STADS NIEUWS DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Bureaux: PAPENGRACHI 32, LEIDEN De opbrengst van de Rijksmiddelen. 29ste Jaargang VRIJDAG 17 DECEMBER 1937 No. 8907 DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bi| vooruitbetaling: Voor Leiden 19 cent Der weekS 2.50 per kwartaal By onze Agenten 20 cent per week e. 2.60 per kwartaal Franco per post 2.95 Der kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonnè's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal. btf vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent. TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 I GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES "an ten hoogste 30 woorden, waarin be- betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop: 0.50 V Wal klopt en niet klopt Wij lezen in een verslag van een gemeen teraadsvergadering te Hillegersberg: In de raadsvergadering van 27 Sep tember is besloten de vergoeding voor kweekelingen met acte te bepalen, in gaande 1 October, voor nieuw toe te laten op 24 per maand en ingaande 1 Januari voor allen op gelijk bedrag. Van Ged. Staten is bericht ontvan gen, dat tegen dit besluit bezwaar be staat; dat college is slechts bereid een verhooging van het aanvankelijk aan gegeven bedrag ad 15 tot 17.50 per persoon per maand goed te keuren. Ja goed financieel beleid is plicht. Als er geen goed financieel beleid is waar dan ook dan loopt 't mis met rechtvaardigheid en naastenliefde, dan loopt 't mis met het behoud van geeste lijke en zedelijke goederen. Maar: een financieel beleid is niet goed, doordat de uitgaven zoo laag moge lijk zijn, zélfs niet schrik niet! doordat de uitgaven en inkomsten elkaar dekken, doordat de rekening „klopt"! Want: inkomsten kunnen te hoog en uitgaven kunnen te laag zyn, zoodat men daardoor in strijd komt met de eischen van de mo raal; en, als een rekening „"kloppend" is ge maakt doordat er posten op staan, die niet „kloppen" met de eischen van de moraal, dan „klopt" die „kloppende" re kening niet! Wjj wilden even deze korte, maar, naar wy hopen, toch wel duidelijke opmerking maken bij bovenstaand bericht. V Over: persvrijheid Onder het politieke stelsel, hetwelk in ons land heerscht, is er geen persvrijheid! Deze conclusie wil „Volk en Vaderland" trekken uit wat zich nu in Den Haag af speelt met den gegijzelden journalist. Nu kan men het bedoelde feit van de gijzeling zeer sterk veroordeelen men overdrijft toch wel heel erg, als men uit dat feit besluit, dat er in Nederland geen persvrijheid bestaat. En ongelooflijk bru taal wordt die overdrijving, als ze geschiedt in het orgaan van een partij, die bevripnd en sympathiek staat tegenover het regiem in Duitschland waar de pers geen enkele eigen meening mag verkondigen, als de dictatoriale bevelvoerders daar be zwaar tegen hebben, als dat dezen niet wel gevallig is! V Nieuw heidendom „Das Schwarze Korps", het weekblad van de S.S., publiceert een artikel, waarin wordt betoogd, dat de Duitschers het Kerst feest op de traditioneele wijze kunnen vie ren, zonder zich schuldig te maken aan on- duitsche practyken, daar „het Kerstfeest geen christelijk, doch een Duitsch feest is." En toch tóch zyn er in Nederland Christenen, die niet zien of niet willen zien, dat er in Duitschland onder en door het nationaal-socialisme een nieuw heidendom wordt gesticht en gepropageerd. Wat in Duitschland geschiedt moet niet alleen den Paus vervullen „met brandende zorgen", maar iederen Katholiek oprecht bedroeven. WAARSCHUWING. Nu het ons blijkt, dat ook in ons Bisdom de brochure wordt verpreid, getiteld „Pas toor Leonard us en de Nederlandsche R.K. Pers", achten Wij ons verplicht mede te deelen dat Wij de uitgave van deze N.S.B. propaganda-brochure