Weerbericht Q 18.37 y Nieuwe uitgaven KERKNIEUWS Toerisme bij honk VRIJDAG 7 FEBRUARI 1941 DE LEIDSCHE COURANT EERSTE BLAD - PAG. Z ZONS OP- EN ONDERGANG. Zon onder 18.37 uur. Zon op 9.11 uur. MAANSTANDEN. 7 Februari 5.18 onder, 14.18 op 8 Februari 6.12 onder, 15.10 op 9 Februari 7.onder, 16.10 op 10 Februari 7.42 onder. 17.17 op. 11 Februari 8.21 onder, 18,32 op 12 Februari 8.55 onder, 19.47 op (Volle maan). 13 Februari 9.25 op, 21.06 onder. 14 Februari 9.53 onder, 22.25 op. II011 CD 11 CD 11 CD 11 CD 11011 CD II CD II Cl. 5 Verduisteringstijden 0 0 Er is bepaald, dat er verduisterd moet worden tusschen zonsonder- Q 0 ?ang en zonsopkomst n 5 U Deze tijden zijn voor hedenavond r r en morgenochtend: U y ZONSONDERGANG Q ZONSOPKOMST Q b 911 i s Tusschen deze beide tijden dient Q Q er dus verduisterd te worden. 55 -"3t 1 CIb 11 CD 11 CD 11C311 CD 11 CD 11 CD 11 CD 11 VOOR HET PUBLIEK DE „BESTE" SCHEERZEEP. Voor de kappers de „goede." Naar het „Vad." verneemt, zal binnen kort een onderscheid worden gemaakt tus schen scheerzeep bestemd voor de kappers en voor het publiek. Het ligt n.l. in de be doeling kappers zeep te verstrekken met een vetzuurgehalte van 60 procent en aan het publiek met een vetzuurgehalte van 80 pet. Voorheen werden deze beide percenta ges dooreen aan het publiek geleverd. De beteekenis voor het publiek ligt hierin, dat dus voortaan de beste en vetste scheer zeep voor het publiek wordt bestemd, zoo dat het ongemak van eventueele kleinere rantsoenen hierdoor reeds thans wordt on dervangen. Want hoe beter de zeep, hoe minder men noodig heeft Het .Schild Apologetisch Maandschrift. Uitg. der A. V. „Petrus Canisius". De Februari-aflevering van „Het Schild" begint met het vervolg van het artikel van paler A. W. ter Maat O.P. over „Bijbel en Leergezag". In dit vervolg wordt een anc- woord gegeven op de vraag, of een levend kerkgezag naast den Bijbel nadeelig is voor het gezag van den Bijbel. Het antwoord is een zeer uitdrukkelijK: neen. Integendeel. Het ontbreken van een kerkgezag naast den Bijbel of het gebrek aan bindend en onfeilbaar gezag in een college van kerkbestuurders.... dat is nadeelig voor het gezag van den BybeL De feiten wijzen dit uit. Want men kan zonder overdrijving vaststellen, dat in het Groot-Protestantisme het aantal van hen, voor wie de Bijbel in het geheel geen regel van geloof meer is, grooter is dan het aantal van hen, voor wie krachtens oorspronkelijk protestantsch beginsel de Bijbel de eenige regel van het geloof is. Het onfeilbaar gezag van den Bijbel is veilig onder de hoede van het onfeilbaar kerkgezag naast den Bijbel! Voorts wordt de bescnouwing over Wladimir Solowjew voortgezet en voltooit pater Silvester O.M. Cap. zijn uiteenzettin gen over het „Wereldeinde en latere voor spellingen". Pater Silvester komt tot de conclusie, dat het beste is, zich het woord van den goddelijken Meester zelf te her inneren: „Van dien dag en dat uur weet niemand, noch de engelen in den hemel noch de Zoon, tenzij alleen de Vader" (Mc. 13 32>. Het eenig zekere is het onzekere. „Ons komt het niet toe, tijden en dagen te kennen, die de Vader door eigen macht heeft vastgesield". Niet te veel gepeinsd over het verleden, niet gedroomd over de toekomst, maar het oogenblik aangegrepen, het heden aan vaard en gewaardeerd. Levensvernieuwing in christelijken geest, consequent Christen dom, een sterk Godsvertrouwen, en we gaan onder de leiding der Kerk een nieu we betere toekomst tegemoet. Prof. J. P. Verhaar beveelt de schrifte lijke cursus in de R.K. leer, welke uit gaat van het Katholiek Comité van Actie voor God, van harte aan. Sinds November is dit Comité n.l. be gonnen met een schriftelijken cursus 'n de katholieke geloois- en