De houding van hel
Oostenrijksche Episcopaat
Het Vaticaan wijst de verantwoordelijk
heid ervoor at
BUITENLAND
Franco's opmarsch
in het Noord-Oosten
LA I tKUAli Z AKKIL 1938
Ut LtlUSCHE COURANT
VIERDE BLAD - PAG. 13
Een opzienbarende radio-rede
via den Vatleaansclien zender
H. Sloel heeft verklaringen
niet goedgekeurd
De „Osservatore Romano" publiceerde
gisteravond een officieele verklaring, waar
in wordt medegedeeld, dat de H. Stoel geen
kennis droeg van de bekende verklaringen,
door het Oostenrijksche Episcopaat afge
legd, en deze verklaringen noch vooraf,
nog achteraf heeft goedgekeurd.
TweeërFet politiek
katholicisme
EEN ERSTIGE WAARSCHUWING
TEGEN MISLEIDING.
Gisteravond is door Radio Vatican a een
rede uitgezonden over de vraag: „Wat is
politiek katholiscisme?"
Deze rede luidde als volgt:
Het „Schwarze Korps" van 17 Maart 1938
schreef in aansluiting op de eerste verkla
ring van den Kardinaal-Aartsbisschop van
Weenen over den nieuwen toestand in Oos
tenrijk onder meer het volgende:
„Het politiek katholicisme, dit infaam
ste van alle politieke systemen, heeft op
Oostenrijk's bodem en in de harten der
Duitschers thans de verschrikkelijkste ne
derlaag geleden, die het ooit leed en voor
wat ons betreft een beslissende nederlaag.
Wij moeten van nu af aan iedere poging
om toch politiek te drijven als misdadig.be-
oordeelen."
Op deze opmerking in het „Schwarze
Korps" is principieel het volgende te ant
woorden:
Ten eerste: Politiek katholicisme wil
volgens de meening van de tegenstanders
der Kerk zeggen, dat Paus of bisschoppen
of geloovigen bij hun streven ten opzichte
van staat en maatschappij slechts religieus
zedelijke beginselen voorwenden, in wer
kelijkheid echter aardsche voordeelen en
machtsposities willen verkrijgen of bewa
ren.
„Deze opvatting van politiek katholicis
me bestond reeds bij de burgerlijk-libera
len en de marxisten, zoodat het nationaal-
socialisme, dat zich met zooveel nadruk
anti-liberaal en anti-marxistisch noemt, in
deze zaak geen andere taal spreekt dan de
liberale en marxistische, en zooals elders,
ook in dit opzicht hetzelfde cultuurfront
inneemt."
Politiek katholicisme in den echten,
waren zin wanneer men tenminste
dit minder fraaie en tot allerlei mis-
standen aanleiding gevende woord ge
bruiken wil oeteekent, dat Paus of
Bisschoppen of geloovigen er naar heb
ben te streven, dat de beginselen van
den Schepper en Verlosser der we
reld, zooals op alle gebieden der schep
ping, ook op het gebied van den Staat
en de Maatschappij, verwerkelijkt
worden.
Dit politiek katholicisme is daarom in
den diepsten zin een religieus-Christelijke
aangelegenheid.
Wanneer men het als misdadig wil be-
oordeelen, dan beteekent dit, dat men het
wezen van het Christendom bestrijdt on
der misbruik van 'de staatsmacht. En in
dienst van dit „politiek katholicisme" heeft
het kerkelijk leeraarschap, niet het minst
de tegenwoordige Paus, in plechtige ency
clieken en leeringen partij gekozen voor
de zedelijke grondslagen van het staat
kundig en maatschappelijk leven. In dezen
dienst hebben ook de gelovigen, in het be
wustzijn van de verplichting, die zij op zich
genomen hebben bij Doopsel en Vormsel,
in de verschillende landen onder verschil
lende vormen zich aaneen gesloten om de
doorvoering van deze genoemde beginse
len na te streven.
Ook de door den H. Vader gepropageerde
Katholieke Actie kan wil zij althans
trouw blijven aan den wil van Haar Stich
ter er dus niet van afzienop alle ge
bieden van het aardsche leven, géén uitge
zonderd, met de normen van de goddelijke
zedenwet te doordringen. Een principieel
verzaken daaraan, een principieel terug
trekken van de katholieke practijk op z.g.
zuiver religieus gebied zooals dat heden
zoo gaarne en zoo dubbelzinig luidt zou
gelijk staan met een ketterij, een geloofs
dwaling. Ongetwijfeld bestaat er ook een
valsch politiek katholicisme; doch dat is
niet het in den aanvang genoemde waan
beeld, dat de nationaal-socialisten zich in
navolging van liberalen en marxisten voor
stellen. Dit valsche politieke katholicisme
is veeleer een gedragswijze der katholie
ken zij het eenvoudigen of ambtsdra
gers, die in het politieke leven staan
welke alleen voortkomt uit overgroote voor
zichtigheid en tactiek en uit een zwakke
lijke aanpassing aan de gegeven of ver
wachte omstandigheden.?
