ZATERDAG 5 NOVEMBER 1938
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD - PAG. 7
M or e eIe
herbewapening
In September en October werd in de pers
een tweetal oproepen gepubliceerd, onder-
1 eekend door elf vooraanstaande Neder
landers van uiteenloopende richting, die in
dit opzicht eensgezind waren, dat het nu
tiid was, de gtestelijke krachten van ons
volk te mobikseeien, ons moreel en geeste
lijk te herbewapenen.
Het oorlogsgevaar, dat de laatste dagen
van September zoo ontstellend dichtbij
was, doch reeds maandenlang zijn donkere
dreiging over Europa had gespannen, heeft
niet alleen in Nederland, maar ook in het
buitenland een reactie in het leven geroe
pen en de gewetens wakker geschud.
..De spannende dagen, welke wij door
leefden, zoo wordt er in de tweede oproep
van 10 October gezegd, hebben een alge-
meenen oorlogsafkeer geopenbaard. Die
afkeer schiet in kracht tekort, indien hij
zich niet richt tegen de diepste oorzaken
van den oorlog. Welke fouten hebben ge
leid tot deze crisis? Zijn het niet dezelfde,
die de aanleiding zijn van de meeste moei
lijkheden in het leven: angst voor verlies
van eigen bezit, macht en prestige? Zelf
zucht, die zichzelf, eigen familie, eigen be
langensfeer, eigen land wil veilig stellen
ten kosten van anderen? Verheimelijking
van eigen bedoelingen en wantrouwen in
des anderen bedoelingen? Deze fouten te
zien in anderen is gemakkelijk, maar baat
weinig. Deze fouten te ontdekken in zich
zelf en in eigen volk en ze tevens te herstel
len, is moeilijk, maar verhoogt het moreele
peil van ons volk".
„Wij moeten, zoo gaat de oproep verder,
als volk en als individu, ons wapenen met
de éénvoudige eigenschappen van eerlijk
heid en onzelfzuchtigheid".
H.M. de Koningin heeft mét instemming
kennis genomen van het initiatief der elf
onderteekenaars van den oproep en in een
persoonlijk woord gewezen op de deugden
van eerlijkheid, vertrouwen en liefde, wel
ke het richtsnoer moeten worden tusschen
personen en volken. En de Koningin be
sluit haar persoonlijk woord met dezen zin:
„Wie de teekenen des tijds begrijpt, weet
dat thans van ons gevraagd wordt een daad
van vertrouwen, van zelfopoffering en ze
delijken moed, en van geloof'".
Velen hebben gemeend, dat H.M. de Ko
ningin een bepaald offer op het oog had,
toen zij sprak van „een daad van zelfopof
fering en zedelijken moed", en zij dachten
aan een internationaal probleem, dat tegen
woordig hangende is, n.l. de koloniale
kwestie.
Heeft de Koningin dit of iets dergelijks
bedoeld?
Het is wel buitengewoon onwaarschijn
lijk. H. Majesteit heeft niets anders bedoeld
dan uiting te geven aan haar instemming
met den oproep van de elf.
En hun bedoeling is niets anders geweest,
dan de geestelijke en moreele opleving,
welke overal in ons land valt waar te ne
men, te stimuleeren en aan te wakkeren.
Daarbij richtten zij zich allereerst tbt de
individuen, om zich te bezinnen op hun
eigen individueele plichten en op de.bele
ving van de hoogere beginselen, welke zij
erkennen.
De individuen zullen het Nederlandsche
volk beinvloeden en de invloed van het
Nederlandsche volk zal zich doen 'gevoelen
tot over de grenzen.
Trouwens ook in het. buitenland is een
zelfde geest van verzet tegen het moreele
verval gerezen. In Engeland, Zweden en
Zwtiserland hebben oproepen in denzelfden
geest uiting gegeven aan hetgeen er aan 't
groeien en gisten is'in de beste lagen van
het volk.
