DONDERDAG 10 NOVEMBER 1938
DE LEIDSCHE COURANT
DERDE BLAD - PAG. 10
NED. OÜST-INDIE
RADIO-PROGRAMMA'S
VRIJDAG 11 NOVEMBER 1938
AUTOMOBILISME
MEER DAN 300 K.M. PER UUR MET EEN
1500 C.C. AUTO.
Nieuwe wereldrecords van majoor Gardner
Daartoe door de Duitsche instanties in
de gelegenheid gesteld, heeft de bekende
Engelsche coureur, majoor Gardner, gis
teren op de autostrade nabij Frankfort a.
d. Main geslaagde pogingen ondernomen
om wereldrecords te verbteren. Majoor
Gardner, die in een 1500 c.c. M. G. met een
speciaal geconstrueerde stroomlij ncarosse-
rie reed, trof het, dat het droog en volko
men windstil was.
De Engelschman legde den kilometer met
vliegenden start in gemiddeld 11.99 sec.
af, d. w. z. met een gemiddelde uursnel
heid van 300.250 km. Den heenrit reed hij
in 12.47 sec., d.i. 288.692 km. per uur, den
terugrit reed hij belangrijk sneller, n.l. in
11.50 sec. d. i. 313.043 km. per uur. De
grootste gemiddelde 'snelheid, welke hij
gisteren bereikte. Over den mijl met vlie
gend vertrek deed hij gemiddeld 19 30 sec.,
hetgeen neerkomt op een gemiddelde uur
snelheid van 300.187 k.m. voor den heen
weg had hij 20.07 sec. noodig, zoodat hij
een gemiddelde uursnelheid van 288.670
km. bereikte. Op den terugweg was hij
weer veel sneller, hij reed den mijl toen
in 18.52 sec., d. i. met een gemiddelde uur
snelheid van 312.831 k.m. De oude wereld
records op den kilometer en den mijl met
vliegenden start waren eveneens met ge
middelde uursnelheden van resp. 239.361
k.m. en 239.307 km. in zijn bezit.
Buitenlandsche berichten
ONTPLOFFING „VANCOUVER"
VEROORZAAKT DOOR TIJDBOM.
Na een tweede onderzoek aan boord van
de „Vancouver" (het vrachtschip van de
Hamburg—Amerikalijn, dat bij het verla
ten van de haven van Oakland door een
ontploffing werd lek geslagen), zijn de des
kundigen het er over eens geworden, dat
de explosie is veroorzaakt door een hel-
sche machinne.
Het is mogelijk, dat de bom door middel
van een kabeltouw aan een der patrijs
poorten was opgehangen. De meerderheid
der deskundigen was van meening, dat zij
voorzien was van een tijd-inrichting. In
dien dit het geval is geweest, moet de da
der over zeer nauwkeurige inlichtingen
betreffende het uur van vertrek van de
„Vancouver" hebben beschikt. Was het
schip slechts vijftien minuten later ver
trokken, hetgeen zeer gemakkelijk kan ge
beuren ten gevolge van moeilijkheden met
de ankers, dan zou de ontploffing hebben
plaats gehad in de baai van San Fiancisco,
hetgeen zeker tal van menschenlevens zou
hebben gekost.
DERTIG MENSCHEN ONDER
PUINHOOPEN.
34 Huizen te Babat door windhoos
ingestort.
Vrijdagavond 28 Oct. was er zwaar weer
in het Babatsche. Om zeven uur kregen de
regent en de veldpolitie van Lamongan
van den wedono van Babat telefonisch be
richt, dat desa Kejongen, een kilometer of
drie ten Zuiden van Babat, geteisterd werd
door een windhoos, meldt de „Ind. Crt".
Niet minder dan 34 huizen waren finaal
met den giond gelijk gemaakt, terwijl nog
vele woningen min of meer ernstig be
schadigd waren. Overal lagen stukken en
brokken van huizen en huisraad.
Bij het eerste gekraak waren de men-
schen gelukkig naar buiten gesneld, maar
het kon toch niet worden voorkomen, dat
er verscheidenen waren, die niet vlug ge
noeg het veege lijf konden bergen.
Meer dan dertig menschen waien onder
de puinhoopen bedolven en konden met
moeite er uit gehaald worden, met min of
meer ernstige verwondingen.
Drie van waren er zeer ernstig aan toe.
