STADS
NIEUWS
VRIJDAG 6 MEI 1938
OF: LF.IDSCHE COURANT
i WREDE BLAD - PAG. 7
in Boekvorm, prachtkleurendruk,
wederom verkrijgkaar.
Door de zeer vele aanvragen genoodzaakt, zijn wij er
toe overgegaan van het beroemde verhaal „Het Betoverde
Bos" een herdruk te doen verschijnen-
Het boek bevat333 illustraties, uitgevoerd in pracht
kleurendruk.
Prijs slechts 35 cent afgehaald aan ons bureau,
Papengracht 32 of bij onze agenten. Franco per
post 42'/2 cent.
Wacht er niet mee te bestellen. De oplaag is beperkt
en op een tweede herdruk valt niet te rekenen.
K. J. M. V. ,ST. PETER KANIS".
Henri de Greeve over „De ontwrichting
van het gezin".
In de zaal van het St. Antoniusclubhuis
had gisteren de sluitingsavond plaats van
het winterseizoen der K. J. M. V., waar
toe behalve de leden ook de ouders der
leden waren uitgenoodigd.
Het programma van dezen avond was
werkelijk meer dan gewoon door het optre
den van de St. Odo-koorknapen onder lei
ding van kapelaan E. Paap voor de pauze
en een rede van den zeereerw. heer Henri
de Greeve na de pauze. En het viel dan
ook te betreuren, dat de opkomst der le
den kleiner was dan die der ouders en
verdere belangstellenden.
Om circa kwart voor negen werd de bij
eenkomst geopend met het vlot gezongen
welkom „Guten Abend" uit „Der Spiel-
mann". Kap. Paap zat voor de vleugel en
speelde de begeleiding, terwijl de koor
knapen zich rond den vleugel hadden op
gesteld.
Hierna opende de voorzitter, de heer J.
Janssen met den K. J. M. 'V.-groet, waarna
hij allen hartelijk welkom heette, vooral
den zeereerw. heer H. de Greve en den
moderator, kap. Paap, met zyn koorkna
pen.
Op dezen meer officieelen sluitingsavond
zegt spr., vooral de aanwezigheid der ouders
op prijs te stellen. Wat de winteractie be
treft is er reden tot tevredenheid, al had
spr. gaarne de immer-afwezigen gezien.
Spr. wees daarna op eenige fouten, die zich
vooral uiten in godsdienstzien. Er wordt zoo
veel actie gevraagd op allerlei terrein en de
jonge middenstanders houden zich afzijdig.
Hoe goed zouden zij in deze moeilijke tij
den hun dagen kunnen besteden. Spr. wees
sterk op den geest van oppervlakkigheid
en inertie en wekte de leden op hun vrijen
tijd beter te besteden, deel te nemen aan
de kath. actie en het herstellen der maat
schappij. Spr. vroeg den leden het zomer
seizoen goed in te zetten en te voleinden.
Hierna traden wedercm de St. Odo-koor
knapen op begeleid door kapelaan E. Paap.
Zij zongen achter elkaar met slechts een
enkele pauze een tiental zulke aardige, fris-
sche en vroolijke liedjes, dat na elk frjsch
en helder gezongen lied een "hartelijk ap
plaus voor deze vroolijk zingende jongens
in ivoorkleurig kleed met roode sjerp en
muts weerklonk.
Het was een prachtig menu van Duit-
sche en Hollandsche liedjes, waaronder
eenige frissche composities van kap. Paap
zelf. Het „Marche funèber" van zijn hand
was een pracht van een begrafenis van
een kever, door tallooze dieren begeleid en
ieder couplet eindigend met het „Domine,
domine requiem".
De zes liederen na de korte pauze waren
Hollandsche en Vlaamsche liederen, die
wederom groot succes brachten Het fris
sche vroolijke slot „De jongens van nu",
bracht ten slotte een applaus dat tot een
ovatie werd. Wij kunnen niet nalaten hier
aan toe te voegen, dat de waardeering voor
de St. Odo-koorknapen van kap. Paap
groeit met iedere uitvoering die zij geven.
