Burgerlijke Stand
ZATERDAG 4 FEBRUARI 1939
DE LETOSCHE COURANT
EERSTE BLAD - PAG. 3
MAATSCHAPPIJ VOOR TOONKUNST
ONTWIKKELING VAN DE
NEDERLANDSCHE MUZIEK NA 1880.
Lezing door Drs E. Reeser.
De musicoloog Drs E. Reeser behandel
de in zijn lezing de ontwikkeling der Ne-
derlandsche muziek vanaf 1880 tot op
Iheden.
Door de beweging der 80ers veranderde
de cultuur op elk gebied der kunst dus ook
voor de muziek. 1880 als uitgangspunt ne
mend ontstond er nadien een nieuwe gene
ratie componisten in Oostenrijk. Frankrijk
Engeland, Duitschland en ook in ons vader
land werden nieuwe geluiden gehoord. Als
een van de belangrijkste Nederlanders wees
spreker Diepenbrock aan. Ook Zweers van
18841924 was een niet te onderschatten
Nederlandsche figuur, die typisch Holland-
sche muziek schreef, het volkslied door
alle tijden heen gebruikte, symphonisch
dacht en met zijn symphonieën (de be
roemde 3e) hoewel zelden gespeeld
een mijlpaal vormde in de ontwikkeling
der Nederlandsche muziek. Ook de rijen
voor Vondel's Gijsbrecht zijn een werk
van naam. Gevoelde hij zich aangetrokken
tot den stijl van Wagner en Lizt, Johan
Wagenaar, geboren in 1862, gevoelde zich
tot Berlioz geneigd, en hoewel zich zelf
blijvend, werd hij door dezen beïnvloed.
(Cyrapo de Bergerac). Ook Strauss had
hij lief. (Walzer in 3/4 tact). Wagenaar
weet wat instrumenteeren is, behalve zijn
groote orkestwerken zijn zijn Schipbreuk
en andere koorwerken en -werkjes meester
stukjes in landaard. Dopper, 2e dirigent
van het Concertgebouworkest, kent het
modern orkest. Hij schreef 8 goed geïn
strumenteerde symphonieën. Hij gebruikte
graag het 16e eeuwsche Nederlandsche lied,
was wellicht wat stug en hoekig in zijn
mexodievoering, maar was een figuur
zooals uit de ,,Ciacone Gothica" klaarblij
kelijk is verwerkend het kerkelijk lied
met de ostinate bas.
Diepenbrock 18621921 is minder Hol-
landsch gekleurd. Veel distinctie gaat er
van zijn werk uit detail verzorging en
verfijning niettegenstaande hij feitelijk
auto-didact is, componeerde hij als student
van twintig jaar een academische feest
im arsch met aanwending van een zeer be-
heerscht contrapunt de moeite waard.
Drie perioden in zijn schepping worden on
derkend. In de 2e periode schreef hij gaar
ne het „Symphonisch lied" (orkestwerk'
met obligaat zang o.a. Hymne an die Nacht),
zooals Mahler later in de „Kindertochten-
1 ieder" en meer nog in „das Lied von der
Erde". Hij wendde zich af van Wagner's
stijl, voelde zich tot Debussy getrokken.
Zijn klankbeeld lichtte op. Hij gebruikte
de gedichten van de 80er dichters en het
kerklatijn. In „Mercias" bereikte hij een
hoogte: het declamatorium met vrijhouden
der stem, groote soepelheid en rhythme. De
rust van de hymnische nachtgedichten, zeer
bewogen, maar zonder excessen, volgden
elkaar op. In de lijn Diepenbrock volgde
Willem Landre, met aan Diepenbrock ver
wante melodie. Aanvankelijk zeer Fransch
in zijn Nocturne, zijn Requiem „in memo-
riam Matris", Beatrys en het declamato
rium der Kinderkruistocht. Henri Zagwijn
(geboren 1878) schreef zeer interessant
werk voor kamermuziek met blazers. Toen
het groot orkest circa 1908 met Strauss
Electra en de Gurrelieder, en de 8e sym-
phonie van Mahler hoogtij vierde, kwam
er een reactie, weid er kamermuziek met
blaasinstrumenten geschreven, ontstond
het kamerorkest en Sem Dresden de
bekende paedagoog deed zijn invloed
gelden, en gaf in zijn vocalises voor so
praan en klemorkest, zijn viool en zijn
clarinetconcert een vernieuwing in coloriet,
waaraan men zich gaarne gewent.