zedeleer, waar van twee gedrukte lessen per maand wor den toegezonden en waarvan de duur op drie jaar berekend wordt. De cursus kost bij inteekening 4.50 per jaar; en men kan er ten allen tijde op in teekenen. In de rubriek „Op den Uitkijk" vestigt dr. Th. Piket S.J. de aandacht op een merkwaardige uiting van een protestant- sche schrijfster over Maria. Audiëntie' Bisschop van Haarlem Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem, zal a.s. Dinsdag geen audiëntie verleenen. VIERDE GANG NAAR DE ST. LODEWIJK. LX. Een van de dingen, waarmede de kerk gangers in de St. Lodewijk zich onder het aflezen van de dooienlijst vaak en met in spanning van al hun denken hebben bezig gehouden» is deze: hoe de preekstoel, die als een zwaluwnest tegen de muur is ge plakt, gebruikt werd, toen zij nog gebruikt werd. Er is een deur, om er in te komen, maar er is geen trap om er af te dalen. Dat de predikant omlaag kwam glijden, zooals de beide engeltjes, die zich kostelijk amu seeren op de slappe koorden waarmede het dak van de kansel aan de wand wordt vast gehouden, was een veronderstelling, die op geen enkel historisch gegeven berustte en als fantastisch moest worden prijsgegeven. De eenige mogelijkheid om de preekstoel te verlaten was de deur, waardoor de re denaar was binnengetreden. Bleef dan het vraagstuk: waar komt deze deur uit? Om dit vraagstuk op ,e In&sen, moeten wy niet in de kerk zijn, maar daarbuiten, en wel in het belendende K. S. A. gebouw, voorheen de pastorie van de belendende kerk. Het meest opvallende in dit patriciërshuis is, dat men, er met een vrachtauto door kan rijden: de gang doet eerder denken aan een met marmeren tegels bestraten ver keersweg, dan aan een verbinding tus schen de keuken en de eetkamer. Er zijn in deze uitgeleefde pastorie verscheidene trappen, en een daarvan, gelegen in de woning van den concieige, den heer A. G. de Jeu, voert in een nauwe wenteling langs een gebarricadeerde deur en dat is nu de deur, welke wij zochten. Na het JEvan- gelie verdween de priester van het altaar door een porte brisée, die nu wordt bezet door een hulp-altaar (uit den tijd van den brand in de St. Petruskerk), wandelde in pontificaal dooi de gang, kronkelde het trappetje op en vertoonde zich aan de luis ter-gierige menigte En na de preek zoo als hij verscheen, zóó hij verdween. De kansel was niet alleen het beluisteren, maar ook het bekijken waard. Rozen en asters, madeliefjes en laurier-vruchtjes dienden als fleurige motieven by het hout snijwerk, dat fijnzinnig en zonder over dadige praal werd uitgevoerd. Op de kuip van dit deftige en voorname kanseltje een medaillon met de tekst: Non veni solvere Legem Sed adimplere Matt, Cap. V.17. hetgeen vertaald luidt: „k ben de Wet niet komen opheffen, maar volmaken". Het „Le gem" de Wet is niet met kapitale let ters, doch met een klein loopend lettertje tusschen-geschoven, omdat de opdrachtge ver zich blijkbaar niet aan tekst-verande ring wilde te buiten gaan. De volledige zinsnede, ontleend aan de Berg-rede, is: „Meent niet, dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten op te heffen. Ik ben niet komen opheffen, maar volmaken". De toevoeging is dus een verduidelijking. Te eener zyde steken van achter het medaillon de steenen tafelen met de Tien Geboden te voorschijn (de Wet), te anderer zijde het Kruis m het Nieuwe Testament (de Vervolmaking). Het klankbord is bevestigd aan de muur. De zware, bekwaste koorden, waarop dar tele engeltjes spelemeien en baantje-glij den, zijn meer voor de sierlijkheid, dan voor de veiligheid vastgeknoopt aan een wand-rozet. De engeltjes hebben ieder op een trompet geblazen, maar een van de twee dikkerdjes is zijn speelgoed kwijt ge raakt. De communiebank