van de hand van een R.K. Priester diep betreuren vanwege de verwarrende inzichten en onjuiste voor stellingen, welke daarin verkondigd wor den. Dit verderfelijke geschrift blijve dus uit huizen en handen onzer Katholieke bevol king. f JOANNES PETRUS. Bisschop van Haarlem. Haarlem, 13 December 1937. „Bavo". OVER NOVEMBER EN DE EERSTE ELF MAANDEN. Gunstige resultaten. De opbrengst van de directe belastingen bedroeg ultimo November jl. 107.676.389 tegen 99.496.227 het vorig jaar, een ver meerdering aldus van f 8.180.161, waarvan bijna 4 millfoen op de inkomstenbelas ting, 1.86 millioen op de vermogensbe lasting en 1.93 op de verdedigingsbelas ting. De overige middelen brachten in de afge- loopen maand November op 38.310.382 (v. j. 34.414.472) en over de eerste 11 maanden van dit jaar 399.230.670 of 61.990.203 meer dan in hetzelfde tijdvak van het vorig jaar en 56.649.420 meer dan de raming. Tot deze gunstiger opbrengst in verge lijking met de raming hebben o. m. bijge dragen: De dividend- en tantièmebelasting met rond 8.9 millioen, de rechten op den invoer mest 5.84 millioen, het statistiekrecht met 1.07 millioen, de accijns op geslacht met 1.24 millioen, de accijns op suiker met 1.63 millioen, de accijns op tabak met 2.6 millioen, de omzetbelasting met 10 mil- j lioen, de rechten van boeten en zegel met bijna 15.5 millioen, de rechten van boeten van registratie met 4.77 millioen en de rechten en boeten van successie enz. met bijna 3 millioen. Alle opbrengsten waren hooger dan de raming, met uitzondering van die van den accijns op zout, welke ongeveer 95.000 beneden de raming bleef. Voorts bedroegen de inkomsten ten bate van het Verkeersfonds over November 1.458.106 aan motorrijtuigenbelasting en 23.897 aan rijwielbelasting. De motorrijtuigenbelasting bracht in de eerste 11 maanden 20.679.312 op (de to tale raming bedraagt 22.5 millioen) en de rijwielbelasting 7.714.732 tegen een totale raming voor het geheele jaar van 7.5 millioen. JAVAANSCHE KUNST EN JAVAANSCHE BESCHAVING. Lezing voor „Geloof en Wetenschap". Rudyard Kipling heeft wel beweerd: „Oost is Oost en West is West en nooit zullen die twee elkaar ontmoeten", maar dat mag toch geen reden zijn om zelfs niet te trachten elkaar beter te leeren begrij pen en elkaar te leeren hoogachten. Daartoe kunnen bijeenkomsten, als „Ge loof en Wetenschap" gisteravond had be legd, het hunne bijdragen. Ons volkt toont, in het algemeen, veel te weinig belangstel ling voor het uitgestrekte Indische rijk. Het is daarom verheugend, dat er van de zijde der G. en W.'ers voor dezen avond groote interesse bestond. Prof. dr. C. C. Berg, hoogleeraar aan de Leidsche Universiteit, heeft gisterenavond gesproken over „Javaansche kunst, gezien in het licht der Javaansche beschaving". Prof. Berg gaf ter inleiding een kort overzicht van de verschillende buitenland- sohe beschavingen, die de inheemsche, Ja vaansche beschaving hebben beinvloed. Vooral de Hindoe's uit Voor-Indië heb ben op de Javaansche cultuur een zeer grooten invloed gehad. Vergeleken bij de eeuwen-oude Hindoeïstische penetratie, (welke reeds begon eenige honderden ja ren vóór Christus), is de Mohammedaan- sche „bekeering" (van 1450 tot 1750) zeer kort te noemen. Het Mohammedanisme krijgt ook geen kans zich dieper in het volksleven in te dringen, want de laatste 50 jaar is Java geheel onder invloed geko men van de Westersche beschaving, welke èn de Hindoeïstische èn de Mohammedaan- sche cultuur in de verdrukking brengt. Uit het Hindoe-tijdperk stammen op Ja va de groote monumentale bouwwerken, waarvan de Boróboedoer het beroemdste is en welke zonder twijfel gewijd was aan de Boeddhistische eeredienst, en vermoe delijk in de top een reliek van Boeddha bevatte. Het