ZWANENBERG LODE SENGERS' UITBEELDING VAN HET DOOPSEL Kindje bij brand om het leven gekomen Ontploffing in een smederij RADIO-PROGRAMMA'S VRIJDAG 4 MAART 1938 DE LEIDSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. 9 Lelden Zijn muurschildering in de doop kapel der Hartebrugskerk slaagde foto, maar het werk zou geen kunstwerk zijn. Hier openbaart zich aanstonds de geeste lijke bewogenheid, al kan hij deze ook op andere wijze uiten, getuige zijn vele li tho's, houtsneden, etsen en teekeningen, die dikwijls zijn expressionistisch en aan leg duidelijk verraden en soms zelfs nei gen naar het caricaturale. Dat Sengers zich in werken als deze zóó weet te beheerschen en dan toch een maximum van expressie bereikt, is op zich zelf reeds een verdienste. Hoe heeft Lode Sengers nu zijn opdracht gezien? Omdat de Hartebrugskerk toegewijd is aan Maria Onbevlekt Ontvangen, is Maagd der maagden hier als zoodanig oorzaak onzer blijdschap afgebeeld. De woorden van den Vader immers: „Ik zal vijandschap stellen tusschen u en de vrouw, tusschen uw nakomelingen en haar nakomeling en Hij (Christus) zal u den kcp verpletteren", duiden op Christus, wiens volgelingen wij worden door het H. Doopsel en nakomelingen van Maria door de aanneming tot kinderen Gods in dit zelfde Sacrament. Boven Maria zien wij de hand Gods. Het is de Vader, wijzende op Maria, „de Vrouw". De Vader omgeven van negen koren van Engelen negen cirkels. In 't midden en het dichtst bij. Gcd, St. Mi- chaël, links en rechts hiervan de Serafij nen en Tronen, in geel die enkel vuur en liefde zijn rood, de Cherubijnen en Heerschappijen, varvolgens in paars de Krachten en Machten het Lijden van Christus en beschutters der menschheid en tenslotte Overheden en Aartsengelen in rood. (Zie foto boven de afbeelding van Maria). Behalve zon, maan en sterren, die de schepping aanduiden, waarin Maria de Morgenster is, zijn links en rechts van de Maagd twee boomen afgebeeld. Aan den linkerkani de boom van kennis van goed en kwaad, waarin de duivel was toen deze Eva en Adam verleidde, aan den anderen kant de boom des levens, die voor ons blceit door het H. Doopsel, waarin Chris tus ons is voorgegaan (rechts) en waarin wij, Hem volgende (links), het kleed der heiligmakende genade ontvangen, dat wij onbesmet moeten bewaren. De engel die het zuivere kleed der heiligmakende ge nade draagt, draagt ook de kaars van het geloof, die wij brandend moeten houden tot voor Gods troon. Deze gedachtengang heeft den kunste naar bezield en heeft hij sober weergege ven-. Men zie eens op den achterwand die treffende Mariafiguur tusschen de beide boomen 1). Uit de boom van kennis van goed en kwaad komt de slang, die nu zijn kop naar haar wendt, tot bij haar voet. Vier figuren en een rijkdom van gedach ten. Men zie eens links de uitbeelding der uitwerking van het Sacrament des doop sels. Niets anders dan een engel met het witte kleed der heiligmakende genade en de brandende kaars des geloofs. Een kind je, op wiens hoofdje het water druipt uit doopschelp, en de H. Geest in de gedaante van een duif. Zie eens de figuren rechts van Christus en Joannes den Dooper. Het zijn alle idealiseer in gen van een religieuzen geest, welke den toeschouwer onmiddellijk en ontroerend vertelt van sacramenteele en Na zfjn „profane" muurschilderingen in de Lde±a~«icoaar-sigarenfabrieken en in de baby-afdeeling van V. en D. en deze kwalificatie is slechts gebaseerd op de behandelde onderwerpen heeft Lode Sengers Leiden nu verrijkt met een reli gieus schilderwerk in de nieuwe doopkapel der Hartebrugkerk. Deze opdrachl is een zeer gelukkige ge weest, omdat Lode Sengers een kunste naar is, die zijn ontroering niet omgeeft met een veelheid van pogingen tot uitdruk king dezer ontroering e: daardoor