RADIO-PROGRAMMA'S BIOSCOPEN TE LEIDEN HET VERLANGEN Ruwe handen WEEK-END. LIED VAN DEZEN TIJD ZATERDAG 11 DECEMBER 1937 DE LE'DSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. 11 ZONDAG 12 DECEMBER. HILVERSUM I, 1875 M. 8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5.00 NCRV. 7.45—111.30 KRO. 8.30 Morgenwijding 9.30 Gramofoonmu- ziek 10.00 Hoogmis 11.30 Gramofoon- muziek 12.15 KRO-Orkest. (Om 1.00 Li teraire causerie) 2.00 Vragen-beantwoor- ding 2.45 Gramofoonmuziek 3.10 KRO- Orkest en solist 4.10 GramofoonmuzieK 4.15 Ziekenlof 4.55 Sportnieuws 5.00 Gewijde muziek (gr.pl.) 5.50 Neder - duitsch Hervormde Kerkdienst. Hierna: Ge wijde muziek (gr.pl.) 7.45 Sportnieuws 7.50 „De Maori-Missie in Nieuw-Zee- ïnad", causerie 8.10 Berichten ANP. Me- dedeelingen 8.25 Gramofoonmuziek 8.30 Hofstad's Koorknapen en de KRO-Me- lodisten 9.45 Radiotooneel 10.30 Be richten ANP 10.40 Epiloog 11.00- 11.30 Esperantolezing. HILVERSUM H, 301 M. 8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VPRO. 5.30 VARA. 6.30 VPRO. 8.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmu ziek 9.00 Voetbalnieuws 9.05 Tuin- bouwpraatje 9.30 Gramofoonmuziek 9.45 „Van staat en maatschappij", causerie 10.00 VARA-Strijkorkest 10.40 Decla matie en Gramofoonmuziek 11.00 „Fan tasia" en solisten 12.00 Orgelconcert 12.10 Nabeschouwing Schaakmatch 12.30 Aeolian-Orkest 1.10 Schilderijbespreking 1.30 Gramofoonmuziek 2.00 Boekbe spreking 2.30 Het Omroeporkest en so liste 3.45 Gramofoonmuziek 4.10 Bus- sums Mannenkoor „Cecilia" 4.30 AVRO- Dansorkest 4.55 Sportnieuws ANP en eventueel Gramofoonplaten 5.00 „Ge sprekken met luisteraars", causerie 5.30 Kinderuurtje 6.00 Sportuitzending 6.15 Sportnieuws ANP, Gramofoonmuziek 6.30 Toespraak 6.45 Nederduitsch Hervormde Kerkdienst 3.00 Berichten ANP. Mededeelingen 8.15 Radiotooneel met muziek 9 25 Causerie 9.35 Om roeporkest en solist 10.05 Radiojournaal 10.20 Het Salzburger Kamerkoor „Trapp" 10.40 Gramofoonmuziek 11.00 Berich ten ANP. Hierna: AVRO-Dansorkest 11.40—12.00 Orgelspel. DROITW1CH, 1500 M. 12.50 New Vic toria Cinema-Orkest 1.50 Het „Uew Georgian"-Trio 2.20 Voor tuinliefheb- bers 2.40 Het Melingriffith orkest en so list 3.40 Gramofoonmuziek 4.20 „Christianity nad Music", causerie 4.40 BBC-Orkest 5.20 Missiepraatje 5.40 Het Reg. Paul-Klavierkwartet 6.30 Voor dracht „Mr. Asquith and the House of Lords" 6.50 BBC-Harmonie-Orkest 7.208.10 Radiotooneel 8.15 Kerkdienst 9.05 Liefdadigheidsoproep 9.10 Be richten 9.25 BBC-Koor en BBC-Theater- orkest m. m. v. solisten 10.30 Declamatie 10.50 Epiloog. RADIO-PARIS, 1648 M. 8.10 en 11.25 Gramofoonmuziek 11.50 Orgelconcert 12.40 Gramofoonmuziek 12.50 Andolfi- Orkest en zang 3.20 Jacovacci-Hawaian- Orkest 3.50 Accordeonconcert 4 05 Zang 4.20 Radiotooneel 5.20 Pasde- loup-Orkest 8.35 Zang 8.50 .,Le sau- tériot", opera 11.201.20 J. Bouillon's dansorkest. KEULEN, 456 M. 5.20 Havenconcert 7.35 Solistenconcert 8.50 Gramofoon muziek 10.05 Bach-cantate 10.35 Gra mofoonmuziek 11.20 Omroeporkest 12.25 Egon Kaiser's orkest, Mandoline-Or kest „Napoli" en