BINNENLAND STADS NIEUWS Christus Koning tegenover menschvergoding AGENDA MAANDAG 31 OCTOBER 1938 DE LEID f CHE COURANT EERSTE BLAD - PAG. 2 f Abonnementsprijs: voor Leiden 19 cent per week; 2.5Ü per kwartaal. Bij onze agenten ^0 cent per week; 2.60 per kwartaal. Franco per post 2.95 per kwartaal. Geïllustreerd Zondagsblad 0.50 per kwartaal. Losse nummers 5 cent, met geïlL Zondagsblad 9 cent Advertentiën: 30 cent per regel. Ingezonden mededeelingen dubbel tarief. Telefoontjes hoogstens 30 woorden, 50 cent per plaatsing, al léén Woensdag en Zaterdag. HOE WORDT HET WEER? TOENEMENDE REGENKANS. De BUI seint: Verwachting: Matige tot krachtige Wes telijke tot Zuid-Westelijke wind, zwaar be wolkt tot betrokken, aanvankelijk weinig of geen regen, later weer toenemende re genkans, weinig verandering in tempera tuur. Hoogste barometerst.: 764.3 te Lyon. Laagste barometerst.: 731.3 te Isafjrod. De depressie nabij IJsland is verder op gevuld, aan de Zuidzijde van de depressie voert een krachtige Westelijke luchtstroom koude polaire maritieme lucht aan. Deze koude lucht drong reeds over de Britsche Eilanden en op de Noordzee binnen. Een scherp front, dat hedenmorgen in ons land plaatselijk dikke mist gaf, scheidt de ge noemde koude lucht van de continentale lucht. Over- het vasteland blijft het nog somber en plaatselijk mistig weer. De ba rometer is over Wpst-Europa flink geste gen en tegen de Alpen vormde zich een hoogedrukgebied. Ver in het Westen op den Oceaan ontwikkelt zich een nieuwe en actieve depressie. Deze zal voor het weer ten onzent van beteekenis worden. Voor morgen wordt geleidelijk toenemende wind verwacht, bij zwaar bewolkt tot betrokken lucht wordt de kans op regen weer groo ter. De temperatuur zal weinig veranderen. LUCHTTEMPERATUUR. 11.4 gr. C. LICHT OP VOOR FIETSERS e.a.ï Van Maandagnamiddag 5.05 uur tot Dinsdagmorgen 6.24 uur; van Dinsdagna middag 5.03 uur tot Woensdagochtend 6.26 uur. HOOG WATER Te Katwijk aan Zee op Dinsdag 1 Nov. voorm. 8.20 en nam. 8.45 uru; op Woensdag 2 Nov. voorm. 9.35 en nam. 10.uur. Maan op 13.40 uur Dinsdagmiddag. Maan onder 0.29 uur Woensdagnacht. Maan op 14.02 uur Woensdagmiddag. Maan onder 1.37 uur Donderdagnacht. STEUNUITKEERING OP STOOKTOMATEN. Kweekers dringen op spoed aan. Ongeveer 500 stooktomatenkweekers heb ben een schrijven gericht aan den regee- iingscommissaris voor den landbouw, waar in zij protesteeren tegen het lange uitblij ven der steunuitkeering op stooktomaten. Door het groote verlies, dat deze teelt dit jaar opgeleverd heeft, komen de meesten dezer kweekers in zeer moeilijke omstan digheden. Deze verliezen kunnen niet meer opgevangen worden door de totaal onder mijnde en al jaren met verlies werkende bedrijven. De tijd om het teeltplan voor het vol gende jaar op te maken is weer aangebro ken, doch de overgroote meerderheid der stooktomatenkweekers is zonder een spoe dige steunuitkeering niet bij machte de teelt weer aan te vangen. Het gevolg daarvan zal zijn, aldus het schrijven, dat deze intensieve, voor de volkswelvaart altijd nog zeer belangrijke teelt prijsgegeven of sterk zal worden in gekrompen. HET CENTRALE VLIEGVELD. Delft verklaart zich voor Leiderdorp. In de besloten vergadering van gisteren der Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Delft en Omstreken heeft de voorzit ter, Ir. S. H. Stoffel, een uiteenzetting ge geven van het verloop der besprekingen over