[Dc Liturgie der Kerk ZATERDAG 9 OCTOBER 1937 uE LEIDSCHE COURANT VIJFDE BLAD. - PAG. 17 „SANCTA VERONICA". isu in het vereenigingsleven alles weer op volle kracht werkt, zijn wij ook weer dankbaar voor een plaatsje in de rubriek van den R. K. Vrouwenbond, daar wij nog zoo heel veel kunnen gebruiken voor de stille arme gezinnen. Wij zijn dankbaar gestemd voot de vele goede gaven, welke op ongeregelde tijden binnenkomen, mantels, japonnen, schoenen enz., en welke hun plaatsje weer zoo heel gauw gevonden hebben in menig arm huis houden, waar de moedér geen raad weet, hoe haar kinderen behoorlijk gekleed naar de school te krijgen. 't Gure najaar, de koude winter staan voor de deur! Wat zouden wij nog vele stadgenooten gelukkig kunnen maken, met warme bovenkleeding, als wij 't maar- had den! Wellicht zijn er nog veel dames, die een behoorlijke wintermantel en japonnen hebben hangen, welke toch niet meer ge dragen worden! Komt laat deze niet langer hangen, doch stuurt een boodschap naar onderstaande adressen en het wordt alle maal gehaald. Ook aan het artikel „schoe nen" is altijd een dringende behoefte en onze kas laat niet toe, ook maar iets hier aan te besteden, daar met de uiterst zui nige kasmiddelen moet gewoekerd worden, om voortdurend materiaal voor onderklee- ding in voorraad te hebben. Ook is er gebrek aan kinderjasjes en capes. U ziet dus, veel kunnen wij nog ge bruiken en U kunt er van verzekerd zijn, dat alles goed besteed zal worden! Helpt ons allen naar vermogen, opdat wij met Uw aller onmisbaren steun nog heel veel nood in de komende maanden kunnen leni gen. Goederen en boodschappen worden gaar ne in ontvangst genomen bij VOOR HET MENU AARDAPPELEN direct besteld bij VLASVELD OUDE /INGEl '20 DOE20/im£ 22 j LEIDEN Mevr. Jongmans, de Mey v. Streefkerk straat 17, Mevr. Rippe, Breestraat 108 en bij het Secretariaat, Mare 25. HET IS ZALIGER TE GEVEN, DAN TE ONTVANGEN. Zelden beluisterden we door de Radio een sympathieker pleidooi, dan de rede van Minister Rornme op Dinsdag over het klee ding-, schoeisel- en dekkingsfonds voor werkloozen. Dat het in dezen tijd niet gemakkelijk valt, in een gezin, waar de werkloosheid reeds eenige jaren haar stempel drukt, nieuw te koopen, kunnen we allen begrij pen. De onderafdeelingen van den Vrouwen bond, meer speciaal zij, die zich het lot van zieken, zwakken en groote gezinnen aan trekken laten ons ieder,, jaar cijfers hooren van door haar geschonken kleedingstukken, waarvan elk stuk vreugde bracht in zoo menig gezin, waar wel geen volstrekte nood heerscht, maar iets nieuws o zoo welkom is. En toch is ons het nieuwe fonds, naast het vele wat gedaan wordt, zoo sympathiek, om dat het de menschen in de gelegenheid stelt, zelf mee te zorgen, wenschen te hebben en te weten, dat deze wenschen, door hun over leg en zuinigheid eens in vervulling zullen gaan; omdat het een deel van hun afhan kelijkheid wegneemt en hen het hoofd weer hoog doet dragen. De instellers van dit Fonds hebben be grepen, dat door de werkeloosheid niet al leen een deel van onze volkswelvaart ver loren gaat, maar dat gemakzucht en gebrek aan eergevoel een volk steeds dieper doet zinken. Dit fonds te steunen, is een daad van medegevoel stellen met den nood in zoovele gezinnen en tevens uitdrukking geven aan onze dankbaarheid voor het feit, dat wij zelf voor werkloosheid gespaard werden. IMTERPAROCHIEELE ONZE A.S. UITVOERING Juli hebben wij ons gouden Stich- tingsfeest gevierd. Een luisterrijke viering was dat. Na een goedgeslaagd triduum als voor bereiding, kwamen ale Gezellen in de St. Lodewijk bijeen, woonden daar de