solist 1.20 Omroepsex- tet en Mannenkoor 3.20 en 6.50 Omroep orkest en solisten 8 20 Omroepstrijk- kwartet 9.5011.20 Barnabas von Geczy's Orkest en orgelspel (gr.pl.). BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 9 25 Gramofoonmuziek 10.50 Orgelconcert 11.20 en 12 20 Gramofoonmuziek 12.50 Omroeporkest 1.502.20 en 2.35 Gra mofoonmuziek 3.05 Parasie-Sextet 3.50 Accordeonmuziek 4.05 Parasie-Sex tet 5.35 Gramofoonmuziek 6.20 Ra diotooneel 6.50 en 7.20 Zang 7.30 Om- roepsalonorkest 8.20 Bonte avond 10.30 Gramofoonmuziek 11.3512.20 Omroepdnasorkest. 484 M.: 9.22 Gramofoonmuziek 10 20 Ed. Loiseau's orkest en Pianovoordracht - 11.35 en 11.55 Accordeonsoli 12.05 Ed. Loiseau's orkest 12.20 Gramofoonmuz.ek 12.50 Omroepsalonorkest 1.401 55, 2.202.35 en 2.50 Gramofoonmuziek 3.20 Symphonieconcert m. m. v. solist. (Om 4.20 Gramofoonmuziek) 5.20 Zwitsersch pro gramma 7.35 Gramofoonmuziek 8.20 Reportage 9.05 Radiotooneel 10.30 Omroepdansorkest en solisten 11.20 12.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 6.30 Verzoekconcert ten bate van het Win- terhulpwerk. (Om 7.05 Berichten) 9 20 Berichten 9.5012.15 Barnabas von Geczy's Dansorkest en Orgelspel (gr.pl.). Om 10.05 Weerbericht. GEM .RADIO-DISTRIBUTIEBEDRIJF 3e Programma: 8.30 diversen 8.50 Keulen 10.35 Brussel Fr. 11.20 Keulen 13.20 Brussel VI. 14.20 Brussel Fr. 14.35 Brussel VI. 15.20 Keulen 17.20 Parijs R. 19.20 Weenen 21.30 Boe- dpeast of div. 21.50 Berlijn. 4e Programma: 8.30 Brussel VI. 12.50 Droitwich 14.20 diversen 14.40 Droit- wich 16.20 London Reg. 16.40 Droit wich 17.20 London Reg. 18.00 Brus sel VI. 18.20 London Reg. 18.50 Droit wich 19.20 London Reg. 20.15 Droit wich 21.05 diversen 21.25 Droitwich 22.30 Boedapest of div. 22.50 Droitwich Pl.m. 23.00 Boedapest of div. Pl.m. 23.25 Parijs R: MAANDAG 13 DECEMBER. HILVERSUM I, 1875 M. NCRV-uitzen- ding: 8.00 Schriftlezing, medetatie, ge wijde muziek (gr.pl.). 8.30 Gramofoon muziek. 9.30 Gclukwenschen. 9.45 Gramofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Christelijke Lectuur. 11.30 Gra mofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.30 Orgelconcert. 1.30 Gramofoonmuziek. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.00 Causerie „Wat de pot schaft". 3.30 Gra mofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Voor de kinderen. 5.45 Viool en piano. 6.30 Vragenuur. 7.00 Berichten. 7.15 Vervolg vragenuur. 7.45 Reportage. 8 00 Berichten ANP. Herhaling SOS-be- richten. 8.15 Samenkomst van het Le ger des Heils. 9.15 Christelijke Gemeng de Zangvereeniging „Sursum Corda", Zut- phens Vrouwenkoor, en meisjeskoor „Sur sum Corda", en solisten. 10.15 Berich ten ANP. 10.20 Dampraatje. 10.35 Gramofoonmuziek. 10.45 Gymnastikeles. 11.0012.00 Gramofoonmuziek. Hierna Schriftlezing. HILVERSUM II, 301 M. Algemeen pro gramma, verzorgd aoor de AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Mogenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Ko- vacs Lajos' orkest (Opn.) 11.00 Om roeporkest. 12.00 Ensemble Jetty Can tor. 12.45 Gramofoonmuziek. 1.15 En semble Jetty Cantoi. 