U weet het toch ook? Bilifl! lug! oordeelig! VAN DER STOK Damespermanent KONINCSVELD EN ZOON NIEUWE UVERDEKTE O RIJWIELSTALLING H. i. Wassenaar WAVE MAISON van derVLIST voor een eetservies, ontbijt- of theeservies, is het aangewezen adres. Waarom? DINSDAG 28 JUNI 1938 DE LEIDSCHE COURANT HERKENNINGSNUMMER - PAG. 11 ziend op den ééns gezochten stroom. Over- Holland, vroeger genoemd de Plaetse aen de Vegt, is thans eigendom der stichting Het Utrechtsch Landschap, terwijl het on der andere de herinnering bewaart aan I.innaeus, den Zweedschen plantkundige, die hier langen tijd werkte. ....Maar welk een Veldpaleis vertoont Zich hier, zoo deftig in zijn deelen? 't Is Over-Holland, rijk gekroont Met cierelijke hofjuweelen.... De streek van Nieuwersluis o, vrien delijkste van alle Hollandsche waterdorpen is een bron van pastorale schoonheid, schoonheid van land en lucht, van water en geboomte, maar vooral van stemming.. Eens hebben spotters dit land van Over- Holland tot Rio Verde een schilderach tig, aan het water gelegen buiten den Mennistenhemel genoemd omdat, waar schijnlijk geheel toevallig, zich zoovele Mennnisten tot deze Vechtsche „lustwa rande" voelden aangetrokken. Ouderhoek, zoo heet een boerderij tus- schen Nieuwersluis en Loenen; maar nie mand zal vermoeden, dat hier eens het jachtslot stond van de bisschoppen van Utrecht. Later stichtten de Hoeks hier hun buitenpaleis, beroemd om zijn kostelijken aanleg, met karpervijvers, doolhoven en koepels een klein Versailles der Lage Landen, met keurig geschoren hagen en pergola's, met waterpartijen en bloemper ken, waarvan de luister doordrong tot Czaar Peter den Groote, die er eenige malen een bezoek bracht. Maar Czaar Peter is riet meer en ook Ouderhoek is verdwe nen Edoch, wat verder staat men plots door stomheid geslagen. Daar ligt achter een hoog Rococohek, in grandioze rust, koopman Trips bezitting Vreedenhoff. Een klein en streng gestij ld paleisje van onvolprezen vorm. Als bewaart het in alle stilte de ge heimen van zijn illuster verleden achter de gesloten witte blinden, ligt het daar als oen waar vrede-hof achter het beroemde gesmeede hek, dat eens zijn eersten be zitter de ronde som van honderdduizend gulden heeft gekost 2). Breede grintpaden leiden in strak gebogen lijnen naar het bor des, verlaten ligt het park met de fraaie boomen langs de ringsloot, met de dennen en de rhododendrons, welker knoppen van leuter gelukzaligheid zwellenEen prachtige witte berk buigt zich "over het water, dat doodstil het silhouet weerspie gelt en door geen menschelijk gerucht wordt de eenzaamheid gebroken.... Dit is Vreedenhoff Dus vorst'lijk kan een koopheer leeven Door 's heemels zeegen zorg en vlijt: Dit alles kan de handel geeven In weerwil van de bitse nijd. Zoo bezong niet ten onrechte Claas Bruin zijn rijken tijdgenoot en bezitter van dit prachtige buiten. Loenen met zijn scheeven toren, die iets op dien van Utrecht lijkt, spiegelt zich idyllisch in de Vecht. Het was al in oer oude tijden bekend en zijn naam was toen Lona. Eens had het binnen zijn gebied het Huys der Heeren van Loenen in betee- 'kêriis echter ver overtroffen door het n achtige Cronenburgh door Ridder Jan in 1122 gesticht. Floris de V heeft er gevan gen gezeten en Gerard van Velzen werd er gruwelijk vermoord. Het oude Cronen burgh is helaas gesloopt en in onzen tijd door een nieuw vervangen. In Lona's kerk van Sint Ludgerus, die men wel moet gaan zien, herinneren wapen- en rouwborden aan de vrogeere Heeren van Cronenburgh en een heer van Amstel en zijn gemalin hebben ér hun graftomben. Intermezzo. In Loenen is de avond gevallen. Op straat sterft het gerucht, de