Dooden vielen ei" gelukkig niet te betreu
ren. Na voorloopig door den regentschaps
dokter en zijn mantii verbonden te zijn,
werden ze ter verdere behandeling per am
bulance auto naar de C.B.Z. van Soerabaia
vervoerd.
De dakloozen vonden voorloopig huisves
ting in de woningen, welke nog overeind
stonden en die men denzelfden nacht nog
zoo goed en zoo kwaad het ging, met ver
eende krachten ging repareeren.
LUCHTVAART
MILITAIR VLIEGTUIG OP STRAAT
TERECHT GEKOMEN.
Een militair vliegtuig is op straat neer
gekomen. De beide inzittenden werden
gedood. Bij het ongeluk zijn nog drie auto
mobielen in brand geraakt, die vernield
werden.
F A n.MS CEMENTEN
Uitgesproken:
J. G. Koot, vee- en vrachtrijder te Delft,
Beestenmarkt 26. Cur. mr. A. B. van Hel-
lemondt, Delft.
J. G. Prins, weduwe D. A. Rodrigues te
Den Haag, De Mient 257. Cur.: mr. L, D.
Pels Rijcken, Den Haag.
A. J. Seysener, aannemer van nieuw
bouw, Hillegom, Vosselaan 22. Cur.:
mr. H. C. M. Dekhuyzen, Zaandam.
HILVERSUM I. 1875 en 415.5 M. Alge
meen Programma, verzorgd door de KRO.
8.009.15 Gramofoonmuziek (Om ca. 8.15
Berichten) 10.00 Gramofoonmuziek
11.30 Bijbelsche causerie 12.00 Berichten
12.15 KRO-orkest 1.00 Gramofoon
muziek .1.20 KRO-orkest en solist
2.053.00 Gramofoonmuziek 3.05 Orgel
concert 4.00 Berichten en gramofoon
muziek 4.15 KRO-Melodisten en solist
(5.005.15 Gramofoonmuziek) 6 00
Land- en tuinbouwcauserie 6.20 Vervolg
concert 7.00 Berichten 7.15 Luchi-
vaartcauserie 7.35 Letlandsoh program
ma 8.00 Berichten ANP. 8.15 Rotter-
danmsch Philharmonisch orkest en soliste
9.15 Programma, gewijd aan Neerlandsch
Weermacht 10.30 Berichten ANP
10.40 Lajos Veres en zijn Hongaarsch orkest
11.0012.00 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM H. 301.5 M. 8.00 VARA.
10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO.
4.00 VARA. 7.30 VFRO. 9.00 VARA. 10.40
VPRO. 11.00—12.00 VARA. 8.00 VARA-
Kaicnder 8.15 Gramofoonmuziek (Orn
8.16 Berichten) 10.00 Morgenwijding
10.20 Gramofoonmuziek 10.40 Declama
tie 11.00 Pianovoordracht 11.30 Orgel
spel 12.00 De Palladians (Om 12.15 Be
richten) 12.45 Gramofoonmuziek 1.20
AVRO-Amusementsorkest m.m.v. de AVRO
Girls en solist (gr. opn.) 2.00 Gramo
foonmuziek 2.30 Herdenking van de
Wapenstilstand 3.00 AVRO-Dansorkest
en solisten, berichten 4.00 Gramofoon
muziek 5.00 Voor de kinderen 5.30
Esmeralda 6.00 De Ramblers 6.30
Literaire causerie 6.50 Orgelspel 7.00
Causerie „Opvoeding tot democratie"
7.20 Berichten ANP 7.30 Berichten
7.35 Causerie „Wat en hoe gelooven wij?"
8.00 Trioconcert 8.30 Causerie „Film
als maatschappelijk verschijnsel" 9.00
Voor schakers 9.01 Radiotooneel met
muziek 9.30 Fantasia 10.00 Gramo
foonmuziek 10.30 Berichten ANP.
