De Li turgl e der Kerk] KATUSHA ZATERDAG 16 APRIL 1938 DE LElOSrHF :i DERDE BLAD - PAG. H li e II INTERPARCCHIEELE ST. JOSEPHSGEZELLEN VEREENIGING TE LEIDEN ZALIG PASCHEN. Het feest van de verrijzenis des Heeren is voor iederen Christen het feest van op standing uit den dood der zonden tot het leven in de staat van genade. Zoo ook voor ons, de jongeren. Op Goeden Vrijdag hebben wy rond het derde uur in den middag eenige minuten stilte in acht genomen en het drama van Calvarië voor onzen geest gezien. En we hoorden Christus' woorden vanaf zijn kruis en we schouwden in de bloedige wonden en we zagen de tranen in Zijn oogen. In stille verrukking ontvielen ons die schoone woorden: Goede Vrijdag, bloedbepereld Lost het raadsel van de wereld.... Maar nu, nu is het Paschen. De klokken hebben geluid' in den prillen lentemorgen en in de duizende kerken over geheel de wereld heeft het alleluja weerklonken. Christus is verrezen, de Heer is opge staan! Jonge vriend, ben jij ook verrezen? Is de lentezon van genade in je jonge ziel opgegaan? Heb je de vrede-vreugde in je hart? Wij allen zijn broeders in Christus, wij allen zijn daardoor gezegend boven de mas sa rondom. Maar temidden van die massa, in je eigen arbeidsmilieu, daar zijn de apostaten, de haters, de heidenen. Dit Paaschfeest geve ons, Kolpingszonen de energie en de volharding om betere leekenapostelen te zijn. Opdat mede door ons woord en ons voorbeeld de verblinde massa in haar Paasch-opstanding zal kun- enn getuigen, in dien geest van actie: Zalig Paschen! SENIOR. BEÜRTROOSTER VAN 17—30 APRIL. Zondag 17 April: F. O verdijk, C. v. d. Meel, C. v. Tol. Maandag: P. Reizevoort, J. Compier, G. Bot. Dinrdag alle comm. Donderdag: J. Bentveld, C. Bilderbeek. Zaterdag: Th. v. Dijk, C. v. d. Meijden. Zondag 24 April: F. Overdijk, Th. v. Dijk, P. Reizevoort. Maandag: C. v. d. Meel, C. v. ToL Donderdag: G. Bot, J. Compier. Zater dag: J. Bentveld. C. v. d. Meijden. Indien een comm. zijn beurt niet kan waarnemen, is hij verplicht zelf zorg te dragen voor een plaatsven. anger! TREKKING LOTERIJ. Nog niet ingeleverd zijn de volgende nummers: 85, 201, 454. 453, 521, 535 van serie a.; 51, 84, 113, 149, 209, 222 van serie b. Dit ih de laatste publictaie. Wie loten kocht bij onze feestavonden moet d-;s zijn „voorraad" goed nazien. Fraaie pryzen wachten op de eigenaars. De prijzen kunnen gehaald worden in het Sezellenhuis heden- en Maandagavond tus- schen 8 en 9 uur. WERKKAMP TE EGMOND. Katholieke jongemannen van 16 tot 25 jaar kunnen geplaatst worden in het kamp „Vredesteijn" te Egmond. Voorwaarden zijn Werklust, niet boven de 26 jaar oud; men krijgt goede kost en inwoning, arbeid van spanning en financieele vergoeding van 1.75 per week. Aanmelden hedenavond tusschen 8.30 en 9.30 uur in het Gezellenhuis. In Mei begint een nieuw acht-weken-kamp tot eind Juni. VERPLICHTE VERGADERING Dinsdagavond te kwart voor negen is er vergadering voor de afd. Gezellen. De ver plichting om daarbij aanwezig te zijn vloeit uit ons lidmaatschap, hetwelk wij aan vaard hebben met op ons te nemen alle rechten en alle plichten. Kent uw plicht! MEDEDEELINGEN. Tot ass.-Senior is herkozen comm. C. v. d. Meel. De kern van onze Gez. Ver. zal uitgebreid worden o.a. door er in op te nemen de leeken-leiders. Een geheel nieuw programma is opgesteld ter volle dige vorming op velerlei terrein. De schaakclub is geformeerd met bij na 20 leden. Voorloopig berust bij een tweetal comm. de geheele leiding. Wan neer er getracht worden, door een er varen kracht, zal de bovenzaal voor de schakers zijn. VOOR HET DISTRICT. Zondag 24 April wordt te Leiden de vierde bijeenkomst gehouden voor de verloofden. Belanghebbenden houden bij