ZATERDAG 4 JANUARI 1941 „Roomsche propaganda in Nederland" Wy lezen in ,,Het Schild": „Dr. H. M. van Nes, oud-hoogleeraar vanwege de Ned. Herv. Kerk in de dog matiek, de christelijke ethiek, de zendings geschiedenis en het kerkrecht aan de Uni versiteit van Leiden, heeft in de „Nieu we Theologische Studiën (XZIII, 1910, 227-241) een artikel gepubliceerd onder bovenstaanden titel, dat niet anders is dan een uitvoerige bespreking van het onlangs in tweeden druk van de persen gekomen werk van dr. I. Klug „Het Katholieke Ge loof". Deze bespreking wij moeten dit er onmiddellijk aan toevoegen is uiter mate irenisch gesteld en vleiend bedoeld. Bewerkers en het Comité van Actie „Voor God", dat de opdracht gaf tot deze uit gave en ze ook heeft verspreid, appre- ciëeren dab zeer, zoo zelfs, dat zij meenen er meer bekendheid aan te moeten geven in eigen kring en zij vonden daartoe geen beteren weg dan door een beroep te doen op „Het Schild". Dit van ouds om zijn irenischen geest bekende apologetische maandblad van katholieke zijde zal onder de katholieke verdedigers van het geloof mildheid kweeken, door bekend te maken eenige typische uitspraken, die ons leeren, hoe mild onze tegenstander'kan zijn. Prof. van Nes, voor wien „Het Schild" geen on bekende is, krijgt hopenlijk deze regels ook onder oogen; zij mogen hem de waar deering onzerzijds ten aanzien van zijn artikel overbrengen. Het is langs den weg der onderlinge waardeering, dat men het dichtst nadert tot de Una Sancta. Wan neer eens alle racunes en alle kibbela rijen en alle wrok vervangen zijn door een open oog, dat uit de liefde de gave der opmerkzaamheid won, eerst dan zal de rijkdom van ons beiden wederzijds geen reden zijn tot splitsing, maar tot hereeni- ging. Niet het gemiddelde, en dus het ma gere, maar de volle rijkdom moet de een heid kweeken. De volle openbaring van Christus in de Schrift èn in de Overleve ring, de rijke ontplooiing daarvan in de bediening des Woords èn in den goddelij- ken dienst der liturgie rond het Offer en de Sacramenten, de volkstaal èn het sacra le Latijn of Grieksch of Coptisch, enz., al wat de volken aan natuurlijke begaafdhe den in hun schoot dragen tezamen met den rijpen rijkdom van alle bovennatuur lijke realia: die moeten eens heel de we reld lokken en tot zich trekken ih een heid. De ketterij en de scheuring voerden altijd de loochening mee in haar gevolg; de verdedigers daartegen richttgn zich te vaak op den tegenstander, alsof wat deze meenam uit de Moederkerk en behield, geen gemeenschappelijk erfgoed was. On bewust vielen de katholieke apologeten zichzelf aan, als zij bijvoorbeeld de on zichtbare Kerk, die het Protestantisme verdedigde, bestreden, ondat er geen twij fel zou overblijven aan de zichtbare Kerk; heden ten dage beseft men dat beter dan in de dagen van strijd. „Waardeering, waardeering, waardeering", het steeds her haalde parool van onzen goeden dr. Feo- dor Strotmann in zijn heerlijk boek over de hereeniging: „Jahwe Schaphat", kan niet genoeg worden overgenomen. Laten wij in dien geest ook wederzijds vermij den elkaar renegaat te noemen, te schei den. De Una Sancta is een heilige zaak, die door persoonlijke factoren niet mag worden belemmerd. Bij groote zaken zwij gen personen". Verder citeert „Het Schild" dan o.m. het oordeel, dat van Nes uitspreekt over de hedendaagsche actie en houding van Rome," zooals hij dat noemt. „Zoo ooent en besluit hij zijn artikel met een merkwaardige lofprijzing, die in wij der kring gehoord moge worden, niet om ons op ons zelf te gaan verheffen, maar om te weten, hoe onze andersdenkende broeders ons voorgaan in mild oordeelen over hun tegenstanders. „Sinds 1915 heeft de