STADSNIEUWS KLEINE ANNIE \RA1^EhD£ 5^4 c, 'De Liturgie der Kerk] Voor de Kinderen ZATERDAG 27 APRIL 1940 tJE LE'CSCHE COURANT Ri.'ro p*n. 15 Bioscopen Lido HOLLYWOOD CAVALCADE Het gaat met ons, journalisten, ook wel eens als met de menschen van Hollywood. Wij schrijven dag in dag uit over anderen, maar op jen goeden dag is er eens gelegen heid over onszelf te schrijven, over ons werk en over de ontwikkeling van ons be drijf. Wij gelooven, in alle bescheidenheid, dat zulke auto-biografieën niet oninteres sant zijn. Hollywood is op hetzelfde idee gekomen en heeft thans een film in kle.u- ren gewijd aan de ontwikkeling van deze filmstad. Neen, het is geen documentaire film, maar een gewoon verhaal van twee menschen, die elkander vonden, verloren en hervonden. Maar in den loop van dat levensverhaal weerspiegelt zich de ontwik keling van Hollywood. Dat kan gemakke lijk, want de film, die thans zoo'n groote plaats inneemt in het leven van den moder nen mensch, is nog slechts een jongeling van 'n 30 jaar ongeveer. Als Michaël Linnett Connors (Don Ame- che) de onbeken Ie actrice Molly Adair (Ali ce Faye) overhaalt om New-York te verla ten en naar Hollywood te verhuizen, toen nog een film-dorp, gevoelt de later bekend geworden filmêter er aanvankelijk niets voor, omdat zij, evenals alle andere toonee- listen een hartgrondige minachting koestert tegenover dit „kermisgedoe", Het honora rium lokt echter en zij gaat naar Californië. Daar zien wij het filmleven met zijn toen malige mogelijkheden, wij zien de oude, nu welhaast weer vergeten, lievelingen van het publiek, weer optreden 'op de stomme film. Buster Keaton is weer herleefd; hij gooit weer met taarten. Er gebeuren weer de dolle en dwaze dingen, welke het eerste stadium van de cinematografie kenmerk ten; Rin-tin-tin is er weer en Al Jolson, Fat ty Arbuckle en nog vele anderen. Kent u ze nog? Het is buitengewoon vermakelijk, die oude naieve filmwereld weer te zien en te bedenken, hoe kort dat alles achter ons ligt. Tenslotte komt het wonder van de spreken de film, welke door de leidende regisseurs als een kinderachtig spelletje werd veroor-v deeld, maar desniettemin haar sensationeele veioveringstocht over de wereld maakte. En van de laatste ontwikkelingsphase is de film zelf een document, ofschoon zij dat niet met zooveel woorden zegt; zij is nl. een kleurenfilm. De kleurenfilm heeft sinds haar uitvin ding wel niet zoo'n bliksemsnelle ontwik keling meegemaakt als de geluidsfilm, want nog altijd zijn er slechts enkele gekleurde films tegenover duizenden zwart-witte, maar er zal eens een tijd komen, dat men niet anders meer kent, zooals ook de ge kleurde teekenfilm het pleit volledig heeft gewonnen. En wat dan? De stereo-film! Maar dat is nog toekomstmuziek! Wie op aangename wijze een inzicht wil krijgen in de haast ongelooflijke evolutie van de Hol- lywoodsche filmindustrie, ga eens in Lido kijken naar „Hollywood Cavalcade". Vóór de pauze draait een Fransche film „De straatzanger-millionair", welke geba seerd is op het thema, dat een million air en een straatzanger op elkaar lijken als twee droppels water en de verwisseling moge lijk wordt gemaakt doordat de millionair plotseling verdwijnt, terwijl de straatzanger bij een razzia wordt opgepikt in een vuilnis vat. De avonturen van den daarna met alle geweld tot millionair gebombardeerden straatzanger zijn onbeschrijfelijk! Het is een aardige film, met een tikje spanning en veel ïum or. Trianon WALT DJSNEÏ's SPROOKJESPARADE. De man met de hooischuur-deur, de man met de