voorbaat die datum vry. Zondag 1 Mei heeft plaats het districts- tournooi voor tafeltennis, 's Weeks te voren sluit de gewone inschrijving. Daar om het verzoek spoedig uw deelname te melden aan het clubbestuur te Leiden. Zondag 15 Mei wordt de Leidersdag gehouden te Noordwijkerhout. Ook be stuursleden van onderafdeelingen kun nen er aan deelnemen, daar ook zij een leidende functie in de vereeniging be- kieeden. Komende week worden de op- gaafstaten aan de senior toegestuurd. Sprekers en onderwerpen zijn reeds ge publiceerd in Kolpingsblad en districts circulaires. Koopt bi| hen, die in II» Dagblad adverteeren 1 NEDERLANDSCHE R.K. VOLKSBOND AFDEELING LEIDEN RLAATSCLIJKE CENTR R.K. ARBEIDERSBEWEGING PASCHEN, ALLELUIA. Daar ligt achter ons de tijd van de veer- tigdaagsche vasten, de H. Mis zonder Gloria, maar het paars van de beelden is weggetrokken, verdwenen is het zwart" \an Goeden Vrijdag. Nu: jubelende klok ken, het orgel dreunt weer door de kerk, de zangers zingen in de Hoogmis „Alleluia", en thuis daar klinkt het je tegen „Zalig Faschen Paschen is toch zoo'n heerlijk feest Christus, de sterke Christus is verrezen De sterke Christus Sterk was Hij alleen, uit eigen macht heeft Hij dood en duivel f.verwonnen; toen Hij opstond, beefde de grond en de soldaten van de wacht sloegen op de vlucht; Christus, de Sterke, had ge zegevierd Paschen is een heerlijk feestBuiten alles doet mee, de Lente is er, en 't is feest. Er in ons hart is het natuurlijk ook feest Door Paaschbiecht en H. Communie heeft Jezus zeker iets gegeven aan ons van de glans, die Hem op Paaschmorgen omstraal den. Met Paschen zien we de overwinning van onzen Koning na veel strijd. Door de Verrijzenis heeft Christus ons geloof be vestigd, zoodat we niet meer twijfelen kunnen aan zijn Godheid. Die Held, die Overwinnaar is onze Christus Laat onze Christus trots uitstralen in doen en durven voor Christus Daad en durf voor Hem, jezelf overwinnen, alles over hebben voor Hem dat is immers het eenige wat blijver de waarde heeft! Hij heeft menschen nuodig in dezen tyd \an onverschii'igheid en afval, die enthou siast zijn voor Hem Zijr- liefde is groot Onze Christus is verrezen Alleluia KATHOLIEKE DAG VAN DEN ARBEID. Zegening der werktuigen. Waarom zou men er hier ter plaatse niet toe overgaan, om, evenals reeds elders heeft plaats gevonden, een dergelijke „Dag van den Arbeid" te organiseeren? Het voorbeeld, door Kath. Rotterdam, 9 Mei 1937 gegeven, heeft daartoe zeer zeker bijgedragen tot het nemen van het initiatief. Door het bestuur van den R.K. Volksbond is een commissie benoemd, met aan het hoofd kap. F. A. Bernefeld, om op 1 Mei a.s. hier ter plaatse een „Katholieke Dag van den Arbeid" te organiseeren. In samenwerking met de St. Josephgezellenvereeniging zullen de plan nen worden uitgewerkt. Voorop dient ech ter gesteld dat, wil zoo'n bij uitstek sym pathiek plan kans van slagen hebben, alles op alles moet worden gezet. Dus, de mede werking van alle vakafdeelingen is niet alleen noodig, maar noodzak e- 1U k! Hier worden daden gevraagd, met volle overtuiging gesteld. De opkomst moet massaal zyn! Dan is het succes verzekerd en zal de „Katholieke Dag van den Ar beid" niet nalaten zijn rijke vruchten af te werpen voor het geestelijk welzijn der le den, maar eveneens voor de Katholieke Arbeidersbeweging. Want: Arbeid heeft beslissende waarde, Voor tijd en eeuwigheid. God geve en zegene den Arbeid. Op Moeders voorbede. DE ENCYCLIEKHERDENKING. Deze zal dit jaar, 2? Mei a.s., te Voorhout worden gehouden. De volle medewerking van de Bisschoppelijke Nijverheidsschool is toegezegd. Wat dat zeggen wil, weten vooral zij, die meerdere malen de studie dagen te Voorhout, van