[De Liturgie der Kerk] R.K. VOLKSBOND L\ 1 Z6 Mhl 1338 DE LEIDSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG, 10 INTERPAROCHIEELE ST. JOSEPHSGEZELLEN VEREENIGING TE LEIDEN DE JEUGDWERKLOOZENZORG Ons aandeel In „Kolpingsblad" publiceerde men on langs een interessant artikel over het werkkamp te Egmond .We geven hier een paar cijfers. Sinds de opening zijn er 7 kampen ge geven met 752 deelnemers. Deze deelne mers kwamen uit 70 plaatsen van Noord- Holland, Zuid-Holland en Zeeland. Enke lingen vanuit andere provincies. Wat de steden betreft: Amsterdam lever de 94 deelnemers, terstond gevolgd door Lei de-n met 75, dan Rotterdam met 56 en den Haag met 41. Daar het buiten twij fel is, dat de drie groot-steden veel meer jeugdige werkloozen tellen dan Leiden, blijkt hieruit dat wij procentsgewijze ver reweg het grootste kwantum deelnemers hebben geleverd. Dit feit te weten is misschien voor som migen een openbaring! We constateeren nog wel eens „ongure" ideeën, die niet met de waarheid strooken. Onze 75 jonge kerels leveren het bewijs, dat Egmond een weldaad is! EERSTE JAARVERGADERING Woensdag 1 Juni houdt de Liedertafel haar jaarvergadering. Het is de eerste van de reeks onderafdeelingen, die in deze maand jaarvergadering houden. Bestuursleden der clubs moeten zich vóór 1 Juni met den v.-Praeses in verbin ding stellen, om datum en agenda te be spreken. Penningmeesters en secretarissen herin neren wij aan de bepaling, dat zy hun ver slag in duplo moeten maken, waarvan zij de onderteekende stukken zelf moeten behouden en het afschrift ter hand moeten aan den eerw. vcie-Praeses. Deze zorgt voor doorzending naar den Raad van Be stuur. JAMMER, ONVOORZICHTIG EN ZONDER TACT Ware het niet, dat er in de pers open lijk over geschreven is, we zouden er op deze plaats niet op gereageerd hebben en de „kwestie" gehouden hebben waar ze thuis hoort, n.l. in de contact-commissie. We hebben allen gelezen over het gou den jubileum van den R.K. Volksbond. Ze hebben het prachtig gevierd, maarmet een wanklank. En die wanklank raakt de Gezellen-Vereeniging, die wanklank was een beschuldiging zonder eenig bewijs. En dat is heel erg jammer! De „rel", begon al met een „slip of the pen" in artikelen, waar de historie er niet zonder grove tekortkomingen af kwam. Te negeeren het werk van een Praeses van Nispen te Amsterdam, van een Praeses Hageraats te Leiden, van Praeses Kors te Rotterdam etc. etc. is niet slechts stootend voor de 13000 Gezellen, maar een geschied- schrijverij van zeer bedenkelijke allure. En dat is heel erg onvoorzichtig! Maar ook op een andere wijze heeft men ons erg gegriefd. En dan bedoelen wij een passage in de rede van den voorzitter van het R.K. Werkliedenverbond, waar deze de stelling poneerde: In het bisdom Haar lem staan we zonder de jeugd! Ziet, dat is zoo in strijd met de werkelijkheid, dat men zich toch afvraagt, of de realiteit zoek is. Verleden jaar hebben wij in deze rubriek bedoelden persoon ook reeds her innerd aan de meer dan 10.000 jonge ke rels, die lid zijn van de St. Jos. Gez. Ver., toen hij dezelfde bewering in zijn orgaan had neergepend. Bij zulk een gelegenheid in dit bisdom zóó te spreken, is praten zonder tact! Dit is een openlijk verweer op den openlij ken aanval. Ons is niets liever dan goede samenwerking. Maar de liefde kan niet van één kant komen. SENIOR. TEN AFSCHEID Na drie maanden onder zijn leiding ge repeteerd te hebben, wilden de spelers en speelsters (pardon, dames voor) hun re