Laatste bertctiten
Burgerlijke Stand
Marktberichten
Schapenverkoop
ZATERDAG 9 MAART 1940
DE LEJDSCHE COURANT
EERSTF BLAH - PAO. 3
DE SCHULD TEN DEELE AFGELOST!
De vorige week deden wij een beroep
op de leden van „Dr. Schaepman" en al
len, die aan de propaganda-actie voor ,,De
Nieuwe Gemeenschap" hun medewerking
wilden verleenen.
Voor de leden van „Dr. Schaepman" was
het meer een herinneren aan een gegeven
belofte. Welnu, het waren maar weinig
plichtsgetrouwen, die hun woord gestand
deden. Over deze geringe belangstelling
kan het bestuur nu juist niet enthousiast
zijn. Men heeft ons hiermede voor groote
moeilijkheden geplaatst.
Het wil ons echter voorkomen, dat ve
len van onze vaste medewerkers onze op
roep niet hebben gelezen. Daarom hebben
wij besloten Maandag 11 Maart des avonds
om half negen een nieuwe bijeenkomst te
houden en wel in Huize Maria, Pieterskerk-
koorsteeg 15.
Mogen velen deze herhaalde oproep le-
jea fa verstaanl
Bestuur A.gè*v. R.-K. Propaganda-
club „Dr. Schaepman".
ONZE ROMANKUNST IN DE LAATSTE
VIJFTIG JAAR.
Lezing van Albert Helman.
Op uitnoodiging van de fa. Burgersdijk
en Niermans sprak gisteravond ir. de bo
venzaal van de sociëteit „Amicita", ter
gelegenheid van de Boekenweek, de auteur
Albert Helman uit Amsterdam over het
onderwerp: „Onze nationale romankunst
in de laatste vijftig jaar in verband met
doel en streven van de Salamanderreeks-
uitgave".
Spr. ving aan met er op te wijzen dat op
't oogenlblik eigenlijk niet meer te defi-
mieeren is wat een roman eigenijlk is. Het
verschil tusschen een groote novelle en
een roman is moeilijk meer aan te geven.
Men zou kunnen zeggen dat een roman
een groot en ingewikkeld verhaal is, waar
in een conflict voorkomt, dat op de een of
andere manier wordt opgelost. Alleen
dient men daarbij niet uit het oog te ver
liezen, dat deze oplossing geen ethische
behoeft te zijn. De oude romankunst zorg
de voor een oplossing in ethischen zirn De
nieuwe romankunst wil liever eerlijk ob-
eerveeren en eerlijk de dingen- zeggen.
Deze strooming wordt aangeduid als het
naturalisme, en is op de tachtigers van
grooten invloed geweest.
De Nederlandsehe literatuur verkeert
ongetwijfeld in de laatste vijftig jaar in
een relatieve bloeiperiode. De invloed van
het naturalisme was tweeledig en betrof
zoowel de houding van den schrijver ten
opzichte van zijn stof als de kunstvolle
verwoording en deze beide dingen zijn
6teeds met elkaar in wrijving geweest. Wij
accepteeren de woordkunst van de tachti
gers thans eigenlijk als een „noodzakelijke
onnatuurlijkheid". De romankunst is bij
ons uit de dichters geboren en dit heeft
het woordkunstige ervan geaccentueerd.
Vertegenwoordigers van de naturalistische
strooming kunnen geroemd worden Rob
bers, de Meester, van Looy, Frans Coenen.
Er was ook een streven dat een reactie
vormde en waarin weer werd teruggegre
pen naar de romantiek (Van Schendel,
Adr. van Oort, v. Moerkerken, Arie Prins).
Tusschen beide in vindt men Querido, Mar
cellus Emants, v. Suchtelen, Heyermans.
Spr. ging daarna na de reactie die ont
stond op het overwoekeren van de woord
kunst en de invloed die de oorlogstoe
stand met zijn problematiek op de rman-
kunst heeft gehad. Aan sommige vrouwe
lijke auteurs is deze problematiek intus-
schen goeddeels voorbij gegaan (Scbarten-
Antink, Top Naeff, Augusta de Witt). Veel
meer heeft b.v. Carry van Bruggen er
onder geleden.