Roomsch-Katholieke Kerk de zooge naamde bekeering van Nederland kracht dadig ter hand genomen. In vele gemeen ten «laat zij voordrachten houden voor Protestanten, cursussen geven voor be langstellenden, die reeds aanvankelijk ge wonnen zijn, door haar geestelijken be zoeken brengen bij hen, wier levensom standigheden een vruchtbaren bodem schijnen te beloven aan het te strooien zaad, en zy is op allerlei wijs bezig om exoterisch en esoterisch zielen te winnen voor Rome. Achter deze propaganda, met zooveel ijver gedreven, zit niet alleen veel liefde voor de Kerk, maar ook groote en degelijke kennis, door psychologische stu die gerijpte vaardigheid, en beproefde pne- da**ogis--he tactWij weten allen, dat „Het Schild", dat nu reeds zijn 22sten jaargang inging en verleden jaar zijn for maat kon vergrooten, het anologetisch maandschrift der Vereeniging „Petrus Ca- nisius er wezen magNu wil ik be ginnen met te zeggen, dat ik er niet aan denk, om het Rome kwalijk te nemen, dat het zooveel moeite doet en er zooveel voor overheeft om ons, Protestanten, tot zich te bekeuren. Integendeèl, ik waardeer hoo- gelijk den yver, die aan den dag gele?d wordt, en voel er mij door beschaamd. Hoe weinig dergelijk werk doen wij van onzen kant! Met of tegen Hervormingsdag wordt van onze kansels gesproken over het Protestantisme; in den laatsten tijd werd een serie lezingen gehouden door verschillende predikanten, en trokken deze een buitengewoon groot gehoor, maar daarbij bleef het dan ook. Wij schrikken reeds, als wij het woord propaganda hoo- ren, en verbeten zoo licht onze roeping tot de zaak, die er door uitgedrukt wordt. Het gebrek aan ijver bij de kinderen der Hervorming wordt vaak verborgen onder den mantel der verdraagzaamheid, of ver ontschuldigd met het aanheffen der leuze van de oeconomische Kerk". „De nieuwste vertaling (der H. Schrift) van roomsch en kant, die ten onzent ver scheen, wordt ook door Protestanten hoog geprezen. Er iè trouwens meer, waaraan INGEZONDEN STUKKEN SECT ARISCH. De kweekeling met acte. Mijnheer de Redacteur, Een mijner kennissen, met wien ik kort geleden een gesprek had over „sectarisch", zond mij uw blad'van 17 December 1.1., met de bedoeling van: „nu, wat heb je hierop te vertellen en wel naar aanleiding van uw uiteenzetting van de woorden: sectarisch, sectarisme. Dit antwoord wil ik hem ge ven en wel liefst door middel van uw blad, omdat hij zich op uw blad beroept 1). Laat ik dan beginnen met te constatèe- ren, dat U nog steeds een zekere bekwaam heid bezit om aan bepaalde zaken een zoo- danigen uitleg te geven, dat uw lezers op een dwaalspoor worden gebracht en vin den, dat u sommige menschen weer eens aardig op hun nummer heeft gezet. U ziet, ik wind er geen doekjes om 2). Een duide lijk voorbeeld is uw uiteenzetting van het woord „sectarisch". Volgens u moet hier onder worden verstaan: „het met koppigheid vasthouden aan te strenge en onverdraagzame opvattin gen, welke afwijken van de gangbare, algemeene opvattingen". Doch wat zegt van Dale's Handwoorden boek der Ned. taal, 4e uitgave: Sectarisch behoorende tot een sekte. Sekte menigte die dezelfde geloofsbegrippen aankleeft. Zooals u ziet, is dit heel iets anders dan u uw lezers voorzet. Het is dus heel begrij pelijk, dat, waar ons in bovenbedoeld woor denboek deze uiteenzetting over het woord sectarisch wordt geleerd, de confessionee- le school of radio „sectarisch" genoemd wordt als „be hoorende aan een volksgroep, welke bepaalde geloofsbegrippen aankleeft" 3). Zij, welke dus over de confessioneele school of radio spreken als over de secta- rische school of radio, behoeven zich niet te schamen, zijn niet onrechtvaardig of be- leedigend, zooals