Weerbericht Toerisme bi/ honk NIEUWS ZATERDAG 15 MAART 1941 DE LE1DSCHE COURANT EERSTE BLAD PAG. 2 ZONS OP- EN ONDERGANG. Zon onder 7.43 uur Zaterdagavond. Zon op 7.54 uur Zondagochtend. Zon onder 7.44 uur Zondagavond. Zon op 7.52 uur Maandagochtend MAANSTANDEN. 15 Maart: De maan komt Zaterdagavond om 10.41 uur op en gaat Zondagochtend om 9.22 uur onder. 16 Maart: De maan komt Zondagavond om 12.01 uur op en gaat Maandagochtend om 9.58 onder. 18 Maart: De maan komt Dinsdagnacht om 1.16 uur op en gaat Dinsdagochtend om 10.39 uur onder. 19 Maart: De maan komt Woensdagnacht om 2.25 uur op en gaat Woensdagvoormid- dag om 11.28 uur onder. (Laatste kwartier). 20 Maart: De maan komt Donderdag nacht om 3.26 uur op en gaat Donderdag middag om 12.22 onder. >1 Maart: De maan komt Vrijdagmor gen om 4.17 op en gaat Vrijdagmiddag om 1.22 uur onder. 22 Maart: De maan komt Zaterdagmorgen om 5 uur op en gaat Zaterdagsmiddags om 2.25 uur onder. 23 Maart: De maan komt Zondagmorgen te 5.36 uur op en gaat Zondagmiddag te 3.31 uur onder. .OIIOIIOMOIIOIIOIIOIIOIIOIIC. y Verduisteringstijden 0 Er ls bepaald, dat er verduisterd j= moet worden tusschen zonsonder- U 0 tang en zonsopkomst 0 Deze tijden zijn voor hedenavond jE en morgenochtend: r U ZONSONDERGANG r 7,43 uur. - Q p ZONSOPKOMST r y 7.54 uur. Q 0 Tusschen deze beide tyden dient Q n dus verduisterd te worden, y o DM CO 11 CD IIOII Oil OI! OII Oil Oil O VERLENGING VAN DEN VISCHTIJD. De secretaris-generaal van het SM&rte- ment van Landbouw en Vissche'rjj heeft bepaald, dat de gesloten vischtijd voor bar beel, blarkvoorn, brasem, karper, kolblei, meun, ruischvoorn, serpeling, sneep en winde ditmaal zal ingaan 21 April. De gesloten tijd voor het visschen met eenig vischtuig in de rivieren zal eveneens 21 April ingaan. Hetzelfde geldt voor het visschen in de Zuidhollandsche stroomen met het spieringdrijfnet, de vischzegen, den hengel, het schutwant met een maaswijdte kleiner dan 80 m.M. en wargarens met een maaswijdte kleiner dan 75 m.M. Voor het overige zal de gesloten tijd voor vischtuigen, met uitzondering van den zet- angel of fleur, den sleephengel, den hengel geaasd met visch en de sleeplijn, ingaan op 1 April in plaats van 16 Maart, met dien verstande echter, dat het visschen in pol derwateren slechts zal zijn toegestaan aan visschers, die in het bezit zijn van een daartoe strekkende schriftelijke vergunning van het districtshoofd, waaraan voorwaar den kunnen worden verbonden ter voorko ming van misbruik. Naar aanleiding van deze mededeeling lezen we in de „Telegraaf": Het bericht van den secretaris-generaal van het departement van Landbouw en Visscherij betreffende den „gesloten visch tijd" heeft uiteraard in hengelaarskringen groote belangstelling gewekt. Vooral het gedeelte van het bericht, waarin gezegd wordt, dat de gesloten tijd voor vischtuigen, met uitzondering van zetangel of fleur, den sleephengel, den hengel geaasd met visch en de sleeplijn, zal ingaan op 1 April, in plaats van op 16 Maart heeft hen zeer ver heugd. Hieruit zou n.l. blijken, meent men, dat het hengelseizoen met een halve maand verlengd is. Wij hebben, ten einde teleurstelling te voorkomen, te bevoegder plaatse geïnfor meerd naar de juiste interpretatie van deze departementale mededeeling. Hieruit bleek echter, dat bedoelde verlenging van den vischtijd niet geldt voor de hengelaars, doch uitsluitend voor de beroepsvisscherij. Het is en blijft dus heden de laatste dag van het hengelseizoen. A. J. Th. KOK OVERLEDEN. Te Rotterdam is, 68 jaar oud, de archi tect A. J. Th. Kok overleden. Hij was sinds vele jaren deelgenoot van de archi tectenfirma Granpré Molière, Verhagen en Kok, welke firma zeer veel in Rotterdam heeft ontworpen, o.a. het in ruime kring, ook buiten Nederland, bekende Rotterdam- sche