is goed en wel be schouwd een mislukking; zij heeft wel waarde (we zouden haar niet willen af staan), echter alleen antiquiteitswaarde. De man, die de preekstoel zoo evenwichtig en gracieus versierde, is zeker niet te vereenzelvigen met dengene, die de preek stoel fabriceerde. De halfwassen engelen, die met hun bloote voeten op de looper staan, zijn tamelijk grof en het baker-en geltje, dat de plompe, houten dwaal in het midden oplicht, heeft iets gedrochtelijks. De barokke vondst, behalve de bank ook het communiekleed in hout uit te snijden, is zeker niet alledaagsch, de uitvoering is het wèL De doopkapel is in 1850 aangebouwd, hetgeen ons wordt bekend gemaakt eer stens door ter gedenksteen aan de buiten- zijdè, gelegd door pastoor Tomas, en ver volgens door een tijdvers, boven den door gang naar het priesterkoor: NISI QVIS RENATVS FVERIT EX AQVA AC SPIRITU SANCTO, NEC PO- TEST INTROIRE IN REGNUM DEI. Jois III, 5. De opsteller heeft, om de Romeinsche letters te laten kloppen met het jaartal (1850) het woord „sancto" ingelascht en „non" in „neeverandert; de tekst, die prachtig van toepassing is in een doopka pel, luidt veitaald: „Indien iemand niet herboren wordt uit water en (heiligen) geest, kan hij niet ingaan in het Rijk Gods." De kapel heeft eer buitendeur, die vroe ger als z(j-ingang zal zijn gebezigd; er is namelijk een wijwatersbak, wat in een doopkapel minder zin heeft. Alvorens het priesterkoor den rug toe te draaien, dient er nog op gewezen, dat het opschrift, in zwarte letters op het fries van het altaarbaldakijn: „Altare privilegiatum quotidianum perpetuum een voor altijd dagelijksch geprivilegeerd altaar" zijn bij zondere beteekenis heeft verloren; bijna al le altaren zijn tegenwoordig verrijkt met het privilege van een volle aflaat voor den- gene, voor wien een Mis wordt opgedragen. Een privilege, vrijwel uitsluitend ver leend aan de bij-parochianen van St. Lo- dewyk, en dan nog alleen aan de manne lijke, is het voorrecht in „kanunniken- banken" aan weerskanten van het schip te mogen zetelen! De „familia pastoralis", het huispersoneel van den pastoor, had een privé-kapel: het verhoog achter in de kerk, waar na den brand biechtstoelen zijn getimmerd. De Lodewijk zou men een onbedorven en ongeschonden museum-stuk kunnen noemen van een Empire-kerk. Zelfs de koperen parapluie-bakken naast de kanun niken-banken berekend op omvangrijke regenschermen! en de kronen-dragers met blinkend-koperen weerkaatsers zijn behouden gebleven. De kristallen luchter, die uit het met veelvormige rozetten besterde plafond af hangt, is een ideetje van pastoor Hafken- scheidt, en het was een goed ideetje. Zoo'n paleis-kroon past in deze hofkapel. Een twinkelend bouquetje ijsbloemen in een besneeuwde kerk. Ook het enorme schilderij, dat een vak tusschen twee Ionische pilasters volledig vult, is een latere aanwinst afkomstig uit de St. Petrus-kerk vóór de brand. Het is een gloed- en gevoelvol werk van De Keyzer, weergevende de roeping van Pe trus tot het pausschap. De verrezen Hei land draagt den neergeknielden apostel op: „Weidt mijn lammeren''. De gelaatsuit drukking en lichaamshouding van den grij zen Petrus vertolken in sterke lijn en warme kleur de herhaalde, nederige liefde betuigingen: ,Heer, gij weet dat ik U be min". Een tegenwicht tot de witte hemelvaart van het altaar-baldakijn en de Oostersche verve van De Keyzers dageraad over het meer van Genesareth, vormen de donkere wolken-lagen van de orgeltribune. Op de eerste tribune tronen de kerkgangers als in een konink'ijke loge, in de tweede hui zen ze op 't schellinkje. D arboven-uit ïorent de orgelkast. De pilaren en omloo- pen van dit kerkelijke theater zijn met edel snijwerk van krullende