gisseur iets aanbieden als blijk van hun waardeering. Want hoe men het tooneel „Bloed en Liefde" ook moge bezien, er is van Piet 't Hart op tooneel-technisch ge bied heel veel geleerd, waaraan de toonee- listen veel waarde hechten. Met die „troupe" van ruim 20 personen waren ook aanwezig het districtsbestuur en de leden van „Fr. Schweitzer" en zoodoen de werd het een spontaan feestje. Als eer ste „speaker" bracht kap. Schrama dank aan tooneelisten en musici, want z.i. was de uitvoering zeer wel geslaagd; gaarne zou het distr.-bestuur een volgende maal iets anders presteeren, alhoewel spr. vreest dat men tegenwoordig nogal over „cul tuur" in de ruimte praat. Al met al is er nu ook goed gewerkt in een zeer pretti- gen geest. De heer 't Hart werd door een der spe lers gefêteerd, als een „ongewone en te vens buitengewone regisseur"; en als blijk van waardeering offreerde hij den regis seur een stoffelijk aandenken. Terstond daarop reageerde „meneer 't Hart" met een puntig dankwoord aan de goedwillende dames en heeren, die uitstekend materiaal bleken te vormen. En hij gaf de verzeke ring, nu hij de krachten kende, een vol gende maal een grootscher en meer- eischend spel te nemen. Dat kunnen jul lie best aan! Nog werd in dichterlijke zinnen het gebeuren herdacht door een der dames en werd er voorgedragen en gemusiceerd als of het bruiloft was. Al ontbraken dan de wijn en de bruidsuikers, met de koffie en de koek ging het ook best. En het was laat in den avond, toen men van elkaar af scheid nam na nog eens geconstateerd te hebben, dat de voorbije drie maanden niet licht vergeten zullen worden. NEDERLANDSCHE AFDEELI NG LEIDEN PLAATSCLIjKE CINTR. U.K. ARBEIDERSBEWEGING DE WAARDE VAN DEN NED. R.-K. VOLKSBOND ERKEND. De viering van het gouden feest van den Ned. R.-K. Volksbond in het Bisdom Haar lem behoort weer tot het verleden, doch de feestelijke herdenking zal de deelne mers daaraan steeds in aangename herin nering bijblijven. Hoe plechtig was de pontificale Hoog mis, door Z.Exc. Mgr. J. P. Huibers gece lebreerd in Haarlem's Kathedraal, en op gedragen aan God als dank voor het vele goeds, den Volksbond in de voorbije 50 jaar geschonken. In welk een groote belangstelling stond de herdenkingsvergadering, die naast vele vooraanstaanden en autoriteiten, werd bij gewoond door den Bisschop van Haarlem, Beschermheer van den Volksbond. Met hoeveel dankbaarheid werd daar getuigd van de groote verdiensten der pion- niers, die het voor 50 jaar hadden bestaan, te stichten, den nu in zoo'n schitterenden omvang jubileerenden Bond. Dat Jan Smit, de 86-jarige grijsaard, als overgebleven stichter, die deze vergadering bijwoonde, daarvoor van alle zijden dank en hulde moest incasseeren, was ten volle verdiend en begrijpelijk. Wat een blijheid spran kelde er uit het door hem gesproken dank woord, waarin hij bovenal God dank bracht: „Heer wat hebt gij mij toch veel geschonken en wat kan ik U daarvoor te rugschenken!" Het gloriepunt in deze vergadering was wel, toen Z.Exc. Mgr. J. P. Huibers, na mens Z. H. den Paus, de erkentelijkheid in het werk van den Volksbond uitsprak, door den Bondsvoorzitter, J. W. v. d. Akker, het ftxuis „Pro ecclesia et Ponxince' op ae borst te spelden, daarmede den Volksbond eerende voor alles in de 50 jaren verricht, een daad waarvoor de aanwezigen door een geweldig applaus hun instemming en dank betuigden. Ook het gesproken woord van den Haar- lemschen Bisschop, gericht tot den jubi leerenden Volksbond, hield een openlijke erkenning in van de verdiensten, waarin ZExc. o.a. zeide: „Van alle standen is er niet een ge weest, die zoo trouw de wenschen van den Bisschop en zijn verlangens is na gekomen als de werkmansstand, als stand van den R.