De Sociale Zondagmorgen
van Katholiek Leiden
Prol. Cieophas over: Liefde en Recht
vaardigheid in het Openbare Leven
AGENDA
MAANDAG 10 JANUARI 1938
DE LE1DSCHE COURANT
EERSTE BLAD - PAG. 2
HOE WORDT HET WEER?
BUIIG.
De Bilt seint:
Verwachting: Matige tot krachtige Zui
delijke tot WesteïijKe of No ïro-Westelijke
Wind, zwaar bewolkt tot be*rokken, tijde
lijk opklarend, nog regenbuien, later iets
zachter.
Hoogste barometerst,: 757.7 te Kuopio.
(Finland).
Laagste barometerst.: 728.1 te Vestmanoer.
Het geheele waarnemingsgebied staat
onder invloed van een uitgestrekte depres
sie met een tweetal kernen, waarvan er één
bezuiden IJsland en één over de Britsche
Eilanden ligt. Verschillende secundairen
bewegen zich om laatstgenoemd minimum,
afwisselend regen en opklaring veroorza
kend. Noord-Scandinavië staat onder in
vloed van een depressie in de Poolzee met
stormachtige Westelijke winden, overigens
is de wind er meest zwak tot matig uit
Zuid-Oost met gedeeltelijk bewolkte lucht
In Duitschland waait het matig uit Zuide
lijke richtingen met regenbuien in het Wes
ten. In Frankrijk waait het krachtig uit
Zuid-West, eveneens met regenbuien op de
Britsche Eilanden waait het krachtig tot
stormachtig rond het depressiecentrum,
regen en opklaring wisselen hier elkander
af In Scandinavië is de vorst belangrijk
afgenomen, ook in Midden-Europa werd
het minder koud. In de Baltische staten is
de vorst nog streng.
Voor onze omgeving worden.nog
krachtige winden uit richtingen
tusschen Zuid en West, later wel
licht Noord-West verwacht met re
genbuien. Later is er kans op eeni-
ge stijging van temperatuur.
LUCHTTEMPERATUUR.
3.08 gr. C.
LICHT OP VOOR FIETSERS e.a.:
Van Maandagnamiddag 4.38 uur tot
Dinsdagmorgen 7.36 uur.
HOOG WATER
Te Katwijk aan Zee op Dinsdag 11 Jan.
voorm. 8.55 uur en nam. 9.20 uur.
Maan op 11.46 uur Dinsdagmorgen.
Maan onder 3.53 uur Woensdagnacht.
(16 Januari a.s. volle maan).
Stormwaarschuwingsdienst.
De stormwaarschuwingsdienst seinde he
denmorgen, 10 Januari, te 8 40 uur aan alle
posten: „Weest op uw hoede".
De Vereeniging „De Princevlag" heeft
zich in verbinding gesteld met de commis
sie, die voor een waardige viering van deze
gebeurtenis zal zorgen, met het voorstel om
op den nationalen feestdag een boom te
planten.
Deze commissie heeft de plannen van
genoemde vereeniging overgenomen, zoodat
dit onderdeel door alle bij de Contact-com
missie aangesloten vereenigingen zal wor
den verzorgd.
Aan al deze vereenigingen zal worden
verzocht, op den nationalen feestdag (dus
op den dag na dien der geboorte) met vaan
dels en banieren te twee uur aanwezig te
zijn in de Stadszaal.
Vandaar zal men zich gezamenlijk en on
der geleide van een muziekkorps begeven
naar het Plantsoen, waar om 3 uur door
den voorzitter van de commissie de boom
zal worden aangeboden aan het Gemeente
bestuur.
Als plaats is gekozen het begin van het
Plantsoen aan de zijde van de Korevaar-
straat. aangezien bij de Plantage reeds een
„Wilhelmina-linde" geplant is.
Als boom is in overleg met den chef der
afdeeling plantsoenen gekozen een eik
(mnl.) of een dubbelbloeiende kastanje
(vr.).
Een steen met datum en naam zal later
bij deze boom geplaatst worden.