Ruyneman is in het experiment blijven
steken. Van den Ligtenhorst—Meijer, geb.
1388, schreef impressionistisch in zijn „Ge
zichten op Fui". Maar vooral het geestelijke
hed „neo-klassiek" heeft zijn belangstel
ling. Terwijl een minder strakke en bezon
ken viool-sonate vermoedelijk een nieuwe
phase inluidt. Hans Francó-Mendes is een
vooruitstrevnd componist. Spreker haalde
zijn bundel „Silhouetten" en „Uit mijn
Dagboek" aan als pianistisch uitstekend
geschreven werken in kleine vorm. Rudolf
Mengelberg als leerling van Doffer neigt
eveneens naar het 16e eeuwsche volkslied,
is een vereerder van Mahler en Strauss.
Bekend is zijn „Weinlese", zijn viool-con
cert en het monumentale „Capricio" voor
piano en orkest.
Bij Hendrik Andriessen (geb. 1892) onder
kent men een wisseling in stijl: kerkmu-
ziek-invloeden van Diepenbrock, Franck
en Caplet, in zijn piano-sonate een wen
ding die hij doorzet in zijn 2e symphonie,
die niettegenstaande dissonanten toch ly
risch is en in zijn contrapunt klinkt de or
ganist. Voormolen begon met salonachtige
sterk Fransch getinte stukjes, werd later
bewuster en meer Hollandsch, keerde tot
eenvoud terug en „Tafreelen uit Lage Lan
den", de drie Ruitertjes, Baron Hop en
de concerten voor hobo's.
Pijper luidt een nieuwen tijd in. Hij is 'n
veel omstreden figuur, die zijn motieven
(kiemcellen) tot de grootste kortheid com
primeert, hoogst origineel en merkwaardig
in haar soort. Zijn werk is polymetriek en
politonaal, subtiel, discreet en spiritueel.
Plotseling houdt het werk op zonder slot-
accoord. Zijn 3e symphonie, het sympho
nisch gedicht „Halewijn", zijn pianocon
cert, celloconcert, koorwerken en bewer
kingen van liederen vinden meer en meer
ingang. Leerlingen zijn o.m. Henriëtte Bos
nians, Marius Monnikendam, die het Gre-
goriaansch verbindt met Strawinsky-achti-
ge rhythmen, b.v. Boetespalmen, litanie
achtig gebed en stappend rhythme ostinate.
Te Deum, Lied van den Arbeid, Hymne
van St. Chrystofoor, Jo Landre, Ketting,
Bading en Bertus van Lier zijn de aller-
laatsten. Pijper heeft fascineerend op hen
ingewerkt J. Landré heeft zich gewijzigd
4 orkeststukken, de opera „de Snoek" met
een mooi slotkwintet. Ketting bleef lan
ger trouw aan Pijper, maar gaf later ver
rassend werk. Van Lier aanvankelijk even
eens vast aan Pijper streefde in later werk
naar eenvoud en persoonlijkheid. Badings
(geb. 1097) is zeer productief in zijn werk,
hij staat meer los van Pijper, werkt in
Mahler's trant en schrijft een wonderbaar
lijk knap contrapunt, Symphonieën, ka
mermuziek, symphunische variaties met
twee fuga's tegelijk, en veel instrumentale
mogelijkheden Gijsbrecht van Amstel.