2.00 Gramofoon muziek. 2.45 Declamatie met pianobege leiding. 3.15 Het Sylvestre-Trio. 4 00 Zang en piano. 4.30 Causerie „De mu- suc-Hall". (Met gr pl.) 5.30 Orgel-, viool- en zangvoordracht. 6.35 Gramofoonmu ziek. 6.45 AVRO-Dansorkest en soliste. 7.20 Friesch programma. 8.00 Berich ten ANP. Mededeelingen. 810 Gramo foonmuziek. 8.45 Radiotooneel. 9.00 Omroeporkest, koor van de Italiaansche Opera en solisten. 10.15 Renova-kwin- tet. 11.00 Berichten ANP. Hierna Gersh- win-herdenking. 11.3512.00 AVRO- Dansorkest. DROITWICH 1500 M. 11.05 Gramo foonmuziek. 11.50 Orgelspel. 12.20 Bij- bclsche causerie. 12.45 BBC-Schotsch- orkest. 1.50 „In defence of gessip", cau- sirie. 2.05 Orgelconcert. 2.35 BBC- Wels-orkest en soliste. 3.20 A. Ealisbury's orkest. 3.50 Pianovoordracht. 4.20 Ca baret. 4.50 Muzikale causerie. (Met gr. pl). 5.20 Zang. 5.40 W. Collins en zijn orkest. 6.20 Berichten. 6.40 Bariton en orgel. 7.20 Cabaretprogramma. 8.05 Komische voordracht. 8.20 „Recrea tion", causerie. 8.50 Variëté-program- ma. 9.20 Berichten. 9.40 Buitenlandsch overzicht. 9.55 Sportreportage. 10.35 BBC-orkest. 11.20 Joe Kaye en zijn band 11.5012.20 Dansmuziek (gr.pl.). RADIO-PARIS 1648 M. 7.50, 8.50 en 10.40 Gramofoonmuziek. 12.20 H. Po- rée-orkest en zang. 3.05 Pianovbordracht 3.20 Zang. 4.20 Zang 4.35 Piano voordracht. 5.20 W. Cantrelle-orkest. 8.35 Zang. 8.50 Pianovoordracht. 9.20 „Moineau", operette. KEULEN, 456 M. 5.50 Omroepkleinor- kest. 7.50 Orkestconcert. 11.20 NSD AP-orkest. 12.35 Nedersaksisch Sym- phönie-orkest, en solist. - 1.35 Omroepsex- tet. 3.20 Omroep-Amusementsorkest. 4.50 Omroepstrijkkwartet. 6.30 Gramo foonmuziek. 7.20 Herbert Fhöhlich's or kest. 8.20 Wetstduitsch weekoverzicht. 9.00 Cembalovordracht. 9.50 Omroep orkest, vocaal sextet en instrumentaal kwartet. 11.204.20 Zie Deutschland- sender. BRUSSEL. 322 en 484 RL 322 M.: 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Omroep orkest. 1.502.20, 5.20, 6.50 en 7.20 Gra- mofoonmuizek. 8.20 Omroeporkest. 10.3011.20 Gramofoonmuziek. 484 M.: 12.20 Orgelconcert. 12.50 Om- roepkleinorkest. 1.502.20 Gramofoon muziek. 5.20 Pianovoordracht en gra mofoonmuziek. 5.50 Omroepsalonorkest. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Omroep- kleinorkest en soliste. 9.20 Omroepor kest, -koor en solisten. 10.3011.20 Waalsch cabaret-programma. DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M.: 6.35 Gevarieerd programma. 8.20 Berich ten. 8.40 Omroepkamerorkest en -koor m.m.v. solisten. 9.20 Berichten. 9.50 Pianovoordracht. 10.05 Weerbericht. 10.20 Barnabas von Geczy's orkest. 11.20 4.20 's nachts: Reportage boksmatch en populair concert. GEM. RADIO-DISTRIBUTIE-BEDRIJF. 3de Programma. 8.00 Keulen. 9.209.40 Parijs R. 11.05 Londen Reg. 11.50 Parijs R. 12.05 Radio P. T .T. Nord. 12.20 Parijs R. 13.20 Brussel Vl. 14.20 Diversen. 15.05 Parijs R. 15.20 Keulen. 16.25 Londen Reg. 17.20 Parijs R. 18.20 Keulen. Plm. 19.10 Londen Reg. 19.20 Keulen. 20.20 Rome (Milaan) 21.20 Brussel Fr. 22.20 Boedapest of div. Pl.m. 23.25 Diversen. 4e programma. 