béte mond en de béte glimlach, de leelijkste man, en desondanks bij velen geliefd, is deze week in Trianon te zien. Joe Brown is de rijke, maar stomme re porter in de grappige film „Mijn prinses wordt geschaakt". Joe, de duvelstoejager van de redactie, krijgt louter en alleen omdat hij de mosterd bij het broodje met pekelvleesch vergeten is, dat hij voor den directeur moest halen, toch een groot stuk werk onder handen. Hij moet achter een aartshertog en zijn doch ter aan, die overal waar hij komt bom- en andere aanslagen verwekt. Dat geeft kopy om van te smullen, maar schlemielige Joe laat zich al de lekkere hapjes door een slimmen collega voor zijn vervaarlijk mondwerk wegnemen. Het nieuws vloeit bij stroomen op den armen stumper toe, doch hij ziet het niet en als hij het ziet, dan staat het al met druipend vette kop pen in het concurreerende blad.... De strijd als we dit spel tusschèn kat en muis ten minste zoo noemen mogen levert ontelbare koddige avonturen op, die Joe als komiek op zijn best laten zien. Als tegemoetkoming aan zijn duizen den bewonderaars, die hem natuurlijk niet tot 't bittere einde als de jammerlijke mis lukking zouden willen zien, levert Joe in de laatste honderd meter toch nog een pracht van een stuntbericht en dat maakt veel, zoo niet alles, goed. Voor de pauze draait behalve een vroo- lijke eenacter en een Zigeuner-zang-filmp- je, een nieuwe teekenfilm-cyclus van een uur van Walt Disney, getiteld „Sprookjes parade." Het zijn: „Het dappere snijdertje", „Do nald speelt golf", „Een handig biggetje", „Het jonge leelijke eendje", „De goede Fer dinand, die zooveel van bloemetjes houdt" en „Ontwaken op de boerderij". Deze zes teekenfilms zijn in deze „Parade" verbon den door een Hollandsche tekst, waarbij een verteller (Eduard Verkade) aan een groepje kinderen de zes verhalen vertelt. Natuurlijk kinderen zullen deze ver haaltjes in kleur en beweging leuk vinden, maar eigenlijk zullen alleen de groote men schen deze geniale en geestige kunst naar waarde kunnen genieten. Er is maar een bezwaar, dat echter alleen door de toe schouwers en niet door de bioscoop-direc ties wordt gevoeld: men zou deze zes ver haaltjes niet één keer maar herhaaldelijk willen zien, om de rake karakteriseering, de tafereeltjes van paradijselijke poëzie en de vele guitige streken geheel in zich te kunnen opnemen. Deze teekenfilmpjes zijn hooge kunst en, wat zoo prettig is, hooge kunst, die gemakkelijk en zonder gewich tige beschouwingen te smaken is. Casino VALSCH GELD. Deze superieure film vol actie en span ning is tegelijk ook romantisch en ko misch, hetwelk op bijzonder goede wijze door Ralph Graves en Evelyn Brent wordt weergegeven. Het zal niet dagelijks voor komen, dat een der bekendste detectives wordt geschaakt en nog wel door zijn eigen collega's als hij juist een plezierreisje zal gaan maken. Dit sensationeele voorval heeft plaats in een nachttrein, waarin een slapende rei ziger zich bevindt. Tijdens een oponthoud aan een klein station nadert een snelle auto Drie mannen springen er uit m vra gen iets aan een neger-conducteur. Vervol gens sluipen zij behoedzaam den trein in, openen de slaapcoupé enoverweldi gen den niets kwaads vermoedenden sla per. Zij boeien hem en via een raam wordt hij uit den trein en in de wachtende auto gewerkt. Pijlsnel rijdt de auto dcor den donkeren nacht en stopt.... voor het po litiebureau. In de recherche-kamer kómt de ontknooping van dezen overal. De sla pende reiziger was Paley, de bekende de tective en de ontvoerders blijken