ABDlMmOOP
STADS
NIEUWS
De Oostersche Christenheid
Marmerwerken
WOENSDAG 8 MAART 1939
DE LEIDSCHE COURANT
EERSTE BLAD - PAG. 2
Abonnementsprijs: voor Lelden 19
cent per week; 2.50 per kwartaal.
Bty onxe agenten /O cent per w**k;
f 2.60 per kwartaal. Franco per port
t 2.95 per kwartaal. Geïllustreerd
Zondagsblad 0.50 per kwartaal.
Losse nummers 5 cent, met geQL
Zondagsblad 9 cent
Advertentiën: 30 cent per regel.
Ingezonden mededeelingen dubbel
tarief. Telefoontjes hoogstens 30
woorden, 50 cent per plaatsing, al
léén Woensdag en Zaterdag.
HOE WORDT HET WEER?
KRACHTIGE WIND.
De Bilt seint:
Verwachting:
Voor het geheele land: Meest krachtige
in het Noorden wellicht tijdelijk stormach
tige Westelijke tot Noord-Westelijke wind,
zwaar bewolkt tot betrokken tijdelijk re
gen, vooral in het Noorden, ietts zachter
des nachts, overdag weinig verandering in
temperatuur.
De weerstcestand van hedenmorgen
7.20 uur:
Den Helder- zwaar bewolkt, krachtige
W N. W. wind, 6 gr. C.
Vlissingen: zwaar bewolkt, krachtige
Westelijke wind, 7 gr. C.
De Bilt: betrokken, krachtige Westelijke
wind, 6 gr. C.
Groningen: hagelbuien in het laatste
uur, matige W. N. W. wind, 5 gr.
Maastricht: regen in het laatste uur, ma
tige Westelijke wind, 6 gr. C.
BUITENLANDSCH WEEKOVERZICHT.
Het gebied van hoogen luchtdruk over
de Golf van Biscaye breidde zich over
Frankrijk en de Alpen uit, De depressie
tusschen IJsland en Noorwegen werd niet
dieper en vuli aan de Westzijde op, ten
gevolge van een Zuidwaartsche uitbrei
ding van een arktisch gebied van hooge-
li'ohtdruk over Groenland. Snelle dalingen
van den luchtdruk over Schotland en het
Noorden van Ierlard in den nanacht en
morgen kondigen de nadering aan van een
secundaire depressie, die in den nacht
zwaren regen bracht in het Noorden van
Ierland en om de Iersche Zee de tempera
tuur deed stijgen en de bewolking toene
men. De polaire luchtstrooming is th^ns
over het geheele continent voortgeschre
den en is thans de Alpen gepasseerd. Ten
gevolge daarvan daalden in Zuid- en Mid
den-Frankrijk en in Zwitserland de tempe
raturen van ver boven tot beneden nor
maal. De koud-inval bracht in Zuid-Frank-
ryk, in Zwitserland en ook in Zuid-Duitsch-
land veel regen. Te Biarritz viel 12, te Zü-
rich 28, te München 18 m.m. neerslag. De
temperatuurval was in het hooggebergte
zeer groot. Op de Saentis daalde de tempe
ratuur zeven graden op het Jungfraujoch
14 graden (van min 9 tot min 23 graden).
Hel is te verwachten, d: het weer aan
vankelijk het ongestadige karakter zal be
houden.
LUCHTTEMPERATUUR.
7.6 gr. C.
LICHT OP VOOR FIETSERS e.a.t
Van Woensdagnamiddag 6.18 uur tot
Donderdagmorgen 6.01 uur.
HOOG WATER.
Te Katwijk aan Zee op Donderdag 9 Mrt
voorm. 5.10 en nam. 5.35 uur.
Maan op 21.53 uur Woensdagavond.
Maan onder 7.53 uur Donderdagmorgen.
Storm waarschuwingsdienst.
Hedenmorgen te negen uur werd ge
seind aan alle posten: „Weest op uw hoe-
Academienieuws
LEIDEN.
Geslaagd:
doctoraal examen Indisch Recht: de heer
H. Keilerman Deibal, Den Haag;
candidaatsexamen Indisch Recht: de
heer M. Lawalata, Leiden.