tuindorp Vreewijk. Tevoren was de heer Kok bij den gemeen telijken technischen dienst werkzaam en in die functie o.a. belast, onder prof. Evers, met het uitvoeren van den bouw van het ^JRotterdamsche Stadhui». WACHTGELDERS. Bepalingen inzake sociale verzekering. B(j besluit van den secretaris-generaal van het departement van Sociale Zaken is het volgende bepaald: Wachtgeld wordt geacht te zijn loon in den zin van de Ziektewet, de Kinderbijslag wet, de Ongevallenwet 1921, de Land- en Tuinbouwongevallenwet 1922, alsmede in den zin van de Invaliditeitswet. Tijdens den duur van het genot van wachtgeld duurt de verzekering van den arbeider ingevolge de Ziektewet, de Kin derbijslagwet en de Ongevallenwet 1921, onderscheidenlijk de Land- en Tuinbouw ongevallenwet 1922 voort. Voor den arbeider, die tijdens den duur van het genot van wachtgeld door ziekte wordt getroffen en deswege overeenkomstig de bepalingen der Ziektewet aanspraak op ziekengeld kan doen gelden, wordt het dagloon bere kend naar reden van het wachtgeld. Dit laatste vindt overeenkomstige toe passing met betrekking tot de tijdelijke uit- keering, waarop de arbeider, die tijdens den duur van het genot van wachtgeld door een ongeval wordt getroffen, inge volge de Ongevallenwet 1921 of de Land en Tuinbouwongevallenwet 1922 aanspraak kan maken. De ingevolge de Ongevallenwet 1921 of de Land- en Tuinbouwongevallenwet 1922 over het in de betalingsperiode uitbetaalde wachtgeld verschuldigde premie wordt be rekend naar een nader vast te stellen ge- varencijfer. Dit besluit treedt 14 Maart in werking met terugwerkende kracht tot 1 Januari 1941. DE ENQUêTE VAN DOOR MILITAIREN TE VELDE OF TER ZEE GELEDEN SCHADE. 40.000 AANVRAGEN BINNENGEKOMEN. De termijn verlengd tot 1 April. Men schrijft van bevoegde-zijde: Bij de schade-enquête-commissie voor militairen te velde zijn sedert begin Fe bruari meer dan 40.000 aanvragen om toe zending van invulformulieren binnengeko men. Deze aanvragen worden met zoo groot mogelijken spoed en in volgorde van bin nenkomst beantwoord door toezending van een invulformulier aan de aanvragers. Het •behoeft geen betoog, dat by een zoo groot aantal aanvragen de toezinding van het aangevraagde invulformulier eenigen tijd •kan uitblijven. Ter voorkoming van stag natie in de werkzaamheden van de com missie wordt daarom iederen belangheb bende verzocht eenig geduld te oefenen en de commissie niet lastig te vallen met schriftelijke of telefonische mededeelingen betreffende het nog niet ontvangen van een invulformulier. Ieder, die een derge lijk formulier heeft aangevraagd, krijgt een invulformulier toegezonden, zoodra hij aan de beurt is. Aangezien voorts gebleken is, dat nog niet ieder belanghebbende op de hoogte is van het bestaan van de mogelijkheid, vergoeding te vragen voor te velde verlo ren gegane eigendommen, wordt nogmaals medegedeeld, dat militairen van land- en zeemacht, die gedurende de oorlogsdagen particuliere «eigendommen verloren zagen gaan in hun mobilisatiestandplaats (aan boord van hun schip) zich per brief of briefkaart kunnen wenden tot den secre taris van de schade-enquête-cammissie voor militairen te velde, Javastraat 4 te 's-Gravenhage, waarin zy onder duide lijke opgave van naam en adres ver zoeken om toezending van een invulfor mulier. In verband met het vorenstaande wordt de termijn, waarbinnen de aanvraag van invulformulieren dient te geschieden, verlengd tot 1 April. Ook de nagelaten be trekkingen van gesneuveld militairen •kunnen zich imet een verzoek om toezen ding van een invulformulier tot boven staand adres wenden. ST. FRANCISCUSGASTHUIS TE ROTTERDAM. Snelle restauratie in vier weken. Na de ramp, welke vier weken geleden het' Sint Franciscus-Gasthuis te Rotterdam getroffen heeft, zijn de herstelwerkzaam