Onlangs hebben b.v. een aantal op den
voorgrond tredende beoefenaars en leiders
der sport in Engeland, gevolg gevende aan
een oproep van Baldwin en anderen, op
hun beurt een oproep uitgevaardigd, waar
in zij de moreele herbewapening door sport
aanprijzen.
Waarom juist door sport?
„Omdat zoo: zeggen zij sportlieden
de beteekenis van de tucht en de opoffering
kennen, welke de sport eischt, is het aan
hen om de leiding te nemen in de tucht en
de opoffering, die thans" noodig zijn om aan
Groot-Brittanje zijn ware grootheid terug te
geven en om een nieuwe ridderlijkheid en
een nieuwen geest van onzelfzuchtigheid
onder de volkeren der wereld t wekken".
Wat te denken van deze bewegingen?
Wij zijn op de eerste plaats geneigd te
denken, dat een 'dergelijk goed bedoeld
beroep op het geweten der menschen, wei-
nie zal uithalen. De Katholieke Kerk doet
dag in dag uit, stelselmatig en onder aan
wending van de bovennatuurlijke genade
middelen, welke Haar zijn geschonken,
niets anders dan de menschen in denzelf
den geest te vermanen. De andere Kerkge
nootschappen doen dat eveneens en daar
naast bestaan nog weer andere min of meer
georganiseerde bewegingen denken wij
b.v. aan den Bond zonder Naam die alle
hetzelfde doel beoogen. Wat kan daarnaast
een eenvoudige oproep als deze, welke niets
anders is dan een enkel zwak geluid, uit
richten, wanneer zooveel machtige stem
men worden overdonderd door het geraas,
waarmede de vernielende krachten hun
sloopingswerk verrichten?
Deze overweging moge ertoe leiden, geen
al te hooge verwachtingen te koesteren,
van den anderen kant is dat geen motief
om voor zichzelf geen gehoor te geven aan
dien roepstem.
De elf onderteekenaars van den oproep
aar. het Nederlandsche volk hebben niet de
bedoeling gehad, om een nieuwe organisa
tie te stichten of een geconcéntreerde actie
te voeren, doch hebben eenvoudig een aan
sporing willen geven, welke zou kunnen
werken als een rollende sneeuwbal: klein in
den aanvang, maar aangroeiend tot een la
wine, wanneer zij aan het rollen wordt ge
houden.
Wij Katholieken blijven ervan overtuigd,
dat de eenige mogelijkheid tot redding is
gelegen in de terugkeer tot de Christelijke
beginselen en tot de daadwerkelijke bele
ving van de Christelijke deugden, waarbij
het gebruik maken van de genademiddelen
der H. Kerk een krachtdadige steun ins.
Gods kracht, die op aarde het meest vi
taal gevonden wordt in de ware Kerk,
komt echter ook wel tot uiting in kringen,
die schijnbaar ver verwijderd leven van de
bron van alle kracht en daarom kunnen
wij niet anders dan ons verheugen, wan
neer God aan dit zwakke en onvolmaakte
pogen eenig succes zou willen verleenen.
Voor ons kan de stem der elf onderteeke
naars niet anders beduiden dan: weest Ka
tholiek metterdaad. Het ideaal, waartoe zij
ons aansporen, is voor ons gelegen in de
versterkte beoefening der katholieke deug
den, in een intensiever medeleven met de
Kerk.
Voor ons beteekent de moreele herbewa
pening niets anders dan het aandoen van de
wapenrusting Gods, te vinden in het arse
naal der Kerk.
ONGELOOF
EN
MAATSCHAPPIJ
IV (Slot).
Groote-stad-problemen.
Een bekend Amerikaansch schrijver
heeft eens de karakteristieke uitdrukking
gebezigd „Gode made the Coventry, men
made the town": God maakte het land,
de menschen maakten de stad. Vergelijkt
men met dr. v. d. Does de uitkomsten der
laatste volkstellingen in Nederland en
neemt men hierbij in aanmerking het feit,
dat in de steden meer vrouwen dan man
nen wonen, welke eersten religieuzer zijn,
zcoals wij nog zullen aantoonen dan
blijkt, dat juist in de steden er een'groo-
ter aantal personen zijn, die tot geen kerk
genootschap behooren. Heel duidelijk
komt dit in de volgende statistiek tot
uiting.
