J| De Liturgie der Kerk
WEEK-END.
LIED VAN DEZEN TIJD
ZATERDAG 3 JUNI 1939
CE LEIDSCHE COURANT
DERDE BLAD - PAG. 10
INT ER PAR OCH IE ELE
ST. JOSEPHSGEZELLEN
VERLENIGING TE LEIDEN
KEMPERMAN-FONDS.
Maandagavond vanaf 8 uur afrekening
van de zelatricen van het Kemperman-
fonds. Nieuwe leden zijn van harte wel
kom. Zijn alle Gezellen reeds lid?
De beste stuurlui staan aan wal.
Een van onze zelatricen klaagde, dat zij
minder prettig was ontvangen bij de ouders
van een Gezel, die zich vrijwillig had op
gegeven als lid van het Kempermanfonds.
Heel wat heeft zij moeten slikken, zooals:
„Is dat een instelling van opvoeding" en
„Laten zij, die de schuld hebben gemaakt,
die schuld maar betalen". Ons oordeel over
zulk een ontvangst is, dat zulk een optre
den zeer onredelijk en hoogst onverstan
dig is.
Nog eenmaal willen wij er op wijzen;
de schuld van onze vereeniging bestaat uit
een betrekkelijk hooge hypotheek, aange
gaan in een tijd, toen ons gebouw een hoo-
gere waarde bezat; vervolgens hebben wij
twee jaar geleden op herhaaldelijk uitstel
onze electrische verlichting moeten inrich
ten naar de eischen van den tijd en ten slot
te moesten wij de noodige reparaties doen
plaats hebben; de verbeteringen aan ons ge
bouw hebben ons een schuld bezorgd, wel
ke wij zoo spoedig mogelijk willen af
doen. De hypotheek-schuld en ook de an
dere schuld is geheel en al verantwoord en
alleen in belang van onze Gezellenvereeni-
ging aangegaan. In normale omstandighe
den zouden wij zonder loterij en zonder
Kempermanfonds dit alles kunnen afdoen.
In dezen abnormalen tijd, waarvan wij in
onze Gezcllenvereeniging wel op de eerste
plaats den weerslag ondervinden, omdat wij
vooral de arbeidersjeugd hebben, zouden
wij gaarne zien, dat er niet zoo oppervlak
kig wordt geoordeeld. Een meer meeleven
en meehelpen zal ons het werken in het
belang van uw kinderen gemakkelijker en
lichter maken.
Nogmaals wij durven vragen aan alle
leden, om een maandelijksche bijdrage.
Wordt lid van ons Kempermanfonds, en
werkt mede aan het slagen van onze lo
terij.
VERPLICHTE BIJEENKOMST.
Dinsdagavond verplichte bijeenkomst
van de afdeeling Gezellen.
Denkt er aan, uw lidmaatschap brengt
verplichtingen mede. Eén van de voor
naamste verplichtingen is het trouw be
zoek aan de verplichte bijeenkomsten.
RAAD VAN BESTUUR.
Donderdag is er bestuursvergadering
van de tooneelclub; zeer belangrijk zijn
do besprekingen. Vrijdag bestuursverga
dering van de zangclub.
ONZE ZANGCLUB.
Met onze zangclub gaat het momenteel
niet goed. Altijd-is de zangclub wel een
zorgenkind geweest en daaraan is niet
vreemd, dat de St. Josephsgezellenver. or
ganiseert de jongens van 17—25 jaar. Een
groot aantal leden hebebn wij daarom nooit
in onze zangclub gehad, met een twintig
leden in deze onderafdeeling hebben wij
ons altijd tevreden moeten stellen. Op het
oogenblik telt onze zangclub 18 leden,
maar op de repetities komen er maar 10.
Zoo is het werken voor dirigent en bestuur
zeer onpleizierig. Laten in het vervolg alle
leden trouw de repetities bezoeken; anders
zouden wy deze onderafdeeling, welke wij
niet kunnen missen, moeten opheffen. Zeer
gearne zou het bestuur zien, dat in de ko
mende maand zich de noodige Gezellen
als lid van deze onderafdeeling komen op
geven.
Dit kan geschieden iederen Woensdag
avond tijdens de repetitie.
KOLPINGS-LIJFWACHT..
