[Ij De Liturgie der Kerk jj] Weerzien Het meisje handschoen Plaatst een Telefoontje ZATERDAG 22 MAART 1941 CE LEIDSCHE COURANT VIERDE BLAD - PAG. 11 »Jn dien tijd", zoo vertelde de oude Wil liam Waston, was ik een jaar of twaalf. Ja.... dat moet 't wel geweest zijn, want Margy Stockley is nu zeventig jaar dood, ik ben 82. 't Is gek, dat je zulke dingen nooit ver geet. Ik zie Margy nóg voor het raam van haar woning staan. Zooals altijd, wanneer ik bij haar kwam. Maar dat was anders altijd overdag, en toen was het avond. Maar je wilt het verhaal natuurlijk van het begin af aan hooren. Dien avond dan zei mijn moeder: „Wil liam, ga jij die flesch geitenmelk even bij Margy Stockley brengen. Ze wacht er op. Zeg haar ook, dat ik morgen zelf kom, en vraag haar, of ze nog iets noodig heeft". Wanneer moeder zoo iets zei, was het de natuurlijkste wet ter wereld, dat je ging. Moeder was weduwe, en gewend om ge hoorzaamd te worden. Ik was in dien tijd voor den duivel nog niet bang, maar tóch •chrok ik, toen zü dat zei. 't Was stik donker, en in huis was het gezellig. Ik deed dan ook nog een poging tot tegen spraak. „Moeder...." begon ik, maar ik kwam niet verder. „Je gaat recht het bosch door, en neemt de brug. Je waagt het niet, over de stee- nen te gaan", met die steenen bedoelde zij den overgang door de rivier. Die weg was veel korter, om zoo te zeggen de recht- streeksche verbinding van ons huis met dat van Margy Stockley. Maar deze route was gevaarlijker, zeker, wanneer 't stikdonker was. De weg liep eerst recht op de brug toe, dan door de heuvels om daar af te zwen ken naar rechts het bosch in. Om me zelf te vermaken liep ik wat te zingen en te fluiten, misschien was het ook om me niet zoo alleen te weten in het stikkedonker. Want thuis onder het gezel lige lamplicht voel je je altijd een held; maar buiten is dat anders. Dan weet je de duisternis een vijand, omdat het onbeken de je omringt. Het donker wordt nooit je vriend. Een lichte wind maakte de tocht nog een beetje lastiger, want ik hoorde gefluister en getater in de takken en bladeren. Hard loopen durfde ik niet, bang ais ik was, dat ik de flesch zou laten vallen. Op den weg was alles rustig, ik passeer de de brug, en was eerlijk blij, dat moeder me gezegd had, niet de steenen te nemen. Van de brug af zag ik het water niet, ik hoorde het alleen. Nu liep de weg door de heuvels. Hoog staken ze boven me uit, donkere vlekken van struiken maakten'ze spookachtig, een donkere gestalte stond plotseling vóór me, ik weet niet, de flesch glipte bijna uit mijn handen, ik gaf een gil, een hand greep naar me.maar 't was slechts een boom, en de hand was eén knoestige, laaggegroei- de tak. Ik liep verder, nu nog met meer angst. Ik begreep niets meer van de heele wereld en van mij zelf het allerminst. Ik durf het nu best te zeggen, 't is toch al zeventig jaar geleden, en je zult het me niet meer kwalijk nemen, nu is het anders met me, ik ben nu voor den dood nog niet bang. Maar het was, of die angst-gil tusschen de heuvels iets opgewekt had. Ik hoorde een stem, ik luisterde, ja, 't was werkelijk een stem. Ik durfde eerst niet antwoorden. Ze klonk als van iemand, die lang gezocht, en