H. Mis bij, welke tot intentie van onze vereeni- ging werd opgedragen en naderden tot de H. Tafel. Daarna volgde een feestelijk ont bijt. Het hoogtepunt van den dag was de Pontificale Hoogmis door Z.H. Exc. Mgr. J. Huibers opgedragen. Na een goedbezochte receptie, trokken wij allen op naar den Burcht; daar was de f eestvergadering, welke bijgewoond werd door onzen bisschop. Een schitterend feest. Iets rest ons nog. Voor de avondviering was geen geschikte tijd, deze werd uitge steld tot October. Zondag 24 en Dinsdag 26 October zal dus j de voortzetting zijn van ons op 11 Juli be gonnen gouden feest. Wij hadden gaarne drie avonden in den Schouwburg gegeven, maar durven 't vooral met 't oog op den financieelen toe stand van onze vereeniging, niet aan. Wij mogen 't niet risceeren. Onze uitvoering heeft dus ditmaal plaats in den Schouwburg. Eenige opmerkingen dienen hier te worden gemaakt. Plaatsbespreking komt geheel en al ten goede aan 't bestuur van den Schouw burg en wordt door den Schouwburg zelf geregeld. Plaatsbespreken is niet verplichtend, wil men echter zeker zijn van een zeer mooie plaats, dan is 't wel aan te raden. Vanaf Maandag 18 October en verder geheel de week is er pJaatsbespreken bij den heer A. v. Zwicht, Breestraat 126. Dit voorbe spreken, waarvan een ieder gebruik kan maken, kost per persoon 20 cent. Ook op den dag van de uitvoering is er gelegenheid voor plaatsbespreken; Zondag van 122 uur aan den Schouwburg, alleen voor de Zondagavonduitvoering; de kosten bedragen dan 19 cent per plaats; en Dins dag van 10—2 uur aan den Schouwburg voor de Dindagavond-uitvoering; de kosten zijn dan ook 10 cent per plaats. Door plaatsbespreken kan men zich een zeer goede plaats verzekeren en wel, loge, baignoire, parterre. Het groote voordeel van den Schouw burg is, dat men overal goed kan hooren en zien, hetgeen zeker aan de uitvoering ten goede komt. Nadeelen zijn in ons ge val het geringer aantal plaatsen èn het groot verschil van plaatsen. Maar met wat goeden wil zijn deze nadeelen te overwin- j nen. Garderobe is voor loges, baignoires en 1 parterres verplichtend; met het Schouw burgbestuur zijn wij overeengekomen, dat men gratis gebruik kan maken van de i garderobe. Men behoeft dus niet aan garderobe te betalen. Tenslotte: wanneer donateurs of leden om een of andere reden geen gebruik kunnen maken van de hun toegezonden vrijkaart, dan zouden wij gaarne zien, dat u tijdig deze kaart retourneert. Gij kunt deze dan terug bezorgen aan pastorie Lorentzkade 16; liefst in de brie venbus deponeeren. Men kan deze ook afgeven aan de se nioren, den heer St. Menken, Waard 1 en den heer F. de Jong, Ruiterstraat 21. Dit om geen plaats onbezet te laten. Het meest echter stellen wij uw komst op prijs. H. SCHRAMA, Vice-Praeses. DE KOMENDE UITVOERING Op Zondag 24 en Dinsdag 26 Oct. wor den de uitvoeringen in de Schouwburg ge geven, bedoeld als de avond-feestviering van ons gouden Stichtingsfeest. Onze too- neelclub zal met speciale krachten (vele oud-leden werken mee) opvoeren het pak kende en hoogstaande tooneelspel van Louis Haver: ,,'t Hoogste goed". Kaarten voor deze zeer bijzondere avon den zijn in beperkt aantal verkrijgbaar a 40 cent bij Boogers, Rapenburg 52; Zand vliet, Hoogewoerd 100; v. d. Vooren, H. Rijndijk 106; Vreeburg, Genestetstraat 37; Roelands, Kapteijnstraat 10; Oostdam, P. K. Choorsteeg 17; v. d. Meel, Pasteur straat 40a. GESPREKKEN MET DUITSCHERS VII „Bayern" Wie had verondersteld, dat in Beieren de wieg zou staan van het nationaal-socialis- me? Toch bijkans niemand. Ook dit „pro bleem" hebben wij ter sprake