w Jfil ■li s a s lfl i 1 i i i 55 li s JmJ m ft m VB i? 2 fel 2 fp m Sa mt i ft üp M a i®S tf DONDERDAG 15 DECEMBER 1938 DE LE1DSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. 10 HET SCHAAKSPEL Alle correspondentie, deze rubriek be treffende, gelieve men te zenden aan den redacteur, W. H. van der Nat, Witte Rozen straat 40a, Leiden. De Hollandsche verdediging. Naast de Stone-wall opstelling (c6, d5, e6, f5), die de velden e5 en d6 verzwakt, komt ook de zuiver Hollandsche opstelling voor. Bij de zuiver Hollandsche opstelling heeft men de pïonformatie döe6f5. Bij deze variant moet zwart tr-iv;hten de opmarsch eöe5 zoo spoedig mogelijk door te zetten. Hierbij kan zwart zijn Koningslooper het best afruilen tegen de Damelooper of paard cp veld d2. Vandaar dat wij de zet Lb4 vaak gespeeld zien. De af run op d2 is voor wit echter niet nadeelig en het is dus niet noo- dig om c2c4 uit te stellen tot na de rochade en daarmee hei schaak op b4 te voorkomen. Een bijzonder interessant gambiet is het Staunton-gambiet. Dit gambiet ontstaat na de zetten 1. d2d4, f7 -f5; 2. e2e4! Deze van Staunton (18101874) af komstige zet werd als de weerlegging van de Hollandsche partij beschouwd. Zoo erg is het echter niet, maar wit verkrijgt wel zeer goede aanvalskansen en het is vooral hierom dat men eerst liever de karakteris tieke zet f7f5 vooraf laat gaan door e7—e6. Van dit gambiei volgt een voor beeld, maar eerst nog een fraaie partij met de zuiver Hollandsche opstelling. Wit: D. Podhorzer. Zwart. H. Muller. Uit het Trebitsch-tournooi te Weenen 1935. 1. d2d4 e7e6 2. Pgl-—f3 f7—f5 3. g2g3 Pg8—f6 4. Lfl-1—g2 Lf8e7 5. 0—0 0—0 6. c2c4 Na de rochade behoeft wit een eventueel Lb4 niet meer te „vreezen". 7. d7d6 Hier dus niet de Stone-wall, maar het echte Hollandsch. 7. Pbl^-c3 Dd8—e8 8. b2b3 Pb8c6 Voorbei eiding van e6e5. 9. Lelb2 De8h5 Het was beter geweest voor zwart om toch maar e6e5 door te zetten. Alhoewel de stand na 10. de5:; de5:; 11. Pd5, Ld8; 12. La3, Tf7; 13. Pg5 heel gevaarlijk kan worden. 10. d4—d5! Een sterke zet, die wil in 't voordeel zal brengen. 10. Pc6d8 11. d5xe6 Pd8xe6 12. Pc3d5 Le7d8 13. Pf3d4 Dreigt 14. Pe6:, Le6; 15. Lf6:, Lf6:; 16. Pf4, Df7; 17. Pe6:, Lal:; 18. Pf8:, Lf6; 19. Pe6 (De6:?, 20. Ld5). 13Pe6g5 14. Pd5—f4 Dh5e8 15. Ddlc2 Pf6g4 16. c4—c5! Open de d-lijn en opening van lijnen komt steeds de best ontwikkelde partij ten goede. 16. dc x c5 17. Dc2 x c5 Kg8h8 Op 17c 6 volgt 18. Pc6:!, bc6:; 19 Lc6: enz. en op 17Pe4 wint 18. Dc4t, Kh2; 19. Pde6. 18. Tal—dl Pg5e4 19. Lg2 x e4 f5 x e4 20. Pd4e6! Lc8 x e6 21. Pf4 x e6 Tf8—f7 s WW ft s §1 mm i m IJ8 w II A B C D E 8? H De stelling is nu rijp voor een beslissende combinatie. 22. Tdl x d8! Ta8 x d8 23. Dc5g5! Pg4—f6 Er was een drievoudige aanval op d8, g7 en g4. 24. Pe6xg7? Zwart moet het paard slaan, omdat be halve Pe8: ook Ph5: dreigt. 24. Tf7xg7 25. Lb2 x f6 Td8d7 26. Kglg2 De8—g6 27. Dg5e5 h7—h6 28. Lf6xg7 Td7xg7 29. Tf 1—/dl Na een afruil bijv, op Td7, wint wit ge makkelijk. 29Dg6—c6 30. Tdl—d8t Kh8—h7 31. De5f5f Dc6g6 32. Df5—f8 Dg6c6 33. e2e3 a7a5 34. h2h4 Dreigt eenvoudig h4h5 en mat op Dh8. 34. h6h5 35. Td8e8 Dc6—d5 36. DfS—f6 b7b5 37. Te8e5 En Zwart gaf de partij op. De Witspeler verkreeg voor deze partij de. schoonheids prijs. Een beroemd voorbeeld van het Staun ton-gambiet is de volgende partij. Wit: Eduard Lasker. Zwart: Thomas. Londen 1912. 