ZATERDAG 7 MEI 1938 DE LEIDSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. IC De negen matrozen „Oogenschijnlijk is het precies zooals het me beschreven werd. Pittoresk, kijk eens naar die kasteelen, 't is niet al te haveloos. rt Is omgeven door bosschen, er is een goe de weg, het ligt vlak bij zee, en de tuinen kunnen met niet al te veel kosten worden opgeknapt, 't Is bijna ongeloofelijk. Wat een waarheid-lievende menschen wonen hier. Ik vraag me at welke geheime ge breken er aan zijn, dat er zoo weinig lief hebbers voor zyn. Gaston Dumelle en zijn vriend André Le- mont keken belangstellend naar het kas teel, dat half verscholen achter donkere bosschen, in grijze steen oprees tusschen het lichte groen van weide-grond. „Tragisch, dat zoo'n mooi gebouw ver huurd moet worden", hervatte Dumelle het gesprek. „Wanneer mijn profane voetstap pen zullen klinken in de oude zalen, zullen de geesten van de vroegere ridders bepaald niet al te best gehumeurd zijn. Ik krijg ze dan misschien nog wel eens op bezoek!" „Verlang je naar spoken?" VToeg Lemont. „Natuurlijk zou het interessant zijn, eens kennis te maken met zulke lui", lachte Du melle. „Bepaald er naar verlangen? Och. maar laten we eens op informatie uitgaan". Ze moesten enkele minuten wachten, voordat een oude man aan den anderen kant van het hek kwam aansloffen. Achter dochtig bekeek hij de twee heeren van top tot teen. „Wel heeren?" vroeg hij, zonder het hek te openen. „Ik kom het kasteel eens bekijken, oude baas. Wanneer het me bevalt, trek ik er voor een half jaar in. En wanneer het me dan nog niet verveelt, kun je me beschou wen als de kasteelheer. Bent u de wachter van dit rijk?" Dumelle lachte joviaal. „Zoo ja, open dan de poort voor je toekomstige meester". In plaats van het hek te openen, schudde de man zijn hoofd, en keek van den een naar den ander. „Jong en onervaren, en vol van den moed der jeugdja, evenals die anderen". „Kom, wat praat je toch, doe eens open. Ik heb hier een brief van den zaak-waar nemer, die me verlof geeft, het kasteel te bezichtigen". De man achter het hek keek nauwelijks naar het papier, dat Dumelle hem voor hield, maar liet de twee heeren toch bin nen. „Ook zij kwamen", ging hij voort, alsof hij niets verstaan had van hetgeen hem ge zegd was, „zij kwamen, vol vuur, vol enthousiasme, maar zij gingen óók, den vijfden dag daarna Dumelle keek eens naar zijn vriend, maar deze had alleen belangstelling voor de oude boomen en het struikgewas. „Je bent verbazend geheimzinnig, oude baas. Wat mankeert er aan jou of aan het kasteel?" „Aan mij niets, mijnheeraan het kas teel?" De oude bewoog vragend zijn han den en schudde zijn grijzen kop. „U wilt hier komen wonen? U wilt het kasteel koo- pen?" „Ja natuurlijk, denk je, dat ik anders. „Dan koopt u niet alleen het kasteel, maar tevens de negen helleschippers, mijn heer!" De man keek dreigen^ naar Du melle. „U zult hen moeten koopen even als de steen waarmee het kasteel gebouwd is. Zij hooren er bij!" Van pure verbazing sloeg Dumelle zijn vriend op den schouder. „Hoor je dat, An dré? Negen zeelui, die in de hel thuis hoo ren. En dat krijg ik op den koop toe. Is het niet kostelijk? Zeg, maken zfj eiken avond die reis van de hel naar hier? Of van hier naar de hel? Hoe zit dat eigenlijk in elkaar?" „Spot er