heden dank' zij de eendrachtige samenwer king van allen, die ermede te maken heb ben, in een snel tempo ter hand genomen. Reeds op 5 Maart j.L konden de eerste 50 patiënten weer worden opgenomen in de gerestaureerde zalen van het zoo zwaar gehavende ziekenhuis, terwijl Donderdag weer 121 bedden bezet waren. Voorwaar een voortreffelijk resultaat, dat te danken is aan den ijver en energie van de aannemers en hun werklieden* van het ziekenhuispersoneel en van vele ge meentelijke en Duitsche instanties. Den dag na de ramp werd des middags reeds beraadslaagd door den architect en drie aannemers met het resultaat, dat Maandagmorgen vroeg reeds met het her stelwerk een begin kon worden gemaakt. Talrijke ruiten moesten worden ingezet, vele plafonds waren vernield en de ver warming functionneerde niet In vier weken tijd is nu ongeveer een kwart deel van de patiënten, die op den dag van de ramp in het gasthuis lagen, daar teruggekeerd. Ook de voorziening van ziekenhuismate riaal, verbandmiddelen enz. is in een snel tempo geschied. Het Sint Franciscus-Gast- huis kreeg bij de leveranties voorrang. Een der operatiezalen, welke gedeelte lijk buiten gebruik moest worden gesteld (de andere werd geheel vernield), wordt thans hersteld, terwijl in de eveneens in het gasthuis gevestigde polikliniek een hulpoperatiezaal is ingericht. De overige herstelwerkzaamheden zul len, naar men verwacht, nog twee maanden in beslag nemen. HET PROTESTANTSCH CACHET DER PIETERSKERK. LXXIL Een Fransche reisgids noemt de Pieters kerk een „iourd édifice", een zwaar ge bouw, en inderdaad mist de buitenzijde van de kerk veel van die vermetele luch tigheid, welke het kenmerk is van Göthi- sche kathedralen. De Hooglandsche kerk, haar stiefzuster tusschen beiden heeft- het nooit willen boteren! is rijziger, ranker, en de Pieterskerk mag van geluk spreken, dat het gewaad van de stiefzus ter nooit klaar kwam. Anders had zij haar eerepalm de grootste en schoonste kerk der stad te zijn aan de Pancras moeten af staan. Thans is de Pieterskerk onbestreden niet alleen de grootste, maar ook de schoonste. Zy mag dan wat breed-uitgezakt en gemakzuchtig zich op het kerkhof heb ben neergevleid, wie binnentreedt slinkt zielig weg onder de machtige verhoudin gen van het volslagen leege dwars-schip. Fantastisch-mooie doorkijken openen zich in de ruime kolonnades van koor en beu ken, waar de zuilen veertig in getal opspuiten als fonteinen, welke straalsge wijze in elkaar vloeien. Op mistige dagen staren de groote ramen rondom met de op wekkende blik van een dooie schelvisch en de smaak van een bevroren aardappel, maar als de zon schijnt, gulpt het licht in breede bundels vol en warm naar binnen; het doet de zuilen en gewelven gisten en rijzen tot een „Crystal Palace", vervuld van glans en luister. Men is doende bij de restauratiewerken in het Noorder-transept de witte pleister laag af te bikken en de roode baksteenen muren „schoon" op te leveren. We zijn benieuwd naar het effect, dat vooralsnog wegens de stellages niet voldoende kan worden gewaardeerd. Ook al zal dit effect gunstig zyn, onze onverdeelde instemming heeft het niet. De spierwitte kerk steekt in haar naaktheid weliswaar hevig af tegen de warme kleurenpracht, waarmede zij in haar Katholieken tijd moet zijn bekleed geweest, in een ander opzicht heeft de be- witting een nieuwe schoonheid opgeroe pen, waaraan Bosboom blijkens zijn vele schilderstukken van kerk-interieurs zich niet genoeg kon verzadigen. De Pieters kerk is een Calvinistisch bedehuis gewor den, dat in het leven van het Protestant- sche deel der bevolking een eerste rol heeft gespeeld, en het wil ons voorkomen, dat door de nieuwe, restauratie-methode aan het historisch 'lvinistisch karakter geweld wordt gedaa. Het besef van me:?SVhelyke geringheid, dat