Zeer spoedig, wanneer de laatste voorbe
reidingen gereed zijn, zullen de vier nieu
we Kolpings-lijfwachters worden geïnstal
leerd, 18 Juni zullen zij voor het eerst op
treden.
VOOR ONS DISTRICT.
De programma's en de affiches zijn van
daag gereed gekomen en worden de eerst
komende dagen in de verschillende plaat
sen bezorgd. De Senioren kynnen deze af
halen bij de plaatselijke secretarissen van
den R.-K. Volksbond.
Denkt er aan; deze dag, welke uitgaat
van den R.-K. Volksbond en de St. Jo
sephsgezellenver., moet slagen. Wij ver
wachten, dat de verschillende commissa
riaten van onze vereenigingen uit het dis
trict met allen ijver zullen arbeiden, op
dat van iedere vereeniging een zeer groot
aantal deelnemers deze openlucht-bijeen
komst bijwoont.
Om half drie moeten allen op Zondag
18 Juni aanwezig zijn in de parochie-kerk
van Zoeterwoude (Dorp); daar zal een kort
Lof worden gehouden, waarna wij in op
tocht met vaandels en vlaggen optrekken
naar het terrein, waar wij onze vergadering
zullen houden. De verschillende Gezellen-
vereenigingen moeten zorg dragen, dat Za
terdag de vaandels aanwezig zijn in het
petronaatsgebouw te Zoeterwoude; de vlag
gen kunnen Zondag dooT de afzonderlijke
vereenigingen worden medegebracht. Als
spreker zal optreden de heer Steinmetz.
Na de pauze zal Pierre Balledux
een schitterend tonneelstuk opvoeren.
De entrée-prijs bedraagt slecht 15 cent.
Een zeer geringe prijs om ieder in de
gelegenheid te stellen deze bijeen
komst bij te wonen.
Er is gelegenheid om fietsen te stallen.
De aangesloten vereenigingen van het
district Leiden zijn:
Katwijk aan den Rijn, Leiden, Lisse I, II
en III, Noordwijk, Noordwijkerhout,
Gegstgeest, Roelofarendsveen, Sassenheim,
Voorhout, Voorschoten, Warmond, Wasse
naar, Zoeterwoude I en II en Hoogmade;
wfj verwachten van ieder van deze vereeni
gingen een zeer groote belangstelling. Ook
de verloofden van de Gezellen zijn van
harte welkom.
DE CONTRIBUTIE.
Van al onze aangesloten vereenigingen
wordt in de komende week contributie ver
wacht. De contributie bedraagt 10 cents
per lid per, jaar.
Mag ik alle Senioren verzoeken my dit
cp te zenden, gironummer 314325.
H. SCHRAMA,
Distr.-Praeses.
HOE LANG NOG?
Deze vraag stelden wij, toen we schre
ven over de opvoeding der jeugd. Maar
dit „hoe lang nog" geldt niet slechts de
jeugd aan onze Oostgrens, het geldt d e
jeugd der wereld en vooral ook die
van ons land. Het is de ernstige en niet te
ontwijken vraag, die hoofdbrekens kost
aan vaders en moeders, tevenj de gods
dienstige en sociale problemen opwerpt
met klemmende argumenten.
Er is een jeugd, die werkt. Deze is het
beste er aan toe, ook al zijn er nog talrijke
zaken, die men anders zou willen; kwesties
van levensvorming en vakstudie, die van
eminent belang zyn en die geen verwaar-
loozing kunnen gedoogen.
Er is ook een jeugd, die niet werkt. Deze
jeugd is er het slechts aan toe, loopt de
kans het denken te verleeren en zich te
vermeien in gevoels-argumenten. En dan
krijgt men de redeneering over een Duit-
sche jeugd, die dan toch maar werk heeft.
Het feit van te kunnen werken voelt men
aan als iets van belang.
Wat maakt nu die nieuwe Duitsche
jeugd zoo gevaarlijk? Dit, dat, terwijl ze
werk hebben en dan zoo ontvanke
lijk zijn voor goede leiding, de jonge
ren in werkelijkheid ten onder gaan aan
slechte leiding. Als er na de jaren van
nationaal-socialisme nog goede menschen
gevonden zullen worden, dan zal het zijn
ondanks en niet dank zij die lei
ding; dan zal het zijn te danken aan de
vaders en de moeders en de priesters, die
volgehouden hebben in het goede.