niet mee, mijnheer. Zij, die vóór u waren, zijn gegaan. Een meisje, dat hier kwam met haar vader, ik zie nog haar ge zicht, zoo lief, zoo innig-mooi toen ze kwam, geloofde ook niet aan hetgeen ik zei. Zij heeft hen gezien, de negen helle schippers En wat is er van haar te recht gekomen? Ze dwaalt eiken nacht tus schen de muren van baar huis! Twee ver pleegsters zijn amper voldoende, om haar in bedwang te houden. Ze ziet voortdurend de negen mannen in hun witte gewaden. Ze hoort het striemen van de zweep, ze hoort de angst-kreten van de „Zeg, zou je het verhaal niet eens wat meer geregeld vertellen? Wat zijn het voor spoken, en wat hebben ze met het kasteel te maken?" Dumelle volde zich kriebelig worden onder de lijzige zinnen van den waker. „Kent u het dan niet? Hebt u nooit ge hoord van de acht matrozen, die al sinds twee eeuwen dwalen door deze streken? Twee honderd jaar geleden, misschien is het ook wel drie honderd jaar, maakten zij deel uit van het vervloekte schip, dat de naam droeg van den satan. Men zegt, dat de kapitein de duivel zelf was. Ze strand den hier op de Bretonsche kust. De acht matrozen wisten de wal te bereiken, en sedert dien, telkens als het Noord-Westen wind is, komen zij hier, als vluchten zij weer van het schipMaar de kapitein is vlak achter hen, hij jaagt hen op, hij ran selt hen, omdat hij ze terug wil hebben op zijn schip. En dan vluchten zij hier heen, den weg op, het kasteel binnen. Ziet u dat luik daar? Ze breken het open, om zich in veiligheid te stellen voor den krankzinni gen kapitein, 't Is vreeselijk, 't is ontzet tend. Ik heb het één keer gezienEnfin, ik heb u gewaarschuwd". De man brak zfjn verhaal af, alsof de gevolgtrekkingen hem absoluut onverschillig lieten. „Wel een aardig verhaaltje", zei Dumelle, „wat denk jij ervan, André?" ,,'t Lijkt mij ook nogal grappig. Maar als jij denkt, dat jouw zenuwen in staat zijn, negen hellegeesten te verdragen, dan zal het nog wel losloopen. Maar ben je er ze ker van, dat je aanstaande vrouw er even gemakkelijk over denken zal?" ,,'t Duurt nog zes maanden, voor ze er in zal trekken, en vóór dien tijd kan er nog heel wat gebeurd zijn, jongen. Poortwach ter, laat de bruggen neer", vervolgde hij tegen den ouden man, dien hen gevolgd Dumelle bevond zich zeer behagelijk gedurende de drie dagen, dat hij het kas teel bewoonde. Hij genoot van zijn voorloo- pig eigendom. Jaquot, zooals de oude con cierge zich noemde, had voor personeel gezorgd. Alles was pais en vree, en de windwijzer wees elke richting uit, behalve Noord-West. Den vierden dag echter, tegen den middag, zag hij, tot zijn vreugde of schrik, dat kon hij zich zelf niet realisee- ren, dat een stijve Noord-Westen bries den wijzer den goeden kant deed opgaan. Jacquot zag hij dien dag niet. 't Was of hij zich schuldig voelde, nu de goede wind ging waaien. Met gemengde gevoelens ging Dumelle dien avond naar zijn slaapkamer. Een vol uur wachtte hij. Toen sloeg het twaalf uur. En bijna op het zelfde oogen- blik hoorde hij een gedruisch, «dat zich op werkte tusschen de boomen. Vanachter het gordijn van zijn kamer zag hij in de duisternis eenige gestalten zich losmaken uit het bosch. Ze liepen ge bogen, zoekend als het ware. Ze waren ge heel in het wit. Twee, vier, acht, telde hij. Ondanks zichzelf gevoelde