dagen Historie
RADIO-PRO
GRAMMA'S
WEEK-END.
LIED VAN DEZEN TIJD
ZATERDAG 23 APRIL 1938
■if OMISCHE COURANT
DERDE BLAD - PAG 10
HET BRITSCH- ITALIAANSCHE ACCOORD EN DE AS
BERLIJN—ROME FRANKRIJK VOLGT HET VOOR
BEELD VAN ENGELAND TSJECHO-SLOWAKIJE
MAAKT OOK GEBRUIK VAN DE GEÏVIJZIGDE SITUATIE.
STUURLOOS ROEMENIë.
Accoord. Het vorige week Zater
dag te Rome onderteekende Britsch-Ita-
liaansche accoord is over het algemeen gun
stig ontvangen en begroet als een waarde
volle bijdrage voor den vrede in Europa.
Dat is het ook inderdaad, al zijn er eenige
bijzonderheden aan verbonden," welke een
bittere bijsmaak aan dit accoord geven. De
groote bitter pil is de erkenning van Abes-
smië en speciaal Genève proeft de volle
bitterheid daarvan. Engeland was de groo
te promotor in den strijd om de onafhan
kelijkheid van Abessinië, dat een lid was
van den Volkenbond en op aandringen
van Engeland hebben de leden van den
Bond zich groote offers getroost door het
toepassen van de sanctie-politiek. En nu is
Engeland een van de eersten om z'n rokje
om te draaien en neemt het de leiding bij
de erkenning van de verovering.
Wij hebben er reeds op gewezen, dat
daarin inderdaad iets onbevredigends zit,
maar ten slotte weegt het herstel van de
normale betrekkingen ook zwaar.
De „Maasbode" schrijft er over:
„Er waren in Europa twee kampen, de
z.g. ideologische fronten, tegenover elkaar
komen te staan, welke in een gruwelijke
bewapening gereed stonden elkaar met alle
mogelijke middelen der moderne techniek
uit te roeien. Dat was, naar algemeene op
vatting, het grootste gevaar, dat den Euro-
peeschen „vredestoestand" bedreigde. En
het hoogste gewicht van het nu tot stand
gekomen Britsch-Italiaansche accoord zien
we dan ook in het feit, dat die fronten nu
doorboord zijn. Als de overeenkomst, welke
thans gesloten is, in den geest, waarin zij
werd opgesteld, doorgevoerd en beleefd
wordt, zal er, als eenmaal de Volkenbond
in het toch onvermijdelijke berust heeft en
de burgeroorlog in Spanje is geliquideerd,
een geheeJ nieuwe situatie in Europa ont
staan, eer sfeer, waarin vele problemen,
welke nu onoplosbaar schijnen, door rusti
ge besprettingen tot een goed einde ge
bracht kunnen worden.
In dit verband lijkt de vraag van onder
geschikt belang, of de as RomeBerlijn
zal blijven voortbestaan. Want deze heeft
in elk geval een heel nieuwe beteekenis
gekregen. De volle kracht van die as lag in
de ideologie en in de politieke consequen
ties, welke daaruit in concrete gevallen zou
den getrokken worden. De ideologie blijft,
voor zoo verre zij bij de twee systemen in
DuitschJand en Italië mogelijk was, voort
bestaan; maar de concrete omstandighe
den, waarin zij haar uitwerking zou hebben
zijn radicaal gewijzigd. Of de as ten slotte
tegen de concrete omstandigheden bestand
zal blijken, kan men betwijfelen; die zou
den wel eens van harder staal kunnen zijn
dan de as zelf."
P a r ij s volgt. De vraag, of de be
faamde as het houden zal en niet gedegra
deerd zal wojder. tot een „kruk"-as, wordt
nog actueeler, nu weldra ook Parijs het
voorbeeld van Londen gaat volgen. De in
leidende besprekingen tusschen Parijs en
Rome zijn reeds begonnen en men gelooft
niet, dat er nog veel tijd voor noodig is, om
tot overeenstemming te komen. De erken
ning van de verovering van Abessinië is
reeds zoo goed ais in kannen en kruiken en
de rest zal dan ook wel volgen. Van groot
belang is, dat de tegenstelling tussschen
Italië en Frankrijk in hoofdzaak van psy-
chologischen a arc is; andere, zakelijke, te
genstrijdige belangen zijn er nauwelijks.