Leiden bezit hiermee een jongenskoor, dat
met gevoelige, geestige en frissche liederen
op het meest exquise programma een eere
plaats kan innemen. Het dankwoord van
den voorzitter was welverdiend.
Na de pauze, welke hierop werd gehou
den, was het woord aan den zeereerw. heer
H. de Greeve, die sprak over „De ontwrich
ting van het gezin".
Spr. kwam in zijn rede allereerst terug
op de openingswoorden van den voorzitter,-
welke een klacht inhielden. Toch waar
schuwt spr. tegen pessimisme en moedeloos
heid, want heusch: wij winnen. Hij heeft
het zien groeien en moet zeggen, dat er veel
is bereikt. Het gesignaleerde gebrek aan
belangstelling wijst op een normale groei;
wij hebben te doen met 'n opvoedir.gsvraag-
stuk. Dat kan zoo vlug niet gaan. De eman
cipatie van het katholieke leven is nog
jong en wij hebben die van onderaf moe
ten opbouwen. En dan moet men beden
ken, dat deze nog geen 60 jaar oud is.
En dan is er geleidelijk zeer veel bereikt.
Als er zoo weinigen meewerken, dan zijn
die weinigen in ieder geval principieele
menschen.
Overgaande tot het onderwerp van zijn
rede wil spr. liever spreken over het gezin.
Wat tot de gezinsontwrichting behoort we
ten wij, dat is alels wat in de wereld aan 't
rotten is. Spr. wil liever daartegenover stel
len, wat wij daartegen moeten doen.
Spr. gaat uit van de stelling, dat het ge
zin door God is ingesteld tot doorvoering
van de uitbreiding van het Godsrijk. Daar
om heeft God aan het gezin de waarde ge
geven van een godsdienstig heiligdom.
Daarin liggen alle mogelijkheden voor
een prachtig gemeenschapsleven.
De fundamenten van het gemeenschapsle
ven worden eerst aangekweekt in het ge
zinsleven.
Die fundamenten zijn: geloof, gehoor
zaamheid, eerbied voor het gezag, gemeen
schapszin en offerzin. God heeft in 't gezin
onderdak gevraagd voor vele belangrijke
dingen lo voor God zelf. Als twee men
schen trouwen bouwen zij een huis en op
het oogenblik van het huwelijk klopt God
aan en vraagt onderdak voor zijn verlos
singswerk, voor zichzelf. Spr. werkte deze
gedachte verder uit in het vraagestuk der
godsdienstige opvoeding.
Spr. gaf hier een zeer duidelijk psycho
logische uiteenzetting van het geval, hoe
jeugdige menschen, die geen geest van ge
bed hebben en geen begrip van hetgeen
zich in de kerk afspeelt, liever niet naar
langdurige kerkelijke plechtigheden gaan.
Zij worden door hun ouders gedwongen
en willen er dan later niets meer van we
ten. De eenige oplossing dezer moeilijk-
i heid is niet de uiterlijke, maar de diep
l
godsdienstige opvoeding in het gezin. Daar
moet een godsdienstige sfeer zijn, de kin
deren moeten den godsdienst voelen. De
meest verantwoordelijke plicht is de kin
deren leeren bidden en dat kan men niet
als men zelf niet den geest van gebed heeft.
Plicht is de ziel onzer kinderen te heili
gen de zielen der kinderen in con+act te bren
gen met Christus en dat kan alleen door
een diep-godsdienstige sfeer in het gezin.
2o. God moet in het leven geconsulteerd
worden in alles. Dit hangt samen met het
vertrouwen. Maar dit vertrouwen is niet
het vertrouwen van een automatische no
veen, 3 weesgegroeten in de gleuf negen
dagen lang en dan moet de hemel over de
brug komen. Voordat wU bedelaars, vra
gers zijn, zijn wij schepselen en als zoo
danig hebben wij plichten d.i. God dienen,
geheel en al, en als wij dat gedaan heb
ben, kunnen wij aankloppen.
Christendom is absoluut of waanzin.