het centrale vliegveld. Na de historische omwikkeling van het vliegveldvraagstuk in groote lijnen te heb ben geschetst, wees spreker er op, dat ook het district dezer Kamer en in het bijzonder de Westlandsche teelten van groenten, fruit en bloemen groot belang hebben bij de spoedige toestandkoming van een ge makkelijk bereikbaar en nabij gelegen vliegveld. Daarom heeft de Kamer zich steeds sterk geïnteresseerd voor de vliegveldplannen te Delft en later voor de verbindingen met een eventueel vliegveld in den Zestienhoven- schen Polder. De ontwikkeling van de techniek echter maakt het stichten van regionale vliegvel den meer en meer ongewenscht. Nationale belangen behooren boven regionale gesteld te worden, terwijl bovendien, in wijder ver band gezien, oo<c deze regionale belangen méér met een goed ingericht centraal vlieg veld, dan met een minder geoutilleerd re gionaal gediend zijn, ook al zou dit laat ste wat dichter tij liggen. Het vliegveld Schiphol is echter te veraf gelegen; daar om verdient ook voor deze streek de aan leg van een centraal vliegveld nabij Leider dorp verre de voorkeur. De in de naaste toekomst te verwachten aanleg van een directe wegverbinding van het Westland met Leiderdorp zal nog sterker de gunstige ligging van deze plaats doen uitkomen. De nadruk wenscht spreker echter te leg gen op het feit, dat met de keuze Leiderdorp als vestigingsplaats voor een centrale Ne- derlandsche luchthaven een groot nationaal belang zal worden gediend, omdat deze plaats in de nabijheid ligt van het centrum der bevolking van de stedelijke agglome raties van Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht en vanuit nationaal gezichtspunt ge zien de meest gunstige ligging heeft. De Kamer heeft zich na ae uitvoerige uiteenzetting van den voorzitter uitge sproken voor een centraal vliegveld in de nabijheid van Leiderdorp en heeft het Dagelijksch Bestuur gemachtigd, om deze meening op de wijze, die het Bestuur het meest efficient zou achten, ter kennis van de betrokken instanties te brengen. ,,N Delftsche Crt." GROOTE OPDRACHT VOOR NED. SCHEEPSWERF. Zaterdagmiddag is met goed gevolg van de werf der N.V. Ned. Scheepsbouw Mij. te Amsterdam te water gelaten het dub- belschroef motorvracht- en passagiers schip „Denbigshire" hetwelk in opdracht van de reederij Alfred Holt en Co. te Li verpool wordt gebouwd. De directeur, de heer Goedkoop, deelde in een toespraak mede, dat zijn werf thans voor buitenlandsche rekening opdrach ten heeft, welke werk en brood geven aan achtduizend Nederlandsche arbeiders ge durende een vol jaar of aan vierduizend ge durende een periode van twee jaar, terwijl.' zij betaald worden met geld, dat buiten Nederland verstrekt wordt. FAI11 ISSF.MENTEN Uitgesproken: J. Chr. Adams, koopman, Den Haag, Noord- West Binnensingel 42; cur. Mr. W. J. C. A. Nijgh, Den Haag. L. de Wekker, winkelier, Leiden, Ke- telboeterssteeg 7; cur. mr. L. Spreij, Leiden. L. Th. de Vries, Den Haag, Johan de Wittlaan 22; cur. mr. J. H. Marinus, Den Haag. Een machtig en waardig protest van Katholiek Leiden Pater ProF. F. Otten O. P. over den „Koning van Liefde" Leest met aandacht de advertenties in Uw Dagblad! EEN UITSTEKEND BEZETTE GEHOORZAAL. Zooals telken jare sinds de instelling van dit feest heeft „Katholiek Leiden" ook gisteravond het feest van Christus Koning gevierd in een openlijke getuigenis van hulde en liefde aan den Koning