Na de verbetering der betrekkingen tus
schen deze dr;e landen, komt vanzelf de
vraag naar voren: wat zal de houding van
Duitscbland zijn?
Het bezoek, dat Hitier aan Mussolini zal
brengen is van zeer groote politieke betee
kenis geworden Want dan zal tot uiting
komen, hoe de spil RomeBerlijn tegen
over de nieuwe fclitieke situatie zal staan.
Aan een' herleving van het Stresa-front
behoeft men niet te denken, want dat was
gericnt tegen UaPschland en er is geen en
kele reden aan te nemen, dat Mussolini
zich thans tegenover Duitschland zou wil-
len stellen. Wel is de kans groot, dat hij
een ander geliefkoosd denkbeeld zal willen
verwezenlijken: het viermogendheden-
pact.
Wij zullen zien, hoe de toestand zich ont
wikkelt. De verhoudingen verschuiven te
genwoordig zóó snel, dat voorspellingen
geen kans meer hebben.
Zoo heeft bijv. ook Tsjecho-Slowakije
snel gebruik gemaakt van den door den
Anschluss gewijzigden toestand en Abes
sinië erkend. Tsjecho-Slowakije, dat in de
inlijving van Oostenrijk door Duitschland
een vergrooting van het gevaar ziet voor
voor de onafhankelijkheid van Tsjecho-Slo
wakije, hetwelk thans half omsingeld als
in een reusachtigen muil ligt, herinnert er
Italië op delicate wijze aan, dat de twee
landen thans weder belangen gemeen heb
ben. Italië moet op zijn hoede zijn wegens
den Brenner, wegens het oude Oostenrijk-
sche Tirol, ook wegens de Adriatische Zee.
Het heeft er derhalve belang bij, goede
vriendschapsbetrekkingen te onderhouden
met de kleine mogendheden zoowel die
welke lid zijn van de kleine als van de Bal
kan-entente; het heeft er ook belang bij,
dat Tsjecho-Slowakije in Midden-Europa
blijft bestaan als onafhankelijke staat, op
dat het politieke evenwicht niet opnieuw
ten gunste van het Derde Rijk en ten na-
deele van Italië wordt verbroken en ver
plaatst.
ZONDAG 24 APRIL
HILVERSUM I, 1875 en 415,5 M. 8.30
KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.00 NCRV.
7.4511.30 KRO. 8.30 Morgenwijding
9.30 Orgelconcert 10.00 Gereformeerde
Kerkdienst. Hierna: Gereformeerde Evan
gelisatiezangkoor 12.15 KRO-orkest.
I.00 Boekbespreking 1.20 Vervolg con
cert 2.00 Vragenbeantwoording 2.45
Zang en piano. 3.00 Gramofoonmuziek
3.10 Sportreportage 3.30 De KRO-
Melodisten en solist 4.00 Ziekenhalfuur
4.30 Vervolg sportreportage 4.45 Gra
mofoonmuziek 4.55 Sportnieuws 5.05
Gewijde muziek (gr. pl.). 5.20 Neder-
duitsch Hervormde Kerkdienst. Na afloop:
orgelconcert 7.45 Sportnieuws 7.50
Causerie „Van Overheid naar bedrijf in de
sociale Verzekeringswetgeving". 8.10 Be
richten ANP. Mededeelingen 8.25 Gra
mofoonmuziek 8.30 Fritz Hirsch-Ensem-
ble (gr. opn.). 9.30 De laatste Hand....
9.40 KRO-orkest 10.15 Sportreporta
ge 10.30 Berichten ANP 10.40 Epi
loog 11.0011.30 Esperanto-lezing.
HILVERSUM II, 301,5 M. 8.55 VARA.