DE REMMEN- EN LICHTWEEK
VOOR RIJWIELEN
Woensdag begint de extra-controle
Hopelijk ten overvloede herinneren wij
er onze stadgenooten, zoomede de inwo-
nenden van verschillende omliggende ge
meenten, zooals Oegstgeest, Zoeterwoude
en Voorschoten, nogmaals aan, dat a.s.
Woensdag de extra-controle op remmen en
verlichting van rijwielen aanvangt, waar
bij gemeente- en rijkspolitie zoomede de
marechaussee samenwerken om de nood
zakelijkheid van een veiliger verkeer op
nieuw onder de aandacht van het publiek
te brengen.
Gelijk bekend mag wodden veronder
steld strekt het verscherpte toezicht zich
ook uit tot de sinds 1 Januari j.l. verplicht
gestelde verlichting aan de achterzijde der
rijwielen.
Voor de wettelijke bepalingen dienaan
gaande verwijzen wij naar ons Blad van
Donderdag j.l
Men heeft het dus thans zelf nog in de
hand een proces-verbaal te voorkomen.
Wielrijders, voor controle op remmen
[en licht
Is medewerking, voor uw eigen
rvpjiigheid, plicht!
Aanschouwelijke
lustrum-viering
Er waren ruim vijfhonderd kadetjes,
tweehonderd krentenbroodjes, eenige hon
derden beschuitjes, een gashouder vol thee
en een kuip met koffie voorradig om het
hongerende en dorstende „Katholiek Lei
den" te verzadigen en te laven.
Toen de slag was geleverd, bleven van
deze proviand slechts luttele resten over,
in hun schamelheid het overtuigend bewijs
leverend, dat ten minste het o n t b ij t,
hetwelk „Katholiek Leiden" gisterenmor
gen aan de bestuurders der aangesloten
vereenigingen voorzette, uitnemend was
Maar ook aan het welslagen van dezen
Socialen Morgen in zijn geheel be
hoeven wij niet te twijfeslen al bezitten
wij, om dit succes te kunnen constateeren
niet zulk een duidelijke graadmeter als een
leege koffiepot.
Uit het feit, dat ieder jaar deze réunie
zoo druk wordt bezocht, mogen wij veilig
besluiten, dat deze genoegelijke en leerza
me morgen-lessen in de Franciscaner H.
B. S. zeer op prijs worden gesteld een
appreciatie, die door de gisterenmorgen
gehouden bijeenkomst zeker niet is ge
schokt integendeel!
Het doel, dat „Katholiek Leiden" met
deze reünies nastreeft de band, die ons
allen bindt, te verstevigen is gisteren
morgen wederom eri méér benaderd
De morgen begon zoo schoon met de vie
ring van de H. Geheimen. Voor ons moge
de gang naar het Mis-offer niets myste
rieus hebben, voor de geheele wereld bui
ten ons, voor de millioenen, die niet zijn
vereenigd in den band, die ons bindt, in
hetgeen op 't altaar plaats grijpt, is 't een
groot geheim. Wie tracht het te verklaren,
spreekt voor de niet-ingewijden in dit god
delijk Mysterie een onverstaanbare taal.
Ds bestuurders van alle vereenigingen
vereenigden zich aan den Tafel des Heeren
en wisten zich deelgenoot en ingewijde
in het groote geheim.
Dat was de groote band, die allen bond
en binden moet.
Aan de liturgie van de H. Mis, opgedra
gen door den weleerw. pater Siere, werd
meerdere luister bijgezet door het gezang
van eenige koorzangers.
Tafeltje, dek je! Een trans
formatie-spel in drie bedrijven.
Na de H. Mis kwamen allen bijeen in
de gymnastiek-zaal, waar de Graal het
sprookje van „tafeltje dek je" opvoerde en
eenieder van spijs en drank voora^g.
De gymnastiekzaal was getransformeerd
in een keurige eetgelegenheid.
Een half uur later werd dit transforma
tiespel opnieuw vertoond. In een oogwenk
was het restaurant veranderd in een ver
gaderzaal.
