Weerbericht
Slecht
Toerisme
hij honk
Overstelpend
Het meisje met
de handschoen
STADSNIEUWS
VRIJDAG 14 MAART 1941
DE LEIDSCHE COURANT
EERSTE BLAD PAG. 2
Abonnementsprijs: voor Lelden 19
cent per week; ƒ2.50 per kwartaal.
Bij onze agenten 20 cent per week;
2.60 per kwartaal. Franco per post
ƒ2.95 per kwartaal. Geïllustreerd
Zondagsblad 0.50 per kwartaal.
Losse nummers 5 cent, met geïll.
Zondagsblad 9 cent.
Advertentiën: 32 cent per regel.
Ingezonden mededeelingen dubbel
tarief. Telefoontjes hoogstens 30
woorden, 55 cent per plaatsing,
alléén Woensdag en Zaterdag.
ZONS OP- EN ONDERGANG.
Zon onder 7.41 uur Vrijdagavond.
Zon op 7.56 uur Zaterdagochtend.
MAANSTANDEN.
14 Maart: De maan komt Vrijdagavond
om 9.20 uur op en gaat Zaterdagochtend
om 8.51 uur onder.
15 Maart: De maan komt Zaterdagavond
om 10.41 uur op en gaat Zondagochtend om
9.22 uur onder.
16 Maart: De maan komt Zondagavond
om 12.01 uur op en gaat Maandagochtend
om 9.58 onder.
18 Maart: De maan komt Dinsdagnacht
om 1.16 uur op en gaat Dinsdagochtend om
10.39 uur onder.
19 Maart: De maan komt Woensdagnacht
om 2.25 uur op en gaat Woensdag voormid
dag om 11.28 uur onder.
(Laatste kwartier).
20 Maart: De maan komt Donderdag
nacht om 3.26 uur op en gaat Donderdag
middag om 12.22 onder.
21 Maart: De maan komt Vrijdagmor
gen om 4.17 op en gaat Vrijdagmiddag om
1.22 vur onder.
22 Maart: De maan komt Zaterdagmorgen
om 5 uur op en gaat Zaterdagsmiddags om
2.25 uur onder.
no no no iioiioiiouoiioiicr.
Verduisteringstijden
Er is bepaald, dat er verduisterd
moet worden tusschen zonsonder- 0
zang en zonsopkomst jj
Deze tijden zijn voor hedenavond
en morgenochtend:
ZONSONDERGANG
7.41 uur
0
0
0
0
Tusschen deze oeide tijden dient Q
n er dus verduisterd te worden.
0
JVICDIIOIIOIIOIIOIIOIIOIIOIIO
ZONSOPKOMST
7.56 uur
AMNESTIE VOOR VERZUIMDE
BELASTINGAANGIFTE.
Naar vollediger inning der belastingen.
Heden is een verordening bekend ge
maakt, waarin amnestie wordt verleend
voor bepaalde verzuimen ten opzichte van
den fiscus.
In de laatste maanden zijn eenige malen
van overheidswege oproepingen gedaan
tot aanmelding of aangifte van bepaalde
vermogensbestanddeelen, hetzij op grond
van deviezenpolitiek hetzij op grond van
ibelastingpolitiek (bijv. Deviezenverorde-
ning en Sperrmarkenbelasting). Door deze
oproepingen werden personen die deze ver
mogensbestanddeelen bij een vroegere ge
legenheid bijv. om belasting te ontgaan
niet hadden aangegeven, in moeilijkheden
gebracht. Zij moesten immers vreezen, door
de huidige aanmelding kans te loopen voor
het vroegere verzuim te worden gestraft.
Daardoor werd hun de vervulling van hun
plicht in sommige gevallen aanzienlijk be
moeilijkt.
Evenals in het rijk is ook hier het groot
ste belang gelegen in het bereiken van
een zoo groot mogelijke eerlijkheid in be
lasting- en deviezenzaken, en, van fiscaal
standpunt uit, vooral met het oog op ten
deele reeds uitgevoerde, ten deele nog voor
de deur staande belastinghervormingen
Deze hervormingen moeten den staat de
middelen versohaffen, welke hij tot be
strijding van de vooral door den oorlog
aanzienlijk gestegen uitgaven dringend
behoeft.