nu eindelijk gevonden heeft. Mijn bee- nen trilden, mijn handen krampten om de flesch. Wie kwam hier langs den weg, wiens stem ik niet kende? Mijlenver in den omtrek kende ik iedereen, en iedereen kende mij. Die stem was van iemand, dieWas het iemand? Als jongen van twaalf jaar kon je toch niet meer geloo- ven aan sprookjes, en zeker niet aan spook-verhalen? Maar als de nacht je vijand is, en de wind zegt je dingen, waar van je overdag nooit hoort, kan dan die stem, die je niet kent, van een vriend zijn? „Wie is daar? wie is daar?" Ik moest nu antwoorden. Vlak voor mij stond nu de man, die het gezegd had. Ik herkende hem nu, hij was Steven Cole, de vioolspeler, 'n Geheimzinnige figuur, die zoo nu en dan opdook in ons dorp, en FEUILLETON met de EEN MODERNE ASSCHEPOESTER HISTORIE van MARIA SAWERSKY. (Nadruk verboden). 8) Eerst op dat oogenblik drong het tot hem door, dat hü haar achterna moest gaan. Zijn aarzeling had haar echter een geduchten voorsprong verschaft en als een kwelling drong de gedachte zich aan hem op, dat zij er in zou slagen te ontkomen. Plotseling bemerkte hij echter, dat het meisje was blijven staan. De schutting! ging het door zijn hoofd. Nu kan ze niet verder. Hij rende in de richting waar hij het slanke figuurtje ontwaarde, maar hij bleek buiten Anne's bereik te hebben gerekend. Met een vluggen sprong zat zij boven op de vrij lage schutting, waarna zij zich aan den anderen kant weer handig omlaag liet glijden. Er ritselde iets een geluid, alsof er iets scheurde, maar daar bekommerde Anne zich niet om. Zonder op te zien, vloog zij de straat over Bijna geheel buiten adem bereikte Grundt- vig de plaats, waar hij Anne het laatst weer verdween, zonder dat iemand wist waarheen. „Ik.... ik ben William Waston..,." ant woordde ik eindelijk. „William Waston...." „Ik ga naar Margy Stockley.... melk brengen „Naar Margy StockleyDaar zul je niet naar toe gaan, jongen" Steven Cole werd plotseling woedend. Tegen de lucht zag ik. hem zijn viool opheffen, alsof hij die op mijn hoofd wilde kapot beuken. Maar hij scheen zich te bedenken en liet zijn arm zakken. „Je zult niet gaan, mijn jongen. Ga naar huis! Je mag niet naar Margy Stockley Want ik ga." En zonder verder een woord te zeggen, draaide hij zich om en ging het bosch in. Ik aarzelde. Ik was wit van angst, voel de ik. Ging ik toch, achter Steven aan, wie weet, wat me dan gebeuren zou. Ging ik terug naar huis, dan wist ik vooruit, dat moeder my het een en ander zou ver tellen. Ik hoefde niet bang te zijn op een bekenden weg, en Steven Colewie was Steven anders dan een vioolspeler, die eens om de zooveel tijd een paar centen kwam halen? Ik wachtte tot hij het bosch in was ge gaan. Gelukkig, de maan begon te schijnen Ik zag hem zwart tegen de lichte lucht, grotesk, met wapperende haren, zijn armen opheffend om niet te vallen over takken en wortels. Wat ging die man doen? Wat moest hij by Margy Stockley? Een oud mensch, een zaam en verlaten? Vermoedde hij, dat zij geld had? Ik wist, dat zy dood-arm was, maar ik had wel gehoord van Margaret Webb, die ook vermoord was, en ook geen penny bezat. Ik volgde hem, onhoorbaar op mijn bloote voeten. Steven Cole begon harder