den bezoeker onder het groot-machtige gewelf overvalt, heeft misschien uit reactie ertoe gedreven grafsteenen te fabriceeren van zulk een omvang, dat zij de er onder rustende dooden eerder schijnen te ver morzelen dan toe te dekken. Een van deze geweldenaren is in de muur gemetseld bij den Noorder-ingang; het is de zerk van Adriaen van Poelgeest t 1465 enMachtelt van der Does „Heer Adriaens wyf". Men zou er een olifant onder kunnen stoppen. Minder groot is die van Albrecht van Hoogheveen, eveneens rechtop gezet. ,Vlak daarbij het praalgraf van Joannis a Kerchove, opperhofmeester van Prinses Maria van Engeland, gemalin van Willem n, Prins van Oranje, en gestorven in 1660 Het beeldhouwwerk is van Rombout Ver hulst. Hoe rustig ligt de doode op zijn pe luws, alsof hij even, heel even maar, het hoofd op de hand gestut, is ingesluimerd! Hij wacht hier op de bazuinstoot van den Jongsten dag. Van hoopvolle verrijzenis is ook het grafteeken vervuld, dat voor de laatste ab dis van Rijnsburg in vleeschkleurig mar mer werd opgericht aan de muur, schuin boven Kerchoven's monument. Het in schrift zinspeelt op het tot nieuw leven verwekte dochtertje van Jaïrus: Non est mortua sed dormit Zij is niet dood, maar slaapt", en vervolgt: „Hier on der slaept Vrouw Anna van Berchem, Heer Jacobs dochter, in haer leven Vrouw van Rijnsburg". Zij stierf in 1620. In dezen hoek van de kerk liggen twee vergeten zerken, voor welke wij een min der druk beloopen plaats vragen, vermits er toch immers geen grafschennis wordt gepleegd. De een is van den geleerden Scaliger, die het grafschrift wel niet zelf zal hebben opgemaakt, want een „s" ont breekt in het „Hic expecto resurrec" (de rest is afgezaagd) Hier verwacht ik de verrijzenis". De- ander, reeds sterk uit gesleten door de voetstappen der levenden, is de bijzonder merkwaardige steen van Florus van Bushuyse „scilt Knape Raid shertoghe Philips", gestorven in 1474. Op dezen steen zijn nog duidelijk twee naakt figuren te ontwaren, een man en een vrouiy. Doordat de steen eenigermate in staat van ontbinding verkeert, is niet in al zijn verschrikking meer te aanschou wen, dat ook de twee lijken in vèrre-gaan- de staat van ontbinding zijn een grieze lige zedepreek, die in de middeleeuwen vrij dikwijls aan de kerkgangers op gra ven werd voorgehouden. Als de beide stee- nen niet verlegd kunnen worden, dan toch gaarne een beschermend hekje! De schamele schaamte van onversierde wanden heeft men na de Hervorming kuischelijk trachten te bedekken met eeni- ge reusachtige gilde-borden. Een er van, dat van de kleermakers, hangt in deze con- treie van de kerk-ruimte, nabij de buste (omgeven met een boog van neo-gothische romantiek) van J. H. Van der Palm, een hoogleeraar, overleden in 1841. Het bord (uit 1610), dat in den rand een uitdragerij van 17e eeuwsche costuums vertoont, bevat een keur van berijmde Bij belteksten, welke met het kleeding-vak iets van doende hebben. De toepassing is gevat, soms al te gevat, zooals de spreuk uit Rem. Xin, 14: „Doet aen den Heere Iesum Christum". Het zou te veel ruimte vergen de teksten van al deze gildeborden over te drukken. We kunnen echter niet de verleiding weer staan aan de „Cleermaekers, reyn Kouse- maekers en Cleervercoopers" dit posthu- me pretje te gunnen: God heeft den eersten mensch gemaeckt Den ziel becleedt van lichaem naeckt. Mer als door 's duyvels nijdt de ziel Haer heeriyek cleedt niet langh' behiel: Begonst de mensch' uyt schaemt' syn lede Met vyghebladen te bekleeden. De werelt nu verblindt in pracht Haers eersten vaders schaemt' niet acht, End' pronkt het vleesch' met syd' uyt weeld; Doch die alleen nae Christy beeldt De ziel versiert met 't cleedt der deuchden Sal met Hem smaecken 's hemels vreuchde. Salich is hy, die waeckt ende syne