collega's te zijn. Paley, op weg met vacantie, moest door deze politiemannen op order van den chef, werden opgevangen, omdat men een bende valsche munters op het spoor is. Al leen Paley kan deze zaak opknappen en daarom werd hij gekidnapt. Na dit spannend-humoristisch begin raakt Paley al dadelijk verward in een op windend avontuur, waarbij revolvers, knokpartijen en mooie vrouwen de hoofd rol spelen. Natuurlijk maakt Paley (Ralph Graves) de bende onschadelijk, maar op zijn beurt wordt hij door een mooie, avon tuurlijke en natuurlijk ook schatrijke jon gedame (Evelyn Brent) „onschadelijk" ge maakt. Gelukkig is het, dat in de vele schietpartijen, waarbij Paley betrokken is, de kogels grootendeels zeer genadig zijn en steeds langs hem heen willen fluiten of hem slechts even raken. Als het anders was geweest had de regisseur van „Valsch Geld" helaas niet voor een happy end kun nen zorgen. Voor de pauze valt er te genieten van de spannende en amusante film „Vrijbuiters van het Westen", waarbij wij naast de mooie natuuropnamen kunnen bewonderen de bijna ongelooflijke paardendresseur, de durf van het trio Max Terhume, Bcb Li vingston en Ray Corrigan in hun strijd te gen de paardendieven in het verre Wes ten. Casino geeft deze week een program ma vol spannig, actie en humor. 0 WAl BSh/ 'n vuurtje stoken! Want oen kamp zonder vuur is als 'n schip zon der stuurl Moor veegt eerst dennenoolden en dorre blaören wegi denkt om 't brandgevaar, WEEST ZUINIG op ons boschbezit/ LüXOr. „ERGENS IN NEDERLAND" BLIJFT NOG. Het verwonderde geenszins, dat de nieuwste Nederlandsche succesfilm „Ergens in Nederland" nog een week in het Luxor Theater op het programma blijft. Deze film is wij herhalen het een bezoek zeker waard en dus heeft men deze week nog gelegenheid! Als voorfilm gaat deze week de lucht vaart-sensatie-spanningfilm „De verdwe nen Pilcot" met Jack Holt, Jecqueline Wellsen en James Burke. Deze film brengt de geschiedenis van een piloot, die op on verantwoordelijke wijze zijn maatschappij slechte diensten bewijst door steeds on verantwoordelijke stunts te ondernemen en bij een daarvan in een oerwoud moet lan den, waar hij totaal afgesloten is van de wereld. Als de expeditie hem na veel we derwaardigheden bereikt heeft, blijkt alle mceite niet aan hem besteed te zijn. Ter wijl zijn jonge vrouw in groote ongerust heid zijn terugkomst verbeidde, heeft hij een inlandsch meisje veroverd, maar veel pleizier beleeft hij daar niet van, omdat hij bij zijn vertrek door een wraakgieri- gen inlander wordt vermoord. RoX TARZAN'S VERBANNING. Tarzan is weer terug. Zijn roep klinkt weer door de oerwouden, zoo vol van exotische bekoring, zco vol van grandoze avonturen. Tarzan (Johnny Weissmuller) met zijn kameraad (Maureen O'Sullivan) brengen nieuwe sensatie, Johnny Shef field (Tarzan Jr.), Jan Hunter, Henry Stephenson en vele anderen weten in de ze film de stoutste fantasiëi van den schrij: ver tot leven te brengen. Johnny Shef field blijkt ondanks zijn jeugdige leeftijd een uitstekend opvolger van zijn filmvader te zijn. Er zit pit in deze film, die de stout ste fantasieën tot werkelijkheid brengt op 'n wijze, welke verrassing op verrassing brengt. Tarzan Jr. is hier de zoon van een echt paar, dat bij een vliegongeluk in de Ame- rikaansche jungle is omgekomen. De ouders worden gedood, maar de jongen wordt gevonden door Cheeta, den trouwen chimpansee van Tarzan. Als de jongen vijf jaar oud is, trekt een expeditie op weg om te zoeken naar overlevenden van het ongeluk, zulks in verband met