bladerkran sen en afhangende vrucht-trossen ver lucht. Met de muziekinstrumenten van al- leilei toon en aard, hier in hout uitge werkt, kan men een flinke orkestbezet ting bijeen-rapen* tamboerijnen en fluiten op de pilaren van de eerste verdieping, vio len en fagots als vleugels van het orgel en boven op de midden-partij een speelsche wanorde van guitaren en hobo's rond een jachthoorn. Er was mij verteld, en een van de mis dadigers zelve heeft ten overvloede dit ver haal bevéstigd, dat in vroeger jaren in de toren van de St. Lodewijk inderdaad de jacht werd uitgeoefend op kauwen en dui ven. Dit gevogelte, met de kortzichtigheid, niet alleep aan dieren eigen, verkeerde in de meening, dat de heele wereld er was om en voor hen en dat de doorluchtige to renspits geen andere bestemming had dan er hun kroost op te voeden. Voor deze dwaling is door middel van kippengaas een stokje gestoken, doch de vruchtbare guano-afzettingen, in de uurwerk-kamers achtergelaten, getuigen nog onweerlegbaar van een rijk, thans uitgestorven vogelle ven. Dat konden wij constateeren bij een tcrenbeklimming, waarbij kapelaan Leen- ders zich als een kundig en ervaren berg gids deed kennen. Het gaat met torens be klimmen eender als in het menschelijk le ven: het opstijgen op de sporten van de maatschappelijke ladder gaat vlug en le nig, maar om bij de vernedering van het afdalen je zelf-respect en zelf-beheersching te bewaren valt niet mee. Na het wijdsche. uitzicht van de trans en bestudeering van het ontwrichte uurwerk, kropen we op waarts langs balken en steunsels in de spits Deze spits is een dubbele kroon die mij altijd herinnert aan de verstrooide juf- trouw, die ik eens met twee hoeden op haar bol naar het Lof zag tippelen. Verder dan onder de voering van den eersten hoed zijn we niet gekomen het is er eng van ergigheid. Er hangt een tamelijk gezette klok, waarvan kapelaan Leenders (alle moed was me reeds ontzonken) het op schrift ontcijferde: „Klaas Noorden et Jan Albert de Grave me fecerunt. Amstelodami anno 1712". In de tweede hoed hangt een tweede, lichtere klok, die evenmin als de eerste, ergens wordt vermeld. Het „spitsken of toornken" eigendom van de burgerlijke gemeente is in 1594 geplaatst en was oorspronkelijk bestemd voor de Raampoort (midden op de Garen- markt bij de Raamsteeg); zij wordt be kroond door het geraamte van een ui en een windvaan in de gedaante van een raadselachtige figuur, met een staf of ba zuin in de hand (de Faam?). Van een „compartiment met vergulde letteren", uit 1598, waarvan oude beschei den reppen, konden wij helaas niets meer ontdekken. De terugtocht was althans voor den orderteekenaar penibel en benauwend. Er was geen ladder en in de duisternis konden myn tastende voeten geen steunsel vinden; als een griezelgroote vleermuis zwaaide ik aan de balken. Dergelijke ang stige evenementen behocren nu eenmaal tot het vak van ontdekkingsreiziger. De St. Lodewijlrskerk is thans voor ons en voor de lezers geen terra incog nita, geen witte vlek meer op de kaart van Leiden. VENATOR VAGANS. GemeenSeL Aankondiging NA-UITREIKING VAN BOTER-, VET-, TEXTIEL- EN TOESLAGTEXTIEL- KAARTEN Op Diqsdag 11 en op Woensdag 12 Fe bruari a.s. zal aan hen, die tot dusver ver zuimd hebben bovengenoemde kaarten af te halen daartoe voor de onherroepe lijk laatste maal gelegenheid gegeven worden. Wie recht meent te hebben op vetkaarten dient aan te toonen, dat zijn inkomen min der bedraagt dan 1000.— als hij alleen wonende is, of van zoovele keeren 100. meer als er gezinsleden zijn. Man en vrouw, of twee samenwonende zusters b.v. moe ten kunnen aantoonen, dat zij minder dan 1100.inkomen hebben, man en vrouw met één kind minder -dan 1200.