Na de pauze besprak spr. de na-oorlog-
sche creatie, die voor velen nog problema
tisch is. Men duldt eigenlijk niet, dat de
schrijvers meezoeken. Zij moeten eigenlijk
de oplossing in hun bezit hebben. Maar
het zoeken en het onzekere komt juist in
't bijzonder uit bij de schrijvers. De roman
kunst van de jongeren is veel internationa-
ler en ingewikkelder, als gevolg van een
veel breedere oriëntatie, die werd moge
lijk gemaakt door gemakkelijker reizen en
grootere cultuur-uitwisseling. Door 't veel
grooter aantal facetten, dat de moderne
romankunst vertoont geeft zij ook meer
aanstoot aan menschen, die gefixeerde
ideeën in een bepaalde richting hebben,
maar in ieder geval bezitten wij een lite
ratuur die zeer veelzijdige is en zoodoende
een oriëntatie op het leven vergemakke
lijkt en verdiept. En ondanks de invloeden
die de schrijvers uit het buitenland heb
ben ondergaan zijn zij toch wel Hollandsch
gebleven. Men moet niet vergeten, dat wij
als Hollanders slechts theoretisch hebben
deelgenomen aan de „Umwertung aller
Werte". Spr. zette darana uiteen, dat wij
in de huidige romankunst voornamelijk
twee stroomingen onderscheiden, n.L die
welke alleen het tijdsbeeld schildert en
die, welke een weergave is van het eeuwig-
heidsbestaan van den mensch. Dit zijn na
tuurlijk de uitersten en daar tusschen
vindt men weer allerlei nuances en verwe
vingen. Spr. gaf daarna een korte ken
schetsing van een groot aantal der meest
bekende schrijvers van onzen tijd en wees
op het mooie cultuurwetk, dat de Sala
manderreeks doet door het geven van her
drukken van de oudere en nieuwere
auteurs. Spr. wekte tenslotte de aanwezi
gen op om toegewijde lezers te worden van
het Nederlandsehe boek.
Een hartelijk applaus huldigde den be
kenden schrijver voor zijn interessante
causerie. Namens de Fa. Burgersdijk en
Niermans sprak de heer Dee een woord
van dank.
Bioscopen
Lidt
HARTEN KONINGIN
De hoofdfilm van deze week in het Lido-
theater brengt de op het oogenblik meest
gevierde actrice van Engeland Gracie Fields
in „Queen of Hearts".
Deze film is een groote revue-, variété-
en operettefilm, waarin Gracie Fields ver
schillende malen gelegenheid krijgt haar
groote gave als zangeres te laten hooren.
De film, welke Harten Koningin genaamd
werd, speelt zich af in en om een theater,
waar zij, als arm naaistertje, graag car
rière wil maken. Natuurlijk wordt zij niet
in de heilige hallen toegelaten, en even na
tuurlijk slipt zij er toch binnen. Omdat zij
aangezien wordt voor een schatrijke fa
brikantsvrouw, van wie men een groote toe
lage verwacht, krijgt zij gelegenheid haar
talent te toonen. Maar voordat het inderdaad
erkend wordt, duikt eerst nog de echte, he
vig verontwaardigde kunstbeschermster op,
politie komt er aan te pas om de „bedrieg
ster" te pakken, achtervolging door coulis
sen en over het tooneel, waar pompeuze
voorstellingen dreigen te worden verstoord,
dienen als verbindsmiddel tusschen Gra
de's zang- en dans-nummer. Natuurlijk
bereikt zij haar doel: een goed engagement
en een knappen acteur, die de traditioneele
slotzoen levert.
De film munt voort uit door fraaie décors
èn montage van dt operette-scènes.
Voor de pauze zien we Lyn Hading in
een buitengewone vertolking van den va
derrol in de film: „Mag een vader".