te loopen, ik voelde hoe mijn knieën trilden. Zag ik maar kans, hem voor te komen, en Margy te waarschuwen. Maar alsof hij mijn ge dachten kende, ging hij rennen. De doode takken vlogen af in zijn vaart en wilde twijgen striemden mijn gezicht. Ik durfde nu zelfs niet meer terug te gaan. De eenzaamheid achter me dreigde me. Het bijzijn van Steven Cole gaf me nu zelfs eenige houvast. Want hij was een menschelijk wezen. Goddank! Daar was het huis. En Margy Stockley stond voor het raam. Zij had een kaars in haar hand. Ik wilde gillen om haar' te waarschuwen, maar ik kon niet. En Margy Stockley stond daar. Steven Cole vloog op het huis toe. En toen, ik heb toen gegild van ontzet ting, Margy viel tegen de ruit. Steven Cole stond voor het raam. Zij viel en werd lijkbleek, zij schreeuwde, ik hoor het nog. Zij riep „Stevenmijn jongen". Steven en ik hebben haar samen op den grond gelegd. De man weende, en zei „Moedernu is alles goed". Toen stierf zij. Ik heb er toen niet veel van begrepen, maar nu weet ik, dat Margy gewacht heeft met sterven tot Steven bij haar kwam, want hij was haar zoon. En mijn moeder wist het, maar heeft het nooit gezegd, want Steven mocht niet en nooit gevonden worden door de pélitie MARTIN DEVILéE. WERKSTÉR. gezien had. Hij boog zich over de schutting en tuurde de straat af, die door een en kele gaslantaarn slechts spaarzaam ver licht was. Zij was heel verlaten. Van het meisje in het zilveren gewaad was ner gens meer ipts te zien. Slechts aan een splin ter boven op le schutting hing iets glin- sterends. Mechanisch greep hü er naar. Het was een der ragf'jne, met fonkelende stee nen bezette handschoenen, die het vreem de meisje had gedragen. Geheel terneergeslagen staarde Grundt- vig naar het glinsterende ding. In het fljna weefsel gaapte een groote scheur. Asschepoester laat den prins een.... handschoen na, mompelde hü. Langzaam liep h terug naar de oprij- laan, waar hü midden tusschen de uitge laten gasten verzeild raakte. Grottkau keek zijn vriend verwonderd aan, toen hü diens beteuterde gezicht ont dekte. dat wel zeer scherp contrasteerde met dat van het overige gezelsch-n. Anne Falke k.vam eerst tot stilstand, toen zij, naar adem makkend, het huis van haar moeder bereikte. Alle ramen waren donker; alleen op de bovenverdieping brandde nog licht. Natuurlük, dat was de kamer van Senta Bratt, die beloofd had op haar te zullen wachten en nieuwsgierig was naar haar avontuur met den prins. Het hart bonsde Anne in de keel, toen zü langzaam de trap opging en de deur van Senta Bratt's kamer, die op een kier stond, opende. In plaats van de schilderes, zag zü zich echter tegenover Ursel ge Radio-programma ZONDAG 23 MAART. HILVERSUM I. 414,4 M. Nederlandscli Programma. 8.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Uitzending voorbereid door het Vrü- zinnig-Prot. Kerkcomité: a. Voor de kin deren (10.00). b. Kerkdienst (10.30). 12.00 Gramofoonmuziek. 12.42 Almenak. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Salonorkest 1.45 Nederl. Verbond voor Sibbekunde: „Wie en wat waren onze voorouders?", lezing. 2.00 Amusementorkest en solist. 2.45 Pro gramma van en voor de boeren. 