spaarzame geluiden van het dorp. In de huizen worden de lam pen opgestoken, een schuurdeur piept en valt dicht voor den nacht. In de stille gelagkamer met den helder- Igeschuurden planken vloer, heerscht de rust: de klok tikt en de waard eet alleen aan een tafeltje, met handen, mes of vork, al naar het uit komt. Het biljart is door een zwart en kreukelig zeildoek afgedekt en ei boven, gedempt door een vierkante lampekap „made in Europa", brandt ar melijk een vijftigpits lampje. Zielig en ver- laten staat'tegen den wand de tapkast met de pronkerige spiegels en balusters en de half geleegde flesschen drank van allerlei kleur en smaak. Nog armzaliger schuilt in een hoek de piano, met krassen en deuken en smoezelige vlekken op het vroeger glan zende politoer. De wanden zijn behangen 'met attributen van bier brouwerijen en levensverzekeringmaatschappijen. Af en toe hoort men uit de verte een grommend geluid naderen: door de open gordijnen der ramen worden twee heldere lichten zicht baar en een oogenblik, terwijl een auto voorbij suist, bewegen scherpe stralenbun dels zich door de schemerige gelagkamer. Dan kijkt het echtpaar, dat in een hoek bij een der ramen zit, elk met een glas en een ledig bierfleschje voor zich, even naar bui ten. Af en toe vallen er enkele woorden tusschen hen, maar den meesten tijd kijken ze zwijgend voor zich uit. Onderwijl is het wat gaan regenen en wind steekt op: zoo dat de straat glimt en alle geluid der we reld wegsterft, behalve dat van een laten vrachtwagen, die als een onweer voorbij raast, om snel in de verte te verdwijnen. Regen, regen; donker als de hel is de weg naar de plassen van Loosdrecht, donker de weg naar Vreeland, naar „den Berg" en Nigtevecht (u weet wel, dat plaatsje waar een juffrouw last had van muizen, wes halve zij ging verhuizen naar Duiven- drecht) In den laten avond besloot een reiziger •niet in Loenen te overnachten.... Vreeland Vredelant. Mijn aanteekeningen luiden: „Temid den van een barre woestenij van zand en stapels klinkersteenen, van hekken van ruwe steigerplanken en voorwereldlijke betonruïnes, die aardbevingen en alle pla gen van Egyptenland schijnen getrotseerd te hebben; als een overleving van den cbaos van ratelend metaal en helschen sloom, bevrijdt zich uit den wegstervenden donder het onverstoorbaar luien van een verre dorpsklok. Groot vluchten kraaien houden krijgsconcert en een stille inspec tie van touwen en tuigage. Uit de zinken schoorsteenpijp van zijn stulp krinkelt blauw de rook omhoog, want in den avond is er geen wind. Donkergroen ligt in de diepte de polder: een hond blaft op een verre hoeve.... Vreeland ligt gindsch in het donker aan de rivier" Waterstaat bouwt groote kunstwerken er Vreelands omgeving ondervindt daar van de gevolgen. Het is echter niet noodig deze voor sommige menschen minder poë tische route te kiezen, want er is nog een smalle, tol- en autovrije weg het oude iaagpad langs de boorden der rivier, die landelijker, steeds landelijker wordt. Vreeland dankt zijn ontstaan aan het in 1252 gebouwde kasteel Vredelant dat zijn naam weinig eer aandeed en nog slechts „acte de présence" geeft door de resten van een ruïne. Door een in de 13e eeuw gegra ven verbindingskanaal dat een groote bocht van de oude Vecht afsneed ligt het dorp op een eiland. Moeilijk bereikbaar voor het moderne verkeer bloeit hier een dier prachtige Vechtdorpen in stille afzon dering. Winter en zomer zichzelf gelijk, niet stervend en niet groeiend, onbewogen voor het verre leven van groote steden, die toch betrekkelijk nabij zijn. Vreeland heeft nauwelijk eenige andere „beziens waardigheid" dan zijn 14e eeuwsch kerkje en toch