u meent over deze lieden te moeten schrijven 4). Er zijn natuurlijk „sekten", welke stren ge en onverdraagzame opvattingen hebben, doch deze hebben met de algemeene opvatting over het woord „sectarisch" niets te maken. Nadat u dus een volkomen verkeerd beeld van het woord „sectarisch" aan uw lezers hebt getoond, komt in het verdere gedeelte de aap uit de mouw 5). Immers, nadat u op bovenomschreven wijze met beoaalde lieden hebt afgerekend, komt u keurig voor den dag en gaa pron ken met de veeren, welke u van deze lie den hebt geplukt. Want de menschen, welke u in uw arti kel bedoelt, hebben jaren lang, onder de grootste tegenwerking van uw en de u ver wante pers, gestreden en geleden voor datgene, wat nu plotseling ook uw wenschen zijn 6). Men moet toch wel ongelooflijk vrijmoe dig zijn (om geen ander woord te gebrui ken) om deze salto te maken. Want laten wij nu één ding vaststellen. Wie hebben het meer dan de Katholieken in Nederland het verste gebracht in het zich afzonderen in een onmogelijk aantal vereenigingen, clubs, organisaties, enz. Juist de Katholie ken hebben een groot, zoo niet de grootste schuld aan de versplintering van ons volk. Ook ik heb daar jaren geleden aan mede gewerkt, doch toen ik ben gaan inzien, dat dit nooit tot heil van ons volk kon strek ken, ben ik er mee opgehouden en heb mij er toe gezet meer eenheid in ons volk te brengen. En juist van de Katholieken heb ik mij hierdoor veel haat. veel beleedigingen en veel laster op den hals gehaald en zij heb- bei mij gemeder als de pest 7). En nu zie ik, dat ook u tot het inzicht bent gekomen, dat meer eenheid in ons volk noodig is 8). Als dit inzicht eerlijk en oprecht uit het hart gekomen is, dan juich ik dit toe, doch dan behoort hierbij erkenning van de ge maakte fouten, erkenning van het pioniers werk van een bepaalde volksgroep en sa menwerking met die volksgroep om tot een werkelijke eenheid te komen. Doch dan moet u voortaan in uw blad recht door zee gaan. U moet geen orakeltaal spreken, zoo als aan het eind van bovengenoemd artikel, wij onzen lof niet mogen onthouden. Ik denk aan het roomsche missiewerk, waar op wij zeker van onzen kant heel wat aanmerkingen hebben te maken, maar dat menig voorbeeld van geloofsijver en zelf opofferingsgezindheid toont, dat ons tot navolging wekt. Waarom zouden wij het goede, dat elders, dat in het kamp van on ze tegenstanders gevonden wordt, niet overnemen in ons eigen kamp?De allëdagskerk is een uitnemende instelling, en het is zonde en jammer, dat onze kerk gebouwen haast enkel op den Zondag ont sloten worden. Rome biedt iederen dag gelegenheid tot het bijwonen eener gods dienstoefening. Telkens gaan stemmen op uit de protestantsche Kerken, die voor een goede pastorale zorg aandringen op her stel der biecht: de Oxford-groepen voldoen in zekeren zin daaraan, en het is geen wonder, dat een der medewerkers aan „Het Schild"in een afzonderlijk ge schrift veel in deze groepen te prijzen vond, maar niet kon laten erbij te voegen, dat de Kerk van Rome al dit goede bood,- doch in veel ruimer mate. Zoo is het ook met de aanprijzing van retraites, waarvan Rome veel meer verstand heeft dan wij". „Het Schild citeert dan verder uit het artikel van dr. van Nes en speciaal diens „eerlijke, mooie critiek op Klug". DE lE"V".r. C""RANT taal, welke uw gewone lezers niet begrij pen 9). Uw courant kan op dit gebied zoo heel veel goeds doen 10). Ik bén het met u eens, de komende tijd is zoo uiterst geschikt om daadwerkelijk mede te bouwen aan de eenheid van ons. volk, geschikt voor meer samenwer king. Niet naai een, zooals u het noemt, onderdrukkende of doodende gelijkvormig heid, doch naar een nationale en sociale