Er bestaat geen twijfel aan, dat zulk een
valsch politiek katholicisme in den loop der
geschiedenis de eer en het aanzien van de
Kerk, en juist daardoor ook de zielzorg, de
ergste schade heeft berokkend, vooral in tij
den, waarin de tegenstanders van het Chris
tendom zich beroemen op hun eigen begin
selvastheid en de Christenen van een gees
telijke beender-verwerking beschuldigen.
De schade was dan het grootst, wanneer
zelfs zij, die geroepen werden de godde
lijke zeden-orde te bestendigen, door dit
valsch politiek katholicisme worden aan
gegrepen, of onder den indruk kwamen van
de macht en succesvolle gebeurtenissen der
dagen. Dan gebeurt het, dat de oogen van
zulke herders niet meer, zooals het toch
eigenlijk hun plicht was, den wolf in
'schaapskleederen herkennen en dat zij de
beloften gelooven van menschen, van wie
zij de treurige ervaringen kennen, die an
deren met hen opdeden en waartegen zelfs
het woord van den Oppersten Herder hen
had moeten waarschuwen.
Het gevolg van deze houding zal dan al
tijd zijn, dat men zulke herders beschuldi
gen kan van een beklagenswaardig machts-
vergrijp op religieus-zedelijk gebied, waar
door zij het terrein betreden van de zui
vere politiek.
Zij benutten bijvoorbeeld hun religieus-
zedelijke autoriteit, om de geloovigen van
de waarheid van bepaalde beweringen op
zuiver practisch politiek maatschappelijk
terrein te overtuigen, zelfs dan, wanneer
de beweringen en de feiten, welke aan die
beweringen, ten grondslag leggen, door
vele verstandige en terzake kundige men
schen anders beoordeeld worden.
Zoo is het bijvoorbeeld geen zaak
van de kerkelijke autoriteiten als zoo
danig, om verklaringen af te leggen,
die zuiver de economische of sociale
politiek of volks-politieke resultaten
van de regeering waardeeren.
Geen geloovige is in geweten verplicht
deze waardeering of dit oordeel van de
kerkelijke leer-autoriteit t« erkennen of op
te volgen en daaruit af te leiden hoe zij
zijn politieke rechten moet gebruiken.
Hoe verwerpelijk zou het echter zijn,,
wanneer dit valsche politieke katholicisme
zich deed gelden, wanneer terzelfder tijd
de eenvoudige geloovigen van alle stan
den, omdat zij moedig voor de grondbegin
selen der goddelijke ordening en vooral
van de grondbeginselen van het natuur
recht optreden, boeten moeten, terwijl de
herders zich zonder meer aansluiten bij
het succes van den dag.
Alle oprecht en goed meenende men
schen, van wie er velen ook te vinden
zijn buiten de Kerk, zullen in zulke
gedragingen van hun Herder niets an
ders zien dan trouweloosheid en on
waardigheid.
Wel kunnen persoonlijke goede bedoelin
gen aanwezig zijn, maar deze mogen in
zulk geval niet tot oordeelen besluiten. De
tegenstanders der Kerk kunnen triomfee
ren in zulk een geval, omdat de noodzake
lijk persoonlijke band in de Kerk een breuk
gaat vertoonen, n.l, in het onvoorwaarde
lijk vertrouwen tusschen Herder en kudde.
Zulk een vorm van politiek katholicisme
zou ongetwijfeld een zonderlinge verwezen
lijking beteekenen van de'Katholieke Actie
n.l. zü zou het wezen van de Katholieke
Actie, die de medewerking van de leeken
aan het hirërarchi'sch apostolaat beoogt,
dusdanig verwezenlijken, dat de practische
last en leed van deze actie uitsluitend op
de leeken zouden vallen.
Daarom is dit valsche politieke katholi
cisme altijd en overal te veroordeelen en
te brandmerken.
