Fa. I. ZANDVOORT's Slagerijen REORGANISATIE-UITVERKOOP WILLY KANBIER I TROUWRINGEN J. VAN DER STOK ADVERTEERT IN ..DE LEIOSGHE COURANT". Meubelhandel tel. 4078 Uw adres voor Rund-, Kalfs-, Varkens- en Lamsvieesch is 1 M. BRINKS, Turfmarkt 11 fTlaison anc WOLLEN GEBREIDE PRIMA SCHOENWERK Fa. L. 8AIJER, Steenstraat 21 DONDERDAG 28 OCTOBER 1937 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD - PAG. 8 CL01TRÉES. Boeiende film van het kloosterleven Het is nu eenmaal een feit, dat er voor velen, zelfs voor katholieken, weinig aan trekkelijks kan schuilen in een film, die wordt aangekondigd als een documen taire van het kloosterleven. Maar wie eens en voor altijd van deze dwaling zijns weegs wil worden bekeerd, zal goed doen, de prachtige documentaire film te gaan zien, die de Fransche cineast Robert Alexandre heeft opgenomen in het Gene ralaat van de E.E. Zusters van den Goe den Herder te Angers. Het gegeven is zoo eenvoudig mogelijk, want het leven der zusters en magdale- na's is zoo eenvoudig mogelijk en daarvan is de film niet anders dan een nauwkeu rige weergave. Het pretentielooze en toch zoo voornaam en artistiek aandoende ka rakter van deze film maakt haar tot een document, dat wij niet anders dan met groote dankbaarheid kunnen ontvangen. Wij zoeken en tasten naar de goede film; we trachten met handigheidjes en offertjes aan onze opvatting over goed en slecht de klippen te omzeilen, zoeken met klei nere of grootere concessies toegang te krij gen tot de paleizen van de wereld-kiek kast, die bioscoop heet. en dan brengt daar onverwacht een Fransche filmkunstenaar van de eerste orde een katholieke film, zoo maar niet een slap afgietsel van wat er juist nog door kan, om niet geheel veroordeeld te worden. Een film nog wel uit het kloosterleven, waar men van de liefde, die in de bioscoop opgeld doet, niets weet; waar men van de streeling der zin nen niet anders kent, dan de wet der ver storvenheid en der onthechting; waar men geen andere muziek verstaat dan een vroom cantiek op het orgel en den ingehouden jubel, die er zingen kan in een Gregoriaansche melodie; waar men het luid rumoer der wereld niet anders dan bij geruchte hoort. En van dit ma teriaal heeft de kunstenaar Robert Alexandre een documentaire gemaakt, die zelfs niet-katholieken weet te boeien, Er zit vaart in deze documentaire. Het is een symphonie van wit en zwart, een spel van licht en lijnen, een woekeren met het doode materiaal, dat het kloo sterkleed tenslotte is. Maar het camera- ■og van Alexandre zag dat rythme in het ftatig schrijden der zusters door de vroom- stille gangen van het klooster; hij zag het in de waaiende habijten in den tuin en in de devoot-gevallen plooien van het scapu lier over de schouders van die het droe gen. Hij hoorde het rythme van den kloos terdag in de dagelijksche taak der zusters, in het zingen der getyden en in den stil len tred, waarmede zij het Allerheiligste begeleidden door de matelooze tuinen op Sacramentsdag. Hij zag de liturgische schoonheid van een professie, hij zag de dramatiek van een eeuwige gelofte of een aanvaarden van het kloosterkleed. Hij spiedde naar biddende handen en zingen de lippen, en niet op één plaats kan men hem verwijten, dat hij zoetelijk of gezocht was. Daar is niet geposeerd. Daar waren vrome kloosterlingen, die zich zelf waren en zoo was het goed. De documentaire