De dubbele samenstelling van
Abdijsiroop uit kruiden-extracten
en „codeïne" maakt haar werking
snel en veelzijdig. Die groote hoest-
stillende kracht van Abdijsiroop,
die U 's-nachts vrijwaart van dien
naren kriebelhoest. heeft haar te
recht den naam gegeven van
..'s-Werelds béste Hoestsiroop".
Zij helpt U binnen den kortst mo
gelijken tijd en op afdoende wijze
af van vastzittend slijm, prikkel-
hoest en benauwende hoestbuien.
Akker s Abdijsiroop zal U helpen
In den strijd tegen ontstoken slijm
vliezen en gevoelige luchtpijpen.
AKKER 'S
vekstèrdcte
legen hoest, griep, bronchitis, asthma
Flacon 90 ct„ f 1.50, i 2.40. f 4.20. Alom verkrijgbaar
Twee milioen steun
^oor den tuinbouw.
VOOR IN 1937 OF 1938 GEVEILDE
PRODUCTEN
De Staatscourant van gisteravond bevat
een beschikking van den minister van
Economische Zaken, waarin bepaald wordt,
dat uit het landbouwcrisisfonds aan hen,
die als teler van gewassen van den tuin
bouw zijn aangesloten by de stichting Ne-
derlandsche groenten- en fruitcentrale en
op den dag der uitkeering hun bedrijf nog
uitoefenen, steun zal worden verleend tot
een bedrag van ten hoogste 2.100.000.
Steun wordt verleend over de hoeveel
heden van de hierna vermelde rechtmatig
geteelde producten, Welke in het achter elk
product vermelde tijdvak van het daarbij
vermelde jaar door de telers over een er
kende veiling of veilinghouder zyn ver
handeld.
Frambozen (fabrieks-) 14 Juni29 Aug.
1937, 7 per 100 K.G.
Meloenen, 30 Mei17 Juli 1938, f 3.20
per 100 stuks.
Vroege aardappelen, 15 Juli31 Juli
1938, 0.25 per 100 K.G.
Andijvie, 1 Januari29 Mei 1938, 2.50
per 100 K.G.
Augurken A en B, 14 Juni12 Septem
ber 1937, 2.50 per 100 K.G.
Augurken C. en D, 14 Juni12 Septem
ber 1937, 0.85 per 100 K.G.
Augurken A en B stippel, 14 Juni12
September 1937, 1.30 per 100 K.G,
Augurken C en D stippel, 14 Juni12
September 1937, 0.45 per 100 K.G.
Bloemkool, 14 Maart15 Mei 1938, f 1
per 100 stuks.
Bloemkool, 6 Juni10 Juli 1938, 0.50
per 100 stuks.
Bloemkool, 31 October4 December 1938
0.40 per 100 stuks.
Boerenkool, 1 Januari27 Maart 1938,
0.75 per 100 K.G.
Enkele en dubbele stam-prinse^sabocnen
2 Augustus15 Augustus 1937, 0.50 per
100 K.G.
Snijboonen, 12 Juli12 September 1937,
2 per 100 K.G.
Spekboonen, 12 Juli12 September 1937
1 per 100 K.G.
Rijsdoperwten, 30 Mei26 Juni 1938, 1
per 100 K.G.
Rijsdoperwten, 27 Juni31 Juli 1938, 1
per 100 K.G.
Peulen, 30 Mei26 Juni 1938, 1 per
100 K.G.
Savoyekool, 1 Januari1 Mei 1938, 0.75
per 100 K.G.
Spitskool, 2 Mei12 Juni 1938, 0.50
per 100 K.G.
Spitskool, 13 Juni18 September 1938,
0.50 per 100 K.G.
Bospeen, 11 April12 Juni 1938, f 0.75
per 100 bos.
Prei, 1 Januari1 Mei 1938, 0.80 per
100 K.G.
Prei, 29 Augustus18 December 1938,
0.25 per 100 K.G.
Bosselderij, 1 Januari27 Maart 1938,
0.35 per 100 bos.
Peterselie, 1 Januari27 Maart 1938,
0.80 per 100 bos.
Knolselderij A, 1 Januari1 Mei 1938,
0.25 per 100 stuks.
Knolselderij, 15 Augustus18 December
1938. 0.25 per 100 stuks.
Glassla, 14 Maart10 April 1938, 0.40
per 100 stuks.
Glassla, 11 April15 Mei 1938, 0.20
per 100 stuks.
Spinazie, 28 Februari3 April 1938,
0.50 per K.G.