der Ko ningen. Dit jaar droeg deze openbare hulde-de- monstratie bovendien het karakter van een protest, een positief protest tegen de officieele negatie van Gods leiderschap, de massale geloofsafval en de geloofsvervol gingen in het buitenland. Deze protestbe- tooging was niet negatief, doch ging uit van het juiste beginsel, tegenover onrecht te stellen het recht, maar dan te beginnen met zich zelf, door Christus Koning in eigen kring omhoog te heffen en te too- nen aan de wereld. De voorzitter van „Katholiek Leiden", de heer W. J. Kriek, opende de bijeen komst, onmiddellijk nadat mgr. Th. M. P. Bekkers, die verwacht werd, doch zich door autopech wat verlaat had de zaal was binnengekomen. Na zich verontschuldigd te hebben en de oorzaak van de overigens geringe vertraging verklaard te hebben, verwel komde de voorzitter deken Homulle, de aanwezige geestelijkheid van deze stad, pater prof. F. Otten O.P., den spre ker, en zeer in 't bijzonder mgr. Th. M. P. Bekkers, wiens tegenwoordigheid op hoo- gen prijs werd gesteld. Spr. herinnert er aan, dat het heden de vijfde maal is, dat Kathol. Leiden een Christus-Koning avond organiseert. Wat is er in die vijf jaren veranderd! Vijf jaar geleden zou niemand eraan gedacht hebben, dat er thans reden zou zijn voor een protestbe- tooging tegen de geloofsvervolging in het buitenland. Lagt ons protest krachtig maar waardig zijn. Spr. kondigt nog aan, dat er na de pau ze een collecte zal worden gehouden ter verwezenlijking van het denkbeeld, een lichtend kruis te plaatsen op een der Leid- sche kerken. De St. Odo-koorknapen zingen. Als het gordijn daarna wordt open ge schoven, staan op het tooneel de St. Odo- koorknapen opgesteld in hun witte toga's met roode baretten op en roode sjerpen om. Hun verschijnen wordt met applaus begroet. Hun eerste lied, dat onder begeleiding van kap. E. A. M. Paap wordt uitgevoerd, is „Voor God onzen Koning vooruit!" uit den K.J.M.V.-bundel. Heerlijk die klare jongensstemmen, waaronder uitstekend materiaal blijkt te zijn. Kapelaan Paap heeft zijn koortje uitstekend in de hand. Zeer fraai zongen de jongens het „Domine non sum dignus" van Staf Nees en zelfs de uitspraak van het Duitsch bleek voor hen geen moeilijkheden op te leveren, want de weergave van een tweetal Duit- sche liedjes „Wer leucht uns denn", ge toonzet door kapelaan Paap, en een Schle- sische Volksweise „Schönster Hen Jesu" (arr. door kap. Paap) was van een gehal te, dat ver boven de middelmaat uitstak. Na het laatste liedje moest eenige malen „gehaald" worden. Rede van prof. Otten. Toen betrad prof. F. Otten O.P. het spreekgestoelte. Velen zullen prof. Otten reeds door de radio gehoord hebben, doch weinigen zul len hem van aanschijn hebben gekend. De radio-pater heeft een krachtige gestalte en zijn steile grijze kuif wijst op strijdlust, maar de levendige oogen en de schalksche mond duiden erop, dat hij een intelligent en een geestig man is. Het feest, in welks vollen luister wij hedenavond staan, aldus ving prof. Otten zijn rede aan, is eigenlijk in zijn wezen zoo oud als het Christendom, maar in z'n vorm is het nieuw. Christus was altijd Ko ning, maar nimmer is Zijn koningschap zoo naar voren gehaald als in onzen tijd. Z. H. de Paus Pius XI, op wien het motto van de z.g. „profetie" van Malachias zoo prachtig van toepassing is: „Fides intrepi- da" (onverschrokken geloof), was wel de man der Voorzienigheid