Zijn melodie-wending is terug te brengen
tot e f g as. Nog veel namen zij n te noe
men, aldus dr. Reeser, maar liever ging hij
tot toelichting aan 't klavier over. Met
veel talent wees hij op de karakteristiek
der verschillende componisten in hun
werk; op de stijgende lijn in hun oeuvre,
de invloed waaronder het begin werk staat,
het vrij worden. j_*gde ons voor het bijzon
dere van een melodie, in een bas, in een
rhythme, ontleedde een polytonaliteit voor
den toehoorder, liet nog eens hooren hoe
aanneembaar de samenklank is en sprak
zijn sterk geloof uit in de polytonaliteit als
de groote winst van de nieuwe muziek, 't
Was jammer, dat er niet meer belangstel
ling was voor deze zeer leerzame en te
vens zeer onderhoudende lezing. De heer
Franco Mendes dankte den spreker met
een kort woord.
J. K.
Leidsche aquarium- en terrarium ver.
„De Natuurvriend".
Dr. F. P. Koumans, die een wereld stu
diereis maakte voor de bestudeering van
de vischgroep Gobiodea, bezocht in ver
band hiermede de voornaamste aquaria ter
wereld en hield voor bovengenoemde Ver.
daarover een voordracht.
Nadat de voorzitter, de heer W. Zwart,
allen hartelijk welkom had geheeten, in
het bijzonder den heer W. J. M. Deutz,
redacteur van het Ned. tijdschrift „Aqua-
Terra", den heer C. Kramer, medewerker
aan dit blad, die er in de tropen zelf op
uittrekt vischjes te vangen, den heer van
Dalen, chef van den Haagschen Dieren
tuin en vele belangstellenden van zuster
verenigingen uit andere plaatsen, nam Dr.
Koumans het woord. Spr. nam zijn toehoor
ders mede naar New York, waar in het
Battery-Park een zeer mooi aquarium is,
dat behalve Amer. zoetw.atervisch ook tro
pische zoetwater- en zeewatervisschen van
de Atlantische kust van Amerika bevat
en stond geruimen tijd stil bij de inrichting
daarvan. Na Washington en Philadelphia,
waar de aquaria van minder belang zijn,
ging men naar Chicago om daar geruimen
tijd te vertoeven. Het John Shedd aquarium
is wel een der mooiste ter wereld. Het
prachtige 10 jaar oude gebouw heeft een
prachtige inrichting, waarvan spr. vele
foto's liet zien; ook visschen van elke land
streek waren hier te bewonderen. In ver
band met de prachtige inrichting liet spr.
de gebrekkige propaganda-lecteuur zien,
welke in Nederland zoo veel beter is ver
zorgd. In tegenstelling met Leiden, waar
het wetenschappelijke gedeelte op zeer hoog
peil staat, doch waar tentoonstellingsruimte
bijna geheel ontbreekt, is er in Amerika
juist veel tentoonstellingsruimte en is het
wetenschappelijke gedeelte in een of an
dere bovenverdieping opgeborgen.
Vervolgens bracht spr. zijn toehoorders
naar San Francisco cn het vroeger zoo be
roemde aquarium van Honolulu, nu zeer
verwaarloosd en van geen beteekenis meer.
Vervolgens naar Australië, waar het
aquarium in het Tarongapark in den Die
rentuin te Sydney werd ge'toond; vandaar
via Melbourne, Adelaide, Brisbane en Port
Darwin naar onze Oost, waar de aquaria
te Soerabaja, Pasar Ikan te Batavia en dat
van Onrust werden bezocht, welke lang
niet de slechtste waren. Prachtig was daar
een bezoek aan de koraal riffen, waar de
visschen in de vrije natuur konden worden
waargenomen. Van Java naar de Phillip-
pfjnen (Manilla), waar een heel aardig
aquarium was in de oude Spaansche muur,
terwijl ook Madras een zeer goed aquarium
bezit, om ten slotte via een bezoek aan
Monaco huiswaarts te keeren.