gebracht, maar veel wijzer zijn we niet geworden. Beieren is toch katholiek?, zoo vroegen wij een o#uden politieken rot, en de man vertelde ons, dat de Katholieken van Rijn land en Westfalen zelf verbaasd zijn ge worden over deze zwenking. Het is als met zooveel dingen in Duitschland; wie ist es möglich? Er moet toch een reden voor zijn, oorzaken zijn toch wel te achterha len. Vielleicht wohl! Als een der redenen werd ons genoemd: Hitler's „positief christendom". Inderdaad moeten heel wat menschen zich vastge klampt hebben aan ,de „immer schonen Grundsatz" het altijd mooie beginsel. De Katholieke afkomst, de mooie woorden, het concordaat prachtige middelen. Voeg er bij de eerzucht over een machtig, herbo ren Duitschland, en u hebt het zoo pijnlij ke vraagstuk „Beieren" voor een gedeelte opgelost. Ook de betrekkelijke ontrouw aan hun grooten Bisschop, Kardinaal Faulhaber, brachten wij in't gesprek. „Ja, die Schule- Abstimming, es war sehr schwer darüber j zu reden". Ja, over de school-kwestie (de stemming z.g.) is het heel moeilijk pra ten. „Irrtum und Zwang sind gefahrliche Sachen" Dwaling en dwang zijn gevaar lijke dingen. De Beieren zelf zijn wel danig bekoeld. Hun geloof begint weer te ontwaken en de oogen gaan open. Helaas, hun voor beeld was een dwaling. Door schade en schande wordt men wijs, een immer terugkeerende waarheid. S. M. CONSEQUENT ZIJN! Katholiek-zijn is een uitverkiezing. Ook al kreeg je het zoo maar mee toen je in de wereld kwam, als een hoogste traditie en familie. Ook al vind je het de gewoonste zaak van de wereld. Maar Katholicisme uit traditie, uit ge woonte is zeer gevaarlijk. Het voert spoe dig tot onverantwoorde gemakzucht. We gelooven 't wel! Zie de duizenden om je heen, die de zin van het leven niet kennen en op het herhaald „waarom" geen antwoord weten. De stuurloozen, de radeloozen, de beginsel- loozen, de goddeloozen. Die meenen, dat met den dood alles eindigt en voor wie God een onbekend iets is. Daar sta jij, Kolpingszoon, tusschen hen m. Jij draagt het geloof in je hart en het licht in je gemoed, jij kunt woorden spre ken van geluk en vrede, van liefde tot in den dood. Doe je dat? Ben je wel consequent? Als Kolping te midden van zijn Gezel len sprak, dan bond hij hen op het hart: werkzame liefde heelt alle wonden. Zijn wij genoegzaam actief? Bepaalt onze ar beid in de vereeniging zich soms tot enkel ontspanning? Waar is je offermoed en je broederliefde? Dit geld ook voor den kring, waarin je werkt. Daarin heb je een roeping te ver vullen, tot eer van God en tot eigen zege ning. Wij zijn kinderen van het Licht; van Christus, onzen Broeder, zijn wij de vol gelingen. Durf derhalve de gevolgen aan. Wij zijn zonen van Kolping. Hy is onze held en ons voorbeeld. Wij allen beloof den hem trouw. Daarom moeten wij onze plichten vervullen. In heel je leven is dit een eisch: conse quent zijn! Senior. - MEDEDEELINGEN De K. L. heeft Zondagavond een korte, noodzakelijke repetitie. De laatste adspiranten-cursus wordt a.s. Woensdag gegeven. Rector Drost, onze centraal-Praeses, komt voor ons spreken op Dinsdag 19 Oct. Gehuwden en Gezellen worden dan allen verwacht. 