om aan de Kerk te geven den nieuwen vorm van Christus' Koningschap. Het feest van Christus' Ko ningschap is in onzen tijd hoogst actueel, omdat het ingaat tegen de dwalingen van onzen tijd. Dat Christus Koning is, kunnen wij be wijzen zoowel uit het Oude als uit het Nieuwe Testament. In de Psalmen wordt herhaaldelijk heen gewezen naar de ko ninklijke macht, naar het leiderschap van den Messias, die tevens wordt aangekon digd als de vredesvorst. In het Nieuwe Testament wordt het begrip van Christus' Koningschap gezet onder de booglamp van de Openbaring en zien wij het duidelijk voor ons in zijn lichtende schoonheid. Christus wilde zich door een opgewonden menigte niet tot koning laten uitroepen, maar Hij heeft zich wel Koning laten noe men in de vermorzeling van Zijn liefde lijden en toen tevens Zelf bevestigd, dat Hij Koning was. Hiermede heeft Hij aan gegeven, dat Hij Koning was in vrede en in liefde. Daarom is Zijn juk ook zoo licht, omdat het gedragen wordt in liefde. Wat is de theologische ondergrond van Christus' Koningschap? Christus is natuurlijk Koning als God, uit Wien alles zijn bestaan heeft. Ons verstand is te klein, te eindig, om den Oneindige te omvatten, maar wij kun nen beredeneeren, dat God is de zijnde uit en van zich zlef, de Eeuwige, zonder be gin en zonder einde, de oneindig volmaak te. Gods kracht heeft het aanzijn gege ven aan de Schepping, met het doel God te verheerlijken en, voor wat den mensch betreft, gelukkig te worden in God. Wanneer wij echter spreken over Chris tus' Koningschap, bedoelen wij het koning schap van den mensch Christus, van het vleesch geworden Woord; dan denken wij niet, op de eerste plaats aan Christus als God. Spr. herinnert voorts aan de zondeval in het Paradijs, in zich en objectief genomen een Majesteitschennis en wel van onein dige zwaarte. God heeft daartegenover een oneindig eerherstel gewild en Gods Woord nam de menschelijke gedaante aan. Door Zijn goddelijke persoon waren alle daden van Christus van oneindige waarde en daarom is Christus geworden de hoog ste van alle menschen, de Koning. In dit licht gezien is het Koningschap van Chris tus van een zeer diepzinnige beteekenis. In de verlossing komt de beteekenis van Christus' Koningschap het duidelijkst tot uiting. Daarin is Hij vooral de Koning van de Liefde. God is Liefde en wij, Katholie ken, moeten God bovenal zien als onzen Vader. Noch de heidenen noch de Joden zagen de godheid als een God van liefde, maar daarom is Christus in de werld ge komen en mensch geworden, om God te leeren kennen als de Liefde zelf. Welk een kracht kunnen wij putten uit de gedachte, dat Christus Koning is, die uit liefde voor ons vrijwillig den kruisweg ging. Daarom protesteert spr. er ten sterk ste tegen, dat in een naburig land beweerd wordt, dat het fieren en stoeren menschen onwaardig is, te staan tegenover een kruis, waaraan een verbleekt en verbloed men- schenlichaam hangt, slap en zwak. Daartegenover stellen wij de waarheid van het kruis als symbool van kracht en zelfopoffering, als symbool van de vrijwil lig gegeven hoogste liefde. Laten wij het kruis blijven vereeren als onze eenige hoop, onze „Spes unica". Na een korte pauze vervolgde prof. Ot ten zijn rede. De opportuniteit van het feest. Na de principieele beschouwing van Christus' Koningschap in het eerste ge deelte constateert spr. thans dat de instel ling van dit feest hoogst opportuun