gemeenschap, waar ieders religieuze opvat tingen volkomen gerespecteerd worden, een volksgemeenschap, waar religie niet mag worden misbruikt tot het behalen van stof felijke voordeelen of het uitoefenen van macht, een volksgemeenschap, welke ge baseerd is op Godsvertrouwen, arbeid en levensvreugd. En indien ik, middels uw blad, daartoe mag medewerken, ben ik gaarne bereid, om de opvattingen omtrent zulk een volksge meenschap, in een aantal artikelen aan uw lezers uiteen te zetten. Het door u vermelde artikel uit de „Bode" over kweekeling met acte heeft natuurlijk mijn volle instemming. En, in aansluiting met het door mij hierboven geschrevene, is het vanzelfsprekend, dat in een nieuwe na tionale, sociale volksgemeenschap, dit reeds jaren lang gedulde onrecht, met den groot sten spoed zal verdwijnen. Doch dan is het ook de zaak van al deze ontrechte menschen zelf daadwerkelijk me de te werken om dit onrecht zoo snel moge lijk te doen verdwijnen, door samen te werken met die volksgroep, welke al jaren lang in woord en geschrift op dit groote schandaal, hetwelk door onze vorige regee ringen niet kon of wilde opgeheven wor den, heeft gewezen 11). Laten zij niet wachten totdat „misschien Engeland gewonnen zal hebben", doch la ten zij vertrouwen hebben in wat m.i. zal komen: sociale orde in Europa. En wanneer de Katholieke Overheid zich eens zou verstaan met de leiding van een zekere volksgroep, een volksgroep wiens le den tot nu buiten de katholieke gemeen schap zijn gestooten, en wel zoo spoedig mogelijk, juist nu in deze tijden en dus niet „als Engeland eens verloren zal hebben", dan zouden wij een heel stuk op weg zijn, om de door duizenden zoo zéér gewenschte volkseenheid met behoud van eigen reli gieuze opvattingen te verwezenlijken 12). U mijnheer de Redacteur, dank ik voor uw ruime gastvrijheid in uw kolommen en verblijf: TH. M. BERGERS, Zoeterwoude. 1) Wij willen den geachten inzender deze gelegenheid niet onthouden, hoewel eerlijk gezegd zijn manier van debat- teeren ons te veel aan een zekere ver ouderde partijen-politiek doet denken, waardoor de gedachten-wisseling óns niet bijzonder aangenaam wordt. 2) De door ons bedoelde verouderde par tijen-politiek treft ons reeds in deze twee de alinea. Daar reeds gaat inzender ons héél leelijke dingen verwijten. Wij zouden bezitten „een zekere bekwaamheid", om, door aan bepaalde zaken een door ors ge- wilden uitleg te geven, onze lezers op een dwaalspoor te brengen. Moeilijk kan men de redactie van een dagblad iets ergers ver wijten! Maar: inzender heeft een voorbeeld, zelfs „een duidelijk voorbeeld", waaruit moet blijken, dat zijn verwijt gegrond, ge rechtvaardigd is. Nu is één voorbeeld, naar onze begrippen en beginselen, wel wat erg weinig voor de rechtvaardiging van zulk een algemeene en ver-strekkende beschuldiging! Doch dat ééne voorbeeld is niet eens een voorbee'd; het zegt, ter sta ving van inzenders grove beschuldiging, niets. 3) Wat hebben wij geschreven? In ons nummer van 13 Dec. hebben wy in een ar tikeltje gewezen op het ongewone gebruik van het woord „sectarisch"; wij hebben in andere nummers eveneens geschreven over het, van het vroegere spraakgebruik afwijkende, gebruik van het woord „socia listisch", enz. Wij willen het eerste gedeelte van be doeld artikeltje hier even onverkort citee- ren. Er stond boven: „Sectarisch". En wij schreven: Dat is ook een dier woorden, die maar al te veel gebruikt worden als „dooddoener": sectarisch, sectarisme. Wat er eigenlijk verstaan moét wor den onder sectarisme? Onder sectarisme moet worden ver staan: het met koppigheid vasthouden aan te strenge en onverdraagzame op vattingen, welke afwijken van de gangbare, de