Clee- deren bewaert, op dat hij niet naeckt en wandele en syn schande niet gesien worde. Een hardsteen en poortje, met veel ver nuft en vaardigheid scheef uitgehakt en voorzien van een middeleeuwsche deur, is door een opzichter bij een vroegere restau ratie uit de kerk verwijderd en in een buitenmuur van de.... Hooglandsche kerk gevoegd. Dit staaltje van vakman-schap staat daar bloot aan de verwering van weer en wind. Het hoort in het Noorder transept van de Pieterskerk thuis, waar het toegang verleende tot een spiltrap. Er is, dukt ons, geenerlei bezwaar het in eere te herstellen. VENATOR VAGANS. Agenda Zaterdag, R.K. Reclasseeringsver., afd. Lei den, bureau-zitting, St. Vincen- tiusgebouw, Hoogl. Kerkgracht 32, De Zondagsdiensten der Huisartsen te Oegstgeest wordt waargenomen door dr. Leemhuis, TeL 2030. De Zondagsdienst der huisartsen- te Lei den wordt waargenomen door de dokters: Bertel, Hartman, v. Leeuwen, v. d. Meer, Verbrugge. De avond-, nacht, en Zondagsdienst der apotheken te Leiden wordt van Zaterdag 15 Maart 20 uur tot Zaterdag 22 Maart 8 mor waargenomen door de Apotheek Boek wijt, Breestraat 74, Tel. 20552 en de Haven- Apotheek, Haven 18, Tel. 20085. Te Oegstgeest door de Oegstgeestsche Apotheek, Wilhelminapark 8, Tel. 26274. Alléén bij 6355 EN NU... de volkszig-zag naai machine ADLER kl. 87. Zeer eenvoudige bediening. Lage aanschaffingsprijs C.F.MEERPQEL BREESTRAAT 171 GEBEDSWEEK. Voor het welslagen van de Vormlngsweek der jongemannen. Niemand, die de groote levenswaarden erkent, zal twijfelen aan het hooge nut, dat een Vormingsweek voor jongemannen brengen kan. Op Dinsdag, Woensdag, Donderdag en Vrijdag, resp. 25, 26, 27 en 28 Maart zullen er onder het motto „Het leven Roept" in Leiden en Oegstgeest paro- chieele bijeenkomsten gehouden wor den, waartoe alle katholiek gedoopte jongemannen zijn uitgenoodigd en waarop uitsluitend fundamenteele le venswaarden onder godsdienstige be lichting besproken zullen worden. 'De Zondag daarna zal een Hoogfeest voor de jongemannen zijn met een extra fijn verzorgde kerkelijke plechtigheid en een cultureele buitenkerkelijke sa menkomst. Nogmaals: niemand, voor wie de groote levenswaarden bloot liggen, kan twijfelen aan het nut, dat juist de jongeman in deze week winnen kan. Daarom mag aan ieder medewerking ge vraagd worden tot het welslagen van deze jongemannenweek. Een groot aantal jon gemannen zelf diep overtuigd van de groote waarde dezer actie zorgen er voor, dat alle katholiek gedoopte jongemannen bezocht worden, om hun de uitnoodiging van den pastoor ter hand te stellen en de deelnemerskaarten af te geven aan hen, die toezeggen te zullen komen. Dat is een vruchtbaar werk van huisbezoek en ik weet, dat het overbodig is, deze huisbezoe kers nogmaals op het hart te binden hun werk zoo accuraat mogelijk te verrichten! Maar ook anderen kunnen medewerken tot het welslagen! Want deze week met de zoo noodzakelijke genadewerking is geen werk van merischen alleen, maar heel bijzonder ook een werk van God, de eenige bron van alle werkelijke genade. Die genade moet worden afgesmeekt door vurig en veelvoudig gebed. Daarom roepen wij alle katholie ken van Leiden en Oegstgeest op, door hun aller gebed aan het welslagen van de actie „Het Leven Roept" hun medewer king te geven. Onze priesters en religieusen gaan voor met hun Mismemento en kloosterlijke of fervaardigheid. Onze internaten en scholen willen wel een dagelijksch communiteitsgebed voor deze intentie aanwijzen. Congregaties, Derde Orden en H. Familie- af deelingen zullen in haar bijeenkomsten een tientje hiervoor tusschen hun gebeden inlasschen. Maar ook in de gezinnen wordt om gebed gevraagd: laat Moeder daar 's avonds aan het avondgebed met de kinderen drie wees gegroeten toevoegen „voor het welslagen van