het Centraal Be stuur van den R.K. Volksbond, hebben meegemaakt. Van deze medewerking ver zekerd, kan het niet anders of de Ency cliekherdenking moet slagen. Maar, dan moeten ook thans reeds de noodige voorbereidingen getroffen worden, om de deelname zoo groot mogelijk te doen zijn. In alle te houden vergaderingen moet daartoe worden aangespoord. Ook van de zyde der St. Josephsgezellen wordt deel name verwacht. Wij kunnen nu reeds me- dedeelen, dat in de kerk van de St. Bartho- lomei^s-parochie te Voorhout te 2.30 uur een kort openingslof met Veni Creator plaats heeft, waarna optocht met ontplooide ba nieren. Een geestelijk en een leekenspreker zal het woord voeren. De sluiting van den dag vindt plaats op het meeting-terrein met een kort Lof. Nadere bijzonderheden vol gen. OFFICIEELE MEDEELENGEN. Contributie-afdracht: Deze dient te ge schieden vóór den 15en van eiken maand. De penningmeester verwacht de resp. afdee- ling-penningmeesters iederen Zaterdag, des avonds van 68 uur. op het kantoor van het Bondsgebouw, Steenschuur 15. Men wordt verzocht op deze, daarvoor gestelde zittingsuren, de contributiegelden af te dra gen. Kwitanties: Deze dienen te worden ge- presenteert bij de concierge, die daarvan aanteekening maakt. In de daarop volgen de week kan dan de betaling plaats vinden. „Herstel": Wil men wijziging brengen in het aantal te ontvangen nummers van „Her stel", dan moet dit steeds een week van te voren geschieden, opdat de Adrhinistratie van „Herstel" eveneens vroegtijdig van verandering op de hoogte gesteld kna wor den. Adreswijzigingen van leden: Wij vestigen er de aandacht op, dat deze zoo spoedig mogelijk ter kennis worden gebracht. Een kennisgeving daarvan gedeponeerd in de door MARTIN DEVILÊE Iwan Iwanowitch maakte de grootste sensatie van zijn leven mede, toen de boer hem dien dag staande hield op het veld, waar hij achter de ploeg liep, zooals zijn vader dat gedaan had en zijn grootvader en wie weet hoevelen vóór dezen. „Iwan Iwanowitch, mijn dochter is huw baar, en jij bent de eenige, die voor haar in aanmerking komt". En toen hij dat gezegd had, draaide de boer zich om, en plompten zijn zware laarzen door de voren, die kaarsrecht het veld doorsneden, en liet Iwan achter zooals hij hem gevonden had, zonder antwoord af te wachten. Hij liep rechtdoor tot de dwarse sneden in het land, en sloeg toen linksaf naar huis. Dit zag Iwan pas, toen hij vijf minuten later van zijn verbazing bekomen was. In die vijf minuten was hij een geheel ander mensch geworden, en stond hij op tegen alles, wat vóór dien tijd kinderlijke gehoor zaamheid geheeten had. Toen de boer uit gesproken was, liet hij de ploeg vallen, en begonnen zijn knieën te trillen. „Iwan Iwanowitch, mijn dochter is huw baar, en jij bent de eenige, die voor haar in aanmerking komt". De rechte voren werden krom en kron kelig, en slingerden voor zijn oogen als de plotseling levend-wordende slangen op de ikon van Sint Phocas, zij kropen langs zijn lijf tot zijn hals. Hy greep van benauwd heid naar zijn keel, en stiet gorgelende ge luiden uit. Hij probeerde zich recht te hou den aan de omgevallen ploeg, maar 't was alsof heel het veld zich rechtstandig ver hief, om daarna als een wilde zee voor zijn oogen te gaan golven. Langzamerhand werden de voren weer .recht en kwam de grond weer stil te lig gen. De dochter van den boer tot vrouw. Katüsha! Hij voelde zich als geradbraakt door het gezegde van den boer, dta niet meer of minder was dan een bevel. Katüsha. Voor zoover hij wist, had hij altijd gewoond bij den boer, en had hy nooit eenig ander meisje bekend dan Ka tüsha, met wie hij opgegroeid was als zuster en broer. Nog nooit had hij er over nagedacht, dat