Deze film laat ons zien hoe een schatrijk
geworden vader zijn in weelde opgevoeden
zoon, een vervelend en ongezeggelijk jong-
mensch, die aan werken een broertje dood
heeft en slechts erop uit is om een lui le
ventje te leiden allerminst in bedwang
kan houden. Na tal van goedmoedige,
maar vergeefsche pogingen hem uit het
Londensche nachtleven weg te halen, geeft
de vader zoonlief maar eens een flinke af
ranseling met de zweep en alleen deze
vorm van opvoedkunde blijkt hier resultaat
te hebben. Erg overtuigend ls de film op
dit punt niet, maar het realistische spel
vergoedt veel en de verschillende onwaar
schijnlijkheden nemen we dan maar op den
koop toe.
Rex
GRAVIN ALEXANDRA
Mariene Dietrich speelt de hoofdrol in
„Gravin Alexandra", een film van Jacques
Feyder, welke door Mariene Dietrich en
haar partner Robert Donat tot een goed
einde gedragen wordt. Want dit is de groo
te verdienste 'van deze film, welke een
vrij zwak scenario heeft, dat de glans niet
alleen van Marleentje moet komen. Inte
gendeel, Robert Donat speelt hier een
voorname rol de rol van een Engelschen
dagbladcorrespondent, wien het verblyf in
Rusland ontzegd wordt. Hij sluit zich dan
aan by den Engelschen spionnagedienst,
doch van het spionnagewerk zien we niet
veel meer, dan dat hij wegens zijn beroep
verbannen wordt naar Siberië.
Het is 1917. De roode elementen winnen
steeds meer terrein, de revolutie breekt los
en als 't Tsarenrijk gevallen is, worden de
bannelingen teruggeroepen. Een van Ro-
naldes' medegevangenen is een van de kop
stukken van de revolutionaire beweging,
die hem bevordert tot volkscommissaris.
Intusschen wordt het kasteel van Gravin
Alexandra door het gepeupel verwoest en
de gravin gevangen genomen. Ronaldes
wordt aangewezen haar naar de rechtbank
te' brengen. Bij hun eerste ontmoeting
echter is zijn lot beslist, hij wordt verliefd
en benut zijn functie om haar te redden.
Dan begint de groote roman, een roman vol
gevaarlijke avonturen, waarvan de span
ning tot het einde blijft, 't Is ongeloof el ijk
wat dit tweetal heeft te doorstaan en te
ontberen. Hun spel is echt menschelijk en
van geweldige gevoeligheid en eenvoud.
Voor de jauze draait het mysterieus
filmwerk „Verdachte sta op!!" met Dolores
del Rio en Douglas Fairbanks Jr. in de
hoofdrollen.
Het geheele programma biedt een echt
gezelligen en romantischen avond.
Casino
VOOR DE LAATSTE MAAL?
Onherroepelijk voor de laatste zeven da
gen, aldus werd ,,'t.Zit in de lucht" voor
de elfde week aangekondigd. Wie Georg
Formby dus nog wil zien in een zijner
meest gezochte rollen, moet zich haasten,
want nog slechts zes avondvoorstellingen
is daartoe gelegenheid.
De tweede hoofdfilm van deze week is:
„Het Schip der Vervloeking", naar den ro
man van Robert Louis Stevenson. Een mas-
sa-regie-film onder leiding van Alfred Wer
ker met Warner Baxter en Freddie Bar-
tholomeus in de hoofdrollen. Meer dan 5000
medewerkenden in deze rolprent wyzen er
vcridoende op, dat men verzekerd kan zijn
van een spannende avonturenfilm.
Het verhaal speelt zich a* in het midden
vari de 18de eeuw, een bewogen tijd voor
Engeland, een bijzonder dramatische episo
de voor Schotland. De twee buurlanden wa
ren toen op voet van oorlog, zij worstelden
om de macht en dit kwam niet tot uiting
in den vorm van veldslagen, maar in dien
stillen genadeloozen strijd van list en boos
heid, verraad en samenzwering, bedrog en
omkooperij, valschhe'id, machtsmisbruik en
foltering.
De rebellie viert hoogtij en onder die
omstandigheden komt de Jeugdige knaap
David Balfour, wiens naam de zeer aanzien
lijke familie verraadt, waartoe hij behoort,
alleen op de wereld te staan. Wijl hij zijn
ouders heeft verloren, rest hem niets meer
dan een bloedverwant in afgelegen streken,
een oom, Ebenezer Balfour, een heele reia
voor zulk een onervaren knaap in deze ge
vaarlijke tijden!