zijn ontroering juist begraaft. Lode Sengers is sober en beheerscht. Hij weet met simpele middelen het grootste effect te bereiken er. dat is vooral bij deze kunst van het grootste belang, want daardoor komt hij nader tot de menschen, de gewone men- schen, die niet gewend zijn diep te zien en die ook niet altijd het vermogen hebben uit lijnen en kleuren de bewogenheid van den kunstenaar te doen overgaan in hun eigen ziel. En hier voelt men aanstonds het ver schil van vereischten tusschen muurschil deringen in een openbaar gebouw en het schilderstuk in de kamer van een kunst kenner of in een museum. Hoe dieper de geest, de bewogenheid van den kunstenaar in zijn werkstuk ver borgen ligt, des te schooner is wellicht de ontroering bij het ontdekken daarvan. En zoomin als men een geschreven meester werk in enkele minuten al lezend kan be naderen, evenmin kan men verlangen in enkele minuten de diepe ontroering te ondergaan, welke het aanschouwen van een geschilderd meesterwerk in den mensch kan opwekken. En toch is de haastige mensch maar al te zeer geneigd om spoedig verder te gaan en heeft hij geen tijd om de ontroering eener openbaring af te wachten. Men begrijpt nu wat wij meenen. Het is dit. Een muurschildering stelt andere eischen. Deze moeten zijn aangepast aan het gedeeltelijke deel, dat ermede werd beoogd n.l. de expressie te zijn van. een gevoel, dat in alle zielen sluimert. Zij moet tevens dienen als middel om dat ge voel naar boven te brengen en levend te maken. Maar dan moet een schildering in een openbaar gebouw ook direct en sterk aanspreken. Aan dit vereischte heeft Lode Sengers bij het volvoeren van zijn opdracht in de doopkapel der Hartebrugskerk voortreffe lijk voldaan. De vraag doet zich voor, of deze kunst in openbare gebouwen, dat is: toegepaste kunst, noodzakelijkerwijze als kunstuiting beneden de. vrije kunst moet blijven, wel ke direct opbloeit uit de ziel van den kun stenaar. Ons antwoord is: neen. En Lode Sengers heeft dit met deze muurschilderin gen nog eens ten overvloede benadrukt. Want ook dit werk hoewel een op dracht moet begoimen zijn bij het inner lijk van den kunstenaar. Hij heeft het on derwerp in zich laten rijpen, tot hij er door bezield was en toen heeft hij iets gegeven van zichzelf, zijn eigen bewogenheid. Men denke niet, dat Sengers zich hier om deze reden zou hebben bepaald tot een natuurgetrouwe schildering of een illustra tieve prent, opdat de betrekking tusschen werkelijkheid en afbeelding iederen toe schouwer duidelijk zou zijn. In dat geval zou de beteekenis ervan niet grooter zijn dan die van een goed ge- GEMENGDE BERICHTEN Moeder licht gewond In een pand aan de Oeverstraat te Arnhem, bewoond door de familie S. P. Gitsels, heeft gisternamiddag een brandje gewoed, waarbij het jongste kind der familie, een drie maanden oud jongetje, om het leven is gekomen, terwijl de moeder lichte brandwonden opliep. Het kindje lag in een wieg in de woon keuken en was lijden-de aan bronchitis. In verband hiermede werd het kind „ge stoomd", waarvoor een stoomapparaat, dat verwarmd werd door een spiritusvlam, bij de wieg stond opgesteld Terwijl de moe der een oogenblik de keuken had verlaten, is de wieg in brand geraakt, waarbij het kindje ernstige brandwonden opliep, aan de gevolgen waarvan het korten tijd later is overleden. De moeder, die het kind nog uit de brandende wieg wist te halen, liep caarbij lichte wonden aan de handen op, welke ter plaatse werden verbonden. Met eenige emmers water kon men het brandje blusschen. Toen de gewaarschuwde brand weer verscheen, behoefden nog slechts de laatste resten vuur te worden gedoofd. Het stoffelijk overschot van het kind is naar het Gemeenteziekenhuis te Arnhem overgebracht. Bejaarde smid doodelijk gewond