Katüsha voor hem bestemd zou kunnen worden als zijn vrouw. Iwan Iwanowitch had andere aspiraties, die hij steeds ge koesterd had als waren het lieve kinder tjes. Hij stampte op den grond, dat de klodders aarde in het rond vlogen. En wou de boer Katüsha aan hem binden, en hem aan de boerderij, om 'zelf onbezorgd den ouden dag in te gaan? Onder zijn blauwe jak gromde en storm de het. Vijf minuten nadat de boer bij hem geweest~was, pakte hy de ploeg, smeet deze een eind verder op het veld, en draaide zich om, om denzelfden weg te gaan, dien de boer geloopen was. Hij bromde drie maal achter elkaar: „Iwan Iwanowisch, je zult niet trouwen met Katüsha Petrovna. Bij de Iwerskaja neen!" In zijn oogen was de grauwheid van de steppe gekomen en de onverzettelijkheid van de toren3 van Moskou, die in de verte waren onder den afnemenden gloed van de zon. Daar was ook, tusschen de grauwe steenen van de Poort tot het Plein, de brievenbus van het Bondsgebouw is toch zoo'n groote moeite niet! Het bestuur rekent op de volle medewer king van allen om de bovenstaande rege lingen te helpen bevorderen. Bij voorbaat dank! HET KANUNNIK VAN SCHAIKFONDS. Slechts enkele afdeelingen gaven gehoor aan de oproep om plaatjes te verkoopen voor dit fonds. Waar blijven de anderen? Het adres: Verl. Bloemistenlaan 45, waar deze zijn te bekomen is utoch niet verge ten!? Daarom deze herinnering!!! STEUNREGELING YVERKLOOZEN. De tariefs-tabellen, betreffende steunver- leening aan werkloozen bedoeld in de cir culaire van den Minister van Sociale Za ken van 21 Febr. 1938, No. 200—1129, afd. W. en S., waarin opgenomen de wijzigingen, bedoeld in de irculaire van den Minister van Sociale Zaken van 3 Maart 1938 No. 2011129, afd. W. en S., zijn in boekfor maat verschenen. Zij die inlichtingen wen- schen over steun-uitkeeringen kunnen daarvoor op het kantoor deze tariefs-ta bellen raadplegen. „HERWONNEN LEVENSKRACHT". Het maandbericht over de maand Maart vermeldt, dat voor rekening van „Her- wonenen Levenskracht" 18 personen wer den uitgezonden naar het Sanatorium „Berg en Bosch" te Bilthoven. Op 31 Maart waren in verpleging 78 mannen, 62 vrou wen en 149 kinderen; 29 patiënten in na zorg. RECHTSKUNDIG BUREAU. Maandag, 18 April, 2e Paaschdag, géén Rechtskundig Bureau. Men gelieve daar re kening mede te houden. Voor spoedgeval len adres: Berkenstraat 57, Haarlem (N.). VAN DE REDACTIE. De volgende rubriek verschijnt over 14 dagen. Alle correspondentie, deze rubriek betreffende, te richten aan het redactie adres: Verlengde Bloemistenlaan 45, Lei den. PASCHEN. N.B. In dze week dagelij k Gloria en Credo. De sequens: Victimae paschali. Prefatie van Paschen (invullen: vooral op deze dag). Men lette ook op de verande ringen in de Canon (lijst van de vaste ge beden in de H. Mis) gedurende geheel het Paaschoctaaf. Kleur: Wit. ZONDAG 17 April Hoogfeest van Paschen, of van de Verrijzenis des Heeren. Mis: Resurrexi. Uit de Misliturgie straalt ons tegen de Paaschvreugde, de blijde jubel over de op standing vna Christus ten leven, „k ben verrezen en bij U, Alleluja," juicht Chris tus in de Introitus. Het heerlijk betuigd feit van de Verrijzenis van Christus doet ook ons het Alleluja wellen naar de keel, want door de overwinning van Christus op de dood is voor ons de toegang tot het eeuwig geluk ontsloten. (Gebed). Ja, waarlijk, dit is de dag, die de Heer ge maakt heqft! Hoe goed en barmhartig is toch onze Heer Jesus Christus, Die ons Paaschlam wil zijn, Alleluja! (Graduale en Alleluja-vers). In het Epistel vermaant ons de Apostel, dat wy ons moeten reini gen van de „oude zuurdeesem", d.i. van onze zonden en onvolmaaktheden, willen wij deel hebben aan de zegepraal van de Verrijzenis