Te dien einde is het niet alleen noodig,
dat de belastingtarieven ten deele worden
verhoogd, maar ook, dat de inning der be
lastingen vollediger wordt bereikt. Ver
meld kunnen worden de noodzakelijke uit
bouw van de belastingcontrole en de be
oogde invoering van de consultatie in be
lastingzaken in de betrekkingen tot het
Duitsche rijk en mogelijk ook tot andere
staten.
Door deze voorgenomen maatregelen,
welke in de eerste plaats de fiscale recht
vaardigheid dienen, zullen naar valt aan
te nemen, alle gevallen van oneerlijkheid
op gespoord worden.
De taak der overheid.
Het kan echter niet het oogmerk van de
overheid zijn, zooveel mogelijk burgers
wegens overtredingen te straffen, overtre
dingen, welke wellicht voor een groot deel
door de verhoudingen in een vroegeren en
brandende
gas-
toestellen
verbruiken
te veel!
ze eens
controleeren
en
nastellen
door een
erkenden
gas-
installateur
6293
anderen tijd mogelijk zijn gemaakt. Veel
eer moet het de taak der overheid zijn, de
ze zondaars nog voor hun betrapping op
een voor hen zoo zacht mogelijke wijze tot
eerlijkheid te brengen en daardoor weder
in de sociale gemeenschap terug te voeren,
of hun althans op zijn minst de mogelijk
heid daartoe te geven, en op deze wijze
tegelijkertijd hun prestatievermogen voor
de toekomst aan het algemeen belang
dienstbaar te maken. Deze oogmerken dient
de op komst zijnde verordening, doordat zij
een algemeene en uniforme belasting- en
deviezenamnestie behelst.
Wat de artikelen vermelden.
Artikel 1 schept een aangifteplicht voor
alle tot nu toe verheimelijkte vermogens
bestanddeelen en aar. belasting onderhevi
ge feiten. Daardoor wordt niet slechts een
recht op amnestie, maar ook een plicht
daartoe ingevoerd.
Artikel 2 omschrijft den kring van de
meldingsplichtige personen.
Artikel 3 bepaalt de instanties waaraan
IN DEN KOOR-OMGANG DER
PIETERSKERK
LXXI.
De Pieterskerk is een overdekte begraaf
plaats. één groot mausoleum. De vloer is
belegd met grafzerken, de grond vastge-
heid met menschelijke geraamten. Men
wandelt er over de dooden. Beroemde doo-
den rusten er, invloedrijke magistraten,
knappe priesters, knappe dominees, knappe
professoren.... geleerde schedels. Zerken,
zoo breed en zwaar, alsof er Enaks-kinde-
ren onder begraven werden, en op die zer
ken gróóte namen. Helaas moet ik de illusie
verstoren, dat deze steen en naamkaartjes
zouden kloppen met het stoffelijk overschot,
dat daaronder zijn laatste toevlucht .vond.
In 1860 werd het inwendige van d kerk op
geknapt en „verfraaid" en daarbij alle lij
ken en naamkaartjes door-elkaar-gehusseld
als een spel kaarten een bedrijf, dat de
„Ned. Spectator" destijds gispte als „walge
lijker dan de baldadigheden van 1566 en
1795". Voortijdig stonden de dooden op,
doch slechts om van graf te verwisselen, en
iedereen in 'n onzekere te laten van hun
heenkomen. Treur dus niet aan de gesloten
groeve van dezen of genen grooten naam,
want men kon wel eens den verkeerde voor
hebben.
In het priesterkoor of ook hier in de
zestiger-j aren een griezelige doodendans
werd uitgevoerd is ons niet bekend zijn
de meest opvallende zerken die van twee
vrouwen; zij liggen tusschen de kolommen
aan weerszijden.
De eene, met een afgesleten figuur be-
beeldhouwd, is van Jenne of Joanna van
der Does, abdis van Leeuwenhorst, hoog
bejaard tijdens het belegd in 1574 gestor
ven. De verminking van den prachtigen
steen, om deze passend te maken met de
ronding van het zuil-basement, doet ver
moeden, dat wij tevergeefs naar het aard-
sche restje van Vrouwe Joanna zouden zoe
ken. Het randschrift vermeldt: „Clara sub
hoc saxo domina abbattissa celebri con-
ZIJN DE
WERELDGEBEURTENISSEN
maar met één of meerdere
KOMPAS-UITGAVEN zijn ze
goed te volgen.