hij een rilling, 't Is moeilijk, aan spoken te gelooven als je jong en gezond bent. Maar hier waren alle factoren aanwezig om iemand te dwin gen te gelooven. Hier was de wind, dien hij door de bladeren hoorde ruischen. Dan de voorspelling Van Jacquot, die heel precies uitkwam. En tenslotte de werkelijkheid zelf: hij zèg acht gestalten, in het wit ge kleed, vaag en onwezenlijk.Een negen de figuur kwam te voorschijn. „De kapi tein", mompelde Dumelle. De geest, of wat het dan ook mocht zijn, de satan zelf mis schien, had een zweep in de hand. Dumelle zag, hoe hij de lucht striemde, en toesnel de op de acht, die op den weg wachtten. Zij krompen in elkaar en kronkelden, als of zij hevige pijn hadden. De zweep was RADIO-PRO ZONDAG 8 MEI. HILVERSUM I. 1875 en 415,5 M. 8.30 KJt.O. 9.30 N.C.R.V. 12.15 K.R.O. 5.00 N. C.R.V. 7.45—11.30 K.R.O. 8.30 Morgenwij ding. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.). 9 50 Nederduitsche Hervormde Kerkdienst. Na afloop: Orgelconcert. 12.15 KRO- Orkest. 1.00 Literarire causerie. 1.20 Vervolg concert. 1.45 Vragenbeantwoor- ding. 2.30 Sportreportage. 4.30 Zie- kenhalfuurtje. 4.55 Gramofoonmuziek. 5.00 Het Parkkerkkoor en Orgel. 6.00 Gereformeerde Kerkdienst (H.V.). Na af loop: Orgelconcert. 7.45. Sportnieuws. 7.50 Causerie over de Pygmeeën van West-Afrika. 8.10 Berichten ANP, Me- dedeelingen. 8.25 Gramofoonmuziek. 8.30 Vroolijk programma. 10.30 Berich ten ANP. 10.40 Epiloog. 11.0011.30 Esperantolezing. HILVERSUM II. 301,5 M. 8.55 V.A.R.A. 10.00 V.P.R.O. 12.00 A.V.R.O. 5.00 V.A.R.A. 8 0012.00 A.VJI.O. 8^55 Gramofoonmu ziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouw- praatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.59 Berichten. 10.00 Voor de kinderen. 10.30 Remonstrantsche Kerkdienst. 11.50 Causerie over hetsociale werk van de N. P.B. 12.00 Het woord van de week. 12.05 Filmpraatje. 12.30 Gramofoonmu ziek. 1.15 Schilderijbespreking. 1.30 Orgelspel. 2.00 Boekenhalfuur. 2.30 Omroeporkest en solisten. 4.00 Sport reportage, afgewisseld met gramofoonmu ziek. 4.55 Sportnieuws ANP, eventueel Framofoonmuziek. 5.00 VARA-Kinder- koor „De Merels". 5.30 Voor de kinde ren. 6.00 Noviteiten-orkest. 6.30 Sportreportage. 6.50 Sportnieuws ANP. 7.00 Tusschen Zeven en Acht. 8.00 Be richten ANP. Mededeelingen, Gramofoon muziek. 8.20 Fragm. „Faust" opera. 9.30 Radoijournaal. 9.45 Kovacs Lajos' orkest, het duo „JA" en Gramofoonmuziek. 11.00 Berichten ANP Hierna: het A- VRO-Dansorkest. 11.4012.00 Gramo foonmuziek. DROITWICH. 1500 M. 12.35 G. Stacey's sextet. 1.20 Voor tuinliefhebbers. 1.40 Troise's Madoline-orkest en solist. 2.10 BBC-orkest. 2.50 Orgelspel. 3.20 Missie-praatje. 3.40 Alfredo Campoli's salonorkest. 4.20 Herdenkingsprogram ma. 4.50 Viool en piano. 5.20 Film praatje. 5.35 BBC-Harmonie-orkest en soliste. 6.20 Eugene Pini's Tango-orkest. 6.557.10 Declamatie. 7.15 Kerk dienst. 8.05 Liefdadigheidsoproep. 8.10 Berichten. 8.25 Mantovani's Tipica- orkest. 8.55 BBC-Theaterorkest, J. Pay ne's Negerkoor en solisten. 9.55 Epiloog. RADIO-PARIS. 1648 M. 7.10 en 10.45 Gramofoonmuziek. 10.50 Orgelconcert. 11.40 Gewijde muziek (gr.pl.). 11.50 Pascal-orkest. (Om 12.50 Zang). 2.50 Serge Bagretzoff's Zigeunerensemble. 4.20 Concert. 5.20 Zang. 5.50 Piano- voordracht. 6.20 Volksliederenconfert. 7.35 Zang Concert. 