Draagt TRUEFORM Sctioensn O. BAUER Steenstraat 21 De Li turgi e der Kerk] T' "11 FmRIJARI 1939 rmeer^ Ff ijrrTmeer* PASVORM ALS VAN MAATWERK 1 J HET H. NISOFFER DE LEWSCHE CO'IRANT DERDE BLAD - PAG. 10 en U loopt pijnloos! Gratis advies en voet- onderzoek bij: 4653 Gedfpl. Voetkundige en Pedicure. - Voetmassage! IN TERPAROCHIE ELE ST. JOSEPHSGEZELLEN VEREENIGING TE LEIDEN UIT HET VERLEDEN. De Vastenavond-viering is weer voorbij. Het was een echt bont program en het viel geve in -• k. Als wij wil len, kunnen wij wel wat presteeren. Een drachtige samenwerking is het allervoor naamste. Alle medewerkers van dit bont festijn zeggen wy hartelijk dank voor hun pres taties. Nu weer met nieuwen en frisschen moed begonnen. Ook de ijverig zelatricen van onze ver- eeniging worden hartelijk bedankt. Zij hebben ook een zeer voorname taak en wel zorg te dragen voor de finantieën. 1000 loten werden door haar verkocht. Behalve het ontbijt heeft de uitvoering de vereeniging een 30 gekost. INSTALLATIE. Alle aspiranten zijn Zondagmorgen voor half 8 in de St. Lodewijk op de Steen- schuur. Precies half 8 vangen wij aan. Onder de H. Mis algemeene H. Commu nie. Na onze dankzegging te hebben ge daan, gaan alle naar de St. Jos. Gez. voor het gemeenschappelijk ontbijt, 's Avonds worden allen precies half negen wederom verwacht in de St. Jos. Gez. De 's mor gens geinstalleerde leden worden ver wacht met hun ouders. Verder zijn alle Gezellen op dezen feestavond van harte welkom. DE ZAAL GESLOTEN. Zondagmiddag is de zaal voor de Ge zellen gesloten. KERNVORMING. Maandag onze bijeenkomst voor alle le den der kern. De v.-praeses houdt een inleiding over „Hernieuwing in Christus". J. Bentveld zal een korte lezing hou den over de blinden. Nogmaals allen worden verwacht. K. L. verschijnt volgens afspraak in uniform. K. L. BIJEENKOMST. Na de kern-bijeenkomst, een korte K. L. vergadering. De nieuwe leden denken er wel aan te sparen voor hun uniform. Bij de huis meester bestaat er geregeld gelegenheid te sparen. GEHUWDEN-BIJEENKOMST. Dinsdagavond houden de gehuwden hun verplichte bijeenkomst. Allen zorgen aan wezig te zijn. RECOLLECTIE. De recollectie-oefening, welke de vorige maand om de verduisteringsproef moest worden uitgesteld, wordt Donderdag a.s. gehouden. Alle Gezellen zijn hier welkom. R. K. JEUGDIGE WEKLOOZEN. Vrijdagavond zal er een feestavond zijn voor de R. K. jeugdige werkloozen. Het Vastenavond fees i voor de R. K. Werkloo zen. Het programma wordt verzorgd door de jeugdige werkloozen. Voor afwisseling zal gezorgd worden door het muziekgezel schap van de St. Josephsgezellen. Zooals het op een Vastenavondfeest past zullen alle jeugdige werkloozen wor den getracteerd. Voor alles wordt zorg gedragen. Kei n oot een knal-avond worden. Alle R. K. weikloozen van 1325 jaar worden verwacht. S. P. L. Van den Diocesanen Penningmeester, den weleerw. heer W. Versteegen, ont vingen wü het volgende schrijven: Weleerw. heer. Wederom mijn welgemeende dank voor de prompte toezending van de 250. Dat moet daar in Leiden bepaald goed georganiseerd zijn, en het teekent ook de goede geest der St. Josephsgezellen. Bij gelegenheid moet ik nog eens precies we ten, hoe ze dat in Leiden doen om dit eventueel ook aan anderen als voorbeeld te stellen. Ook hier geldt: dat het zaliger is te geven dan te ontvangen; d.w.z. het is heerlijker als voorbeeld gesteld te wor den, dan een voorbeeld te krijgen. Nogmaals mijn hartelijke dank aan u en uwe medewerkers! Met vriendelijke groeten enz. INLEGGELD ASPIRANTEN. Zeer vele aspiranten hebben hun inleg- geld voldaan, echter nc^ ;°t allen. Er bestaat hedenavond gelegenheid dit nog te