DONDERDAG 2 FEBRUARI 1939 DE LETOSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. 10 RADIO-PRO VRIJDAG 3 HILVERSUM II, 415.5 M. Algemeen Pro- gramma, verzorgd door de KRO. 8.C0 9.15 Gramofoonmuziek. (Om 8.15 Bedich- ten). 10.00 Gramofoonmuziek. 11.30 Bijbelsche causerie. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 1.35 KRO-or- kest en KRO-Melodisten. 2.05 Gramo foonmuziek. 2.15 Orgelconcert en gra mofoonmuziek. 3.15 Gramofoonmuziek. 3.25 Zang en piano. (3.404.00 Gramo foonmuziek). 4.15 Gramofoonmuziek. 4.45 Het Peregrinos-orkest. (5.155.30 Gra mofoonmuziek). 6.00 Land- en Tuin- bouwcauserie. 6.20 KRO-orkest. (Om 6.30 Berichten). 7.00 Berichten. 7.15 Luchtvaartcauserie. 7.35 Musica Catho- lica. 8.00 Berichten ANP. 8.15 KRO- Operette-orkest en soliste. 9.00 Causerie „Luxemburg 100 jaar onafhankelijk". 9.15 Genie-Muziekkorps en reportage. 10.30 Berichten ANP. 10.40 KRO-Boys en soliste. (11.0011.15 Gramofoonmu ziek). 11.3512.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM I, 1875 en 301.5 M. 8.00 VARA, 10.00 VPRO. 10.20 VARA, 12.00 AVRO, 4.00 VARA. 7.30 VPRO, 9.00 VA RA, 10.40 VPRO. 11.00—12.00 VARA. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.16 Berich ten). 10.00 Mogenwijding. 10.20 De clamatie. 10.40 Gramofoonmuziek. 11.10 Vervolg declamatie. 11.30 Gramo foonmuziek. 12.30 Het AVRO-Amuse- mentsorkest. 1.30 Gramofoonmuzik. 2 00 AVRO-Aeolian-orkest, (Opn.). 2.40 Causerie „Huisbewoners' lief en leed". 3.00 De Twillight Serenaders, en piano duo. 4.05 Gramofoonmuziek. 5.00 Voor de scholen. 5.30 Het VARA-orkest. 6.28 Berichten. 6.30 Maandoverzicht der beel dende kunsten. 6.50 Gramofoonmuziek. 7.00 VARA-kalneder. 7.03 Medische causerie. 7.23 Berichten ANP. 7.30 Be richten. 7.35 Causerie „Levenswaarden der Renaissance". 8.00 Viool en piano. 8.30 Causerie „Het dier in zijn wereld". 9.00 Gramofoonmuziek. 9.30 Orgel spel. 10.00 Fragmenten uit de opera „Bastien et Bastienne". 10.30 Berichten ANP. 10.40 Avonclwijding. 11.00 Resi dentie-orkest (opn.). 11.30 Jazzmuziek (gr.pl.). 11.5512.00 Gramofoonmuziek. GRAMMA'S FEBRUARI. DROITWICH, 1500 M. 11.40—11.50 Gramofoonmuziek. 12.10 Orgelspel. 12.35 George Scott-Wod's accordeonorkest. 1.20 Causerieën „Empire exchange.". 1.352.20 Philharmonirch strijkorkest van Birmingham. 2.45- -3.05 en 4.20 Gramo foonmuziek. 4.50 Radiotooneel. 5.20 Gramofoonmuziek. 5.40 Het Rcmanza- orkest. 6.20 Belichten. 6.45 Radiotoo neel. 7.05 Parlementair overzicht. 7.20 BBC-orkest en soliste. 8.20 BBC- Variëté-orkest, het BBC-Mannenkoor en soliste. 9.20 Nieuwsberichten. 9.45 Re portage. 10.20 „II segreto di Susanna", opera. 11.05 Het BBC-Harmonie-orkest. 11.35 Jack Jackson en zijn Band m.m.v. solisten. 11.5012.20 Dansmuziek (gr.- platen). RADIO-PARIJS, 1648 M. 9.05 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.20 Bailly-orkest. 12.30 Zang. 1.10 Jane Evrard's vrou wenorkest. 2.35 Vioolvoordracht. - 2.50 Gramofoonmuziek. -- 3.05 en 3.30 Gramo foonmuziek. 3.35 Zang. 3.50 Cello voordracht. 4.40 Zang. 4.55 Gramo foonmuziek. 5.05 Pianovoordracht. 5.25 Kamermuziek. 6.35 Zang. 6.50 Pianovoordracht. 7.25 Frangois Gras'- orkest. 8.35 Zang. 8.50 RadiotooneeL 10.50 Gramofoonmuziek. 11.2012.50 Orkestconcert. KEULEN, 456 M. 5.50 Gramofoonmu ziek. 6.30 en 7.508.50 H. Hagestedt's orkest. 11.20 Stedelijk Orkest van Recklinghausen. 12.35 Landes-Sympho- nie-orkest. Saarpalts. 1.302.20 Popu lair concert. 3.20 Danziger Landesorkest, Schupo-orkest en solist. 5.50 Gramofoon muziek. 8.20 Carnavalsprogramma. 9.50 Omroepkoor en -orkest, pianoduo en solist. 