Percentage onkerkelijkheid.
Gemeenten 1920
Met minder dan 5.000 inwoners 2.10
Met 5.000 tot 20.000 inwoners 5.14
Met 20.000 tot 50.000 inwoners 8.57
Met 50.000 tot 1000.00 inwoners 9.92
Met meer dan 100.000 inwoners 15.73
Voor 1930 uliden deze cijfers als volgt:
Gemeenten 1930
Met 500 en minder inwoners 2.44
Met 500 tot 1.000 inwoners 2.76
Met 1.000 tot 2.000 inwoners 2.95
Met 2.000 tot 5-.000 inwoners 4.82
Met 5.000 tot 10.000 inwoners 7.17
Met 10.000 tot 20.000 inwoners 11.76
Met 20.000 tot 50.000 inwoners 16.27
Met 50.000 tot 100.000 inwoners 12.90
Met meer dan 100.000 inwoners 27.59
Nog merkwaai-diger gegevens gegevens
levert het kerkbezoek in de groote steden
op. Zoo schrijft Holmström betreffende
Zweden het volgende: „Vele kerken blij
ven leeg en vullen zich alleen bij bijzon
dere gelegenheden. In de Staatskerk komt
17 pet. en in de andere kerken 8 pet. der
geheele bevolking, zoodat ook hier 75 pet.
der bevolking niet ter kerk komt."
Reeds omstreeks 1913 stelde dr. Harren-
stein, de bekende Gereformeerde predi
kant, toen te Amsterdam, reeds een on
derzoek in naar het kerkbezoek in ver
schillende groote steden van Nederland.
Het aantal leden der Hervormde Kerk, die
te Amsterdam des Zondags de kerk be
zochten, bedroeg ongeveer 10 pet. In de
Gereformeerde kerken bedroeg dit aantal
's morgens 37 en 's avonds 27 pet. Te Rot
terdam bedroeg dit aantal 's morgens 33
er. 's avonds 27 pet.
Volgen we nog het belangrijke onder
zoek van prof. dr. J. Waterink, hoogleeraar
aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en
hoofd van het Paedologisch Instituut al
daar. In een der groote steden ging hij
van 1274 jongens na, die tusschen 1895 en
1905 in de Gereformeerde Kerk gedoopt wa
ren, wat er ten slotte van hen geworden
was. Er waren er 102 overleden, 173 wer
den er uit het oog verloren, daar het ge
zin met de kerk brak, 321 braken zelf met
dc kerk, 484 deden belijdenis (d.w.z. erken
den plechtig tot de kerk te behooren), 21
waren nog dooplid, van de overigen was
geen opgave te verkrijgen. Het resultaat
hiervan is dus, dat ongeveer de helft van
dc menschen met de kerk, waartoe zij we
gens hun geboorte behooren, braken.
Dat geldt in bijzondere mate voor het
Protestantisme, maar zeker ook zij het
niet zoo sterk voor de Katholieken. Let
ten wij maar eens op de drie conclusies van
Rector Kok in zijn voordracht: „De trek
naar de stad". Hij zegt: „Bij den geloofs
afval der grootere steden worden voor een
zeer groot deel katholieke plattelanders
betrokken."
Voorts: „Oorzaken van dezen geloofsaf
val der plattelanders liggen eenerzijds
voor een groot deel in de stad, anderzijds
voor een niet gering deel op het platte
land". Ten slotte: „Naast ingrijpende ver
anderingen ter keering van de plattelands-
vlucht zullen èn op het platteland èn in de
steden zielzorgers en invloedrijke leeken
geen middel onbeproefd mogen laten, om
den plattelander bij zijn trek naar de stad
te bewaren voor afval op godsdienstig, so
ciaal en politiek gebied".