3.30 Uit Eerlijn: 66e Verzoekconcert voor de Duitsche Weermacht. 6.00 Voor de kin deren. 6.30 Orgelspel. 6.42 Almanak. 6.45 Spart van den dag. 7.00 Kamer- koer „Pro Musica" met pianobegeleiding en gramofoonmuziek. 7.30 Gramofoon muziek. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 Spiegel van den dag. 8.30 Berichten (Er.gelsch). 8.45 Groot Amusementsor kest en „De Meesterzangers." P.40 Gra mofoonmuziek. 9.45 Engelsche berichten ANP. 10.00 Nieuwsberichten ANP, slui ting. HILVERSUM H. 301,5 M. Nederlandscli Programma. 8.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Resident ie-orkest (opn.). 11.20 Gramofoonmuziek. 11:30 Kinderkoor „De Merels". 12.00 „Eens Christen's reize naar de Euwigheii „in dezen ttjd". (Uitzending voorbereid door de Christ. Ra dio- Stichting). 12.15 Zang en orgelspel. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Puszta-orkest. 1.30 Film bespreking. 1.45 Gramofoonmuziek. 2.00 Concertgebouworkest, Amsterdamsch A Capella-koor .Bel Canto" en solisten, (plm. 2.35 Belangrijke uitzendingen van deze week). 3.45 Gramofoonmuziek. 4.00 Gereformeerde Kerkdienst (Uitzending voorbereid door de Christ Radio-Stichting) 5.15 Gramofoonmuziek. 5.30 De Ram blers. 6.00 Rococo-octet en gramofoon muziek. 6.45 Zang met pianobegeleiding. 7.15 Speenhoff-programma. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 Omroepor kest en solisten 9.05 Radiotooneel. 9.35 Gramofoonmuziek. 10.00 Nieuiwsbe- rnchten ANP, sluiting. GEM. RADIO DISTRIBUTIEBEDRIJF le Programma: 8.00—22.00 Hollandsch Programma 22.00—24.00 Duitsch Pro gramma. 2e Programma: 8.0022.15 Hollandsch Programma 22.1523.00 Hollandsch programma, uitsluitend voor Radio Cen trales 23.0024.00 Duitsch Programma. 3e en 4e programma: 8.0024.00 Duitsch programma. MAANDAG 24 MAART. HILVERSUM I. 414,4 M. Nederlandsch Programma. 6.45 Gramofoonmuziek. 6.50 Ochtendgymnastiek. 7.00 Gramo foonmuziek. 7.45 Ochtendgymnastiek. 8.00 Dagopening (Uitzending voorbereid door het Vryz. Prot Kenkcomité). 8.10 Gramofoonmuziek. 8.30 Nieuwsberich ten ANP. 8.45 Gramofoonmuz, 10.30 Ensemble Johnny Kroon. 11.00 Voor dracht 11.20 Ensemble Johnny Kroon 12.00 Omroeporkest. 12.42 Almanak. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Melodisten en solist. 1.30 Gramofoonmuziek. 1.50 Melodisten en solist. 2.10 Onze keuken. 2.30 Om roeporkest. 3.00 Gramofoonmuziek. 3.20 Omroeporkest, 4.00 Gramofoonmu ziek. 4.20 Esmeralda. 4.45 Voor de kinderen. 5.15 Nieuws-, economisohe- en beursberichten ANP. 5.30 Molto Can tabile. 6.00 Gramofoonmuziek, 6.15 Molto Cantabile. 6.42 Almanak. 6.45 Reportage 7.00 Economische vragen van den dag (ANP). 7.15 Gramofoonmuziek. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 Spie gel van den dag. 8.30 Berichten (En- gelsch), 8.45 Omroeporkest en solist. plaatst, die bezig was de verlaten kamer wat op te ruimen. De oude gedienstige slaakte een weet van bewondering, toen zü het jonge meisje ontwaarde. O, juffrouw Anne, wat ziet u er schit terend uit! Waar is juffrouw Bratt, Ursel? De juffrouw is plottelln/ vertrokken. Er kwam een telegram /oor haar, waar door ze onmiddellijk we;, moest. Ze heeft me verzocht haar groeten over te brengen en die japon mag u behouden. Ik had niet kunnen droomen, dat die jurk zoo mooi was. Ze zweeg plotseling verschrikt, want An ne was in snikken uitgebarsten. Haastig wierp de goede vrouw haar stofdoek weg om het meisje met een moederlük gebaar in haar armen te sluiten. Kind, kind, wat is er gebeurd? Heeft je moeder je herkend? Neen, Ursel. Was het dan niet mooi op het feest? 