10.00 VPRO. 12.00 AVRO. 5.00 VARA. 8.00
12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek
9.00 Voetbalnieuws, postduivenberich-
ten 9.05 Tuinbouwpraatje 9.30 Gra-
mofoonmuizek 9.40 Causerie „Van Staat
en Maatschappij". 10.00 Zondagschool.
10.30 Protestantsche Kerkdienst 11.50
Causerie „Wat beteekent het sociaal werk
van de N.P.B. voor de bezoeksters van de
vrouwenverblijven?" 12.00 Het woord
van de week 12.05 Filmpraatje 12:30
Alfredo Spezialetti's ensemble en Gramo
foonmuziek 2.00 Boekenhalfuur 2.30
Omroeporkest, ensemble „Musica Anti-
qua" en solisten 4.00 Gramofoonmuziek
4.15 AVRO-Dansorkest 4.40 Sport
reportage. Hierna: Sportnieuws ANP.
5.00 Community-Singing en Orgelspel (gr.
opn.). 5.30 Voor de kinderen 6.05
Noviteiten-orkest en de VARA-mount-
Girls 6.30 Sportuitzending 6.45 Sport
nieuws ANP; hierna: Gramofoonmuziek.
7.00 Tusschen Zeven en Acht 8.00 Be
richten ANP. Mededeelingen, eventueel
Gramofoonmuziek 8.20 Omroeporkest en
solist. 9.00 Radiotooneel 9.20 Chan
sons 10.00 Radiojournaal 10.15 Caba
retprogramma 11.00 Berichten ANP.
Hierna tot 12.00 Gramofoonmuziek.
DROITWICH, 1500 M. 10.05 Fred
Hartley's Sextet en solist 10.50 Accor-
deonsoli 11.05 Het Hyden-Zigeuner-
orkest 11.50 Het BBC-Harmonie-Orkest
en solist 12.50 Gramofoonmuziek 1.20
Voor tuinliefhebbers. 1.40 Montague Brear-
ley's Orkest 2.15 Padvinders-Kerkdienst
3.05 Gramofoonmuziek 3.20 Reli
gieuze causerie 3.40 Charles Ernesco's
kwintet en solist 4.20 Religieuze cause
rie 4.40 Het Stratton-Strijkkwartet
5.35 Filmpraatje 5.50 Beiersche volks
liederen (uit München). 6.157.10 Het
Enfield Central-Orkest en soliste 7.15
Kerkdienst 8.05 Liefdaigheidsoproep.
8.10 Berichten 8.25 Radiotooneel 9.55
Epiloog.
RADIO-PARIS, 1648 M. 7.10 en 7.50
Gramofoonmuziek 10.50 Orgelconcert
II.40 Gewijde muziek (gr.pl.) 11.50
Visciano-orkest (om 12.50 Zang). 3.05
Duetten 4.20 Het G. Laurent-orkest
6.50 Chansons 7.35 Zang 7.50 Staf-
muziek, tambours en pijpers van de Gar
de Républicaine, het Yvonne Gouverné-
koor en solist 10.2012.20 Jo Bouillon's
dansorkest.
KEULEN, 456 M. 5.20 Havenconcert
Roemenië. Wat er precies aan de
hand is in Roemenië is niet geheel duide
lijk. Men heeft daar Codreauu, den leider
van de IJzeren Garde, gearresteerd en met
hem nog verscheidene andere IJzeren
Gardisten. Deze organisatie was officieel
ontbonden, maar het schijnt, dat de niet-
bestaande Garde toch nog blijken van groo
te activiteit gaf en zelfs zoozeer, dat de
Roemeensche autoriteiten er lang niet ge
rust op waren. Zij hadden n.l. aanwijzin
gen in handen gekregen, waaruit zij de
conclusie trokken, dat de IJzeren Garde
staatsgevaarlijke plannen had, o.a. een op-
marsch naar Boekarest in den zin had. Het
eigenaardige van het geval is nu, dat Co-
dreanu wel veroordeeld is, maar niet we
gens hoogverraad of iets dergelijks, doch
.wegens beleediging van prof. Jorga. Even
eens is het opmerkelijk, dat de niet-bestaan-
de doch springlevende IJzeren Garde zich
op geen enkele wijze tegen de arrestatie
van haar leider heeft verzet. Deze arres
tatie is veel te gemakkelijk gegaan en daar
zit de Roemeensche regeering een beetje
mee in d'r maag.