Het eere-lijstje.
Aan de eere-tafel waren de autoriteiten
gezeten, van wie op de eerste plaats ge
noemd mag worden de Doorl. en Hoogw.
Heer Mgr. H. J. M. Taskin, praeses van het
Theologicum; voorts de Deken der stad,
de hoogeerw. heer A. H. M. J. Homulle,
de gastheer, pater drs. B. de Goede, de
spreker van dezen morgen prof. A. Cieo
phas, pater E. van der Snoek, O. F. M.
het lid van de Tweede. Kamer pater dr
Beaufort, het lid van Ged. Staten, mr. E.
J. M. H. Bolsius, wethouder mr. A. F. L.
H. Tepe, het oud-lid der Tweede Kamer,
de heer A. H. J. Engels, en de heer Th.
B. B. J. Wilmer, hoofdredacteur van onze
courant.
Zij allen en tevens de ongeveer 170 af
gevaardigden van vereenigings-besturen
werden door den voorzitter van „Katholiek
Leiden", den heer W. J. Kriek, hartelijk
verwelkomd.
Op diens voorstel werd besloten een te
legram aan den Bisschop te zenden van
den volgenden inhoud:
„De vereeniging „Katholiek Leiden",
houdende haar 5de Sociale Zondag om
te bespreken de lessen uit de pause
lijke encyclieken, en waarbij tegen
woordig 170 bestuursleden van aange
sloten organisaties, betuigen Uwe H.
Exc. aanhankelijkheid en trouw en
vragen eerbiedig bisschoppelijke ze
gen."
w.g. KRIEK, Voorzitter.
VAN DER FLUIT, Secr.
De heer Kriek herinnerde er vervol
gens aan, dat de vereen. „Katholiek Lei
den" haar lustrum viert; daarom wilde
spr. in 't kort een overzicht geven van de
ontwikkeling en groei der vereeniging.
De groei en bloei van een
waaier-pisang.
Hij deed dit niet zoozeer met woorden,
dan wel met platen.
Op een aantal kartons was met vaardige
hand geschilderd, hoe het boompje werd
geplant, nadat de grond was omgespit, en
hoe dit boompje steeds dieper wortel schoot
en steeds breeder kruin vertoonde.
Het was in het eerste jaar nog slechts
een armtierig stekje, doch na vijf jaren
bleek het opgewassen en uitgedijd tot een
flinke stam met takken en bladeren, d:e,
volgens een deskundige op Indisch gebied,
de vorm had van een waaier-pisang.
Deze ontwikkelings-geschiedenis van een
waaier-pisang, zinnebeeld van den groei
en opgang van „Katholiek Leiden", was een
ongewone, maar goedgeslaagde lustrum-
herdenking, die beter dan vele woorden,
de activiteit van „Katholiek Leiden" in
het licht stelde.
Het oogenblik was nu gekomen, dat prof.
Cieophas het woord zou voeren over
het onderwerp: „Grepen uit pauselijke
encyclieken.
Het doel van K. L. geprezen.
Prof. Cieophas zeide dat uit de sterke
groei van „Kath. Leiden" de conclusie mag
worden getrokken, dat deze instelling in
een behoefte, voorziet. Spr. prees het doel,
dat „K. L." nastreeft: de bevordering van
het saamhoorigheidsbesef en het richten
van de activiteit der Katholieke vereeni
gingen, op een gemeenschappelijk doel.
Het is een bekend feit, dat veel werk in
het katholieke kamp wordt verricht, dat
zonder resultaat blijft door verspreiding en
verspilling van krachten.
Wat K. L. doet, is geheel in overeen
stemming met de wenschen van Paus en
Bisschoppen, gelijk spr. met een citaat uit
„Divini Redemptoris" aantoonde.
Een vereeniging als deze werkt wel de
gelijk mede aan de „vernieuwing der
geesten", door Paus Pius XI in „Quadrage-
simo Anno" zoo op het hart gedrukt, zon
der welke vernieuwing ieder maatschap
pelijk stelsel, ook dat der bedrijfschappen,
tot mislukking is gedoemd.