moet men Vreeland zien, zien om Vreeland zelf, om zijn sfeer, zijn dorp- sche stilte en zijn achterland: de prachtige waterpassen van het Wije Blik aan den weg naar Kortenhoef. Steeds landelijker. Gewillig volgt het jaagpad de nauwe lijks bewegende vliet, voorbij molens en boerenhoeven, langs vogelbroedplaatsen en een enkel oud landhuis. De Vecht wordt steeds meer stile, landelijke rivier. Wij zien de Nes (ook wel het Realeneiland ge noemd) waarop in de 17e eeuw het Huys te Nigtevecht tusschen hoog geboomte lag en komen in „den Berg", officieel Ne derhorst den Berg geheeten. Het ligt aan de zoogenaamde Nieuwe Vecht, een vaart, die wederom* een bocht van de Oude Vecht afsnijdt en vroeger door' een der Heeren van Nederhorst is gegraven Eigenlijk heet het dorpje den Berg, terwijl Nederhorst de naam van een indrukwekkend kasteel is, nog door water omringd en reeds in de 13e eeuw gebouwd. Uit denzelfden tijd dateerend vindt men in het dorp, boven op een zij het slechts enkele meters hoogen natuurijken vluchtheuvel, het vroeg-Gothische kerkje, een liefelijk mo nument, dat men moet gaan zien. Nigtevecht. Wij moeten echter tot onze Oude Vecht terugkeeren voor een ander dorp, midden in het groene, lage land, met ijle boom groepen in de grijzende verten, met riet en wilgen en boerenhoeven aan de oevers der oude rivierNigtevecht.... een kronkelende dorpsstraat met kleine huis jes, de kruidenier, de bakker en de ben zinepomp, met #ls slot een paar boerde rijen, die zich Bertha's hoeve, Zwaanvecht, of iets dergelijks noemen. Het kleine, be minnelijke kerkje is, jammer genoeg, net jes gepleisterd en geel gesausd, met blau we omranding van de ramen. Wellicht, omdat er in Nigtevecht niet zulke hooge ladders te vinden zijn, hebben zij den to ren gespaard, zoodat zijn oude, roestige wanden gescheurd en brokkelig boven de huizen uitsteken. De spitsboogvensters zijn door houten luiken gesloten, beschilderd op een wijze, welke wij in de Vechtstreek reeds meer hebben aangetroffen, namelijk „gebaard en geband" in wit en rood. Waar schijnlijk mogen we hier den invoed ver onderstellen van een vroegeren dorpsheer. In landelijke naïviteit, die niemand hin dert, heeft een burger zijn duiventil in een hoek van toren en kerk gebouwd en een voetpaadje langs den toren leidt naar het minimale kerkhof, dat zich Rustoord noemt. Vroeger waren er in deze buurt talrijke buitenplaatsen, waaronder het befaamde Petersburg van „Rijksedelman" Christof- fel Brants, koopman te Amsterdam. De waereldstad aan d'Amstelvloed Hoe wonderlijk 't klinkt in d'ooren Teelt Koningen op Schrij fkantooren. De meeste zijn echter verdwenen. De Vecht is hier de „Stille Vecht" geworden, een breed wijd water, onnoemelijk schoon eiken dag, bij elk jaargetijde, in den och tend en tegen den avond. Het doffe geplof van een motorboot hoort men hier zelden, geen zwarte scheepsrompen schuiven over het water, noch teekent zich het bolgebla- zen zeil tegen den horizon Nigtevecht slaapt tegen de boorden van de Vecht de stille Vecht, die steeds trager en bree der uitstroomt naar haar einde, waar zij bij den burcht van Gijsbrecht van Amstel in de Zuiderzee Vervloeit. Voordien echter slingert zij zich rog in 'n machtigen boog door Weesp, het oude Vesopus, genoemd, naar men beweert, naar den Germaan- schen stam der Vispiërs. De schoonheid van een rivier in een stad kan zeer wissel vallig zijn, de samendromming van men- van-, menschen 'en hun scheppingen om haar oevers wil wel een triest en melan cholisch aandoen, maar hier in Vesopus, ontrolt zich aan het oog een panorama van huizen, oud en nieuw, aan een immensen waterboog, waar de silhouette van de Sint Laurenskerk als een dominant gevaarte zwijgend bovenuit welft. Een carillon zingt de uren uit het fijn geprofileerde torentje, dat veel lijkt op dat van de Haarlemsche Sint Bavo. Negens anders heeft de Vecht een carrillon dan aan begin en einde van haar loop, in Utrecht en in Weesp. Tus schen beide is zij zelve muziek. 