Het groote gevaar van de urbanisatie,
d.i. de concentratie der plattelandebevol
king in de steden, ligt in het feit, dat het
contact tusschen den geloovige en zijn
pastoor of predikant verloren gaat.
En dan de wereldoorlogdie
wij beleefden èn die onze jeugd zeker be
leven zal in de toekomst. Want deze laat
ste werpt zijn schaduwen reeds vooruit. De
wereldoorlog had een algemeene demorali
satie tengevolge, niet alleen in de oorlog
voerende landen, maar ook in die staten,
die slechts indirect door den oorlog getrof
fen waren. Jarenlang na den grooten oor
log kan men aan de hand van levensbe
schrijvingen der menschen nog nagaan, hoe
deze ook op godsdienstig gebied een ver
nietigende werking uitoefende.
Terecht kan men met Dehn zeggen: Een
generatie, „die vom Kriege zerstört wurde
auch wenn sïe seinen Granaten entkam."
De wereldoorlog had ook nog andere ge
volgen. Niet alleen, dat er een sterke toe
neming van den vrouwenarbeid in de ver
schillende beroepen plaats vond, dat de
vrouwen veel sterker op de collegebanken
en in tal van bedrij ven werden vertegen
woordigd, doch tevens werd de ontbin
ding van het gezinsleven er in niet ge
ringe mate door bevorderd.
Bestudeert men de uitgebreide weten
schappelijke literatuur of leest men de ro
mans. die dit onderwerp beschrijven, dan
blijkt heirin duidelijk, dat de sfeer van
het oude patriarchale gezin men denke
slechts aan „De opstandigen" van Jo van
AmmersKueler, „Buddenbrooks" van
Thomas Mann in het algemeen wel beter
geschikt was voor een godsdienstig leven,
dan het typische na-oorlogsche milieu,
waarin het hopelooze van den toestand zich
uitte in een wilde jacht naar vermaak. Het
huwelijks-leven ging kwijnen en daarmee
het geheele Christelijke leven.
En hiermede is in korte trekken de toe
stand van Kerk en Geloof geteekend en
is de conclusie niet gewaagd, dat er geen
enkele crisis in de geschiedenis van het
Christendom de huidige evenaart.
Daarin ligt geen enkele reden om bij
de pakken neer te zitten. Het keur van
echtheid van het Christelijk geloof is zijn
onverwoestbaar optimisme zelfs in tijden
van tegenslag en onheil.
„Post tenebras lux", na de duisternis het
licht.
En reeds gloort de morgenstond.
Want nu het er op aan gaat komen,
blijkt het Christelijk geloof onverzet
telijk tegenover de machthebbers dezer
wereld. En daarmee zal het indringender
propaganda voor het Rijk Gods voeren, dan
met plechtstatige redevoeringen enz.
„Post tenebras lux"!
J. LAMMERTSE Lz.
LANGS ONGEBAANDE WEGEN
Als je pas van Flores komt en je ziet hier
de auto's in dolle vaart over de wegen sui
zen en je leest dan 's avonds in de krant
de reeks verkeersongevallen, denk je on
willekeurig: veilig Flores! Daar behooren de
auto-ongevallen tot de uitzonderingen, al
zijn de wegen ook heel wat slechter en
smaller dan hier in Europa. Er zijn er ook
niet zooveel en de inlanders hebben zoo'n
haast niet. De weinige ongelukken, die daar
te boeken zijn, gebeuren meest langs onge
baande wegen.
Eén keer ben ik bijna /an zoo'n „ver
keersongeluk". het slachtoffer geworden: ik
heb de gapende afgrond mij zien tegengrijn-
zen en had Ik niet zoo'n mak paard gehad
en vooral een goeden engelbewaarder, dan
zou ik er zeker zijn ingestort.