Boeddhisme, gelijk het zich op Ja va ontwikelde, was echter anders geaard dan in Voor-Indië. Spr, noemde de Ja vaansche verschynings-vorm „toover-Boed dhisme". Aan de tooverkunst werd door de in heemsche bevolking van Java in heden en verleden de grootste waarde gehecht. Het is niet gemakkelijk de werking van de tooverij, gelijk de bevolking dat in ziet. te begrijpen. Het magische bestaat daarin, dat ver schillende dingen, voorwerpen zoowel als dieren en menschen, geladen kunnen zyn met een tooverkracht en deze tooverkracht uitstralen. Daarbij komt het vreemde ver schijnsel van, zooals spr. het noemde, „de virtueele identiteit van gelijk-geclassifi- ceerden". In een bepaalde sfeer staan een koning, een dief, een dobbelaar en een priester op één lyn; het zijn alle personen, die in staat zijn tot bijzondere prestaties en op bijzondere wijze een magische kracht over en weer uitstralen. De magie heeft zich buitengewoon sterk ontwikkeld om de persoon van den ko ning. De koning zou men kunnen noemen de magische centrale van het land, die tooverkracht uitstraalt en daarmede kan bevorderen of verhinderen dat b.v. de rijst groeit of de'regen valt. Wanneer de koning tooverkracht kan uit stralen, moeten er ook middelen zijn om den koning te „laden"! Dit gebeurt ook inderdaad en op verschillende manieren. Een van de merkwaardigste is wel, dat de koning, tweemaal per week de magisch- krachtige personen in den kraton (het pa leis) ontvangt, personen als priesters en magistraten, die louter door hun aanwe zigheid den koning „laden". De uitstraling van magische kracht wordt geprikkeld door dobbelen en jenever-drinken een plech tigheid, waaraan ook de Europeesche be stuursambtenaren deelnemen. Een gevolg van deze konings-magie is ook de poging om den koning te exploi- teeren, door hem te laden met toover kracht, welke hy dan weer tot heil van het volk kan uitstralen. Daartoe zijn vele ceremonieën ingesteld, die men Javaansche kunst noemt, maar niet zooveel met kunst te maken hebben. Zoo heeft men op bepaalde punten waar dit bizonder noodig werd geacht (neutrali seering van tegenwerkende magische krach ten) tempels opgericht met een vergodde lijkt koningsbeeld, dat met tooverkracht geladen werd. Ook de Javaansche letterkunde berust voor 99 pet. op toovenarij. Door altijd maar de groote daden van den koning te beschrijven, denkt men den koning zoo te laden, dat hij in staat is zijn functie goed te vervullen. Het wajang-spel, ter eere van de godde lijke voorvaderen, heeft eveneens een ma gische beteekenis. Het is de hedbeleving van de geschiedenis van een vorst, van welke her-opvoering men een uitstraling ten goede verwacht. Daarom worden er wajang-spelen gehouden als het gewas dreigt te mislukken. Deze Javaansche cultuur-uitingen heb ben op de jeugd weinig vat meer. De Ja vaansche traditioneele kunst werd over geleverd aan en uitgeoefend door de hoo ger e standen en het zijn juist deze stan den, die de Westersche beschaving aanne men. Juist degenen, die geroepen waren om de Javaansche cultuur voort te zet ten, worden door de Westersche bescha ving gegrepen, opgevoed in Nederlandsche scholen en Nederlandsch milieu. Zeer vele mtellectueele Javanen staan vreemd te- genvoer de tradities en de taal van hun eigen volk. Voor de missie is dat een nieuwe moei lijkheid. Men heeft de tactiek gevolgd om te trachten juist de hoogere standen voor de Kerk te winnen, omdat zij, door hun Westersche beschaving, beter de Wester sche mentaliteit zouden aanvoelen. Op die wijze hoopte men het geheele volk te bereiken. Doch de hoogere standen zijn weliswaar Westersch ingesteld, doch heb ben tegelijkertijd het contact met de volksmassa verloren.. De Kerk staat dus voor een nieuw probleem, hoe