TRIANON NIEUWE OVERDEKTE IV. CE LMSU1IK TE UTRECHT. WILLY KANBIER Pijpen Laurierdrop 100 Visitekaarten Drukkerij Van Brussel FEESTARTIKELEN TROUWRINGEN M. BRINKS, Turfmarkt 11 VOOR KERST-ETALAGES Meubelhandel tel. 4078 ra BRANDENDE DOLLARS Adverteert in De Leidsche Courant DONDERDAG 9 DECEMBER 1937 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD - PAG. 8 Brandende dollars Dokter Kildare, als „interne" verbonden aan het Mountview Ziekenhuis (een groo- te kliniek in New-York), is er toevallig getuige van dat het „ganster-opperhoofd" Hanlon in een café bezwijmt ten gevolge van een hevige snij wond aan zijn pols, die hy elders heeft opgeloopen. De gangsters weigeren Hanlon naar het ziekenhuis te brengen, omdat er dan te veel zou uitlekkenen hoewel zijn con tract met Mountview Hospital het hem eigenlijk verbiedt, verricht de jongen dok ter snel (en met zeer gebrekkige hulpmid delen) de vereischte operatie, omdat hij het niet over zijn hart kan krijgen Hanlon te laten sterven. Een paar lagen later wordt hem in datzelfde café een envelop meegegeven, en bij nader onderzoek blij- "ken daarin tien briefjes van honderd dol lar te zitten ongetwijfeld bedoeld als Joel McCrea en Barbara Stanwyck als Kildare en Janet Haley in „Brandende Dollars" „honorarium" voor de behandeling van Hanlon. Nu juist is een van de grondbe ginselen van het Amerikaansche .inter ne"-systeem, dat de „internes" pro deo werken. De „internes" zijn afgestudeerde dokters, die als interne volontairs in een ziekenhuis gelegenheid krijgen practijk op te doen bedoelde ziekenhuizen behande len alle patiënten, of ze betalen kunnen of niet, en in verband daarmee nemen de „internes" genoegen met een zeer klein zakgeld, terwijl ze beloven op generlei wijze geldelijke vergoeding voor hun dien sten te zullen aannemen. De duizend dol lar, die dokter Gildare daar opeens in han den krijgt, beteekenen voor hem bijgevolg een massa geld, maar tegelijk staat onmid dellijk voor hem vast, dat hij ze terug moet brengen. Hij zet dit uiteen tegenover Janet Haley, bij wie hij dien avond het avondeten ge bruikt. Hij kent haar pas een paar dagen zij kwam in de kliniek met een ver brande pols, en terwijl hij haar behandelde, kreeg hij een geval van verliefdheid op het eerste gezicht. Zij had terug moeten komen om opnieuw verbonden te worden, maar toen zij niet kwam opdagen, is hij haar thuis gaan bezoeken. De pols was na tuurlijk 'n mooi excuus voor zijn belang stelling en verder bracht hij een heele berg eetwaren mee, omdat hij gemerkt had dat zij blijkbaar op een houtje moest bij ten. Het verhaal over deze duizend dollars begint vanaf dit oogenblik relief te krij gen en de spanning stijgt tot een voor treffelijk einde. Les Anges Noirs. FILM NAAR MAURIAC's ROMAN. De parijsche correspondent van „De Tijd" schrijft: Het herfstseizoen van dit jaar is in de carrière van den bekenden katholieken ro manschrijver Frangois Mauriac een alles zins opmerkelijke periode. Hij debuteert immers tegelijkertijd met 'n oorspronke lijk tooneelstuk „Asmodée" voor 't voet licht en nog wel in 't eerste „huis" van 't land, de „Comédie Frangaise" en met een film, waarvan het scenario uit een zijner bekendste romans is getrokken op het wit te doek. 