Spinazie, 4 April22 Mei 1938, 0.50
per 100 K.G.
Spinazie, 23 Mei12 Juni 1938, 0.50
per 100 K.G.
Spruitkool ongeschoond, 1 Januari
10 April 1938, 2.25 per K.G,
Spruitkool geschoond, 1 Januari10
April 1038, 3 75 per 100 K.G.
Tomaten, 18 April—19 Juni 1938, 1.50
per 100 K.G.
Tuinboonen, 27 Juni28 Augustus 1938,
0.50 per 100 K.G.
De steuntoeslag wordt niet verleend op
producten, welke administratief zijn ge
veild, op contract zijn verkocht, afwijkend
van kwaliteit waren of op een andere dan
de verplichte veiling geveild.
Pogingen tot hereeniging van de afgescheidenen
Lezing van dr. C. de
Clercq
„East is East, and West is West, and
never the twain will meet". Deze hope-
looze uitspraak van Rudyard Kipling slaat
weliswaar op het Verre Oosten, maar ook
het Nabije Oosten is voor ons, Wester-
sche Christenen, zoo vèr weg, dat wij
elkaar wederzijdsch niet begrepen hebben
en dikwijls nóg niet begrijpen.
Daafin komt gelukkig eenige kentering,
dank zij de gestadige arbeid van het Apos
tolaat tot Hereeniging der Oostersche
Kerken, dank ook de belangstelling, die
in de Latijnsche Kerk voor de afgeschei
den Christenheid in het Oosten wordt ge
wekt.
„Geloof en Wetenschap" heeft tot een
beter begrip tusschen Oost en West wil
len bijdragen door als spreker uit te noo-
digen den zeereerw. heer C. de Clercq uit
Antwerpen, doctor in de Oostersche ker
kelijke wetenschappen.
Voor deze lezing van dr. de Clercq be
stond een verblijdende belangstelling.
Van zulke avonden gaat ongetwijfeld een
invloed ten goede uit; onze al te enge
Westersche gezichtskring wordt verruimd
tot waardeering voor de op den eersten
aanblik vreemde gebruiken en gewoon
ten van de Oostersche Christenen.
Steeds is het Oosten voor ons vol be-
toovering geweest aldus leidde dr. De
Clercq zijn lezing in. Die naam doet voor
ons verstand oprijzen al de mysterieuze
beschavingen, die sedert het begin der tij
den tot op onze dagen in de verre, afge
legen streken aan de Aziatische en de
Egyptische oevers der Middellandsche Zee
zich ontwikkeld hebben.
In die streken is ook het Christendom
ontstaan en heeft het zich het eerste uit
gebreid.
Door het contact met Rome en de La
tijnsche wereld hebben de kerkelijke or
ganisatie en liturgie meer ontwikkelde
vormen in het Westen aangenomen en al-
zoo zijn met het Oosten waar iedere
gemeenschap aan haar lokale gewoonten
getrouw bleef meeningsverschillen ont
staan, die zich van de Ve tot de Xlle eeuw
in een reeks scheuringen uitgedrukt heb
ben, welke geleidelijk al de Oostersche
christenen van den band met het Paus
dom hebben losgerukt. Sedert de XVIe
eeuw zijn groepen tot de Eenheid terugge
keerd; thans tellen zy 9 millioen geloo-
vigen tegen meer dan 170 millioen afge
scheidenen. of orthodoxen, zooals deze
zich noemen.
De twee- hoofd-k enteek ens van de Oos
tersche Kerken, zqowel geünieerde als or
thodoxen bestaan hierin: zij bezigen in de
liturgie de landstaal soms wel wat
ouderwetscher dan de gesproken taal, en
zij laten een groote verscheidenheid in de
liturgische en kerkelijke gebruiken.
Men kan de Oostersche kerken in vier
groepen verdeelen: de Byzantijnsche, de
Armeensche, de Syro-Chaldeesche en de
Koptische.
De kerken van binnen en van buiten.
Van de verschillende stijlen in. kerk
bouw, door deze vier groepen toegepast,
toonde spr. interessante lichtbeelden, o.a,
van de wereldberoemde Hagia Sofia te
Constantinopel, van Roemeensche en Rus
sische bedehuizen.