1. d2d4 f7—f5 2. e2e4 f5 x e4 3. Pblc3 Pg8—f6 4. Lelg5 e7e6 Beter is hier 4. c6 of 4g6. Wit krijgt nu de gambietpion terug, zon der ruil op /6. 5. Pc3 x e4 Lf8—e7 6. Lg5 x f6 Le7 x f6 7. Pgl—f3 b7b6 Zwart verzuimt zijn centrum te ontwik kelen. 8. Pf3—e5 0—0 9. Lfl—d3 Lc8—b7 Beter war 9Le5: of 9d5. 10. Ddl—h5 Dh8—e7 Om Pf6: met gf6: te beantwoorden. Het eenigste was nog Le5:. Er volgt nu een schitterende combina- Wi i Mi w ABCUEFGH Wit kondigde mat aan in acht zetten. 11. Dh5xh7+! Kg8 x h7 12. Pe4xf6t Kh7—h6 Op Kh8 volgt 13. Pg6 mat. 13. Pe5g4f Kh6—g5 14. h2—h4t Kg5—f4 15. g2— g'3f Kf4—f3 16. Ld3e2f Kf3—g2 17, Thlh2f 18. 00Of mat! OPLOSSINGSWEDSTRIJD. Stelling 5, W m 9 1 mxrn i m m m m,h m m k k ërn. B C E Zwart aan zet, wint. Het is voldoende aan te geven hoe Zwart een belangrijk materieel voordeel kan be halen. DEN HAAG WINT VAN AMSTERDAM MET 5—1. Eerste wedstrijd om den Lippensbeker. In den eersten wedstrijd om den Lip pensbeker op de Haagsche kunstijsbaan heeft de H.H.Y.C.-ploeg de Amsterdam- sche A.Y.H.C.-ers met 51 geslagen, een resultaat, dat niet zoozee~ de krachtsver houding oer beide ploegen weergeeft, als- wel die van de aan beide zijden meespe lende Canadeezen. De Haagsche en Amsterdamsche spelers uit beide ploegen wogen vrijwel tegen el kaar op. Wellicht was doelman Oosthoek iets betrouwbaarder ian zijn Amsterdam sche collega van Os maai overigens bleek de verdediging aan beide zijden te sterk voor de respectieve aanvallers en slechts bij uitzondering waren het niet de Cana- deezen, die hier doorneen .konden dringen. Cohen Tervaert en Benjamins waren de eenigen, die met veel elan door de vijan delijke verdediging wisten heen te breken. De doelpunten eenter kwamen alleen van de sticks der Canadee/en en hierdoor was den Haag verre in de meerderheid, daar het spel, zoowel individueel ais tezamen, van Griffin en Begin belangrijk prevaleerde boven dat van Brasier en Martin. In den eersten speeltijd scoorde Begin uit een mooien voorzet van Griffin, de tweede speeltijd bleef ondanks herhaalde pogingen doelpuntloos. De derde speeltijd ten slotte bracht een reeks van doelpunten, welke door Griffin met een onverwacht ver schot werd geopend (20). Nog tweemaal wist Griffin met succes door te breken (40), doch daarna vonden de Amsterdammers het blijkbaar tijd om de eer te redden en nadat zy eenige malen het Haagsche doel in ge vaar hadden gebracht, maakte Brasier ten slotte 41. Vlak voor het einde besloot Begin een mooien soloren met een doel punt (51). ROEIEN EUROPEESCHE KAMPIOENSCHAPPEN 1939. Komt Nederland in aanmerking? Naar men weet zouden de Euroneesche kampioenschappen van 1939 in Tsjecho- Slowakije worden gehouden. De roeibond van dit land heeft echter aan de F. I. S. A. medegedeeld, dat men van de organisatie afziet. De F. I. S. A. heeft zich vervolgens met België in verbinding gesteld. Een goede ge^genheid voor deze kampioenschappen zou de internationale watertentoonstelling van Luik zijn. doch het tentoonstellings comité heef verklaard dat het niet voor de organisatie kan zorg dragen. Polen is het land, dat na België in aan merking komt. Polen is bezig een nieuwe baan te bouwen, doch deze zal in 1939 nog niet