Het gebeurde zóó: Ik was in de kustplaats
Naimérang op Adonara en ging de bergen
in, op tournée naar Lité. Men was reeds
eenigen tijd bezig om een nieuw tracé aan
te leggen, dat later tot een straatweg moest
worden uitgebouwd. Grootendeels moest
het pad uit den bergwand worden uitge
houwen. Vroeger gebruikte men daar dyna
miet voor, doch dit is al sinds jaren afge
schaft. Nu ziet men de heeren dienstplichtige
inlanders wekenlang op dezelfde plaats met
breekijzers de rotsen stukje voor stukje af
brokkelen. Hoe lang dat zoo'n karweitje
niet duurt! Op een tijd. dat het werk daar
halfklaar stil lag, moest ik er nu voorbij.
Men had mij verteld, dat de nieuwe weg
„goed" was, dus reed ik in het frissche mor
genuur gemoedelijk op mijn paardje over
het nieuwe pad naar boven. Het weggetje
slingerde zich rondom een vooruitsprin
gende rotspunt, zoodat ik niet vooruit kon
zien. Het werd al smaller en smaller en ik
begon mij bezorgd te maken, of ik er over
al wel langs zou kunnen. Heel langzaam
reed ik verder. Zou ik niet beter afstappen
en vóór mijn paard uitgaan?Het was al
te laat', afstappen ging niet meer. Ik wilde
omkeeren, onmogelijk! Ik hield mijn been
in en zag rondom mij heen: vóór mij het
smalle pad, daar kon geen bereden paard
over, achter mij het breedere pad, maar
hoe omkeeren? Geen denken aan! Boven
mij de overhangende bergwand, onder mij
het gapende ravijn, waardoor de bergstroom
witschuimend over hoekige keien naar be
neden raasde. Ik was radeloos. Wel tien mi
nuten stond ik daar met zelf te overleggen.
Niemand was er, die mij helpen kon, of
die mij ook maar een goeden raad kon ge
ven. In mijn hart schimpte ik op den weg-
opzichter, die het werk zoo had laten lig
gen, zonder een waarschuwing aan den
weg te plaatsen. En op de Nairnerangers,
die zeiden dat de weg „goed" was.
Maar wat baatte mij dit? Er moest een
uitweg gevonden worden. In ieder geval
moest ik er zelf safe vanaf komen, als het
paard geofferd moest worden, vooruit dan
maar. Maar hoe? Weer keek ik angstig in
de donkere afgrond. In den geest zag ik
mij al naar beneden tuimelen en met ge
broken beenen onder mijn paard in de ri
vierbedding liggen. Ik hoorde het klaag
lied al, dat de golfjes over mij zouden zin
gen. Ja, als ik afstap, zal 't zoo gebeuren.
Dus niet afstappen. Wat dan? Doorrijden?
Ja, maar hoe? Onbereden zou het paard er
wel langs kunnen: mijn, linkerbeen zat in
den weg. Wagen dan maar. Ik bad een acte
van berouw en beval mij aan mijn engelbe
waarder aan, mijn eenige metgezel, diè mij
al zoo dikwijls in moeilijkheden had bijge
staan. Ik legde mijn linkerbeen in den nek
van het paard en zei: vooruit, Tjina, daar
gaat ie, hou je goed! Tjina stapte vooruit,
de stijgbeugel rinkelde tegen de rots, die
onbarmhartig over het zadel kraste. Maar
het ging goed, de poging was gelukt, het
gevaar voorbij. Goddank. Ik zuchtte eens
diep, dankte ook mijn engelbewaarder, kort
maar hartelijk en zette mijn reis voort.
Dat „verkeersongeval" zal ik nooit ver
geten.
F. P. S. KLUITERS, S.V.D.,
Flores-missionaris.
Missiehuis Uden (N.Br.).
Agenda
NED. R. K. VOLKSBOND, AFD. LEIDEN
CENTRALE VAN DE R.K. ARBEIDERS
BEWEGING.
Secretariaat: Verlengde Bloemistenl. 45.
Zondag: H. Mis voor de leden van de
Textielarbeidersbond „St. Lambertus", Pa
rochiekerk O. L. V. Hemelvaart en St. Jo
seph 7.30 uur H. Mis voor de leden van
de Fabriekarbesidersbond „St. Willibror-
dus". Van nam. 12 uur Bidstonden van
de „St. Barbara-Vereen.", op het R. K.