't Was er praohtig. Ursel, maar.... Een krampachtig snikken belette Anne verder te spreken. Zü klemde zich vast aan de oude vrouw, die haar zacht over het blonde haar streelde. Ursel knikte begrijpend. Zü was een eenvoudige ziel, maar ze voelde met de menschen mee en instinctief vermoedde ze, wat er gebeurd was. Het verschil tusschen het leven, dat zü leidde en dat, waarop zü in werkelükheld recht had, was Anne dezen avond wel op krasse wüze on der het oog .gebracht. Dat besefte ze heel goed. En wie weet, wat er nog meer was gebeurd. Ik heb direct tegen juffrouw Bratt gezegd: als dat dwaze plan maar goed af N.B. Als niet anders wordt aangegeven dagelijks Gloria en Credo. Prefatie v. d. Vasten. ZONDAG 23 Maart. Vierde Zondag v. d. Vasten. Halfvasten. Mis: Laetare. Geen Gloria. 2e gebed A Cunctis (om de voor bede van de Heiligen); 3e Omnipotens (voor levenden en üooden); 4e voor den vrede. Kleur: Rose of Paars. Het is half-Vasten. De verlossing is in het zicht. Bij voorbaat verheugt zich de H. Kerk reeds daarover. (Introitus). Van de ze vreugdestemming is geheel de Ltiurgie van dezen dag doortrokken. Wij zijn geen slaven van Satan, maar, dank zü de Kruis dood van Christus, vrije kinderen van God (Epistel). God is onze Vader. Op Hem is onze hoop. Hij voedt Zyn kinderen met een allerzuiverste Spijze, een voedzaam Brood, dat een onderpand is van onze toe komstige heerlykheid. (Evangelie) Voort durend genieten wü Zün bescherming en mogen wij vast vertrouwen na dit leven in te gaan in de hemel, waar ware vrede al ler overvloedig deel is en wü Gods H. Naam zullen loven (Tractus, Graduale, Communio). Ja, waarlijk, het is passend den Heer te loven, Zyn H. Naam te pry- zen, want Hij is goed. (Offertorium). MAANDAG 24 Maart. Mis v. d. H. Ga briel, Aartsengel: Benedicite. 2e gebed en laatste Evangelie v d. Maandag i. d. 4e week v. d. Vasten, 3e gebed voor den vre de. Kleur: Wit. Of: De Mis v. d. Maandag i. d. 4e week v. d. Vasten: Deus. Geen Gloria. 2e ge bed en laatste Evangelie v. d. H. Ga briel; 3e gebed voor den vrede. Geen Cre do. Kleur: Paars. God heeft de H. Aartsengel Gabriël uit verkoren tot gezant van het heilige Ge heim der Menschwording. Aan Daniël vocir- spelt hij den tijd van den komst van den Verlosser. Aan Zacharias den voorlooper des Heeren en aan Maria, dat zij de Moe der zal zü^ van den Zoon van den Aller hoogste. DINSDAG 25 Maart. Feestdag van Maria Boodschap. Mis: Vultum. 2e gebed en laat ste Evangelie v. d. Dinsdag i. d. 4e week v. d. Vasten. Prefatie van Maria (invul len: En U om de Boodschap). Kleur: Wit. N.B. De Mis v. d. Dinsdag is niet ge oorloofd. WOENSDAG 27 Maart. Mis v. d. H. Joannes Damasceni, Belüder en Kerklee raar: Teuuisti. 2e gebed en laatste Evan gelie v. d. Donderdag i. d. 4e week v. d. 9.40 Gramofoonmuziek. 