Naast het wetenschappelijk werk betref
fende de Gobioidea heeft Dr. Koumans ook
prachtige exemplaren weten te bemachti
gen van de Molusken. Een schat van ma
teriaal, dat Dr. Koumans naar Leiden zondt,
zal bij de te houden excursie nader door spr.
worden toegelicht.
De voorzitter dankte spr. hartelijk voor
de gehouden en voor de Ver. zeer interes
sant voordracht, welke verduidelijkt werd
door het projecteeren van een groot aantal
foto's gedeeltelijk in kleuren.
Bioscopen.
Luxor.
DE RECHTZAAK DR. DERUGA.
Alweer een rechtzaak? Inderdaad, al
weer een rechtzaak, maar een van zulk
een spanning en prachtig spel, dat men de
film „De rechtzaak dr. Deruga" met groote
belangstelling zal bijwonen. Het gegeven
is buitengewoon interessant, de ontknoo
ping eveneens en de karakter-typeering
van de m deze rechtzaak optredende per-
sonnages scheip en geestig.
Het proces gaat om den keelspecialist dr.
Deruga. een bohémien in menig opzicht,
anderzijds een goed mensch en een uitste
kend arts, die er van beschuldigd wordt
zijn vrouw, van wien hij tien jaar gele
den scheidde, te hebben vermoord. In die
rechtszaak worden de verstandelijke argu
menten en gevoelskwesties op uiterst
merkwaardige wijze dooreengehaspeld,
zonder dat men tot resultaat komt omtrent
de schuldvraag. De oplossing daarvan
geeft de film inhoud, dpch mag hier niet
verklaard worden.
Een zeer dwaas verhaal is „Flash Gor
don's Reis naar de Planeet Mars". Het is
een toekomst-droom, voortspruitende uit
een ongebreidelde fantastie. Niettemin:
een uiterst sensatierijke vertooning, dat
bezoek van drie aardbewoners aan de pla
neet Mars. De ontvangst is allerminst har
telijk. Het Mars-volk is technisch zeer hoog
ontwikkeld, maar deze technische ontwik
keling is nog geen wa#arborg ook op
onze aarde kunnen wii dit constateeren!
voor menschelijkheïd en naastenliefde. Zij
worden achtervolgd met doodende stralen
en strato-sleeën, maar de aardbewoners
laten zich niet „kisten".
Flash Gordon zegeviert ondanks strato-
sleeën, oscileermachines en nitronlampen.
Voor knutselaars is er in deze film, die
volgende week wordt vervolgd, iets te lee-
ren. Prof dr. Zarkof die héél terloops
de wonderbaarlijkste uitvindingen doet
leert den leergierigen toeschouwer o.m.
hoe hij „door de cellen buiten werking te
stellen electronenstroomen kan neutrali
seeren". Hetgeen toch stellig niet mis is.
Merkwaardig is het uit deze film te mo
gen leeren, dat de bewoners van Mars on
verschillig of zij tot het „Kleivolk" of tot
het „Vuurvolk" behooren, allen onberispe
lijk Engelsch spreken. Zij het dan met een
Amerikaansch accent. Zulks zal het inter-
planetansch verkeer stellig bevorderen!
Trianon.
VIER DOCHTERS.
De Warner Bros heeft verschillende uit
stekende films op haar repertoire en dus
mag met reden verwacht worden, dat een
jubileum-film daaronder een uitstekende
plaats inneemt. Dat mag inderdaad van
de „Vier Dochters" gezegd worden, te
meer waai* onder de hoofdrolvertolkers
de Lane-zusters, Gale Page, Claude Rains,
May Robson en John Garfield een uitste
kend figuur slaan.
Deze film bezit een diep menschelijk
gegeven en de inhoud ervan komt in het
kort hierop neer:
Felix Deitz, een jong en vroolijk com
ponist, betrekt kamers in het huis van den
musicus en conservatoriumleeraar, Adam
Lemp, 'n weduwnaar, die samenwoont
met zijn vier lieftallige dochters: Ann,
Kay, Thea, Emma en zijn ongetrouwde
zuster, Tante Etta.