Dit politiek katholicisme zou door het
nationaal-socialisme zeker niet als valsch
en volgens de woorden van „Das Schwarze
Korps" als misdadig beoordeeld worden,
maar in tegendeel gebruikt worden om ar-
gelooze katholieken te misleiden.
Maar voor den rechterstoel van
Christus kan het valsche politieke ka
tholicisme beslist niet bestaan. Het kan
ook niet bestaan voor den rechterstoel
van de Bruid van Christus, de Kerk,
die wat ook komen mag - als
Bruid zonder vlek of smet, voor alle
trouwe katholieken hoog verheven is
boven die laffe menschelijkheid.
Daarom weg met het valsche en leve
het ware, echte politiek katholicisme,
hoe ongelukkig deze woorden ook mo
gen zijn,
GEEN OFFICIEELE UITING.
Naar de „Tijd" van bevoegde zijde ver
neemt, is de verklaring, die gisteravond in
de Duitsche taal door Radio-Vaticana werd
uitgezonden, niet te beschouwen als
een officieele uiting van den H. Stoel,
maar als een vrije stem, waarvoor de Va-
ticaansche radio is beschikbaar gesteld.
ZAL DUITS C HL AND CONCORDAAT
OPZEGGEN?
Met betrekking tot de radio-uitzending
van het Vaticaan over het onderwerp:
„Politiek Katholicisme", meldt men uit
Vaticaanstad aan de „Matin":
De Duitsche ambassadeur bij het Vati
caan heeft bijna een uur lang met Berlijn
getelefoneerd en men verwacht voor het
begin van de volgende week op opzegging
van het Concordaat door Duitschland.
Verder doen te Parijs geruchten de ron
de over een aftreden van kardinaal Innit-
zer, die laat in den avond aan zijn omge
ving mededeeling zou hebben gedaan van
zijn voornemen, zich in een Duitsch kloos
ter terug te trekken.
Tenslotte zij opgemerkt, dat de gebeur
tenissen van vandaag bevestigen, dat Hit-
Ier zich bij zijn bezoek aan Rome niet naar
bet Vaticaan zal begeven. Het gaat niet,
naar men in de kringen van den H. Stoel
verklaart, om een door den Paus gewensch-
ten breuk, doch om een betreurenswaardi
ge situatie, die slechts gewijzigd zou kun
nen worden door de strikte naleving door
Berlijn van de bepalingen van het Concor
daat"
(Wij doen mededeeling van al deze be
richten natuurlijk onder alle voorbehoud!
Red.).
NIEUW SCHRIJVEN VAN
KARD. INNITZER
Dementi van een Havas-bericht nopens de'
verklaring van het Oostenrijksche
Episcopaat
De kardinaal-aartsbisschop van Weenen,
Z. H. Em. Innitzer, heeft d.d. 31 Maart 1938
aan gouwleider Bückel volgend schrijven
gedicht:
Zeer geachte Heer Gouwleider,
Ik voel mij gedrongen, u, ten aanzien
van een bericht, dat mij ter oore kwam
en dat door den Berlijnschen vertegen
woordiger van Havas d.d. 2 Maart is ver
spreid, nopens den oproep der Oostenrijk
sche bisschoppen, eenige ophelderingen en
rechtzettingen te doen toekomen:
De Havas-vertegenwoordiger schreef:
„Men kan verband leggen tusschen het
manifest van het Oostenrijksche episco
paat en het bezoek, dat de Pauselijke nun
tius te Berlijn twee dagen geleden aan den
heer von Ribbentrop, den rijksminister
van buitenlandsche zaken, heeft gebracht".
Ik moge hier het volgende vaststellen:
De plechtige verklaring der Oostenrijk
sche bisschoppen staat in geen enkel op
zicht in verband met het bezoek van den
Pauselijken nuntius te Berlijn. Veeleer is
zij een spontane uiting tegenover het
Duitsche rijk geweest.
Dit blijkt ook uit het voorwoord, waar
mede de bisschoppen hun verklaring in-
leidden.
Ook de bewering van den Havas-ver-
tegenwoordiger in hetzelfde bericht, dat
de oproep te beschouwen is als een geste,
bedoeld om ontspanning te brengen, moet
ik van de hand wijzen, want ik acht het
beneden mijn waerdigheid, om in een zoo
belangrijke historische situatie gestes te
maken.
Ik wijs er nogmaals op, dat de verkla
ring der bisschoppen, zooals trouwens ons
standpunt ten aanzien der verkiezingen in
het algemeen, principieel beschouwd dient
te worden, uitsluitend als een belijdenis,
die opklinkt uit de stem van ons gemeen
schappelijk Duitsche bloed.
