APRILf LICHTFABRIEKEN - LEIDEN VEEVERKOOP LIEFDEWERK ARME PAROCHIES SINT BAVO Luxemburg. SOSDS 'WSGSN ÖÜSHGSN VSLVAAUT mMilh! 0'°eeZL DINSDAG 25 APRIL 1939 DE LETSCHE COURANT TWEEDE BLAD - PAG. 8 doet niet wat hij wil I Uw electrische Straalkachel is hem de baas, mits ge Uw stroom betrekt volgens WOONHUISTARIEF (om contant geld) wegens beëindiging van het bedrijf te Koudekerk aan den Rijn. 1490 De Notaris F. C. ENGEL- BERTS te Hazerswoude, zal op Donderdag 27 April 1939, des voormiddags om 10j-< uur op de bouwmanswoning be woond door den heer M. v. d. PLOEG te Koudekerk a. d. Rijn, Hondsdijk Wijk A 16, publiek verkoopen: 20 Koeien (waarvan 17 gekalfd of aan de uring) en 3 zomerkalfkoeien be nevens 2 kalveren en hetgeen verder ten ver koop zal worden aange boden. Alles afgenummcr te be zichtigen 2 uur vóór den ver koop. Nadere inlichtingen verstrekt voornoemden Nota- WORDT LID VAN HET VOOR DE IN HET BISDOM HAARLEM Contributie slechts EEN Gulden per drie maanden en U ont vangt gratis het Tijdschrift Adres: ADMIN. „ST. BAVO*' Léidscheweg 103, Voorschoten 38e WETTIGE HACO-TREKKING 3e KLASSE. 2e LIJST TREKKING VAN DINSDAG 25 APRIL 1939 HOOGE PREMlEN: f 25.000.— 3922 1 5.000.— 12228 t 2.000.— 3624 I 1.500.— 13661 15248 f 1.000.— 1002 11371 t 400.— 4739 9846 12751 t 200.— 4279 6220 10639 1 100.— 929 1570 2968 10353 11362 13219 PREMlEN VAN 45.— 3253 33U5 3315 3346 3351 3359 3372 3393 3450 3457 3458 3460 3519 3536 3558 3595 3597 3601 3607 3608 3622 3636 3658 3694 3724 3799 3815 3849 3893 3894 3942 3968 3994 4U05 4044 4047 4053 4070 4073 4083 4089 4109 4157 4230 4241 4253 4307 4424 4430 4433 4517 4569 4583 4604 4607 4609 4672 4700 4703 4717 4736 4788 4798 4825 4863 4876 4896 4902 4910 4927 4952 5008 5037 5039 5084 5101 5121 5123 5143 5154 5161 5178 5272 5313 5315 5323 5397 5424 5436 5499 6521 6554 6563 6623 5658 5670 5671 5693 5734 5758 5769 5816 6822 5844 5854 5989 6004 6057 6063 6081 6085 6100 6109 6131 6306 6310 6326 6330 6372 6444 6453 6509 6514 6594 6600 6628 6660 6672 6674 6689 6690 6699 6796 3845 6848 6899 6902 6926 6988 7044 7104 7110 7111 7137 7190 7225 7240 7248 7299 7343 7393 7398 7415 7459 7484 7539 7541 7546 7567 7580 7582 7631 7657 7670 7673 7796 7822 7852 7867 7887 7981 8006 8030 8046 8087 8093 8127 8163 8197 8205 8225 8242 8253 8306 8330 8411 8439 8482 8498 8505 8543 8557 8582 8589 8602 8695 8722 8730 8732 8747 8765 8813 8834 8849 8855 8875 8886 890? 8967 9033 9044 9135 9170 9184 9202 9233 9296 9298 9304 9309 9310 9359 9377 9383 9385 9471 9530 9564 9661 9668 9681 9682 9709 9746 9778 9794 9800 9802 9860 9362 9915 9946 9970 10020 10053 10106 10131 10135 10146 10222 10253 10265 10294 10302 10330 10440 10512 10542 10547 10549 10585 10592 10593 10627 10670 10677 10804 10824 10841 10848 10850 10899 10919 10950 11005 11024 11053 11065 11068 11070 11080 11106 11113 11118 11243 11253 11297 11381 11398 11408 11414 11492 11505 11508 11638 11547 11629 11710 11829 11860 11891 11892 11898 11907 11928 11944 11966 11981 11983 12024 12044 12060 12076 12086 12107 12117 12241 12251 12256 12276 12312 12324 12397 12457 12502 12547 12560 12577 12580 12620 12647 12649 12684 12704 12794 12811 12828 12844 12876 