Vraagt en gij zult verkrijgen is letter
lijk waar, maar.... zoek eerst het Rijk
Gods
Wij hebben het 200 jaar andersom ge
daan en het resultaat is dat wij èn het geld
èn het Rijk Gods kwijt zijn. Wij moeten
meer vertrouwen krijgen en God consul
teeren in alles. Wij moeten vragen: hoe
zou Christus hier beslist hebben?
3o. In het gezin moet God verdedigd
worden. Tegen lectuur, boeken, kranten,
conversatie.
Spr. geeft hiervan een voorbeeld n.l. wat
neutrale bladen betrpft. Wij zijn Christenen
en het Christendom is alles of niets. Die
bladen zijn leeg van Christus, het is geen
voedsel voor Christenen.
God moet verdedigd worden tegen con
versatie n.l. tegen kwaadspreken en laste
ren, vooral in dezen tijd. God moet verde
digd worden in de zielen der kinderen door
hen ernstig en gewetensvol op te voeden.
Daardoor zal het ontwrichte gezin en de
wereld worden hersteld in God, die het be
gin en het einde van alles is.
Na een hartelijk woord van dank van den
voorzitter werd met een gebed cn priester
lijken zegen deze zeer geslaagde bijeen
komst gesloten.
DE WERKLOOSHEID.
Het aantal werkloozen is tot 3972 ge
daald. Voor de verschillende beroepen zijn
de cijfers: bouwvakarbeiders 753, fabrieks
arbeiders 202, kantoorpersoneel 165, hotel-
en cafépersoneel 59, houtbewerkers 138.
kleermakers 57, land- en tuinbouwarb. 111.
metaalbewerkers 606, sigarenmakers 22,
technici 36, textielarbeiders 386, transport
arbeiders 955, typografen 83, voedingsmid
delenarbeiders 244 en vrouwen 152. Totaal
3972.
Op 6 Mei 1937 waren er 4183 werkloozen,
in dezelfde week van het jaar 1936 was hel
aantal 4376.
Leidsche Aquarium- en Terrarium-
vereeniging „De Natuurvriend".
Bovengenoemde ver. hield gisteravond
haar maandelijksche ledenvergadering in
de zaal van „Zomerlust". Na opening door
den voorzitter, den heer W. Zwart, hield
deze een causerie over de aquariumplanten.
Spr. begon met er op te wijzen, dat de
aquariumplanten in de aquaria vaak op
geheel andere wijze groeien, dan zulks in
de natuur gebeurt. In het aquarium toch
worden de planten steeds, op een enkele
uitzondering na, op denzelfden waterstand
gekweekt, terwijl de waterstand in de na
tuur dikwijls zeer sterk wisselt. In den z.g.
natten tijd is een waterstand van 2 a 3
Meter niet denkbeeldig, terwijl in den dro
gen tijd de planten vaak bijna of geheel
droog komen te staan. In de laatste perio
de komen verschillende planten tot bloei
en geven dan ook wel zaad. Dit laatste is in
de aquaria een groóte uitzondering.
Hierna bracht spr. het nut der planten
naar voren. Behalve uit decoratief oogpunt,
vervullen zij een belangrijke rol als zuur
stof-producenten. Zonder deze zuurstof
toch ,is het niet mogelijk een goed functio-
neerend aquarium in stand te houden. In
verband hiermee werd ook de stand en
belichting van het aquarium besproken.
Vervolgens ging spr. over tot bespreking
van de planten in 't bijzonder. Aan de hand
van een groote collectie prachtig materiaal
werden familie-gewijs een dertigtal soorten
besproken. Hierbij werd gewezen op meer
dere of mindere geschiktheid, wijze van
bloeien en groeien, land van herkomst enz.
Spr. werd met aandacht gevolgd, ter
wijl aan het slot de meegebrachte planten
gratis onder de aanwezigen werden ver
loot.