9.45 Engelsche berichten ANP. 10.00 Nieuwsberichten ANP. sluiting. HILVERSUM U. 301,5 M. Nederlandsch Programma. 6.45 Gramofoonmuziek. 6.50 Ochtendgymnastiek. 7.00 Gramo foonmuziek. 7.45 Ochtendgymnastiek. 8.00 Gramofoonmuziek. 8.30 Nieuwsbe richten ANP. 8.45 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgendienst (Uitzending voorbereid door de Christ. Radio-Stichting). 10.20 Gewüde muziek (opn.). 10.55 Orkest- concert (opn.). 11.30 Orgelspel. 12.00 Berichten. 12.15 Amusementsorkest, 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 De Romancers en soliste. 2.00 Pianovoordracht. 2.25 Musiquette. 3.00 Voor de vrouwen 3.20 Musiquette en solist. 3.50 Gramofoonmuziek. 4.10 Hartvelt-kwartet, 5.00 Lüdensmedita- tie (Christ. Radio-Stichting). 5.15 Nieuws-, economische- en beursberichten ANP. 5.30 Omroeporkest. 6.00 Ge sprekken met luisteraars (Uitzending voor bereid door het Vrüz. Prot. Kerkcomité). 0.15 Omroeporkest 7.00 Friesch praat- loopt, bromde ze. Zij noemde het „een sprookje lnscèneeren." Maar van sprook je moet de mensch zyn handen afhouden. Anne hief haar hoofd op. Nu lachte ze zelfs door haar tranen heen. En toch zou ik mün sprookje niet graag willen missen, Ursel! Dan is 't goed, Annekind. Verberg het dan maar goed in je hart, zoo dat de men schen er niet aan kunnen komen en het bezoedelen, zooals dat nu eenmaal in hun aard ligt. Nu zullen we die prachtige ja pon maar eens uittrekken en haar zoo goed verstoppen, dat niemand haar ziet. Heb je al wat gegeten, Anne? Dat heb ik heeleiraal vergeten. Eten moet een mench, zelfs al beleeft hü sprookjes. Ga nu maar naar je kamer en ar bed, Anne. Ik zal thee zetten en dan breng ik je meteen een paar boterham men. Anne lag reeds in haar smal meisjesbed, toen Ursel met het theeblad binnen kwam. Ursel, zei ze, mama heeft zich van avond met den consul verloofd. Zoo, dan heeft ze haar doel toch we ten te bereiken! v/as het laconieke ant woord en innerlük voegde de oude gedien stige er aan toe: Het ia maar goed, dat juf frouw Bratt haar adres heeft achtergela ten. Binnenkort zal wel blüken, wat er uit dat arme kind hier zal worden. en naar bed, Anne. Ik zal thee zetten en dan koeler laten zetten, hoogheid? De aangesprokene schrok uit zijn over peinzingen op en keek in het vergenoegde gezicht van zyn vriend. Daar stond Grott- Vasten; 3e gebed voor den vrede. Kleun Wit Of; De Mis v. d. Donderdag i. d. 4e week v. d. Vasten: Laetetur. Geen Gloria. 2e ge bed v. d. H. Joannes Damasceni; 3e voor den vrede. Geen Credo. Kleur: Paars. De Introitus van de Mis v. d. H. Joan nes zinspelen, evenals het Evangelie op het feit, dat de rechterhand van den H. Joannes is afgzet op last van keizer Leo de beeldstormer (8e eeuw), omdat Joannes de vereering van de beelden van de heili gen zoo krachtig had verdedigd. Op zyn gebed tot Maria, wier vurige vereerder de H. Joannes was, groeide de hand weer aan den arm en wel zóó, alsof zü nooit was afgezet. VRIJDAG 28 Maart. Mis v. d. H. Joan nes van Capistrano, Belüder: Ego autem. 2e gebed v. d. Vrijdag i. d. 4e week v. d. Vasten; 3e gebed A Cunctis; 4e voor den vrede. Kleur: Wit. Of: De Mis v. d. Vrijdag i. d. 4e week v. d. Vasten: Meditatio. Geen Gloria. 