de vormingsweek der jongemannen". Wij stellen deze bid-actie in de week tus schen de twee feesten van Maria en Joseph, Maria de Moeder ook der jongemannen en Sint Joseph hun vaderlijke vriend en voor beeld. Vanaf a.s. Woensdag 19 Maart tot vol gende week Dinsdag 25 Maart worde dus in alle kringen van katholieken gehou den de Gebedsweek tot welslagen van de Vor mingsweek der Jongemannen! Namens de Pastoors van Leiden en Oegstgeest. PAROCHIEKERK VAN O. L. VR. ONB. ONTVANGENIS. KERKBERICHT. Zordag, derde Zondag van den Vasten, te 6 uur, half 8, 9 uur en 11.30 uur gelezen H.H. Missen; te 10.15 uur Hoogmis; Grego- riaansche volkszang; te 12.30 uur Maria- congregatie, hoogste afdeeling jongens. 's Avonds te 6 uur Lof en derde Lijdens meditatie. Maandag, 's avonds te 6 uur Lof voor de overledenen van het Zielenboek. Tevens gelegenheid om te biechten. Dinsdag, van 7 uur tot na de Hoogmis uitstelling van het Allerheiligste; te kwar tier voor 8 uur gez. H. Mis ter eere van den H. Antonius van Padua; 's avonds te 6 uur Lof ter eere van den H. Antonius. Woensdag, feest van den H. Joseph. Te 7.45 uur gezongen H. Mis ter eere van den H. Joseph; 's avonds te 6 uur Lof met ge bed en litanie van dei> H. Joseph, 's Avonds 7 uur Maria-congregatie, hoogste afdeeling meisjes. Vrijdag, te 4 uur biechthooren voor de schoolkinderen; 's avonds te 6 uur Lof en Oefening van den H. Kruisweg. Zaterdag, 's morgens te half 8 uur Alg. H. Communie voor de schoolkinderen; des namiddags vanaf 4 uur gelegenheid om te biechten tot half 9 uur. Zondag a.s., viering van de Stille Om gang ter eere van het Allerheiligste Sacra ment van Mirakel. Te 4 uur gezamenlijke aanbidding voor alle leden der Maria-con gregatie, afd. meisjes. Te 6 uur plechtige sluiting. RELIGIEUSE FEESTEN IN KASHMIR. In de Vrijdagavond te Leiden gehouden maandvergadering van het Oostersch Ge nootschap in Nederland heeft dr. K. de Vreese uit Delft een lezing gehouden over: Religieuze feesten in Kashmir. Het volgen de is eraan ontleend: De folklore van het oude Kashmir heeft langen tijd tengevolge van allerlei oorzaken op den achtergrond gestaan. Het ontbrak in de eerste plaats aan folkloristisch materiaal. Tot voor kor ten tijd nog was Kolhana de bekende kro niekschrijver uit de 12de eeuw, onze eeni ge bron, tot Bühuler in 1877 in Kashmir het Nilamata ontdekte, zoo genoemd naar de voorschriften die daaraan door Nila aan de bevolking Kashmir worden ge geven. Niet minder dan 68 feesten wor den ons hier in beknopten vorm geboden. Deze kunnen in hoofdzaak in drie groepen worden verdeeld, t.w. feesten welke een seasonal character droegen, zooals het Kaumudi-feest aan het einde van den regentijd, het feest op de vollemaan-dag van Caitra, de eerste lentemaand, tot af scheid van den winter, en het Ira-feest, het vroolijke bloeménfeest, tot viering van de komst der lente. Een tweede groep vormen die feesten, welke ter eere van de goden van het Kahmirische pantheon worden ge vierd, waaronder vooral merkwaardig is het feest ter viering van den verjaardag van Buddha als avataar (incarnatie) van Vishnu. Tot de derde categorie behooren het Nieuwjaarsfeest ter herdenking van 4e schepping van Kashmir, en het feest ter gelegenheid van het ploegen en zaaien. Buiten het kader van den kalender vallen tenslotte nog de Koningswijding, die elk jaar moet worden herhaald en met uitge breide reinigingen gepaard gaat, en de De- vayatra, de plechtige godenprocessie, die voor eiken god eenmaal 's jaars moet wor den gehouden en waarbij het godenbeeld in een tempelwagen op plechtige wijze door de stad wordt gereden. De religieuze opvattingen der Kashmiris, die in hoofdzaak Sevaieten waren, dragen een eenigszins apart karakter. Geloof in

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1941 | | pagina 2