Hoe lang nog dit jeugd-drama zal du
ren, weet geen sterveling. Natuurlijker
wijze zal het Duitsche stelsel ten onder
gaan. Maar de invloed van de goddeloos
heid zal nog jaren nawerwen in denken en
doen, ook buiten dat land.
In eigen land zal ook de fictie van an
dere heilsmiddelen verbannen moeten
worden. Dit kan alleen door gezonde doel
stelling en gezonde middelen.
Een prachtig werk ligt hier voor alle
jongeren-organisaties en de Gez. Ver. zal
opbouwend werk moeten verrichten in
katholiek-socialen zin. S. M.
VERREGAAND BRUTAAL
Er was een tijd, dat midden-Europa een
cultureele zending te verzorgen had en
zich op passende wijze van die taak
kweet. Het land dér edele Germanen
bracht mannen voort, die met gezonden
geest de wetenschap beoefenden en vrucht
baar werk presteerden voor hun land en
voor hun volk. Die mannen waren een
Albertus Magnus, een Eckhart, Bach,
Goethe, Beethoven en zoovele anderen,
grooten van geest, biologen, sociologen,
economen, dichters, schilders, beeldhou
wers, musici, schrijvers etc.
Maar in de wenteling der tijden zyn de
geesten veranderd. In barre zakelijkheid
zocht men naar feiten, en uitsluitend op
waar te nemen feitelijkheden is de weten
schap verder gaan bouwen. In het groot
Germanenland kwamen die kleinen van
geest aan het bewind en het volk hechtte
geloof aan hun kromme redenaties. Zoo
groeide ongebondenheid tot regel, domheid
tot wijsheid, menschelijkheid tot gods
dienst.
De drieste vermaterialiseering is inge
zet door Nietzsche met zijn „Macht zur
Wille". Het is dan ook zoo typeerend kort
zichtig, dat de menschen in ons land terug
deinzen bij het inwaaierig geluid van be
paalde Duitsche stemmen. Dat is niet
nieuw. Frederik de Groote, een groot kei
zer door macht, zeide al, dat God alleen
maar was bij het sterkste bataillon.
Het heel erge en hoogst ernstige gevaar
van thans in het Germanenland is d e d o 1-
drieste opvoeding. En daar be
gint toch de levensvorming. Nu is
er een man, Baldur von Schirach, die
heeft dit gezegd: „de getrouwheid aan
Hitier en aan de H. Jugend is goddelijke
plicht".
Dit heerschap verplicht hier God om het
werk der H. J. te sanctioneeren. God en
de door God gezondenen hebben niets
meer te vertellen; meneer Baldur zal pre
cies vertellen hoe 't moet. Het is belache
lijk en zielig en verregaand dom! Aan zulke
brute brutaliteit is de jeugd overgele
verd? Hoe lang nog? S. M.
geluk dan, hebben
we een prachtige
autotocht gehad!
FEESTDAG VAN HET ALLERHEILIGSTE
SACRAMENT
Als niet anders wordt aangegeven dage-
lijks Gloria en Credo. Zondag de Prefatie
v. d. Allerheiligste Drieëenheid. Maandag,
Dinsdag en Woensdag de gewone Prefa
tie. Donderdag, Vrijdag en Zaterdag de
Prefatie van Kerstmis.
ZONDAG 4 Juni. Feestdag v. d. Aller
heiligste Drieëenheid. Eerste Zondag na
Pinksteren. Mis: Benedicta sit; 2e gebed
en laatste Evangelie v. d. eersten Zondag
na Pinksteren. Kleur: Wit.
Het verheven Geheim v. d. Allerheilig
ste Drieëenheid kunnen wij met ons ver
stand niet begrijpen. Daarom brengen wij
vandaag aan God het heerlijk offer van
ons verstand in het geloof, vandaag voor
al. Eeren wij door een echt katholiek ge
loofsleven den Vader, den Zoon en den H.
Geest, de Allerheiligste Drieëenheid en on
verdeelde Éénheid!
MAANDAG 5 Juni. Feestdag v. d. H. H.
Bonifatius en gezellen, Martelaren. Tweede
Patroon van ons Bisdom. (Zie in het feest
eigen v. h. Bisdom). Mis: Sapientiam.
Geen Credo. Kleur: Rood.