-K. Volksbond. Ande ren waren ook gehoorzaam aan Paus en Bisschoppen, maar géén deed het zoo als de mannen van den Volksbond." Deze erkenning van den R.-K. Volksbond, door het kerkelijk gezag, stemt verheu gend. Nog maar al te vaak komt het voor, dat het werk en bestaan van den Volksbond niet naar de juiste waarde wordt aange slagen. Niet alleen door buitenstaanders maar soms door de Katholieke arbeiders zelf. Laat deze uitspraken van het hoogste Kerkelijk Gezag voor alle Volksbonders een stimulans zijn, om deze uitspraken niet te beschamen! De Katholieke Arbeidersbeweging is trots op het praedicaat, haar door Paus en Bis schop verleend, en zal met Gods onmis- baren zegen en aller medewerking voort gaan op den ingeslagen weg tot heil van „God en Kerk, Vorstin en Land!" DE SPAARREGELING. De indertijd door Minister Romme in het leven geroepen spaarregeling ter com pensatie aan ondersteunden bij den dienst van Sociale Zaken, is, wy mochten het meerdere malen vernemen, een uitkomst gebleken voor tekorten in die gezinnen, welke voor deelname aan de spaarregeling in aanmerking kwamen. Jammer is het daarom dat niet in ruimere mate van deze regeling gebruik kan worden gemaakt. Het zou bovendien aanbeveling verdienen ook kastrekkers daarvoor in de gelegenheid te stellen. Het Centraal Bestuur zal nog maals op een soepeler toepassing van de spaarregeling bij minister Romme aan dringen. Laten wy hopen, dat in de Twee de Kamer volgende week daarop ook nog eens de aandacht gevestigd wordt, velen zuuden door een verruiming geoaai zyn: DE STUDIEDAGEN TE VOORHOUT. Evenals voorgaande jaren zullen in de Bisschoppelijke Nijverheidsschool te Voor hout eind Augustus wederom de Studie dagen gehouden worden georganiseerd door den Ned. R.-K. Volksbond in het Haarlem- sche Diocees. Het thema, onderverdeeld in een aantal lessen, wordt onder den titel: „Gemeenschap en Gezag" aangekon digd. DE GESLOTEN RETRAITE In deze zoo geestelijk arme tijd, nu van alle kanten getracht wordt de grondsla gen van het Christendom te vernielen, is meer dan ooit noodig een sterke weerstand van oprechte Christenen. En waar zal men beter versterking van zijn overtuiging kun nen verkrijgen en gevormd worden tot echte Christenstrijders dan in de gesloten retraite? In samenwerking met de St.-Ig- natius-Retraite-club van de afdeeling Am sterdam is het mogelijk deel te nemen aan de volgende retraiten: Bergen: 2326 Juli, 2023 Aug. 36 Sept. (Heeren) en 1215 Juli (Dames); Vught: 30 Juli2 Aug., en N o o r d w ij k e r h o u t: 30 Juli 2 Aug. beiden voor heeren. Wilt ge meer van een gesloten Retraite vernemen, stelt u dan in verbinding met de Retraite-club van onze afdeeling; secretaraat is geves tigd: Brederodestraat 10, Leiden. RELIEF VAN ST. WILLIBRORDUS. Om aan de viering van het gouden feest een herinnering van blijvende waarde te geven, is een relief van St. Willibrordus ontworpen, de patroonheilige van den Volksbond, de groote geloofsverkondiger aan onze voorouders, de partoon v. Neder land. De afmetingen van het St. Willibror- dus-relief is 30 x 12 c.M. Het kan zoo aan den muur worden opgehangen en is dan een eenvoudig doch kunstzinnig sieraad voor de huiskamer. Voor leden, via ons se cretariaat: Verl. Bloemistenaan 45, is de prys