een erfe niskwestie. In de safari trokken mee Sir Thomas Lancing, de broeders van den Graaf, die oprecht hoopt zijn neef te vin den, en Austin Lancing met zijn vrouw, die alleen maar hopen, dat allen dood zul len zijn, opdat zij Grestoke's fortuin zul len erven. In hun gezelschap bevindt zich Sande, de gids, die in het complot van Austin en zijn vrouw is. Maar Tarzan en zijn maat zijn van Boy gaan houden. Op zijn baby olifant en spelende met de wil de beesten van den jungle, is Boy Tarzan het evenbeeld van zijn vader. Als de safari Jane in de wildernis ontdekt, ontkent zij, dat er overlevenden van het vliegtuig zijn en Tarzan snelt zijn maat te hulp, slaat Lancing en Sande bewusteloos, ofschoon Jane verder onheil voorkomt. Natuurlijk zijn thans Austin Lancing en zijn vrouw bereid te gelooven, dat er geen overleven den zijn. Maar Sir Thomas heeft de ster ke gelijkenis tusschen Boy en zijn neef ontdekt. Thans achten de Austin Lancing's het beter, Sir Thomas bij te staan, aange zien anders voortdurende argwaan zal blij ven bestaan en zij als voogden over Boy tenminste controle op het fortuin zullen hebben. Maar Tarzan vermoedt dit plan, sluipt hun kamp binnen met Cheeta, steelt hun geweren en smijt die in een diepe grot, waardoor het water bruischt van daarboven gelegen watervallen. Het gelukt Jane, die zelfs de liefde van Tarzan wil opofferen, Tarzan als gevangene te krijgen Daarna kan zij de blanken in veiligheid brengen, maar nu weifelt Sir Thomas en hij onthult het vrouwtje, dat de Lancing's kwade bedoelingen hebben met het geld. Jane wil met Tarzan spreken, doch Sir Thomas offert zich op en zal zelf probee- ren terug te keeren. Als hij dit doet, zendt Austin Lancing hem een schot achterna, dat den nobelen man doodt. Austin Lancing dwingt thans Jane en Boy om hem te volgen. Spoedig zijn zij opnieuw in moeilijkhe den en Tarzan, gewaarschuwd door den jongen komt nog juist op tijd om Jane te redden uit de handen van de krijgszuch tige Zambeles. Veilig' keeren zij tenslotte gedrieën naar hun aardsch paradijs terug. Voor de pauze wordt vertoond „De gou den "kooi", een filmwerk met als achter grond den vorigen oorlog. Een programma dus vol afwisseling, dat wij van harte kunnen aanbevelen. 'sHEEREN HEMELVAART. ZONDAG 28 April. Vijfde Zondag na Paschen. Mis: Vocem. Gloria. 2e gebed v. d. H. Paulus v. h. Kruis, Belijder; 3e v. d. H. Vitalis, Martelaar; 4die voor de vrede. Credo. Prefatie van Paschen (invullen: vooral in dezie tijd). Kleur: Wit. De o verwinning van Christus op de dood bij Zijn Verrijzenis heeft ons verlossing gebracht. Het moet verkondigd tot aan de grenzen van de aarde (Introitus). Aan ons de pliohit om als verlosten te leven. Daar om niet alleen geluisterd naar de Leer van Christus, ter prediking waarvan Hij van dan Vader was uitgegaan, maar ook leven volgans die Leer. (Episrtel). Laten wij im naam van Christus aan God, van Wien alle goed voortkomt, vragen datgene, wat wij vau Christus hebben geleerd, ook in be oefening te brengen. (Evangelie en Ge bed). MAANDAG, DINSDAG en WOENSDAG zijn de drie Kruisdagen, In de taal van de Kerk „Biddagen" genoemd. Zij zijn ont staan in de 5e ee>uw. Wegens de plagen, waarmee het bisdom Vienne in Frankrijk in het jaar 469 geslagen werd, beloofde de toenmalige bissohop, de heilige Mamertus, met geeslelijikien en ^eloovigen jaarlijks een processie te houden op de drie onmidde- lijik aan het feest van 's Heeren Hemelvaart voorafgaande dagen. De overige Fransobe bisschoppen volgden het voorbeeld van Mamertus en in de 8e eeuw voerde Paus Leo III dezie processie in voor geheel de Kerk. Onder die processie wordt de Litanie van alle Heiligen gezongen. Het doel is: Gods z>egen afbidden over de vruchten der aarde. (Vgl. Epistel: zegen; Evangelie: voedsel). MAANDAG 29 April. Mis v. d. eerste Biddag: Exaudivit (Zie achter de vijfde Zondag na Pasohen). Geen Gloria. 