Ik moge van deze gelegenheid gebruik
maken, om U, volkomen openhartig, mijn
innigsten wensch in deze historische dagen
kenbaar te maken den wensch, dat met de
verklaring der bisschoppen in het gods-
dienstig-cultureele leven van ons geheele
volk een keerpunt zal zijn ingetreden, dat
moge leiden tot een tijd van de grootste
binnenlandsche pacificatie en verzoening
tusschen kerk, staat en partij.
Ik wil hopen, dat dit mijn schrijven er
óók toe zal bijdragen, in de toekomst on
juiste beweringen in woord en geschrift,
van welke zijde ook, reeds bij voorbaat te
logenstraffen.
Met de uitdrukking van mijn volkomen
hoogachting en Heil Hitier.
Th. kard. Innitzer, aartsbisschop.
VAN HET VATICAAN
EEN NIEUW DEPARTEMENT.
Centraal Bureau der Kath. Actie.
Bij de verschillende Romeinsche Congre-
graties, die tezamen de Romeinsche Curie
vormen, is thans een nieuwe departement
gekomen. Het betreft hi:r het z.g. „Centraal
Bureau der Katholieke Actie", tot welks
eerste voorzitter kardinaal Giuseppe Piz-
zardo is aangewezen.
DUITSCHLAND
ER IS NIETS VERANDERD.
NIEUWE MAATREGELEN TEGEN
RELIGIEUSEN.
De „Entkonfessionalisierung" van 't open
bare leven in Duitschland wordt syste
matisch voortgezet.
Naar wij vernemen zijn met ingang van
1 April in Duitschland weer 27 katholie
ke inrichtingen van Bijzonder Onderwijs op
last van de Geheime Staatspolitie gesloten
o.m. te Godesberg, Keulen-Kalk, Aken enz.
Alleen in laatstgenoemde stad werden o.m.
gesloten 14 z.g. Kinderhorten, d.w.z. inrich
tingen waar de leerplichtige jeugd ver
zorgd wordt na schooltijd, van 3 tot 7 uur
n.m. wanneer de ouders door werkzaam
heden buitenshuis verhinderd zijn hun kin
deren gade te slaan.
De religieusen verzorgden daar tot nog
toe de kinderen, doch thans is hun zonder
opgaaf van redenen deze voorname taak
ontnomen en wordt dit wrk verricht door
de Nationaal-Socialistische Volkswelvaart.
VANAVOND S- REEKT HITLER TE
MUNCHEN.
Hitier hal hedenavond het woord voe
ren te Munchen. Dit zal de grootste bij
eenkomst worden, die ooit te Munchen is
gehouden.
FREUD WIL NIET WEG.
Naar aanleiding van het bericht, dat de
Duitsche autoriteiten geweigerd zouden
hebben, een pas te verstrekken aan pro
fessor dr. Sigmund Freud, heeft zijn te
Londen woonachtige zoon ernst Freud aan
Reuter medegedeeld, dat dit bericht onge
grond is en dat aan zijn vader geen pas
poort is geweigerd, aangezien hij er niet
om gevraagd heeft.
ENGELAND
BINNEN TIEN DAGEN EEN BRITSCH-
ITALIAANSCH ACCOORD?
De „Daily Express" en de „Daily Mail"
verwachten, dat binnen tien dagen een
Britsche-Italiaansche acoord tot stand zal
zijn gekomen.
Op alle punten zou men zonder moeilijk
heden tot overeenstemming zijn gekomen,
en naar de „Daily Mail" meldt, zal in uit
te wisselen nota's een nieuwe en hechte
vriendschap tusschen de beide landen wor
den geproclameerd. Nada+ deze nota's ge
wisseld zijn, zal Engeland stappen onder
nemen, die zullen moeten leiden tot er
kenning van de verovering van Abessinië
door bemiddeling van den Volkenbond.
HONGARIJE
DE TOENEMING DER NATIONAAL-
SOCIALISTISCHE PROPAGANDA.
Minister president Daranyi heeft voor de
Kamer het standpunt der regeering nader
bepaald ten opzichte van de ongerustheid,
die gewekt is door de toeneming der natio-
naal-socialistische propaganda in sommige
economische en politieke kringen. De onge
rustheid in politieke kringen is tot uiting
gekomen in belangrijke redevoemgen in
de Kamer uitgesproken door graaf Beth-
len en door Tibor von Eckhardt, Charles
Rasay en graaf Georges Szechenyi. Uit
deze redevoeringen komt naar voren, dat
de nationaal-socialisten in het land propa
ganda organiseeren ten gunste van een
agrarische hervorming, dat zij de nationa
lisatie eischen van sommige industrieën
en uiterst strenge maatregelen tegen de Jo
den, terwijl zij terzelfdertijd verontrusten
de geruchten doen rondgaan, die schade
kunnen toebrengen aan het economische en
politieke leven in. Hongarije.