2e gebed v. d. H_ Joannes van Capistrano; 3a A Cunctis; 4e voor den vrede. Geen Credo. Kleur: Paars. Als leerling v. d. H. Bernardus van Siëna heeft de heilige van dezen dag krachtig gey'verd voor de verspreiding van de vereering van den Zoeten Naam. ZATERDAG 29 Maart. Mis v. d. Zater dag i. d. 4e week v. <L Vasten: Sitientest Geen Gloria. 2e gebed A Cunctis; 3e Omni potens; 4e voor den vrede. Geen Credo Kleur: Paars. IN DE KERKEN VAN DE E.E. P.P. FRANCISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender v. h. Bisdom, behalve: WOENSDAG. Mis v. d .Z. Didacus-Jozef vaji Cadix, Belüder: Os Justi. 2e gebed en laatste Evangelie v. d. Woensdag; 3e gebed voor den vrede. Geen Credo. Kleur: Wit, In de Mis v. d. Woensdag: 2e gebed v. d. Z. Didacus; 3e voor den vrede. Geen Gloria en Credo. Kleur: Paars. ZATERDAG. Mis v. d. Z. Joanna Maria van Maillé, weduwe: Cognovl. Gloria. 2e gebed en laatste Evangelie v. d. Zaterdag; 8e gebed A Cunctis; 4e voor den vrede. Kleur: Wit. Of: De Mis v. d. Zaterdag met 2e ge bed v. d. Z. Joanna; 3e A Cunctis; 4e voor den vrede. Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr. je ANP. 7.15 Pianovoordracht. 7.40 Lezinig „Wetenschap en leven". 8.00 Nieuwsberlohten ANP. 8.15 Amuse mentsorkest en „10 vroolijke meisjes." 9.00 Voordracht. 9.15 De Ramblers. 9.45 Gramofoonmuziek. 10.00 Nieuwsbe richten ANP. sluiting. GEM. RADIO DISTRIBUTIEBEDRIJF lc Programma: 0.4522.00 Hollandsch Programma 22.0024.00 Duitsch Pro gramma. 2e Programma: 6.4522.15 Hollandsch Programma 22.1523.00 Hollandsch programma, uitsluitend voor Radio Cen trales 23.0024.00 Duitsch Programma. 3e en 4e Programma: 6.4524.00 Duitsch programma. WIELRIJDERS, bent U voornemens af te slaan, geeft dan o p t ij d de richting aan! Vereeniging voor V 111 g Verkeer. kau: zün oogen glinsterden van pleizier en In zyn rechterhand zwaaide hij een stuk papier, dat vol stond met namen. 't Is alles keurig in orde gekomen! beantwoordde hij den vragenden blik van zün vriend. Ik heb me met Waldemar, den ouden huisknecht van den consul in ver binding gesteld. De goeie man heeft om onbegry'pelijke redenen een zwak voor me. Hij was direct bereid mij de lijst van ge- noodigden ter inzage te geven. Het is heel vriendelyk van je, dat je zooveel moeite hebt gedaan, Jens. Niet zoo plechtstatig, alsjeblieft, broeder. Het heeft me niet de minste moei te gekost. Grottkau wierp de donkere cape, wel ke hü over zyn witte uniform droeg, op een stoel en nam zelf naast zyn vriend plaats. Beiden hadden zü het feest vroegtydig verlaten. Grundtvig was niet meer in de stem ming geweest om langer te bly'ven en na dat Grottkau van het avontuur had ge hoord, had hü zyn vriend vooruit gestuurd met de afspraak, dat hij in 't wy'nhuis van den ouden Danner op hem zou wachten. Hü wilde trachten van Eschberg's huis knecht de lyst van genoodigden los te kry- gen. Aan de hand daarvan moest het al heel gemakkelyk zün de identiteit van de geheimzinnige vreemdelinge vast te stel len. Ik geloof, dat ik je schoone onbeken de al gevonden heb, Ernst, zei hü. Maak geen gekheid. Ik denk er niet aan bü zoo'n ernstige aangelegenheid. Kyk maar eens hier. (Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1941 | | pagina 9