8.00 Brussel VI. 9.20 Diversen. 10.35 Droitwich. 12.20 Brussel VI. Pl.m. 12.45 Droitwich. 13.50 Londen Reg. 15.20 Droitwich. 20.05 Londen Reg. 20.50 Droitwich. Theodora maakt schandaal. (Irene Dunne. Melvyn Douglas). Brandende dollars (Barbara Stanwyck, Joel Mc Grea). Vorstelijke emigran ten (Irene de Zila- hy, André Lafour). Opstandige harten (Katharina Hep burn, Charles Boyer). De laatste dagen van Pompeji (Preston Forster). Het geheimzinnige Sanatorium (Ri chard Talmadge). Komische film. Speelfilm Speelfilm Romantisch" film. Historisch- sensationele film. Sensatie film. AANVANGSUUR KEURING Dag. 811 uur. Zon dags bovendien van 27 uur. Matinée Zaterd. en Woensd. 2 uur. Dag. 8.15- 2—7 uur. Zat en 2.30 uur. ■11.15 uur OovcnJier. Matinée Woensd Dag. 8—11. Zondags nvn^ien 47 en 811 ifur. Matinée -.au. Woens dag 2.30 uur. Goedgekeurd voor volwassenen Toelaatbaar v. volwassenen. Goedgekeurd voor volwassenen Afgekeurd. door MARTIN DEVILEE 't Is merkwaardig, wat sommige menschen kunnen maken, van wat men „armoede noemt. Zij lachen met het begrip, omdat het voor hen geen begrip meer is, maar s.echts een toestand. Ik zeg „slechts" om dat „be grip" nadenken vereischt, en een toestand kan worden ondergaan, zonder erover te philosopheeren. Maar altijd is hiervoor een oorzaak te vinden. Madame Lafleur was geen wijsgee en haar kamer en keuken spraken van arrroe- de, de jaren door, zonder één opflikkering van een goeden dag, waarop 's middags een auto van „Lafayette" of „le Printemps" stil hield voor haar huis, en mannen de don.cere trap van het kazerne-huls opsjouwden met een tafel en nieuwe stoelen en mooie fau teuils. Ze kon er wel over denken, „Maar", ze; ze dan, „ik kan geen meubelen bestellen in de stad, want de mannen zouden de „Ruei'e de la Cloche" niet kunnen vinden, en ze zou den weggaan. Dan komen ze terug aan net magazijn, en krijgen een standje, omdat ze de meubelen niet hebben afgeleverd. Dat mag ik die menschen niet aandoen". En van puur geluk over deze menschlievende daad zong ze een liedje. Zóó was Madame Lafleur, en maakte var. een donkeren dag een etmaal vol zonne schijn. Dan formeerde zij van een leege jampot, waarin nog druppels zaten van aarbeien-nat, en van een vettige pan met casse-croüte een stilleven, waarbij de zon een goudschijn gaf, die de boter verving oni de cassecroüte te bakken. Dan werd de ..vin ordinaire", die ze er bij dronk, de zuiverste Bourgogne van '79, en raakte ze beneveld door de lange teugen van vloeiende fantasie. De achterkant van haar woning werd een rijk land van boomen en weiden en breede luchten, en de ruige achterkant van de hui zen viel weg, de zwar'berookte steenen golf den op de wolken, en voor haar verrees, eerst trillend en flikkerend, vaster wordend in begrensd menschelijk denken een stad van louter droomen, met blinkende palei zen en witte huizen. En dan zocht ze. „Ik zoek werkelijk, monsieur!" vertelde ze me, toen ik haar zoo eens aantrof. „Ik zoek vijf jaren af en door, tot de dag komt aan het eind van de reis." „Maar wat zoekt u dan?" vroeg ik. „De