12902 12917 12926 12931 12941 12973 12977 12994 13031 13081 13148 13160 13171 13197 13200 13228 13234 13256 13304 13361 13365 13375 13381 13459 13474 13484 13491 13496 13548 13602 13653 13739 13741 13753 13854 13871 13907 13917 13958 13976 13978 14074 14079 14126 14143 14166 14211 14230 14234 14280 14300 14322 14357 14379 14440 14478 14558 14645 14656 14672 14799 14812 14825 14831 14876 14887 14889 14891 14C20 14929 14969 16059 15094 15105 15108 15189 15210 15234 15260 15279 15283 15363 15391 15400 15401 15412 16421 15424 15428 15442 15447 15469 15484 15501 15548 15574 15610 15697 15703 15705 15706 15785 15792 15849 15904 15949 15959 16022 16035 16070 16100 16.24 16166 16187 16215 16250 16255 16318 16367 16389 16410 16423 16435 16444 16466 16621 16650 16663 16677 16744 16784 16833 16851 16870 16918 16959 16964 16967 16980 17098 17127 17220 17236 1724C 17304 17310 17333 17334 17336 17342 17385 17404 17470 17485 17496 17535 17579 17586 17618 17621 17627 17636 17641 17659 17674 17723 17730 17767 17823 17837 17854 17872 17892 17909 17920 17949 18009 18018 18030 18037 18048 18148 18171 18207 18213 18216 18232 18268 18270 18301 18323 18418 18432 18448 18456 18457 18466 18506 18508 18539 18593 18601 18609 18633 18674 18677 18689 18763 18764 18866 18912 18917 18928 19002 19057 19152 19242 19276 19356 19420 19453 19496 19524 19534 19544 19553 19574 19576 19630 19632 19648 19707 19785 19795 19841 19848 19881 19903 19920 19940 19967 20037 20061 20063 20078 20122 20150 20164 20175 20180 20235 20248 20305 20358 20426 20501 20554 20566 20571 20630 20632 20637 20648 20653 20672 20700 20745 20779 20836 20872 20879 20987 Verbeteringen vorige Hist: 2272 m. z. 2242; 3871 m. z. 3881; 887 onduldeJllk afgedrukt. Nationale Bedevaart naar Echternach van Pinkstermaandag 29 Mei t/m Woensdag 31 Mei 1939 Onder leiding van de Ver. tot Sameustelling van Ned. Bede vaarten (V.N.B.) en met medewerking van het Hoofdbestuur van den Ned. Katholieken dag. - De reis wordt gemaakt met lux8-reiswagens (Autocars) van Utrecht over's Hertogenbosch, Eindhoven on van Arnhem over Nijmegen, Veulo naar Maastricht, Echternach en terug. Zeer goedkoope reis, bijv. v.af Maastricht (alles inbegr.) reeds voor f21.Vraagt uitv. prospectus Bureau V,N.B., Burg. Ch.de Hes6ellepleinl7 Heerlen zijn merkwaardige springprocessie op Pinkster-drie, en de landsbevolking het bekende jaarlijksche octaaf van Gods Moe der. Voornamelijk in de Maria-vereering ligt een karakteristieke trek van godsvrucht. En merkwaardig deze devotie bloeit voort, ook onder de 25.000 Luxemburgers, die te Parijs leven en de honderdduizenden Amerikanen van Luxemburgschen bloede. Tertulliaan, die ooit getuigde van de „anima humana naturaliter christiana", zou ten aanzien van dit volk ongetwijfeld hebben verklaard, dat de Luxemburgsche volksziel van nature bovendien mariaal is. Er zijn meer bewijzen voor den gods- dienstigen aard en het katholieke erfgoed, dat de Luxemburgsche moeder haar kind meegeeft voor het leven. Vooral in de dorpskerken, gelegen tusschen de schilder achtige heuvels van het toeristisch-aan- trekkelijke land, bloeit de religieuze ziel hoog op en zij vindt menigmaal