van Christus, welke ons in het Evangelie door een Engel wordt aange kondigd. Offertorium en Communio zijn uitingen van de Paaschjubel, welke voor ons éénmaal een eeuwige zal zijn, als wij, verloste breeders en zusters van den Ver rezen Christus, eensgezind zijn in de lief de tot God. Heer stort in ons allen die Geest van Liefde (Postcommunio). MAANDAG 18 April. Tweede Paasch dag. Dag van devotie. Mis: Introduxit. De Heer heeft ons door Zyn overwin ning op de dood uit het land van de bal lingschap, de zonde, binnengevoerd in het land van de vrijheid (de genade). Dat (uit dankbaarheid) de Wet des Heeren al tijd in onze mond zij! (Introitus). De overige deelen van de Misgebeden over tuigen ons nog meer van het feit van de Verrijzenis. Iwerskaja, de Al-Heilige Godsmoeder, die woonde in de kleine Kapel, en wonderen kon doen. Hieraan geloofde Iwan stellig. En Ka tüsha spotte daar mee, en met zijn liefde voor de heilige Godsmoeder. Zijn laarzen drukten de aarde plat, en bij iederen stap zei hij een lettergreep van aan roepingen tot de Iwerskaja. Hij bad juist een litanie van de ploeg tot de schuur, en dacht toen na over een plan om Katüsha kwijt te raken. Den volgenden dag hield de boer hem weer staande. „Over drie weken zul je trouwen met Ka tüsha, Iwan Iwanowitch". „Je zegt het, vadertje", antwoordde hy kalm. „Ik zal by jullie intrekken, en jij zult voor me zorgen. Ik word oud". „Houdt Katüsha van mij", vroeg Iwan daarop. De boer lachte. „Ik heb haar gezegd, dat jy hier boer zult worden, Iwan, en zy de boerin". „Göed. Jy bent haar vader, en jy hebt het haar gezegd. Ik wil vanmiddag met Ka tüsha naar de stad, en bidden bij de Iwers kaja. Zeg haar dat óók". De boer draaide zich om, maar vóór hij ging, zei hy: „Katüsha vindt, dat jij te veel bidt, Iwan". „Ik weet het. vadertje, en wil haér daar om eens zien bidden. Ik wil weten, hoet zy bidt, omdat wij bij elkaar zullen hooren, zooals jij zegt. Zeg haar nog, dat zij nu reeds begint, my te gehoorzamen. Wil ze niet. dan zal ze mijn vrouw niet worden, vadertje". „Je hebt gelijk, Iwan, jy bent de baas. Ze zal doen, wat jy zegt". „Zoo is het goed". Iwan had maar weinig woorden tot zijn beschikking, maar zijn wil was krachtiger, dan honderd woorden kun nen uitdrukken. Toen hy 's middags klaar stond om naar de stad te gaan, nad hij een klein bundel tje op zijn rug gebonden, en zijn laarzen waren de beste uit den omtrek. In zijn oogen was het verlangen om te vertrekken, en zijn handen omklemden een stok, die nem duizend werst kon steunen. Katüsha keek spottend naar hem, toen ze uit huis kwma. „Je ziet er uit, alsof je je bruid heel Rusland wil doorvoeren, Iwan". „We gaan niet verder dan het Roode Plein. Katüsha, niet verder dan tot de Iwerskaja". „Maar wat wil je daar dan gaan doen, en waarom moet ik mee?" „Ik ga vragen om een wonder, Ka tüsha". Het meisje lachte. Het geluid drong ver over de kale vlakten. Het klonk hatelijk en schel, en sloeg van den rauwen grond naar Iwan terug. „Denk je, dat de Godsmoeder jou zal verhooren? Een boer? Wat denk je? Dat zij even gehoorzaam is aan jou als ik moet zijn?" Iwan antwoordde niet meer, en sloeg geen acht op het schelden en razen van zyn bruid. Maar zijn stok sloeg krachtig op den grond, en zijn voeten gingen recht, in vol vertrouwen. Zijn lippen vormden onhoor bare beden, om verlost te mogen worden van zijn bruid. Katüsha spotte nog, toen ze reeds ston den in de rij van geloovigen voor de klei- DINSDAG 19 April. Derde Paaschdag. Mis: Aqua. WOENSDAG 20 April. Vierde dag van het Paaschoctaaf. Mis: Venite. 2e gebed voor Kerk of Paus. DONDERDAG 21 April. Vijfde dag van het Paaschoctaaf. Mis: Victricem. 