10.2012.20 Jo Bouillon's orkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Düsseldorfer Mannenzangvereeniging. 8.50 Gramofoonmuziek. 10.20 Solis tenconcert. 11.20 Westmark-orkest Aken. 1.20 Populair concert 2.40 Gramofoonmuzeik. 3.20 Gevarieerd concert. 5.20 Het Stedelijk Orkest van Hagen. 6.30 Amusementsextet. 7.20 Omroeporkest en -koor en solisten. 9.20 overal, boven hun hoofden en langs de beenen, overal waar hij kans had, hen te raken. Hij hoorde geen kreet, geesten zijn niet te hooren, maar Dumelle zag de pijn. Plotseling stoven de acht geesten op, zij renden den weg af, onder het voortduren de slaan van den krankzinnigen kapitein. Zij holden als waanzinnigen de richting van het kasteel uit. Ze werden voor den toeschouwer hoe langer hoe duidelijker, en tegelijk schrikwekkende in hun vage, witte kleeding, in het bijna volkomen duister. Tegen den ruit gedrukt, aanschouwde hü de vlucht, tot ze uit zijn gezichtsveld verdwenen. Het laatste zag hij den kapi tein, die nog steeds zijn geeselwerktuig zwaaide. Toen hoorde hij hout kraken, waarschijnlijk het luik, waarvan Jacquot hem gesproken had. Daarna werd alles stil. De geesten hadden hun doel bereikt. Zij waren veilig tot den volgenden Noord- Westenwind. Dumelle veegde zich het zweet van zijn voorhoofd. Hij voelde zich vermoeid en af gemat. En toch wilde hij nu verder zien en verder weten. Hij rende de gangen door, kamers in en uit, tot hij stilstond voor de kelder, die met het luik moest correspondeeren. Toen stond hij verbaasd stil. Achter de kelder deur hoorde hij stemmen, menschelijke stemmen, die het met elkaar oneens sche nen te zijn. „Waar blijft het bier nou, Jacquot? Geef op! Ik verga van den dorst na al dat wachten!" Dan weer een andere stem: „Zeg Emillie, als je nog eens het hart hebt zoo hard te slaan met je zweep, zal ik jou eens af ranselen". Toen vond Dumelle het genoeg. Hij duwde de deur open-en zag den ouden con cierge Jacquot met met negen ander man nen, die bezig waren him bovengoed over hun witte ondeikleeren aan 'te trekken. Jacquot had zijn grap juist één keer te veel uitgehaald. Een maand daarna werd hij veroordeeld wegens smokkelarij. Het kasteel had hjj gebruikt als opslagplaats, waar het zeer geschikt voor was, omdat het zoo dicht bij zee lag. GRAMMA'S E. V. Henschel's orkest, pianoduo Küster- Kiermeier en Orgelspel (gr.opn.). 11.20 2.20 Nachtconcert. BRUSSEL. 322 en 484 M. 322 M.: 8.25 Gramofoonmuziek. 9.35 Orgel en zang. 10.20 St. Martinus-Harmonie-orkest. 11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 Omroep orkest. 12.501.20 Gramofoonmuziek. 2.05 Piano en hoorn. 2.20 Zang. 2 35 Piano en hoorn. 2.50 Gramofoon muziek. 5.20 Omroeporkest. 5.50 Gra mofoonmuziek. 6.20 Antwerps vocaal kwartet. 7.20 „The Mikado", operette. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.2011.20 Frank Temmerman's orkest. 484 M: 8.22 Gramofoonmuziek. 9.20 E. Loiseau's orkest en Pianovoordracht. 10.35 Orgelconcert. 10.50 Vervolg or kestconcert. 11.35 Gramofoonmuziek. 12.00 Musette-orkest. 12.30 Gramofoon muziek. 2.15 Sportreportage. 3.05 Gramofoonmuziek. 3.20 Vervolg sport reportage. 4.10 Gramofoonmuziek. 4.20 Hirsch' orkest. 5.05, 6.35 en 7.20 Gramofoonmuziek. 7.40 Eeuwfeest van de stichting der Conservatorium-concerten 10.2011.20 Jean Omen's orkest. DEUTSCHTLANDSENDER. 