't Verfilmen van 'n roman is gebleken altijd 'n hachelijke onderneming te zijn, zoowel voor de film als voor den betrok ken roman. En zoo is het begrijpelijk, dat zoowel de verstandige bewonderaars van de filmkunst als die van het litteraire oeuvre van Mauriac of van beide, op het voornemen der aankondiging dat door „Bur diga-films" de verfilming van „Les Anges Noirs" ter hand was genomen, een af wachtende houding aannamen al valt moeilijk te ontdekken, wat voor andere houding zij hadden kunnen aannemen. Het litteraire oeuvre van Mauriac neemt in de moderne Fransche letteren een hooge, maar ook zeer eigen plaats in. Zijn geest ontleedt scherp, hij nuanceert uiterst subtiel, zijn verbeelding is sterk evoca tief, ondanks of dank zij de nobele midde len warmede zij werkt, zijn visie is pessi mistisch maar draagt de kenmerken der waarschijnlijkheid voor de sujetten tot wie hij zijn keus bepaalt, die gelukkig het heele menschdom vertegenwoordigen. In zijn hoofdpersoon zien wij 't Kwaad de walglijkste geestelijke verrotting aanrich ten. Wat hem altijd bezig houdt, wat hem tot katholiek auteur stempelt, is de strijd tusschen de demonen en de genade om de menschelijke ziel, om de gevallen men- schelijke natuur, die hij ons uitbeeldt als veel meer geneigd naar die inblazingen des duivels te luisteren dan mede te wer ken met de voor een ieder bereid gehou den Genade. De rol, die het kwaad in zijn oeuvre speelt is dan ook veel en veel zichtbaarder dan die der Genade. Ten aan zien van het natuurlijke goeds, waartoe ook nog de bedorven natuur in staat is, is Mauriac wel erg pessimistisch, en dat is het wat hem van zekere zijde het verwijt heeft bezorgd, dat zijn katholicisme een sterken Jansenistischen bijsmaak heeft. Duidelijk zal het den lezer in ieder ge VESTA NAAIMACHINE 2e hands, wei kt als nieuw, voor- en achter uit. prima machine, slechts t 37 50 HAARLEMMERSTRAAT 159 bij Janvossensteeg en andere dropsoorten; Anijsblokjes, Anijszaad, Borsthoning en Levertraan Fn^DD Haarl.otraat 9 V. DUKr Tel. 439 val wel zy'n, hoezeer het oeuvre van Mau riac een oeuvre van zielkundigen en gees telijken aard is, hoezeer de handeling, de intrigue en haar ontwikkeling zich afspe len binnen in de personen, en hoezeer de uiterlijke gebeurtenissen aan vertoon en sensatiewekkends arm zijn. Werk van dergelyken ingetogen aard ook de ware booswicht heeft zijn ingeto genheid te verfilmen, zonder dat zijn zeer eigenaardige atmosfeer tekort wordt gedaan, is voorwaar een veeleischende op gave. En „Les Anges Noirs" wordt door de Mauriac-kenners voor misschien wel het meest karakteristieke gehouden van deze serie romans, waarin het probleem van het kwaad met een onverbiddelijke ge strengheid is behandeld. De jonge, nog aan den aanvang van zijn loopbaan staande regisseur Willy Rozier heeft ongetwijfeld een moedig initiatief ontwikkeld door een onderwerp te kiezen, dat zoo geheel buiten het conventioneele valt En dat op zich mag men reeds beel- belovend van hem noemen. Ook benadert de sfeer van zijn film tamelijk wel de sfeer van Mauriac's werk. Hij heeft geen en kele concessie gedaan om de afzichtelijke geschiedenis van deze familie, waar ieder een den ander beloert en verdenkt, de mis daad voortdurend in de geesten aanwezig is, waar men niet anders vindt dan harde harten, die zich gezet hebben, zonder te rughouding, geheel en al, op jacht, en welk een geniepige jacht, naar winst of naar ge not te verzachten. Misschien is hij eerder te ver gegaan in de beklemtooning van het kwaad, en komt de uiteindelijke zin van Mauriac's werk niet geheel tot zijn recht. „Les Anges Noirs", heeft Maurice ver klaard, „is een boek van hoop; zijn diepe beteekenis is, dat ook het wezen, dat zich het meest verlaagd heeft, dat het meest schuldig is, gered kan worden." Het einde van de hoofdpersoon, Gradère, illustreert dit niet op geheel overtuigende wijze. Wat nu de filmische middelen betreft, waarmede Willy Rozier het gegeven heeft verwerkelijkt, zij verraden zeker geen meesterhand. De techniek herinnert van het begin tot het einde aan de stomme film. Een nadeel is dat niet direct, het spaart ons de eindelooze dialogen, welke zooveel films der gemiddelde Fransche productie onuitstaanbaar maken, en het dwong den regisseur de beeldovergangen uit de beel den zelf te rechtvaardigen, waarin hij over het geheel