ƒ0.70 per stuk. Wie mogen wij voor een exemplaar noteeren? WERKLOOZEN-VOETBAL. Wij kunnen mededeelen, dat voor de af deeling Voetbal het bestuur is samengesteld als volgt: W. N. Philipse, voorzitter, C. H. J. Hogervorst, secretaris, Geerestraat 10 en B. A. v. Ulden, penningmeester. Mocht men interesse hebben voor voetbal, boven genoemde heeren geven u inlichtingen en noteeren u gaarne als lid van R. K. W. OFFICIEELE MEDEDEELINGEN. Nog steeds komt het voor dat er pen ningmeesters zijn die hun verplichtingen ten opzichte van de Standsorganisatie-con- tribütié niet nakomen, door voor de 15de van iedere maand te voldoen. Ook het Bondsbestuur heeft verplichtingen na te komen, die, door deze nalatigheid, mede in het gedrang komen. Besturen helpt dus mede een goede gang van zaken te bevor deren. Ook het bespreken van een zaal ge schiedt vele malen te laat. Dit moet een week van te voren geschieden. Dan kan uw vergadering in de wekagenda vermeld worden en het kan tevens een eventueele teleurstelling voorkomen. WAAR ONZE LEDEN VERWACHT WORDEN. Op 29 Mei wordt door „Katholiek 's-Gra- venhage" een Eucharistische Dag op Hout- rust in Den Haag gehouden. Pater Pee- ters houdt een rede. Onze leden worden daar verwacht. Maandag a.s. voert „Pulchri Studio" ten bate van het Jeugdwerk „Haagweg", van Pastoor Ign. Smeets O. F. M., op, in de groote Stadszaal, des avonds 8 uur, de operette „Nelly". Door deze uitvoering by te wonen helpt gij mede het Jeugdwerk te steunen. VAN DE REDACTIE. De volgende rubriek verschijnt over 14 dagen. Alle correspondentie, deze rubriek betreffende, moet gezonden worden aan het Redactie-adres: Verlengd Bloemistenlaan No. 45. Het Wajang- avontuur Het had zoo eenvoudig geleken, Bayings een toestemmend antwoord te geven op zijn vraag om mede te gaan naar een wa jang-voorstelling, die op slot van rekening een tooneel-voorstelling bleek te zijn. Als „baar" stelde ik belang in alles wat nieuw voor me was. En dit was wel iets geheel nieuws, want dit schouwspel zou midden in den nacht gegeven worden in het oer woud, dat direct achter de suikerrietvelden grensde. Rachman, de bediende van mijn vriend, geleidt ons. Het is stikdonker, de sterren zelfs geven geen licht tusschen de lange rietstengels. Ik ben hier nooit geweest of lijkt nu alles anders in de duisternis? In bet donker kom ik hier nooit, maar ik dacht toch, elk pad, elk zijweggetje, elk punt te kennen. Ik kom hier dagelijks voor de inspectie van het suikerriet. Elk stukje grond zou ik moeten herkennen, maar niets komt me bekend voor. Enfin, Rachman schijnt uitstekend den weg te kennen. Hij aarzelt geen enkelen keer. Slechts nu en dan staat hij stil met den vinger op den mond: er mag van ons geen enkel geluid doordringen, het is een ver boden tocht naar een voor ons verboden voorstelling. Rachman is omgekocht. 't Wordt een spookachtige reis. Het riet reikt ver boven ons, en strekt zich wui vend boven onze hoofden. Er schijnt geen eind aan te komen. In de duisternis is de afstand nog veel grooter dan overdag. Zoo loopen we lang, ik achter Bayings. Ik heb alle begrip van afstand verloren. Ik kan me niet meer oriënteeren. Ik be grijp niet, waar ik kan zijn. Maar mijn vriend schijnt absoluut te vertrouwen op Rachman, die voorop gaat, ik zal hem dus volgen, ofschoon ik er spijt van begin te krijgen, te zijn meegegaan. Thuis had ik op dezen avond kunnen genieten van de koelte en een heerlijk splitje. Ik zeg het Bayings. Hij lacht smadelijk. „Ben je bang