Deze reis is het groote avontuur, dat deze
film vervult en wel, doordat David Bal
four den wild-romantischen rebel Alan
Breek ontmoet, met wiens lot van opge-
jaagden balling hij zich verbindt. Getweeën
weldra gedrieën want ook de schoone Jean
Donald voegt zich bij hen vluchten zij
voor de Engelschen. Op Alan Breck's hoofd
is een prijs van 500 pond sterling uitgeloofd.
Maar al te velen willen dit fortuin verdie
nen. En oom Ebenezer Balfour blijkt een
oude schurk te zijn, die zich van zijn plot
seling opgedoemdei. neef David wil ont
doen. Op verschillende laaghartige wijzen
poogt deze Ebenezer den jongen kwy't te
raken en tenslotte, met behulp van den
misdadigen kapitein Hoseason, komt de jon
ge David en komen ook Alan Breek en zyn
bruid aan boord van het Schip der Vervloe
king. De martelingen, die zij daar doorstaan,
zijn niet te beschrijven totdat ten laatste
het verzet losbreekt in Alan Breek en hij
zich en zyn medeslachtoffers weet te be-
vryden.
Helaas! Deze vrijheid is sleonts van kor
ten duur. De Engelschen grijpen Alan
Breek en aangezien er zulk een hoogei prijs
op zijn hoofd gesteld is, kan van pardon
geen sprake zijn, zal het schavot wachten
zonder kans op eenige genade.
Dit is evenwel geen mooi einde voor een
film, dus volgt een nieuwe periode van
spanning bij de oplossing van de vraag hoe
hij het leven er afbrengt en tot een geluk
kig einde komt.
Trianon.
TROPENNACHT IN SAIGON.
Halfbloeden zyn beklagenswaardige we
zens; zij behooren tot tweeërlei slag men-
schenras en worden zoowel door het eene
als het andere ras veracht.
„Het z(jn vliegende visschen", zegt de
missionaris in Saigon, „zij probeeren tel
kens boven hun element uit te komen,
doch vallen even zoovele malen weer
terug".
Het verhaal van de film „Tropennacht in
Saigon", welke de tragiek van deze half
bloeds in Indo-China zoo treffelijk uit
beeldt, is van den bekenden Hollywood-
schen scenario-schrijver Ben Hecht; het
speelt in Fransch Indo-China. Manon de
Vargnes is de dochter van ex Fransch
ambtenaar en een inlandsche. Der gewoon
te getrouw vertrok haar vader, nadat hij
voldoende verdiend had om verder rustig
te kunnen leven, naar zyn vaderland; hij
liet vrouw en dochter achter. De laatste,
een halfbloed dus, droomt van Frankrijk,
van Parijs Zij heeft iets van het Westen
in zich, zij zou het liefst als Frangaise be
schouwd willen worden, maar het gouver
nement geeft halfbloed-vrouwen geen pas.
Eerst probeert zij haar geluk bij den rijken
en invloedrijken Pierre Delaroc, vergeefs,
want hij wil haar in Saigon bij zich hou
den.
Dan landt op zekere dag een schip met
sightseeënde Amerikanen; zij ontmoet Bill
Carey, ze worden verliefd óp elkaar, trou
wen, maar als hij voor haar een pas tracht
te krijgen om haar mee te nemen naar New
York, blijken alle deuren gesloten: Dela
roc heeft daar wel voor gezorgd. Dan pro
beert Bill werk te vinden, wat hem na veel
zoeken lukt, op een rubberplantage van De
laroc. Manon tracht nog eenmaal de laat
ste te vermurwen, zij bezoekt hem in zijn
"huis, hij geeft de pas. Maar als Bill dat er
vaart, is hij razend van jalouzie. Hij wil
Delaroc gaan vermoorden, doch Manon is
hem voor. Vluchtend voor de politie slaat
zij de hand aan zichzelf. Zóó vindt Bill
haar. Ze nemen voor goed afscheid; de
korte liefdesepisode is ten einde.