1.202.20 Gevarieerd nachtcon cert. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 12.50 en 1.302.20 Gramofoonmuziek. 5 20 en 6.50 Gramsroonmuziek. 7.20 Pia novoordracht. 8.2U Gramofoonmuziek. 8.23 Operette „Sepp'l", 10.3011.20 Gramofoonmuziek. 484 M.: 12.20 Gramofoonmuziek. 1.00 en 1.302.20 Gramofoonmuziek. 5.20 en 5.50 Pianovoordracht. 6.05 en 6.35 Zang. 6.50 en 7.35 Gramofoonmuziek. 8.40 en 9.35 Het Omroeporkest. 10.3011.20 Dansmuziek (gr.pl.). DEUTSCHLANDSENDER, 1751 M. 7.30 Otto Dobrindt's orkest. 8.00 Radio tooneel. 9.20 Berichten. 9.50 Het Fie del-trio. 10.05 Berichten. 10.2011.50 Het Omroeporkest (opn.). GEM. RADIO-DISTRIBUTIE-BEDRIJF 3de Programma. 8.00 Keulen. 9.20 Farijs Radio. 9.30 Radio PTT N. of div. 10.00 Parijs Ra dio. 10.40 Radio PT7 N. of div. 12.20 Brussel VI. 2.20 Diversen. 2.45 Droit- wich. 3.05 Motdla of div. 3.20 Keulen. 4.20 Droitwich. 4.50 Keulen 5.20 Brussel VI. 6.05 3russel Fr. 6.20 Lon den Reg. 6.40 Brussel Fr. 7.20 Keu len. 9.20 Straatsburg of div. 9.50 Keu len of Leipzig. 4de Programma. 8.00 Brussel VI. 9.20 Diversen. 10.35 Londen Reg. 1.35 Droitwich. 2.20 Londen R. 5.20 Droitwich. 6.45 Lon den Reg. 7.20 Droitwich. 8.20 Gramo foonmuziek G.R.D. of div. 10.00 Droit wich. 10.45 Londen Reg. 11.35 Droit wich. Wilt U Iets weten? V r a a g A. S. te L. inzake recht op uit- keering van 100.bij overlijden. Antwoord: Uitkeering van 100. heeft slechts plaats, indien de overledene een vrijwillige ouderdomsverzekering had. Voor zoover wij uit uw schrijven kunnen opmaken, is dat niet he' geval. Vraag: Hoe kan ik een gewatteerd met zijde overtrokken dekentje wasschpn? Antwoord: Dit kunt u zelf moeilijk doen, daar het vuil uit de vulling bij was- schen kringen achterlaat op het overtrek. V/end u zich hiervoor tot een chemische wasscherij. Vraag: Hoe moeten mollenve.llen be reid worden en voor welk doel kan ik die practisch het beste gebruiken, ongeveer 20 of 30 stuks? Hop moeten dé huiden bereid worden van de puit (watervogel) en ook voor welk doel zijn die het best ge schikt? Die vogels waren een 30 of 40 jaar ge leden heel duur, dus er zal toch wel wat van te maken zijn. Antwoord: Hiervoor konden wij geen gegevens krijgen. Misschien kunt u zich hiervoor wenden tot de leerlooiersschool in Waalwijk. De Dieren-Jamboree 69. Ineens hoorden ze buiten iemand erg snateren..„Hé, hé, padvinder Big, je moet je melden bij je leider", kwek- kerde een eend. Big schrok. Wat zou hij nu weer gedaan hebben. De leider zou toch niet gemerkt hebben, dat hij zooveel taartjes had gegeten. 70. Vlug ging Big naar de tent van zijn kampleider. Een groote bulhond-padvinder zat op hem te wachten. „Zoo, zoo, Big ik hoorde van den tandarts, dat je zoo'n kies pijn hebt. Het beste zal zijn, dat je eens hard aan 't werk gaat. Een flink padvinder treurt niet den,heelen dag, als hij een doek om heeft tegen kiespijn. Big schaamde zich erg en vroeg wat voor werk hij moest doen. „The march of Time" NU IN NEDERLAND ALS „DE LOOP DER TIJDEN". Nog geen 4 jaar geleden werd „The March of Time" alleen in de Vereenigde Staten vertoond, in 432 theaters. Thans worden deze gedramatiseerde filmactuali teiten in meer dan 11.000 bioscopen (35 lan den) over de geheele wereld gebracht, het zij in de Engelsche, Fransche of Spaan- sche taal en nu brengt RKO hier de Ne der! andsch gesproken versies onder den ti tel „De Loop der Tijden". Hoe komt het, dat deze films in zoo'n korten tijd zoo'n populariteit heabben ver worven? Omdat de uitgevers van „The March of Time" van het standpunt zijn uit gegaan dat de menschen