"De Liturgie der Kerk]
R.K. VOLKSBOND
RECHTZAKEN
VRIJDAG 24 DECEMBER 1937
DE LEIDSCHE COURANT
VIJFDE BLAD. - PAG. 17
INTERPAROCHIEELE
ST. JOSEPHSGEZELLEN
VEREENIGING TE LEIOEN
ND BET KERSTMIS IS.
Waarom zouden ook wij niet knielen bij
de kribbe, waarin het Licht der wereld
onensch geworden is.
En daar ernstig overwegen de grootheid
van Kerstgebeuren zooveel jaren her,
maar nog steeds treffend voor wie in kin
derlijk gelooven het hoofd nog richt naar
boven.
't Is Kerstmis nu en we moeten ons reali-
seeren het feit, dat voor zoo velen Kerst
mis geen Kerstfeest meer is. Het Licht
scheen in de duisternis, maar de duisternis
heeft het niet begrepen en.... begrijpt
het nog niet.
Liefde bracht Hij en de wereld antwoordt
met haat.
Vrede bracht Hij en de wereld antwoordt
met oorlog.
Rechtvaardigheid predikte Hy en de
menschheid gaat ten onder in onrecht; wel
vaart schonk Hij en toch zoekt men het rijk
van satan.
Want als een zuil van vuur grondvestte
Hij zijn geboden en daaraan toetst men wie
Zijn volgelingen zijn en.... Zijn kruis
drukt op ons.
Dit feest is een feest der bezinning, een
dag voor inkeer. Is ons geloof nog wel zui
ver; kan ons openbaar leven op tegen de
wereldcritiek; zijn al onze daden, onze per
soonlijke daden, verantwoord tegenover
God en den evenmensch?
Kolping in zijn tijd striemde de beginsel
loosheid der jongemannen. In onzen tijd
is er veel goeds, God zij dank; maar ook nog
veel leelijks, in een slappe ontactische hou
ding, in prutserig critiseeren.
Kolpingszonen, weg met alle foutieve
invloeden. Wij hebben een eigen roeping
in groote verantwoordelijkheid, vooral ten
opzichte van onze stand- en volksgenooten.
Wij moeten echte eerlijke christenen zijn.
Nu het Kerstmis is en het wondere ge
beuren ons allen ontroert; nu in blijde, of
fervaardige liefde ons leven hernieuwd in
Christus!
Senior.
TER KERSTRETRAITE.
Ieder jaar heeft onze Gezellen-Vereeni-
ging 'een groep uitverkoren jongemannen,
die hun Kerstretraite gaan maken in het
Clemenshuis te Noord wijkerhout Ook dit
jaar hopen circa 30 der onzen onder de
stralende genadezon Gods in zich uit te
werkep de volheid van ons katholiek ge
loof; hopen zij in de blijde sfeer van dat
huis te leeren, hoe te strijden om het ge-
leef temidden van het ongeloof te hand
haven; zullen zij begrijpen, hoe kostbaar
het erfdeel der vaderen is.
't Is o zoo gemakkelijk te praten over
vorming tot volwaardig christen, maar
het is de retraite, welke de juiste vorming
biedt. Zeker, er is groote waarde toe te ken
nen aan missie, lijdensmeditatie en al de
schoone oefeningen in onze kerken; maar
er gaat niets boven een retraite. Dat is het
middel, om, zooaLs onze H. Vader het zegt,
ïr. te wereld terug te keeren met het Pink
stervuur der Apostelen!
Hoeveel te meer mag het ons verheugen
een retraite te gaan houden in den Kerst
tijd, toen de de volheid der tijden gekomen
was, toen het Woord is vleesch geworden;
Bidden wij dan Gods rijksten zegen af
over onze Kerstretraite, opdat de deelne
mers van hun nobele daad veel vrucht mo
gen ondervinden.
De retraitanten van hun kant bidden het
Kerstkind om blijvende Kertsvrede in de
harten der jongeren, in heel het Kolpings-
gezin.
Voorzitter.
KERSTUITVOERING.
Woensdagavond wordt een uitvoering ge
geven, welke verband houdt met het hei
lige Kerstfeest. Een schoone uitvoering zal
het worden van zang, muziek, tooneelspel
en declamatie.
Toegang wordt slechts verleend op ver
toon van programma.
MEDEDEELINGEN.