Het is een zeer goed gespeelde film,
waaromheen de tragiek hangt van het le-
van in het Verre Oosten en de tropensfeer
sterk spreekt tot de fantasie.
De andere groote film, welke deze week
in Trianon draait, draagt een zeer beken
den naam: „De tante van Charley". Mod
kent de dolle geschiedenis van het tooneel,
waar de klucht jarenlang heeft stad gehou
den. De rijke tante van den student Char
ley zal op visite komen, maar is op het
laatste moment verhinderd. De student
heeft echter een tante noodig als chape
ronne voor een eveneens op visite ge
vraagd jong meisje en dus wordt een huis
knecht in vrouwenkleeren gestoken en tot
tante geproclameerd. Het aantal vergissin
gen is natuurlijk legio en wordt pas ont
knoopt, als de echte tante ten tooneele
verschijnt.
Men kan zich voorstellen wat een da
verende nonsens er in deze film voorkomt.
Lucien Baroux, de huisknecht-tante, heeft
het leeuwendeel van het lachsucces.
Een programma dus van afwisselende
lacht en ernst
Luxor.
STRATEN ZONDER EINDE
Met „Straten zonder einde" brengt de
directie van het Luxortheater één der be
langwekkendste sociale films, die de laat
ste jaren in de Vereenigde Staten werden
geproduceerd. Deze rolprqnt vertelt de
moeilijkheden van een jeugd, die nog nooit
de eerlijke kans heeft gekregen te toonen
tot nuttigen maatschappelijken arbeid be
reid en in staat te zijn. Het is het probleem
van de verwaarloosde jeugd, geboren in
gore achterbuurten en met het vooruit
zicht als „beroepsstempelaar" te moetili
verder „leven". Als nu nog een jongen uti
een dergelijk milieu éénmaal met den
strafrechter in aanraking komt, al is het
volkomen ten onrechte zooals in „Straten
zonder einde", dan is absoluut ieder pad
naar een eerlyk, arbeidzaam leven afge
sneden.
Joe Bell (John Garfield) voert deze vol
komen ongelijken strijd tegen een hem
overal vervolgende maatschappij. Als een
Knip dit uit en bid dit gebed
met de leden van uw gezin.
Het Katholiek Comité van Actie
„Voor God" schrijft ons:
Haat on* fridden
am. mede
O God, uit U is elk zuiver
verlangen, elk juist oordeel
en iedere goede daad. Geef
aan Uw dienaren die vrede,
welke de wereld niet geven
kan, opdat wij, in gehoor
zaamheid aan Uw wetten,
bevrijd mogen worden van
oorlogsgevaar en onder Uwe
bescherming rustige tijden
mogen beleven.
Door Christus onzen Heer.
Oratio Mlssa pro pace.
getergd dier heeft hij schijnbaar alle zach
tere gevoelens verloren, ja ten aanval ge
reed. Na een tweede onrechtvaardige ver
oordeeling komt Joe terecht in een werk-
kolonie, waar hij Mabel (Priscilla Lane),
de stiefdochter van een altijd dronken op
zichter Charley (Stanley Ridges) ontmoet.
In hun hunkering naar warmte worden
beide jonge menschen naar elkaar gedre
ven. Na een woordenwisseling met Joe
krijgt Charley een hartverlamming. Joe
heeft maar één angst: opnieuw veroordeeld
te worden. Hij vlucht met Mabel, daardoor
juist ernstige verdenking op zich ladend.
Het leven van beide jonge, zwervende
mannen wordt tot een hel: opgejaagd van
her naar der, nooit eens een eigen rustig
plekje. Mabel geeft tenslotte den strijd op
en meldt zich bij de politie, opdat de waar
heid kan blijken.
Als een afschuwelijk monster werpt zich
de justitie op haar prooi en poogt hem te
vermorzelen. Dan treedt de verdediger,
wien Mabel verteld heeft hoe zij hebben
geleefd, voor dezen opgejaagde in het krijt
en houdt zijn prachtige pleidooi, dat als
het ware een aanklacht wordt tegen de
maatschappij, die heele generaties laat
verkommeren, zonder er zich iets van aan
te trekken.