Te Kyrton in Engeland geboren stak
Winfried, later Bonifatius geheeten, vol
zielenijver naar ons vaderland over en
landde te Wijk bij Duurstede in 716. Daar
naar Engeland terug. Onder gunstiger om
standigheden en met Pauselijke zending
zijn arbeid vruchteloos bleef, keerde hij
predikte Bonifatius een paar jaar later in
het land van de Germanen. Na den dood
van den heiligen bisschop Willibrordus
nam Bonifatius de zorg op zich voor het
Utrechtsche Bisdom. Op een vormreis werd
hij met zijn gezellen nabij het tegenwoor
dige Dokkum door een bende heidenen
overvallen en gedood den 5en Juni 755.
DINSDAG 6 Juni. Mis v. d. H. Norber-
tus, Bisschop en Belijder: Statuit. Geen
Credo. Kleur: Wit.
In zijn jongelingsjaren levende aan
het hof van koning Hendrik V van
Duitschland werd de heilige Norbertus
tot inkeer gebracht door het inslaan van
de bliksem in zijn onmiddellijk nabijheid
en begon hij een leven van gebed en ver
sterving. Hij trad op als boeteprediker in
Duitschland en Frankrijk en stichte, door
een visioen in het dal van Premontré voor
gelicht, de Orde van de Norbertijnen of
Premonstensers. De heilige stierf als
bisschop van Maagdenburg den 6den Juli
1134.
WOENSDAG 7 Juni. Mis v. d. vorigen
Zondag (le na Pinksteren): Domine. Geen
Gloria; 2e gebed A Cunctis (om de voor
bede van de Heiligen); 3e naar keuze v. d.
priester. Geen Credo. Kleur: Groen.
DONDERDAG 8 Juni. Feestdag van het
Allerheiligst Sacrament des Altaars. Dag
van devotie. Mis: Cibavit. Sequens: Lauda
Sion. Kleur: Wit.
Onder het octaaf is de Sequens in gele
zen H.H. Missen te bidden naar willekeur
v d. priester; in de gezongen H.H. Missen
is zy verplicht, evenals ook op den Octaaf
dag in alle H.H. Missen.
Herdachten wij op Witten Donderdag de
instelling van het H. Sacrament des Al
taars, vandaag vieren wij het bezit v. d.
Allerheiligste Eucharistie.
„Er is geen volk, dat zijn goden ~"zSó
dicht bij zich heeft als onze God tegen
woordig is bij ons" (aldus de H. Thomas
van Aquino in de Getijden v. h. H. Sacra
ment). Richten wij onze oogen op den ver
borgen God van onze altaren! Laat Hij zijn
onze Dagelijksche Spijze, opdat Christus
in ons en wij in Christus één, deel mogen
hebben aan de vruchten van de verlossing:
het eeuwig leven. (Graduale, Alleluja
vers, Gebed).
VRIJDAG 9 Juni. Tweede dag v. h. H.
Sacramentsoctaaf. Mis: Cibavit (als giste
ren). 2e gebed v. d. H.H. Primus en Feli-
cisnus, Martelaren; 3e Concede (ter eere
van Maria). Kleur: Wit.
ZATERDAG 10 Juni. Derde dag v. h.
H. Sacramentsoctaaf. Mis: Cibavit. 2e ge
bed v. d. H. Margarita, koningin, weduwe;
3e Concede. Kleur: Wit.
Van vaders zijde stamde Margarita af
van de Engelsche koningen, van moeders
zijde van de Romeinsche keizers. Zij werd
geboren in Hongarije, waar haar vader
toen als balling verbleef en waar zij haar
kinderjaren heeft doorgebracht in gods
vrucht. Op 24-jangen leeftijd trad zij in
het huwelijk met Malcolm, koning van
Schotland en wer- zij koningin van Schot-
lard gekroond. Een heilzame, invloed
oefende zij uit op het hart van Malcolm
en zy wist hem die godsvrucht in te pren
ten, welke hem heeft gemaakt tot één van
de deugdzaamste koningen van dat land.
Met acht kinderen werd hun huwelijk ge
zegend. De koningin begreep haar moeder
plichten en was voor alle christelijke moe
ders een voorbeeld. Zelf onderwees zy
haar kinderen in de beginselen van den
godsdienst en in hun kinderharten wist
zij te ontsteken de liefde tot God, waarvan
zij zelf vervuld was. Bijzonder muntte de
heilige uit in de liefde tot de armen. In de
armen eerbiedigde zij den Persoon van
Jesus Christus en maakte van elke gele
genheid gebruik om hen behulpzaam te
zijn, te vertroosten en in hun behoeften
te voorzien.