Het duurt niet lang, of alle vier meis
jes worden verliefd op den aantrekkelij-
ken jongen man. Hij schenkt zijn liefde
aan Ann, de jongste van de vier en spoe
dig zijn beiden verloofd. Dit is een zware
slag voor Kay en Thea en ook voor den
cynischen Mickey Borden, die de muziek
van Felix orkestreert en die een diepe
liefde heeft opgevat voor Ann. Als Kay
bemerkt, dat haai* gevoelens niet worden
beantwoord, vertrekt zij naar Philadelphia
om haar studie voor zangeres voort te
zetten, terwijl Thea, die nogal weeldelie-
vend is van natuur, het huwelijksvoorstel
aanneemt van den rijken Ben Crowley.
Als Ann op het punt staat met Felix te
huwen, ontdekt zij, dat haar zuster Em
ma van haar aanstaanden man houdt en
dat Mickey Borden haar oprecht bemint.
Zij heeft medelijden met den stuurloozen
en begaafden man en zij besluit met Mic
key te trouwen, om hém, zoowel als haar
zuster Emma, gelukkig te maken. Zeer
teleurgesteld vertrekt Felix. Emma, aan
vankelijk onder den indruk van het ge
beurde, wordt getroffen door het ener
giek optreden van Ernst, den bloemen
handelaar, die haar al geruimen tijd het
hof maakt. Het duurt niet lang, of zij
komt tot de overtuiging, dat zij van Ernst
en niet van Felix houdt. Ook Ann ziet er
het verkeerde van in, dat zij Felix heeft
prijsgegeven en zij voelt zich zeer onge
lukkig onder hei groeiende pessimisme
van den man, dien zij uitverkoren heeft.
Op Kerstmis van het volgend jaar keert
ook Felix naar het gezin terug om er met
de Lemps feest te vieren. Als Mickey Bor
den ziet, hoe gelukkig de anderen met
elkander zijn, komt de toch reeds oneven-
w- ''je, zwartgallige man tot de opvat
ting, dat hij z!ch opofferen moet.
Dien avond krijgt Mickey met een auto,
die hij bestuurde, een doodelijk ongeluk.
In het ziekenhuis, even voor zijn overlij
den begrijpt Ann, dat 't zijn bedoeling is
geweest haar haar vrijheid te hergeven.
En zoo geschiedt 't, dat na verloop van
tijd Felix en Ann eindelijk het geluk vin
den, te midden der hun toegewijde fami
lie Lemp, dat hun beschoren was....
De film munt behalve door goed spel
uit door fraaie momenten van muziek en
zang, hetgeen in zulk een muzikaal huis
gezin niet behoeft te verwonderen. 'Pia
no, viool, harp, fluit en tenslotte voor
treffelijke zang maken deze film een ge
not voor het oor.
Voor de pauze wordt gegeven de oerko-
mische R.K.O.-film: „De Held op Sokken"
met Joe Penner, een der nieuwste aan
winsten van de Amerikaansche filmin
dustrie. We vertelden in onze filmrubriek
reeds een en ander over dezen nieuwen
filmartist, die met succes sinds 1934 voor
het voetlicht kwam.
Casino,
DE JANTJES EN CIRCUS CLOWN.
Wie zou meenen, dat de film „De Jan
tjes" zoo langzamrhand in het filmarchief
weggeborgen moet worden, heeft zich hier
in terdege vergist. De directie van Casino-
Theater heeft deze meest populaire Natio
nale film deze week wederom op haar pro
gramma geplaatst. Wij meenen, dat dit
reeds de lie week is doch de belangstel
ling is nog onverminderd en zoo was Ca
sino gisteravond weer uitstekend bezet.
Ongetwijfeld is deze film dan ook wel één
der beste van onze Nationale filmindustrie.