Gisteren Is de 36-jarige electrlcien G. Z.,
toen hij bezig was in een woning aan de
Oude Vest een lamp op te hangen, misge
stapt en met de rechterband door een ruit
geslagen. De slagader werd hem doorge
sneden, waardoor hij veel bloed verloor,
terwijl ook twee vingers verwond werden.
Door den E.H.D. is de man naar het St.
Elisabeth Ziekenhuis vervoerd.
De dienstplichtige korporaals Jaquet,
Dieker, v. d. Linden, van Rossum, van der
Meer en Sandstraa z'jn op 3 Mei 1.1. aan
gesteld tot beroeps-korporaal bij 6 R.V.A.
VRIENDENKRING TER EERE VAN HET
ALLERHEILIGST SACRAMENT.
Algemeene ledenvergadering.
Bovengenoemde vereenlging hield gister
avond een matig bezochte jaarvergadering
in het gebouw der St. Jos.-Gezellenvereeni-
ging.
De voorzitter, de heer L. C. Schrijvers,
uitte zijn spyt over de geringe belangstelling
en heette in het bijzonder welkom den spre
ker van dezen avond, den weleerw. heer
rector H. A. J. Drost, Centraal-praeses der
St. Jos.-Gez.-Ver. te Amsterdam.
Na dit openingswoord werden de notulen
der vorige vergadering, door den secreta
ris, den heer E. Duym, gelezen, goedge
keurd.
De secretaris bracht hierna verslag uit
over het afgeloopen jaar.
Daarin wordt gememoreerd het aftreden
als geestelijk adviseur, kap. Dorbeck, die
overgeplaatst werd naar Rotterdam en het
overlijden van den penningmeester, den
•heer W. Bergers, die beiden veel voor den
Vriendenkring hebben gedaan.
Het aantal leden bedroeg in het afgeloo
pen jaar 678 en werd vermeerderd met 11.
De secr. wees erop, dat dit aantal nog veel
te gering is; het moet minstens het dub
bels zjjn.
Het finantieel verslag, uitgebracht door
dsn heer C. H. v. d. Drift, gaf een voordee-
lig saldo aan van ƒ388.
De bestuursverkiezing had tot resultaat,
dat herkozen werden de heeren E. Duym,
alg. seer., J. L. van Heteren (O. L. Vr. He
melvaart en St. Joseph), H. J. Staats (St.
Petrus), H. J. W. Peeters (O. L. Vr. He
melvaart en St. Joseph) en C. F. v. d. Berg
(H. Leonardus).
Hierna kwam de Geest. Adv., de wel
eerw. heer P. M. Verhoofstad, ter vergade
ring, die dcor den voorz. hartelijk welkom
werd geheeten.
Rede rector H. A. J, Drost,
Vervolgens was het woord aan rector
Drost, die sprak over: „Vrienden van het
H. Sacrament", een moderne ridderorde
van God.
De eerw. spr. zeide in zijn inleiding ver
wonderd te zijn geweest hier evenveel da
mes aanwezig te zien als heeren.
Spr. wilde allen opwekken vrienden te
zijn van het H. Sacrament. Een mooiere
titel voor deze vereeniging had moeilijk
gekozen kunnen worden. Wanneer we ech
ter vrienden van het H. Sacrament mogen
worden genoemd, dienen we de beteekenis
daarvan te begrijpen.
In de H. Eucharistie is wezenlijk en waar
achtig Jezus Christus tegenwoordig. God
is liefde en liefde is mededeelzaam, liefde
wil aan anderen mededeelen.
God wilde Zyn liefde mededeelen aan
iemand, die daardoor mede gelukkig zou
kunnen zijn. En daarom schiep God den
mensch uit het niet, maar de mensch ging
zijn eigen weg. De mensch verscheurde het
scheppingsplan, doch God's liefde was on
uitputtelijk. En toen is God mensch gewor
den en Hij heeft alles gedaan om de men
schen weer voor zich te winnen. Dat was
de liefde van God.
Niemand heeft den mensch meer bemind
dan God en niemand heeft God meer ge
haat dan de mensch.