De heilige stierf 16 November 1093. Op
dat oogenblik werd haar gelaat, dat door
een langdurige ziekte vermagerd was en
leelijk geworden, onverwachts met buiten
gewone schoonheid overtrokken.
IN DE KERKEN VAN DE E.E. P.P.
FRANCISCANEN:
Alles als in bovenstaande kalender v. h.
Bisdom, behalve:
MAANDAG. Feestdag van O. L. Vrouw,
Middelares van alle genaden (zie 31 Mei).
Mis: Adeamus. 2e gebed v. d. H. H. Boni
fatius, Bicsschop en Martelaar. Credo. Pre
fatie van Maria (invullen: En u op het
feest). Kleur: Wit.
WOENSDAG. Mis v. d. Z. Humiliana,
Weduwe: Cognovi. Gloria. 2e gebed A
Cunctis; 3e naar keuze v. d. priester.
Kleur: Wit.
VRIJDAG. 2e gebed v. d. Z. Z. Pacifius
van Cerano en Laurentius van Villamagna.
Belijders; 3e v. d. H.H. Primus en Feli-
cianus.
Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr.
DE HUILEBALK.
Kort geleden ontmoette ik de huile
balk.
Hij stond naast my en weende.
Hij weent altijd.
Hij weent over de zonden en tekortko
mingen der menschen.
Dat vindt u misschien vreemd. Gy, Am
sterdammer, gij Bosschenaar, uw gemoed
is in den maalstroom des dagelijlkschen
levens misschien verhard. Gij leeft en loopt
rechtdoor, zonder naar links of naar rechts
uit te wijken. Dat zijt gij niet van zins.
Wie u in den weg treedt, moet strijden.
Zoo heeft het leven u gemaakt. Maar hier
zijn menschen, die nog kunnen weenen.
Misschien met een zacht en kinderlijk ge
moed, dat week wordt bij het aanschou
wen van onrecht en leed.
Zoo is deze mensch de huilebalk.
Hij weent om de menschen zij het dan
ock wat overvloedig.
Maar hij is een edel mensch en het blij-
ve mij verre, hem om de vochtige uiting
zijner gevoelens hier te smalen.
Ik heb reeds lang gedacht: waarom huilt
deze man? Gelooft hij in de kracht van
zijn tranen? Huilt hij om een standpunt,
om een ideaal? Is dit een overblijfsel uit
den tijd van den zondvloed? Ik weet het
niet.
Maar hij huilt.
Hy huilt als het regent.
Dat is ten slotte te begrijpen.
Dan wil hij meeregenen.
Maar hy huilt ook als het waait.
AL? er een verkeersongeluk plaats heeft.
Voor en na het eten.
In de tram.
Bij nacht en ontij.
Hij huilde nu ook.
Voor ons, minder vochtige lieden ls dit
een probleem.
Wij zouden willen weten, welke de slui
zen zijn, die ai dit water te voorschijn
rc epen, waarom die man meent al dat zilte
nat te moeten loozen.
Maar het is niet leuk op straat te staan
met een weenenden man, wien de tranen
als druppels dauw glinsteren in de vette
knevel.
Vooral voor het oog van vrienden en be
kenden, die uit dit feit velerlei vreemds en
zelfs onvriendelijks kunnen distilleeren.
Ik nam hem dus liever mee naar een
hoekje in een nabijzijnd café.
Ach meneer zei hij ik ben zoo
diep ongelukkig.
Dat zou men zeggen, meneer zei
ik u weent.
Men moet een mensch met droefheid
altijd met eerbied benaderen.
En dat hier droefheid was, stond voor
mij vast. Hij schreide niet, hij snikte.
Hem biggelden de tranen over de wan
gen.
'Uitschreien laten dacht ik uit
schreien laten I
Maar het duurde zoo lang.
En toen hij zijn doornatte zakdoek had
weggeborgen, stak ik direct van wal om
een mogelijk nieuwen tranenvloed te ver
hinderen.
Wat weet een mensch immers van de
traanklieren zijner medemenschen?
