STADSNIEUWS ZATERDAG 20 MEI 1939 DE LEIOSCHE COURANT TWEEDE BUD - PAG. 8 Luxor. „NANON". Wat zagen die mannen in den tijd van den Zonnekoning er toch piasserig uit, met hun krullende pruiken, zijden jassen en kanten vesten! Men zou nauwelijks gelooven, dat het mannen waren, totdat de liefde onder hun kanten vestje begint te kloppen, en zij elkaar op leven en dood gaan bevechten. De film „Nanon" speelt in dezen hoofschen tijd en de vrouw, waarom alle als pauwen zoo sierlijk uit- gedoschte edellieden drentelen en bui ginkjes maken is de herbergierster van een landelijk kroegje, die aan de film haar naam heeft gegeven. Het gaat er vroolijk toe, zoowel in het kroegje als aan het hof, maar toch zou de verliefdheid van den markies d'Aubrigny (Johan Heesters) voor de charmante, zanglustige waardin (Else Sack) nog een droevig ein de hebben gevonden, als Molière in eigen persoon niet tusschenbeide was gekomen en met een slimheidje de bokkepruik van koning Lodewijk XIV niet veranderd had in een goed-gcmutste bui. Het is een aar dige film, met vroolijke liedjes en vroo- lijkc tafereelen. „Het Wetboek der Gestraften" de tweede film speelt zich af in een min der weelderige omgeving. Maar ook te midden van kale steenen muren en on vermurwbare tralies bloeit de liefde rij kelijk! Er zijn passages in deze boeiende film van een zeer hevige spanning: het doffe gemor van de gevangenen vervult met onheilspellende somberte alle ver trekken van het groote huis;; een gruwe lijke moordeen onschuldige gegrepen maar de liefde zegeviert! Dit bezienswaardige programma wordt opgeluisterd door een genoegelijk, kleurig teekenfilmpje en door een interessante reportage van het vertrek van het Engel- sche koningspaar naar Canada. Trianon. DE FATALE NACHT. De titel ziet er gevaarlijk uit, maar het loopt gelukkig goed af in de bovenge noemde film, welke deze week in Tria non draait. Het is een Fransche film en de Franschen zijn sterk in het uitbeelden van emoties en psychische spanningen. Deze film, die de korte maar heftige ge schiedenis weergeeft van een klein vrouw tje van het Hongaarsche platteland, dat gedurende één dag wordt meegesleurd in den maalstroom van het groote stadsleven te Boedapest, is dan ook wonderwel ge slaagd in de psychologische teekening van het geval. Wat voor een zeer groot deel op rekening moet worden gesteld van Danielle Darrieux, die hier de rol vervult van het jonge vrouwtje van den chef van een heel klein stationnetje ergens óp het platte land. Zij wordt op een goeden (of kwaden?) dag door een telegram naar Boedapest geroepen, om de erfenis in ontvangst te nemen van een ver verwijderde bloedver wante, die juist is overleden en dwaalt door de heerlijkheden van de groote stad. Zij mist den trein terug en is gedwongen om met veel geld in haar taschje den nacht in Boedapest door te brengen. Het leven lokt; zij koopt den mooien avondjapon, die zoo uitdagend in de etalage van een groot mode-magazijn stond en neemt de uitnoodiging van den losbolligen kasteel heer uit het plattelandsplaatsje gaarne aan, die beloofde, haar iets van Boedapest te laten zien. Dan volgt een tocht door ho tels, cabaret, dancing, speelzaal, met veel champagne en gelukkig spel aan de rou lette. Totdat zij het slachtoffer wordt van een hotelrat, die door de politie wordt ge arresteerd. Het vrouwtje wordt voor zijn medeplichtige aangezien en eveneens ge arresteerd. Zij wordt echter weer vrijge laten en kan plaats nemen in de eerstvol gende trein, welke haar terugbrengt naar het kleine plaatsje op het verre platte land. Het was een droom, een koorts droom. „Boedapest is een groote stad; ik ben te klein voor zoo'n groote stad", dat is haar conclusie en haar groote ontgooche ling. Voor volwassenen is dit vreemde ver haal van een groot avontuur een welko me aanleiding om Danielle Darrieux te bewonderen in een buitengewoon goed gespeelde rol. Vóór de pauze gaat een film van span ning, „Bedekte oogen" met Richard