van heden de waarheid willen weten omtrent de wereld waarin zij leven. Het is bijna niet te geloo- ven, dat in dezen tijd van radio, filmjour naals en internationale persorganisaties, weinigen werkelijk op de hoogte zijn van wat er rondom hen heen gebeurt, maar de vele misopvattingen bewijzen dat dit in derdaad het geval is. Het doel van de uitgevers van „The March of Tome" is het publiek van alle landen ter aarde, wereldnieuws in zijn ware gedaante te brengen niet slechts de feiten maar ook de waarheid achter de feiten. Deze films verschillen daarin van het gewone filmjournaal dat, terwijl laatst; genoemde in snelle opeenvolging beelden toont van het nieuws van iedere week, „De Loop der Tijden" zich op een bepaalde ac- tueele gebeurtenis concentreert en de ge schiedenis die zich hierom heeft afgespeeld, hierop opbouwt: de oorzaken hetgeen een teruggang van tien, twintig en meer jaren met zich mee kan brengen de groei, de beteekenis en de gevolgen er van. In „Oorlog in China" bevoorbeeld. waar in het Aziatisch vraagstuk ontleed wordt, geeft „De Loop der Tijden" in korte trek ken de geschiedenis weer van het Wester- sche contact met China, teruggaande tot 1842, in welk jaar de Westersche landen handelsbetrekkingen met het Oosten aan knoopten. Daarop volgt het op den voet de bedreiging van Japan in 1910, toen Ko rea geassimileerd werd, het jaar 1931 en de inneming van Mandsjoerije tot aan Ja pan's huidige invasie. „De Loop der Tij den" vervangt het gewone filmjournaal niet, hetgeen de uitgevers ook niet wen- schen. Qua film berichtgeving heeft het de zelfde beteekenis als het bestudeerde hoofdartikel in de dagbladpers. Het ontstaan van „The March of Time". In 1923 besloten 2 jonge Amerikaansche verslaggevers, Briton Hadden en Henry R. Luce, in het besef dat er geen enkel blad was dat zich tot taak gesteld had ook maar iemand van al de essentieele wereldge beurtenissen op de hoogte te brengen en te nouaen, een weekblad „Time" genaamd uit te geven, dat geheel gewijd was aan de belangrijke gebeurtenissen van de afgeloo- pen week, weergegeven in beknopten, on- partijdigen verhaaltrant. De oplage van „Time" is van 18.500 in het eerste jaar van haar bestaan tot ruim 700.000 gestegen. In IS31 lieten de uitgevers van „Time" hun eerste succesvolle onderneming volgen door een uitgebreid maandblad „Fortune". Hun volgende stap was een radio-programma voor de N.B.C., genaamd „The March of Time", waarin acteurs en actrices op sug gestieve wijze de wekelijksche gebeurte nissen als hoorspel brachten. In 1934 maakte de vice-president van „Time", Roy Larsen, kennis met den Ame rikaan Louis de Rochemont, die op het ge bied der documentaire film werkzaam ge weest was voor de Amerikaansche Regee ring en op eigen gelegenheid met film journaals en -documentaires geëxperimen teerd had. Zijn volmaakt begrip van jour nalistiek deed Larsen zich ten volle be wust worden van de mogelijkheden om het speciale nieuws van „Time" in film om te zetten en te exploiteeren. De Rochemont, volleerd filmer en veelzijdig producer met internationale ervaring, verstond d1; kunst nieuwsopnamen samen te voegen toi korte films van een sterk dramatische e realistische werking. Volgens dit princip. geproduceerd werd de eerste „March oi Time" in 1935 in Amerika in roulatie ge bracht. Het oogenblikelijk succes van deze noviteit leidde tot de oprichting van „March of Time" kantoren te Parijs en te Londen, nu twee en een half jaar gele den. En Richard de Rochemont, de broer v. don productieleider Louis, ging naar En geland om de