Een tweede persoon loopt ernstige brandwonden op. Tengevolge van een ontploffing is te Mij drecht de bijna zeventig-jarige smid G. van der Geer zoodanig gewond, dat hij kort na het ongeval is overleden. In een schuur bij zijn smederij was men bezig ijzeren voorwerpen te lakken. Van der Geer zou even constateeren hoe hoog de tempera tuur was en stond voor de deur van den oven, die vanwege dén rook niet geheel ge sloten is geweest. Door het ontploffen dei gassen werd de deur weggeslingerd en Van der Geer buiten het gebouw gesmeten. Scherpe deelen der deur waren in zijn lichaam gedrongen en bovendien was hij aan het hoofd ernstig verwond. Voorts kreeg een werkman, die even eens tegen den grond geslagen werd, ernstige brandwonden. Zijn toestand is redelijk. WIELRIJDERS DOODGEREDEN. Op den Amersfoortschenstraatweg, ter hoogte van de uitspanning De Gooische Boer, is gistermiddag de 57-jarige wiel- religieuse schoonheden. Zijn hand heeft deze figuren geschilderd, maar vooraf had zijn geest die figuren reeds gemodelleerd en vergeestelijkt. Er zit een eerbiedige schroom in deze kunst, die maande tot soberheid, en toch ook zitten er alle aspecten in van een veelzijdig talent. Er zullen er misschien zijn, die minder bewondering hebben voor de afbeelding der engelenkoren alleen in cirkels en kleu ren, omdat zij dit eenerzijds wellicht al te simpel, anderzijds een uitbeelding zullen vinden, die niet direct haar beteekenis los laat, aan den anderen kant staat de onge repte eenheid van deze schilderingen, wel ke men in het nauwe verband, dat zij met elkander hebben, het schoonst genieten kan. Sengers heeft zich hier opnieuw den idealist getoond, die zelfs het schoone van natuur of bovennatuur, maar dat in ons dagelijksche, harde, leven zoo gauw tege lijk beleefd wordt met het leven zelf, nog weet te idealiseeren zonder te vervallen in zoetelijkheden. Veeleer zijn Senger's figu ren hier gegroeid en tot leven gebracht uit een religieuse confrontatie met zijn eigen ziel. Wij mogen den Pastoor en de pai-ochia- nen der Hartebrugskerk slechts gelukwen- schen met deze ontroeringen van het H. Doopsel in beeld. En, denkend aan het nieuwe Leidsche Stadhuis, dat zijn voltooiing nadert, zou een opdracht aan dezen Leidschen kunste naar, na zijn drie zoo geslaagde schilde ringen in Leiden, om nu ook de beteeke nis van het nieuwe Stadhuis op diens wanden te symboliseerep, ongetwijfeld een daad van cultureele beteekenis zijn. ZATERDAG 5 MAART HILVERSUM n. 301,5 M. KRO-Uitzen- ding. 4.00—5.00 HIRO. 8.00—9.15 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.30 Gods dienstig halfuur. 12.00 Berichten. 12.15 KRO-orkest en Gramofoonmuziek. 2.00 Voor de rijpere jeugd. 2.30 De KRO-Melodisten. 3.00 Kinderuur. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.05 Causerie „Dieren klagen niet aan". 4.25 Gramo foonmuziek. 4.30 HIRO-Post. 4.35 Gramofoonmuziek. 4.40 Causerie „On ze Taak". 5.05 De KRO-Melodisten en solist. 5.30 Esperantonieuws. 5.45 De KRO-Nachtegaaltjes. 6.15 Gramo foonmuziek. 6.20 Journalistiek week overzicht. 6.45 Gramofoonmuziek. 7.00 Berichten. 7.15 Causerie „Dwaling omtrent de rechtvaardige prijs". 7.35 Actueele aetherflitsen. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Overpeinzing met muzikale omlijsting. 8.35 Bont pro gramma. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Internationale Sportrevue. 10.5512.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM I. 1875 en 415,5 M. VA- RA-Uitzending. 10.00—10.20 v.m. en 7.30— 8.00 VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Voor de Ar beiders in de Continubedrijven. 12.00 Gramofoonmuziek. 1.001.45 VARA- Orkest. 2.00 Causerie. 2.15 Gramo foonmuziek. 2.45 Amateursuitzending. 3.15 Schaakpraatje. 