Dix in de hoofdrol. Om zijn zuster te redden, die bedreigd wordt door een pakje com promitteerende brieven, neemt een schil der de taak op zich dat pakje brieven te stelen. Hij bereikt dat door zich te ver-i mommen als blinde, die geleid wordt door een hond, wat tevens aanleiding geeft tot allerlei prachtstaaltjes van hondendres- suur. Voor volwassenen leveren beide films een programma op met cachet. Lido. 3IR. MOTO DE GEHEIMZINNIGE. Een ontsnapping van het Duivelseiland door twee boeven vormt de inleiding tot het spannend verhaal van „Mr. Moto de geheimzinnige". Een van die vluchtelin gen is een bekend internationaal misdadi ger, de Franschman Brissac en de ander is een Japanner, mr. Moto, de sluwe detec tive. Hun vlucht slaagt, zij worden ver der geholpen naar Londen, waar mr. Moto als bediende van Brissac op de hoogte komt van de gedragingen van zijn mees ter en diens aanhang. Mr. Moto had zich van den wel zeer ongebruikelyken weg door het bagno bediend om met Brissac i: aanraking te kunnen komen. Want hy zoekt de vrienden van Brissac, in het bijzonder Us wij deze heele ruimte vulden met argumenten omtrent Ford V-8 automobielen, zoudt U er nog altijd minder van weten dan na een proefrit. Maak daarvoor een afspraak met den Official Ford Dealer rijd den wagen, zooals U dat gewend bent en vraag eerst daarna naar den prijs. Wij wachten gerust Uw eindoordeel af, wantt WIE REKENT KOOPTïfórcC N.V. NEDERLANDSCHE FORD AUTOMOBIEL FABRIEK - AMSTERDAM Official Ford Dealer te Leiden: Lisse: N.V. „HET MOTORHUIS" - Stationsweg 1. J. CAMMENGA Co. Heereweg 148. om te v/eten te komen wie de leider van deze bende samenzweerders en moorde naars is. De bende heeft het gemunt op een zekeren Darvak, een rijken industrieel, wien zij een fabrieksgeheim wil afhandig maken. De opdracht voor Moto is: vind den leider van de bende en maak hem onscha delijk. Misdaad en vernuft strijden hier een bit teren strijd om de overwinning. Zooals in de film pleegt te geschieden, weet de hoof drol vertolker te zegevieren, maar de wijze waarop Peter Lorre zulks doet, blijft altijd een apart cachet behouden, 'n Won derlijk mensch met 'n wonderlijke manier van handelen, welke slechts nieuwe be wondering afdwingt voor de capaciteiten van dezen meester in de detecive-kunst. Ook de hoofdfilm voor de pauze is een detective-film, zy het van wat luchtiger gehalte. ,,'n Stel om te Stelen" is dc wel zeer vrije, doch niet minder toepasselijke ver taling van de Amerikaanschen titel „Fast Company", hetgeen zooveel beteekent als, vlugge, handige jongens, en dan speciaal zij. die vlug en handig zijn op het gebied van oplichting en valsche practijken. Het stel slaat in dit geval zoowel op het echte lijke „stel" als op een stel boeken, waar omheen zich de opwindend-mysterieuze en dito- amusante verwikkelingen afspelen. Het mannelijke gedeelte van het „stel" wordt gevormd door niemand minder dan Melvyn Douglas, de acteur, die na een veel jarige tooneelervaring op Broadway, voor al den laatsten tijd op den voorgrond treedt door zijn fijne, rustig-afgestemde wijze van acteeren. Hij wordt in deze film ter zijde gestaan door de charmante actrice Florence Rice. In deze film treedt Melvyn Douglas op als amateur-detective. Een boekhandelaar met duistere practijken wordt op een kwa den dag vermoord gevonden. De verden king rust heel sterk op een jongen vriend van Melvyn, welke vriend pas uit de gevan genis is ontslagen. Dat is inderdaad een be lastende omstandigheid en tevens zijn er meer aanwijzingen. Melvyn is er echter van overtuigd, dat deze jonge man het niet heeft gedaan. Dan gaat hy zelf aan het werk, in samenwerking met de politie, die er weer tusschen genomen wordt. Melvyn is geluk kig getrouwd (vandaar de zonderlinge titel) doch hij riskeert bij zijn opsporingsarbeid een en ander. Het loopt zelf* zoo, dat zijn vrouw hem komt helpen, en dat met suc ces. Het is een interessante geschiedenis, die ook het voorprogramma van bijzonder