gereed zijn. Na Polen is Frankrijk aan de beurt en dus zal de F. I. S. A. zich wel tot dit laatste land wenden. Naar wij verder vernemen staat men in kringen van den Ned?r'andschen Roeibond niet afkeerig tegenover een voorstel de Euroneesche kampioen schappen het volgend jaar weer on de Am«*erdamsche te «*"»n honden, mits de indemnité's (vergoe dingen voor de p'oegen. dl» a*u de "md- str«den dee'^emen, berekend volgens het aantal kilometers der reis. vergoe dingen, we?ke overigens volgens het F. I. S. A.-besIu't van 1937 tot ds helft zijn teruggebracht) dan niet gelden. Aangezien het een voorstel zou zijn, uit een noodtoestand geboren, is de mogelijk heid niet uitgesToten, dat de F. I. S. A. een dergelijk aanbod zou aanvaarden. Dezer dagen zal de kwestie een punt van bespreking in het bestuur van den Ne- derlandschen Roeibond uitmaken. Deanna Durbin in „DE WILDZANG" Deanna Durbin, de thans zestienjarige filmster met de enthousiasmeerende stem, het schalksche snuitje en ontwapenende charme, heeft evenals elders, te onzent de harten van jong en oud stormenderhand veroverd. De eerste film waarin zij de hoofdrol vervulde, „Three Smart Girls", in troduceerde haar, de destijds 14-jarige, als volslagen onbekende aan een publiek, dat zich terstond liet inpalmen door de naieve openhartigheid van dit dartele talent en Deanna, frisch en onbevangen, plaatste zich al zingend in de voorste rijen van Hol lywood's prominente figuren. De tweede film, „One Hunderd Men And A Girl", waarin zij tezamen met Adolphe Menjou, Mischa Auer en den vermaarden dirigent Leopold Stokowsky de handeling droeg, ac centueerde haar veelzijdigheid, dank zij eên scenario dat op brillante wijze haar hoedanigheden exploiteerde, in die mate, dat zelfs de meest critische toeschouwer glimlachend het hoofdboog en zich met welbehagen overgaf aan de gracieuze on stuimigheid van de jonge actrice. I En thans brengt Universal Deanna's derde film „De Wildzang" (Mad about mu sic) in circulatie en zien wij haar als doch ter van de beroemde filmactrice Gwen Tay lor op een meisjespensionaat in een pitto resk Zwitsersch dorpje. Zij heet Gloria Har- kinson en heeft haar vader nimmer gekend, aangezien deze in den wereldoorlog ge sneuveld is, doch een natuurlijk, echt kin derlijk verlangen doet haar een phantasie- vader creëeren, die in afgelegen gebieden op grof wild jaagd en wiens zoogenaamde avonturen de kostschoolmeisjes met ontzag vervullen. Deze vader neemt allengs in de ge dachten wereld van de kinderen concre te vormen aan en als Gloria argeloos ver telt, dat hij naar Zwitserland zal komen, wekt dit dermate de belangstelling van de vriendinnen op, dat zij tegen wil en dank deze leugen waar moet maken. Zoo zien wij Gloria, gevolgd door het gansche pen sionaat, stationwaarts tijgen om in uiter sten nood een geheel vreemden heer, den componist Richard Todd (Herbert Mar shall) die met zijn secretaris Tripps (Ar thur Treacher) enkele rustige weken in het gebergte wenscht door te brengen, aan te klampen en hem, na zijn verklaarbaren tegenstand te hebben overwonnen, tot va der te bombardeeren. De heer Todd speelt terwille van Gloria deze rol met ware vir tuositeit en de geschiedenis ontwikkelt zich geleidelijk zoo, dat niemand meer twij felt aan hun bloedverwantschap. De