algemeene opvattingen. Dat is sectarisme. En daar zijn er, die zich niet scha men bout-weg te spreken en te schrij ven over de sectarische school, de sec- tarische radio, enz., welke school en welke radio alléén daarom sectarisch wordengenoemd, omdat zij staan op confessioneelen grondslag. Zeker, een school en een radio op confessioneelen grondslag kan den naam „sectarisch" verdienen, maar iedere confessioneele school en iedere confessioneele radio, omdat zy con fessioneel zyn, sectarisch te noemen, is onrechtvaardig, is lasterlijk. Het op zoodanige wijze belasteren van confessioneele instellingen komt voort uit een drang naar concentratie welke «drang goed en verkeerd kan zyn. Meer concentratie op velerlei ter rein, dan tot op heden bestaat, wen schen ook wij van ganscher harte. De verklaring, welke wij hier van het woord „sectarisch" gaven, is inderdaad de algemeen-aanvaarde. Ieder kan dat conclu- deeren uit het algemeene spraakgebruik. En men kan die verklaring ook vinden in een encyclopedie, welke wetenschappelijk wat dieper graaft, dan het overigens heel goede woordenboek, dat inzender heeft ge raadpleegd. (Zulk een meer wetenschap pelijk werk ligt, desgewenscht, voor in zender op ons bureau ter inzage). 4) Als inzender even wil nadenken, zal ^hij o.i. het toch met ons eens moeten zijn, 'dat niemand het woord „sectarisch" ge bruikt, tenzij hij iets onvriendelijks bedoe t. De vrijzirnige en liberale pers „N. Rott. Crt." b.v. heeft al heel lang het woord „sectarisch" gebruikt als 't ging over confessioneele instellingen. Maar dan bedoelde men ook iets onaangenaams, deni- greerends of diffameerends te zeggen over die instellingen. En, als inzender er nu eens geen' doekjes om wil winden, zal hij moeten toegeven, dat ook h ij het woord nooit gebruikt uitvriendelijkheid. In dien hij b.v. zou hebben een vriend, die Gereformeerd predikant is, en wiens Chris telijke breedheid van opvatting en ver draagzaamheid hij respecteert, zou hij dan kunnen dulden, dat men over dien vriend sprak als over een „sectarisch" predikant in een „sectarische" kerk, die „sectarische" predicaties houdt. Natuurlijk niet. En tóch zit in dat woord „sectarisch" niets onrecht vaardigs of beleedigends; zieVan Dale! 5) Wij vragen attentie voor dien aap. 6) Daar hebt je hem! Plotseling zouden onze wenschen uitgaan naar méér concentratie op velerlei terrein, dan tot op heden bestaat. Plotseling.... De inder daad ongelooflijke vrijmoedigheid van deze bewering willen wij verklaren door het feit, dat schrijver oordeelt en ver oordeelt zonder kennis van zaken, want hij leest onze courant niet geregeld. Anders zou hij weten, dat ons streven naar meer eenheid, naar meer onderlinge en weder- keerige waardeering en samenwerkirg, volstrekt niet dateert van vandaag of gis teren. Als inzender feiten stelt boven groo te woorden als „ongelooflijk vrijmoedig", „salto" enz., dan moest hij eens feiten noe men, citeeren uit ons blad één artikel, één zin, één woord, waaruit blijkt, dat wij niet steeds naar een door ons nu voorgestane concentratie hebben gestreefd. En nu ko men wij tot 7) de „haat", „beleedigingen" en „las ter", die inzender zich op den hals zou heb ben gehaald. Wij beweren, dat noch hij noch een zijner geestverwar ten uit ons blad één woord kan citeeren, geschreven over degenen, die inzenders politiek inzicht deelen, dat in strijd is met de Christelijke leer van naastenliefde, dat zou gelijken op „haat" of op „laster" enz! Ronduit gezegd: oprechte waardeering van inzenders zijde ten opzichte van ons blad vragen wij niet, maar, als hij zulk een waardeering zou kunnen geven, zou hijer zich niet voor behoeven te schamen. Zoo veel mogelijk waardeering van een anders eerlijke, ernstige, principieele over tuiging is zulk een cultuur-eisch, dat daar aan óók in den nieuwen tijd zal moeten worden voldaan. Ons blad men veroor- love ons dit te constateeren heeft er steeds getuigenis van gegeven, dat het dieh eisch van cultuur, dien eisch van ware Christelijke levensopvatting verstaat en er naar handelt. 