1200 loten moeten geplaatst worden, ten bate van werklooze Gezellen, die de koS' ten van een retraite niet betalen kunnen. Zeer goede prijzen zijn beschikbaar gesteld, De prijs van 10 cent geeft hoop op suc ces! Club-leden, helpt mee! Loten ver krijgbaar bij den huismeester. VOOR HET DISTRICT MARIA S MOEDERSCHAP. N.B. Als niet anders wordt aangegeven dagelijks Gloria, geen Credo. Gewone Pre fatie. ZONDAG 10 Oct. Een en twintigste Zon dag na Pinksteren. Mis: In voluntate: 2e ge bed v. d. H. Franciscus Borgias, Belijder; 3e A Cunctis (om de voorbede van de Heili gen). Credo. Prefatie v. d. Allerh. Drieëen- heid. Kleur: Groen. De H. Kerk stelt ons voor oogen den ge- duldigen lijder Job, wiens lijdensgeschie denis ons leert, hoe God dikwijls juist de braven, die hun plicht doen, bezoekt met kruisjes en wederwaardigheden, van hen vooral offers vraagt (Offertorium). In tijden van beproevingen moeten wij, juist als Job, sterk zijn in den Heer, ons toerus ten met het schild van het geloof en met het zwaard van het Evangelie van den Gekruisten Christus, om sterk te staan tegenover de bekoringen van Satan. (Epistel). Het moet in ons zijn als vleesch en bloed, dat wij in tegenspoed en lijden, hetzij naar het lichaam hetzij naar de ziel, tóch gelukkig zijn als wij Gods H Wet maar onderhouden (Introitus). In het bewustzijn van onze schuld, maar met onderwerping aan Gods H. Wil mogen wij gerust bidden tot den God van goedheid en barmhartig heid om medelijken (Evangelie) en bevrij ding van ons kruis (Gebed), om een wel willende aanvaarding van ons verzoenings offer (Stilgebed), om hulp tegen wie ons vervolgen (Communio), om bevrijding uit het land van onze verdrukking (Alleluja vers) en door de kracht van de „Spijze der onsterfelijkheid" eeuwig te mogen wonen in het ons beloofde land, de hemel. (Post- communio). MAANDAG 11 Oct. Feestdag van Maria's Moederschap. Mis: Ecce Virgo. Credo. Pre fatie van Maria (invullen: En U op het feest). Kleur: Wit. In het begin van de vijfde eeuw loochen de een zekere Theodorus van Mbpsueste de Godheid van Christus. Een leerling van hem, Nestorius, Patriarch geworden van Con- stantinopel, begon die ketterij verder te ontwikkelen en te verspreiden. Nestorius ging ook leeren, dat, als Chirstus geen God iz dan Maria dus niet kan zijn en genoemd worden de Moeder van God. Op de Ille Al- gemeene Kerkvergadering te Ephese in het jaar 431, werd deze ketterij veroordeeld en Nestorius afgezet. De blijdschap van het volk was zoo groot, dat het de Vaders van het Concilie met fakkellicht naar huis be geleidde. Bij gelegenheid van het vijftien de eeuwfeest heeft Z. H. de Paus een en cycliek uitgevaardigd over het Goddelijk Moederschap van Maria en daarin behaald, dat in geheel de Kerk het Officie en de n. Mis van Maria's Goddelijk Moederschap zou worden gevierd en gebeden. DINSDAG 12 Oct. Mis v. d. H. Wilfridus, Bisschop en Belijder: Sacerdotes. Kleur: Wit. Bisschop van York in Engeland, was de heilige Wi'.fridus op onrechtvaardige wijze door zijn vijanden van zijn Bisdom beroofd, waarom hij naar de Paus reisde. Op zijn reis kwam hij naar onze kust en predikte met toestemming van de Friezen- Maandagavond wordt te Leiden de laat ste vergaering gehouden voor de compe titie-indeeling. Alle afgevaardigden van deelnemende clubs (biljart en tafelten nis) zorgen om halfnegen aanwezig te zijn. Denk s.v.p. om de afname der biljart- lijsten! AFD. GEHUWDE GEZELLEN De Gezellen van onze afdeeling gehuw den worden herinnerd aan de maandelijk- sche bijeenkomst op Dinsdag -12 October. De opkomst gaat in stijgende lijn. Bijzonderheden zullen worden medege deeld omtrent de uitvoeringen. Ook daar voor is uw opkomst gewenscht. PALADIJNEN Paladijnen denkt aan de bijeenkomst op Maandag 11 Oct. 's avonds 9.15 uur. Vol gens onderlinge afspraak zijn onze bijeen komsten niet meer op Zondagmiddag, maar op Maandagavond na de Congregatieoefe' ningen. koning Adegild, het heilig Evangelie, aldus den grondslag leggend voor de latere arbeid van den H. Willibrordus en Gezellen. WOENSDAG 13 Oct. Mis v. d. H. Eduar- dus, Koning en Belijder: Os Justi. 