De aspiranten komen a.s. Maandag niet
bijeen, vanwege de retraite te Noordwijker-
hout. De e.k. cursusavond is derhalve 3 Ja
nuari. Voor hen, die 's Maandags niet kun
nen, wordt een andere avond bepaald.
Het vastenavondfeest zal eind Februari
gevierd worden op de gebruikelijke manier:
H. Mis met algem. H. Communie, ontbijt en
avondfeest.
De tooneelclub heeft een nieuwen regis
seur in den persoon van den heer Goddijn.
Ret ga de club onder nieuwe leiding cres
cendo!
Jaarboekjes zijn a 25 cent verkrijgbaar bij
aen huismeester. Behalve een practische
agenda bevat het vele en leerzame gege
vens.
VOOR HET DISTRICT.
De circulaires met diverse vragen zijn den
Senioren toegezonden. We herinneren aan
de bepaling: 1 Jan. is het antwoord in Lei
den.
Adresverandering moet tijdig aan den se
cretaris bericht worden, evenals wijziging
van het bestuur. Als straks weer verkiezin
gen zijn gehouden, iaat dan weten, zoo noo-
dig, wie de nieuwe senior is en waar hij
woont,
GROEI VAN ONS WERK.
In 1923 waren er 4647 Gezellen, in 1937:
10142..
Met patroons en gehuwden mee was het
totaal in '23: 8057. Nu echter is het totaal:
12089. Voeg daarbij de af deelingen leerlin
gen, dan zyn er in het Kolpingsverband
12914 leden.
Aan retraiten middels eigen clubs namen
m 1933 deel 922 Gezellen en in het byna
afgeloopen jaar ruim 1200.
NEDERLANDSCHE
AFDEELING LEIDEN
PIAATSCLIJKE CBNTR. U.K. ARBEIDERSBBWEGINO
HET GROOTE LICHT.
Temidden van het duistere jaargetijde
valt Kerstmis als het feest van het licht.
Dit is zoo waar, dat zelfs in het verwron
gen Kerstfeest zonder Christus van onze
moderne wereld (Kerstfeest Christus-
feest) de armzalige feestviering niet kan
gedacht worden zonder veel licht.
Wij zien hieruit, dat zelfs na langduri
ge scholing in den materialistischen geest
de christelijke kern boven komt.
Het moet ons opvallen, hoe dikwijls
Christus zich zelf het Licht noemt: „Ik ben
het Licht der wereld. Wie Mij volgt, zal
niet in de duisternis wandelen, maar het
licht des levens bezitten." (Jo. VIII. 12).
Hoe vooral S. Joannes Hem voortdurend
het Licht noemt, reeds in den aanvang
van zijn Evangelie: „Hij was het leven en
het leven was het licht der menschen."
Het Kerstfeest is dan ook het feest van
het opkomende Licht Christus. Gods Zoon
kwam op aarde om de duisternis der aarde
door het Goddelijk Licht te verlichten.
Daarom ook worden wij bij den aanvang
van de 2e Mis, de z.g. dageraadsmis op het
Kerstfeest, toegesproken: „Het licht zal
schitteren."
Het licht geeft zekerheid aan den tas
tenden mensch, het geeft een gevoel van
veiligheid en welbehagen. Christus' komst
op de wereld beteekent de zekerheid voor
den zoekenden mensch. De menschelijke
geest zoekt nu eenmaal naar waarheid;
zoolang hij deze niet gevonden heeft,
maakt de waarheidsdrang hem onrustig.
Christus is de waarheid. Hoe de wereld
vóór Christus met de waarheid overhoop
lag, blijkt voldoende uit de geschiedenis:
bijna heel de wereld verzonken in een
heidendom, waardoor de koninklijke
mensch zich de dienaar maakt van de re-
delooze stof.
Christus heeft door zijn komst onder
de menschen bewerkt, dat de mensch ten
minste een zekere mate van zekerheid kon
krijgen. Zy, die zich bij Hem aansloten,
wisten, dat hun leven niet was een slaan
in de lucht, maar een voortgaan naar een
vast doel, dat ook te bereiken was.
En daarom: het Kerstfeest doet ons nog
eens dankbaar gedenken de genade van
het H. Geloof, die zekerheid, door Chris
tus ons gebracht. Maar ook doet het ons
met weemoed denken aan de velen, die
dit moeten missen en liever zich aan het
onzekere zoeken overgeven, dan aan de
leiding van dezen Waarheid"koning.