In ieder geval schijnt de rol van Co-
dreanu noch van de IJzeren Garde vocr-
loopig uitgespeeld. Roemenië is den laat-
sten tijd wat stuurloos geworden, getuige
het grandioos mislukte experiment met de
regeering-Goga, en men weet niet, waar
het op uit zal draaien.
7.50 Omroepkoor en soliste 8.50 Gramo
foonmuziek 10.40 Pianovoordracht
11.05 Zang en piano. 11.20 Westmark-
Orkest Aken 1.20 Populair concert.
3.20 Omroeporkest, Omroepkleinorkest, so
listen en pianoduo. 6.30 Mannenzang-
vereenigng Essen 7.20 Weensch Sym-
phonie-Orkest en solisten 9.50*—11.20
Fritz Weber's orkest.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M. 8.25
Gramofoonmuziek 9.35 Bioscooporgel
concert 10.20 José Schnyder's orkest
12.30 Omx'oepsalonorkest en soliste 1.35
Gramofoonmuziek 2.05 Pianovoor
dracht 3.20 Accordeonorkest 3.50
Gramofoonmuziek 4.50 Omroepsalonor-
kest. 5.50 Gramofoonmuziek 6.20
Zang en piano. 7.20 Omroepsymphonie-
erkest, hierna: Gramofoonmuziek 9.30
Cabaret-programma 10.3011.20 Gra
mofoonmuziek.
484 M.:8.22 Gramofoonmuziek 9.20
E. Loiseau's orkest. 9.50 Orgelconcert
10.05 Vervolg orkestconcert 10.45 Zang.
11.00 Vervolg orkestconcert 11.20
Gramofoonmuziek 12.00 Omroepklein-
odkest 1.20 Gramofoonmuziek 1.50
Musette-Orkest 2.30 Gramofonmuziek
3.20 Omroepkleinorkest en zang 4.25
Lucien Hirsch en zijn orkest 4.40 Viool
voordracht 4.55 Vervolg concert 5.35
Gramofoonmuziek 7.20 Omroeporkest en
solist 9.30 Fud Candrix' orkest 10.20
11.20 Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
7.20 Omroeporkest en solist. (In de pauze:
Declamatie). 9.20 Berichten 9.5012.15
Omroep-Amusementsorkest, e pianoduo en
orkel (gr. opn.). (Van 10.0510.20 Berich
ten).
GEM. RADIO DISTRIBUTIEBEDRIJF
3e programma: 8.00 Keulen. 9.20 Pa
rijs R. 11.05 Radio PTT Nord 11.20
Brussel VI. 12.35 Keulen 14.20 Lon
don Reg. 15.50 Keulen 16.20 Parijs
R. 17.20 Brussel Fr. 17.50 Brussel VI.
18.05 Brussel Fr. 18.20 Keulen
19.50 Brussel Fr. 21.50 Boedapest of div.
22.20 Parijs R. 22.50 R. Damnark.
4e programma. 8.00 Brussel VI. 8.20
Div. 9.35 London Reg. 10.45 Droit-
wich 14.50 R. Damnark 15.10
Droitwich 15.50 London Reg. 16.20
Droitwich 19.35 London Reg. 20.20
Droitwich.
MAANDAG 25 APRIL.