Ook van de aankleeding van het inte
rieur dezer kerken kwamen duidelijke
lichtbeelden op het doek, o.a. van de iko-
nostase, de afscheiding, beschilderd met
heiligen-beelden, die het „priesterkoor"'
voor de geloovigen vrijwel onzichtbaar
maakt.
Na de weelde van fresco's en mozaïeken
In de Byzantijnsche kerken, stak de kale
soberheid van de meeste Armeensche, Sy
rische, Chaldeesche en Koptische kerken
sterk af.
De ikonostase, in de Byzantijnsche en
in de Orthodoxe Koptische kerken heeft
tot doel het altaar en de priesters van het
volk te scheiden.
De Ikonen.
Een midden- en twee zijdeuren laten
toe aan de geestelijkheid buiten het koor
te komen. Gedurende een deel van de H.
Mis blijft de middendeur open, maar de
geloovigen hoeven niet zooveel van de
Mis te kunnen zien, daar zij de taal der
gebeden verstaan en alle gezangen mee
zingen, en de diaken gedurig vóór de iko
nostase komt staan om den gang der
plechtigheden en de daarbij passende ge
voelens te vertolken. De naam „Ikono
stase" komt voort uit het feit, dat de wand
versierd is met ikonen of heiligen-beel
den, waarvan twee volgens een vasten re
gel moeten geplaatst worden, namelijk het
Christusbeeld onmiddellijk rechts en het
Mariabeeld onmiddellijk links van de mid
dendeur.
Ontelbaar zijn de ikonografische pro-
dukten der Byzantijnsche schilderkunst.
Soms bestaan de ikonen uit een geschil
derd gedeelte, b.v. kop, handen- en voeten
van den heilige en een metalen daarop
bevestigde plaat, die de kleederen en de
coratiemotieven in gravuur of boetseering
weergeeft. De wanden van een Byzan
tijnsche kerk of kapel zijn gewoonlijk met
een aantal ikonen versierd, er zijn er ook,
die den geloovige maar tijdelijk ter ver
eering aangeboden worden, zoo b.v. deze
die den heilige v. d. dag of al de heiligen
irt de maand vereerd vertoonen. De ge
loovigen naderen tot deze ikonen en ko
men ze eerbiedig kussen; er zijn er die
hetzelfde doen bij al de ikonen in de kerk,
die ze eenigszins kunnen naderen.
Liturgische gebruiken.
Zoowel in de orthodoxe als in de ge
ünieerde kerken wordt de H. Mis opge
dragen en de Eucharistie bewaard. Er mag
echter maar één eigenlijk altaar zijn en
één Heilige Mis per dag aan dit altaar
worden gecelebreerd; oude liturgische re
gels die vroeger ook in het Westen in ge
bruik waren. Maar die celebratie geschiedt
door alle aanwezige priesters, die te zamen
de gebeden, zelfs de woorden der Conse
cratie opzeggen. In vele kerken zijn er
echter bijkapellen, waar de priesters, die
het wenschen de H. Mis alleen kunnen le
zen. Het altaar is een eenvoudige, meest
een steenen tafel, van vierkanten vorm,
kleiner dan in het Westen; er behoeft
maar alleen plaats te zijn voor een of
twee paar kandelaars, de heilige vaten, de
liturgische boeken, het kruis om het volk
te zegenen en soms een klein tabernakel.
Want er worden Slechts enkele kleine
fragmenten van een heilige Hostie be
waard, die noodig zi.in voor de Communie
der zieken De regel is, dat onder de H.
Mis de speciën voor het dageliiksch ge
bruik worden geconsacreerd. Behalve bij
sommige geünieerden communiceeren de
geloovigen onder de twee gedaanten en is
het H. Brood gedeesemd.
In de kathedralen staat er, behalve de
zetel van den celebrant een bisschops-
troon aan den rechterkant van het altaar.
Dikwijls wordt in de Byzantijnsche kerken
de H. Teerspijze voor de zieken niet in
een tabelnakel maar in een metalen duif
bewaard.
De Oostersche geestelijkheid.
Na over kerk en altaar gesproken te
hebben liet spr. ons kennis maken
met de bedienaars van de eeredienst. Ook
de orthodoxen hebben echte bischoppen
en priesters. Zij behooren tot een zeker
aantal,— gansch onafhankelijke kerken,
waarvan de belangrijkste een vijftien
tal aan hun hoofd een patriarch, soms
ook „catholicos" genoemd, tellen. Er zijn
ook vijf geünieerde patriarchen, aan 't
hoofd van verschillende ritueele groepen,
maar allen aan hetzelfde gezag van Z. H.
den Paus onderworpen. Een hunner, Z. E.