't Huis te Muyden. Groote kunstwerken in den drukken verkeersweg van Amsterdam naar het Oosten, maken een eind aan veel poëzie en pastorale schoonheid. Het gejakker van moderne voertuigen met bijbehoorend la waai, breekt los en de smalle rivierwegen gaan over in de wonderlijke kronkelingen van verkeersproblemen, die onze voorva deren hoofdschuddend zouden hebben be keken. Maar nog eens komt de betoove- ring, als in Muiden de zee zich opent voor de Vechtrivier, die het stadje verlaat tus schen de weinig aanlokkelijke entourage van een bootenhuis en kleine scheepswer ven. Dan echter verrijst achter groene wallen het silhouet van bisschop Otto's burcht, het Muiderslot, waar twintig jaar later Gijsbrecht van Amstel zou heerschen en nog later Floris V, die de oude sterkte verbouwde in de gedaante, zooals wij haar thans nog zien. Over een ophaalbrug en door een kléine, zware steenen poort, be treedt men het binnenhof, waar de won derlijke sfeer der Middeleeuwen ademt tusschen bekanteelde muren en torens met smalle spiegaten. Hier klonk het geheim zinnig geroe-koe der duiven, hier vochten de wapenknechts in tijden van oorlog en verzamelden zich de kleurige jachtstoeten met ridders en jonkvrouwen te paard, de hooggepunte cornet met sluier en juwee- len op het hoofd, valken met kapjes over de oogen vol gratie op de handen. Kleurig steken de banden en baren af tegen het donkere, verweerde steen, be most is de bodem, het klimop langs de hoo ge wanden ritselt.... en de tijd staat stil. Bonte herinnering Binnen treft de bonte herinnering der eeuwen; van het kot, waarin Floris gevan gen zat, tot de allegorische schilderijen, die de moderne museumkunde hier opge hangen heeft. Van de ondergrondsche bak kerij met z'n „Nood soeckt Brood", tot de oude wapenzaal, waar in later eeuwen Hooft de hoofdsche schare dichters om zich heen verzamelde, die den naam van Muiderkring gekregen heeft. Zaal na zaal, vertrek na vertrek, heeft die eigenaardige bekoring over zich, eigen aan dingen, welke ons den geest of de schoonheid van voorbije tijden suggeree- ren. De zaal, waar Hoofts dichterkring bij een kwam, heeft haar betimmering, schil derijen en betegelden vloer, haar koperen lichtkronen, schouw en majesteitelijke ze tels. Jan van Arkels kamer munt uit door soberheid en de slotkapel 3) houdt u al leen al gevangen om het feërieke Maria- kroontje een kleinen luchter van glan zend koper waarin de Moeder Gods mét het Kind is afgebeeld. In Hoofts werkka mer is de hooge schrijf- en leestafel 4) in teressant en ziet men door de smalle to- renramen uit over de monding van de Vecht de glinsterende Zuiderzee met fort Pampus en de grijze contouren van den westwal. Maar wie de sfeer van pietepeuterig heid der moderne stadsbehuizing van zich af wil schudden moet een maand logies vragen bij den kastelein van 't Muiderslot die waarschijnlijk den meer eenvoudi- gen naam van huisbewaarder draagt en alle dagen zijn soep bereidt in de keu ken waar bisschop Otto en Gijsbrecht van Amstel wilde zwijnen aan het braadspit lieten draaien Een heele Haagsche amb- tenarenvilla met groene crapauds, rose schemerlampen en dressoirs, verdwijnt met glans in deze schilderachtige zal met wanden van witgekakten baksteen, pomp en groen geverfde tafel Tien gasfornuizen van het genre der fameuze kook-op-gas- reclame met