Vraagt echter speciaal den naam „KOMPAS", want daa&rijgt U kaarten,
die geheel bijgewerkt zijn! Kaarten van alle landen der wereld.
POPULAIRE WERELDGIDS (boekvorm) geheel volledig 0.80
WERELDKAART, duidelijk als 'n globe1.05
KAART VAN EUROPA, 90x120
KOMPAS VAN DE BALKAN, met Italië0.80
KAART VAN AFRIKA, met speciale inzetlen van strijdtooneel 0.521/2
ALBANIË met GRIEKENLAND0.427s
KAART VAN ENGELAND, industriegebieden speciaal aange
geven, met zeer veel plaatsen0.5272
£JU!ce ï3oeSc- en Kxinto-vAfozkhandehiaA tieeftt %e!
de aangiften moeten worden gericht. De
meldingsplichtigen kunnen zelf niet uit
maken, voor welke overige instanties de
verschillende aan te geven vermogensbe
standdeelen en feiten nog van belang zijn.
De aangewezen instanties zullen eventueele
verdere instanties mededeel in g doen.
Artikel 4 bepaalt den termijn voor aan
gifte, welke loopt tot 15 April 1941. Moge
lijkheid tot verlenging in afzonderlijke
gevallen bestaat.
Artikel 5 behelst de uitwerking van de
amnestie. De amnestie biedt zeer vérstrek
kende voordeelen om daardoor een ieder
terugkeer tot eerlijkheid zoo gemakkelijk
mogelijk te maken en wel:
1. Vrijheid van straf (ook van tucht
straffen);
2. vérstrekkende bevrijding van bijbe
talingsplicht;
3. verbod van onderzoek naar van nu af
aan fiscaal niet meer belangrijke gebeur
tenissen, teneinde daardoor zooveel moge
lijk met het schaamtegevoel rekening te
houden.
Artikel 6 sluit de gevolgen der amnestie
algeheel uit, wanneer de aangifte niet vol
ledig is. Gedeeltelijke amnestie doet zich
in dit geval niet voor. Verder is bepaald,
dat de amnestie in zooverre niet in wer
king treedt, als de aangifteplichtige of de
meldingsplichtige reeds mededeeling heeft
gedaan, dat bevoegde instanties van hun
verzuimen kennis dragen.
Artikel 7 bepaalt bij overtreding van den
aangifteplicht een verdubbeling van de op
zichzelve reeds toepasselijke straf en in
het geval van bedreiging met vrijheidsstraf
subsidair boete, een vrijheidsstraf in elk
gevaL Hierin komt het beginsel tot uitdruk
king, dat het staatsgezag in de toekomst
zonder pardon tegen die fraudeurs zal op
treden, die ook deze gelegenheid en plicht
tot algeheele schoonmaak niet gebruiken
en zich daardoor ook thans nog buiten de
sociale gemeenschap houden.
Artikelen 8 en 9 bevatten bepalingen
over de uitvaardiging van uitvoerings- en
aanvullingsbepalingen, alsmede over het
inwerkingtreden van de verordening, n.L
■heden, den dag van haar afkondiging.
dita Johanna est de Does, quae Candida
muitos ho(nestam) (vitum) (c)astam duce-
bat in annos". Tusschen haakjes een ver
moedelijke aanvulling van uitgeloopen let
ters.
Te gelijker hoogte aan den overkant een
zerk met een engelen-gestalte, die een wa
penschild draagt, en het randschrift: „Hier
leyt begraven Vrouwe Susanna van Et-
ten, in haer leven Vrouwe van Leeuwen
horst" met de mededeeling van haar sterf
dag (1634) „out synde 85 jaren min 9 da
gen". Vrouwe Susanna heeft wel in rechte
maar nooit in feite de abbatiale staf ge
voerd. Het klooster Leeuwenhorst (tusschen
Noordwijk en Noordwijkerhout) bleef- ver
woest; zij woonde op het Rapenburg, waar
later het Oudheidkundig Museum is opge
trokken.