2e ge bed v. d. H. Petrus van Verona, Martelaar; 3e voor de vrede. Geen Credo. Prefatie van Paschen Kleur Paars. Of: De Mis v. d. H. Petrus van Verona, Martelaar: Protexisti. Gloria. 2e gebed uit de Mis: Exaudivit; 3e voor de vrede. Geen Credo. Prefatie van Paschen. Laatste Evan gelie uit de Mis Exaudivit. Kleur: Rood. In het begin van de 13e eeuw werd de heilige Petrus geboren uit niet-kathoiiake ouders. De leermeester, aan wien zijn vader hem om zijn wetenschappelijke vorming toevertrouwde, was een ijverig katholiek. Aan hem dankt de heilige zijn geloof. Op 15 jarige leeftijd ontving Petrus uit de han den van den H. Dominicus zelf het Or dekleed van de Dominicanen. Priester ge worden, trad hij met buitengewone ijver op tegen de dwaling. Zeer veel dwaalleer- aars wist hij weer te brengen op de rechte weg. De hardnekkigen waren natuurlijk zijn grootste vijanden. Zij dreigden zijn le ven Op weg naar Como naar Milaan werd Petrus door een paar gehuurde moorde naars overvallen en met wreedheid ver moord. Eerst brachten zij ham een paar houwen toe aan het hoofd. En toen de hei lige zich oprichtte en de geloofsbelijdenis bad, staken zij een dolk in zijn zijde. Al dus stierf de heilige Petrus van Verona een roemvolle marteldood voor het geloof. DINSDAG 30 April. Mis v. d. H. Catba- rina van Siëna, Maagd: Dilexisti. Gloria. 2s gebed uit de Mis: Exaudivit; 3e voor de i vrede. Geen Credo, Prefatie van Paschen. Kleur: Wit. Als Dominicanes leidde dé heilige Ca- tharina een wonderbaar leven van verstor venheid. Zij is één van de weinig met de heilige wondeteekenen bevoorrechten. WOENSDAG 1 Mei. Feestdag van de H.H. Philippus en Jacobus, Apostelen. Mos: Clamaverunt. Gloria. 2e gebed v. d. Vigi lie voor Hemelvaart; Je uit de Mis: Exau divit. 4e voor de vrede. Credo. Prefatie v. d. Apostelen. Laatste Evangelie v. d. Vigi lie voor Hemelvaart. Kleur: Rood. DONDERDAG 2 Mei. Feestdag van O. H. Hemelvaart. Geboden te vieren als Zondag. Mis; Viri Galilei. Gloria. Credo. Prefatie en het gebed „Comrwunicamtes" van Hemelvaart. Kleur: Wit. Wij gelooven, dat Christus ten hemel is opgeklommen. Geve God, dat wij, die nog in het lichaam op aarde verblijven, met onze geest mogen vertroeven iin de hemel. (Gebed). N.B. Na het Evangelie v. d. Hoogmis wordt de Paasohkaars gedoofd, om zinne beeldig voor te stellen, dat Christus ten hemel is opgevaren. (Evangelie). VRIJDAG 3 Mei. Mis van II. Kruisvin ding: Nos autem. Gloria. 2e gebed v. h. octaaf van Hemelvaart; 3e (alleen in stille H.H. Missen) v. d. H.H. Alexander en Ge zellen, Martelaren; 4e (3e) voor de vrede. Credo. Prefatie v. h. H. Kruis. Het gebed „Communicantes" van Hemelvaart. Kleur: Rood. N.B. Als Votiefmis v. h. Hart, wegens eerste Vrijdag, wordt de H. Mis van Kruis vinding genomen. In een droom daartoe aangespoord ging de heilige Helana, moeder van keizier Con- stanstijn, naar Jeruzalem om het heilig Kruis te zoeken. Drie kruisen werden ge vonden. Welk was nu het kruis van Chris tus? Een wonder nam de twijfel weg. Want een doodzieke vrouw werden één voor één de drie kruisen opgelegd. Alleen het derde kruis bracht genezing. Dezie ge beurtenis herdenkt de H. Kerk vandaag. Uit eerbied voor het heilig Kruis heeft keizer Constantijn de kruisdood afgeschaft. ZATERDAG 4 Mei. Gedenkdag van de wijding van de Kathedrale kerk te Haar lem. Mis: Terribilis. (Zie het Gemeenschap pelijke van Kerkwijding). Gloria. 