vervulling van mijn droomen," ant woordde ze, „en 't bewijs, dat armoede en ziekte slechts bestaan, om mij te helpen naar het verre land." Ik heb haar zóó gekend, een klein, smal vrouwtje, een meisje bijna nog, dat ik weet niet waarvan leefde. Misschien alleen van wat fantasie en gebakken aardappelen en een teeren op wat geweest was, of wat ge weest zou kunnen zijn. Ik vermoed het zoo, ik weet het niet. In haar oogen lag een ver langen, zuiver als haar hart; ze heeft ook op dat verlangen een beetje geleefd. Maar tegelijk heeft dat haar sneller naar de blin kende paleizen aan den overkant van de le vensgrenzen gedreven. Haar eenigste uitgang was naar de kerk, een kleine, oude kerk ir. het hart van Pa rijs, die ze bereiken kon zonder de Boule vards te raken. In die kerk staat een mooi Mariabeeld. Ze ging er alleen 's Zondag heen, en bijna was die eene keer per week nog teveel voor haar uitgemergelde lichaam. Ze heeft me verteld, wat haar verlangen was. Op een Zondagmorgen, die de laatste voor haar was. Ze lag doodstil op de divan, j cie tegelijk haar bed was. „Ik ben bijna aan het eind van de reis, I monsieur" zei ze toen. Haar oogen glinster- I den koortsachtig; ik zag. dat het niet al te kng meer kón duren. „U bent moe" merkte ik op, „Ja, u hebt gelijk; het is ook zoo'n lange reis geweest. Vijf jaar aan één stuk door te trekken, de dagen door, de nachten lang, in zonneschijn en regen en kou, het is vermoei end. Maar nu ben ik er. Ik ben vlak bjj Jean." Ze hield op, en glimlachte. „Jean? Wie is Jean?" Ik dacht dat ze ijlde. Voor zoover ik wist had ze geen familie. Ze ontving nooit bezoek, en had met niemand connectie. „U hebt hem niet gekend. Hij was mijn man.Neen, ik ijl-niet, ik weet heel goed, wat ik zeg" vervolgde ze, toen mijn ver wonderd gezicht zag. „Hij is gestorven op den dag van ons hu welijk. Hoe? 't Schijnt zoo'n dwaas verhaal, dat het u misschien zal doen glimlachen om cie kleine madame Lafleur, die zóó kinder lijk is, en niet glaagde; die de armoede had ii, haar handen en voeten, en geen geld had om kleeren te koopen. Maar u kunt toch het verlangen begrijpen, dat ze uitdroeg in haar oogen, en waarop ze wegteerde tot het eind van de reis? Dat verlangen is he viger geweest dan de ziekte, monsieur. We kwamen uit de kerk, waar zoo juist ons huwelijk was ingezegend. Opeens trok Jean me terzijde, toen we reeds buiten wa ren. Hij zeide, nog wat te willen bidden voor het Maria-altaar. Dat was niets vreemds, zult u zeggen. Het was wél vreemd, zeer vreemd zelfs. Waarom gingen we terug, ter wijl we er langs waren geloopen? Het ver baasde allen, die ons vergezelden. We gin gen terug, en bleven vijf minuten bidden. Toen kwamen we weer buiten, en merk ten, dat de anderen reeds waren heengegaan. We gingen samen naar huis. We staken de Boulevards over, en toenu zult me nu wel uitlachen, monsieur. ik zag tusschen de voorbij schietende auto's het beeld van Maria. Verbeelding, denkt u? Ik dacht het zelfde. Ik zei zelfs niets tegen Jean, die blij en gelukkig was. Toen zag ik het voor den tweeden maal, in