God moest weg uit het midden der men
schen, maar Hij wilde blyvén. En Zijn
goddelijke liefde wrochtte een liefde-won
der in de zaal yan het Laatste Avondmaal
en sprak de woorden die tot het einde der
eeuwen zullen doorklinken: „Neemt en eet,
dit is Mijn Lichaam, dit is Mijn Bloed".
Dat komt dus hier op neer, dat die klei
ne blanke hostie God is; dat dus, zoolang
die kleine witte hostie op aarde is, God
bij ons is. Daar zien ons dezelfde goddelijke
oogen, daar bemint ons datzelfde goddelijke
hart, daar waakt Hij voor ons, daar troost
Hij ons, daar wacht Hy ons.
Wat zou de aarde zijn zonder die witte
hostie? Wat zou de wereld zijn zonder de
Eucharistie?
Christus is daar, God is daar.
Dat hebben we geleerd op moeders
schoot, op de catechismus. Maar, leeft <3at
genoeg onder ons?
Beseffen we dat goed, dan moeten we
weten wat de H. Eucharistie is. En vriend
te zijn van het H. Sacrament, dat is vriend
van God; de teerste naam, die denkbaar is.
Maar, zijn we ons wel bewust wiens vriend
we zijn? Dat bewustzijn mag ons nimmer
ontgaan.
Daarom wil spr. aller geloof verdiepen
om dat bewustzijn te verlevendigen.
Alles is door God gemaakt en er is niets
wat niet door Hem gemaakt is en in deze
woorden rijst het heele visioen der schep
ping, door Gods almacht uitgedacht en tot
stand gekomen. En die machtige God is
onze vriend in de H. Eucharistie.
In fijn gekozen woorden schetste de
eerw. redenaar vervolgens wie Christus
onze vriend is aan de hand van tal van
aanhalingen uit het Nieuwe Testament, uit
den catechismus, enz.
Dezelfde God, die in den hemel verheer
lijkt wordt door duizendmaal honderddui
zenden, diezelfde God leeft bij ons op aar
de. Neem God weg uit den hemel en één
consecratie van den preisier brengt God m
den hemel terug. En die God is onze
vriend.
Voelen wij ons niet wegzinken in het
niet tegenover de stralende majesteit, wel
ke er van God uitstraalt?
Christus zelf heeft het gezegd, dat wij
geen dienaren zijn; Hij noemde ons vriend.
Vriend van Christus; dan is er geen groo-
tere eeretitel dan vriend van het H. Sa
crament.
Wat zien we niet op tegen een titel? Rid
der van Oranje Nassau, van den Ned.
Leeuw e.a. Maar wat ligt er dan geen eer
in den titel van ridder van het H. Sacra
ment. Dien eertitel moeten we hooghouden.
Wat we noodig hebben, dat zijn mannen
en vrouwen, die moderne ridders zijn van
het H. Sacrament. Dat moet in al hun wer
ken en woorden tot uiting komen. Het
zelfde willen en hetzelfde niet willen (als
Christus), dat is de ware vriendschap.
Wanneer iemand geëerd is heeft hij vele
vrienden. Hoeveel vrienden had Christus
niet toen Hij weldoende rondging door de
wereld, maar na den Palm-Zondag werd
Hij daar allen verlaten.
In onze wereld wordt Christus niet meer
gehuldigd, niet meer erkend. In onze maat
schappij wordt een sociale Godsmoord ge
pleegd, aldus zegt de paus in zijn ency
cliek, Christus wordt verbannen uit het
openbare leven.
Daarom moeten wij het ons tot een eere-
taak rekenen Christus terug te brengen in
de maatschappij. Willen we werkelijk
vrienden zijn van Christus, dan hebben we
mannen noodig, die voor hun overtuiging
durven uitkomen en Christus de eereplaats
geven, die Hem rechtens toekomt.
De Eucharistie is de band tusschen he
mel en aarde en dien band moeten we ver
stevigen door het geloof te stellen tegen het
hedendaagsche ongeloof. Christendom en
moderne wereld zijn met elkaar in tegen
spraak, niet omdat het in zich zoo is, maar
cmdat de mensch ze aldus maakt. De Ka
tholieken moeten in deze moderne wereld
hun geloof uitdragen. Film en radio moe
ten worden aangewend om onze christe
lijke beginselen uit te dragen.