Daarom begroeten wij den kleinen Jesus
met vreugde: Heil onzen Koning. En dit
te meer, omdat millinenen monden zwijgen
bij zijn komst. Zij staren wel op naar een
licht, dat zij zich zelf hebben geschapen,
zij spreken van Kerstfeest als het zonne-
wendefeest, zij kunnen dus niet verder
komen dan het materieele licht, dat wel
een weldaad voor de. oogen is, maar niet
voor de geesten.
Voor ons beteekent het Kerstfeest voor
ons geestelijk leven, wat de geboorte van
een kleine in het huisgezin beteekent.
Daar is vreugde om het jonge leven, som
bere toekomstbeelden wijken voor opti
mistische nieuwe toekomst-idealen.
Wat ook van ons christelijk leven ge
worden is, bij de geboorte van den kleinen
Godmensch komt weer licht in onze zie
len, nieuwe godcdienstige idealen: wat Hij
ons kwam brengen, zullen wij weer meer
gaan beleven, zelfs zullen wij trachten het
tekort van anderen aan te vullen. „Nu
wij door het nieuwe Licht van Uw vleesch-
geworden Woord worden overstroomd",
willen wij ook bewerken in onze harten
de geestelijke wedergeboorte van Christus,
opdat daar nieuw Licht schijne door een
inniger beleefd christendom.
Wij bidden nu vooral: Dat Uw Rijk
Kome.
Zalig Kerstfeest.'
MOET DIT BLIJVEN VOORTDUREN?
De compensatie-middelen, welke dienen
om de werkloozen tegemoet te komen in
hun moeilijk bestaan, zouden voor hen
effectvoller kunnen zijn, indien zij. belast
met het verstrekken daarvan, inderdaad
zich volkomen bewust waren van het ge
wicht dezer compensatie-middelen.
Wij moeten helaas opmerken, dat de
uitreiking van margarine en vet, op de
daarvoor uitgereikte bonnen aan werk
loozen, veel, ja zelfs heel veel te wen-
schen overlaat in de Sleutelstad. Nog
onlangs moesten wij, zeer ten ongerieve
van onze werkloozen, het feit constateeren,
dat gedurende bijna 14 dagen aan enkelen
slechts margarine en vet op de daarvoor
bestemde bonnen kon worden verstrekt.
Bovendien komt het steeds voor, dat op
de bonnen, einde van elke week aan de
betrokkenen ter hand gesteld, eerst in de
helft van de volgende week margarine en
vet op bon is te bekomen. Een toestand
dus, niet verdedigbaar en fnuikend voor
hen, die daarvan de dupe zijn of zullen
worden.
Nu weten wij wel, dat de instanties, be
last met de distributie van margarine en
vet, te kampen hebben met verschillende
moeilijkheden, vooral als de werkloosheid,
zooals nu, zich in stijgenden lijn beweegt
en zelfs verre het aantal werkloozen van
vorige jaren overtreft. Reden te meer, nu
de nood zoo hoog is, alles in het werk te
stellen, om de uitreiking van margarine
en vet zonder stagnatie te doen plaats
vinden.
Het komt maar al te vaak voor, dat
door genoemde feiten werkloozen, waar
onder er zijn, die in verschillende win
kels steeds nu op het request kregen, ver
plicht waren, de dure margarine te koo-
pen.
Den ruim 80, voor distributie van deze
artikelen in aanmerking komende win
keliers wordt het met de onvolmaakte re
geling herhaaldelijk lastig gemaakt, daar
zij zich meer dan eens, voor het bekomen
van het benoodigde kwantum, tevergeefs
aan het depot vervoegen. Daar komen dan
nog bij de onaangename ervaringen in den
winkel, als zij den bezitter van een bon
met een: „Ik heb het niet", weer huis
waarts moeten zenden. Hetgeen zich daar
bij afspeelt zullen wij verder maar ver
zwijgen. En dat alles voor de halve cent
winst op elk pakje boter of vet, dat zij,
aan den bezitter van een bon, hebben te
overhandigen.
Het zou ons te ver voeren, als wij de
legio klachten moesten weergeven. Dit is
geenszins onze bedoeling. Wel is noodza
kelijk de aandacht van de betrokken auto
riteiten, belast met de verzorging van de
margarine- en vet-distributie, er op te
vestigen, dat zich hier iets afspeelt, waar
door het middel als middel heel slecht
tot zfjn recht komt!