2e ge bed (alleen in stille H.H. Missen) v. di H. Monica, Weduwe; 3e v. h. octaaf van He melvaart. Credo. Prefatie en het gebed „Communicantes" van Hemelvaart. Kleur: Wit. IN DE KERKEN VAN DE E.E.P.P. FRANCISCANEN. Alles als in bovenstaande kalender v. h. Bisdom, behalve: ZONDAG. 2e gebed v. d. Z. Lucbesius, Belijdier; 3e v. d. H. Paulus v. h. Kruis; 4e v. d. H. Vitalis; 4e voor de vrede. DINSDAG. Mis v. d. H. Joseph Benedic ts van Cottolengo, Belijder: Justus. 2e ge bed v. d. H. Catharina van Siëna; 3e uit de Mis: Exaudivit; 4e voor de vrede. Amsterdam. ALB. M. KOK, pr. WIE ZIJN JARIG? Van 27 April tot en met 3 Mei. Op 27 April: Citty Geene, Vondelweg 20. Piet v. d. Klauw B 266, Hoogmade. Sjaan v. d. Meer B 177a, Woubrugge. Joop Vendrig, Groenoordstraat 27. Piet van Hout, Smidssteeg 50. Truusje Hoogeveen, Langegr. 111. Kees v. d. Berg, Woonschip, Voorhout. Op 28 April: Annie Kaptein, Julianawég 51, Noordw. Z. Jansje Mink, Huygenstraat. Nelly Lagerberg, Alexanderstraat. Hary Graunenan, Meerl. 45, Stompwijk. Cornelis v. Wellen, Koudekerk 47, Hooge- waard. Henk Duindam, Heerenstraat 17. Cor Pieck, Stationsweg 23. Apolonia Veldhoven, Rijndijkstr. 78. Jootje Mourits, 's Grav.weg 27, Voorhout. Willy v. d. Voort, v. Heemstrastraat 21 te Sassenheim. Op 29 April: Johnny de Keuning, Utr. Jaagp. 29. Jan Dévilé, Leliestraat 116a. Jo v. d. Bosch, Meerl. 5, Stompwijk. Nellie Ami, Zuidsingel la. Jopie Karreman, Bijdorpsstr. 50, V'schoten. Bep. de Jong, Reeuwijk, Kerw. D 5. Annie Frissen, Melchior Treublaan 1. Beppie Nieuwenhuizen, Waardstr, 29. Nelly Vrijburg E 73, Oud-Ade. Cor Mens, Voorstr. 46, Voorschoten, Walter Goddijn, Witte Singel 102, Bep Over de Vest, Z.-B. C 76, Z'woude. Op 30 April: Martha v. Rijn, Drechtdijk 29, Kwakel. Ellie van Thiel, H. Rijndijk 165, Z'woude. Jantje Hoogervorst, Munnikenstraat 52. Op 1 Mei: Siem van Ruiten, Haven 288, R'veen. Leo Borst, Hoofdstr. 1, Voorhout. Sjaan v. d. Lans, Julianastraat 172 Lisse. Beppie Roozen, Oóslh. 47, Sassenheim. Co v. d. Meer, B 96 R'veen. Annie Verhoogt, Sofiastraat 47. R»ca Paardenkooper, N.B. E 142 Z'woude. Annie v. Amsterdam, Stationsw. B 45 Roe- lofarendsveen. Jaantje Hoogeveen, Langegracht Hl- Petrus Bik, Seringenstraat 4. Johan Herreur, Nellie Sloos, L. St. Agn.str. 7. Op 2 Mei: Frans Bekkers, Pelikaanstraat 17. Annie Westgeest, Valkenb. la, V'schoten. Leo van Bennekom, Rijnd. 364, H'woude. Adriaan Barnhorn, Leidschew. 230, Was senaar. Jan Dusseldorp, Hoogmade B 294. Op 3 Mei: Marietje v. Mil, H. Rijndijk 163, Z'woude. Dirk Onderwater, Z. B. C 35, Z'woude. Ik feliciteer de jarigen. Wie zijn of haar naam in deze lijst wil opgenomen zien, schrijve me minstens 14 dagen vóór den verjaardag. Zoo ook wie verandert van plaats, straat of huisnum mer. of wie in de lijst een fout ontdekt. Wie, na het verlaten der school, van de lijst wenscht afgevoerd te worden, geve dit ook minstens 14 dagen vóór zijn (haar) verjaardag op, met vermelding van den dotum. Ik kan niet telkens de lange lijsten nazien, als ik geen opgave krijg van dien datum. Denkt hieraan! Tevens wil ik nog even zeggen, dat deze 'Jrt bpstemd is voor de schoolgaande jeugd. Ik schrijf dit, omdat ik telkens van moeders namen krijg opgegeven van kin deren, die nog niet schoolgaan. Oom Wim,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1940 | | pagina 15