Godsdienst kan zich niet beperken tot
de vier muren van een kerkgebouw, maar
moet zich uitleven in staat en maatschap
pij en daarvoor moet de mensch, die zijn
godsdienst beleeft, zorgen.
Vanuit het stille tabernakel ziet Christus
de verwoesting der wereld aankomen en
Hij roept de wereld toe: „och mocht gij toch
beseffen, wat u tot vrede sticht!" Maar de
wereld begrijpt Hem niet en daarom moe
ten de vrienden van het H. Sacrament den
Christus weer uitdragen de wereld in. Daar
moeten zij kracht op doen om in hun ciage-
lijksch werk sterk te staan om de moderne
wereld te toonen, dat Christus nog leeft.
Daarom is de vriendschap van het H. Sa
crament een modern ridderschap in een
moderne, God- en plicht vergeten wereld.
Wanneer we ons vrienden noemen van
het H. Sacrament en we voeden ons niet
met het H. Sacrament, dan is die vriend
schap een bespotting. Derhalve moet de H.
Communie het hoogtepunt zijn van ons le
ven. De H. Communie moet de voedings
bron zijn van onze beginselen en onze
idealen, daardoor moet het bovennatuur
lijke leven onzer ziel gevoed worden.
Daarom, willen we in onzen tijd onze
roeping vervullen en beantwoorden aan
hetgeen van ons gevraagd wordt, als vriend
van het H. Sacrament, dan moeten we ons
voeden met de bron van alle genaden, de
H. Eucharistie. Daarvoor is het niet vol
doende eens 'n uur aanbidding te doen. Had
God dit gewild, dan had hij een anderen
vorm gekozen. Hij heeft brood genomen,
opdat de mensch er zich mee zou voeden.
Zoo zal de vriend van het H. Sacrament
zich sterken om de moderne wereld den
Christus Eucharisticus weer te doen ken
nen. Doen we dat, dan zal God ons opne
men in de heerlijkheid, welke Hij voor zijn
vrienden heeft weggelegd.
Na deze met applaus beloonde rede
sprak de voorzitter een hartelijk woord van
dank tot rector Drcst voor zijn begeeste
rend woord en gaf hem de verzekering, dat
zoo Leiden zich eens moge verheugen over
een heerlijk Eucharistisch leven, dat rector
Drost daartoe zal hebben medegewerkt.
Na rondvraag volgde sluiting der ver
gadering met een dankwoord van den voor
zitter en een opwekking om één te zijn,
één in geloof, één in onzen strijd om daar
door sterk te staan tegen de aanvallen van-
onze vijanden.
SPORT
LAWNTENNIS
OM DEN DAVIS-BEKER.
De loting.
De loting in den Davis-bekerwedstrijd
NederlandFrankrijk op de M.E.T.S.-ba-
nen te Scheveningen heeft het volgende
resultaat gehad:
Zaterdagmiddag: van SwolDestremeau,
HughanPetra.
Zondagmiddag: Hughan en van Swol
tegen Petra en Bolelli.
Maandagmiddag: .van SwolPetra Hu
ghanDestremeau.
De wedstrijden vangen om 2.15 uur aan.
Brugnon is dus in dit schema niet op
gesteld en de kans, dat hy zal spelen is
uiterst klein. Wellicht zal men nog trach
ten bij den secretaris van de internationale
federatie, de F.I.T.T., dispensatie van de
desbetreffende bepaling van het Daviscup
reglement te krijgen, doch het resultaat
daarvan staat nog geenszins vast.
Zondagmiddag wordt vóór het dubbel
spel een exhibRionpartij gespeeld, waar
aan zeer waarschijnlijk Timmer zal deel
nemen.
Wanneer Bcugnon inderdaad niet in den
eigenlijken wedstrijd uitkomt, zal hy voor
deze exhibition-partij wel zeer veel voe
len.