Voor hen, die gedupeerd worden door
de slechte functioneering van de verstrek
king, is het nu toch wel hoog tijd, dat in
dezen toestand verandering wordt ge
bracht! Laten wij dit hopen!?
HET WAS VOL
op den ontspanningsavond, onlangs voor de
werkloozen gehouden. De groote zaal was
geheel met belangstellenden gevuld en zij
die wegbleven hebben ongelijk gehad.
Kapelaan F. Lohman, die allen nog
eens gaarne wederzien, wist de juiste
snaar te treffen en had een aandachtig
gehoor voor het onderwerp, dat hij dien
avond behandelde, n.l.: „Rechtvaardigheid
en liefde". Zeer bevattelijk zette de eerw.
spreker uiteen, hoe deze in ons leven moe
ten worden opgevat en toegepast, en wij
meenen, te mogen concludeeren, dat zijn
uiteenzetting niet zal nalaten vruchten te
dragen. Een paar aardige films vulden het
verdere gedeelte van den avond, waarvan
de film-af deeling van de K. S. A. de ver
zorging op zich had genomen. Kortom een
uitstekend geslaagde bijeenkomst.
DE VOLGENDE
ontwikkelingsavond, toegankelijk voor alle
leden van den R. K. Volksbond, wordt ge
houden 20 Januari a.s. De spreker van
dien avond, de heer W. Steinmetz, lid van
de Tweede Kamer, zal voor ons behande
len het zeer actueele onderwerp: „Het bin
dend en onverbindend verklaren van col
lectieve arbeidsovereenkomsten." Wij heb
ben een verzoek: „Besturen vestigt de
aandacht van uw leden op dezen avond?"
DE SOCIALE ZONDAG
wordt 9 Jan. a.s. gehouden in de aula van
de R.K. H.B.S. aail de Mariënpoelstraat.
Deze morgen is toegankelijk voor alle be
stuursleden a 50 cent per persoon, werk-
looze 25 cent. De organisatie berust bij
Katholiek Leiden. De opgave van de resp.
vak- en onderafdeelingen voor deelname
moet geschieden aan het secretariaat van
den Ned. R. K. Volksbond, Verl. Bloemis
tenlaan 45, op de daarvoor gestelden ter
mijn.
JAARVERSLAGEN.
De onderafdeelingen zijn verplicht een
verslag over het jaar 1937 toe te zenden
aan het secretariaat vóór 15 Jan. a.s. De
vakafdeelingen wordt verzocht dit even
eens te doen, vóór of op gestelden datum.
Aangenomen wordt dat allen aan het ver
zoek gevolg zullen geven. Daarvoor dank.
HET KINDERFEEST
door de aid. Leiden van den Ned. E. K.
Metaalbewerkersbond, Zondag 12 Dec. 1.1.
gehouden, was een waar succes. Ruim 180
kinderen van leden namen er aan deel.
Het was werkelijk de moeite waard, al
die blijde, stralende kindergezichten in
oogenschouw te nemen. „Oom Bart", zoo
wel als St. Nicolaas heeft de jeugd drie
genotvolle uren bezorgd. Wij willen hier
de tolk zijn der ouders en een bijzonder
woord van dank brengen aan de bestuurs
leden met hun echtgenooten voor de per
fecte regeling, want dit is dubbel en dwars
verdiend.
40-JARIG BESTAAN
De afd. Leiden van de R. K. Staatspartij
herdenkt 5 Jan. a.s. dit heuglijk feit. Tot
dat doel heeft zij op dien datum een feest-
vergadering belegd in de groote zaal van
de Stadsgehoorzaal. Pater Borromeus de
Greeve O.F.M. en W. Steinmetz, lid van
de Tweede Kamer, zullen het woord voe
ren. De toegangsprijzen bedragen 30 en
15 cent. Daar mogen de Volksbonders na
tuurlijk niet ontbreken.
IN DEZE TIJDEN
wordt gelukkig door vele werkgevers be
seft, dat een gratificatie met de Kerstdagen
welkom is, welk voorbeeld wij niet anders
dan kunnen aanbevelen. Ook de R. K.