HILVERSUM I, 1875 en 415,5 M. NCRV-
Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie,
gewijde muziek (Gr.pl.) 8.30 Geramo-
foonmuziek 9.30 Gelukwenschen 9.45
Gramofoonmuziek. 10.30 Morgendienst
11.00 Christelijke Lectuur 11.30 Gra
mofoonmuziek 12.00 Berichten 12.15
Gramofoonmuziek 12.30 Amsterdamsch
Salonorkest, en gramofoonmuziek 2.00
Gramofoonmuziek 2.15 Zang en piano. In
de pauze: Gramofoonmuziek 3.00 Cau
serie over kamerplanten 3.40 Gramofoon
muziek 3.45 Bijbellezing 4.45 Gramo
foonmuziek 5.15 Voor de kinderen
6.20 Gramofoonmuziek 6.30 Vragenuur
7.00 Berichten 7.15 Vragenuur 7.45
Reportage 8.00 Berichten ANP. Herha
ling SOS-Berichten, sportnieuws 8.15
NCRV-Harmonie-orkest, en gramofoonmu
ziek 9.30 Causerie „Pessimistische cul
tuurbeschouwing" 10.15 Berichten ANP
10.20 Waleson-trio '10.45 Gymnastiek
les 11.00 Vervolg trioconcert 11.30
Gramofoonmuziek ca. 1,50—12.00 Schrift
lezing.
HILVERSUM II, 301,5 M. Algemeen Pro
gramma verzorgd door de VARA. 10.00—
10.20 vun. VPRO. 8.00 Gramofoonmu
ziek 10.00 Morgenwijding 10.20 De
clamatie 10.40 Gramofoonmuziek
11.10 Vervolg declamatie 11.30 Orgel
spel 12.00 Gramofoonmuziek 12.45—
1.45 VARA-Orkest 2.00 Gramofoonmu
ziek 3.00 Paedagogische causerie 3.20
Zang, piano, en gramofoonmuziek 4.00
Gramofoonmuziek 4.30 Voor de kinde
ren 5.00 VARA-Orkest 6.05 „Fanta
sia" 6.30 Muzikale causerie, m. m. v.
blokfluit-ensemble „Viva la Musica", en
solisten 7.10 Causerie „Dieren en hun
nabootsingen" 7.30 VARA-Orkest
8.00 Herhaling SOS-Berichten 8.03 Be
richten ANP 8.10 Residentie-orkest, de
Stem des Volks, en solisten 9.10 Decla
matie 9.30 Esmeralda-Septet, m. m. v.
solist 10.00 Berichten ANP 10.05 De
Ramblers 10.30 Orgelspel 11.0012.00
Gramofoonmuziek.
DROITWICH, 1500 M. 10.20 Gramo
foonmuziek 10.45 Kerkdienst 11.50
Gramofoonmuziek 12.05 Causerie „Great
Eastern" 12.20 Dansmuziek (Gr.pl.)
12.50 Pianovoordracht 1.20 Speeches
1.50 Gramofoonmuziek 2.20 A. Salisbu
ry's orkest 2.50 Declamatie 3.10 Euge
ne Pini's Tango-orkest, m. m. v. soliste
3.50 Viool en piano 4.20 Pianovoor
dracht 4.40 Het Parkington-kwintet
5.20 Berichten 5.40 Zang 6.00 Muzikale
causerie 6.20 Cabaretprogramma 7.10
Orgelspel 7.40 Causerie „The larger ani
mals of Scotland" 8.00 Radiotooneel
8.20 Berichten 8.40 Buitenlandsch over
zicht 8.55 Jack Harris en zijn Band
9.35 Het Boyd Neel Strijkorkest, m. m. v.
soliste 10.20 Maurice Winnick en zijn
Band 10.5011.20 Dansmuziek (Gr.pl.).
RADIO-PARIS, 1648 M. 7.10—8.05,
9.10 en 11.35 Gramofoonmuziek 12.50
Zang 1.05 Gramofoonmuziek 2.05 Pia
novoordracht 2.20 en 3.20 Zang 3.35
Pianovoordracht 4.20 Bailly-orkest
7.35 Zang 7.50 Fransch-Belgisch Uitwis-
selingspropgramma 9.5510.05 Gramo
foonmuziek.
KEULEN, 456 M. 5.50 en 6.30 Gramo
foonmuziek 7.50 Orkest van den Rijks-
arbeidsdienst 11.20 Fabrieksorkest
12.35 Omroeporkest en -koor en solisten
1.30 Populair concert 3.20 Omroeporkest
5.40 Viola da gamba en cembalo 6.30
Gramofoonmuziek 8.00 Westduitsch
weekoverzicht 8.20 Strijkkwartet 9.35
Gramofoonmuziek 9.5011.20 Omroepor
kest en solist.