goed gehalte doet zijn. Wie deze week Lido bezoekt, kan ver zekerd zijn van twee spannende films. Casino LA HABANERA EN OKé, DON JUAN. Het programma van Casino bevat deze week een tweetal groote filmwerken ieder van een geheel verschillend genre. Als le hoofdfilm wordt voor de pauze vertoond „La Habanera", waarin Zarah Leander de hoofdrol vertolkt. De geschiedenis speelt zich af op Portorico waar de „Habanera" wordt gezongen, een soort nationaal lied waarnaar men niet moe wordt te luiste ren. Een jonge Zweedsche dame, die op een reis Portorico aandoet, raakt er zóó van onder de bekoring, dat zy niet meer terug wil naar Zweden, waar haar alles even onbenullig en banaal toeschijnt, ter wijl alles op het paradijselijke eiland Por torico haar romantisch voorkomt. Zij trouwt er met don Pedro, de ongekroonde koning van het eiland. Maar een Zweed sche vrouw kan ten slotte toch niet aar den in de oppervlakkige en luchtige, tri viale sfeer van een volk, dat leeft onder een Zuidelijker hemel. En dan is er nog de gevreesde koorts, waarvan don Pedro niet wil hooren, omdat zij de handelsbe trekkingen verstoort. Wanneer er twee buitenlandsche doctoren komen, van wie er één een Zweedsche dokter is, en een jeugdvriend van de op Portorico „gevan gen" Zweedsche vrouw, ontmoeten zij de vijandschap van don Pedro. Hij laat het tegengif, dat zy ontdekt hebben, vernieti gen en graaft daarmee zijn eigen graf, want ook hij wordt door de koorts aange- Rex. ROBIN HOOD. tast. Dan slaat het uur der bevrijding en wordt Portorico met zyn „Habanera" een herinnering. Zarah Leander vervult in deze film met z'n prachtige natuuropnamen, de hoofd rol. Zij geeft een meesterlijke weergave van dé innerlijke ziele-roerselen van een vrouw in haar situatie en maakt deze film tot een der beste. De film na de pauze: „Oké, don Juan"~ is geheel in kleuren vervaardigd en speelt zich af in het houthakkersbedrijf. In dit filmwerk krijgt men prachtige natuurop namen te zien en diverse schitterend op genomen momenten van het vervoer der talrijke boomstammen. De climax wordt tegen het einde bex*eikt wanneer een bar ricade van boomstammen met behulp van dynamiet wordt opgeblazen, wat een prachtig staaltje flimtechniek is. De hoofdrol in deze film wordt vertolkt door George Brent die hiex-in de Don Juan voorstelt. Deze houdt veel van pretmaken en uitgaan zulks tot ongenoegen van zijn broer, die geweldige rekeningen voor hem moet betalen. Hij dwingt hem dan ook in het houthakkersbedrijf te komen werken doch wanneer zij per vliegmachine op het ontginningsterrein zijn aangekomen neemt hij met het vliegtuig de vlucht. Wegens gebrek aan benzine moet hij een nood landing maken en komt terecht bij een concurreerend bedrijf dat geleid wordt door een ondernemende jongedame. Hij wordt hier aan 't werk gesteld, doch heeft een anderen naam aangenomen. Haar be drijf wordt echter tegengewerkt door zyn eigen broer, zoodat het voor haar moeilijk wordt het werk gaande te houden. Hij vat voor deze jongedame ernstige genegen heid op, doch er ontstaan diverse moeilijk heden, terwijl zij tenslotte zijn werkelij- ken naam te weten komt, waardoor hem het verder verblijf onmogelijk wordt ge maakt. Alles komt echter na veel strub- belingen en nog een fiksche vechtpartij op z'n pootjes terecht, terwijl de jongeda me die een echt „katje" is mede door hem wordt overwonnen. Dit programma dat wox-dt aangevuld met een actueel journaal bevelen wij gaarne aan. Filmwerken waarin de romantiek hoog- ty viert, weten steeds veel belangstelling te trekken en zoo kan het dan ook niet verwonderen dat een bijna uitverkocht theater de avonturen van Robin Hood kwam medemaken. Niet alleen valt er in dit filmwerk te genieten van prachtig spel doch ook de schitterende kleurenpracht is een lust voor het oog. De film speelt zich af in het oude En geland, waar eens een bijna legendarische figuur leefde, die nu nog, na zooveel eeuwen, sterk tot de verbeelding spreekt. De