De vernieuwing, de kerstening van het
openbaar leven moet beginnen met een
vernieuwing van ons zeiven.
In het privé-leven moeten wij tot inkeer
komen en ons zelf vernieuwen. Op maat
schappelijk terrein moet deze vernieuwing
in Christelijken geest worden bewerkstel
ligd door de beoefening der deugden van
de liefde en van de rechtvaaar-
d i g h e i d.
De liefde....
De liefde, in 't bijzonder de sociale liefde,
moet niet slechts gericht zijn op het lenigen
van nood, doc,h evenzeer op het voorkomen
van nood.
Velen zagen, en velen zien nóg, in naas
tenliefde in den vorm'van hulp aan nood
lijdenden, de eenige uiting van sociale
liefde. Sommigen willen de rechtvaardig
heid in een hoekje drukken en, wat zij aan
deze deugd te kort beoefenen, aanvullen
door de charitas.
Alsof de liefde dan slechts voor den dag
mag komen, als de maatschappelijke won
den geslagen zijn
De liefde wil veel méér en heeft een
positieve taak; de liefde wil de misstan
den voorkomen; de liefde wil zorgen, dat
charitatieve hulp overbodig is.
De liefde moet zoo zich uiten, dat de
menschen ertoe gedreven worden aan hun
medemenschen een goed bestaan te willen
geven.
Spr. noemde verschillende voorbeelden
van gebrek aan liefde o.a. de jaloezie on
der standgenooten en onder de standen
(stand: in de beteekenis van een groepee
ring van personen, die dezelfde taak in de
-gemeenschap vervullen).
Zelfs tusschen vereenigingen, die zich
tooien met de naam van charitas, blijken
dikwijls wrijvingen bestaan hoe onmo
gelijk het ook klinke.
De onderlinge liefde, de verdraagzaam
heid en de toewijding tusschen de ver
schillende standen moeten wij nastreven,
want het is deze liefde die genoemd wordt
in Quadragesimo Anno: het grootste ge
neesmiddel.
En de rechtvaardigheid.
De tweede deugd, welke in het openbare
leven beoefend moet worden is de recht
vaardigheid; waarbij spr. speciaal op het
oog had de ruilrechtvaardigheid.
Men heeft de deugd der ruilrechtvaar
digheid niet beoefend als men het vastge
legde contract uitvoert. Want het is heel
goed mogelijk, dat het contract, b.v. een
arbeidsovereenkomst, in zich onrechtvaar
dig is.
In de zonden bedreven tegen de ruil
rechtvaardigheid zag Leo XIII in „Rerum
Novarum" de grootste oorzaak van de on
tevredenheid bij de arbeiders.
Doch zelfs als streng de hand wordt ge
houden aan de ruilrechtvaardigheid, dan
nog kan er zijn en is er dikwerf een groot
tekort aan de „sociale rechtvaardigheid".
In naam van de sociale rechtvaardigheid
kan van de individuen -datgene geëischt
worden, wat noodig is voor hei algemeen
welzijn. Een ieder heeft de verplichting,
zijn eigen welvaart aldus te verzorgen, dat
daardoor de werkzaamheid van andere
standen wordt gestimuleerd. Daarom is een
slecht gebruik van den eigendom, het op
leggen van te hooge of te lage loonen vol
gens Q A. in strijd met de sociale recht
vaardigheid. Het gezinsloon, de verzeke
ring tegen ouderdom, ziekte en werkloos
heid is, volgens „Divini Redemptoris" een
eisch der rechtvaardigheid.
De sociale rechtvaardigheid vindt haar
beste waarborg in het collectieve arbeids
contract. Doch het is geen geheim, zelfs
geen publiek geheim, dat de nakoming van
het collectief contract heel veel te wen-
schen overlaat, ook onder Katholieken. Er
zijn vele werkgevers, die ijskoud hun
handteekening zetten onder het contract,
doch hun arbeiders minder loon betalen.