Het is een misvatting te veronderstellen,
dat alle uit hun kloosters en kerken ver
dreven vrouwen en priesters broodeloos
bij de Hervorming op straat werden gezet;
zij bleven tijdens hun leven inkomsten
trekken uit de .kerkelijke goederen. De
wreede uitspattingen van een Lumey, de
moord op Musius en den aanslag op Maer-
ten van der Velde (beiden in deze kerk
„ergens" begraven) waren uitzonderingen,
die meri zeer zeker het Protestantisme
niet mag aanwrijven. Bij de Hervorming
werden de kerken toegetakeld, en het kan
niet anders want geschiedenis is geschie
denis of bij onze rondwandeling door de
Pieterskerk moeten wij daar telkens op te
rugkomen. Zoo onbarmhartig echter als de
gebouwen werden mishandeld, zoo kalm
en zakelijk werden de aangelegenheden van
de kerkelijke ambtsdragers geregeld. Ook
die regeling was niet billijk het zij toe
gegeven maar steekt toch hemelsbreed
af bij wat de Katholieken in Engeland en
de Protestanten in Frankrijk te verdu
ren hadden.
Wij zouden niet graag de eenzijdige rol
willen vervullen van het potje, dat aan de
ketel zijn zwartheid komt verwijten. Doch
de beeldenstorm kunnen vnj vrijelijk la
ken, omdat het een verfoeilijk misdrijf was,
dat ook in de oogen van de tegen
woordige Protestanten geen ge
nade vindt en herhaaldelijk
door hen ten scherpste werd af
gekeurd.
Met deze ongewone lijkrede aan het graf
van twee abdissen die het roerend met
ons eens zijn hebben wij ons van iedere
mogelijke verdenking van anti-Protestan-
tisme (dat komt ook voor!) gezuiverd en
ons tegelijkertijd een vrijbrief verschaft
voor verdere pikante opmerkingen! Er is
veel, zéér veel wat ons met onze Protes-
tantsche mede-christenen vereenigt, en er
is ook zoo het een en ander, wat van elkan
der scheidt. Tot die verdeelde boedel be
hoort de heiligen-vereering.
Telkens en telkens hebben wij ons bij de
rondwandelingen door de Pieterskerk met
verbazing, klimmende verbazing afge
vraagd: waarom moesten de beelden, schil
deringen in ramen van door God-begena
digden verdwijnen, om plaats te maken
voor.anderen? Waarom moesten de ge
brandschilderde ramen met voorstellingen
uit het leven van Christus verwijderd wor
den, om na eenige eeuwen te worden ver
vangen door Marnix van St. Aldegonde (die
nota bene de beeldenstorm onder zijn be
scherming nam!) en van Prins Willem van
Oranje, die wij eerbiedige hulde brengen
als den Vader des Vaderlands, maar die
nóch door Katholieken nóch door de Pro
testanten als een buitengewoon godvruch
tig man wordt vereerd. Waarom werden de
wit-gekalkte pilaren van deze kerk onmid
dellijk na de Hervorming behangen met
steenen gedenkteekenen vol snorkende
menschen-ophemelarij
Van Mieris, de beroemde beschrijver van
de stad Leiden in 1762, geeft op dit onder
de gewelven der Pieterskerk galmend waar
om? een antwoord, een merkwaardig ant
woord, wij zouden zeggen een hoogst merk
waardig antwoord:
„op datze opgewekt door de prachtige
graven, en roemryke opschriften, de deug
den van die groote Mannen, welken aldaar
te rusten leggen, poogen naar te streeven,
of hen in verdiensten, ware 't moogelijk,
gelyk te worden".
Doet deze uiteenzetting niet sterk den
ken aan het populaire gedichtje:
Waarom zijn de beelden goed?
en het antwoord:
Omdat aanzien gedenken doet!
In de Pieterskerk, overigens zoo kaal als
een pier, hangen vele monumentale, in mar
mer gegrifte grafteekens of epitaphen. Zij
dateeren alle van na de Hervorming, al zou
het, om wille van de deftigheid gebezigde
Latijn, onkundigen tot Roomscliigheid doen
besluiten. In het priesterkoor prijkt een
gedachtenis-tafel van Gastgebius, „nobili
prosopia, van edele afkomst" (een student
van 23 jaar t 1628), en een soort hangend
altaar, geflankeerd door twee engelen, die
in lakens van zakdoeken hun verdriet uit
huilen over het onherstelbaar verlies van
Joannis v. d. Bergh, dijkgraaf en baljuw
van Rijnland, die in 1757 stierf.