BRUSSEL. 322 en 484 M. 322 M.: 11.20
Gramofoonmuziek 11.50 Omroepklein
orkest, m. m. v. soliste 12.501.20 Gra
mofoonmuziek 4.20 Omroepsalonorkest
5.50 Gramofoonmuziek 9.3010.20
Gramofoonmuziek.
484 M.: 11.20 Omroepkleinorkest 12,00
Max Alèxys' orkest 12.501.20 Gramo
foonmuziek 4.20 dito 4.40 Marsick-
•kwartet 4.55 Zang 5.05 Vervolg con
cert 5.35 Gramofoonmuziek 6.05 Pia
novoordracht 6.35 Gramofoonmuziek
7.20 dito 7.50 Omroepdansorkest, het
Omroeporkest en soliste, en het Omroep
koor 10.0010.05 Gramofo. .nmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
7.20 Otto Dobrindt's orkest 8.05 Duitsch-
land-Echo 8.20 Maandoverzicht 9.20
Berichten 9.50 Karl Risterpart's Kamer
orkest, m. m. v. solist 10.05 Inrichten
10.2011.20 Omroeporkest en smist.
GEM. RADIODISTRIBUTIEBEDRIJF.
.3e Programma: 8.30 diversen 8.50
Keulen 9.50 Parijs R. 12.20 Brussel
VI. 13.20 Brussel Fr. 13.35 Brussel
VI. 14.30 Brussel Fr. 15.20 Keulen
17.20 Parijs R. 18.20 Brussel VI. 19.20
Keulen 21.20 Brussel VI. 21.35 R.
Danmark of div.
4e Programma: -8.30 Brussel VI. 10.50
Droitwich 13.20 diversen 15.50 Droit
wich 16.20 London Reg. 17.50 Droit
wich 20.25 Parijs R. 21.55 Droitwich
22.05 Brussel Fr. 22.20 Parijs R.
PAASCHDAGEN.
Nadat ik tevergeefs heb gepoogd het ge
voel van verbondenheid aan mijne vader
stad te onderdrukken, tenminste zoo, dat
ik mijn provinciaalsche afkomst zeker niet
naar buiten, zou doen blijken om deze
slechts te voeden in mijn binnenste, ben
ik toch voor den aandrang mijns harten
bezweken
Dat is de schuld van de Paaschdagen.
Ik weet niet, hoe u deze zeer bijzondere
lentedagen hebt doorgebracht.
U is misschien naar de bloemenvelden
gegaan en gij hebt uw hals omhangen met
slingers van bloemen ten doode gedoemd.
Of u bent naar een voetbalwedstrijd ge
weest of u hebt koffie gedronken met uw
gade bij uw medearbeider en diens gade
in den wijngaard des levens. Of u hebt
thuis gezellig in den familiekring gezeten,
rustig en knus.
Ik niet. Ik heb niets van dat alles gedaan.
Ik ben naar de stad van mijn jeugd ge
togen. In een treintje en in een ander
treintje. Viermaal overstappen.
In dat treintje rook ik de oude bekende
geur van dat stadje al en ik verzeker u,
dat die geur heerlijker was dan al de geu
ren van uw bloemenvelden te samen.
U kent misschien de sfeer van zulk een
klein stadje niet. Maar weet, dat ik daar
in het politiebureau-met-de-trappen heb
gezeten, tot vader mij kwam halen en dat
laatste was erger dan het eerste. Weet dan
dat wij daar huisjebei hebben gedaan bij
den notaris en meegeloopen hebben met
de paardentram, wie het eerst de Lange-
straat uit was. Van de interessante schan
dalen der groote menschen, gefluisterd bij
de modiste en op de thee van mevrouw
de advocaat en procureur wist ik toen
nog niets.
In mijn gedachten was mijn stad nog al
tijd een groote stad, met breede straten,
zelfs weerszijden dè lange, schoonê grach
ten.