Kerkhof aan de Zijlpoort. Het Gebouw
is geopend vanaf des nam.- 7 uur. Te 8
uur feetselijke bijeenkomst in het St. An-
tonius Clubhuis, Mare, voor de leden van
den Textielarbeidersbond „St. Lambertus".
Maandag: Rechtskundig Adviesbureau
voor de leden van de Afdeeling Leiden en
Omstreken, 6.308.00 uur in het Bondsge-
bouw, Steenschuur 15. (Kantoor). Repe
titie R. K. Gemengde Zangvereeniging
„Pulchri Studio", 8 uur. (Zaal 6). Kan
toor Bouwvakarbeidersbond, (Zaal 10),
7 308.30 uur. Dinsdag: Tuinbouwcur-
sus, 8 uur. (Zaal 6). Woensdag: Be
stuursvergadering R. K. Volksbond, 8 uur.
Tuinbouwcursuse 8 uur. (Zaal 6).
Donderdag: Kaarten halen voor het Sint
Nicolaasfeest, op het Kantoor, 7.309.00
uur. Bijeenkomst Missiebroederschap, 8
uur. (Zaal 8). R. K. Damclub „Gezellig
Samenzijn", 8 uur. (Zaal 1 en 2). Vrij
dag: Kaarten halen voor het St. Nicolaas
feest op het Kantoor. 7.309.00 uur.
Zaterdag: Spaarbank op het Kantoor. 78
uur. Bibliotheek, 78 uur.
INTERPAROCHIEELE ST. JOSEPHS-
GEZELLEN-VEREENING LEIDEN.
Rapenburg 52.
Gelegenheid om zich als lid van de Ka
tholieke Gezellen Vereeniging te doen in
schrijven R.K. Jongemannen vanaf 17
jaren iederen derden Maandag van de
maand des avonds te half negen in de
Presidentskamer van het Gezellenhuis,
Rapenburg 52.
Toegang tot de bijeenkomsten voor fiet
sers uitsluitend Pieterskerkhof; voetgan
gers Rapenburg 52.
Heden Zaterdag van 89 uur Biblio
theek. Beurtrooster: Zondag: C. v. d.
Meyde, J. Post en C. v. Tol; Maandag: P.
Rijzevoort en Th. v. Dijk; Dinsdag: ver
valt; Donderdag: F. Overdijk en J. Bent
veld; Zaterdagmiddag: C. v. d. Meel, J.
Bentveld en C v. d. Meyde Zondag: te
8 uur in de St. Lodewijkskerk de H. Mis
voor de zielerust van W. Varkevisser; men
wordt verzocht deze H. Mis bij te wonen
en te communiceeren. De zaal is ge
opend van 12.302.30 uur en van 710.15
uur; verplichte bijeenkomst van 8.459.45
uur: om 10.15 uur wordt de zaal gesleten.
Van 12 uur Bibliotheek Van 12
uur Zitting St. Joseph's Spaarkas; deze
wordt waargenomen door den heer O.