dóen en ook Zondagmorgen. Zondag moeten alle inleggeld binnen zijn. MISSIE-AVOND. Maandagavond 20 Februari komt Mgr. Bouter, Bisschop van Nellore spreken over zijn missiewek. Een Missiefilm door hem zelf opgenomen zal worden ver toond. „Franz Schweitzer" en de „St. Odokna- pen" zorgen voor wat afwisseling. Het wordt een keurig' avond. Wij ho pen, dat ook vele Gezellen dien avond in de r'-hoorzaal aanwezig zullen zij En tree 20 cent. I'-rrv. u - r bij den huismees ter. EEN ZWARE VERANTWOORDING. Dinsdag kwam de heer J. v. d. Akker spreken over den plicht van ieder„n ka tholiek om zich aan te sluiten bij de vak organisatie. Jammer waren s'eehi een klein aantal Gezellen opgekomen. Om deze reden zullen wij zijn inleiding in deze rubriek behandelen. Beste vrienden! Gij zijt nog jong en misschien ontgaat u de groote beteekenis van de vakorganisa tie, daarom wi) ik u enkele oogenblikken hierover spreken. Het zal u wel eens gaan, zooals het my in mijn jeugd is gegaan. Ik was 16 jaar toen ik mijn intrede deed in een groote fabriek ergens tusschen Amsterdam en Zaandam; in de schafttijd waren wij met een 300 man meest niet- k; o.ieken, wez./an velen .k durf het wel te bekennen, ik had dikwijls moeite een ais te slaan; en t corde moed toe, om 't gegrinnik en de hatelijke opmerkingen, welke ik dikwijls moest vernemen. M'jn vader werkte daar ook, vandaar was het voor mij nog betrekkelijk gemak kelijk, maar toch had ik in de fabriek dik wijls veel om mijn geloof te verduren. Ik sprak er dan wel over net mijn vader; jongen, zoo zeide hij, daar moet je je niets van aantrekken, hebben wij niet meer recht om te bidden, dan zij om niet te bidden? Je moet volhouden. Ik zeg u dit om een eerste opwerping te weerleggen, je hoort zoo hier en daar wel eens zeggen, wat heeft nu mijn werk uit te staan met den godsdienst? Jongens, er is geen terrein in het maatschappelijk leven of het heeft iets te maken met gods dienst. De oorzaak van de hedendaagsche rampen is juist het terugdringen van den godsdienst uit het maatschappelijk leven. De godsdienst is een privaatzaak gewor den, welke ook wel door mannen mag worden beoefend, zij moeten dat zelf we ten, als zij het maar in de kerk doen. Het is toch in onze dagen wei duidelijk, dat men het zonder dien godsdienst niet heel ver brengt. Men zegt te werken voor de welvaart van alle menschen, maar waarom bereikt men die welvaart dan niet, terwijl er toch een overvloed is aan alles. Men wil de vrede, maar, als men dat wil, hoe komt het dan, dat er geen wer kelijke vrede is? Hoe dat komtl Omdat men scheiding heeft gebracht tusschen godsdienst en le ven. De wereld zegt dat alles wel, maar zij is telkens met zichzelf in tegenspraak; zij mist de diepste grondslagen, de deug den, welke die vrede en welvaart kunnen vortbrengen. Hebt gij uzelf nooit eens afgevraagd, hoe is het toch mogelijk, dat ikzelf werk loos ben, en mijn vader, die toch een goed vakman is, wij hebben toch arbeid noo- dig? Hoe is dat te rymen met het woord van den Schepper: „In het zweet uws aanschijns enz." Waarom zijn er in ons land 350.000 werkloozen? De diepste oor zaak, mijne vrienden, de wereld, de maat schappij is ziek; zij heeft gebrek aan de voornaamste levenssappen, welke zoo noodig zyn. Het maatschappelijk leven is niet meer ten dienste van den mensch, maar slechts van enkele menschen. Dat is niet van vandaag of gisteren. Neen, dat is al sedert een paar eeuwen en de vorige eeuw was dat in zijn meest verschrikkelijke vorm. Paus Leo XIII be spreekt deze toestand in zijn encycliek „Rerum Novarum", hij heeft het daar over die enkelen, die overmatig rijk zijn en een slavenjuk opleggen aan