onderneming in Europa te leiden. Zoo ontstond het filmjournaal „De loop der tijden". Chaplin, René Clair en Walter Lang Het kleine pathetische mannetje met zijn bolhoedje en zijn bamboestokje, de bijna legendarisch geworden Charlie Chaplin-figuur, is de eerste geweest, die in heel zijn armzalige nietigheid, zijn on macht en angst, den strijd aanbond tegen alle stevige, weldoorvoede en genadelooze politieagenten, die hem najoegen, zooals groote honden het kleine konijntje naja genHet is verleidelijk, hierop uitvoe rig in te gaan, zich te verdiepen in die tragi-komische clownsfiguur, die kleine, aandoenlijke gestalte met zijn ontelbare dwaasheden en zijn dikwijls schier al te schrijnend leed. Maar Chaplin laat ons wachten en ver geefs hopen op nieuwe avonturen van zijn ontroerende alter ego; wél lezen wij op gezette tijden, dat Mr. Charles Spencer Chaplin voornemens is, deze of gene film te vervaardigen, maar puntje komt maar niet bij het paaltje en de tijd verstrijkt Inmiddels is er' nog een figuur in film land, die dat wonderlijk navrante onder werp beheerscht, zij het niet als speler, dan toch als regisseur: René Clair. Sinds hij ieders aandacht op zich vestigde met zijn fameuze geschiedenis van het Floren- tijnsche strooien hoedje, heeft René Clair ons een reeks van films gegeven, die on miskenbaar een Chaplinesken geest ade men. Al is er ook absoluut geen sprake van, dat deze groote Fransche spelleider Chaplin zou imiteeren, al is René Clair gansch en al een oorspronkelijke geest, toch vinden we onmiskenbaar overeen komst, welke het beste getypeerd kan woiden, door een overmacht van stevige politie-agenten, die een mager, schuw en uitgehongerd wild najagen Naar de wijsbegeerte der landloopers, zijn het de veldwachters, die een land streek onveilig maken en dat wil zeggen, dat alles afhankelijk is van iemands per soonlijk standpunt. Welnu: Chaplin en René Clair hebben hun standpunt nu een maal gekozen aan de andere zij van het hek. Er is een positieve scheidsmuur tus- schen het ordelijke deel der samenleving en het standpunt der verworpenen, dat Clair en Chaplin tot het hunne maken.. En Walter Lang voegt zich bij hen Walter Lang is een jong rec-''"c'v,,-"\ d'--3 in dienst der 20th Century-Fox een film heeft geleid, getiteld: „Ik geef een Mil- lioen" („I'll give a million"). Ook deze Walter Lang zet de dingen op zijn kop, ook hij kiest de partij der vagebonden en de politie is zijn vijand. Hij leeft niet van stonde af aan in die gestyleerde wereld der narren, waarin Charlie Chaplin en René Clair vertoeven, neen, hij gaat uit van het normale beeld en de doodgewone geschiedenis. Maar al lengs en waarlijk onmei-kbaar laat hij die overvloeien in de schijnwereld, een on werkelijkheid, die even amusant als ir reëel is. En daarbij vindt hij steun bij een speler, die zich in een onwerkelijke we reld buitengewoon thuis voelt: Peter Lor re, voor wien chimaeren zeer wezenlijk zijn. Ergo een lugubere film? Allerminst! „Ik geef een millioen" is een burleske. Het is een zeer dwaas en karikaturaal verhaal, hetgeen dan ook de reden is, dat de namen van Chaplin en René Clair bij het zien van deze film subiet in de gedachten ko men. Maar het is evenzeer menschkundig. En clownerie zonder psychologie is waar deloos Dit zijn dus de kwaliteiten, waarop moest worden gewezen, ter introductie van deze uitzonderlijke film! Joe Penner IN „DE HELD OP SOKKEN". Joe Penner is geboren in het dorpje Na- gykereck in Hongarije, doch reeds in zijn kleuterjaren verhuisde de familie Penner naar Amerika. Joe bezocht