Vele bekende artisten werken in dit film
werk mede o.a. Jan Kaart, Fientje de la
Mar, Aaf Bouber, Jan van Ees en nog vele
anderen. De inhoud van deze film, waar
aan wij indertijd reeds een uitvoerige be
schouwing hebben gewijd, kunnen wij ge
voeglijk achterwege laten, daar deze wel
voldoende bekend zal zijn. Wie deze film
nog niet heeft gezien, kan deze week met
de Jantjes kennis maken, terwijl men van
een hernieuwde kennismaking geen spijt
WAT ANDERE BLADEN
SCHRIJVEN
DE KONINKLIJKE ROEPSTEM.
De Volkskrant schrijft:
„De heer Mussert geeft thans in „Volk
en Vaderland" zijn oordeel over het woord
der Koningin.
Het wordt gekarakteriseerd door de kop:
„Koninklijke instemming".
Instemming dan met het program der
N.S.B., met hetgeen de Leider thans zeven
jaren heeft voorgestaan en nagestreefd.
„Met onuitsprekelijke vreugde" heeft de
heer Mussert de koninklijke woorden
vernomen: „ze zijn ons uit het hart ge
grepen".
Maar de heer Mussert zegt ook dat het
niet gemakkelijk is „de zin" der konink
lijke woorden „te doorgronden", daar het
„de koningin in de democratische staat niet
geoorloofd is de middelen aan te geven,
waarmede woorden in daden moeten wor
den omgezet".
Wij vragen geen vergelijking van de
woorden welke de koningin in de demo
cratische staat spreekt met de woorden van
den koning-keizer in de fascistische staat.
Maar het is een schromelijke misvatting
van den heer Mussert wanneer hij het
voorstelt alsof de koningin enkel woorden
gesproken en geen middelen aangegeven
heeft: men moet hier wel veronderstellen
dat de Leider alleen kennis heeft genomen
van de onvolledige wedergave der ko
ninklijke rede in zijn dagblad.
De heer Mussert veroorlooft zich te ver
klaren, dat het goed doet, als een klein
beetje balsem op schrijnende wonden is te
beschouwen, „wanneer er een koninklijk
woord vernomen wordt, dat een bevesti
ging inhoudt van de juistheid van den
weg, die wij zeven jaar geleden zijn inge
slagen".
Zulk een verklaring is meer dan vrij
moedig.
De koningin zou de juistheid van 's hee-
ren Mussert's weg goedkeuren; kan hij
dan inderdaad de zin niet doorgronden
der woorden van de koningin, gewagend
van een vrij volk, „dat in de grondslagen,
waarop zijn staatbestel rust, het hechte
fundament vindt, waarop het zich kan ver
jongen en vernieuwen"?
Die grondslagen wil de heer Mussert
vernietigen, hoe kan de koningin het
dan met hem eens zijn?
En hoe kan de heer Mussert zijn volge
lingen wijs maken, dat de koningin met
zijn staatsbestel instemt?
De koningin en de nationaal-socialisten
van de daad hebben elkaar ontmoet, ver
zekert de Leider, die daarop laat volgen:
„Dankbaar voor deze lichtstraal op onzen
weg gaan wij onversaagd voorwaarts".
Van het misbruiken van het koninklijk
woord gesproken: kan men het op meer
drieste en ergerlijke wijze doen dan de
heer Mussert het heeft bestaan?
Wat ons iri het geschrijf van nationaal-
socialistische zijde het meest tegenstaat is
de onwaarachtigheid".
zal hebben.
Ook de film voor de pauze is een reprise
en wel „Circus Clown", één der best ge
speelde films van Joe E. Brown. Hierin
demonstreert hij, welk een grooten mond
hij bezit en wanneer hij zijn „hooischuur"
opent schrikken zelfs de leeuwen van
hem. Onbedaarlijk wordt er dan ook ge
lachen om de grappen die hij ten beste
geeft, doch niet alleen het spel van Joe
Brown vraagt de aandacht, ook het circus
waarin hij optreedt is le klas werk. Men
ziet hier staaltjes acrobatiek en trapèze-
werk die werkelijk verbluffend en ijzing
wekkend zijn.