Mgr. Pappouni, patriarch der Katholieke
Syriërs, is thans kardinaal. Gansch de
Oostersche geestelijkheid draagt zwarte
soutane en mantel, waarbij de geünieer
den eventueele roode of purperen insignes
voegen. Zoo ook bevestigen vele Byzan
tijnsche waardigheidsbekleeders en mon
niken zoowel orthodoxen als geünieer
den een sluier aan den hoogen cylin-
drischen hoed of „skoufa". Niet alleen de
bisschoppen maar ook vele priesters en
monniken dragen een borstkruis.
Terwijl de priesters bij de orthodoxen en
de meeste geünieerden gehuwd mogen
zijn, moet de bisschop het celibaat onder
houden en wordt dus dikwijls uit de
monniken gekozen. Er zijn een duizendtal
orthodoxe bisschoppen en een honderdtal
geünieerde. In den Byzantijnschen ritus
draagt de bisschop twee sieraden, die oor
spronkelijk aan den keizer voorbehouden
waren, maar die door den patriarch van
Konstantinopel, en weldra door alle bis
schoppen werden overgenomen: de kei
zersmantel en de kroon. In zijn paleis
leeft de bisschop in gemeenschap met de
geestelijken die hem in 't bestuur van zijn
bisdom bijstaan.
Het werk van den priester is uitsluitend
het houden der kerkelijke diensten en het
bedienen der sacramenten. Sociale organi
saties bestaan er bijna niet. In de H. Mis
draagt de priester een gewaad dat meer op
de Latijnsche koorkap dan op een kazuifel
gelijkt. Een zeker aantal Chaldeesche gees
telijken en de Koptische orthodoxen be
zigen als hoofddeksel niet de „skoufa",
maar den tulband. De priesters verdienen
maar juist genoeg om te bestaan. Op den
buiten werken zij op het veld, bijzonder
wanneer zij in het onderhoud van een huis
gezin moeten voorzien. De voorbereiding
tot het priesterschap is dikwijls van korten
duur, enkele maanden volstaan om den wij
deling op de hoogte te stellen van zijn toe
komstige liturgische functies, bijzonder in
dien hij uit een priesterfamilie komt. Bij
de orthodoxen zijn er maar enkele semina
ries, bij de geünieerden bestaan ze nu bijna
overal.
De kloosters.
Het kloosterleven heeft steeds in het
Oosten een groote rol gespeeld. Het leeft
er thans nog onder zijn oudsten vorm, zoo
wel bij monniken als bij monialen; ieder
klooster bestaat op zijn eigen, onder de lei
ding van zijn oversten, een algemeene re
gel is er niet, de levenswijze wordt be
paald volgens de schriften der Heilige Va
ders en de eeuwenoude monastische over
leveringen, die schriftelijk of mondeling
werden bewaard. De meeste kloosters zijn
gelegen op afgezonderde plaatsen, midden
in het gebergte, zoo b.v. het klooster te
Stanichoara in Roemenië, of op een eiland,
VESTIBULES
WINKELPUIEN
SCHOORSTEENMANTELS
VENSTERBLADEN
ENZ.
AGENDA
LEIDEN.
Woensdag, R.K. Rijtuig- en Wagenmakers-
pati-oonsvereen. „St. Jozef', Kring
Leiden, café Bremmer, 6 uur.
Donderdag, Residentie-orkest 4e Abonne
mentsconcert, soliste Erica Morini,
Stadsgehoorzaal, 8 uur.
Maandag, Propaganda-avond H.K.W. Spre
kers de heer de Graaff uit A'dam
en pater Tesser O.F.M., foyer van
Hotel „Den Burcht", 8.30 uur.
De avond-, nacht- en Zondagsdienst der
apotheken te Leiden wordt van Zater
dag 4 tot en met Vrydag 10 Maart a.s.
waargenomen door de apotheken J. E. M.
ttn Dijk, Haven 18, tel. 85 en M. Boekwijt,
Bt eestraat 74, tel. 552.
