiijke
ziel aan, aan de toestanden die er heersch-
ten. Rusland huldigt het principe „leed te
verzachten door er over te schreeuwen".
Alles werd verlaagd tot armoede, ellende
en verlatenheid, tot domheid. Men moest
vechten als een dier tegen geluk en be
schaving. De wereld moest één ruine, één
slagveld zijn.
Dat kan niet. Dat is tegennatuurlijk!
Staan wij op en luisteren wij, eerlijk, on
bevooroordeeld.
Duitschland wil de volkeren richten naar
het hoogste goed: een eigen wil, geest
kracht, geluk. Duitschland vecht voor be
schaving, voor Godsvertrouwen, tegen ver
nieling en onbeteugeldheid. Mensch vecht
tegen beestmensch, beheersching tegen on-
beheerschtheid, eerlijkheid tegen blind
heid.
O, durven wij eerlijk zijn, jeugd van Ne
derland, durven wij vechten voor de ziel,
alles hiervoor geven, alles hiervoor offe
ren, ons zelf geven, totaal, zonder terug
houding; durven wij alles weg te werpen
wat wij bezitten aan fouten en tekortko
mingen en vooruit te gaan, een standpunt
te bepalen. Wie zich er nog op beroept
mensch te zijn en een ziel in zijn lichaam
te dragen; wie zich er op beroept eerlijk te
zijn en vooral gij, jeugd van Nederland,
die nuchter en sterk wilt heeten, dapper en
goed durft te staan, voor het goede,
tegen de barbaarschheid. Er kan geen
mensch afzijdig blijven staan. We moeten
kiezen.
i Het is belachelijk om te wachten,
j Waarop?
Wij durfden
j wij uunuexi una niet meer afvragen wat
De Regeringscommissaris voor de Bo- een gezonde wereld is.
demproductie maakt het volgende bekend: Wij durven het nóg niet! Wij stellen ons
Het is van de grootste beteekenis, dat -
een groote oppervlakte grasland wordt ge
scheurd, vooral ook op niet te grooten af
stand van de groote steden en andere be
volkingscentra.
Vele landbouwers, die wel over geschik-
ten grond beschikken, zijn echter niet in
de gelegenheid om dit werk zelf te ver
richten. aangezien de noodige paarden,
werktuigen en de noodzakelijke ervaring
hun ontbreken. Vooral wordt hierbij ge
dacht aan de streken met uitsluitend vee
houderijbedrijf, waar geen akkerbouw is.
Het ligt nu in de bedoeling van de over
heid om ook deze boeren in de gelegen
heid te stellen een gedeelte van hun land
te scheuren, door de peheele exnloitatie
met inbegrip van het scheuren, het zaaien
en het oogsten van de producten te la
ten verrichten door de Nederlandsche Hei-
de-Mij.
Als vergoeding voor het beschikbaar
stellen van dien grond zal (indien het per
ceel wordt aangenomen) 500 gld. inclusief
de scheurpremie per ha. worden verstrekt,
terwijl de landbouwer geen verdere kos
ten zal hebben. De producten komen dan
echter niet te zijner beschikking.
In gevallen, waarin het scheuren door
den boer kan worden verricht, zal deze ar
beid apart worden betaald, terwijl ook
alle andere werkzaamheden die door hem
eventueel worden verricht, extra zullen
worden vergoed.
In een in de bladen oogenomen offi-
cieele publicatie is bekend gemaakt, op
welke wijze degenen, die hun grond voor
het scheuren door de Nederlandsche Hei
demaatschappij beschikbaar wenschen te
stellen, dit aan die maatschappij kunnen
opgeven.
tevreden met wat er bereikt werd. Maar er
is niets bereikt.
Het eenige wat in onze handen en harten
bleef, is weer een oorlog, weer een leed,
een haat en een pijn die ondragelijk is.
Naast een verschrikkelijke passiviteit en
geslagenheid, leeft een harde drang naar
daden. Het is niet te verkroppen, dat de
passiviteit het altijd schijnt te winnen.
Jeugd, staat op, richt u, weest ^èrlijk en
oprecht, nuchter. Grijpt alles aan, zonder
vooroordeel, zonder verwijt en afweer,
maar met liefde en verlangen naar het
juiste, het eerlijke, het eenige dat wij be
lijden moeten, waarmee en waarvoor wij
moeten vechten. Durven wij dat, dan zal
het geluk zijn tusschen ons, dan zullen wij
sterk zijn..
Wij eischen van onszelf een standpunt.
Wij kunnen er niet buiten. Dat is oneerlijk
heid, lafheid, zich verschuilen achter den
rug van een ander, zich verschuilen in de
massa.
Op uit de massa waarin de geest ver
drinkt. Zien wij ilaar het ontzettende, bit
tere voorbeeld dat het Bolsjewistische Rus
land ons schenkt. De jeugd in Rusland
werd gedood. Doen wij haar weer leven.
Vooral in onszelf. Wij zoeken geen midden
weg. Die bestaat niet! Wij staan eerlijk. Wij
leven en strijden:
mét Duitschland tégen het Bolsjewisme.
B. F.
De hoofdcommissaris van Politie te Rot
terdam maakt het volgende bekend:
In overleg met de Duitsche overheid zal
ter versterking van de beschikbare politie
'in catastrophale gevallen, zooals bomin
slag op meerdere punten tegelijk, zeer
zware branden e.d., indien noodig, een
beroep worden gedaan op de geünifor
meerde afdeelingen der W. A.
Het optreden van de W. A. bij afzettin
gen als bovenbedoeld staat buiten iedere
politieke bedoeling en is zuiver te beschou
wen als een aanvulling van den politie
dienst.
De W. A. staat alsdan onder bevel van
de politieleiding van welke zij haar op
drachten ontvangt.
Het publiek dient er rekening mede te
houden, dat in dergelijke gevallen de W.
A. als ordedienst- met de politie zal samen
werken en dat de aanwijzingen, welke bij
afzettingen door de W. A. ingevolge op
dracht van de politie worden gegeven, die
nen te worden opgevolgd.
Jhr. mr. dr. H. A. van Karnebeek, de
commissaris van de provincie Zuid-Hol
land. zal eenigen tijd zijn werkzaamheden
niet kunnen verrichten. Hij is wegens een
maagkwaal opgenomen in het R.K. zieken
huis te 's-Gravenhage, waar hij ongeveer
vier weken verpleegd zal worden.
Mr. E. J. M. H. Bolsius, lid van Gedepu
teerde Staten, zal zoolang de functie van
jhr. Van Karnebeek waarnemen. De
audiënties gaan gewoon door.