Coöp. „Eendracht" U.A. blijft niet achter
en biedt hare werklooze leden, evenals vo
rige jaren, een Kerstpakket aan. Dat dit
op prijs wordt gesteld behoeft geen
betoog.
DE BLIJDE GEBEURTENIS.
„Katholiek Leiden", aangesloten bij de
Contact-commissie, verzoekt de resp. ver-
eenigingen, bij haar aangesloten, bij de
op handen zijnde blijde gebeurtenis, ter
gelegenheid waarvan een fakkeloptocht
zal worden gehouden, daaraan deel te ne
men. De besturen van vak- en onderaf
deelingen worden verzocht deze vraag in
overweging te nemen. Door deelname kun
nen wij uiting geven aan blijheid over het
heugelijke feit!
VAN DE REDACTIE.
De eerstvolgende rubriek verschijnt over
14 dagen. Alle correspondentie deze ru
briek betreffende, moet gericht worden
aan het redactie-adres: Verlengde Bloemis
tenlaan 45.
BESNIJDENIS DES HEEREN.
N.B. In deze week dagelijks (behalve
Dinsdag) Gloria; dagelijks Credo de Pre
fatie en het gebed „Communicantes" van
Kerstmis.
ZONDAG 26 Dec. Tweede Kerstdag.
Feestdag v. d. H. Stephanus, Eerste Mar
telaar. Mis: Sederunt. 2e gebed v. h. Kerst
octaaf. Kleur: Rood.
Gisteren beleed de H. Kerk voortdurend
de Godheid van Jezus in de kribbe. Van
daag viert zij het feest van den eersten mar
telaar, die de Godheid van Christus met
zijn bloed en leven zoo schitterend betuigd
heeft. Om zijn prediking van den Christus
is de heilige Stephanus gesteenigd.
MAANDAG 27 Dec. Feestdag v. d. H.
Joannes, Apostel en Evangelist. Mis: In
medio. 2e gebed v. h. Kerstoctaaf. Kleur:
Wit.
In de vreugde van het Kerstfeest viert
de H Kerk ook het feest van den H. Joan
nes, de meest beminde leerling des Hee-
ren. Na zijn uitverkiezing zien wij de H.
Joannes in de innigste gemeenschap met
Christus. Hij stond ook onder het kruis,
hij, die gerust had aan de borst des Hee-
ren by het laatste Avondmaal.
Joannes stond aan het hoofd van de
Kerk in Klein-Azië en werd onder kei
zer Diocletianus (8196) gevangen geno
men en in een ketel met kokende olie ge
worpen, waar hij echter ongedeerd uit
trad. Als balling op het eiland Patmos
schreef hij zijn: „Boek der Openbaring"
het laatste van de boeken der H. Schrift.
Van zijn hand hebben wij ook een Evan
gelie (volgens de H. Joannes) en drie
brieven. In zeer hooge ouderdom is de
H Joannes overleden te Ephese. (Kl.-Azië).
DINSDAG 28 Dec. Feestdag v. d. H. H.
Onnoozele Kinderen. Mis: Ex ore. 2e ge
bed v. h. Kerstoctaaf. Na het Graduale de
Tractus. Kleur: Paars.
Heden vieren wij de feestdag van de
kinderen, die zooals het heilig Evangelie
verhaalt, door de allerwreedste koning He
rodes vermoord zijn. „Ziet, de aardsche
vijand zou door eerbetuigingen die geluk
kige kleinen nooit zooveel voordeelheb
ben kunnen brengen, als hij nu gedaan
heeft door zijn haat". (H. Augustinus).
WOENSDAG 29 Dec. Mis v. d. H. Tho
mas van Kantelberg, Bisschop en Marte
laar: Gaudeamus. 2e gebed v. h. Kerstoc
taaf. Kleur: Rood.