de lagere school en daar hij een mooie sopraanstem had, zong hij verschillende malen in de St. Paul Kathedraal te Detroit. Hij schaamde zich echter over zijn kleeding, die bij lan ge niet een vergelijking met die van de andere jongens van-goeden-huize kon doorstaan, en trok zich terug. Tijdens een wedstrijd voor amateurs in een der plaatselijke theaters gaf Joe Pen ner een imitatie van Charlie Chaplin, waar mee hij den eersten prijs verwierf. Van toen af aan nam hij deel aan alle ama teursavonden, die hem bij tusschenpoozen een paar dollar opleverden. Joe leerde vioolspelen, totdat op zekere dag een les een partij baseball in de war dreigde te sturen. Hij dwarsboomde zijn muzieklee raar, die zich zoo opwond, dat deze hem een oorvijg gaf, welke Joe beantwoord de met een linksche op de maag". Zijn carrière als violist was hiermede ten einde. Toen Joe Pennervan school kwam, werd hij boodschappenjongen bij Ford, waar hij zich ten slotte wist op te werken tot kan toorbediende. Maar daar er slechts één lid van een familie bij de automobielfabriek werkzaam mocht zijn, nam Joe ontslag ter wille van zijn vader. Vervolgens verkocht Penner piano's in een muziekinstrumentenwinkel, waar hij bleef tot hij een betrekking als assistent van een gedachtenlezer kon krijgen. „Ik hielp den man denken", zegt Penner. Een in een ander nummer van dit ge- JOE PENNER RKO Radio zeischap bleef op zekeren avond weg en Penner verzocht voor hem te mogen op treden. Dit werd hem toegestaan en daar het publiek om hem lachte, mocht hij bij den troep blijven. Doch zelfs Penner's hu mor scheen niet in staat den troep voor een faillissement te behoeden. De nu volgende seizoeenen had Joe Penner bij variëté-gezelschappen, gewoon lijk als komiek, op, totdat hij bij toeval opgemerkt werd door een Broadway ta lent scout, die hem meenam naar New- York, waar hij in de revue „Greenwich Village Follies" oogenblikkelijk succes oogstte. Hierop volgden „Tattles Tales", door hem zelf geschreven, de „Vanderbilt Revue" en „East Wind". In Juli 1933 maakte Joe Penner zijn ra diodebuut in een Rudy Vallee programma; drie maanden later trad hij in een eigen radio-programma op. Thans is hij een der geliefdste komieken bij de radio. Joe Penner maakte in 1934 zijn filmde buut en na in twee films te zijn opgetre den, teekende RKO Radio een contract op langen termijn met hem. Onder dit ba nier vervulde hij rollen in de films „The Life of the Party" en „New Faces of 1937". Het groote succes van deze beide films deed de studiochefs besluiten tot de ver vaardiging van de Joe Penner film „Go Chase Yourself", in het Hollandsch geti teld „De held op sokken", waarin Lucille Ball, June Travis, Fritz Feld en Bradley Page de overige belangrijke rollen ver vullen. „SNEEUWWITJE EN DE ZEVEN DWERGEN". Nu voor alle leeftijden toegankelijk. Naar wij vernemen, heeft de Centrale Commissie voor de filmkeuring gisterna middag de film „Sneeuwwitje en de zeven c vergen" voor alle leeftijden goedgekeurd, r.adat de scènes met de booze Koningin daarin eenigszins zijn besnoeid. Kort geleden ?s de film van Walt Disney op een Zondagochtend voorstellen reeds voor een jeugdig publiek vertoond, met en kele coupures. Men vertelde ons, dat, be halve de toen reeds gemaakte coupures, nog ongeveer vijf-en-twintig meter uit de film zijn geknipt. De totale coupures zou den volgens onze informaties niet meer be dragen dan ongeveer honderdvijftig me ter van de film, zooals die tot nog toe hier werd vertoond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1939 | | pagina 10