Dat is niet alleen een erge zonde tegen
de sociale rechtvaardigheid, doch even
zeer contractschennis een zonde zijn
de ruilrechtvaardigheid.
Waar zulke gevallen zich voordoen bij
Katholieken, behoeven wij ons niet te vra
gen, of er nog iets te wijzigen valt in het
maatschappelijk leven!
Er is zoo onnoeme^jk veel te vernieu
wen, speciaal in het nakomen der deugden
van de liefde en der rechtvaardigheid de
hoofdpijlers van het maatschappelijk leven.
Juist door de vele sociale zonden, door de
„tweeslachtigheid van het geweten", is
groote ergernis gegeven aan de zwakken
en kwaadwilligen en is, ook in Katholieke
kringen, de charitas in minder hoogen dunk
gekomen.
Hier is een apostolaat te vervullen. La
ten wij eerst onszelf vernieuwen en ons
bezinnen op de beginselen, om daarna in
vloed ten goede uit te oefenen op het
maatschappelijk leven.
Het is daarbij de taak van „Katholiek
Leiden", besloot spr., de goedwillende
krachten samen te binden, om het Rijk van
Christus uit te dragen in het openbare
leven.
Daar inmiddels de morgen verstreken
was, werd geen debat geopend en sloot
voorzitter Kriek dezen prachtigen Socialen
Zondag met een hartelijk dankwoord aan
den spreker, aan de hooge gasten, aan den
gastheer, aan de koorzangers en speciaal
ook aan de dames van de Graal, die on
der leiding van mej. van Noort, zoo goed
hadden gezorgd.
„PROMETHEUS GEBOEID"
Opvoering door U. S. A. in den Schouwburg
Een der hoogtepunten van den voor de
Leidsche Gymnasiasten zoo belangrijken
dag van de opening van het nieuwe gym
nasium was de opvoering door den Leid-
schen Gymnasiastenbond „Uno Sumus
Animo" van het oude Grieksche treurspel
van Aeschylus „Prometheus geboeid".
De Schouwburg was Zaterdagavond ge
heel gevuld met gasten van U. S. A., die te
vens zijn zesde lustrum vierde. De praeses
van U. S. A., de heer L. E. v. Holk, verwel
komde aan het begin van den avond den
burgemeester, mr. A. v. d. Sande Bakhuy-
zen, den wethouder van onderwijs, mr. A.
Tepe, den inspecteur der Gymnasia dr. E.
H Renkema, curatoren, rector, conrector en
docenten van het Leidsch gymnasium, leden
van de commissie voor de reünisten, de reu-
risten zelf, de besturen der zuster-vereeni
gingen en de verdere aanwezigen. Hij her
innerde in een geestig speechje aan den
Goeden ouden tijd" in het verlaten gymna
sium waarnaar niemand meer terug verlangt
en haalde Faust's verzuchting aan, door
menigeen daar geslaakt: Weh steek' ich in
dem Kerker noch, verfluchtes, dumpfes
Mauerloch". Hij verbond daaraan een dank
woord aan degenen, die voor het comfort
der gymnasiasten hadden zorg gedragen, tot
welk comfort o.m. zal behooren een thee
servies, dat thans officieel door een lid van
U S. A. aan het bestuur werd aangeboden,
ofschoon het dien dag reeds dienst had ge
daan en derhalve reeds in gebruik geno
men alvorens te zijn aangeboden.
Tenslotte komende tot de opvoering van
Aeschylus' tragedie, dat tegelijk een oud-
Crieksch en als vertaling een Nederlandsch
kunstwerk is, begroette de praeses den in
de zaal aanwezigen dichter dr. Boutens en
sprak hij de hoop uit, dat dit niet de laat
ste maal zou zijn, dat U.S.A. een Grieksche
tiagedie zou opvoeren.