— enz. Onnoodig zich naar den ontvanger of inspecteur der Directe Belastingen te be geven om daar een bewijs voor het ont breken van een belastingbiljet te vragen. Voor toeslag-textielkaarten komen al leen in aanmerking de hoofden der gezin nen, wier gezamenlijk inkomen minder be draagt dan 350.— per gezinshoofd en die twee of meer kinderen hebben die na 1 Februari 1920 geboren zijn. Zoowel voor het verkrijgen van vet kaarten als van toeslag-textielkaarten moet een formulier MD 100 ingevuld wor den, dat verstrekt wordt door den portier ven het Distributiekantoor, Breestraat 117. De kantoren van uitreiking zullen ge opend zijn van 9.30 uur tot 12.30 uur en van 2 tot 5 uur n.m. Zij zijn gelegen Utrechtsche Veer 3 en Morsen- weg 34. Het publiek wordt opgeroepen in deze volgorde: Op Dinsdag 11 Februari a.s. zij, wier familienaa mbegiv met A, B, C, D, E, F, G, H, 1, J, K, L; Op Woensdag 12 Februari a.s., zy wier familienaam begint met M, N, O. P, Q, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z. Textielkaarten, uitgereikt aan mannen en vrouwen geboren voor 2-2-'23, v/orden op de D.S.K. aangekruist op het vakje U. 4. Textielkaarten, uitgereikt aan jongens en meisjes geboren voor l-2-'38 en na l-2-'26, worden op de D.S.K. even eens aangekruist op het vakje U. 4. Voor personen, geboren voor 2-2-'36 en kir.deren geboren na l-2-'36, welke in aan merking komen voor boter wordt op de D.S.K. aangekruist het vakje U. 5., en voor VetU. 6. Voor toes lagkaarten textiel wordt aangekruist het vakje U. 7. 5558 Leiden, 7 Februari 1941. De Burgemeester, A. VAN DE SANDE BAKHUYZEN AANMELDINGSPLICHT VAN PERSONEN VAN GEHEEL OF GEDEELTELIJK JOODSCHE BLOEDE. Krachtens het bepaalde in de verorde ning van den Rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied, vastgesteld 10 Januari 1941, moeten degenen die ge heel of gedeeltelijk van joodsche bloede zijn en hun verblijf hebben in het bezette Nederlandsche gebied, aangemeld worden bij den Burgemeester of het Hoofd der rijksinspectie van de bevolkingsregisters, bij wien het bevolkingsregister of het ver- blijfregister wordt gehouden, waarin de aan te melden persoon is opgenomen of dient te zijn opgenomen. De aanmelding moet geschieden vóór 23 Februari 1941. Aanmeldingsformulieren, waarop een uittreksel van de ter zake vastgestelde be palingen voorkomen, zijn kos teloos verkrijgbaar ter ge meente-secretarie, afdeeling Bevolking, enz. Stille Rijn No. 3, of kunnen ook schriftelijk bij genoemde afdeeling worden aangevraagd. (Op te geven hoeveel formulieren per gezin noodig zijn). De ingevulde en onderteekende formu lieren moeten aan dezelfde afdeeling of wel worden terugbezorgd, waarbij tevens één gulden aan leges per formulier moet worden betaald, of wel worden toegezon den, met gelijktijdige storting of over schrijving van de verschuldigde leges op de girorekening 6155 van den Gemeente ontvanger. (Op het stortingsbiljet te ver melden: Aanmeldingsplicht van perronen van geheel of gedeeltelijk joodsche bloede). De Burgemeester van Leiden: A. VAN DE SANDE BAKHUYZEN. Leiden, 7 Februari 1941. Agenda Zondag, Hanze-ochtend, afd. Leiden; 9.15 uur H. Mis kapel St. Elisabeth - Ziekenhuis, 1J3.15 uur gemeenschap pelijk ontbijt en 11.15 uur feest- vergadering in- „Zomerzorg". Zondag, Uitvoering het Nederlandsch Ka mer-orkest, Leidsche Schouwburg, 2.30 uur. Maandag, 3 October Vereeniging, algemee- ne ledenvergadering „In den Ver gulden Turk", 8.15 uur. De avond-, nacht- en Zondagsdienst der apotheken te Leiden wordt van Zaterdag 1 Februari 20 uur tot Zaterdag 8 Februari 8 uur waargenomen door de Apotheek Boekwijt, Breestraat 74 Tel. 20552 en de Haven-Apotheek Haven 18 Tel. 20085. Te Oegstgeest door: de Oegstgeestsche Apotheek, Wilhelminapark 