een uit weg in primitieve volksfeesten, met ern stig en volksch karakter tegelijk. Vreemde elementen, die ooit in gods dienst-ondermijnenden geest trachtten aan te toonen, dat de stelling van het Katho licisme in het volk ten deele zou zijn on dergraven, vonden tegenover zich gevulde kerken met belijdende christenen. En daarbuiten hoorden zij al spoedig de laat ste strofe uitzingen van het nationale lied, waarin den Allerhoogste gevraagd wordt om bescherming tegen „fremden Joch und Leid". De aangeboren vrijheidsliefde van den Luxemburger en de verbondenheid met zijn land zijn ongetwijfeld de beste waar borgen tegen openlijke godsdienstvervol ging. Het volk, dat loyaal en oprecht wer ken wil in het Koninkrijk Christi, laat zich geenerlei aanhankelijkheid buiten zijn ideëenwereld aanleunen. Vandaar, dat de Katholieke actie in dit land met religieus- ethische beginselen welkom en voedingsbo dem vond. Als het volk van Luxemburg de gods dienstige en moreele crisis van onze dagen bitter betreurt, staat het vooral medelij dend tegenover een voortschrijdende aan tasting van de christelijke huwelijksmo raal. Zooals ik reeds te verstaan gaf, zijn ook over dit land sommige donkere wolken ge dreven. De kerkelijke zielzorg en de ka tholieke leeken-actie konden niet steeds gelijken tred houden met de aangroeiende nooden van den tijd. Maar in de nieuwe krachtsinspanning wist men het aangroei end gevaar te bestrijden. Er werden ker ken bijgebouwd; het katholieke vereeni- gingswezen versterkte zich en de charitas De levenspraktijk der Luxemburgers is niettemin de practijk van trouwe katholie ken, die in den Umwert zich wisten te handhaven. De Luxemburger toch neemt tegenover nieuwe stroomingen een nuchter scepticisme in acht. Met zijn aangeboren wantrouwen inzake nieuwigheden is hij weinig toeschietelijk voor opdringende wereld-hervormers. Men meene intusschen niet, dat het volk van Luxemburg per se afwijzend staat te genover eigentijdsche denkbeelden. Wie namelijk do "tegenheid zoekt kennis te maken met het volk van den lande, ont dekt spoedig een drang naar weten, hoe het elders is, zoo mogelijk waardeering, indien er reden tot waardeering bestaat. Steeds echter heeft de bevolking zich verweerd tegen indringing ook op geeste lijk terrein; zij legde een moyeelen dam tegen geweld en vreemde heerschappij. De verbondenheid van geloof en vader land. die stamt uit het verleden, leeft ook nu sterk in het volksbewustzijn. Wie bij voorbeeld Echternach bezoekt, vindt er een levendige vereering van Sint Willibrord, die in de Nederlanden het geloof verkon digde, doch in Luxemburgsche aarde be graven werd, nu reeds 1200 jaar geleden. En is Maria, de Troosteres van alle be droefden, niet de patrones van stad en land, voor wie in de hoofdstedelijke ka thedraal als het ware een nationaal monu ment werd opgericht? Echternach behield De religieuze ziel van een honderd faar onalhankelijk volk. ICH DIEN! drong dieper door. Krachtig wordt ge streefd naar verinnerlijking en verdieping. Geen ernstiger vijand bezit het Luxem burger volk dan de religieuze onwetend heid, de oppervlakkigheid en de vermate- rialiseering van een