2e ge bed v. d. H. Anselmus, Bischop, Belyder en Kerkleeraar. Als Benedictynermonnik en later als Abt van het klooster te Bec (Engeland) muntte de heilige Anselmus uit door een heilig kloosterleven. Op aandringen van Willem II, koning van Engeland, tot bis schop van Kantelberg verheven, toonde hy zich een krachteig handhaver van de rech ten van de Kerk tegenover de te vergaan de ieschen van de koning. Daarom werd hy inballingschap gezonden. Na de dood van de koning keerde de heilige naar En geland terug en stierf te Kantelberg in 1109. VRIJDAG 22 April. Zesde dag van het Paaschoctaaf. Mis: Eduxit. 2e gebed v. d. H.H. Soter en Cajus, Martelaren. ZATERDAG 23 April. Zevende dag van het Paaschoctaaf. Mis: Eduxit 2e gebed van den H. Georgius, Martelaar. Tot een aanzienlyke rang opgeklomen in het leger van keizer Diocletianus, leg de de H. Gregorius, die christen was, ty- dens een vervolging tegen de christenen zijn ambt neer en beleed openlijk zijn ge loof, waarvoor hij met veel anderen ge marteld werd. lln de kerken van de E.E.P.P. Franciscanen Alles als in bovenstaande kalender van het Bisdom, behalve: DONDERDAG. 2e gebed van den H. Conradus van Parzham, Belyder; 3e van den H. Anselmus. VRIJDAG. 2e gebed, van den Z. Fran- ciscus van Fabriano, Belijder; 3e van de H.H. Soter en Cajus. Amsterdam. ALB. M. KOK. Pr. ne kapel. Zy vorderden slechts langzaam. Er waren er velen die de Ikon van de Iwerskaja, de Heilige Moeder Gods wilden kussen. Maar eindelijk knielden zy neer voor het wonderschoone beeld. De oogen van de schildering keken Iwan aan èn Ka tüsha. De handen gloeiden geheimzinnig, schenen te leven; zy wilden grypen naar al de liefde, die Haar gebracht werd. Mis schien ook wilden zy Katüsha wegduwen, omdat Zy door haar niet bemind werd, maar Iwan bad. Hy bad geweldig, en hygde on der het volle gewicht van zyn gebed, dat zuiverder was dan al het zilver, dat om de Moeder Gods gehangen was. Katüsha stootte hem ongeduldig aan. Iwan zuchtte. Zou hij niet verhoord wor den? Hy pakte het bundeltje van zyn rug, en nam daaruit een kostbaar bewerkt zil veren halssieraad, het pronkstuk van zyn gestorven moeder. Hy stapte vooruit, kuste de ikon, en hing het zilver op. „Verhoor mij, alheilige Moeder Katüsha had verwonderd toegezien, maar toen Iwan het sieraad had opgehangen, sprong zy vooruit, en rukte het van de ikon. „Dat had je my moeten geven, als bruidsgeschenk, jij gek!...." Verder kwam zy niet. Zij voelde, hoe zy door zes, acht handen werd weggetrokken, en hoorde, hoe verontwaardigde stemmen haar beschuldigden van diefstal, aan de Heilige Moeder Gods begaan. Men sleepte haar weg, en gooide haar neer aan den kant van de straat, en tientallen stemmen scholden haar uit. Maar Iwan raapte het sieraad op, en hing het weer aan de schildering, ..Ik dank U, Maria, dat U my geholpen hebt. Ik mag geen dievegge trouwen. Ik ken Katüsha niet meer". 's Avonds stapte Iwan Moskou door, en verliet de stad aan den Westkant, terwijl Katüsha aan de Oostelijke zijde weenend haar vader zocht. Het Katholiek Comité van Actie „Voor Cod" schrijft ons: Eerbied voor het Kruis Wij zien zoo gaarne het kruis onze groote steden beheërschen het wij3t ons den weg naar den hemel. Wij zien zoo gaarne onze dierbare dooden rusten in de schadu-v van het kruis; bet waakt over bun slaap toi den dag der verrijzenis. Wie gij ook zijt, ïl hebt ge misschien niet het geluk deelgenoot te zijn van ons geloof, al vereert ge het nooit met ons, beleedig het tenminste niet. Want er komt eens een dag waarop alles u zal verlaten en waarop dan ?t kruis van Jesus Christus in de handen van een armen priester uw laatste troost kan zijn. Mgr. Dupanloup

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1938 | | pagina 10