De engelen, die na de Hervorming in de
kerk werden uitgebeeld, zijn allemaal hui
lende engelen. In den koor-omgang op de
stéle van Bontius (een hoogleeraar t 1623)
een onstelpbare tranen stortend engelen
kopje; zoo ook op het gedenkteeken van
Screvelerius, een collega van den vorige
„denato 1648". Deze professoren der jonge
hoogeschool zijn verbleekt tot onbekende
grootheden. Dat kan niet gezegd worden van
Dodonaeus, een vermaard kruidkundige,
gestorven in 1585 (zijn grafteeken bij de
treden van den kooromgang) en van Kern-
per, een der bewerkers van het herstel der
onafhankelijkheid in 1813, voor wien een
eenvoudig, indrukwekkend marmeren mo
nument werd opgericht tegen den Noorde
lijken muur. Maar Stockius, directeur van
de Latijnsche school (t 1593), en even
min Bacchaerus, een geneeskundige, heb
ben hun roem verder kunnen verbrei
den dan hun gedenkteeken zichtbaar is.
Onder het epitaaf van Bacchaerus een
zwart engelenkopje met gouden oogjes!
In den kooromloop voorts eenige „wapen-
kassen" van dé familie De la Bije, die door
de zorgen van mej. F. A. Ie Poole, regentesse
van het St. Anna-hofje, toen zij daar een
sta-in-den-weg-vormden, hier op hun plaats
terugkeerden.
Aan de onderzoekingen van mej. Le Poo
le danken wij ook de wetenschap, dat Jan
Steen (die, maar dat tusschen haakjes, Ka
tholiek was) in 1679 begraven is in het graf
van zijn grootouder?. De steen van groot
vader Steen, en daaronder naar wij mogen
aannemen zijn beroemde zoon, ligt op den
rand van het koor, met in de pilaar ter zijde
een memorie-plaat, aangebracht in 1926.
ïn de Zuidelijke muur van den koor-om
gang een gedenksteen van Arminius, den te
genstander van Gcmmarus tijdens de gods
dienst-twisten van het twaalf-jarig Bestand,
in 1609 in deze keik begraven.
De „leerlingen en oud-leerlingen van het
seminarium der Remonstrantsche broeder
schap" hebben bij het derde eeuwfeest in
1934 deze gedachtenis-plaat onthuld. In het
opschrift wordt de sinas lang begraven
strijdbijl nog eens zachtjes opgepoetst:
„Fuit in Batavia vir quern qui norunt
non potuerant satis aestimare. Er leefde
in Nederland een man, dien degenen, die
hem gekend hebben, nooit genoeg konden
waardeeren" maar:
„Qui non aestimaverunt nunquam satis
cognoverunt. Degenen, die hem niet ge
waardeerd hebben, hebben hem nóóit vol
doende gekend". O, zoo!
De grootste glorie van den koor-omgang
ligt echter niet in de al- of niet verdien
stelijke gedenkteekenen voor verdienste
lijke mannen. Die glorie moet men hooger
zoeken. Hef uw blikken op, naar het ge
welf, waar twaalf kunstig-gebeeldhouwde
rozetten zijn achtergebleven, en die door de
beeldenstormers ten rechte en door
de meeste bezoekers ten onrechte over
het hoofd worden gezien. Het zijn middel-
eeuwsche kunstwerken van den allereer-
sten rang. In het midden achter de
plaats van het hoogaltaar troont majes-
tatisch op een regenboog God de Vader, met
de aardbol als een schabel onder Zijn voe
ten, de handen zegenend uitgestrekt. Aan
weerszijden op andere rozetten de sym-
jNieuw Feuilleton
Iedereen kent het sprookje van As-
schepoester, die op het bal haar glazen
muiltje verloor, dat later door een ech
ten prins werd teruggevonden.
Zóó romantisch is de tijd, waarin wy
nu leven, helaas niet meer al zou
dan het glazen muiltje binnenkort wel
weer eens een plaats in onze .samenle
ving kunnen gaan innemen! en
wanneer het feuilleton, met welks pu
blicatie wij vandaag een begin ma
ken, dan ook een modern Asschepoes-
ter-sprookje wordt genoemd, dan is
dat alleen, omdat de lotgevallen van
Anne, de vrouwelijke hoofdpersoon
in dit aardige verhaal, inderdaad veel
gelijkenis vertoonen met die van de be
kende sprookjesfiguur, al leefde deze
laatste, voor zoover ons bekend, dan
ook niet in Kopenhagen en al was het
dan een echte prins en niet een jonge
Deensche zee-officier, die zijn hart
aan haar verloor. Zoo zijn er misschien
nog wel meer afwijkingen met Assche-
poester aan te wijzen, maar daarnaast
zijn er ook tal van punten van over
eenkomst en wij twijfelen er daarom
niet aan, of onze trouwe feuilleton
lezeressen zullen dit verhaal van de,
zoozeer bij haar stiefzuster achterge
stelde Anne met evenveel genoegen
Volgen als eertijds het wereldbekende
sprookje.
bolische dieren der vier Evangelisten.