waarde van de film is al even aantrekkelijk. Het enorme klooster der Zusters van den Goeden Herder in het Fransche Angers is de moeite van een bezoek overwaard. Het prachtige sociale werk, dat de zusters daar verrichten, is aangrijpend en boei end. Men ziet er het werk der magdale- na's, die als betere vrouwen in de wereld terug keeren of als zusters in het klooster blijven. Men is stille toeschouwer op de hoogtijdagen van het kloosterleven, als de postulanten het witte kleed der zusters ontvangen, als zij haar beloften afleggen of zich voor eeuwig wijden aan den dienst van Christus. Men loert achter de coulis sen bij recreatie en werk, bij gebed en studie. Deze pure film, met de prachtige con trasten in een schijnbaar zoo eentonig le ven, met de weergalooze werking van het clair-obscure, met het boeiende spel der lijnen, verdient bekendheid in grooteren kring. Menige katholieke vereeniging, die zoekt naar een geschikt program voor een winteravond, zal goed doen, bij de film- afdeeling van het Centraal Bureau van de EEN ZUSTER VAN DEN GOEDEN HERD ER WORDT INGEKLEED. Katholieke Sociale Actie eens inlichtingen te vragen over deze film. En waar deze in openbare roulatie zal worden gebracht, kan men niet voldoende aanbevelen, met dit kunstwerk op filmgebied kennis te maken. Voor degenen, die deze week de eerste vertooning te Amsterdam hebben bijgewoond, was het een openbaring. Een daad van zoo cultureele beteekenis is er op het gebied van de katholieke ducu- mentaire nog niet verricht. MARLENE DIETRICH (Laatste opname) De man, die een ander was. VOLMAAKTE GEHEIMHOUDING. 't Geheim van één Weet God alleen, 't Geheim van twee Deelt spoedig mee, 't Geheim van drie Weet iedereen! Wie onzer is niet tal van malen in zijn leven gestuit op het bevel van volmaakte geheimhouding! Welk een druk legt zij ons opOngevraagdkrijgen wij ken nis van iets belangrijks en men vergt ter zelfder oogenblik van ons, dat wij daar over z w ij g e n zullen, neen, dat wij te genover heel de wereld ons zullen gedra gen als argelooze onwetenden, terwijl men ons juist van die argeloosheid heeft be roofd! Wij zwijgen, wij worden gedwongen, een rol te spelen en hoe vaak gebeurt het dan niet, dat ons stroeve en strenge zwij gen wordt beloond met de beschamende ontdekking, dat anderen er tóch van we ten, dat anderen het tóch verrieden, dat anderen zich niet stoorden aan den plicht, die u zelf zoo trouw en eerlijk zijt nage komen!.... Daarom zegt het oude spreekwoord, dat wij hierboven citeerden, dat alleen het ge heid van één bewaard blijft. Hij, die we zenlijk iets hoogst belangrijk heeft te ver bergen, moet het omdragen in zijn een zame hart, moet het besloten houden in zijn eigen ziel en niemand deelgenoot ma ken. Het geheimdat is een. van onze menschelijkste eigenschappen. En daarbij is het gevaarlijk Het geheim, dat is een vlijmscherp geslepen dolk, dien gij op uw bloote lijf verbregt en die u makkelijk kan wonden.... En toch blijft de menschheid voortgaan met haar geheimen, soms onbe duidend, soms belangrijk, soms doodelijk ernstig. Tot voorbeeld herinneren wij aan een historische gebeurtenis, die deel uitmaakt aan een schijnbaar onbelangrijke episode uit de geschiedenis der Vereenigde Staten van Amerika, maar die in werkelijkheid van de grootste beteekenis is geweest. Dat is het geheim, dat bestond tusschen Wil liam