1571 M. 6.30 Vroolijk programma. 7.20 Blaascancert. 9.20 Berichten. 9.50 Gramofoonmu ziek. (Om 10.50 Berichten). 12.201.20 Gramofoonmuziek. GEM. RADIO DISTRIBUTIEBEDRIJF. 3de ProgTamma: 8.30 Brussel VI. 11.20 Keulen. 12.20 Brussel VI. 13.20 Brus sel FR. 13.35 Brussel VI. 14.05 Radio PTT-Nord. 14.50 Parijs R. 15.20 Keu len. 17.20 Brussel VI. 18.05-London Reg. 19.10 Diversen. 19.20 Keulen. 21.20 Brussel VI. 22.20 Keulen. 4de Programma: 8.30 Brussel FR. 10.05 Droitwich. 13.20 Diversen. 13.40 Droitwich. 15.20 London Reg. 15.40 Droitwich. 16.20 London Reg. 17.35 Droitwich. 22.05 Weenen of Diversen. 22.20 Parijs R. MAANDAG 9 MEI. HILVERSUM I, 1875 en 415,5 M. NCRV- uitzending. 8.00 Schriftlezing, medita tie, gewijde muziek (gr.pl.) 8.30 Gramo foonmuziek. 9.30 Gelukwenschen. 9.45 Gramofoonmuziek. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Christ, lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.30 Orgel concert. 1.30 Gramofoonmuziek. 2.00 School-uitzending. 2.35 Gramofoonmu ziek. 3.00 Causerie over kamerplanten. 3.40 Gramofoonmuziek. 3.45 Bij-belle- zing. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.15 Kin deruur. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.30 Vragenuurtje. (7.007.15 Berichten). 7.45 Reportage. 8.00 Berichten ANP. Her haling SOS-berichten. Sportnieuws. 8.15 Openingsdienst van de Internationale Oecu menische Conferentie. 9.30 Gramofoon muziek. 10.10 Berichten ANP. 10.15 Zang, piano en gramofoonmuziek. 10.45 Gymnastiekles. 11.00 Gramofoonmuziek. 11.05 Vervolg van 10.15. 11.30 Gramo foonmuziek. Cg. 11.5012.00 Schriftlezing. HILVERSUM H( 301.5 M. Algemeen Pro gramma, verzorgd door de VARA 10.00 10.20 v.m, VPRO. 8.00 Gramofoonmu ziek. 10.00 Morgenwijding. 10.20 De clamatie. 10.40 Gramofoonmuziek. 11.10 Vervolg declamatie. 11.30 Cello en piano. 12.00 Gramofoonmuziek. 12.45 Esmeralda-Septet. 1.151.45 Orgelspel. 2.00 Gramofoonmuziek. 3.00 Causerie „Wat kan ik voor mijn kind doen?" 3.20 Zang, piano en Gramofoonmuziek. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.30 Voor de kinde ren. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.30 Or gelspel. 6.00 VARA-orkest. 6.30 Mu zikale causerie met Gramofoonmuziek. 7.05 Causerie „De nieuwe dienstregeling der Nederlandsche Spoorwegen". 7.30 Zang. 8.00 Herhaling SOS-berichten. 8.03 Berichten ANP. 8.10 De Ramblers. 8.40 Reportage. 9.00 Fantasia. 9.31 Fragm. „Het blauwe masker", operette. 10.00 Berichten ANP. 10.05 VARA-or kest en solist. 1.0012.00 Gramofoon muziek. DROITWICH, 1500 M. 10.25—10.50 en 11.05 Gramofoonmuziek. 11.20 Religieu ze causerie. 11.45 Drgelconcert. 12.20 Dansmuziek (gr.pl.). 12.501.20 Frank Rea's orkest. 2.202.50 Gramofoonmu ziek. Orgelspel. 3.50 Viool en piano. 4.20 Met Bronkhurst-Trio. 4.40 De Karl Caylus Players. -*• 5.20 Berichtten. 5.40 Zang. 6.00 Causerie, Music and the Ordyiary Listener". 6.20 Variété programma. 7.10 Orgelspel. 7.40 Cau serie „The Private Life of Trees". 8.00 Radiotooneel. 8.20 Berichten. 8.40 Bui- tenlandsch overzicht. 8.55 Fred. Hartley's sextet en solist. 9.35^1et Stratton-strijk- kwartet. 10.1511.20 Maurice Winnick eni zijn orkest. RADIO PARIJS, 1648 M. 7.10—8.05, 9.10 en 11.35 Gramofoonmuziek. 12.50 Zang. 1.05 Gramofoonmuziek. 2.05 Pianovoordracht. 2.20 Zang. 3.20 Pia novoordracht. 