gelukkig zeer kleine groep. Het moderne heidendom, dat tot aan de grens van dit bezonnen land is komen te staan, vindt een phalanx in het positieve, verjongde godsdienstig-zedelijke vernieu- wingswerk van den Luxemburger. Het verheugt den journalist, daarbij te kunnen constateeren, dat in dezen kleinen staat van goede katholieken, een eerlijke pers de bevolking voorlicht. Met name speelt een heilzame rol het katholieke blad „Luxemburger Wort", uitstekend geleid door mgr. Jean Origer, het bekende lid der Kamer van afgevaardigden. Is het wonder, dat het Luxemburgsche volk met zijn diep religieuze ziel thans energiek zich voorbereidt op de Sint Wil- librordusfeesten in het schoone stadje aan de Sure? Daarbij zal het vooral de sym pathie genieten van Nederland's katho lieken, met Luxemburg verbonden, wel het meest door den persoon en het cul tuurwerk van den wederzijdschen volks heilige. Luxemburg blfjve lang het katholieke land, onder de markante leus van zijn oud heid: Ich dien! Nederlanders, die in vacantietijd bij voorkeur het Groothertogdom Luxemburg bezoeken, verblijven dan op katholieken bodem. In elk geval toont de jongste sta tistiek aan, dat het Luxemburgsche volk voor bijna honderd procent katholiek is. Wat beteekenen immers rond 4800 Protes tanten, 2400 Israëlieten en 4700 niet-geloo- vigen, dat is tezamen 11.900 zielen, op een totaal van 290.000 katholieken? Bovendien zijn die 11.900 anderen voornamelijk over gekomen buitenlanders. Natuurlijk geven de cijfers niet 'n ge heel betrouwbaar beeld van den gods- dienstigen stand. Want zoo goed als het buitenland heeft zelfs het traditioneel ka tholieke Luxemburg in zijn geestelijke ge slotenheid iets geleden. De onrust name lijk van de bittere wereld-verscheurdheid onzer dagen is ook niet geheel voorbijge gaan aan het volk, dat woont op de grens lijn van de Fransche en van de Duitsche cultuur. Elke dag neemt U stof af in de slaap kamer. maar Uw dekens, waarop ook stof valt, moeten gewassen worden. Natuurlijk wil U uw wollen dekens vrij waren van krimpen en verkleuren. Kies daarom de veiligste weg en gebruik alleen Lux om ze te wassen. LUX LOST 5 MAAL SNELLER OP DAN GE WONE ZEEPPOEDERS EN ZEEPVLOKKEN In het sop van zeeppoeders en gewone zepen blijven altijd onopgeloste zecpdeeltjes achter, die de wolvezels hard en stug maken, waardoor de wol krimpt. Ook de kleur wordt door onopgeloste zeep aangetast. Lux voorkomt deze bezwaren. Het lost dadelijk op, zelfs in koud water, zodat geen zeepdeeltjes zich aan de wol kunnen vasthechten. Wollen dekens, die in Lux worden ge wassen gaan jaren mee. En Lux is veilig en goedkoop, want het gewone pak kost maar 12+ cent en het rcuzenpak, dat bijzonder voordelig is, 25 cent. Elk pak bevat bovendien een bon voor geschenken en nog een modern breipatroon, terwijl het reuzenpak zelfs twee breipatronen bevat. Lux worJf nooit los verLocLt. Losse vlok- ken zijn geen Lux. u n n *aak lauw ""«'it.,, "'a '"m JLfeta 5 nm """'"nier I"™"-lls hc> 1W"M maal,, l 'Z"1' O "'"'"""oog,, ooso^£«sf i KAN U GERUST ZELF WASSEN ALS U MAAR UITSLUITEND LUX GEBRUIKT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1939 | | pagina 8