McKinley, President der Vereenigde Staten en den jongen marine-officier Ri chard Perry. De president wist zeer wel, dat een ge heim zoo min mogelijk getuigen moet hebben. Hij wilde het bepalen tusschen dezen Perry (die hem als volmaakt be trouwbaar en kranig was aanbevolen) en hemzelf. Niemand mocht er verder ken nis van dragen. Het onderhoud tusschen het Staatshoofd en den jeugdigen officier vond plaats in een antichambre. Er waren geen getuigen. Het kon onmogelijk worden afgeluisterd. Geen van beiden heeft er ooit een woord over gewisseld. McKinley nam zijn ge heim mee in het graf en Perry maakte het pas naderhand wereldkundig, toen alles was afgeloopen en het geheim als zoodanig absoluut geen reden van bestaan meer had. Zoolang het geheim dus actueel was, zwe gen beiden volkomen. Mc. Kinley gaf luitenant Perry opdracht, zich in gevaar te begeven, handelingen te ondernemen, die hem stellig met den straf rechter in aanraking zouden brengen, waaruit zelfs een zeer strenge straf zou kunnen voortvloeien, bijv. een vrijheids- berooving voor vele jaren.... Maar in dat geval zou de president na.tuurlijk tus- schenbeide komen. Afgesproken werd, werd, dat in dat geval Perry een brief aan McKinley zou richten, die een geheim kenteeken droeg: een cirkel met een kruis erdoor. Dan zou de president hem redden. Alles verliep, zooals het werd voorzien. Perry bewees zijn land een onschatbaren dienst.... maar stelde zich buiten de wet. Hij werd met schande en oneer uit de marine weggejaagd (dat was tevoren onder het oog gezien en hem was rehabi litatie toegezegd!) en de politie had hem gevangen. Alleen één factor was niet te voren berekend: hij werd ter dood veroor deeld, doordat de schijn nog erger tegen hem was, dan de werkelijkheid. Nu schreef dus luitenant Perry, die in middels heel wat voor zijn vaderland en voor de vervulling van zijn geheime taak geofferd had, zijn brief met het geheime kenteeken; de noodkreet van den man, die zichzelf moedwillig in levensgevaar had gebracht, in de hopeloosheid van het Doo- denhuis, de cel van hen, die door beuls- hand zullen sterven Schande en oneer had hij over zich en zijn familie gebracht om zijn vaderland te dienen, n u rekende hij op den president om hem te bevrijden. Inmiddels was echter het fatale ge schied: William McKinley was (toen hij een tentoonstelling bezocht) door een anar chist neergeschoten en zweefde tusschen leven en dood. Dagen vergingen, de pre sident van Amerika gaf den geest. Het geheim van twee was daarmee het geheim van één geworden. Wat vermochten de be weringen van den tuchthuisboef Perry ten aanzien van een „geheime afspraak" met den president, een verhaaltje, waar nie mand ooit van had gehoord en dat geen mensch kon controleeren. De laatste opname van GINGER ROGERS. Dit is de karakteristieke moeilijkheid van de volmaakte geheimhouding. Welis waar is dit historische voorbeeld (dat door de 20th Century-Foxfilm Corp. thans in een breed opgezet filmwerk in beeld is gebracht, waarbij Robert Taylor, Barba ra Stanwyck en Victor McLaglen de hoofd rollen spelen) wel een buitengewoon tra gisch geval, maar het illustreert toch tref fend de kwestie, waar het om gaat. Het geheim is volkomen afhankelijk van hen, die er kennis van dragen. Zijn zij talrijk, zoo wordt het stellig verraden, zijn zij ge ring in aantal zoo brengt het hen in on voorziene