de groote massa proletariërs. De toestand was in de vorige eeuw weerzinwekkend. En willen wij het groote nut en de noodzakelijkheid inzien van de vakorganisatie dan moeten wy eens een vergelijking trekken tusschen toen en nu. De woningtoestanden waren allererbar- melijkst, de woningen voor den minderen man waren erger dan krotten voor het vee; en de gevolgen daarvan: zijn de wo ningtoestanden slecht dan daalt het zede lijk peil; het gezinsleven wordt kapot ge slagen; de uithuizigheid bevorderd; drank misbruik neemt toe. De allerminimaalste eischen voor gezondheid, licht en lucht, ontbraken. De arbeiders in de bedrijven waren rechteloos. Over hen werd zonder hen beschikt. De rechtvaardige grondslag voor een arbeidsovereenkomst ontbrak; vraag en aanbod beheerschte het arbei dersvraagstuk. Arbeidsovereenkomst, zoo zeide men, is een vrije overeenkomst. Een valsche leuze noemt de Paus dit, want de arbeider was niet vrij, zooals men het wilde voorstellen; hij was niet vrij om te komen of te gaan, wanneer het loon niet hoog genoeg was. Hij werd gedwon gen om te blijven en waagde hij het te vertrekken, dan kwam hij op de zwarte lijst en werd hij ingedeeld bij de ontevre denen, de socialisten en als gevolg daar van werd hij gebroodroofd. De werkge vers waren oppermachtig. Zij maakten het loon uit, zij bepaalden den tijd van werken. Men paste ook op den arbeider toe het princiep van vraag en aanbod. Wanneer op de markt het aan bod grooter wordt, daalt de prijs van het artikel; wordt de vraag grooter, dan stijgt de prijs. Dit princiep werd toegepast op de arbeidersmarkt, het loon siijgt en daalt, naar gelang de vraag grooter is dan het aanbod of andersom. De arbeid is ons als gebod door God op gelegd, is een verheven weïkzaamheid, waa/door de mensch indirect medewerkt aan het groote scheppingswerk n God. Door den arbeid wordt voor den mensch de mogelijkheid geschapen om mede te wer ken aan de voortzetting van het mensche- lijk geslacht, want de arbeid is het groote middel van bestaan en daarom is de ar beid, zij het indirect een delenemen aan het scheppingswerk. Wij zou^xi hier nog kn-^-n spreken over vrouwenarbeid, over kinderarbeid en denkt nu niet aan kinderen van 12 en Als niet anders wordt aangegeven, dage- lyks Gloria, geen Credo. Gewone Prefatie. ZONDAG 12 Febr. Zondag, genaamd: Sexagesima. Mis: Exsurge. Geen Gloria. 2e gebed v. d. zeven heilige stichters van de Orde der dienstknechten van Maria; 3e voor den Paus (wegens de verjaardag van zijn kroning). Credo. Prefatie v. d. Aller heiligste Drieëenheid. Kleur: Paars. Bij ons heilig Doopsel, heeft God het goe de zaad van het ware geloof in ons hart ge zaaid. Het is opgebloeid, maar eerlijk er kennen wij, dat het door vele en velerlei levensomstandigsheden (weelde, levens zorg of ook verkeerde genoegens) niet die vrucht draagt, die kan en moét worden ver wacht. (Evangelie). M.a.w. wij leven niet altijd door en uit ons geloof. Onze zonden indachtig bidden wij dakrom in de Introi- tus: „Sta op, Heer en help ons" (het hei lig geloof beter te beleven). Een heerlijk voorbeeld van geloofsleven is de heilige Paulus. Zeer veel heeft hij ge daan, zeer veel heeft hij verduurd voor het geloof. Gedwongen en met tegenzin ver haalt hij hiervan in het Epistel. Dat moet ons prikkelen tot navolging en ons aanspo ren er iets voor over te hebben, om de ge varen en moeilijkheden, welke de uitbloei van ons geloof naar buiten en de geloofsbe leving kunnen belemmeren, moedig te weerstaan en te overwinnen. Daarbij moge God zelf onze sterke hulp (Graduale, Tiactus), de Leeraar van de Heidenen (St. Paulus) onze beschermer zfjn. (Gebed). Met het grootste vertrouwen op den bijstand en genade van God offeren wij ons voornemen op, om steeds te bewandelen de paden des Heeren (d.w.z. de geboden te onderhouden, te leven volgens het geloof). God geve ons de volharding (Offertorium). En door de heilzame Offerande van de H. Mis moge Hij onze harten met nieuwen moed bezielen en versterken. (Stilgebed, Communio, Post- communio). MAANDAG 13 Febr. Mis v. d. H. Aman- dus, Bisschop en Belijder: Sacerdotes. 