8) Zie nooit 6. 9.) Wij willen die ..orakel"-taal nog 'ns 'laten hooren: Wij juichen het toe, als er meer con centratie komt op velerlei terrein. Maar concentratie zal niet mogen dooden de groote cultureele waarden, welke het afzonderlijke bezit. En degenen, die zoo gaarne en zoo gauw klaar staan met het scheldwoord „sectarisch", zijn blind voor de hier be doelde cultureele waarden. Zij zijn blind b.v. voor de cultureele waarden van vele confessioneele radio-uitzen- KLEÏN FRUIT, EEN FACTOR VOOR ONZE VOEDSELVOORZIENING. Zélf verbouwen en juist bereiden. De dienst voor de kleine boerenbedrij ven. welke reeds eerder heeft getoond te weten, hoe men met eenvoudige midde len een goed verzorgd boekje (zoowel wat inhoud als illustratie betreft) kan samen stellen, heeft thans in samenwerking met de „Stichting voor Huishoudelijke Voor lichting ten plattelande" een practisch werkje uitgegeven, gewijd aan teelt (en gebruik!) van klem fruit. (Genoemde Dienst is gevestigd Bezuidenhoutscheweg 83 te 's-Gravenhage). Deze uitgave verdient thans aandacht buiten de kringen der direct geïnteresseer den, te weten de boerenbedrijven. Immers tal van stadsbewoners beschikken over eenigen tuingrond, welke onder de huidi ge omstandigheden zonder veel moeite en kosten doch met goede resultaten kan worden dienstbaar gemaakt aan de voed selvoorziening van het gezin. Hiervoor is geen bijzondere bedrevenheid in bodem bewerking noodig; voor vele soorten „klein fruit" wordt bovendien geen teelt- grond van zeer bijzondere samenstelling vereischt. Bessen, frambozen, aardbeien, kunnen op gewonen tuingrond en zonder deskundige verzorging tot bloei en.... vrucht worden gebracht. Een aantal soorten kunnen in het vroe ge voorjaar worden geplant, zoodat het boekje ook in dit opzicht op een goed tijd stip verschijnt. Bovendien vindt de stads bewoner, die reeds thans vruchtenstruiken in zijn tuin heeft daarvoor vele practische aanwijzingen Doch hiermede is deze uitgave niet uit geput. Wanneer de hier geboden wenken worden opgevolgd, beschikt de huisvrouw over een hoeveelheid fruit uit eigen tuin, waarmede zij haar huisgenooten niet al leen tracteeren kan, doch waarvan zij te vens uit e«m oogpunt van voedselvoorzie- 1 ning van het gezin een goed gebruik kan maken. Laarvoor biedt het boekje practi- VIERDE BLAD - PAG. 11 dingen. Zij zyn blind b.v. voor de cul tureele waarden van een onderwijs, dat op diepe religieuse basis is gefun deerd. Deze en de komende tijd is zoo uiterst geschikt, om daadwerkelijk te streven naar meer concentratie, naar meer eenheid in het verscheidene, naar meer samenwerking in plaats van verdeeldheid. Maar men hoede zich voor een onderdrukkende, een doodende gelijkvormigheid, wel ke ook door ware en verstandige voor standers van een nationale eenheid, van een nationale gemeenschap niet wordt gewenscht. Schoonheid is de eenheid in het ver scheidene. De schoonheid van een na tionale eenheid is ook de eenheid in het verscheidene. Deze eenheid hopen wij als rijpe vrucht van den nieuwen tijd te ontvan gen. Aan iederen lezer durven wij met ge rustheid overlaten, om te oordeelen, of hier eenorakel spreekt! 't Is, dunkt ons, héél duidelijk, wat wij willen, en wat wij niet willen. 