al den luister, waarmee het in de kerk stond. Zij keek naar Jean, niet naar mij. Ook dit zag ik zeer goed. Maar Jean gmg gerust en vroolijk naast me voort. Nog een keer zag ik Maria. Toen wilde ik 't Jean zeggenik zag een auto, ik greep Jean vast Zij scheen zeer vermoeid, haar gezicht werd steeds bleeker en doorschijnender. Maar met een energieke beweging richtte ze zich nog eens op. „Verbeelding, nietwaar monsieur? Ik ben een vrouw, die langzaam sterft, en leed aan ziekelijke fantasie? Jean werd het volgend oogenblik aangereden door een taxi. Hij was onmiddellijk dood. Een ongeluk, mon- sieur? Zooals er in Parijs zooveel gebeu ren? U denkt het. Maar waarom moest hij sterven? Waarom ging hij terug-om bij het I Maria-beeld te bidden? Wat bezielde hem I toen? Wanneer hij dit niet gedaan had, zou het ongeluk waarschijnlijk niet gebeurd zijn? Waarom? Waarom? Waarom moest ik j na een paar dagen hooren, dat ik een on- geneeslijke ziekte had? We zouden niet ge- j lukkig geworden zijn in ons huwelijk, mon sieur. U weet het nu: ik verlang naar Jean". De nacht daarop heeft madame Lafleur de laatste etappe afgelegd van de groote reis, om eindexijk te vernemen de reden van het „waarom". Dit is geen verhaal met een knetterend slot. Het klinkt zelfs dwaas en buitenge woon onverstandig, om vijf lange jaren te reizen naar den dnod, waar het beginpunt reeds de dood was. Maar kan een gezond mensch dit alles begrijpen, waar een zieke vrouw dit slechts beleven kan, omdat ze wéét wat verlan- -60ct Bij Apoiken Drogisten EEN KWESTIE VAN VERTROUWEN De duiven fladderen. Niet alleen van en naar het hok van den duivenmelker. Niet alleen in de nauwe kooi, die per trein naar Vilvoorde, Limo ges, Bordeaux of nog Zuidelijker gaat om vandaar te trachten het duivenplat in een Amsterdamsche buurt drie hoog achter weer te bereiken. De duiven fladderen ook daar waar veel menschen zijn, hoe onbegrijpelijk dat ook is. Maar misschien weten zij, dat men schen, die elkander maar al te graag te lijf gaan, de onschuldige duiven sparen. Mis schien doen de menschen dit omdat duiven niet spreken kunnen en en menschen weL Houden de conferenties en de strijd in deze wereld niet gelijken tred? Zoo is het in de paleizen der grooten, die oorlogen bespreken, zoo is het in de huizen der eenvoudigen, die familiekwesties trachten bij te leggen. Maar de duiven spreken niet en zijn het symbool des vredes voor de pratende menschen. Duiven leven misschien ook daarom in de schaduw van eeuwenoude kerken om hun symbool des vredes kracht bjj te zet ten en te plaatsen in een schooner licht. Zij fladderen op het asphalt van het San Marcoplein vóór de San Marcokerk in Venetië,op het St. Francisplein vóór de St. Franciscuskerk in Budapest en op de trappen van de St. Paul's kathedraal in Londen. Daar, maar ook op Trafalgar Square rond de beeltenis van Nelson, leven de duiven hun leven van vreugde in het hart van een woelige, jagende, vechtende we reldstad. Zij doen wat zij willen en de menschen lieten hen gaan. Die vergaten een oogen blik hun haast en vertraagden