2e gebed A Cunctis (om de voorbede van de Heiligen); 3e naar keuze van den priester. Kleur: Wit. De onvermoeide en onverschrokken apostel van d' lage landen aan de zee werd in het jaar 594 uit hoog-adellijke ouders geboren. Duidelijk zag Amar.dus de ij delheden van de wereld in en hy trok zich dan ook terug uit de wereld en ging naar het klooster. Toen zijn vader hem dreigde te onterven, antwoordde hy: „Jesus Christus is mijn erfdeel". Bisschop gewijd predik te de heilige eerst aan de westelijke volks stammen van het huidige België, later ook aan de Friezen. Daarom wordt hij ook in het Bisdom Haarlem vereerd. DINSDAG 14 Febr. Mis v. d. H. Valen- tijn, Martelaar: In virtute. 2e gebed L Cunc tis; 3e naar keuze v. d. priester. Kleur: Rood. Een van de heiligste priesters, die in de tweede helft van de derde eeuw aan het hoofd stonden van de christengemeenten te Rome was de heilige Valentinus. Alle mo gelijke diensten bewees hij met andere christenen aan de martelaren. Hij bezocht hen in de gevangenissen, trooste en beurde 13 jaar, kinderen van 6 en 7 jaar; heel wat menschenlevens zijn verkort door al te vroege, al te zware, al te weinig uitbe taalde arbeid. Het is te veel om op te sommen, maar hier enkele mistoestanden en daar stond men als ai'beider, als eenling tegenover, want het was den arbeider verboden zich te vereenigen. Men begreep van de kant van den werkgever zoo goed: dat het voor een groot deel met hun macht uit zou zijn, wanneer de arbeider zich met de andere arbeiders zou kunnen vereenigen; indivi dueel zouden zij niets vermogen. Niet al leen van werkgeverszijde bestond het ver bod, zelfs wettelijk was dit geregeld, zulk een macht hadden de werkgevers in dien tijd. De mensch kan wel eenigen tijd on derdrukt worden, maar op den duur ver draagt hij het niet; men stak de koppen bijeen en als reactie op die schromelijke mistoestanden vangt het socialisme aan. De katholieke arbeiders konden vanzelf sprekend met hen niet medegaan, want de volgelingen van het socialisme hadden alleen open oog voor de stoffelijke mis toestanden met voorbijzien van de hoogere normen, langs welke men alleen maar kon komen tot waarachtige en blijvende verbetering. Ook de katholieken gaan zich vereenigen en hard werd de strijd, vooral omdat ook zij werden beschouwd als ontevredenen, als socialisten, zelfs de priesters, die een open oog hadden voor hen op en bracht hun de H. Communie. Onder keizer Claudius werd hy gevangen genomen en onthoofd. WOENSDAG 15 Febr. Mis v. d. H.H. Faustinus en Jovita. Martelaren: Salus autem. 2e gebed A Cunctis; 3e naar keuze v d. priester. Kleur: Rood. Deze twee broeders uit Brescia hebben in hun jeugd een godsdienstige en weten schappelijke opvoeding genoten. Faustinus werd priestere Jovita, de jongste, diaken. Beiden ontving .n van hun bisschop de op dracht het heilig Evangelie te gaan predi ken in de Alpen. Door den stadhouder van Italië aangeklaagd, werden zij gebracht voor keizer Hadrianus. Deze veroordeelde hen tot de brandstapel, maar het vuur deer de hen niet. In J gevangenis opgesloten om te verhongeren bleven zij gezond en krach tig. Tenslotte zijn zij gevoerd naar Milaan, Rome, Napels, terwijl zij veel folteringen moesten verduren. Naar Brescia terugge zonden zyn zij aldaar onthoofd. DONDERDAG 16 Febr. Mis v. d. vorigen Zondag: Exsurge. Geen Gloria. 