was. Het is een stelling nemen tegen de mas sale geloofsafval in onzen tijd. Kardinaal Mercier sprak reeds in zijn dagen van de „officieele apostasie van de staten". Toch hebben de staten en de regeeringen God en Christus noodig, willen zij hun volken besturen in het waarachtig belang der menschen. God heeft de menschen niet noodig, maar de menschen hebben God noodig. God verheerlijken valt samen met het ware geluk van den mensch. De staat, als agglomeraat van indivi duen heeft ook tot taak God te verheerlij ken en doet hij dat niet, dan zal hij het ware geluk van zijn onderdanen niet be reiken. Doch hoeveel regeerders zijn er nog, die openlijk voor hun geloof in God durven uitkomen? Daarom doet het ons zoo goed, dat wij aan het hoofd van den staat een vorstin hebben, die het gevleu gelde woord heeft gesproken „Le Christe avant tout" (applaus). Spr. is geen pessimist, doch hij mag wel constateeren, dat het thans geen gelukkige tijd is. De regeerders hebben het dus niet ver gebracht. Ondanks alle gelegenheid tot vermaak zijn er nog nooit zooveel kla gers geweest. „Wij leven in een bezeten wereld. En wij weten het", constateerde de Leidsche hoogleeraar, prof. Huizinga. Zoo is het inderdaad. „De wereld is ziek, omdat de wereld gek is", zeide Baldwin. Dat heeft men bereikt met zijn godlooche ning. „God zal met ze lachen", staat er in de H. Schrift. De proclamatie van het Christus Koning- feest is een klinkend protest tegen de lai- ceering, de verleeking van de openbare macht. Nooit zijn de openbare machten zoo duivels slim opgetreden als in dezen tijd. Spr. is geen verheerlijker van den z.g. goeden ouden tijd, maar nimmer was er zoo'n systematisch opgezette godloochening als in onzen tijd. Op de eerste plaats wijst spr. op het „goddelooze communisme", zoo als de Paus dit stelsel kenschetst. Het com munisme is in wezen atheïstisch, omdat het Donderdag. 8.30 uur Hartebrugskerk Con ferentie voor niet-Katholieken door P. Wijnand Sluys O.F.M. Donderdag. R.-K. Reelasseeringsvereeniging bureau-zitting 89 uur n.m. St.- Vincentiushuis, Hooglandsche Kerkgracht 32. De avond-, nacht- en Zondagsdienst der apotheken te Leiden wordt van Zater- d a g 29 O c t. tot en met V r ij d a g 4 N o v., waargenomen door de apotheek P. du Croix, Rapenburg 9, tel. 807. Te Oegstgeest: Oegstgeestsche Apotheek, Wilhelminapark 8, tel. 2.74. het historisch materialisme huldigt en daarom gekant moet zijn tegen elk stelsel, dat de eeuwigheidsgedachte huldigt. Op de tweede plaats denkt spr. aan stroomingen, waarvan wij in ons land ook de appendixen (de blinde darmen) hebben. Deze stroo mingen staan op dezelfde wijze tegenover het Christendom als het communisme. Het nationaal-socialisme is niet louter een politieke partij, maar is in wezen een levensbeschouwing, welke vcor velen in de plaats is gekomen of dreigt te komen van hun godsdienstige levensbescnouwing. Als er nog zijn, die achter de woorden kraam van het nationaal-socialisme aan hollen, is hetgeen in andere landen gebeurt voor hen een baken op het strand. Wij hooren theorieën verkondigen, welke tege lijk belachelijk en bedroevend zijn. De godsdienst van den Duitscher is sa mengevat in deze woorden: „Alles voor Adolf Hitler". Zooiets wordt openlijk ge zegd; een afschuwelijke mensch-vergoding, een rechtstreeksche godslastering. „Onze eenheid is onze godsdienst" wordt over onze Oostgrenzen beweerd en Bür- ckel