En ik zei: Een kop koffie?
Hij bedankte. Een nette man, dacht ik,
en die zijn droefheid niet wil misbruiken.
Iets anders soms?
Hij antwoordde niet, maar tot de kellner,
die. inmiddels binnen schotsafstand onze ta
fel was genaderd, zei hij:
Nou, een cognacje dan maar! En tot
mij, wederom snikkend:
Omdat u zoo aandringt.
Toen moest ik toch beginnen.
Psst! zei ik. Hebt u verdriet?
Dat was geen slecht begin, al kon een
kmd zien, dat deze man in een minder op
gewekt humeur verkeerde. Waarop hij her
haalde, dat hij doodongelukkig was.
En wat scheelt er dan aan? vroeg ik
dringend.
Hij trok zijn sympathiek voorhoofd in
vele rimpels, men kon zien, dat hij na
dacht zóó hevig en dringend, dat het
hem bijna pijn moest doen.
En plotseling kwam er - ontspanning in
zijn blik en voor het eerst gleed er zoo
iets van een flauwe glimlach over zyn
gelaat.
Maar direct daarop begon hij weer te
schreien.
Ik kan het niet langer aanzien zei
hij snikkend dat er in mijn goede stad
zulke dingen geschieden. Dat is de ramp
van mijn leven.
Tja zei ik als volkomen op de
hoogte dat is natuurlijk heel tragisch,
maarwat bedoelt u eigenlyk.
Ik bedoel zei hy een stoel van
honderd-vijf-en-twintig gulden! Vreese-
lijk zoo iets in een maatschappij van
denkende menschen. Een tafel van drie
honderd gulden van onze verhoogde opcen
ten!
Inderdaad tragisch stemde ik meele
vend vast maar er zijn tragischer din
gen in dit leven.
Denk eens aan oorlog, aan bommenwer
pers, aan gifgassen, aan massamoord op
onschuldige burgers.
Hij gaf het niet toe en dronk zijn cog
nacje uit. En nog een.
En weent u daar nu om vorschte ik.
Ja zei hij dat doe ik.
En hebt u altijd zoo iets bij de hand
om te huilen? vroeg ik.
Hij zeide: Gelukkig wel!
En terwijl ik bedacht verwonderd be
dacht hoe er menschen zyn, die er zoo
vreemde deugden op nahouden, zooals
deze man de vreugde had van het wee
nen, zei hy:
Hoe zou ik anders iederen morgen
aan mijn cognacje moeten komen, indien
er geen menschen waren edel van harte en
mild van gemoed enindien ef voor mij
niet iets was om te weenen.
DANIEL.
Wij slaan al weer een.goed figuur
Op New Yorks expositie,
De Nederlandsche driekleur is
Bijzonder in conditie.
D'Amerikanen staan perplex
En kijken naar de kleuren,
Der bloemen, die om 't paviljoen
Der Nederlanders geuren.
Da's een reclame voor ons land,
Die hoog'lyk valt te loven
„One million tulips" zeggen zij
Met geestdrift niet te dooven.
Zij zien ons dan op klompen gaan
En alle kranten schrijven:
Daar in het Nederlandsche land
Is 't prettig te verblijven.
Wij betreuren één ding: dat Ne
derland een van de weinige bui-
tenlandsche paviljoens ls, dat
geen restaurant heeft.
(Uit een artikel over de wereld
tentoonstelling te New York).
Maar zie, daar is geen spy's of drank,
Zooals in and're landen,
Geen eigen nationale drank
Of volksche spijs voorhanden.
In 't Britsch en Belgisch paviljoen
In 't Noorsche is dat anders,
Maar wij. wij zitten daar ter neer
Mét en als waterlanders.
Geen keurig Indisch restaurant
Is toch daarbij verrezen,
Geen Amerikaansche droge keel
Heeft onze „gin" geprezen.
Zij blijven nuchter van ons bier,
Dat toch óók valt te roemen,
En wij verzadigen dat land
Alleen met schone bloemen.
En toch, dat is zoo vreemd nog niet:
Zij, die ons zoo iets vragen,
Die denken maar alleen aan stof
En aan hun volle magen.
Want beter zou de wereld zijn
En zelfs om op te roemen.
Wanneer de menschen zouden zijn
Zóó levend als de bloemen.
TROUBADOUR.