8, tel. 26274. VOLKSBOND-NIEUWS. Aan de leden van den Ned. R.K. Volks bond, Afd. Leiden is volgende mededeeling verzonden. Het is ons Bestuur een genoegen aan onze leden in deze moeilijke tijden een aangename afwisseling te kunnen bieden, welke, wij twijfelen daaraan niet, de volle instemming kan, neen moet hebben van onze Volksbonders. Een genoegen is dit voor ons des te meer, daar wij er van overtuigd zijn dat 'ri ontspanning, op de juiste wijze voor on ze leden geboden, geen overbodige weelde is, doch dat wij het noodzakelijk vinden om hen eenige oogenblikken te doen ver geten alles wat om hen heen voorvalt. In deze ontspanning zijn wij volkomen geslaagd door de volledige medewerking die wij mochten ondervinden van het R.K. Alma Materkoor en de R.K. Gem. Zang- vereeniging „Pulchri Studio", welker Be sturen ons in de gelegenheid stelden voor onze leden het bezoeken va.r een viertal avonden tegen zeer verlaagd tarief moge lijk' te maken. Deze avonden worden allen gegeven in de groote zaal van de Stadsgehoorzaal ver deeld als volgt: DONDERDAG 13 FEBRUARI: (Volle Maan): Leidsoh a Capella-Koor o.l.v. Wil lem Mizee, dit koor zal uitvoeren werken van Hubert Cuypers o.a. Super Flumina Babylonis, verder walsen van Brahms, en eenige Negro Spirituals. Als solist zal op treden Piet DONDERDAG 3 APRIL: Passieherden king. Het R.K. Alma Materkoor o.l.v. Wil lem Mizee. Het koor zal uitvoeren werken van Röntgen, Da Palestrina, Anton Bruck ner, Lassus en van den Sigtenhorst Meijer, en aansluitende tekst samengesteld en ge sproken door den Zeereerw. heer Henri de Greeve pr. ZONDAG 27 APRIL: „Pulchri Studio"- avond. Opgevoerd zal worden de Operette „Zigeunerleven", o.l.v. den heer E. M. Niekerk, met medewerking van het R.K Symphonie-orkest, leider de heer S. Theelen. DONDERDAG 8 MEI: Meispel: „De Blan ke Dageraad". Medewerkenden: het R.K. Alma Mater koor, de St. Odo-koorknapen, K.J.M.V., de St. Jozefgez., de K.J.C. en de Vrouwelijke Jeugdbeweging voor Katholieke Actie. De declamatie en algemeene leiding be rust bij den heer Wim Quint. En nu de kosten voor het bezoek aan deze avonden. Deze bedragen voor leden van den R.K. Volksbond 25 cent per per soon (halve prijs). Dit is mogelijk doordat de Volksbond een subsidie verleent op den kostprijs der kaarten. Voor „Pulchri Studio" bedraagt de prijs 20 cent per per soon. Kaarten zijn te bekomen Zaterdag 8 Fe bruari a.s. nam. van 68 uur; Maandag 10 en Dinsdag 11 Febr. a.s. van 6.308 uur op het Kantoor van het Bondsgebouw, Steen- schuur 15, doch slechts op vertoon van het lidmaatschap van den R. K. Volksbond (Reglement). Ieder lid heeft, zoolang kaar ten aanwezig, de gelegenheid één kaart voor zich en één huisgenoot te bekomen. Bestuurders geeft uwe daadwerke'ijke medewerking en spoort uw leden aan deze zoo bij uitstek hoogstaarde cultureele avon den te bezoeken, het Volksbondbestuur zal daarin zien eenige waardeering voor haar werk en uwe leden zullen u dankbaar zijn voor de aanbeveling. Handelsregister K. v. K. Wijziging. 1312. N. Bakker Hzn., Al kemade, Roelofarendsveen B 488 m. Bloem- bollenhandel. Bovengenoemde zaek is met ingang van 1 Februari 1941 omgezet in een vennootschap en commandite onder den nöam: Commanditaire Vennootschan N. Bakker Hzn. Beh. venn.: N. Bakker Hzn., Roelofarendsveen. Aant. venn. b.w.v. geld- sch.: één. 331. Van Dijk Junior N.V. Alphen a. d. Rijn, Raadhuisstraat 14. Fabrieken van en handel in bouwmaterialen. Bovengenoemde N.V. is in liquidatie getreden met ingang van den dag waarop de verklaring van geen bezwaar werd verleend op de akte van op richting der te Alphen a. d. Rijn gevestig de betonfabriek: van Dijk Junior N.V.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1941 | | pagina 2