2e gebed A Cunctis; 3e naar keuze v. d. priester. Kleur: Wit. De heiilge Eduard, koning van Engeland, gebruikte zijn gezag om het godsdienstig leven in zijn rijk te ontwikkelen en tot hooge bloei te brengen. Nooit was hij blij- der dan wanneer hij zijn koninklijk gaven uitdeelde aan de armen. Hij werd dan ook genoemd „de vader van de armen en wezen". 36 jaren na zijn dood bracht men zijn lichaam over, dat nog totaal onbedor ven was. DONDERDAG 14 Oct. Mis v. d. H. Callis tus I, Paus en Martelaar: Sacerdotes. Kleur: Rood. Aartsdiaken Callistus volgde de heilige Zephyrinus op als Paus van Rome. Onder zijn regeering genoot de Kerk een tijdperk van rust en vrede. Vóór zijn verheffing tot Paus was Callistus bestuurder van een ca tacombe, welke reeds dagteekent van de eerste eeuw. Callistus gaf haar een aanmer kelijke uitbreiding door nabijgelegen be- g. aafplaatsen onderling met elkaar te ver binden. Onafscheidelijk is de naam van Cal listus verbonden met deze meest bekende en beroemde catacombe. Paus Callistus schijnt in een oproer gedood te zijn en vol gens de akten van zijn dood is hij vanuit een venster in een put geworpen. (14 Oct. 222 of 223). VRIJDAG 15 Oct. Mis v. d. H. Teresia van Avila, Maagd: Dilexisti. Kleur: Wit. De (groote) heilige Teresia, in Spanje ge boren, trad op 20-jarigen leeftijd in de Orde van de Carmelitessen. Zij muntte uit door een heerlijke boetvaardigheid en stortte de Orde nieuw leven in, doordat zij met man nelijke kracht de leden wist te brengen tot getrouwe onderhouding van de H. Regel en veel nieuwe .kloosters stichtte. Tereia stierf in 1582. ZATERDAG 16 Oct. Mis v. d. H. Hedwig, Weduwe: Cognovi. 2e gebed A Cunctis; 3e (naar keuze v. d. priseter); 4e) voor den Paus. Kleur: Wit. De heilige Hedwig, tante van de heilige Elisabeth, koningin van Hongarije, is een voorbeeld voor de ouders in het opvoeden van de kinderen. Na den dood van haar' echtgenoot werd zij Cistercienser-non (Trappistin) en vond er behagen in voort durend tegenwoordig te zijn bij het bidden van de heilige Getijden en het opdragen van de H. Mis. IN DE KERKEN VAN DE E.E. P.P. FRANCISCANEN: Alles als bovenstaande kalender v. h. Bis dom, behalve: ZONDAG. 2e gebed v. d. H.H. Daniël en Gezellen, Martelaren; 3e v. d. H. Francis cus Borgias; 4e v. h. octaaf v. d. H. Fran ciscus. MAANDAG. 2e gebed v. d. octaafdag v. d. H. Franciscus. DINSDAG. Mis v. d. H. Seraphinus van Monte-Garano: Justus. Kleur: Wit. Amsterdam. ALB. M. KOK, pr. Land- en Tuinbouw The Humorist Hij (zoo juist getrouwd): „Nu zijn wc eindelijk In alle opzichten één, lieveling. Een lunch voor twee personen, juf' frouw!" WENKEN VOOR IEDERE MAAND In moes- en bloementuin, keuken en kelder. EERSTE HELFT OCTOBER In den moestuin. October in 't land, de maand, waarin de herfsttinten om ons heen er op wijzen, dat de winter nadert. Gaf September ons al een enkele maal zoo'n zachten wenk, Oc tober al zeker oudergewoonte op gevoe lige wijze er ons aan herinneren, dat het tijd wordt maatregelen te treffen om het koude jaargetijde zonder schade ir\ te gaan. Kan men voor den bloementuin aannemen, dat half October de planten, die we door den winter willen brengen, be zorgd moeten zijn, in den moestuin heb ben we nog zoo'n haast niet; voor een en kele nachtvorst zijn we niet bang, althans wat het meerendeel onzer gewassen aan gaat. Boonen en tomaten, komkommers en augurken, leggen 't echter tegen een flinke nachtvorst af. Indien mogelijk, beschutten we dus onze tomaten, wanneer de nacht vorst kan verwacht worden. De andere genoemde soorten