2e gebed A Cunctis; 3e vooi alle overledenen (uit het eerste formuliei van de requiemmissen); 4e naar keuze v. d. priester. De Tractus wordt niet gebeden. Kleur: Paars. VRIJDAG 17 Febr. Mis als gisteren, maar 2e gebed A Cunctis; 3e naar keuze v. d. priester. Zaterdag 18 Febr. Mis van Maria op een Zaterdag: Salve. (Zie onder de votiefmissen van Maria var. Lichtmis tot Paschen) 2e geted v. d. H. Simeon, Bisschop en Marte laar; 3e tot den H. Geest; 4e voor den Paus. Prefatie van Maria (invullen: En U om de vereering). Kleur: Wit. Op 120-jarigen leeftyd is de heilige Si meon, opvolger van den H. Jacobus als bisschop van Jeruzalem, gekruisigd. Tot groote verwondering van de toeschouwers verdroeg de heilige, ondanks zijn zeer hoo- gen ouderdom, de bittere smarten van het kruis moedig en standvastig. IN DE KERKEN VAN DE E.E. PJ\ FRANCISMANEN. Alles als in bovenstaande kalender v. h. Bisdom, behalve: MAANDAG. Mis v. d. Z. Joannes van Triora. Martelaar: In virtute. Kleur: Rood. DINSDAG. Mis v. d. Z. Joanna van Va- lois, Weduwe: Cognovi. 2e gebed v. d. H. Valentijn. Kleur: Wit. WOENSDAG. Mils v. d. Z. Andreas van Segni, Belijder: Os Justi. 2e gebed v. d. H.H. Faustinus en Jovita; 3e v. d. overbrenging v. h. lichaam v. d. H. Antonius. Kleur: Wit. DONDERDAG. Mis v. d. Z. Philippa Ma- reria, Maagd: Dilexisti. Gloria. 2e gebed A Cunctis; 3e naar keuze v. d. priester. Kleur: Wit. VRIJDAG. Mis v. d. Z. Lucas Belludi, Be lijder: Os Justi. Gloria. 2e gebed A Cunctis; 3e naar keuze v. d. priester. Kleur: Wit. Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr. Gfcf Rfe-- Snel en goed riep, ff4CU, f*ljn. helpen hierbil altijd een poeder of cachet van Mijnhardt. Mijnhardt's Poeders per stuk 8 ct. Doos 45 ct. Cachets,genaamd.,Mijnhardtjes"2st. lOct Doos50ct de maatschappelijke nood van zoovele duizenden, zij werden nagewezen en be schouwd als waren ook zij socialisten. Wij zijn nog niet aan het eind van de inleiding van den heer v. d. Akker, een volgende maal gaan wij er mede door; maar vergelijkt nu eens de toestand van toen en thans, en gij zult het er mede eens zijn, dat er ontzaggelijk veel is tot stand gebracht door de stands- en al heel spoedig door de vakorganisaties. Denkt nu niet, dat de vakorganisaties uit den tijd zijn, met het verdwijnen van deze instellingen zouden langzamerhand ook in onzen tegenwoordigen tijd de mis bruiken weer insluipen envergeet het niet er zijn nog zooveel mistoestan den, welke al zijn ze Goddank niet zoo in het oogloopend meer als toen om verbetering vragen. Jongens begrijpt toch je groote verant woording, je mag niet afzijdig blijven staan. Is het niet laf, onredelijk, en on rechtvaardig, anderen te laten werken, anderen te laten offeren en als buiten staander wel de vruchten te plukken van hun arbeid? Het Katholiek Comité van Actie „Voor God" schrijft ons j Geen enkele H. Mis wordt opgedragen of bijgewoond zonder dat er ongehoorde wonderen door God worden gewekt. Wanneer wij dit eens met onze oogen konden aanschouwen met welk een aan drang zouden we ten altare snellen 1 Met welk een eerbeid zouden we onze oogen opslaan en God dank brengen Jezus ic in de H Mis als het vlekkeloos Lam, om niet alleen onze spijs te zijn, maar ook om zich op het heilig altaar te slacht offeren, door de vruchten van Zijn lijden en dood te vernieuwen en aan velen mede te declcn. Hij is daar aanwezig als de medelijdende en trouwe Middelaar tusschen God en de menschen, onze Voorspreker bij den Vader. H. Petrus Canlsius. Bij het