moeilijkheden. Het geheim is als een inwendig vuur, dat den drager kan verteren. Zeker, het is dien luitenant Perry gelukt, te ontko men aan de doodstraf, doordat McKinley's opvolger, de even doortastende als impul sieve Theodore Rooesevelt meende te moe ten ingrijpen. M^ar dat is, wat men „meer geluk dan wijsheid" pleegt te noemen. En in het bijzonder in het Amerika van 1900, dat hard en zeer weinig .gecompliceerd was, snel oordeelend en met een even op permachtig als kortzichtige publieke opinie. „DE TIJGER VAN ESCHNAPOER" EN „DE INDISCHE GRAFTEMPEL". Richard Eichberg legde de laatste hand aan zijn nieuwste Tobis-films „De Tijger van Eschnapoer" en „De Indische graf- tempel", twee films spelend in Voor-Indië waar, zooals reeds vroeger gemeld, in Februari en Maart de buitenopnamen ver vaardigd werden. Kosten noch moeite werden gespaard om de typisch Indische sfeer, die de buitenopnamen zoo'n speci ale aantrekkelijkheid verleenen, ook vol ledig over te brengen op de ateliers cène, waarvoor Richard Eichberg ruim 80 draaidagen noodig heeft gehad. De hoofdrollen spelen: Kitty Jantzen, La Jana, Alexander Golling, Frits van Dongen, Hans Stüwe, Theo Lingen, Gustav Diessl, Harry Frank, Gisela Schlüter. De opnamen in Indië werden vervaardigd door den cameraman H. Schneeberger en de ate lieropnamen door Edwald Daub. De mu ziek componeerde Harald Böhmelt. „MET GEHEIME ORDERS". Carl Anton is gereed gekomen met de opnamen voor zyn nieuwste Tobis-film: „Met geheime orders", waarin de hoofdrol len vervuld worden door: Victor de Kowa, Suse Graf, Paul Hartmann, Ernst Leuders- dorf, Paul Westermeier, Tatjana Sais, Hans Stiebner. UW ADRES IS Haarlemmerstraat f? A Naast Roxy-Bios coop 3/ Let Op 52 LEIDEN, Oude Vest 55, Tel. 880 P.K. Koorsteeg 26, Tel. 514, Hoogewoerd 42, Tel. 3390 - v. d. Waalsstraat 19, Tel. 3717, OEGSTGEEST, Kempenaerstraat 87, Tel. 2411 - NOORDWIJK, v/h v. d. Horst, Kerkstraat 64, Tel. 100 - ALPHEN AAN DEN RIJN, Prins Hendrikstraat 29, hoek Zaalbergstraat, Telef. 348 - KATWIJK AAN ZEE, Badstraat 4, Tel. 313 Speciaal aanbevolen fijn gekruide Rolpens. Onze vleeschwaren zijn overheerlijk. Neemt U eens proef uit onze uitgebreide sorteering. Prima gekookte rookworst, Rauwe rookworst m. loodje, Lunchworst, Boter ham menworst, Bloedworst Extra fijne leverworst, Saksische leverworst, Berliner leverworst, Nierworst, Schouderham HOOREN EN BEZORGEN ZONDER PRIJS VERHOOGING ZEGELRINGEN I FANTASIE RINGEN GRAVURE GRATIS r TELEFOON 3362 Jurkjes Pakjes Slobbroekpakjes Slobbroeken Mutsen Nog slechts 14 dagen kunt U buitengewone koopjes halen. TEGEN UITERST LAGE PRIJZEN! HAAST UI BREESTRAAT 155 en 152 MltRE 104 In onze huishoudzaak BREESTRAAT 152 ontvingen wij voor den winter vele practische nieuwtjes voor de keuken. De huisvrouw is in dezen tijd veel in de keuken en wij maken het werk daar tot een ware liefhebberij door onze practische hulpmiddelen bij het klaar maken der gerechten. Alle artikelen opnoemen is ondoenlijk, maar onze etalage spreekt hier duide lijke taal. Naast den prijs letten wij bij inkoop van onze artikelen zeer streng op qualiteit. Voor prima ÈMAILLE, prima vuurvaste SCHOTELS, solied HOUTWERK, mooie LADENKASTEN en practische KEUKENGEBRUIKSARTIKELEN bent U nergens zoo goed als bij7121 VAN DER STOK, Breestr. 152 De Huishoud-Speciaalzaakü

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 8