3.30 Arbeiders Zangvereeniging „De Stem des Volks" Rotterdam, het Rotterdamsch Philharmo- nisch Orkest en solisten (gr.opn.). 4.30 Esperanto-uitzending. 4.50 Vervolg con cert (gr.opn.). 5.40 Literaire causerie. 6.00 Orgelspel en zang. 6.30 „De Wie lewaal" en toespraak. 7.00 ilmland. 7.30 Causerie. 8.00 Herhaling SOS-Be- richten. 8.30 Berichten ANP, VARA- Varia. 8.15 Cor Steyn's accordeon-or kest, „De Krekeltjes" en „The Four Blue Stars". 9.15 En nu.. Oké! 10.30 Be richten ANP. 10.35 Gramofoonmuziek. 11.15 Berichten. 11.20—12.00 Souve nir-Orkest. DROITWICH. 1500 M. 11.20 Gramo foonmuziek. 12.05 Het Celebrity Trio. 12.35 Gramofoonmuziek. 2.20 Bas en viool. 3.05 Orgelspel m.m.v. solisten. 3.50 Sportreportage. 5.00 Declamatie. 5.20 Roy Fox en zijn Band. 6.20 Berich ten. 6.50 Sportpraatje. 7.05 BBC- Theater-Orkest. 7.50 Radiojournaal. 8.20 Variété-programma. 9.20 Berich ten. 9.40 Amerikaansch nieuws. 9.55 Het Glasgow Orpheus-Koor en solist. 10.35 Parijs halfuurtje. 10.50 Leslie Bridgewater's kwintet. 11.35 Ambrose en zijn Orkest. 11.50 Orgelspel. 12.10 12.20 Berichten. RADIO-PARIS. 1648 M. 7.55, 8.55— 10.05, 10.40 en 11.20 Gramofoonmuziek. 12.20 Pianovoordracht. 12.35 Bailly-Or- kest en zang. 3.20 en 4.05 Zang. 6.20 Gramofoonmuziek. 8.35 Zang. 8.50 Orkestconcert m.m.v. vocaal dubbelkwar- tet. 11.201.20 Jo Bouillon's dansor- kest. KEULEN. 456 M. 5.50 Walter Noack's orkest. 7.50 Gramofoonmuziek. 11.20 Orkest van het Oppersilezisch Grenzland- theater. 1.35 Solistenconcert. 3.20 Omroep-Amusementsorkest en solisten. 5.30 Uit Motala: Omroepkoor en solisten. 5.55 Gramofoonmuziek. 6.30 Robert Gaden's orkest. 7.20 Omroeporkest en solisten. 9.5012.20 Herbert Strauss en Herbert Fröhlich met hun orkesten. BRUSSEL. 322 en 484 M. 322 M: 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Om roeporkest. 1.50 Gramofoonmuziek. 2 20 Kamermuziek met toelichting. 3.20 Zang. 3.35 Gramofoonmuziek. 3.50 Vervolg zang. 4.05 Pianovoordracht. 4.35 5.20 Concert. 6.35 Gramofoon muziek. 7.20 Gitaarsoli. 8.20 Om roeporkest en solist. (Om 9.05 Radiotoo- neel). 10.30 Concert. 11.35—12.20 Gramafoonmuziek. 484 M: 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Omroepkleinorkest. 1.502.20 Gramofoonmuziek. 3.20 Madoline-or- kest en solist. 4.10 Gramofoonmuziek. 4.20 Muzikale causerie met piano-illu straties. 4.50 Gramofoonmuziek. 5.35 en 6.00 Omroepkleinorkest. 6.35 Om- roepdansorkest. 7.35 en 8.20 Gramo foonmuziek. 8.50 Uit Parijs: Omroep orkest, vocaal dubbel-kwartet en solist. 9.30 Uit Parijs: Radiotooneel. 10.10 Uit Parijs: Vervolg van 8.50. 10.50 Omroep- dansorkest. 11.2012.20 Gramofoonmu ziek. DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M. 7.20 Omroep-Amusementsorkest, Hans Bund's orkest, vroolijke boerenkapel, ac cordeonduo en solisten. 9.10 Berichten. 9.50 Kwintetconcert. 10.05 Berichten. 10.2011.20 Omroepkleinorkest en -koor m.m.v. solisten. GEM. RADIO DISTRIBUTIEBEDRIJF. 3de Programma: 8.00 Keulen. 9.20 Parijs R. 10.05 Radio P.T.T. Nord. 10.35 Parijs R. 10.05 London Reg. 11.35 Keulen. 13.20 Brussel VI. 15.20 Keulen. 20.50 Parijs R. 22.50 Keulen. 4de Programma: 8.00 Brussel VI. 9.20 Divei-sen. 10.35 Droitwich. 14.20 Lon don Reg. 16.20 Radio P.T.T. Nord of div. 17.20 Droitwich. 22.35 Weenen of div. 22.50 London Reg. 23.35 Droitwich. 