Daranyi verklaarde nu, dat de nervosi
teit in de economische en politieke krin
gen geenszins gefundeerd is en dat de re
geering haar werk met de grootste kalmte
voortzet.
CHINA
GEVECHTEN OP ZESTIG MIJL VAN
SJANGHAI.
Volgens te Sjanghai ontvangen berich
ten worden gevechten op groote schaal ge
leverd op slechts zestig mijl ten zuid-wes
ten van Sjanghai, waar de Chineesche gere
gelde troepen zich gevoegd hebben bij de
guerrilla voerende soldaten in den drie
hoek Sjangahi-Woehoe-Hangtsjau. De Chi-
neezen melden, dat zij den strijd gebracht
hebben tot tachtig mijl van Sjanghai ge
durende de afgeloopen tien dagen.
Volgens berichten uit onafhankelijke bui
tenlandsche bron, zijn minstens 150 gewon
de Japanneezen dagelijks naar Sjanghai
gebracht gedurende deze weeik. Het aan
tal is echter waarschijnlijk grooter.
AMERIKA
AMERIKA MOET NEUTRAAL BLIJVEN
Europa is een rammelende oorlogsmachine
Oud-president Hoover heeft in den raad
voor buitenlandsche betrekkingen een rede
gehouden over zijn rondreis door Europa.
Hij zeide o.a. dat, indien de wereld den
vrede wil bewaren, de Vereenigde Staten
den vrede moeten bewaren zoowel met
de dictators als met de democratische re
geeringen.
In het verder verloop van zijn rede heeft
Hoover nog gezegd, dat Europa een ram
melende oorlogsmachine is. Bij de meeste
Europeesche mogendheden heeft hij de
overtuigng gevonen, dat de Vereenigde
Staten even onvermijdelijk in een volgen
den oorlog zullen worden meegesleurd als
bij den vorigen het geval is geweest. Som
mige volken bouwen zelfs hun vertrouwen
hierop, doch dit moet de Vereenigde Sta
ten des te vaster doen besluiten, zich niet
meer-te bemoeien met de oorlogen van an
deren. De Europeesche mogendheden moe
ten overtuigd worden, dat dit de politiek
van de Vereenigde Staten is.
Hoover waarschuwde vervolgens de Ver
eenigde Staten, dat wanneer zij zich aan
sluiten bij andere democratieën, zooals
Engeland en Frankrijk, zij verstrikt zou
den raken in een bond, welke gericht is
tegen Duitschland, Italië en alle aanhan
gers, welke deze laatste mogendheden kun
nen bijeenbrengen.
Hoover kwam tot de conclusie, dat de
Vereenigde Staten een absoluut onafhan
kelijke politiek moeten voeren, als het bes
te middel om uit een oorlog te blijven.
HET LEGERBERICHT VAN SALAMANCA
Het legerbericht van Franco meldt o.a.:
De rechtervleugel onzer troepen aan het
front van Aragon bezette Monroyo en Rorre
de Area, den berg San Bernardo en Mas de
Bartomeu. De vijand deed een vergeefschem
tegenaanval. De legionaires bezetten Ar-
rens de Lledo en Lledo de Valderrobres.
Andere strijdkrachten hebben in de provin
cie Tarragona Pobla de Pasaluca bezet.
In de provincie Lerida bezetten wij alle
hoogten, die de stad omringen en sneden
den weg van Lerida naar Monzon af. In
den sector van Zaidin bezetten wij Castillo
en Binefar en op den linkervleugel bezet
ten wij ten Westen van den weg naar
Biescas verscheidene hóógst belangrijke
stellingen en de dorpen Acamuer, Azun,
Osa de Sobremonte, Escuer en ArguisaL
Ten Westen van denzelfden weg namen wij
Susin en Casbas de Jaga.
Aan het front van Guadalajara heeft de
vijand vergeefs aangevallen en zware ver
liezen geleden.
Radio Nacional deelde nog laat mede, dat
de rechtsche troepen zich aan het einde
van den middag in de nabijheid van het
door de regeeringstroepen in brand gesto
ken Biescas bevonden.