Bik 4 uur Verloofde Conferentie voor
het district Leiden 8.30 uur Aspiranten
cursus 8.30 uur Voortzetting Kegel- en
Sjoelbakwedstrijden 8.30 uur Prijsbil-
jarten hoofdprijs??? Maandag 6.30 uur
Spreekuur van den Eerw. Vice-Praeses
aan de Pastorie 8.30 uur.Bijeenkomst
Kerngroep 8.30 uur Repetitie Tooneel-
club „Adolf Kolping" 810.15 uur Bij
eenkomst voor de leden Dinsdag: 8.30
uur Verplichte Vergadering Afd. Gehuw
de Gezellen Woensdag: 6.30 uur Spreek
uur van den Eerw. Vice-Praeses aan de
Pastorie 8.15 uur Repetitie Liedertafel
„Sebastian Schaffer" Alle leden gelieven
present te zijn, daar dit de laatste repe
titie voor het Jaarfeest is. 8.30 uur Too-
neelclub Adolf Kolping" 8.30 uur Aspi
rantencursus Donderdag: 6.30 uur
Spreekuur van den Eerw. Vice-Praeses
aan de Pastorie 8.15 uur Tafeltennisclub
8.30 uur Bijeenkomst Schaakclub 8.30
uur Vergadering Commissarissen Afd. Ge
zellen 8.30 uur Voortzetting Biljartcom
petitie 810.15 uur Bijeenkomst voor
de leden Vrijdag: 8 uur Repetitie Mu
ziekgezelschap „Frans Schweitzer" 8.30
uur Aspirantencursus Zaterdag: is dc
zaal gesloten Mededeclingen: Maandag,
Dinsdag, Woensdag en Donderdag en
Vrijdag plaatsbespreken van 8.309.30 uur
a 20 ets. per plaats in het Gezellenhuis
Zondag 13 November Viering van ons
51ste Stichtingsfeest. Te 6.30 uur 's mor
gens in de St. Lodewijkskerk Gezongen H.
Mis. waaronder plechtige algemeene H.
Communie. Na de H. Mis wordt gezongen:
„Knielt Christenschaar'. dan volgt de luide
dankzegging, waarna in het Gezellenhuis
gemeenschappelijk ontbijt.
ST. ODO-KOORKNAPEN
Maandag en Donderdag: half vijf Aspi
ranten; kwqrt na vijf: Crescendogl'oep.
Dinsdag en Vrijdag: half zes: Schola Can
torum.
Hallo boys! Een normale week, waarin
we stevig moeten aanpakken, ik bedoel
niet: elkaar of mij, maar met repeteeren!
Snappen jullie dat? O zoo! 25 November
hebben we ons St. Odo-feest. We zingen
allemaal om 7 uur de H. Mis, die voor al
onze leden wordt opgedragen, en 's avonds
de uitvoering. Verder begipt de Schola de
ze week al voor het Kerstfeest, want we
zingen natuurlijk weer in de Nachtmis.
Zeg, boys, de Mare wordt verbreed van
wege de schuit met vijgen, die daar op
25 Nov. moet landen. Een Rijnaak vol,
maar jammer is, dat er geen weg meer
overblijft, zoodat jullie ouders met roei-
booten zullen moeten komen, anders kunnen
ze de zaal niet bereiken. Denk om de
achterlichten, hoor, en.... rechts houden
vanwege Veilig Verkeer! Houdt Je maar
taai! Tot kijks, zeg!
Kapelaan E. A. M. PAAP
KRUISVAART.
Cohort „St. Petrus".
Burcht: Garenmarkt 36.
Zondag: 4 uur Missieclub Pater Da-
miaan. 8.15 uur Schaken. 8.30 uur
Postzegelclub Dinsdag: 6 uur: Sleutel
koor. 8.00 uur Kardinaal von Faulha-
berban. 8.00 uur Adspirantenban I
Woensdag, 7.30 uur: Adspirantenban II.
Donderdag, 8 uur: Trommelen. Vrijdag.
6 uur: Sleutelkoor. 8.00 uur Jonge
Wachtbladetn afhalen en afrekenen.
8.30 uur Franciscusban. 9.30 uur St.
Fetrusban. Zaterdag, 7 uur: K. J. C.
Mis voor alle Kruisvaarders, Adspiranten
en Sleutel koorleden 7.00 uur Lodewijk-
ban. Kruisvaarders, postzegelverzame
laars, komt allen Zondagavond op de
club!!
Cohort „St. Pancras".
Burcht: Anna Paulownastraat.
Kruisvaarders, Morgenochtend is er
Algem. H. Communie. Denk er aan: om
half zeven present! Ook de adspiranten
nemen hieraan deel! Maandagmorgen 7 uur
Gedialogeerde H. Mis. Al hangt „de zwar
te lijst" nog niet in den Burcht, wij hebben
allen genoteerd die tot nu toe niet aanwe
zig waren! „Let op Uw saeck". Voor de
banleden die op Maandag komen, zal het
zijn: Zorg dat je uniform er keurig uitziet
en gedraag je als Kruisvaarder want....
de Districtleiding houdt inspectie!! Mét
Kruisvaartgroeten, Baljuw. Zondag, 6.30
uur: Algemeene H. Communie. Maan
dag, 7 uur: Gedialogeerde H, Mis 8 uur:
Servatiusban, Tarcisiusban. Dinsdag 8
uur Don Boscoban en Adspirantenban I.