Thomas Becket, kanselier van koning
Hendrik II van Engeland, tot Aartsbis
schop van Kantelberg verheven, was tot
groote teleurstelling van de koning, die in
hartstochtelijke heerschzucht de rechten
van de Kerk aanrandde, een onverschrok
ken verdediger van de Kerk. Bedreigingen
of vloeierijen konden hem niet doen wan
kelen Ten slotte was Thomas wel gedwon
gen te vluchten. Jarenlang verbleef hy
onder de bescherming van Paus Alexan
der en de Fransche koning Lodewijk in
Italië en Frankrijk als balling. Door de
bemoeiingen van den Paus en van de Fran
sche koning kwam er een einde aan de
ballingschap van den Aartsbisschop. Maar
spoedig na zyn terugkeer werd hy weer
het slachtoffer van allerlei lasterlijke be
schuldigingen, zoodat de koning in Tho
mas die ééne priester was, hebben zij den
hij zich bij zijn hovelingen beklaagde, dat
er één priester was in het ryk, met wie
hij maar geen vrede kon houden. Deze
woorden brachten de hovelingen op de ge
dachte de koning van die ééne priester te
bevrijden. Zeer goed begrijpende, dat Tho
mas die eén priester was, hebben zij de
heiligen Aartsbisschop vermoord tijdens de
Vespers in de Kathedraal van Kantelberg
den 29sten December 1170.
DONDERDAG 30 Dec. Mis v. d. Zondag
onder het Kerstoctaaf: Dum medium. 2e
gebed v. h. Kerstoctaaf. Kleur: Wit
VRIJDAG 31 Dec. Mis v. d. H. Silvester,
Paus en Belijder: Sacedotes. 2e gebed v.
h. Kerstoctaaf. Kleur: Wit.
Aan den heiligen Silvester was het gege
ven onder het bevrijdend bestuur van kei
zer Constantijn de Groote de Kerk uit de
verborgenheid, waarin zij tijdens de ver
volging geleefd had, binnen te leiden in
het openbare leven. Hij maakte heilzame
wetten en bepalingen om leiding te ge
ven aan de heilzame groei-naar-buiten van
de Kerk.
Vry geworden van de vijand van buiten
moest de Kerk nu gaan strijden tegen de
innerlijke vijand, n.l. de ketterij. Maar Sil
vester was de trouwe wachter, hij bestreed
de vijand krachtig. Onvermoeid strijder is
hij geweest tegen de ketterij van Arius,
die de Godheid van Christus loochende.
Op de Algemeene Kerkvergadering van
Nicea veroordeelde deze Paus de dwaling
van Arius. Na een bestuur van bijna twee
en twintig jaren ovedleed de heilige in
335.
ZATERDAG 1 Januari. Feestdag van de
Besnijdenis des Heeren. Dag van devatie.
Mis Puer. Kleur: Wit.
Worden wij bij ons heilig Doopsel aan
God toegewijd, bij de Joden geschiedde de
toewijding van ieder mannelijk kind door
de besnijdenis. Dan ontvingen die kinde
ren ook een naam. Ook aan den Goddelij-
ken Zaligmaker werd de godsdienstige
plechtigheid van de besnijdenis verricht.
Want, daar Hy in alles aan ons gelyk
werd, behalve in de zonde, wilde Hij zich
niet aan die Joodsche wet onttrekken of
schoon Hij natuurlijk niet onder, maar
boven die wet was. Het Goddelijk Kind
ontving toen ook Zijn Naam, n.l. Jezus,
d.i. Verlosser. Want, aldus had de Engel
gezegd: „Gij zult Zijn Naam Jezus noe
men; immers Hij zal Zijn volk verlossen
van de zonde".
Alles als in bovenstaande kalander v. h.
Bisdom, behalve:
DONDERDAG. 2e gebed v. d. Z.Z. Mar
garita Colonna en Matthia van Nazzarei.
Maagden; 3e v. h. Kerstoctaaf.
ALB. M. KOK.
RECHTBANK TE UTRECHT.
Half om half.
Zonder stelling te nemen tegen de ge
heelonthouding of partij te kiezen vóór ma
tig gebruik mogen wij toch wel als een
gangbare opinie huldigen, dat „half om
half" niet te versmaden is, althans een
smakelijke attractie kan uitoefenen. Of die
echter ook het geval is met een half-om-
half-mengsel van water en melk, kan be
twijfeld worden.
Uit de behandeling van de zaak tegen J.
C. H. te Wilnis, die een boerderij bezit met
26 stuks koebeesten welk bedrijf een
behoorlijken indruk maakt, volgens des
kundige verklaringen kon men verne
men, dat het „mengen", al dan niet met
groote hoeveelheden, nog bij een zeer groot
aantal veehouders in gebruik is.
De keuringsdienst echter en terecht
is er vóór, dat men bij het koopen of be
stellen van melk ook „melk" ontvangt en
geen melk, die 96 deelen water tegen 100
deelen melk bevat, zooals het geval was ge
weest bij „melk", welke door genoemde
was afgeleverd.