10.40 Avondwijding 11.00 Vioolduetten
11.30 Jazzmuziek (gr. pl.) 11.55
12.00 Gramofonmuziek.
DROITWICH. 1500 M. 10.40 Herdenkings
dienst bij de Cenotaaf, Whitehall 11.30—
11.40 Causerie „The Nations and their war
dead 12.10 Orgelconcert 12.35 Billy
Thorburn en zijn Band en solisten 1.20
„Empire Exchange", causerieën 1.35
2.20 Zang en piano 2.453.05 Gramo
foonmuziek 4.15 Eugene Pini en zijn
Tango-orkest en soliste 4.50 Gramofoon
muziek 5.20 Zang 5.40 Het Bernard
Crook-kwintet 6.20 Berichten 6.45
Radiotooneel 7.05 Parlementair overzicht
7.20 BBC-Theaterorkest en solist 8.20
BBC-koor en -koor en solisten 9.20 Be
richten 9.45 Het Leslie Bridgewater
harpkwintet 10.2011.05 Herdinkings-
programma 11.1012.20 Het Engelsch
ensemble en solist.
KEULEN. 456 M. 5.50 Gramofoonmuziek
6.30 Het Rheinische Landesorkest
11.20 Fabrieksorkest 12.35 Het Landes-
symphonie-orkest Saarpalts 1.30 Vroo-
lijk concert 3.20 Omrocp-Amusements-
orkest 5.40 en 6.20 Gramofoonmuziek
7.30 Jeugdconcert 8.30 Het Wolfgang
Berger-strijkkwartet en solisten 9.35
Gramofoonmuziek 9.50 Otto Fricke's
orkest en solisten 11.202.20 Nacht-
concert.
BRUSSEL. 322 en 484 M. 322 M.: 9.20
10.20 Gramofoonmuziek 10.45 Zang
11.25 Pontificale Reqiem-Mis 12.20 Gra
mofoonmuziek 12.50 en 1.30 Omroep-
salonorkest 1.502.20 Gramofoonmuziek
2.35 Orgelspel 3.20 Gramofoonmuziek
4.35 Antwerpsch Blinden-Accordeon
club en gramofoonmuziek 5.20 Het
kwartet Buysse-Rolin 6.50 Gramofoon
muziek 7.20 Omroepsalonorkest 8.20
Omroeporkest 8.50 Radiotooneel 9.55
Vervolg concert 10.30 Gramofoonmuziek
11.2012.20 Dansmuziek (gr. pl.).
484 M.: 9.20 Gramofoonmuziek 10.20
Strijkorkest 10.50 Militair concert
11.05 Strijkorkest 12.20 Omroepdans-
orkest 12.50 Gramofoonmuziek 1.30
Vervolg dansmuziek 1.50 Gramofoon
muziek 2.20—2.50 Het Hof-Trio 3.05
Gramofoonmuziek 3.20 Piano en zang
4.05 Herdenking van de Wapenstilstand
6.00 en 6.35 Gramofoonmuziek 6.50 Gra
mofoonmuziek met toelichting 7.20 Gra
mofoonmuziek 8.20 Militair concert en
radiotooneel 10.30 Omroepdansorkest
11.2012.20 Gramofoonmuziek.
GEM. RADIO DISTRIBUTIE BEDRIJF
3de Programma: 8.00 Keulen 9.20
Diversen 9.55 Radio Parijs 10.20 Ra
dio PTT-Nord of diversen 10.45 Radio
Parijs 12.50 Brussel VI. 14.20 Brussel
Fr. 14.50 Brussel VI. 15.20 Keulen
16.15 Droitwich 16.50 Brussel VI.
17.20 Diversen 17.40 Keulen 19.20
Diversen 20.15 Londen Reg. 21.20
Keulen.
4de Programma: 8.00 Brussel VI. 10.45
Droitwich 11.50 Londen Reg 12.35
Droitwich 13.20 Radio Parijs 14.05
Londen Reg. 17.20 Droitwich 18.35
Brussei Fr. 19.20 Droitwich 20.20 Gra
mofoonmuziek GRD of diversen 22.00
Droitwich 22.20 Brussel VI. 23.30 Lon
den Reg.
Een der aardige scènes uit Walt Disney's groote teekenfilm .Sneeuwwitje en de
zeven dwergen", waarvan 'deze week in Nederland de première gaat in de
Nederlandsche versie
Fred Astaire
en
Ginger Rogers
onafscheidelijk!
Vrijwel iedere filmman heeft reeds de
vraag gesteld hoe Fred Astaire en Ginger
Rogers, erkend als het beste dansteam van
de film, die thans wederom samen optreden
in de nieuwe RKO Radio musical „Ca
refree", bij elkaar gekomen zijn. Was het
toeval of opzet? Eigenlijk beide en boven
dien geluk.