4.20 Contrelle-orkest. 7.35 Zang. 7.50 „Die Zauberflöte", ope ra. 9.5510.05 Gramofoonmuziek. KEULEN, 456 M. 5.50 en 6.30 Gramofoon muziek. 7.50 Orkestconcert m.m.v. so list. 11.20 Fred Roy's orkest. 12.35 Het Nedersaksisch symphonie-orkest en so list. 1.30 Populair concert. 3.20 Om- roepkleinorkest en solisten. 5.50 Het Ma drigaalkoor M. Gladbach. 6.30 Gramo foonmuziek. 7.20 Omroeporkest. 8.20 Omroeporkest en solisten. 9.35 Gramo foonmuziek. 9.502.20 H. Hagestedts' Amusementsorkest en Omroepsextet. BRUSSEL, 322 M. en 484 M. 322 M.: 11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 Omroep- salonorkest. 12.501.20 GGramofoonmu- ziek. 4.20 Omroepsalonorkest. 5.50 en 6.20 Gramofoonmuziek. 7.20 Omroep- symphonie-orkest. 8.20 Omroeporkest. 9.3010.20 Gramofoonmuziek. 484 M.: 11.20 Gramofoonmuziek. 12.00 Omroeporkest. 12.501.20 Gramofoon muziek. 4.20 Omroepdansorkest. 4.35 Vioolvoordracht. ë.05 Zang. 6.35 en 7 20 Gramofoonmuziek. 7.50 Orkestcon cert m.m.v. solisten. 9.30 Gramofoonmu ziek 9.5010.20 Omroepdansorkest. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 6.30 Will Glahe's orkest en solisten. 7.20 Walemar Hass en zijn orkest. 9.20 Be richten. 9.50 Cembalovoordracht. 10.05 Berichten. 10.20 Omroeporkest. 12.20—1.20 Gramofoonmuziek. GEM. RADIO-DISTRIBUTIE-BEDRIJF. 3de Programma. 8.00 Keulen. 9.20 Parijs R. 11.05 Ra dio P.TT Nord. 11.20 Keulen. 12.20 Brussel VI. 13.20 Keulen. 14.20 Pa rijs R. 14.35 Radio PTT Nord. 16.20 Pa rijs R. 17. 20 Londen Reg. 18.20 Keu len. 19.20 Brussel Fr. 19.50 Parijs R. 22.05 Keulen. 4de Programma. 8.00 Brussel VI. 9.35 Lonedn Reg. 12.35 Droitwich. 13.20 Londen Reg. 14.20 Droitwich. 14.55 Diversen. 15.20 Droitwich. 15.50 Londen Reg. 16.20 Droitwich. 19.40 Londen Reg. 20.00 Droitwich. 23.20 R. Danmark. WEEK-END. VERMOMMING. Er is langzamerhand een verandering ingetreden in het kennen van de vrouw. Een ernstig en degelijk jonkman uit de jaren der nauwe broekspijpen, snorren, hooggesloten jasjes en pommadeharen, poogde in een engagement, dat niet te lang en niet te kort mocht duren, de ziel te peilen van haar met wie hij na eenigen tijd in den edht zou worden veihonden. Een ande re vraag is of hij daarin ook werkelijk slaagdé, nademaal ook toen de aangebeden uitverkorene wel door een hart vol liefde in de juiste stemming zal zijn gebracht, spe ciaal tijdens de zoete oogenblikken van het aanminnig samenzijn. Die tijden zijn veranderd. Nóg moeilijker dan het immer was het innerlijk der vrouw te leeren kennen, is het nu haar te herkennen aan het uiterlijk. Het zal niet moeilijk zijn u hiervan te overtuigen. Begeef u slechts naar een badplaats, een modern restaurant of een ander oord van vermaak en ge ziet dames, die, na door Moeder Natuur te zijn gebeeldhouwd, bijge werkt zijn door een penseel, dat van Rem brandt of Kees van Dongen waardig. Sur realisme in zijn oppersten vorm. De haren dier vrouwen zijn geverfd van roestbruin tot hoogblond met nuanceerin gen van zeewiergroen tot heidepaars. En met mij zal toch niemand uwer gelooven, dat die dames met deze haarkleur ter we reld zijn gekomen. Voor hun wenkbrauwen hebben zij de marteling getrotseerd om deze een voor een met een pincet te laten uitrukken en juist dezer dagen zal in een proces wor den uitgemaakt of deze behandeling niet valt onder