wel geslaagd is. Van den an deren kant moet men toegeven, dat de ge middelde techniek der beeldopnamen sinds de „stomme periode" toch wel verder voor- uitgeschreden is, dan uit Rozier's film kan blijken. De tragische handeling van „Les Anges Noirs" heeft Willy Rozier omgeven met duisternis en met beklemmende eenzaam heid. Driekwart der scènes van de film spelen in den nacht en de zanderige, troos teloos uitgestrekte „Landes", beplant met de monotone pijnboomen, ziet men vaak en voelt men voortdurend aanwezig. Met deze gelukkige vondst heeft hij het sterkst bewezen, in de ziel van Mariac's werk te zijn. gedrongen. Het bewijst een intelligen tie, die voor de toekomst nog groote ver wachtingen wekt. „VORSTELIJKE EMIGRANTEN" (Tovaritch) Deze film geeft de lotgevallen van twee Russische uitgewekenen, lotgevallen, welke reeds eerder in een tooneelstuk, dat den naam draagt „Hovarich" zijn verwerkt. Wie „Vorstelijke emigranten" zien wil moet niet daarheen gaan om te genieten van een liefdesgeschiedenis of een sensa tioneel gebeuren. Veeleer is het onderwerp gegrepen uit de al te schrijnende werke lijkheid van vergane grootheid. Zielen adel, oprechte trouw en ten slotte ook een voudig Godsvertrouwen vormen den wer- kclijken achtergrond. Juist daarin ligt het hoogst boeiend karakter van deze film. Deze film is dan ook een der belang wekkendste films. De groothertog Qura- tieff is nobel, waardig en edelmoedig, de volkscommissaris, die in Parijs namens zyn regeering handelstransacties moet uitvoe ren, is zijn vijand en behoort tot een an dere wereld, maar wij kunnen onmogelijk in hem de sinistere figuur zien, die hjj heet te zijn. Ook hij strijdt voor zijn ideaal en zijn volk en als de groothertog de vier milliard, die aan zijn tsaar toebehooren, af staat aan het Russische volk en de volks commissaris zegt kalm, dat hij chèques van millioenen ontvangt en leeft van 2000 francs per maand, zien wij hem plotse ling in een ander licht De auteur Jacques Deval, die ook de film regisseerde is allround, geestig, schrijft een sterken dialoog, zorgt voor climax. Een zeer satyrieke film, die met zorg is gemonteerd, prachtig wordt ge speeld en legio goede vondsten bevat.... PALJAS Een Richard Tauber-film. Paljas het zoo menschelyke drama der liefde, dat nooit veroudert en zich altyd herhaalt. Niet alleen in de opera, in de muziek van Leoncavallo, maar dagelijks ook in het leven. Richard Tauber zingt thans den Paljas in de film, bijgestaan door Steffi Duna als zijn tooneelvrouw. Zijn eigenlijke vrouw Diana Napier heeft zich tevreden moeten stellen met het kleine bijrolletje van de afgunstige en kwaadaar dige Trina. Eigenlijk had haar deze voor stelling een muziekrecensent moeten gaan, om de zangkwaliteiten van Richard Tau ber en Steffi Duna te beoordeelen. Noo- dig was dit echter niet, want beiden zijn sterren aan den zanghemel en hebben in de wereld der muziek een gevestigde re putatie, die zij ook in deze Paljasvertoo- ning per film niet verloochenen. Met an dere woorden: de zang is uitmuntend. De opera is ook in de film geheel tooneel ge bleven. Natuurlijk zijn alle mogelijkheden uitgebuit, welke voor het tooneel onmoge lijkheden moeten blijven. En zoo is er, on der invloed van goeden smaak en met pas sende uitbundigheid, een aantrekkelijk ge heel ontstaan, dat vooral op de liefhebbers van den bel canto zijn bekoring niet zal missen. Maar niet alleen voor deze cate gorie van menschen, maar ook voor hen, die in het potsierlijke van Paljas het eeuwig-mensohelijke weten te waardeeren. Op de film is het drama van het huwe lijk realistischer geworden dan in de opera, zoodat de levensgrens van 14 jaar die de Centrale Commissie voor toegang vrijgaf, wellicht wat hooger gesteld had kunnen worden. Voor moderne trouwauto's „Ideaal Tax" met alie chauffeurs in beige unitorm. Ook voor buitengemeenten disponibel Narmstraat 2, Telef. C De onderremer W. C. A.v. KERKHOFF MET ENVELOPPEN in de bekende goede kwaliteit vana* f» I.3993 267 HAARLEMMERSTRAAT 267 RUIME KEUZE IN Mutsen en Verslering, Schilden, Confetti, Serpentines, Schertsartikelen, Papieren Tafelbedekking 1 M. breed, 10 M. lang, STEEDS DE NIEUWSTE VOORDRACHTEN EN BRUILOFTSLIEDEREN ENZ. Fa. G. VAN BRUSSEL HAARLEMMERSTRAAT 267 VEEHÉÜDAAL's BORDUUR-ATEUER HAARLEMMERSTR. 