Astaire had samen met zijn talentvolle
zuster Adele zijn geboorteplaats Omaha
verlaten met het doel in de amusements
wereld fortuin te zoeken. Ginger Rogers
ving haar carrière aan als winnares van
een Charleston-danswedstrijd te Fort
Worth, Texas. Ieder danste zijn eigen weg
door de jaren heen en na elkaar op Broad
way misgeloopen te zijn, kwamen zij heel
toevallig op hetzelfde tijdstip te Holly
wood aan.
Astaire was Ginger natuurlijk een tien-
ta1 jaren voor. Zijn zuster en hij oogstten
zoowel in Amerika als in Europa reeds suc
ces in cabarets en revues ten tijde dat de
vijftienjarige Ginger den Charleston-prijs
won.
Toen Adele Astaire afscheid van het too-
neel nam om in het huwelijk te treden met
Lord Cavendish, besloot Fred Astaire het
bij de film te probeeren en begaf zich naar
Hollywood.
RKO Radio was bezig met de voorberei
ding van een muzikale filmproductie, wel
ke grootsch gemonteerd werd, getiteld
„Flying Down to Rio" met Dolores Del
Rio en Gene Raymond in de hoofdrollen.
Om kort te gaan, Astaire en Rogers wer
den aan de rolbezetting van „Flying Down
to Rio" toegevoegd als een bijkomstige at
tractie, waarbij zij de rollen van een ko
misch verliefd paartje te spelen kregen.
Nauwelijks was de film in productie, of
de studioleiders ontdekten dat men met de
combinatie Astaire-Rogers een unieke
„vondst" gedaan had. Het begaafde dans-
duo paste hij elkaar alsof zij in den dans
met elkaar opgegroeid waren. Bovendien
vulden hun persoonlijkheden elkaar even
volmaakt aan. De „Carioco" maakte over
de geheele wereld de voeten los en een
nieuw team was geboren.
„Carefree" is de derde Astaire-Rogers
productie met muziek, w.o. talrijke songs,
van Irving Berlin, die ook de melodieën
schreef voor de film „Top Hat" en „Follow
the Fleet". De songs in „Carefree" zijn
„I Used To Be, Color Blind", „Change
Partner", „The Night Is Filled With Mu
sic" en de „Yam" en worden door beken
de bands op gramofoonplaten gebracht. De
dansen, die in het scenario verwerkt zijn
als een deel van de intrige en handeling, en
nemen een even logische plaats in de film
in als elke andere situatie.
Twee films per jaar was aanvankelijk het
vastgestelde aantal waarin het dansduo zou
optreden. Doch sinds geruimen tijd ir. men
hiervan afgeweken. Tijdens hun afzonder
lijk optreden speelde Ginger Rogers hoofd
rollen in drie speelfilms: „Stage Door",
„Vivacious Lady" en „Having Wonderful
Time". Astaire trad op in Gershwin's film
musical „Damsel in Distress".
Het bleek echter, dat er een groote vraag
was naar een nieuwe Astaire-Rogers film,
zoodat met „Carefree" een nieuwe periode
voor Fred Astaire en Ginger Rogers als
combinatie is ingeluid.
Ralph Bellamy, Jack Carson en Luella
Gear vervullen de belangrijkste bijrollen
in „Carefree", een Pandro C. Berman pro
ductie, die geregisseerd werd door Mark-
„Top Hat"-Sandrich.
Fred Astaire en Gin
ger Rogers, de beide
hoofdrolvertolkers in
de film „Carefree".
Hans Albers en Kathe von
Nagy in de groote Duit
sche film „Vluchtelingen",
waarvan deze week een re
prise wordt gegeven.
WEDERKEERING HULPBETOON.
Een ramp met de veelal
daaraan gepaard gaande
paniek roeput maar al te
vaak de grofste 'instincten
van harteloosheid en egoh
me wakker. Maar óók
wekt zij gelukkig vaak dt
edelste gevoelens op!
Toen de groote brand
van Chicago (die in de
20th Century-Foxfilm „In
oud Chicago" zoo mee-
sleepend wordt uitge
beeld!) zulk een diepe
wonde had geslagen in
het leven der Amerikaan-
sche natie, werd uit alle
landen der wereld stoffe
lijke hulp gezonden. Al
leen Frankrijk, dat juist
op dat oogenblik den oor
log tegen Pruisen had
verloren en ontzaglijk had
geleden door de „Commu
ne" en de zware oorlogs
schatting, was niet bij machte deel te ne-
rr.en aan dit werk.