DE STRIJD OM LERIDA.
Gisteren werd medegedeeld, dat om der
tien uur twintig de rechtsche troepen
doorgedrongen waren tot de eerste huizen
van de buitenwijken van Lerida. Dit bericht
schijnt echter voorbarig te zijn geweest,
want later werd gemeld, dat den geheelen
dag bij Lerida hevig gestreden is. De regee
ringstroepen boden hevigen tegenstand. De
troepen van Yague zijn evenwel de stad nog
niet binnengerukt, hij wacht op verster
king.
Volgens Radio Nacional is Lerida giste
ren sinds het middaguur door de recht-
schen omsingeld. Om zeven uur gisteravond
stond de stad op verscheidene plaatsen In
brand.
ACTIVITEIT DER REGEERINGS
TROEPEN IN ARAGON.
Ondanks de hevigheid der aanvallen van
de rechtschen heeft het hoofdkwartier der
regeeringstroepen twee aanvallen laten
ontketenen aan het front in Aragon.
De eene is drie dagen geleden begonnen
in den sector van Albarracin, waar de re
geeringstroepen 15 K.M. zijn vooruitge
schoven.
De dorpen Masegoso, Terriente en Azor
zijn in handen der republikeinsche troepen
gevallen. De tweede operatie, uitgaande
van het centrale leger, is gisterochtend
vroeg begonnen, na een hevige voorberei
ding door de artillerie.
Gisteravond waren de regeeringstroepen
meer dan 12 K.M. vooruit gekomen. Het
dorp Abanades werd omsingeld.
Generaal Miaja heeft verklaard, dat de
opstandelingen verrast werden door de on
verwachte aanvallen en slechts weinig te
genstand boden. In dezen sector worden
evenwel hevige gevechten voortgezet. De
regeeringstroepen zijn in den aanval over
een front van 30 K.M. tusschen Las In-
viernas en Saelices,
GEVLUCHTE MILICIENS TERUG
GESTUURD.
De Fransche autoriteiten hebben beslo
ten, de soldaten van de Spaansche milities,
die over de Pyreneeën de wijk naar Frank
rijk genomen hebben, naar Catalonië terug
te zenden. Naar Havas uit Luchon ver
neemt, waar, zooals gemeld, eenige duizen
den Spaansche vluchtelingen voorloopig in
verzamelkampen zijn ondergebracht, zullen
3000 aldaar geïnterneerde en ontwapende
Spaansche soldaten reeds heden naar Cer-
bère (aan de grens) gebracht worden.
Deze maatregel is echter niet van toe
passing op de burgers onder de vluchtelin
gen, die met de uit Opper-Aragon gevluch
te soldaten op Fransch gebied waren aan
gekomen. Zij zijn, 1100 in getal, naar het
centrum van Frankrijk overgebracht.
De „Matin" meldt, dat gisteravond in het
station van Luchon een lange trein stond
opgesteld, welke het eerste contingent van
1.900 gevluchte miliciens naar Barcelona
terug zou brengen, doch dat het vertrek in
verband met een inmiddels uit Parijs ont
vangen instructie werd uitgesteld.
DE ONTEIGENING DER
MEXICAAN SC HE PETROLEUM-
VELDEN
Cardenas en Huil zijn beiden van mee-
ning, dat spoedig een oplossing zal worden
gevonden in de zaak van de onteigening
van de petroleumvelden.
De wetenschap, dat de Vereenigde Sta
ten alles doen, wat in hun macht is om de
eischen van de Amerikaansche petroleum-
maatschappijen zoo laag mogelijk te ma
ken, tezamen met de verklaring, dat de
Vereenigde Staten het recht van Mexico
erkennen om de velden in beslag te ne
men, heeft Cardenas ertoe gebracht, een
nota te zenden aan de Vereenigde Staten,
waarin wordt verklaard, dat Mexico aan
zijn verplichtingen zal voldoen.
In de nota wordt verder gezegd, dat de
regeering-Roosevelt zich de achting van
het Mexicaansche volk heeft weten te
verwerven.
In de nota wordt geen melding gemaakt
van het bedrag, dat Mexico wil betalen als
schadeloosstelling voor de onteigening
welke op 400 millioen dollar wordt ge
raamd.
Huil heeft verklaard, dat volgens zyn
meening een spoedige regeling zal kunnen
worden gevonden en in de omgeving van
president Roosevelt wordt verklaard, dat
de regeering geen buitensporige eischen
zal stellen.