Deze film is sterk en fel realistisch en
ontbleedt op boeiende wijze een specifiek-
Amerikaansch vraagstuk.
De Tobis-film „Renate in het kwartet"
vertelt het verhaal van een beroemd
strijkkwartet, dat geheel uit heeren be
staat en dat zich genoodzaakt ziet een der
leden te vervangen en niemand anders
kan vinden dan een charmante vrouwe
lijke collega, die overigens voortreffelijk
mueiseert. Alle drie de mannelijke leden
van het nieuw gevormde kwartet raken
op Renate verliefd en daarmede beginnen
natuurlijk moeilijkheden van allerlei aard
die een bevredigende oplossing vinden op
de wijze van vechtende honden om 'n sma
kelijk been. De Joodsche figuur, die in dit
overigens wel aardige verhaal optreedt, is
kennelijk nog slechts een „restantje" van
een anti-Joodsche hetze, die door de Ne
derlandsehe filmkeuring zooveel mogelijk
weggeknipt werd, waarin zij echter niet ge
heel geslaagd is.
ZIE VERVOLG STADSNIEUWS PAG. 12.
Binnenland
DE „VECHT" ALS VERLOREN
BESCHOUWD
De directie van de firme Vinke en Co.
deelt ons mede, dat zij de gevonden wrak
stukken van het stoomschip „Vecht" heeft
herkend. Men moet dus aannemen, dat de
„Vecht" verloren is.
Van de twee vermiste reddingbooten van
het stoomschip heeft men niets meer ge
hoord. Er bestaat dus weinig hoop op red
ding van de bemanning, welke Uit 22 kop
pen bestond.
Buitenland
HET DUITSCHE LEGERBERICHT
BERLIJN, 9 Maart (A.N.P.) Het
opperbevel der weermacht deelt mede:
„Aan het Westelijk frpnt bedrijvigheid
van artillerie en verkenningsafdeelingen.
De luchtmacht heeft haar verkennings
actie tegen Engeland en bov epNoord- en
Oost-Frankrijk voortgezet. Een Duitsch
vliegtuig wordt vermist".
MOBILISATIE IN NOORD-RUSLAND
STOCKHOLM, 0 Maart (A.N.P.) De
correspondent van de „Stockholm Tidnin-
gen" te Tallin meldt, dat maarschalk
Worosjllof order heeft gegeven tot mobili
satie van de mannen tot 35 jaar in Noord-
Rusland. De dienstplichtigen zijn indivi
dueel opgeroepen.
Sproeten komen vroeg in
het voorjaar, koop tijdig een pot
Spl*Utola Bij alle Drogisten
986
LEIDEN.
Geboren: Jozef Maria Jules Louis z.
van J. M. L. H. Ritsen en C. S, Venne
Johan Herman z. van W. Möhlman en H.
v. Leeuwen Gerardus Jacobus z. van J.
A. v. d. Berg en C. E. Hassing Elisabeth
d. van J. J. v. Es en M Kantcbeen Elisa-
b eth Maria d van A. v. Duuren en E. M.
v. d Post Margarotha Maria d. v. L. F.
v, Steenbergen en P. Macco Judith d.
van J E. Sinteur en P. Westdorp.
Overleden: C. Q. M. Verwer z. 1 j.
J. C. Dobbe wed. van H J. Rijsbergen 72 j.
ENGELSCH EN FRANSCII SCHIP
VERGAAN
LONDEN, 9 Maart (A.N.P.) Maandag
zijn het Fransche schip „Snai" en het Brit-
sche s.s. „Thurston" met elkaar in botsing
gekomen.
De „Snai" zonk zeer snel. De bemanning
werd overgenomen door de „Thurston",
die de reis voortzette, doch Dinsdagnacht
is vergaan, vermoedelijk na op een mijn
geloopen te zijn bij de Britsche Westkust.
Van de meer dan 20 Britsche opvarenden
konden er slechts vier wegkomen in twee
booten. Ook een Franschman kon zich
vóorloopig redden. Een der booten sloeg
echter om, de andere wordt vermist. De
Franschman is de eenige, die aan land ge
komen is, hij was echter te ziek om ge
hoord te worden.