heengaan van dr. Poels Een brief van het R.K. Werkliedenverbond De publicatie van het neerleggen van zyn functie door mgr. dr. H. A. Poels als hoofd-aalmoezenier van sociale werken, is, naar de „Volkskr." meldt, voor het bestuur van het R.K. Werkliedenverbond aanlei ding geworden den doctor het navolgen de, door voorzitter en secretaris ondertee- kende schrijven te doen toekomen: „Hooggeachte Doctor! Met ontroering hebben wij kennis ge nomen van het bericht, dat U ontslag heeffe gevraagd en gekregen uit de functie van hoofd-aalmoezenier van sociale werken in het bisdom Roermond. Met ontroering, omdat wij onmiddellijk beseften, dat door een en ander weer een warm vriend van onze beweging en een ge ducht strijder voor haar en haar rechten, een vriend ook, die, wanneer dat noodig werd geacht, onze beweging en die voor haar werken hun feilen kon toonen het strijdtooneel gaat verlaten. Wij behoeven U na het bovenstaande niet nog eens nadrukkelijk te verzekeren, dat Uw heengaan ons met weemoed ver vult. Wy begrijpen en verstaan echter, dat U, gezien Uw leeftijd, verlangt naar de rus tende schutterij over te gaan, maar zijn er tevens zeker van, dat de actief dienenden Uw warme belangstelling houden zullen. Wij danken U van ganscher harte voor alles wat U voor de zaak der arbeiders, voor de beweging, voor Kerk en" gemeen schap geofferd heeft en gedaan. Wij danken U heel speciaal voor de diensten, die wij als Verbondsbestuur van U mochten ontvangen. Wij hebben het al tijd als een groot voorrecht beschouwd, met U te mogen samenwerken, zij het dan ook vooral in de latere jaren physisch steeds meer op afsand. In den geest echter zoo voelden wij het groeiden wy voortdurend meer naar elkaar toe, was er tusschen ons een sterke eenheid. Wy hopen in Uw geest het werk voort te zetten en wenschen U van ganscher har te toe, dat U nog zeer veel jaren met innig welgevallen het werk van onze ka tholieke arbeidersbeweging zult mogen gadeslaan en nog moogt beleven de zege praal van de beginselen, waarvoor U een geheel leven geofferd en gestreden heeft. Aan onze samenwerking met U zullen wij die meest aangename en dierbare her innering blijven bewaren. Moge de goede God U in een heerlijke levensavond reeds geven, het begin der overgroote belooning, die wy U toedenken" GAAN WIJ ONS SCHEREN ZONDER ZEEP? Een nieuw apparaat Naai wij vernemen zal Philips op de Utrechtsciie Jaarbeurs, die van 14 Maart tot 23 Maar4 a.s. gehouden wordt, met een ge heel nieuw product, een droogscheerappa- raat van een nieuw type, komen. Het sys- steem, waarop deze nieuwe vinding berust is geheel elwijkend van de tot nu toe be staande systemen, en wordt beschermd door eigen patenten van Philips, waarvoor de registratie in het buitenland is aange vraagd. Naar men ons mededeelde, zal de prijs van oit apparaat beneden de 20 gul den liggen. De tot nu toe bestaande Amerikaansche droogscheprapparaten hebben een langwer- pigen kop, waaronder een mesje heen en weer beweegt. Het Philips-apparaat heeft een platten ronden kop ter grootte van een kwartje, waaronder een mesje permanent ronddraait. Naar men ons van de zijde van Philips mededeelde, is dit het eerste droog- scheerapparaat, dat werkelijk de haren af snijdt en niet afknijpt. Bij normaal gebruik kan het ronddraaien de meisje ongeveer vijf jaar mee, alvo rens het versleten is. Het apparaat is zo< geconstrueerd, dat het voor alle voltage/ gebruikt kan worden. Het ronddraaiende mesje brengt het voor de'l mee, dat geen oefening noodig is on van het apparaat voldoende profijt te kun nen trekken. „Telegraaf".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1939 | | pagina 10