Te Oeggstgeest: Oegstgeestsche Apotheek
Wilhelminapark 8, tel. 274.
zooals te Valamo in Finland. Zeer beroemd
is het Athosschiereiland ten Noorden van
Griekenland, waarvan de twintigtal man
nenkloosters een kleine onafhankelijke re
publiek uitmaken, enkel voor het manne
lijk geslacht toegankelijk. Het getal kloos
terlingen kan zeer verschillend zijn, van
een tiental tot twee of drie honderd. De
twee hoofdbezigheden zijn het gebed en de
handenarbeid. Dikwijls leven zy verdeeld
in min of meer talrijke groepen, de oud
ste monniken of Zusters groepeeren naast
zich een zeker aantal jongeren, die dan al
net materieel werk moeten verrichten. Bij
vrouwen komt dit op zeer groote schaal
voor, zij leven met een vijf- of tiental in af
zonderlijke huisjes, zoodat die kloosters zeer
op onze Nederlandsche begijnhoven gelij
ken. Ook mag de overste toelaten, dat som
mige religieuzen zich voor een tijd of gansch
hun leven als eremijt zouden afzonderen
in een hut. Die hutten, zoowel als de ge
wone cellen zijn heel eenvoudig, alhoewel
altijd met veel ikonen versierd. Sommige
monniken slapen op een gewone plank, of
op de breede doodkist die ze zich op voor
hand vervaardigd hebben.
Er zijn met Rome geünieerde kloosters
die nog min of meer volgens diezelfde oude
tradities leven, de meeste hebben echter
een meer moderne aanpassing gekregen.
Vele orthodoxe kloosters zijn in verval,
andere gloeien nog, maar het echt ascetisme
leeft er niet meer, bij gebrek aan persoon
lijke vorming en intellectualiteit der over
sten en novicemeesters.
Ten deele moet men dezelfde opmerking
maken voor de geünieerde, bijzonder de
vrouwelijke kloosters; een oneindig ar
beidsveld ligt daar gereed voor vrouwe
lijke krachten, die den moed zouden heb
ben zich heelemaal in te lijven bij 't Oos
tersche Monachisme om het van binnen uit
te hervormen.
Een godvruchtig volk.
Om te eindigen enkele woorden over het
volk en zijn godsvrucht. Het Oostersche
volk is een godvruchtig volk, en zelfs de
genen, die bijna niets meer aan hun ge
loof doen, houden er aan zich uiterlijk bij
sommige gelegenheden als zeer godsdien
stig te toonen, omdat de ritus dikwijls ver
eenzelvigd wordt met getrouwheid aan het
ras en het vaderland. In de steden hebben
de protestantsche of moderne gedachten in
gang gekregen bij de „orthodoxe" elite, ter
wijl de geünieerden meerendeels een min
derheid vormen, die in 't openbaar leven
van weinig tel is. Op het platteland "is het
volk in 't algemeen nog arm en primitief,
maar zeer godsdienstig. Christus heeft ge
zegd. „Komt allen tot mij". Hij heeft mede
lijden gehad met het volk en zoo dikwijls
zijn gezegende handen over de menigte uit
gestrekt. Reeds zijn vele verdwaalde broe
ders uit het Oosten tot Hem teruggekeerd,
maar er zijn er nog twintigmaal zooveel,
die in den grond getrouw zijn gebleven aan
het Geloof, maar niet tot den waren
schaapstal behooren. Steunen wy, besloot
spreker, door medewerking, gebed en gel
delijke hulp, het werk van degenen, die
tot hen gaan, om( met hun den rechten
weg te wijzen, hun de volle waarheid en
rijkste geloofsleven terug te schenken.
Nadat dr. De Clercq bij de beantwoor
ding van enkele vragen, dieper op enkele
punten, n.l. op de dogmatische verschiTen
en het celibaat, was ingegaan, heeft de
voorzitter van G. en W., de heer J. F. X.
Sanders, namens alle toehoorders een har
telijk woord van dank gesproken.
Méér leden voor G. en W.!
Bij den aanvang der bijeenkomst had de
voorzitter gewaagd van de tevredenheid
der leden van G. en W. over het dezen
winter geboden programma. Het bestuur
verklaarde zich echter minder tevreden,
omdat het gaarne méér had gegeven, als
dc geldmiddelen niet hadden ontbroken.
Een schema gevend van het volgend win-
terpn,gramma dat er wederom zeer aan-
lokelijk uitziet wekte de heer Sanders
alle leden op met animo nieuwe leden aan
t* werven.