beschikbare plaatsruimte geloogt niet het op den voet volgen van dit hoogst amu sante verhaal en deszelfs geestige compli caties, zoodat wij zullen volstaan met de mededeeling, dat Gloria en haar moeder, alsmede haar pseudo-papa, uiteindelijk een gelukkig gezin vormen. Deanna Durbin's domineerend persoon tje fladdert temidden van een uitgelaten meisjesschare door de film en sleept den toeschouwer mee in een wervelwind van progressieve belevenissen. Al fietsend (ja, fietsend!, Hollandsche lezers en lezeressen) door het schoone berglandschap al zin gend in een treincoupée met cadanseerend wielengedreun als accompagnement al leugentjes vertellend met gesloten oogen en gekruiste vingers maakt zij „De Wild zang" tot een streeling voor oog en oor. De regie, dit keer in handen van Norman Tau- rog, is even speelsch en luchtig als het sepl der hoofdpersonen. Taurog, die o.a. „Skippy" en „De avonturen van Tom Sa wyer" gemaakt heeft, weet hoe hij kinder materiaal moet kneden om geforceerd spel te vermijden en geslaagd is hij zeker. Dan is er de muziek van de bekende songwriters Jimmy Mc Hugh en Harold Adamson, die voor d.eze film „I Love To Whistle", „A Serenade To The Stars" en „Chapel Bells" componeerden, drie door Deanna Durbin gezongen liederen, waar van in 't bijzonder „I Love To Whistle" zeer spoedig door alle bakfietsberijders geflo ten zal worden. Daarenboven zingt zij „Ave Maria" van Gounod met begeleiding van de beroemde Wiener Sangerknaben en heeft George O'Brien De wereld mag misschien in George O'Brien een goeden dokter verloren heb ben, zij werd daarentegen een populaire filmster rijker, toen deze acteur na een filmmaatschappij bezig gezien te hebben met het opnemen van Cowboy-films, op ze keren dag besloot zijn studie in de medi cijnen op te geven voor een filmcarrière. O'Brien, die momenteel de hoofdrol ver vult in de KRO Radio film „Gun Law", is geboren te San Francisco, Calif or nië, op 19 April. Zijn vader was wijlen Daniel O'Brien, de beroemde commissaris van po litie van de Bay City. George bezocht de Polytechnische Hoogeschool en het Santa Clara College, waar hy zich een groote reputatie als athleet verwierf, terwijl hy verder steun van Cappy Barra's harmoni caband. De medewerkenden behooren allen tot het pukje van Hollywood's sterrenarse- naal. Daar is de gedistingeerde verschij ning van Gail Patrick als Deanna's moeder Herbert Marshall, de knappe acteur die in den wereldoorlog zwaar gewond werd en sindsdien met een klein gebrek aan het been te kampen heeft, als pseudo-papa Arthur Treacher, overbekend als butler uit tallooze films thans als den uitgestreken se cretaris Tripps Jackie Moran als het jon getje dat Deanna allemachtig aardig vindt Marcia Mae Jones, (u weet wel, dat meisje met de pijpenkrullen) speelt de rol van Deanna's boezemvriendin en Christian Rub vertolkt den concierge zoo knap als wij van hem gewend zijn. Summa summarum: „De Wildzang", Deanna Durbin's derde film, zal zeer ze ker de reeds enorme populariteit van dit vitale kind, wier spel voor velen een zon nestraal door het grijze wolkendek betee- kent, met sprongen doen toenemen. leerde paardrijden in de school der bere den politie. Tijdens den wereldoorlog nam hij dienst bij de vloot en won het kampioenschap halfzwaargewicht