Toch was de Fransche stad Sêêvres nog
ir staat, een bescheiden som gelds naar
Amerika te zenden, teneinde iets bij te
dragen tot leniging van Chicago's nood.
Prze dnor de Amerika-
Het vee breekt los! Een beeld uit de 20th Century-
Fox film „IN OUD CHICAGO"
nen, die beseften, hoe moeilijk Frankrijk
het zelf had, bij uitstek gewaardeerd.
Dertig jaar later, anno 1901, was de Ka
thedraal van Sèvres in diep verval geko
men en zou terstond gerestaureerd moeten
worden, wilde dit eeuwenoude Godshuis
niet tot puin vervallen. De kan:*?lpn daar
toe waren niet beschikbaar. De burgerij
van Chicago, door middel van de bladen
kennis genomen hebbend van dit probleem,
liet voor haar kosten de Kathedraal in haar
vroegeren luister herstellen, daarmee haar
dankbaarheid betoonend voor een hulp
verleening drie decennia geleden!
PARIJS, MIDDELPUNT VAN
BELANGRIJKE GEBEURTENISSEN.
Sinds vele eeuwen is de Fransche hoofd
stad een der belangrijkste en tevens schoon
ste steden van Europa, ja, de Franschman
zelf beschouwt Parijs als de bakermat van
de Europeesche cultuur. Inderdaad schuilt
er veel waarheid in deze beschouwing. Het
is een feit, dat de donkere, nauwe stegen
en sloppen van het oude Parijs met zijn
wilde volksoploopen medegewerkt hebben
aan het ontstaan van een geschiedenis, die
voor Frankrijk en zelfs voor Europa van
de allergrootste beteekenis is geworden.
Het is de Tobis-film „Debureau", die de
ze geschiedenis tot onderwerp heeft en
hierdoor de kwailficatie „bijzonder interes
sant" ten volle verdient. Dat wil niet zeg
gen, dat deze film, waarin Gustav Gründ-
gens de hoofdrol speelt, in het Parijs speelt.
Integendeel, het gegeven behandelt een epi
sode uit die belangrijke, revolutionaire da
gen, de Juli-revolutie van 1830.
Hte was midden in den zomer, dat het
Fransche volk onder aanvoering der Pa-
rijzenaars het ondragelijke juk van een ge
haat vorst (Karei X) afwierp en zich uit
sprak voor de meer sociale figuur van Lo-
dewijk Philippe. Het was niet geheel on
verwacht, dat deze uitbarsting kwam.
Reeds lang broeide het! Dagelijks versche
nen opruiende pamfletten en spotliederen
en ten slotte werd zelfs vanaf het tooneel
felle critiek op den gehaten koning uitge
oefend. Vooral deze laatste manier van pro
testeeren viel bij het volk zeer in den
smaak. Vanzelfsprekend waren de acteurs
zeer voorzichtig in hun woorden, doch de
toespelingen waren voor het publiek maar
al te duidelijk en avond aan avond daver
den de theaters van het hoongelach der toe
schouwers. Vooral Debureau, die door het
geheele volk verafgood werd, kreeg eiken
avond stormachtige ovaties voor zijn spot
liederen. De overheid die bevreesd was,
zich belachelijk te zullen maken, dorst
niet krachtig op te treden en zag lijdelijk
toe, hoe het volk als het ware tot verzet
aangespoord werd.
Plotseling barstte de ontevredenheid los,
het volk verzamelde zich op straat en ma
nifesteerde hartstochtelijk, schijnbaar zon
der eenige discipline, maar in werkelijk
heid aaneen geschaard door een politiek in
stinct en een vasten wil.
Dit toont ons ook de film .Debureau" in
het toenmalige Parijs vol van politieke on
rust, temidden van stil pittoresk stads-
-schoon. Het is, alsof men droomt: in de
verte het gebeier van een dorpsklok en in
de heldere lucht het getjilp van vogels.
Doch dan dringt plotseling een beangsti
gend gedruisch in de straat; het lawaai
van trommelslag en zingend, joelende men-
s<*hen, r~n tüdpsrk inluidt.