Zij binnen kan dringen in de zielsgesteltenis van het inheemsche volk. Om de Indische menta liteit beter te leeren begrijpen, bestudee- ren thans eenige priesters aan onze uni versiteiten de beschavingsgeschiedenis van Insulinde; spr. hoopte, dat vele toekom stige missionarissen deze studie zullen maken. Na de pauze heeft .prof. Berg, ter toe lichting van het gesprokene eenige frag menten voorgelezen uit Javaansche ge schriften, waaruit duidelijk bleek de in vloed van de toovenarij op de geheele ge schiedschrijving en letterkunde. Ook werden eenige gramofoonplaten ge draaid, waarop was* vastgelegd de zange rige Javaansche verhaaltrant en het ge sprokene bij een wajang-spel. Aan het einde van den avond heeft de voorzitter, prof. dr.-Carp, den spreker na mens allen dank gebracht voor de belang wekkende lezing en voordracht. DE WERELD IN VOGELVLUCHT Het incident met de „Panay" heeft den Japanners weinig plezier gebracht. Zij heb ben aan alle kanten hun verontschuldigin gen moeten aanbieden, schadevergoeding moeten beloven en een vice-admiraal, die er verantwoordelijk voor gesteld wordt, moeten terugroepen. Japansche matrozen zijn verplicht de laatste eer te bewijzen aan hun eigen slachtoffers. Dat alles valt den Japannees niet mee. Doch men vraagt zich af, of de keizer nog zal voldoen aan de eisch van president Roosevelt en persoon lijk zijn excuses zal maken? Het incident schijnt nog ernstiger te zyn geweest dan men aanvankelijk dacht, daar de Japanners ook in Amerikaansche genou- wen zouden zijn doorgedrongen en Japan sche schepen op de „Panay" geschoten zou den hebben. Inmiddels worden voorbereidingen ge maakt voor den Japanschen aanval op de Zuidelijke provincies. Kanton en Hongkong zijn nu aan de beurt. Tjang Kai Sjek, die te Hankau weer bo ven water is gekomen, heeft gezegd, in een radio-boodschap, dat de strijd zal worden voortgezet. 300.000 Chineezen zijn reeds ge sneuveld, deelde hij mede, en zulk een offer mag niet tevergeefs worden gebracht. Hij is van plan de Japanners uit te putten. De tijd moet komen, waarop da militaire kracht van Japan volkomen zal zijn uitgeput, zoo dat wij daardoor de overwinning behalen. Wij zijn omtrent het uithoudingsvermo gen van de Chineezen niet zoo optimistisch. DE A.S. BLIJDE GEBEURTENIS IN HET PRINSELUK GEZIN. De Nationale Contact-Commissie deelt ons mede, dat de samxwerkende Nationale vereenigingen besloten hebben de geboor te van het Prinsje of Prinsesje op waar dige wijze in de stad Leiden te doen aan kondigen. Om deze plannen uit te voeren hebben zich terstond enkele leden der Leidsche Studenten-Caroussel Vereeniging bereid verklaard. De voorbereiding berust bij een commissie, bestaande uit de heeren: R. P. A. Dijker, voorzitter; F. G. Kool, Praeses der L. Stud. Caroussel Ver. en G. Bergsmar leden. DE OUDE PASTORIE VAN „DE ST. PETRUS" TIJDELIJK VOOR DE JEUGDIGE WERKLOOZEN. Twee weken zyn wy nu dit jaar bezig met de zorg voor de jeugdige werkloozen, dan moeten wy noodzakelijk uitzien naar een ander en meer geschikt home voor de jonge mannen. Ook daarin zijn wij geslaagd. Binnen zeer korten tijd nemen wij onze intrek in de oude Pastorie van „de St. Pe trus", Breestraat 139, daar hebben wij een ideaal huis, waar wij onze jonge mannen kunnen onderbrengen. Hard moet er nu door hen worden ge werkt om er een gezellig tweede tehuis van te maken, waar naast een gepaste ont spanning, ook nuttige arbeid door hen zal worden verricht. Het plan van inrichting is reeds gemaakt. De kamer aan de straat plus tusschenka- mer zal een ontspanningsgelegenheid wor den, daar zal orde en netheid moeten heer- schen en om dat te bereiken zullen wij alle moeiten aan den dag leggen om het recht gezellig te maken. De daar achter grenzende