durft zelfs beweren, dat het godslas tering is te zeggen, dat Christus onze lei der is. Wat een theoloog! Het heeft ons diep gegriefd, dat kardinaal Innitzer, die op een voor ons haast onbe grijpelijke wijze het nationaal-socialisme was tegemoet getreden, thans het eerste slachtoffer is geworden van het botte ge weld. Daar protesteeren wij tegen met alle kracht. (Applaus). Men kan handig de schuld werpen op de zwarte schapen, de Tsjechen en de Joden, maar wij weten beter. Of het een kardinaal is of een predikant ik breng ds Niemöller een eeresaluut, zeide spr. wij protesteeren tegen de smaad, hem aangedaan. Wij protesteerèn ook tegen de verdrukking van de Joden. Wat één misdoet, mag men niet werken op allen, op het ras. Spr. keert zich ook fel tegen het geraf fineerd uitgedachte maar door en door val- sche begrip van het z.g. „politiek1 Christen dom. Het handhaven van de rechten van Chris tus in het openbare leven is een volkomen verantwoorde „politiek" en de Paus zegt daarvan, dat de Kerk in dien zin altijd aan „politiek" zal doen. Een priester, die in Duitschland getuigt, dat bijv. de sterilisatie in strijd is met het natuurrecht en het Christendom, doet aan „politiek" en gaat naar het concentratiekamp. En toch doet hij niets anders dan zijn plicht. Christus heeft ons den vrede gebracht, maar alleen aan de menschen van goeden wil, die Gods wet onderhouden. En het ver vullen van Gods wet is: liefde voor elkan der. De vrede van Christus zal er dan alleen komen, als de volken zich buigen voor Gods wet en de plicht der zelfverlooche ning vervullen. Christus Koning heerscht in liefde over de wereld. Dat zal dan alleen verwezenlijkt worden, wanneer wij Hem laten heerschen over ons verstand en in ons hart. Wanneer wij buigen voor de Kerk, die Christus' mystieke Lichaam is. Wanneer wij onzen wil richten naar die van Chris tus. Laten wij het woord „Christus, ik bemin U" spreken met den mond, maar vooral met het hart. Laten wij tegenover de bende God-haters deze ovatie orengen: „Gij Chris tus, Gij zijt de hoogste Koning". Spr. eindigde met den schoonen wekroep van de jeugd: „Voor Christus, onze Koning. God wil het". (Geestdriftig applaus). Terwijl het St. Odo-knapenkoor zich op stelden bracht de voorzitter onder instem ming van de geheele zaal, dank aan prof. Otten voor zijn mooie rede, aan kapelaan Paap met zijn jongenskoortje en aan het muziekgezelschap „Franz Schweitzer", dat onder leiding van zijn directeur de heer Ad. Brunt, de pauzen zoo kunstzinnig en aan genaam had gevuld. Spr. deelde mede, dat de collecte voor het lichtend kruis, de som van ruim 70. had opgebracht. Telegram aan den bisschop. Onder applaus werd het voorstel aan vaard om aan Z. H. Exc. den bisschop van Haarlem het volgende telegram te zenden: „De vereeniging „Katholiek Leiden", in openbare vergadering bijeen ter herden king van het Christus Koning-feest, betuigt trouw aan Christus en Zijn Kerk". De nachtegaaltjes van dezen avond kwamen ten slotce nog" aan het woord met een viertal allerliefste liedekens, n.l. „Cor Jesu" van W. P. H. Jansen, pr., „Ave Ma ria" van Fr. Liszt (arr. kapelaan Paap), een oud Nederlandsch Lieve Vrouwe-liedje en een compoistie van kap. Paap „Es blüht der Blumen eine". Het lied van Christus Koning, door allen gezongen vormde bet slot-accoord van dezen zoo wel geslaagden avond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1938 | | pagina 2