hun tred, als zij de bewegelijke donzen duiven- deken zagen, die gespreid lag over Trafal gar Square. Dan kwam er plaats in hun gedachten voor andere dingen dan arbeid en brood en afgunst en haat. Dan kwam er een stille glimlach om hun mond om de scherpe tegenstelling, welke zich hier de monstreerde: de vrede temidden van de haat, het vertrouwen temidden van de af gunst. Maar er is in ieder menschenhart, hoe boos het zijn moge, een zonnige plek. En het koudste hart verwarmde "zich aan een greep naar brood voor de duiven op Tra falgar Square. En de menschen wandelden temidden der duiven als Adam en Eva te midden der wildé dieren in het paradijs. (Iedere vergelijking gaat mank). De duiven leefden rustig en vol ver trouwen hun eigen fladderende leven. Zij deden waar zij zin in hadden en wat zij wilden. En zij deden dat op het hoefd van Nelson en de schouders van Nelson en op Nelson's trouwe zwaard en op de trappen der kerk en, als het geviel, op het smetteloos witte bruidskleed of op de stoflooze revers van den bruidegom, die met zijn bruid, vol van hart, een verbond ging sluiten voor het leven. Want de dui ven waren vele. En toen zijn er in opdracht van het Stadsbestuur mannen gekomen om de ge lederen te dunnen van de duiven, die de den wat zij wilden. Want wat geoorloofd was in de ark van Noë, was in Londen niet geoorloofd. En die mannen gingen tusschen de dui ven juist als andere menschen, die daar gingen met brood in hun zakken en vreedzame gevoelens in het hart. En zij grepen er vele. En de duiven lieten zich griipen. Hun vertrouwen in de menschen bracht hun den dood.... D ANIëL. WERKLOOZEN-WEE Ga nooit een achteloos voorbij, Wiens arbeidgrage handen Aan ongespannen spieren daags. Langs 't loome lijf verbranden. In krampende begeerte naar De schatten dezer aarde: De rauwe grond, het harde staal Tot eigen huis en gaarde. Denk niet: die hand had iets te doen, Wanneer zij enkel wilde, Denk eerder aan verbeten smart En aan de diep verstilde Ellende om dien grooten nood, Dien vrouw en kind'ren lijden, En om voor hen het smalle pad Der toekomst te bereiden. Denk liever aan hun langen dag En al de leege dagen, En aan de hand, die werken niet Maar slechts mag komen vragen. Aan 't arm'lijk huis en 't arm'lijk kleed, Dat lang reeds niet meer deugde, En aan de zorgen, 't sloopend leed Der huiselijke vreugde. Heb liever smart om alle hoop, Geworden tot een veete En uit het moedelooze hart In wanhoop weggesleten. Heb liever leed om deze hand, Die, traag en stil gevallen, Het lot van heel een wereld draagt In armoe: één voor allen. Dank liever God, als gij hen ziet, Voor wat uw hand kon vinden, En help hen. Zijn 't uw broeders niet, Die tasten nu als blinden? Laat liever, als g' uw loon ontvangt, De dank u overstelpen, En geeft, en geeft, en geeft aan hen. Die deze blinden helpen. TROUBADOUR. P.S. Giften voor de hulp aan R.K. jonge werkloozen te Leiden worden gaarne in ontvangst genomen door Kap. H. Schra-na, Lorentzkade 16, Leiden. Giro 314325.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 11