evenzoovele betegelde schoor steentjes, zouden een ruime plaats vinden in deze grandioze schouw; en ik geef gaar ne alle karpetten - en - eenheidsmatten - v.oor - gestandaardiseerde-kamers cadeau, voor de groenglazuren vloer, waarop van Amstels keukenknechten de dienstmaagd kusten en des heeren spijs bereidden.... Aan den overkant zoomen groene dijken de vermoeide Vecht en een fort teekent zijn trapvormige wallen tegen den hori zon. Afwijzend m zijn stugge ongenaak baarheid ligt Amstels kasteel achter grach ten in hooge verdedigingswallen, omrand door hoogopschietend riet. Zwarte meer palen met witte koppen steken uit den sloomen spiegel omhoog en een rank, wit jachtje met gouden masten en boll zeilen ijlt over het water den Vechtmond uit.... Deeze Speelreis langs de Vechtstroom, word aan alle de Heeren Eigenaars en Bewooners der Lusthoven geleegen aan de Vecht en aan alle Liefhebbers <#an het Buiteneeven, met eerbiedenis opgedragen door hunnen dienstwilligen die naar Claas Bruin's nazaat, HERMAN WOLBERT. 1) Claas Bruin leefde van 1671 tot 1731. 2) Dit hek is volgens een werkje van H Uden Masman in "onze eeuw een oogen blik bestemd geweest den ingang van het Vredespaleis in Dén Haag te beschermen. Het booze plan werd echter zeer ten ge- noege van de Vechtbewoners om hals ge bracht. 3) In later tijdén tot een profaan ver trek verbouwd. 4) Het is bekend dat Hooft gewend was staande te lezen en te schrijven waardoor de ongewone hoogte van dit meubel. ALLE CLICHE'S - FOTO-LITHO IN ELKE AFMETING Toonbankrollenpapier in diverse breedten. Wit 22 ct. p. Kg. 25 Kg. 5.22 X, Grijs 12 ct. p. Kg., 25 Kg. ƒ2.85, Ersatz perkament 28 ct. p. Kg., 25 Kg. 6.65, Bruin kraft 23 ct. p. Kg., 25 Kg. ƒ5.47. Lila 29 ct. p. Kg., 25 Kg. 6.87 yt. Pakpapier aan vellen 23 ct. p. Kg. (33 vel 75 x 100 c.M.) 10 Kg. 2.19, Grijs pakpapier 12 ct p. Kg., 10 Kg. 1.15. Ie Soort Vet- dicht voor het verpakken van visch- en vleeschwaren, bloemen enz. 34 ct. p. Kg. (33 vel 75 x 100 c.M. 46 vel 62 x 85 c.M.) 10 Kg. ƒ3.25, Ersatzperkament aan 1/1 62 x 85 cM.) 1/2, 1/4, 1/6 en 1/8 vellen, 28 ct. p. Kg., 10 Kg. ƒ2.65. N. Paddenburg, Nieuwe Rijn 11, Tel. 2143 Verpakkings- en etalagematerialen voor elke zaak. STATIONSWEG - LEIDEN P. Huibertshof 22, ingang Stationsweg recht tegenover Heek, ingang naast Huize Zarse 5 cent per dag, 25 ct. per week, 70 cent per maand, allen in hekken Geopend van 6 uur tot aankomst laatste trein NAAR ZEE?? of de Bergen in? Prettige da gen wachten U. Maar hoe is het met de avonden? Kunt U dan meedansen? Of moet U stil aan den kant blijven zit ten? Natuurlijk wilt U niet blijven zitten. Laat ons U daarin helpen. In enkele pri- vé-lessen, volgens onze me thode, kunt ook U heerlijk MEEDANSEN. Bovendien ver hoogt u uw vacantiegenot met 100 pet. Bel ons op: 644, of kom even afspreken. 65 ELK UUR VAN DEN DAG ZIJN WIJ BESCHIKBAAR VOOR UW PRIVAATDANS LESSEN. DOE HET NU! In naam is PERMANENT WAVE overal gelijk al zijn de haren verkleurd, afge broken of lijkt 't wel hooi. Kiest daarom een KAPPER met Jarenlange ervaring. f 2.50 UW SUCCES ONZE RECLAME PARMANENT WAVE compleet vanaf HAARWERKEN HAARVERVEN ENZ. BOTERMARKT 3 TELEFOON 2808 BREESTRAAT 155 en 152 OMDAT onze sorteering altijd aan de spits staat, de decors en modellen met vakkennis worden uitgezocht en onze prijzen laag zijn. KOOPT Uw Servies in de Speciaalzaak, koopt Uw Servies bij ons en U ls ln alle opzichten tevreden. De verpakking en verzending geschied vakkundig en franco, bo vendien gerantie voor gave overkomst. Voor Oost- en West-Indië- verpakking gratis en volledige breukgarantie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1938 | | pagina 19