In den Noordelijken omgang, van het
midden uit gerekend: een figuur met man
tel om, die met de eene hand een schriftrol
vasthoudt (het inschrift is niet te ontcijfe
ren), een hurkende engel met beide han
den de letter M. dragend en aan het einde
een rozet met een troffel of hamer, een
steenhouwers-grapje.
Van het midden uit gerekend in den
Noordelijken omgang: gebaarde man, zit
tend met een boek (met één ijzeren pin
netje op het hoofd; Mozes?); de volgende:
een krachtige figuur in een prachtig-ge-
plooid gewaad, met eeif geschrift in de
hand, de andere wijzend (een der profe
ten?), een lezende man (monnik?) met de
handen kapot eii tenslotte een persoon, ge
dekt door hoed en middeleeuwsche huif,
eveneens lezend.
Bü het bezichtigen van deze reeks beeld
houwwerken in de top van het gewelf,
heeft men kans een goedaardige nekkramp
op te loopen. Gemakkelijker is het, zooals
de bezoekers ook in de Sixtijnsche kapel
plegen te doen, zich ruggelings op de ijs
koude zerken te leggen en met een verre
kijker de kunststukjes naar zich toe te ha
len. Men heeft dus de keuze tusschen een
verdraaide nek of spit-'in-den-rug, maar het
is de pijne en de peine waard!
VENATOR VAGANS.
Agenda
LEIDEN.
Zaterdag, R.K. Reclasseeringsver., afd. Lei
den, bureau-zitting, St. Vincen-
tiusgebouw, Hoogl. Kerkgracht 32,
4 uur nam.
De avond-, nacht- en Zondagsdienst der
apotheken te Leiden wordt van Zaterdag
M Maart 20 uur tot Zaterdag 15 Maart 8
uur waargenomen door: de Apotheek Kok
Rapenburg 9, Tel. 24807 en de Apotheek
„Tot Hulp der Menschheid", Hooigracht
48, Tel. 21060.
Te Oegstgeest door: de Oegstgeestsche
Apotheek, Wilhelminapark 8, Tel. 26274.
JASSENBIEF AANGEHOUDEN.
Door de politie is in arrest gesteld de
32-jarige H. v. L., verdacht van diefstal
van een jas.
Maandag kwam er 'bij de politie alhier
bericht, dat te Voorhout iemand was aan
gehouden, van wien burgers hadden ge
zien, dat hij iets wergwierp. De politie te
Voorhout was op onderzoek uitgegaan en
ontdekte, dat het een bos sleutels was, die
weggeworpen was.
Hierbij bevond zich een Lipssleutel. Van
deze vondst werd berichtgegeven aan Lei
den, waar eenige dagen tevoren aangifte
was gedaan van diefstal van een jas uit
gang eener woning. Daarin had zich de bos
sleutels bevonden, welke aan het nummer
van den Lipssleutel werd herkend.
Handelsregister K. v. K.
Wijzigingen: 890. Firma J. Hendriks
en Zoon, Leiden, Maredijk 49, vervaardigen
van sigaren. Overl. E.: J. Hendriks, Leiden,
d.d. 7 Juli 1940.
2963. N. H. de Klerk, Noordwijkerhout,
Zeestraat 9, schoenmakerij en schoenhan-
del. Bijv. uitgeoef. bedr.: handel in tapijten,
vloerkleeden, gordijnen, bedden en aan-
verw. artikelen en het plaatsen daarvan.
De Commissaris van Politie hier ter ste
de maakt in aansluiting op zijn bekendma
king van 31 Januari j.l. tnans bekend, dat
gebleken is, dat de daarin genoemde B. G.
Voorham, eigenaar van het advertentiebu
reau „Leiden", Naohtegaallaan 16, zijn
werkwijze dusdanig heeft veranderd, dat
mag worden aangenomen, dat hij zijn ver
plichtingen ook in de toekomst ten volle
zal nakomen.