zaal zal een werkgelegenheid worden, in het midden zal een lange werktafel komen, waaraan het nijvere handwerk zal worden beoefend. Boven zullen enkele kamers worden inge richt voor cursus-zaal en daar zal onder leiding tarso en fineerwerk worden be oefend. Drie Januari hopen wjj geheel en al met de inrichting van ons nieuwe tehuis gereed te zijn. Wij beginnen dien dag met een H. Mis om half tien in de St. Petrus- kerk, om Gods zegen af te smeeken over ons werk. allen zijn naturlijk present, daar na feestelijke opening van ons nieuw tehuis. Een intiem feestje zal dien dag worden georganiseerd voor onze jonge mannen. Wij behoeven U, Katholieken van Leiden, niet te zeggen, dat wij met al ónze plannen Uwe hulp dringend noodig hebben. Nog maals doen wij een dringend beroep op U allen, wij zijn met niets begonnen wij ontvangen geen subsidie,, wij rekenen op het sociaal aanvoelen van onze Katho lieke Leidenaars. Wij zijn overtuigd, dat gij ons niet laat tobben, maar ons kracht dadig zult steunen, want wij moeten sla gen. In de toekomst zullen wij U allen in de gelegenheid stellen om eens een kijkje bij ons te komen nemen. Nogmaals Uw gift groot of klein is voor ons van beteekenis. Gironummer 314325. H. SCHRAMA, pr. Lorentzkade 16. Dll nummer beslaat uit vier bladen. VOORNAAMSTE NIEUWS Buitenland Het incident met de „Panay" Is wellicht nog ernstiger dan men dacht Krijgsvoorbe- reidingen voor het Zuiden. (2de blad). Het bezoek van Delbos aan Praag. (2de blad). Binnenland Opbrengst der Rijksmiddelen. (1ste blad). Prov. Staten van Zuid-Holland behan delen de begrooting. (1ste blad). Omgeving Noodlottige twist te Boskoop. (4de blad). Sport en Wedstrijden Dr. Euwe wint ook de laatste partij van de match tegen Aljechin. Een nabe schouwing over den wereld kamp. (3de blad). DE TOESTAND VAN Z. K. H. PRINS BERNHARD Amsterdam, 17 December. De parti culiere secretaris van Z.K.H. Prins Bern- hard, jhr. mr. C. Dedel, verstrekt ons he denmiddag te half twee het volgende com muniqué: Gedurende de afgeloopen week heeft de verbetering in den toestand van Prins Bernhard aangehouden. De bezoe ken, die Z. K. H. van Prinses Juliana ontvangt, zijn van langeren duur dan tevoren. TRIDUÜM VOOR JEUGDIGE WERKLOOZEN. Nogmaals vestigen wij er de aandacht op van alle Katholieke jeugdige werkloo zen: Maandag, Dinsdag, Woensdag houden wij ons triduum. Niemand minder dan Rector H. Drost, Centraal-Praeses van de St. Joseph's-Gezellen geeft deze oefenin gen. Gij zijt allen ook al hebben wij u nooit op onze bijeenkomsten gezien, of al zijt gij in het geheel niet van plan u bij ons te voegen in deze dagen van harte welkom. Ook voor u wordt dit triduum ge geven. Maandag en Dinsdag zijt gij dus pre cies 10 uur aanwezig in de kapel van het R. K. Weeshuis, St. Jacobsgracht 1. Woens dag vangen wij reeds om 9 uur aan. On der de H. Mis algemeene H. Communie, na de plechtigheden gemeenschappelijk ontbijt. Dus nogmaals wij rekenen op u allen. WINKELSLUITING KERSTMISDRUKTE. Van 20 tot en met 24 December a.s. mo gen de winkels geopend blijven tot des avonds 10 uur. Gedurende die periode mag het winkel personeel boven 18 jaar, 11 uur per dag en 62 uur per week arbeid verrichten. Indien van deze bepalingen gebruik wordt ge maakt, moet naast de arbeidslijst een ge schrift hangen, waarop de werk- en rust tijden zijn aangegeven. Voor personen beneden den leeftijd van 18 jaar geldt de gewone arbeidstijd. Op Zondag, 26 December (2en Kersdag) mogen bloemenwinkels en winkeia voor den verkoop van brood-, banket, suiker werk, chocolade, al dan niet tezamen met consumptie-ijs geopend zijn van 8 uur voorm. tot 8 uur nam. djeh uitsluitend voor den verkoop van deztj waren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 1