Joe komt door toevallige omstandighe
den in het circus terecht en wordt aange
steld als „Kamermeisje" van de leeuwen.
Dit werk voldoet hem op den duur niet en
hü oefent zich geregeld in acrobatiek 'om
ook eens als artist op te kunnen treden,
doch zijn verzoeken worden steeds gene
geerd. Hij heeft intusschen liefde opgevat
voor een trapeze artiste en zij tracht voor
hem ander werk te krijgen. Een broer van
haar die wegens dronkenschap ontslagen
is wordt door haar toedoen weer als ar
tist aangenomen Wanneer hij moet optre
den vindt Joe hem met een flesch ster
ken drank en tracht hem deze te ontne
men. Zijn zuster die jui^t binnenkomt ziet
het tweetal om de flesch vechten en Joe
neemt de schuld op zich en drinkt de flesch
leeg. Hij wordt dronken en dan ziet men
hem in de dolste situaties, doch hij heeft
meteen de vriendschap van de artiste ver
loren en wordt tevens uit het circus ont
slagen. Hij keert na eenigen tijd weer te
rug en weet de liefde van de artiste terug
te winnen op een manier die wij hier niet
kunnen navertellen, doch men zelf moet
gaan zien.
Het programma wordt verder aangevuld
met een actueel journaal en een bezoek
aan Casino kan dan ook bijzonder worden
aanbevolen.
Handelsregister K. v. K.
Wijziging. 618. Nic. Beumer, Sassen-
heim, Hoofdstraat 337, handel in en kwee-
kerij van bloembollen en planten. De zaak
is tijdelijk gevestigd te Hillegom.
Geveilde perceelen.
Het Burge'rwoonhuis met tuin Hooge
Rijndijk 120, in bod: ƒ4000.—, kooper de
heer F. J. van Thiel q.q. alhier voor
4475.—.
Het huis en erf Oranjegracht 12 in bod:
1000.kooper de heer J. H. v. d. Wijn
gaard q.q. alhier voor 1110.
Op verzoek van de politie te Katwijk is
hier ter stede aangehouden de 26-jarige A.
H. W. v. I., verdacht van diefstal van ijzer.
De jongeman is ter beschikking van dien
burgemeester gesteld.
LEIDEN.
Gebore.n: Wilhelmina Hendrika, d.
v. C. W. van Niel en C. G. M. Verhage
R:ta Beatrix, d. van M. de Bruijn en E. M.
Hendriks Cornelia, d. van G. H. Boe-
zaard en H. Klaver wij den Erich, zoon
van E. Bonsels en M. E. Oostendorp
Catharina Jacoba, d. van M. de Ridder en
A J. Landman Aria Petronella, d. van
D. v. Tol en G. J. Branderhorst Karei
Adrianus Willem, z. v. W. Krom en C. C.
van Spronssen Abraham, zoon van D.
v. d. Spree en J. A. Meppelink Johanna
Maria, d. van A. Vermond en M. H. Nieu-
wenhuysen Elsje, d. van W. F. Fakkel
ei D. Boontjes Arie, zoon van A. H.
Siebert en M. Bon Jan, zoon van C.
Remmelswaal en M. Kuijt Jan Antoon,
zoon van A. de Rooij en G. van Briemen
Hendrika, d. van H. A. van Hooidonk
en H. van Eijgen.
Overleden: A. Kiel, m. 74 jaar.
Weineen 1 Ga* loe-
laten - desnoods wal
bijremmen, als a zoo'n
waarschuwingsbord
passeert. Wan dal
staat slechts op plaat
sen. waar onverwacht
gevaar kan dreigen.