hopen ook zonder nacht vorsten in October af. Kalm wachten we dus af wat het weer ons brengen zal. Late snij- en suikerboonen kunnen bij gunstig weer in October nog beschot geven. Be staat er gevaar voor nachtvorst, dan pluk ken we de boonen, die maar eenigszins meekunnen af, want vorst doodt niet al leen de planten, maar ook de vruchten zelf worden er waardeloos door; ze worden als verglaasd en rotten bijna direct. Voor hen, die in 't bezit zijn van een daartoe expresselijk ingerichte groenten- kelder, is het tijd dien kelder schoon voor de ontvangst van groenten in gereedheid te brengen. Zoo'n kelder is veelal in den zomer een bergplaats voor alles en nog wat, hij wordt dus ontruimd en terdege gereinigd. Uitzwavelen, tot het dooden van alle schadelijke organismen, zal de duur zaamheid van de later in te brengen win tervoorraad zeker ten goede komen. Slechts weinigen echter kunnen zich de weelde van een specialen groentenkelder veroorloven. De meesten zijn dus gehouden, op andere wijze hun winterprovisie te be waren. En ter geruststelling van dezen zeggen we: het gaat met wat overleg zon der kelder ook wel. Hoofdzaak bl ft, het- i zij we in of boven den grond werken, een inrichting te maken, waar vorst buitenge sloten blijft. We hebben voor deze inrich tingen nog den tijd, vooral de knol- en wortelgewassen nemen nog dagelijks in omvang toe. Indien we zelf onze winteraardappelen telen, hebben we zeker van 't mooie weer in September geprofiteerd, om ze uit den grond te krijgen, 't Wordt nu tijd om ze naar de winterkwartieren over te brengen. Ook het pootgoed van onze vroege aard appelen, dat slechts voorloopig was opge borgen, gaat naar een vorstvrije plaats. De wijze, waarop zoo'n aardappelbergplaats, een z.g. kuil, wordt ingericht, wordt in hoofdzaak bepaald door de meerdere of mindere aanwezigheid van water in den grónd. Op hooge, droge gronden graven we een langwerpig vierkanten kuil, ter diepte van een halven meter, en lang naar even redigheid van de hoeveelheid aardappelen, die geborgen moet worden. De aarde uit dien kuil wordt ter weerszijden gelegd. Nadat de aardappelen er in gebracht zijn, dekken we die met een laag stroo, waar over een gedeelte van de uitgeworpen aar de komt. Bij het later optreden van de sterke vorst, krijgt alles nog een overbe- dekking van blad of ruige mest of iets dergelijks. Zoo'n kuil vormt dus slechts een kleine verhevenheid boven den grond, in tegenstelling met de kuilen op natte gron den, die geheel boven den beganen grond moeten gemaakt worden. We leggen daar na de aardappelen op een langwerpige hoop, die in doorsnee den vorm van een gelijkbeenigen driehoek heeft. Over de aardappelen brengen we weer een laag stroo, daarbij zorgende, dat de voet van den hoop goed door het stroo bedekt wordt, en dit gelijkmatig over de aardappelen ver deeld wordt. Met aarde uit, de omgeving dekken we het stroo weer, waartoe we als het ware een greppel rondom de hoop graven. Bij mogelijke sterke vorst, krijgt ook een zoodanige hoop nog een extra-be dekking. Op deze wijze kunnen ook an dere knol- of wortelgewassen worden in gekuild. We maken de bakken, waarin we onze weeuwen-planten door den winter trach ten te brengen, in orde. 't Behoeven slechts eenvoudige bakken te zijn. en de aarde in de bakken behoeft, indien we tenminste over teelgrond kunnen beschikken, niet opnieuw bemest te worden. Te krachtige grond is voor weeuwen eer na- dan voor- deelig; zij behoeven slechts in leven te blijven: en te sterke groei doet de plan ten spillig worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1937 | | pagina 17