de paragraaf dierenmishande ling om deze daarna te vervangen door een alleronnatuurlijkste houtskoolstreep. Het zelfde is geschied met de oogharen, die vervangen zijn door metalen kunstha ren, aan het gemartelde ooglid geplakt. Aan den neus is na vele behandelingen een Grieksche lijn gegarandeerd, de troe bele glans der oogen danken zij aan enkele druppels belladonna, de blosjes zijn af komstig van het Instituut Julienne de beauté te Parijs. En de oorsprong der kar- mijnroode lippen werd gelegd in een Ame- rikaansche fabriek, waar lippenstiften zich vormden onder de nyvere handen van werkende jongemeisjes. Haar hals is geblanket en voor de kleur verandering van het overige deel heeft de zon gezorgd. Voor de reuk zorgt de heer Coty en de nagels tenslotte zijn een com plete verlakkerij. En nu verneem ik, dat de nieuwste Ame- rikaansche uitvinding deze is: een machine, die kuiltjes graaft in deze perzikachtige wangen. Wat moet de jongeling der hedendaag- sche maatschappij daarmee aanvangen, in dien hij hieruit zijn keuze moet maken voor de toekomst, als zelfs de moeders de zer dames zelf hun eigen aldus vermomde kinderen niet meer vermogen te herken» nen? Er is m.i. slechts deze oplossing. En dat is het volgende recept. Een verloofde jongeman neme zijn bruid en zende haar naar een stoomwasscherij. Nadat zij is uitgestoomd geve hij haar een maand cellulair tot 'het groeien der ha ren en andere uitsteeksels tot hun norma len vorm. Daarna blijve zij een half jaar onder controle voor de goede orde van het normale groeiproces. Daarna kan het huwelijk plaats hebben. Maar het valt te verwachten, dat vele jongemenschen dan van dit voornemen zullen afzien. DANIëL. LIED VAN DEZEN TIJD OVERWEGEN. De burgemeester van Bussum heeft gezegd, dat hij sinds zijn komst te Bussum vijftien jaar gele den ongeveer zestig dagen van zestien uren, totaal 950 uren, van den gemeentetijd met niets doen heeft be steed. Dit was echter gedwongen en duizenden burgers hebben evenals de eer ste burger dezen tijd moeten doorbrengen voor de dichte spoorboomen. Wij hebben ook een overweg, Die daag*lijks vele malen Ons van geduld en lijdzaamheid Bij 't wachten komt verhalen, Die altijd juist gesloten is, Wanneer je aan komt razen, Maar daar heb je dan ook wat tijd. Om even uit te blazen. Die overweg snijdt onzen weg Herhaaldelijk in stukken, Wij moeten telkens voor deez' weg De roode hoofden buikken. Wij staan daar, menschen met veel haast, In rijen en in vrachten, In regen, koude en in wind En wachten, wachten, wachten. De Burgemeester heeft gezegd, .Dat bijna duizend uren Hij aan den dichten overweg Naar d' overkant moest turen. Dat hij dien tijd met niets te doen, Zoo heeft hij nu beleden, Besteed heeft en hem blijkbaar ook Niet beter kon besteden. Wij hebben óók een overweg, Die ons niet door laat loopen; Nog erger: deze overweg Is soms ook wel eens open. Wij hebben d' uren niet geteld, Dat wij daar staan te geeuwen, Dat wordt met uren niet geteld, Maar enkel nog met eeuwen. Wij klagen niet, want deze tijd Geeft stof om wat te leeren, De overweg is 't instituut Om in zich zelf te keeren. Een korte overweging baat, Daaraan is veel gelegen, Dus overwegen wij voortaan Voor onze overwegen. TROUDADOUR.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1938 | | pagina 10