boksen van de Pacific Fleet, doch keerde met den wapenstilstand terug tot de universiteit om medicijnen te studeeren. Maar toen Tom Mix met zijn gezelschap te Santa Clara kwam om eenige Western scènes op te nemen, brak O'Brien resoluut zijn studiën af om assistent came raman te worden. Zijn behendigheid in de ahtïetiek be zorgde hem zijn aanstelling als „doublé" :n gevaarlijke filmscènes en na eenigen tijd trad hij zelf in actie-films op. Al spoe dig werden hem hoofdroten toegewezen behaalde hij succes in „The Iron Horse", een der grootste films uit het tijdperk der stomme film. Sindsdien is O'Brien in tientallen actie films opgetreden en is nu een der meest geziene heldenfiguren van de film. Met Janet Gaynor trad hij op in „Sunrise" en speelde hoofdrollen in „Three Bad Men", „The Johnstown Flood", „Seas Beneath" en andere' bekende films. Tot zijn meer recente fi'ms behooren de acht RKO Radio tilms „Windjammar", „Park Avenue Log ger", „Hollywood Cowboy", „Daniel Boo ne", „Gun Law', Border G-Man", „Pain ted Desert" en „Renegade Ranger". O'Brien is getrouwd met Marguerite Churchill en heeft een dochtertje van drie jaar, genaamd Orin. EEN FABRIKANT VAN. SPINNEWEBBEN. Er wordt weieens met een ietwat mal- lootigen spot gelachen om een „reiziger in knoopsgaten", of een „meneer met staal tjes regenwater'", maar daarbij verliest men uit het oog, dat wat fantanstisch en onmogelijk toeschijnt, weieens werkelijk heid kan worden. Zoo zou bijv. in vroeger jaren niemand bevroed hebben, dat men tegenwoordig in de meetse groote zaken „sluiting" krijgen kan (te weten: ritsslui ting), om te bevestigen aan datgene, wat rren gesloten wenrcht te hebben, of te kunnen ooenen en sluiten naar believen. En in Hollywood, de stad der curiosa, der wonderlijke beroepen, vreemde specialis ten, ongeloofelijke vaklieden en zonderiin- ge stapelplaatsen. in het Emporium Hol'y- wood bevindt zich een fabrikant van spin- newebben. Jess Wolf heet de knaap, die hiermee een eerlijk stuk brood verdient en die dit moeilijke vak gewerd heeft, tenein de tegemoet te komen aan de vraag van filmproducenten. Immers in tal van films en thans weer in de 20th Centurv-FoxfPm ..Het Schip der Vervloeking" („Kidnapped") komen scènes voor, waarin spinnewebben moeten meehelpen, om een bepaalde stemming (van herfst, van ouderdom, van verval, enz.) te su^gereeren. En dan kan men geen spinnen uitnoodigen, om webben te ko men weven, daar, waar men ze wenscht, dan moet men op andere wijze zien, eraan te komen. En daarmee verdient dus Mr. Jess Wolf royaal zijn brood. Want hij is niet goedkoop met zijn kunstmatige spin- re«'ebben. Hij fabriceert ze van gummi en het mooie is. dat ze duurzamer ziin, dan de echte. Daartegen blijven er géén vliegen in hangen, maar dat is ook zoo erg niet, dat is er niet bij noodig. MAN. Edward Eüis, John Wray en Janet ioung ziet men hier in een scène van RKO's „A Man to Remember", een film over het leven van een plattelandsdokter, met Ellis, Anne Shirley en Lee Bowman Ir. de hoofdrollen. Het is een groot men- schelijk verhaal van een dokter, die door zelfverloochening in kommervolle mate- rieele omstandigheden geraakt, doch aan het eind van zijn leven zijn groote be ltoning krijgt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1938 | | pagina 9