Nadat allen het U.S.A.-lied hadden ge
zangen, hield de rector dr. D. E. Bosselaar
een verklarende inleiding tot het spel op
verzoek van prof. v. Holk, op wiens initia
tief de keuze op „Prometheus geboeid" is
gevallen en die zich ook veel moeite heeft
getroost bij de regie.
De'kunst van Hellas is bijna geheel ver
halend en Aeschylus maakt daarop geen
uitzondering. Als dichter, profeet en gees
telijke leider van het volk gebruikte hij de
oude sagen om zijn zienswijze bij het volk
ïr gang te doen vinden. In dit treurspel, dat
een deel is van een trilogie, belichaamt
Aeschylus zijn meening omtrent het pro
bleem, waarvoor de vrije mensch zich ge
plaatst ziet ten opzichte van zijn gebon
denheid aan de godheid. Aanvankelijk dach
ten de Grieken zich de verhouding van den
mensch tot de godheden aldus, dat de men
schen een volkomen speelbal waren in de
hand der goden, die met hen deden naar
willekeur. Doch deze voorstelling beviel
niet en in Aeschylus' treurspelentrits zien
v ij de gedachte naar voren komen, dat de
mensch weliswaar vrij is in zijn doen en
laten, maar onheilen over zich aftrekt wan
neer hij ingaat tegen den wil der goden.
Zoo was het ook met Prometheus, zooals
ae tragedie het ons verhaalt.
Prometheus was een god en aanvanke
lijk een medestander van Zeus, dien hij bij
stond in zijn strijd met Kronos om de
heerschappij in de godenwereld. Zeus over
won dank zij de listen van Prometheus.
Maar zooals het altijdt gaat met jonge ty-
rannen: zij vertrouwen hun naaste vrien
den niet. Prometheus wendde zich van Zeus
af, toen hij vernam, dat deze de menschen
wilde verdelgen. Prometheus begaf zich
tot de menschen, die schuw in hun holen
leefden als de dieren, en leerde hun alle
kunst en wetenschap. Hij roofde voor hen
het vuur uit den hemel en leerde'hun wa
pens smeden en zich bewust te worden
van hun kracht. Daarvoor strafte hem Zeus,
de opper-god, en hij liet den rebel vast
klinken aan een rots. Als het doek opgaat,
zien wij de kale rotsen van den Kaukasus,
sober doch zeer suggestief opgebouwd, en
wordt Prometheus door Hephaistos, den
smid onder de goden, vastgeklonken aan
de rots. De gestrafte god beklaagt zich bit
ter over Zeus tegenover de rei van Okeani-
den en zij ontmoeten er Okeanos, die een
goed woordje voor Prometheus wil doen,
en de ongelukkige Io, die voor straf als
een waanzinnige rondoolt en wier toe
komstige lotgevallen Prometheus voor
spelt.
Het spel eindigt in een daverende toorn-
Dinsdag. Cursusavond Van Doorn, St. An-
tonius-clubhuis, Mare, te half 9.
Woensdag, 8.15 uur bridge-avond onder
ausp. der Ned. Reisver. v. Kath. in
Restaurant Zarse, Stationsweg 2.
\Voensdag, R.K. Rijtuig- en Wagenmakers-
patroonsver. „St. Joseph", Kring
Leiden, café Bremmer, Beesten
markt 34.
Woensdag: Ledenvergadering „St. Raphael'
Bondsgebouw, 8 uur.
Donderdag: „Geloof en Wetenschap".
Lezing met lichtbeelden, Prof. Huib
Luns over „De Kunstschatten van
het Oude Rome", „Turk" te 8.15
uur.
Donderdag, R.K. Bakkerspatroonsvereeni-
ging „Sint Clemens", afd. Leiden en
Omgeving. Hotel „Central", Bree-
straat 8 uur.
Donderdag, 8.10 uur bridge-avond in Res
taurant Zarse, Stationsweg No. 2,
o. ausp. der Ned. Reisver. v. Kath.
ontlading van Zeus, als zijn boodschapper
Hermes tevergeefs getracht heeft de trots
van Prometheus te breken.