Go- vers? Jij beweert zoo dol te zijn op avontuur? Ga jij....". „Toewan, toewan!" Rachman draait zich om. „Ik bid u, wees stil. We zijn aan den rand van het bosch. Ze mogen ons niet hooren!" Ik zet myn plan om terug te gaan, opzij. Zoo dicht bij het doel wil ik geen spel- spreker zijn. Zwaar geboomte is de plotselinge af scheiding van het veld, dat we zooeven verlaten hebben. We struikelen over on zichtbare slingerplanten. Hier is het nog donkerder. Het lichte gebladerte van de eeuwenoude boomen laat zelfs geen schijn van licht door. Op den tast gaan we ver der. Rachman houdt Bayings bij een hand, ik op mijn beurt houd mijn vriend vast bij zijn jasje. Gebukt zoeken we onzen weg. Ontelbare malen blijven we haken aan takken en planten. De scherpe dorens van rottan halen de kleeren open. Ik ben uitgeput van het gebogen loopen. Ik ver- OCTAAF VAN HEMELVAART. N.B. Als niet anders wordt aangegeven dagelijks Gloria en Credo. Prefatie en het gebed „Communicantes" van Hemelvaart. Kleur: Wit. ZONDAG 29 MEI. Zondag onder het oc taaf van Hemelvaart. Mis: Exaudi. 2e ge bed v. d. H. Maria Magdalena de Pazzis, Maagd; 3e v. h. octaaf van Hemelvaart. Christus is van ons heengegaan, maar ons hart is steeds bij Hem, spreekt tot Hem, zoekt Hem voortdurend. Zal Hij Zijn Aan schijn van ons afwenden? (Introitus) Neen. Hij, Die van Zijn heilige troon in de he mel over de volken heerscht, vergeet ons niet. Voortdurend bidt Hij voor ons en Hij zal ons niet als wezen achterlaten. Zijn H. Geest zal Hij ons -enden (Alleluja-vers, Evangelie, Communio). Laten wij, gestrekt door de genade van God, welke het onbe vlekt Offer ons moge verleenen, (Stilge- bed) ons voorbereiden op de komst van den Goddelijken Trooster, door trouw en op recht God te dienen (Gebed), door een aanhoudend gebed en beoefening van de naastenliefde. (Epistel). MAANDAG 30 MEI. Mis van een dag onder het octaaf van Hemelvaart: Viri Ga lilei (als op het feest) 2e gebed van den H. Felix I, Paus en Martelaar; 3e Concede (ter eere van Maria). DINSDAG 31 MEI.Feestdag van Maria, Middelares van alle Genaden. Mis: Adea- mus. 2e gebed v. d. H. Angela de Merici, Maagd; 3e v. h. octaaf van Hemelvaart; 4e v. d. Petronilla, Maagd. Prefatie van Ma ria (invullen: En U op het feest) „Com municantes" van Hemelvaart. WOENSDAG 1 JUNI. Mis van een dag onder het octaaf van Hemelvaart: Viri Galileï. 2e gebed Concede (ter eere van Maria); 3e voor Kerk of Paus. DONDERDAG 2 JUNI. Octaafdag van Hemelvaart. Mis: Viri Galileï. 2e gebed v. d. H.H. Marcellinus, Petrus en Erasmus, Martelaren. wensch heel dit avontuur. De zware stilte is afgrijselijk, het zoemen van de insecten weerzinwekkend, de gronddampen walge lijk. Ik zal het niet lang meer volhouden. En ik mag niets zeggen, we hebben Rèch- man stilzwijgen beloofd. Dit is geen uitstapje meer, zelfs geen avontuur, maar een afmatting zonder weer ga, een marteling. Ik heb het benauwd. Ik scheur met één haal het boordje van mijn Singapore-jasje openNog krijg ik geen lucht. De dampen uit den grond slaan op mijn keel. Ik ben ziek van afmatting en zenuwspanning, en sleep me moedeloos voort. „Hier toewan, hier is het". De fluiste rende stem van Rèchman doet me opschrik ken. Ik kijk op, myn moeheid is voor een oogenblik verdwenen. Te zeggen, dat ik verwonderd ben over hetgeen ik daar plot seling voor me zie, zou een veel te zwakke uitdrukking zijn. Uit de duisternis van het woud zie ik een groote open ruimte, ge heel omgeven door inlanders in vreemde kleeren. In