27 Ajouren Stot- j Klaar ,erwi„ russseren jknooaon Knoopsgaten, enz. si62 s L. 09 CÜ O. 4» ZEGELRINGEN C 09 f- FANTASIE RINGEN ■o s O ILo GRAVURE GRATIS CS s CC 09 TELEFOON 3362 ca. O O 8156 Irene Dunne en Melvyn Douglas in de film „Theodora maakt schandaal", leveren wij i takjes hulst 20—25 Ct. per dozijn; Sneeuw 80 cM. breed, 10 lagen dik, 12 ct. p. Meter, 80 ct. per rol v. 8 Meter. Rood crêpe-papier 4 ct. per rol, 100 rollen f.3.rood cellophane-papier 1 2l/2 22l/2 P®r v®'» cood eellophane-wol fel.p®r kg., 12 cent per ons; roode cellophane zakjes f. 0.85 en f. 1.20 per 100; Diamant,ne 10 ct. per zakje, 12 zakjes 90 cent; Zware Gothische kaarsen van zuivere stearine 6 ct. Kerstioopers 50x250 cM., 10, 12l/2. 15 ct., Kerstetalageservetten 12V-2 ct. per 25 stuks; Kersttafellakens 125z150 cM. 12 */2 cent; 200 z 125 cM. 22</2 cent; Goudband 10 cent per rol; Etalagecarton 7 cent per vel; 100 vel f. 5.50; Kerstpapier 75 z 50 cM, f. 1.50 per 100 vel, 40 cent per 25 vel; Kerstlint in diverse breedten vanaf 2 cent per Meter; Kerstklokken 5, 10, 15, 25 cent; Roode Kerstslingers 7l/2 cent per 5 Meter; Kerst mannen 7V2 cent; Fraai bedrukte Kerstprijsk'arten vanaf f. 1.10 per 100; Kerstzegels 60 ct. per 100; Goud en ziiverkoord 15 ct. per Meter; Eta'agekaart met opschrift! „Kerstgeschenken" 2Vo ct, per stuk, 10 stuks 20 ct. enz. - Voorts hebben wij een groote en fraaie sorteering in Kerstversiering - Voor etalage, winkel, kamer en kerstboom. N. PADDENBURG, Nieuwe Rijn 11, Telef. 2143 RIJWIELSTALLING STATIONSWEG. LEIDEN 5 cent per dag, 25 ct. per week, recht tegenover Heek 70 cent per maand, allen in hekken. INGANG NAAST HUIZE ZARSE P. Huibertshof 22, ingang Stationsweg H. J. Wassenaar UW ADRES IS Haarlemmerstraat CO Naast Roxy-Bioscoop 34. Let Op 52 ZOEKT GIJ ONTSPANNING, HUMOR, SENSATIE, AMUSEMENT, bezoekt dan vanaf Vrijdag 10 December want ©en buitengewoon programma zal dan wederom worden vertoond. 8160 Een glorieuze film, een dol dwaze comedie vol geestige situaties, behooreude tot de klasse van Oke Mr. Deeds, met IRENE DUNNE - MELVYN DOUGLAS Als 2de hooldfllm: Een blik achter de schermen in de wereld van jonge dokters en die der gangsterorganisaties met BARBARA STANWIJCK - JOEL Mc CREA Prijzen van (I. 0,30 tol II. 1 Zaterdag en Woensdag matinée Zondag doorloopende voorstellingen van 2-7 uur CASSA GEOPEND VAN 11-3 UUR. Raad van Commissarissen: Jhr. Mr. J. K. H. DE BEAUFORT VAN LEUSDEN Leusden Mr. A. M. A. Baron VAN BOETZELAER VAN LOENEN EN WOLFEREN (6ed. Comm.) De Bilt Mr. W. I. DOUDE VAN TROOSTWIJK Nleuwersluis Jhr. Mr. J. M. VAN ASCH VAN WIJCK Amsterdam A. TEN NOEVER DE BRAUW Wijk bij Duurstede Verstrekt CREDIETEN, ook BOUWCREDIETEN Neemt gelden deposito. Agent voor Leiden en Omstreken de Heer A. J. DEN HOLLANDER PRINSESSEKADE 3 (ingang Schapensteeg) LEIDEN De Directie: J. B. DE BEAUFORT 8001 N. C. DE RUYTER. Begrafenis-Associatie „Ad Sanctos" (uitsluitend voor Katholieken) I Geeft U op rustige wijze hulp en steun i tijden van rouw. De nabestaanden kunnen zich bevrijden van iedere I zorg over de regeling van een niet I dure en toch waardige begrafenis. Zij behoeven zich slechts met ons in j verbinding te stellen VAN BEMMELENSTRAAT 5, (bij de St. Petruskerk) Tel. 3661

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 8