1) Op de foto heeft het beeld van Maria niet denzelfden schoonen vorm als op de muurschildering. Dit vindt echter zijn oor zaak in het feit, dat het geschilderd werd op een ronde niuur, waardoor noodzake lijkerwijze een fotografische vervorming ontstond. FR. SCHNEIDERS. rijder Van der Berg, wonende te Bussum, door een personenauto, welke uit Amster dam kwam, aangereden. Het slachtoffer werd met kracht tegen het plaveisel ge worpen. Met een schedelbasisfractuur is de man naar de Majellastichting te Bussum vervoerd, op weg waarheen hij aan de ge volgen van het ongeluk is overleden. Gisteravond is op den hoek van de Oostmolenstraat en het Boerensteiger te Rotterdam een ernstig ongeluk gebeurd, dat den 24-jarigen concertzanger P. de Vis ser het leven heeft gekost. De Visser fietste in de richting Groenendaal, toen plotseling uit de Oostmolenstraat een tractor met op legger naderde, die het Boerensteiger in ae richting Valkensteeg overstak. Hoe het ongeluk precies in zijn werk is gegaan, kon rog niet worden vastgesteld, maar de fiet ser reed tegen het achterste gedeelte van den oplegger, waarna hij viel. Met tal van ernstige hoofdwonden is hij overgebracht naar het ziekenhuis aan den Coolsingel, waar hij bij aankomst bleek te zijn over leden. KORPERAAL VAN DE MILITAIRE POLITIE VERDRONKEN. Bij oefeningen van de militaire politie- troepen, welke gistermiddag te Veghel zijn gehouden, is een ongeluk gebeurd. De man schappen bevonden zich in bootjes op de Zuid-Willemsvaart, toen door nog onop gehelderde oorzaak de korporaal J. Beren schot, afkomstig uit Twello, uitgleed en overboord viel. Men slaagde er niet in den drenkeling, die waarschijnlijk door de koude bevangen wegzonk, te redden. Dit gelukte eerst na eenigen tijd. Men kon evenwel de levensgeesten door kunstmatige ademhaling niet meer opwekken. De ver ongelukte was 26 jaar oud en ongehuwd. Na het gebeurde zijn de oefeningen onmid dellijk gestaakt. VROUW VERDRONKEN. Op den Zwanenburgerdijk te Halfweg geraakte gistermiddag omstreeks twaalf uur een vrouw van middelbaren leeftijd in de Ringvaart van den Haarlemmermeer polder. Enkele mannen, die in de nabijheid aan het werk waren, en de voerman van een passeerenden wagen, schoten toe; het gelukte hun de vrouw spoedig weer op het droge te krijgen; zij was echter reeds be wusteloos. Hoewel men geruimen tijd kunstmatige ademhaling toepaste, mocht het niet gelukken de levensgeesten weer op te wekken. Het stoffelijk overschot van het onbe kende slachtoffer is toen per auto, naar het lijkenhuis te Hoofddorp vervoerd. FELLE BRAND IN EEN VERFFABRIEK. Tegen zes uur is gisteravond brand ont staan de de oliestokerij, behoorend tot de verffabriek van de gebroeders Tjallema te Sneek. De vlammen grepen snel om zich heen en aanvankelijk liét de brand zich ernstig aanzien. Het vuur vond gretig voedsel in het vele brandbare materiaal. De gealarmeerde Sneeker brandweer be streed het vuur krachtig en mocht er na twee uur blusschen in slagen den brand te beperken tot de oliestokerij, welke geheel is uitgebrand. De schade wordt geschat op 8 a 9 duizend. Omtrent de oorzaak tast men in bet duister. HIJ WILDE EÉN EIGEN ZAAK BEGINNEN. Stal daarom bij zijn patroon. De Haagsche politie was er dezer dagen achter gekomen, dat de 42-jarige horloge maker P. J. D., die in dienst is van een juweliersfirma in de Spuistraat, een groote hoeveelheid horloge-onderdeelen, armban den enz. in zijn huis had opgeslagen. Dit feit trok temeer de aandacht, omdat de man z«n werkzaamheden niet thuis, maar op het atelier van de firma verricht. De poli tie vond het gewenscht het huis van den horlogemaker te door-zoeken. Men vond een hoeveelheid horloge-onderdeelen en armbanden tot een gezamenlijke waarde van circa 1000 gulden. De politie stelde de juweliersfirma met dezen vondst in kennis, waarna een onderzoek het vermoeden be vestigde, dat de materialen aan de firma toebehoorden en dat zij dus uit het atelier waren ontvreemd. De horlogemaker heeft bekend, dat hij de onderdeelen in de loop van de laatste twee jaren heeft gestolen. Hij had het voornemen daarmede te zyner tijd een eigen zaak te beginnen. De politie heeft den man in voorloopige bewaring ge houden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1938 | | pagina 9