elke hand dragen zij een toorts: een fleschje petroleum met een pit van katoen. De walm verspreidt een ondrage- lijken stank. Ik snak naar lucht en trek de kleeren van mijn lyf. We staan verscholen achter gróote strui ken, die ons onzichtbaar laten voor dege- meer. Ik heb niet verder op hem gelet, het geen voor me gebeurt neemt me te zeer in beslag. In het midden van de vlakte is een af godsbeeld, een zittende vrouwenfiguur. Het gezicht is afschuwelijk van uitdruk king, een mengsel van haat en ironie. De oogen staren naar één punt, ze gloeien als vuur en kijken myn kant op. Onwillekeu rig ga ik een pas achteruit, maar de oogen blijven op mij gericht. De handen zijn als klauwen, die iets naar zich toetrekken, iets, dat nog ver weg is. De beenen zijn gestrekt als om te springen. Wat gebeurt hier? Is dit een ceremonie van een of andere geheime secte? Nu komen van alle kanten danseressen. Haar bewegingen zijn van een zeldzame gratie, 't Vreemdste is, dat alles in de grootste stilte geschied. Zelfs het schuife len der voeten wordt niet gehoord. Dan send gaan ze naar het afgodsbeeld. Ze bui gen, ze knielen, heel haar houding is er een van gebed. Zij draaien zich om, heffen hun handen op, wijzen in mijn richting. Vóór het strakke, steenen vrouwenbeeld is een steenen bak. Zonder dat ik daar iets van heb zien bewegen, laaien plotse ling groote vlammen op. Alles lijkt nu ont zettend in den helschen gloed der vlam men, die hoog opslaan. De danseressen verdwijnen. Uit de rijen der toortsdragers komen nu zwaard-dan sers. De zwaarden glinsteren onheilspellend tien, vijftien, twintig tel ik er. Ze vormen een binnen-cirkel vóór de toortsen. Ze draaien het gezicht naar mijn kant, en ik zie.... Dat moeten duivels zyn, dat zijn geen menschen meer. De mond loopt ver door en laat tanden zien tot bijna aan de ooren, juist als de wajang-poppen, die ik thuis als versiering aan den muur heb han gen. Ik huiver, ik wil wegloopen, maar het is alsof alle machten hebben samengespan nen, om mij op m'n plaats te houden. De dansers stappen nu regelmatig voort, de zwaarden gaan in cadans op en neer, op en neer, op en neer. Het licht van de toort sen schittert in het staal. De handen van de mannen zijn als één met den greep. Het is grootsch, maar ontzaggelijk angst-aan jagend. De duisternis achter en om hen is VRIJDAG 3 JUNI. Mis v. d. vorige Zon dag: Vocem. 2e gebed Concede (ter eere van Maria); 3e voor Kerk of Paus. Geen Credo. Gewone „Communicantes". N.B. Wegens de eerste Vrijdag is vandaag niet geoorloofd de Votiefmis van het H. Hart. Genomen moet worden de Mis v. d. vorige Zondag (zooals aangegeven op Vrij dag (geen 2e en 3e gebed). ZATERDAG 4 JUNI. Vigiliedag voor het Hoogfeest van Pinsteren. Geboden Vasten- en Onthoudingsdag. Op deze dag wordt als een herinnering aan het H. Doopsel, dat in ^e eerste chiste- lijke tijden op Pinstervigilie, evenals op Paaschzaterdag op plechtige wijza werd toegediend aan de doopleerlingen, doopwa ter gewijd. Geen Introitus. Geen Credo. Prefatie en het gebed „Communicantes" en het gebed „Hanc igitur" van Pinksteren. Als er geen doopwater gewijd wordt dan Introitus: Cun sanctificatus fuero. Kleur: rood. In de kerken van de E.E.P.P. Franciscanen: Alles als in bovenstaande kalender v. h. Bisdom, behalve: ZONDAG. 2e gebed v. d. Z.Z. Stephanus en Raymundus, Martelaren; 3e v. d. H. Ma ria Magdalena de Pazzis; 4e v. h. octaaf van Hemelvaart. MAANDAG. Mis v. d. H. Ferdinand us. Koning en Belijder: Justus. 