hoofdpersoon was een figuur, die het recht verdedigde en de verdrukten bij stond, doch bij de uitoefening dezer wer ken van heiligheid en erbarmen geheel volgens eigen idee te werk ging. Van dit half-historische, half-legenda rische gegeven is door Warner Bross een prachtige film gemaakt, verbluffend van opzet en grootsche ensceneering. De ra pieren flitsen door de lucht, vreeselijke kerels vallen uit boomen op eenzame rei zigers, onschuldige menschen worden ge marteld en schuldige menschen ontdekten plotseling een trillende pijl in hun hart. De hoofdfiguur in deze film wordt ver tolkt door Errol Flynn die hiervan een bijzondere creatie heeft gemaakt. Vooral de scène txxsschen hem en Basil Rathbone, den verraderlijken edelman is van bijzon dere spanning, waarbij een staaltje schermkunst wordt vertoond die menig schermleeraar de oogen uit het hoofd doet kijken. Ofschoon men zou verwachten dat deze film een aaneenschakeling van ge vechten en moorden is, blijkt dit toch niet het geval te zijn. Spannende en griezelige scènes worden spoedig omgeslagen tot een humoristisch geval, waarvoor de bediende van Robin Hood weet te zorgen. De gelegenheid om dit filmwerk te gaan zien moet men niet laten passeeren. Voor de pauze wordt een spannende Wild-West-film „Bandieten der woestijn" vertoond, waarin Jack Holt de zingende cowboy de hoofdrol vervult. Hij heeft hier een strijd te voeren tegen een Indianen stam die de spoorweg en telegraaflijn wil len vernielen. Jack wordt door de India nen gevangen genomen en zal als heer lijk „kluifje" worden gekookt, doch wordt nog juist op tijd gered. Na een hevig ge vecht worden de Indianen verslagen en kan Jack zijn belooning in ontvangst ne men in den vorm van een lieftallige jon gedame. Eén journaal en een teekenfilm completeeren dit programma. ZAL EIND 1939 SWING MUSIC VEROUDERD ZIJN? „Voor zoover het films betreft en radio trouwens eveneens, geloof ik, dat swing- music in 1939 volkomen op den achter grond zal geraken en vervangen worden door balladen en muziek met een uitge sproken ouderwetsch tintje". Deze bewering is afkomstig van Dave Dreyer, hoofd van de muziekafdeeling van RKO Radio Pictures, die momenteel de filmpartituur dirigeert voor de nieuwe Fred Astaire-Ginger Rogers film „The Story of Vernon and Irene Castle" en die een soortgelijke taak verrichtte voor „Love Affair" met Irene Dunne en Char les Boyer. „De smaak van het publiek is tex-ugge- keerd tot de muziek van twintig jaar ge leden", zei Dreyer. „Tegen den tijd, dat „The Story of Vernon and Irene Castle" en „Love Affair" in roulatie gaan, tegelijk met de thans in productie zijnde musicals der andere studio's, zal swing-music vrij wel verouderd zijn. Het is een feit, dat op het oogenblik filmproducties en ook radio programma's het middelpunt vormen van een kringloop, die gaat over de songs van bijna dertig jaar geleden.... een heele verademing na de gejaagde en de in het rhythme vastgeloopen muziek van de laat ste twee, drie jaar. Dat al de oude songs terugkomen en nog steeds uiterst geliefd zijn, is omdat het werkelijk goede songs waren. Er zijn er niet minder dan 200, die iedere keer weer „uitbotten". Overal ziet men componisten en tekst-dichters terxig- keeren tot moderne bewerkingen van dit genre muziek. Men grijpt naar deze oude melodiën teiug, niet omdat zij iets nieuws brengen, maar omdat het melodieuze songs waren, die van zuivere muzikaliteit ge tuigden. Het publiek bepaalt, ook in dit opzicht, den smaak en de filmmaatschap pijen trachten hieraan te voldoen. En op het oogenblik verlangt het publiek muziek uit den goeden ouden tijd en die zal het krijgen. Ouderwetsche dansmuziek zal de songs van voor den oorlog volgen en het zal niet al te lang meer duren, of de wals is weer uiterst populair. Neemt U me niet kwa- lyk, chef, maar deze man wil de de olifant ongemerkt over de grens smokkelen! (Answers)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1939 | | pagina 8