10) Inderdaad op dit en velerlei ander gebied kan de katholieke pers heel veel goeds doen. Zij heeft daarvoor echter noo dig den steun der katholieken, welke steun allereerst en minstens hierin moet be staan, dat de katholieken de katholiek» pers geregeld lezen. 11.) In hetzelfde nummer van ons blad, waarin wij schreven over „sectarisch", na men wij met insteming over een artikel uit de „Bode", waarin weer 'ns het be ruchte stelsel van kweekeling-met-acte wordt aan de kaak gesteld. Inzender maakt van deze gelegenheid gebruik, om de kweekelingen-met-acte op te wekken samen te werken met een be paalde „volksgroep", teneinde aldus des te spoediger het onrecht, waarvan zij slacht offers zijn, te doen verdwijnen. Doet deze propaganda-methode van inzender niet sterk denken aan zekere reizigers met politieke-propaganda-speechen in een ver kiezingstijd, die men onder de verschillen de politieke partijen (ook in de R.-K. Staatspartij) kon aantreffen! Wij zijn uitvoerig geworden. En wij zou den nog uitvoeriger worden, als wij op alle beweringen van schrijver zouden ingaan. Voor beweringen zijn maar 'n paar woor den noodig; weerleggingen en verklarin gen vragen er meer. Wij willen echter be sluiten. 12) Een echte, ware volkseenheid ver langen wij allen. Dat daaraan in het ver- ledene meer heeft ontbroken, dan er nood zakelijk aan ontbreken móest, zal nie mand kunnen ontkennen. Maar niemand onzer vergete noch inzender c.s. noch wij-zelf dat het fundament eener echte, eener ware, eener nationale, sociale volks gemeenschap moet liggen in de individuen, in de enkelingen. De individuen moeten beginnen eerlijk en, zooveel mogelijk, waardeerend naast elkaar te staan en naast elkaar te werken, uiteindelijk in het nationale en sociale belang van de ge meenschap. Naar aanleiding van zyn laatste woorden zouden wij ten slotte inzender uit volle overtuiging willen aanraden, aan de kerke lijke Overheid, in vol vertrouwen over te laten, zélf te bepalen, wat haar, wat der Kerkelijke Overheid plicht is. De katho lieken bidden altijd zoowel voor de we reldlijke als voor de kerkelijke Overheid om kracht en sterkte in de vaak zoo moei lijke en altijd zoo. verantwoordelijke uit oefening van haar taak. En niet iedereen achten wij gerechtigd de Autoriteit te cri- tiseeren. Red. L. Crt. sche raadgevingen in den vorm van recep ten, zoowel voor rauw fruit als de daaruit bereide compotes, limonadesiropen en niet te vergeten, den „weckvoorraad" voor den volgenden winter. Deze recepten kan men zelve varieeren naar gelang van de be schikbare ingrediënten. Nu de huisvrouw moet zorgen het benoodigde eiwit ook aan andere bronnen te ontleenen dan de ge bruikelijke (vleesch, visch, eieren en kaas, welke immers niet onbeperkt ter beschik king staan) kan zij met succes gebruik ma ken van kwark of hangop, welke zich zeer goed leenen voor combinatie met gecon serveerde of versche vruchten of met jam. Een tweetal eenvoudige recepten mogen dit verduidelijken: Kwark met sappige vruchten (4 per sonen). 250 gr. kwark, 1/4 liter melk, 250 gr. (1/2 pond) vruchten, b.v. aardbeien, fram bozen, boschbessen of bramen, ongeveer 30 gr. (2 afgestreken eetlepels) suiker. Klop de kwark doorelkaar met de melk, die er scheutje voor scheutje wordt bijge voegd. Roer er de gewasschen en goed droog uitgelekte vruchten door, tegelijk met de suiker. Dien het gerecht dade lijk op. Kwark met jam. 250 gr. kwark, 1/2 liter melk, 4 afge streken eetlepels van de een of andere jam. Klop met een garde geleidelijk de melk door de kwark, en roer het dan ge lijkmatig door de zoo nocdig verdunde kwark. Presenteer er beschuitjes bij. VOETGANGERS, bij *t oversteken naar links en dan naar reebts gekeken. Vereeniging voor Veilig Verkeer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1941 | | pagina 11