De tragedie wordt gedragen door één
man, den vertolker van de Prometheus-
rol, en de tooneelisten van U. S. A. waren
zoo gelukkig in hun praeses van Holk
iemand te vinden, die voor deze zware rol
geschikt was en zoodoende de opvoering
tpt een werkelijk succes wist te maken. Het
precaire punt bij dergelijke drama's, de rol
welke de rei is toebedeeld, was ditmaal
geen mislukking. Al bevredigde ons de
huiltoon niet altijd; wij zien ook niet, hoe
het anders zou moeten, daar de functie van
de rei nu eenmaal is om te reageeren op
het onderwerp van de tragedie, en het kla
gen nu eenmaal tot uiting gebracht moet
worden. Het reciteeren slaagde over het
algemeen wonderwel en maakte een uit
stekenden indruk.
De uitvoering was in een voornamen en
rustigen stijl gehouden en het resultaat
van prof. v. Holk's regie is bewonderens
waardig geweest. Naast prof. dr. L. J. v.
Holk moeten wij ook mevr. J. Winkler
Kruyt noemen, die voornamelijk voor de
aankleeding had gezorgd en daarin op bui
tengewone wijze geslaagd is.
Een bijzonder woord van hulde aan den
heer E. Pos, een leerling van het gymna
sium, die de begeleidende muziek compo
neerde en in moderne klanken de donkere
en geheimnisvolle sfeer der legendarische
oudheid wist op te roepen, op een wijze,
welke zij moge misschien uit technisch
oogpunt niet volmaakt te noemen zijn
toch zeer goed bevredigd heeft.
Hulde ook aan de vervaardigers van de
décors, de heeren W. Brinkgreve en J. D.
v Rijnbach, die met sobere midden de im
pressie van een woest berglandschap wisten
te bereiken.
Na afloop bleek uit het applaus en uit
de speeches van hulde en dank, hoezeer
het spel in den smaak was gevallen. Er
werden bloemen en kransen aangedragen
en iedere „sant" kreeg zijn kaarsje.
Vanavond zal de tweede opvoering plaats
hebben.
In ons nummer van Zaterdag hebben we
de lange rij van sprekers genoemd, die bij
cie opening het woord gevoerd hebben.
Ook den gemeente-architect, den heer
Neysingh, noemden we daarbij. Deze heeft
o.m. dank gebracht aan allen, die bij den
bouw hun medewerking verleenden. Gaar
ne plaatsen we nog hun namen.
Aannemer was de heer de Jong, te
Oegstgeest, wien dank toekomt voor de
wijze, waarop hij zijne verplichting, om
een goed stuk werk op tijd tot stand te
brengen, is nagekomen; .voorts verdienen
dank de vele werklieden, die tezamen het
gymnasium hebben gabouwd en daarbij
over het algemeen van goede vakkennis
blijk gaven.
Van de onderaannemers zijn te noemen:
De Best voor de stucadoorwerken; Bleys
voor de verf- en glaswerken; Kret, voor
de loodgieterswerken; Nouwens te Oegst
geest, voor de smidswerken; N.V. „Iemco"
voor de electriciteitswerken; Scheer en.
Biegstraaten voor de meubileering; Joh.
van Weeren Jr., Langebrug, voor de stof-
feeringswerken; benevens de leveranciers
en fabrikanten der voornaamste onderdee-
len en materialen: de Schokbetonindustrie
te Zwijndrecht voor de schokbetonkozijnen,
goten en afdekkingen; fa. Braat te Delft
voor de stalen ramen; fa. Huygen en Wes-
sel te Amersfoort en Amsterdam voor de
centrale verwarmingsinstallatie; fa. van
Dijk te Leiden, voor den gevelsteen, enz;
fa. De Lint te Den Haag voor stoep- en af-
dektegels en vloerbedekking; fa. Martin
te Amsterdam voor de tegels in de gan
gen; fa. Van Oordt te Alphen voor de
dakpannen en de schoolmeubelfabrieken
„De Schelde" te Goes en W. Boekwegte te
's Gravenhage.