Maar zie, welk een teleurstelling, toen de
taxi vanaf het station mij daarlangs voer
de en ik doodsangsten moest uitstaan, niet
begrijpend, hoe hier een taxi rijden kon.
Ik heb het gymnasium teruggezien en de
winkel van den tapijthandelaar, op wiens
stoep wij knikkerden, tot hij plotseling op
dook, onze knikkers gapte en deze aan
zijn kinderen gaf om er mee te spelen op
een andere stoep.
Ik heb als een nieuwsgierig-joch-op-St.
Nicolaasdag mijn neus gedrukt tegen de
ramen van het leege huis, waar mijn eer
ste kindergeschrei eens weerklonken had.
Het was leeg en hol en anders dan ik het
me had voorgesteld in mijn jeugdige fan
tasie.
De groote straat, waar mijn school nog
altijd stond, was ineengeschrompeld tpt
een klein armetierig straatje.
Maar de sterke slager, die een varken
van 300 pond over de toonbank tilde was
er nogen de beddenmakër "en de kolen-
baas. En het was precies als nu ja
zooveel jaren geleden, de kolenbaas kwam
uit zijn pakhuis, herkende mij en zei mij
goeden dag of ik nooit was weg geweest.
Toen ben ik langs den slager van de
beroemde leverworst gegaan en zijn vrouw
stond nog achter de toonbank, nog even
blozend en zij reikte een ander klein
jochie een plakje leverworst, 't Was net of
ik zelf daar stond.
Daarna ben ik naar het deftige hotel
gegaan, waar ik vroeger in jeugdige en
niet bedwongen nieuwsgierigheid de élite
der stad bijeen wist, maar welk heiligdom
toen voor mijn eerste schuchtere levens
poging gesloten was.
En eindelijk dan ben ik daar nu trotsch
naar binnen gestapt voor een borrel, zooals
vroeger de president van de rechtbank, de
gemeente-secretaris en de fabrikant.
En ik heb ook het huis gezien waar Ma-
rietje woonde, wier eerste teere kus
nou ja, u begrijpt dat wel.
Maar Marietje is getrouwd en zeer om
vangrijk geworden en in het bezit van
vele kinderen....
En ik ben dus weer heel stil weg
gegaan
Maar 't waren zeldzame Paaschdagen....
DANIEL.
EEN GOUDEN BRUIDSPAAR.
Er is een man, die juist nu vijftig jaren
Het lief en leed zooals men gaarne zegt
Nu voor zich in herinn'ring ziet vergaren,
't Wordt door den tijd nu voor hem neergelegd.
Hij ziet het aan: een berg van schoone dingen,
Een halve eeuw zorgvuldig opgespaard,
De liefste zijn de oud' herinneringen,
De slechte heeft hij wijs'lijk niet bewaard.
Het deelen van dat lief en leed die jaren,
Moet men natuurlijk zoo 't behoort verstaan,
Niet h ij het lief en alle vreugd bewaren
En z ij het leed dat heeft hij niet gedaan.
Zij zijn tesaam naar d' ouden dag gestegen,
Zij hebben saam in 't wijde land gestaan,
Zij weten waar de einder is gelegen
En waar de zon steeds onder pleegt te gaan.
En zie, hij weet een schoon feest nu te vieren,
Daar hij de diepe zin ervan verstaat.
Hij hielp zoo lang een groote zaak bestieren,
Een ideaal. Dat viert hij met een daad.
Hij heeft geleerd, ik wil het niet verhelen,
Het deelen van des levens lief en leed,
En nu vandaag is hij ook blijven deelen,
Alleen het lief, met goed gebaar en breed.
Ik houd hem voor aan alle gouden paren,
Die óók toen in hëf bootje zijn gegaan,
Zijn bootje danst nog lustig op de baren
En welgemoed laat hij de golven slaan.
Dat voorbeeld zal mij steeds voor oogen zweven,
Een voorbeeld, dat een donk'ren dag verdrijft;
Hij leere mij alleen nog in dit leven
Hoe men te saam zoo lang in 't leven blijft. TROUBADOUR.