LEIDEN, 8 Maart. Groentenveillng. Per
100 kg.: roodekool 6,30—7.90, savoyekool
2.90—5.10, rapen 5.20—5.70, prei 7.80
9.70, kroten 2.803.70, kroten gekookt
3—11, uien 1.00—5.20, peen 1.50—6.20
spruiten 1 17—21, andijvie 27—45, ila
34—46, Nero f 4.00—10.10, witloof 7—
23, spinazie 2547, per 100 stuks: salade
2.605.90, knoLselderpie 1.509.70, per
100 bos: selderie S 8.709.80.
9 Maart. Boter. Aanvoer 290 kg. Prij
zen: prima fabrieksboter f 1.68, prima boe-
renboter 1.541.66 per kg. Handel
matig.
Turfmarkt van 4 tot en met 9 Maart.
Lange turf geen aanvoer, prijzen 12—13
per 1000 stuks.
TER AAR, 8 Maart. Centrale veiling.
Uien 2.00—4.00, witlof 6.00—20.10, knol-
selderie f 1.50—4.40.
VINKEVEEN, 8 Maart. Groentenveillng.
Witlof I 15—20, idem II 8.50—14.—,
idem stek 5.005.50, kroten 3.per
100 kg. Aanvoer witlof 3500 kg.
KATWIJK a. d. RIJN, 8 Maart. Groen
tenveillng. Per 10 kg.: waschpeen 1.20
1.95, kroten 5075 cent, en uien 0.70
1.00; per 100 stuks: knolselderie A: 9.60
—10.50, idem B 5.10—7.20.
LOOSDUINEN, 8 Maart. Groentcnvciling
kaskomkommers le soort 13.3018.70,
idem 2e soort 7.609.00, idem 3e soort
f 4.902.20 per 100 stuks, schorsenccren
le soort 14.10, idem 2e soort 6.50 per
100 kg., spinazie 1.582.03 per 4 kg.; ra
dijs 5.707.10, selderie f 2.808.80, pie
terselie 7.10 per 100 bos, prei 11 en an
dijvie 15—26.50 per 100 kg. Eieren J 4.50
5.30 per 100 stuks.
LEIDERDORP, 8 Maart. Eierenveiling.
Prijzen: kippeneieren 4.705.20, kuiken
eieren 4.004.50 per 100 stuks, boter 68
72 cent en kaas 2837 cent per pond;
kippen 4575 cent en konijnen 0.55
2 25 per stuk.
UTRECHT, 9 Maart. Vee. Totaal aanvoer:
3375 stuks vee, o. a. 700 koeien. Prijzen:
stieren 2732 cent per pond, handel matig,
prijzen stijver; slachtkoeien 2e soort 3234
cent. idem 3e soort 2731 cent, handel re
delijk, iets oploopende prijzen; vaarzen
120—210. melkkoeien f 140—250. knlf-
koeien 150260, varekoeien 100—180,
handel kalm, prijzen onveranderd. 40 ma
gere kalveren 4595 per stuk, handel
kalm, prijzen onveranderd; 1900 nuchtere
kalveren 36, handel gedrukt, prijzen la
ger; 375 magere varkens en schrammen,
resp. 25—40 en 18—25. 300 biggen 12
18 per stuk, handel redelijk, prijzen vette
varkens iets hooger, rest onveranderd; 70
magere schapen f 1530 per stuk, han
del vlug, hoogere prijzen.
Kleinhandel. 300 kg. boter 1 84. 150
kg kaas 6080 cent per kg. en 42.000 eieren
4.506.00 per 100 stuks.
WISSELNOTEKRINGEN (AMSTERDAM)
Londen 7.
Berlijn75.60
Par ij4.161/,
Brussel 81.92
Zwitserland 42.221 /5
Kopenhagen36.37 '/o
Stockholm44.821/,
Oslo 42.80
New York1.88'/„
op Woensdag 13 Maart van
Kerk en Armen (Parochie
H.H. Engelbewaarders) bij j j
A. v. RUITEN, Beekbrug, Lissej