Wqensdag, 8 uur Canisiusban en !Ad-
spirantenban III Donderdag, 8 uur:
Aloysiusban en William Doyleban Vrij
dag, 8 uur: Lodewijkban en Adspiranten
ban II Zaterdag, 67 uur Afrekenen
fonds, Bank, Contributie.
Cohort „Aeternus Pater".
Burcht: St. Antonius Clubhuis.
Zondag 3.45 uur Ontspanning voor jon
gens onder de 15 jaar. 5 uur Bibliotheek,
afteekenen eischen. 7.45 uur ontspanning.
Maandag 7 uur Franciscus Tarcisius
ban. Woensdag 6 uur Adspirantenban.
7.35 uur Antonius Arnoldus en Servatius
ban. Donderdag 7.45 uur Martinus Pa-
schalisban. 8 uur Postzegelclub. Zater
dag 8 uur Zangclub. Inschrijving nieuwe
leden Zondagmiddag.
INTERPAR. ST. FRANCISCUS
LIEFDEWERK
Zondag: Eerste Zondag van de maand:
onder de H. Mis van 9 uur Algem. H. Com
munie. Daarna ontbij-t 6 uur Lof. waarna
recreatie. Maandag, 6.30 uur: Francis-
csuvrienden I 8 uur Franciscusridder
IT 7.30 uur Zaagclub A Dinsdag, 6.30
uur Sloyd I en II 7.45 uur Gymnastiek.
Woenrdag: 6.45 uur: Franciscusvrienden
II 8.15 uur Franciscusridders I Ge
zellen Donderdag, 8 uur: Franciscusrid
ders III Tooneelclub. Vrijdag. 6.30
uur: Zaagclub B 6.45 uur Sloyd III en
IV. 8.00 Voetbalclub 8.15 uur Gezel
len. Zaterdag: 3 uur Teekenclub 7.30
uur Franciscusridders IV.
VROUWELIJKE JEUGDBEWEGING VOOR
KATHOLIEKE ACTIE „DE GRAAL"
Par. O.L. Vr. Hemelvaart en St. Joseph.
Maandag: 78.30 uur: jongste groep; 8.15
9.45 uur: topgroep. Dinsdag: 7 uur: H.
Mils, waaronder we gezamenlijk communi
ceeren. Alle leden namen plaats aan den
kant van het Maria-altaar. Woensdag: 4
6 uur: Naaien Vakschool. Donderdag:
78.30 uur: jongste groep; 8.159.30 uur:
zang.
Par. O. L. Vr. Onbevl. Ontvangen.
Maandag: 7.30 uur: Vakschool. Dinsdag:
89.30 uur: middengroep. Donderdag:
7.309 uur: jongste groep. Zaterdag: 2
3.30 uur: mulogroep.
Par. St. Petrus. Maandag: 78.30 uur:
jongste groep; 7.30 uur: Vakschool. -Dins
dag: 8.309.45 uur: middengroep. Zater
dag: 2.153.45 uur: mulogroepen.
Par. II. Leonardus. Donderdag: 7.309
uur: jongste groep.
R.K. Graalturnclub „Actief. Woensdag:
34 uur: Kleuters 811 jaar in dc Heeren -
singelschool. Vrijdag: 6.157.15 uur\as
piranten 1214 jaar in de Ursulastecg; 7.30
8.30 uur: aspiranten 1516 jaar in de Ur-
sulasteeg; 8.4510.15 uur: dames in de R.
K.H.S. Zaterdag: 2.153.15 uur: Kleu
ters 811 jaar in de Ursulastecg.