Dus: we est op uw
hoedel
MARK 1 BERICHTEN
LEIDEN, 3 Febr. Groentenveiling. Per
100 kg.: roodekool 5.50—9.30, savoyekool
6.2U—7.80, boerenkool 20—23, rapen
2.804.80, prei 9.00—13.70, kroten
2.604.70, kroten, gekookt 47, uien
2.20—8.70, peen 4.70—9.10, spruiten
7—34, andijvie 27—35, Nero f 9.10
16.20, witloof 10—30, per 100 stuks:
knolselderie 5.9014.40, per 100 bos:
selderie 19.20—22.10.
4 Febr. Boter. Aanvoer 120 kg.: Fa-
brieksboter prima f 1.53 en prima boeren-
boter 1.47^—1.55 per kg. Handel vlug.
Turfmarkt van 30 Jan. tot en met 4
Febr. Aanvoer: 220.000 stuks lange turf,
810 per 1000 stuks.
UTRECHT, 4 Febr. Vee. Aanvoer: 2950
totaal stuks vee, w. o. 560 runderen. Prij
zen: stieren 2629 cent per pond, handel
kalm, onveranderde prijzen; slachtkoeien
2e soort 2933 cent, idem 3e soort 25—28
cent per pond, handel matig, geen hoogere
prijzen. Vaarzen 160230, melkkoeien
180—280, kalf koeien f 190—290, vare-
koeien 125- 210 per stuk, handel ge
drukt, neiging tot dalende prijzen; 80 ma
gere kalveren 45110 per stuk, handel
matig, dezelfde prijzen; 1050 nuchtere kal
veren 4.50—7.25 per stuk, handel rede
lik, iets hoogere prijzen; 560 magere var
kens en schrammen resp. 2233 en f 15
—22, 450 biggen 9—15 per stuk, handel
matig, vrijwel gelijke prijzen; 250 magere
schapen 11—21, handel oude schapen ge
drukt, jonge schapen redelijk met terug-
loopende prijzen.
Kleinhandel: 200 kg. boter f 1.70, 125
kg. kaas 50770 cent per kg. 35.000 eieren
3.304.50 per kg.
KATWIJK a. d. RIJN, 3 Febr. Groenten-
veiling. Per 100 kg.: roodekool f 6.007.60
gtlekool 6.007.70, uien 7.008.25, per
kist van 20 kg.: waspeen 0 901.85, kroten
0.60—0.-90 per 100 stuks, knolselderie
A 14—18, idem B 10—13.80, per kist
van 6 kg.: Boerenkool 6080 cent.
LEIDERDORP, 3 Febr. Eierenveiling.
Prijzen: kippeneiehen 3.704.20, kuiken-
e.eren 3.203.60, eendeneieren 3.60
per 100 stuks, boter 68—72 cent en kaas
2230 cent per pond, kippen 16—45 cent
eenden 5070 cent, konijnen f 1.252.05
ei. ganzen 1.70 per stuk.
ZOETERWOUDE, 1 Febr. Eierenveiling.
Veiling Alg. Belang in Café Hollander.
Prijzen: kippeneieren f 3.604.10 per 100
aiuks, konijnen 0.8O—1.35 per stuk. Han
del vlug.
AARLANDERVEEN, 2 Febr. Eierenvei
ling. Prijzen: kippeneieren 3.203.80 en
eendeneieren 2.202.80 per 100 stuks,
kaas 23—25 cent per pond.
TER AAR. 3 Febr. Centrale Veiling.
Boerenkool 51 cent, Uien 6.106.90, sel
derie 9.00, witlof 8.00—22.00.
LOOSDUINEN, 3 Febr. Groentenveiling.
spinazie f 3.15—3.20 per 4 kg., selderie
26 80—27.10 per 100 bos, knolselderie
8.90 per 100 stuks, prei f 4.209.70 per
1C0 kg., boerenkool f 1.681.79 per 7 kg.
VINKEVEEN. 3 Febr. Groentenveiling.
Witlof I ff 21.50—26, idem II f 11.50—19,
idem III 6—8 per 100 kg.
WISSELNOTEERINGEN
(AMSTERDAM)
41.95
38.771
Praag
6.38