De Utrechtsche keurmeester K. B. had
een vier-tal bussen met „melk" aangetrof
fen op het erf van genoemden verdachte,
de noodige inlichtingen verzocht en kun
nen constateeren, dat hier overtredingen
werden gepleegd. Een en ander werd afge
leverd aan merkrijder H., die ze in ont
vangst nam voor een fabriek te Woerden.
Door den keurmeester kon ook worden
medegedeeld, dat zich daar (in Wilnis e.
o.) nog wel meer vervalschers bevinden,
zoodat een nauwkeurig onderzoek moest
ingesteld worden.
Er werd ter zitting van gedachten ge
wisseld, wie de eigenlijke bedrijfseigenaar,
dus de verantwoordelijke persoon was, de
vader of de zoon.
Het O, M. sprak over een enorme water
toevoeging, welke voor dit bedrijf van 26
koeien wel buitengewoon ergerlijk mocnt
genoemd worden, daar aldus een verschrik
kelijk bedrog gepleegd werd.
Spr. eischte 400.boete, subs. 2 maan
den hechtenis, plus 1 week voorwaardelijke
hechtenis met een proeftijd van één jaar.
De verdediger, mr. v. d. H. gaf toe, dat
de vervalsching ernstig was, maar wees er-
j op, dat ze zoo klaarblijkelijk was, dat ieder-
een ze kon constateeren, zoodat deze niet
zoo gevaarlijk behoefde geacht te worden.
Spr. kon vermoeden, wie het water erbij
gedaan had, doch achtte zich niet gerech
tigd, dit hier mede te deelen. Spr. noemde
het een „dwaasheid", zooveel water bij de
melk te doen.
De kantonrechter wisselde met den ver
dediger van verdachte over de opinie, af
het „afleveren" juridisch en feitelijk onder
de wet valt.
De verdediger vroeg vrijspraak.
De kantonrechter verklaarde over 14 da
gen schriftelijk vonnis te zullen wijzen.
Water bij de melk.
J. D. v. d. B. uit W o e r d e n, moest zich
verantwoorden, terzake dat hij een sloot
langs zijn woning met vuil gedempt had
zonder vergunning van Ged. Staten der
Provincie.
Het betrof een sloot, langs het Jaagpad,
dat langs den Rijn loopt.
De indruk van den opzichter van den
Prov. Waterstaat, tevens onbezoldigd rijks
veldwachter was, dat v. d. B. de sloot ge
dempt had om 'n uitrit vanuit zijn huis te
hebben; v. d. B. had te kennen gegeven
dat hij het alleen maar deed om het vuil
kwijt te raken.
Het O. M. wees op, dat verdachte den
weg, waartoe de betrokken sloot behoort,
veranderd had, doordat hij de sloot had
veranderd, zulks zonder vereischte ver
gunning en eischte 10 subs. 5 d. h.
De verdediger Mr. G. B. zag een princi-
pieele kwestie in deze zaak en betoogde,
dat verdachte niet den weg, maar slechts
de sloot langs den weg had veranderd.
De uitleg van het Prov. Reglement zou
moeten uitmaken, of de sloot hoort tot het
begrip „weg"; spr. was van meening, dat
de sloot in volle breedte en omvang be
hoort tot den verdachte. Hier zou dus eerst
bewijzen moeten worden, dat de sloot be
hoort bij den Provincialen weg.
In verband met dit gezichtspunt drong
spr. op vrijspraak aan.
Door den verbalisant kan op een desbe
treffende vraag van den kantonrechter,
worden medegedeeld, dat in 1664 het Jaag
pad was aangekocht door de steden Leiden.
Woerden en Utrecht. In het stuk, waaruit
spr. deze kennis had opgedaan, zyn ook de
grenzen bepaald van wat_precies gekocht
werd.
Als regel kan worden aangenomen, dat
die sloot voor de helft aan de bewoners
der bijliggende perceelen.
Het O. M. bracht in het midden dat deze
zaak nu beter kon worden aangehouden.
De kantonrechter schorste de zaak tot
22 Juni, gezien het verschil van stand
punt omtrent de opvatting van het burger
lijk recht, dat z.i. zal moeten opgelost wor
den, alvorens deze strafzaak kan worden,
berecht. „Tyd".