2e gebed v. d. H. Felix; 3e v. h. octaaf van Hemelvaart. WOENSDAG. Mis v. d. H. Angela de Merici, Maagd: Dilexisti (Zie 31 Mei) 2e gebed v. h. octaaf van Hemelvaart. DONDERDAG. 2e gebed v. d. Z.Z. Her- culanus van Piagale, Felix van Nicosia en Joannes Pelingotto, Belijder; 3e v. d. H.H. Marcellinus, Petrus en Erasmus, Martela ren. VRIJDAG. Mis v. d. Z. Andreas van Spello, Belijder: Justus, 2e gebed v. d. vo rige Zondag; 3e ter eere van Maria. Amsterdam, ALB. M. KOK. pr. als een kolossaal gordijn. Ze gaan sneller loopen, steeds sneller, zwaaiend met de zaarden, regelmatig, voortdurend, naar links, naar rechts, naar boven, naar bene den, tegen de onzichtbare vijanden. 't Is prachtig, heel dat spel, maar ik voel mij huiverig onder het slaan van het staal door de lucht. Het spel wordt woester, de mannen splitsen zich in twee rijen, de af schuwelijke wajang-koppen zijn nu voor mij, en face. Hemel! Het is een verschrik kelijk schouwspel, het zijn geen maskers, het zijn werkelijke gezichten.Maar waar ben ik danDat kunnen toch geen menschen zijn? Ze komen mijn kant op. Ik voel me niet meer veilig in mijn schuilplaats. Ik zoek Bayings. Hij is er niet meer. Is hij reeds gevlucht? Is hij ook bevangen door den schrik? Ik denk niet meer. Ik ruk me los uit de takken, ik trek en scheur aan mijn kleeren, die vastgehouden worden door de rottan. Het zweet druipt me van 't gezicht. Myn handen bloeden. Ik trek om me los te werken, de dorens zetten zich hoe lan ger hoe vaster aan mijn broek en mijn jasje. De duivels komen nader. Tusschen hen in zie ik Rachman, die naar me wijst. Heeft hy ons verraden? De wajang-duivels komen nader, ze omsingelen me. Ik pro beer te schreeuwen, maar er komt geen geluid uit mijn keel, ze is dicht van be nauwdheid. Nu zyn ze vlak bij. Ik ruik hun lichamen, de olie druipt er af. Ze pakken me vast, sleuren me naar het midden van de ruimte, gooien me op den grond, slaan him zwaarden boven myn hoofd tegen el kaar.... ik sterf bijna van angst. Rach man schreeuwt onverstaanbare klanken, hy lacht om mijn doodsangst. Ze pakken me opnieuw, schuren me over den grond, ik bloed uit verschillende won den. Hebben ze dan geen greintje medelij den? Het afgodsbeeld grijnst me tegen. Ze tillen me op, vlak vóór haar. Ben ik als offer bedoeld? Ik kan niet meer van doods angst. Ik tracht de monsters van me af te schudden, maar ik heb geen kans, ze heb ben me overal vast, ze tillen me op, sleu ren me naar het vuur. Ik voel de hitte naar me toekomendan, met een enormen zwaai gooien ze me op, ik zweef een oogenblik vlak boven de vlammen.... „help, help, help" Met de laatste kracht, die in me is, schreeuw ik. „Zeg, Go vers, hela, zou je nu eindelijk eens wakker worden?" Ik wryf myn oogen uit: mijn vriend Bayings staat naast mijn stoel. „Wat mankeer jij, om midden op den dag te gaan slapen? Je moest je schamen! Had je het zoo benauwd? Je zat te gillen, of ze je vermoordden! Ik heb je moeten schud den om je wakker te krijgen!" Voor my, boven mijn bureau, hangen mijn nieuwe wajang-poppen, die ik 's mor gens gekocht heb, en waar ik zoo trotsch op ben. Hun grijnzende snuiten kijken we zenloos de ruimte in. „Maarre.ik kwam eigenlijk vragen of je lust heb mee te gaan naar een wa jang-spel in de kampong, het moet buiten gewoon interess. „St.... vent!" Mijn antwoord moet nogal kort geklonken hebben, want heden ten dage verwondert Bayings er zich nog over. M. DUMONT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1938 | | pagina 10